eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شماره 105 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20737 ✅ مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔 @mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 105.pdf
931.9K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 105 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ناگهانی بودن ظهور 🔻 وسط هیاهوی زندگیمان خبرهای غیرمنتظره و غافلگیر کننده زیاد است... ▪️ یک شب به‌وقت ۱:۲۰ خبر شهادت سردار ▪️ یک روز به خاک و خون کشیده شدن مردم مظلوم غزه ▪️ یک صبح خبر شهادت خادم‌الرضا و خادمین ملت ایران ☀️ ظهور هم همینقدر ناگهانی و غیرمنتظره است، با این تفاوت که با شادی و سرور همراه است أَنَّ النَّبِيَّ ص قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ فَقَالَ ع مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ الَّتِي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَة و کاش میان این خبرهای ناگهانی خبری هم از تو بیاید که با صدای دلربا بگویی: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم ألا يا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم‏ ألا يا أهل العالم إن جدّي الحسين قتلوه عطشان‏ ... آنگاه غم‌هایمان به پایان می‌رسد و مرهمی بر دل‎های داغ دیده ما خواهی شد... 📚 کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص ۳۷۳، الزام الناصب فی اثبات الحجة الغائب، ج۲، ص ۲۳۳ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دو مبنای اصلی در بحث جواز بدار 👤 بحث جواز بدار در موارد مختلفی از فقه مطرح است. در این رابطه دو مبنای اصلی وجود دارد: مرحوم خوئی اصل را بر این قرار داده که بدار جایز نیست. اگر مریض نماز نشسته خواند و آخر وقت قدرت پیدا کرد، باید اعاده کند. منشا این مبنا، اطلاق ادله است. ادله اولیه‌ای که عملی را بر مکلف واجب کرده، طبیعت آن عمل را واجب کرده نه فرد. مبنای دوم می‌گوید هرچند امر به طبیعت تعلق گرفته، اما دلیل بدل اطلاق دارد.... 📚درس خارج فقه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 نقد نظریّه اصول متلقّاة 👤 مرحوم آیت الله بروجردی بیان کرده‌اند که فتاوای فقهای در کتب فقه ، همگی با الفاظ روایات است، و گویا این فتاوی ناشی از روایات مسلّمی است که از گذشتگان به ایشان رسیده است. آیت الله بروجردی از عبارات مقدمه کتاب این مطلب را برداشت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد نظریه ایشان تمام نیست. فتوایی که در کتب فقه ماثور ذکر شده، با تعابیر روایات بیان شده است، ولی لزوما آن‌گونه نیست که فتوایی که در یک کتاب آمده، از روایتی اخذ شده که مورد قبول تمامی فقها بوده است. به‌عنوان مثال اگر شیخ یک روایت را صحیح بداند، آیا تنها در صورتی بر طبق آن فتوا می‌دهد که جمیع فقها نیز آن روایت را پذیرفته باشند؟ اینطور به نظر نمی‌رسد. آنچه از عبارت شیخ استفاده می‌شود آن است که در این کتب، فتوایی وجود ندارد مگر آنکه ماثور باشد. به نظر ما قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد عبارت شیخ در مقدّمه مبسوط، ناظر به روش تمامی فقهای امامیه تا پیش از زمان شیخ طوسی نیست. از این به‌دست می‌آید عبارت شیخ طوسی ناظر به دوره‌ای خاص بوده است. 📚 درس خارج فقه، ۵ و ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3445 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انواع انسداد و تفاوت در مقدمات آن 👤 ما یک انسداد داریم و یک انسداد . کتابهایی که دلیل انسداد را ذکر می‌کنند برای انسداد کبیر است. اینها می‌خواستند دلیل انسداد را از راه خبر واحد مطرح کنند. یعنی اگر خبر واحد حجیت نداشته باشد انسداد باب علم لازم می‌آید. در حالی که انسداد انواعی دارد. اگر کسی مثل صاحب بگوید دلیلی بر حجیت خبر نداریم، سراغ انسداد می‌رود. این یک انسداد است. یک انسداد دیگر داریم اگر کسی طرفدار خطاب مشافهه باشد مثل میرزای قمی و بگوید آیات و روایات شامل ما نمی‌شود باید سراغ انسداد برود. یک انسداد دیگر این است که کسی بگوید تمام روایات اهل بیت به ما نرسیده است تعدادی از کتب احادیث و روایات گم شده است این هم طرفدار انسداد می‌شود. انسداد دیگر این است کسی بگوید روایاتی که به ما رسیده تقطیع شده و در اثر تقطیع یک سری قرائن وجود داشته است که گم شده است. این هم باید برود سراغ انسداد...... 📚درس خارج اصول، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ نشاط عبادی (صاحب الذریعه) ☘️ 🔹️ استاد شیخ جعفر ناصری: 🔹️ ابوی (آیت الله ) می‌فرمودند: من پانزده سالم بود که در بودم. ماه مبارک رمضان، هوا خیلی گرم بود با این که من جوان بودم ولی خیلی گرفته بودم. قبل از ظهر از منزل بیرون آمدم. به نظرم آمد که مسجد کوفه بروم. از نجف به طرف رفتم. 🔹️ به قدری ضعف مرا گرفته بود که می‌خواستم از داخل مسجد کوفه بروم بیرون به حرم حضرت مسلم علیه السلام توان نداشتم؛ بالاخره به هر صورت بود رفتم و زیارت حضرت مسلم علیه‌السلام را خواندم. بعد از ظهر بود وقتی به مسجد کوفه برگشتم، دیدم در این هوای گرمِ روز ماه مبارک رمضان، هشتاد و چند ساله دستمالی را خیس کرده و روی سرش گذاشته و عبایش را تا کرده، عمامه روی دستش، دارد از مقامی به مقامی برای انجام عبادت و نماز های اعمال مسجد کوفه می رود!! 🔹️ می‌گفتند: نزدیک رفتم دیدم که مرحوم اند. ایشان می‌گفتند آن قدر این جریان مرا کرد، نشستم به گریه کردن که یک پیرمرد هشتاد و چند ساله با زبان روزه، ظهر و هوای گرم دارد اعمال سنگین مسجد کوفه را انجام می‌دهد ولی ما در خودمان احساس و توان نمی‌کنیم. این فضایی بوده که بزرگان حوزه هم خودشان این راه را می‌رفتند و هم طلاب را می‌بردند.‌ ‌ 🎙بیانات معظم له. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حکم ساخت رباتها 👤 ساخت ربات از نگاه تصویرگری و سازی از نظر قائلین به حرمت تصویرگری چه حکمی دارد؟ ابتدا باید توجه داشت ربات‌هایی که به شکل یا حیوان نیستند از این جهت داخل در محل بحث نیستند زیرا چنانکه مشهور متأخران قائلند و مجسمه انسان و حرام است لذا تصریح می‌کنند اگر کسی عضوی از اعضای انسان را ساخت، یک بازو ساخت این صدق نمی‌کند که "صوّر صورةَ انسانٍ أو حیوان" کلام در ربات‌های انسان نما یا حیوان نما است. در این مورد دو نظریه مطرح است.... 📚درس خارج فقه، ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ادامه مطلب و مباحثه http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3435 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠سه تقریب برای "الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة" 👤 در بحث مقتضای اصل، هنگام شک در حجیت گفته شده است که شک در حجیت مساوق قطع به عدم حجیت است که این مطلب سه تقریب دارد: تقریب اول: شک در حجیت شرعیه مساوق با قطع به عدم حجیت عقلیه یعنی قطع به عدم منجزیت و معذریت است زیرا منجزیت و معذریت متقوم به وصول حجت است. مرحوم شیخ انصاری رحمه الله فرموده‌اند: این تقریب درست است ولی..... 📚 خارج اصول، ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3303 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 056= تاریخ 14020922.mp3
4.06M
🔰 💠سه تقریب برای "الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة" 👤 📚 خارج اصول، ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3303 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم 👤 سندی که در آن ابراهیم بن هاشم باشد، طبق تقسیمات رباعی اسناد، صحیح نیست؛ چون ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی توثیق نشده‌ است. اگر ابراهیم بن هاشم از راوی مجهولی روایت کند، چنین سندی قاعدتاً (و از جمله در نرم‌افزار درایةالنور) ضعیف است. استاد مفیدی تبیینی دارند برای اثبات حجیت این روایات ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی شنبه۲دی۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و بیان استاد در وثاقت ابراهیم بن هاشم و رواتی که از آنها روایت می‌کند را، در تالار علمی فقاهت دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3467 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/mobahathah_ir
وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم.mp3
4M
🔰 💠وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم 👤 📚 خارج فقه؛ شنبه ۲دی۱۴۰۲ ✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3467 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔https://eitaa.com/mobahathah_ir