هدایت شده از ره توشه مبلغین
منبر و روضه ی شهادت امام سجاد(علیه السلام)
#اهل_بیت
#امام_سجاد
#روضه
#محرم
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
شخصى محضر امام زين العابدين رسيد و از وضع زندگيش شكايت نمود.
امام فرمود: بيچاره فرزند آدم هر روز گرفتار سه مصيبت است كه از هيچكدام از آنها پند و عبرت نمى گيرد. اگر عبرت بگيرد دنيا و مشكلات آن برايش آسان مى شود.
مصيبت اول اينكه، هر روز از عمرش كاسته مى شود. اگر زيان در اموال وى پيش بيايد غمگين مى گردد، با اينكه سرمايه ممكن است بار ديگر باز گردد ولى عمر قابل برگشت نيست .
دوم : هر روز، روزى خود را مى خورد، اگر حلال باشد بايد حساب آن را پس بدهد و اگر حرام باشد بايد بر آن كيفر ببيند.
سپس فرمود: سومى مهمتر از اين است .
گفته شد، آن چيست ؟
امام فرمود: هر روز را كه به پايان مى رساند يك قدم به آخرت نزديك شده اما نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به طرف جهنم .
بحار الانوار ج ۷۸ ص ۱۶۰
#اهل_بیت
#امام_سجاد
#محرم
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
"السلام علیک یا اباعبدالله"
بی شک گدای خانه ات آقا شود حسین
هر قطره زود پیش تو دریا شود حسین
فیض گدایی تو به هر کس نمی رسد
باید که زیر نامه اش امضا شود حسین
در روضه ها به قرب خداوند میرسیم
شب های هیئتت شب احیا شود حسین
*امام رضا فرمود:مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحیى فِیهِ أمرُنَا" هرکی تو مجلس ما اهل بیت شرکت کنه"لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَمُوتُ القُلُوبُ"قلبش نمی میره،دل مرده نمیشه" حسین جان اگه ما تو رو نداشتیم دل مرده بودیم"همین که خسته از گناه آلودگی میشم تا میام تو مجلس تو زنده میشم*
در روضه ها به قرب خداوند میرسیم
شب های هیئتت شب احیا شود حسین
*پیرمردا و محاسن سفیدا باید اینو بگن*
از کودکی تا دم مرگم به روی لب
تنها حسین بوده و تنها شود حسین ...
ای کاش وقت مردن من وقت احتضار
ذکر مدام بر لبم آن جا شود حسین ...
*34 سال زین العابدین آب می دید گریه می کرد،غذا میدید گریه می کرد،هی میفرمود:"قُتَلِ ابْنُ رَسُولِ اللهِ جایِعا"یعنی بابام حسین و گرسنه کشتن؛ "قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللهِ عَطْشاناً" بابامو تشنه کشتن" این روزا قافله داره میرسه شهر شام ..." شامی که قریب 40 سال،کینه امیر المومنین و مردمش به دل داشتن"آخ بمیرم ،قبل از اینکه اهل بیت وارد بشن سه روز شهرو زینت کردن ..."کوچه هاشو آب و جارو زدن،مردم به هم تبریک گفتن،لباس نو به تن کردن"شهر و چراغونی کردن؛زن های رقاصه و آوازه خوان رو آوردن"مگه چه خبره؟
سهل صاعدی میگه من از بیت المقدس میومدم،دیدم شهرو زینت کردن، میدونستم این روزا مردم شام عیدی ندارن،پرسیدم این چه عیدیه که من خبر ندارم؟گفتن مگه خبر نداری یه مشت خارجی رو دارن میارن ..." یا صاحب الزمان"اگه میخوای ببینی بیا دم دروازه شهر ..."
"کامل بهایی" می نویسد 500 هزار نفر به تماشا اومده بودن"آخ بمیرم،همه نوشتن صبح زود قافله وارد شهر شد"از دروازه ساعات تا مجلس یزید چندتا کوچه بیشتر نبود،اما همه نوشتن غروب بود که اسرا رو وارد مجلس یزید کرد" یعنی انقده ازدحام جمعیت ....،مانع شده بود" زن های رقاصه میزدن و میرقصیدن " سرای بریده بالا نیزه" زین العابدین تو غل و زنجیر جامعه"
وای ...... گفت :*
من آن گلم که خفته به خون باغبان من
نه گل نه غنچه مانده به باغ خزان من
*میخواید بدونید من کیم؟*
هفتاد داغ دارم و در زیر آفتاب
هجده سر بریده بود سایبان من
*آخ یکی طعنه میزنه،از بالای بام یه عده دارن سنگ میزنن ..." خار و خاشاک دارن بر سر اهل بیت میریزن" یاصاحب الزمان یه وقت دیدن سر بریده شروع کرد قرآن خواندن ....
"أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقیمِ كانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً .... " قاری قرآن محترمه ..."علی لب های قاری قرآن رو می بوسید ..." اما من یه قاری خاکی میشناسم،تا قرآن خواند،سنگ ها بر اون لب و دندان ..." اخ بمیرم ...حسین ....
بابا قرآن می خونه،سنگا به اون لب میخوره
*خدا نیاره هیچ دختری کتک خوردن باباشو ببینه،اونقده تو این کوچه ها سنگ زدن که تو بعضی نقل ها داره خود سر بریده به زبان درآمد،فرمود: انا المظلوم"من نمیدونم بعضی از نانجیبا با چه سنگی سر ابی عبدالله رو میزدن که بارها سر از روی نیزه جلوی چشم بچه ها به زمین افتاد ...."
ای حسین ....
#اهل_بیت
#امام_سجاد
#صوت
#روضه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
May 11
💠دوش حمام
دوش حمام ببین!
آب از بالا میاد؛ اما از پایین تنظیم میشه.
اینکه اصلا آب بیاد یا نه؛
کم باشه یا زیاد؛
سرد باشه یا گرم؛
به تو مربوط میشه؛
تا کدوم شیر بچرخونی؛
تا کدوم طرف بچرخونی؛
کم بچرخونی یا زیاد؛
اصلا بچرخونی یا نه؛
همه به خودت ربط داره.
میخوام بگم ماجرای "رزق و روزی" یک چنین ماجرایی است.
رزق ما تو آسمانه؛
به همین خاطر قرآن میگه :
وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ
ولی اینکه فرو بباره یا نه؛
ویا کم بباره ویا زیاد؛ به سعی و تلاش ما بستگی داره.
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
#منبرک
#تمثیلات
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
﷽؛
🔥 چرا خدا ترک کننده نماز را در دنیا عذاب نمی کند؟ 🔥
🌹 عنه عليه السلام: إنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُصَلّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُصَلّي مِن شيعَتِنا، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الصَّلاةِ لَهَلَكوا. وإنَّ اللَّهَ لَيَدفَعُ بِمَن يُزَكّي مِن شيعَتِنا عَمَّن لا يُزَكّي، ولَو أجمَعوا عَلى تَركِ الزَّكاةِ لَهَلَكوا.
🌹 امام صادق عليه السلام: خداوند به سبب شيعيان نمازگزار ما، [عذاب را] از شيعيان بی نماز ما دور مى كند و اگر همه نماز نمى خواندند، هلاک مى شدند، و خداوند به سبب شيعيان زكات دهنده ما، [عذاب را] از كسانى كه زكات نمى دهند، دور مى كند و اگر همه زكات نمى دادند، هلاک مى شدند.
بحار الأنوار: ج 73 ص 382
#حدیث_نماز
#پرسمان_نماز
#منبرک
#نماز
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@namazmt
﷽؛
🌹 آیا دوست داری در قیامت خدا از تو خشنود باشد یا خشمناک؟ 🌹
💠 رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: مَن تَرَكَ صَلاةً لَقِيَ اللَّهَ وهُوَ عَلَيهِ غَضبانُ.
💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس نمازى را نخواند، خداوند را خواهد ديد در حالى كه بر او خشمناک است.
📚 ری شهری؛ شناخت نامه نماز ؛ ج 2؛ حدیث 1042
#حدیث_نماز
#نماز
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@namazmt
﷽؛
🌹 اعمال خوب بی نماز حبط می شود 🌹
💠 عن زرارة: سَأَلتُ أبا عَبدِاللَّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عز و جل: «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» (مائدة: 5) ، قالَ: تَركُ العَمَلِ الَّذي أقَرَّ بِهِ، مِن ذلِكَ أن يَترُكَ الصَّلاةَ مِن غَيرِ سُقمٍ ولا شُغُلٍ.
💠 به نقل از زراره : از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداى عز و جل پرسيدم: «هر كس به [اركان] ايمان كفر ورزد، بى گمان، عملش تباه است». فرمود: ترک كردن كارى كه بِدان اقرار دارد و از آن جمله است ترک نماز بى هيچ بيمارى و گرفتارى اى».
📚 بحار الأنوار: ج 72 ص 97
(اعمال خوب بی نماز مثل صدقه و خوش اخلاقی و... ممکن است سبب تخفیف عذاب، طول عمر در دنیا و... شود ولی سبب ورود به بهشت نخواهد شد، مگر آن که قبل از وفات توبه کند یا در آخرت خدا از گناه بزرگِ ترک نماز او بگذرد)
#حدیث_نماز
#نماز
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@namazmt
﷽؛
🌷 گناه به جهت غلبه شهوت یا بی حرمتی به دستور خداوند؟؟ 🌷
💙 الإمام الصادق عليه السلام- وقَد سُئِلَ: ما بالُ الزّاني لا تُسَمّيهِ كافِرًا، وتارِكُ الصَّلاةِ قَد سَمَّيتَهُ كافِرًا، ومَا الحُجَّةُ في ذلِكَ؟-: لأَنَّ الزّانيَ وما أشبَهَهُ إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ لِمَكانِ الشَّهوَةِ لِأَنَّها تَغلِبُهُ، و تارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلَّااستِخفافًا بِها، و ذلك لِأَنّكَ لا تَجِدُ الزّانِيَّ يَأتِي المَرأَةَ إلّاوهُوَ مُستَلِذٌّ لِإِتيانِهِ إيّاها قاصِداً إلَيها، وكُلُّ مَن تَرَكَ الصَّلاةَ قاصِداً لِتَركِها فَلَيسَ يَكونُ قَصدُهُ لِتَركِهَا اللَّذَّةَ، فَإِذا نُفِيَتِ اللَّذَّةُ وَقَعَ الاستِخفافُ، وإذا وَقَعَ الاستِخفافُ وَقَعَ الكُفرُ.
💚 امام صادق عليه السلام- در پاسخ اين پرسش: چگونه زناكار را كافر نمى ناميد و ترک كننده نماز را كافر مى ناميد؟ دليل آن چيست؟-:
💙 چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت، آن كار را انجام مى دهد و ترک كننده نماز، آن را فقط از روى سبک شمردنش ترک مى كند. دليلش آن است كه تو زناكارى را نمى يابى كه سراغ زنى برود، جز به قصد آن كه از آميزش با او لذّت ببرد؛
🔥 ولى هر كس كه نماز را عامدانه ترک كند، قصدش از ترک آن، لذّت بردن نيست، و چون لذّت بردن نفى شود، سبک شمردن واقع مى شود، و چون سبک شمردن واقع شود، كفر واقع مى شود.
📚 بحار الأنوار: ج 82 ص 214
(منظور از کفر، کُفر اعتقادی نیست، بلکه کفر عملی است یعنی اعتقاد کافر را ندارد و ولی عملِ کافر که بی نمازی است را دارد. ترک نماز سبک شمردن و بی حرمتی به دستور خداست)
#حدیث_نماز
#پرسمان_نماز
#نماز
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
@namazmt
شيوه عددى
در اين شيوه مربى احكام، از عددهايى كه در احكام آمده است بر اساس نياز مخاطبان استفاده مىنمايد. از اين شيوه به چند گونه مىتوان بهره گرفت
مثال
عدد 1
حج در طول عمر يك بار واجب است.
خمس مال يك بار واجب است.
نيت براى هر عبادتى يك بار واجب است.
تكبيرةالاحرام در هر نماز يك بار است.
عدد 2
آب دو گونه است: مضاف و مطلق. «1»
غسلها را دو گونه مىتوان انجام داد: ترتيبى و ارتماسى.
سجده در هر ركعت، دو تا است.
نماز آيات، دو ركعت است.
نماز جمعه، دو ركعت است و دو قنوت دارد.
عدد 3
مجتهد را از سه راه مىتوان شناخت.
راههاى ثابت شدن نجاست سه تا است.
راههاى شناخت اعلم سه تا است.
ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست.
زمين با سه شرط، ته كفش را پاك مىكند.
واجب است ميت را سه غسل بدهند.
ميت مسلمان را بايد با سه پارچه كه آنها را لنگ وپيراهن وسرتاسرى مىگويند، كفن كنند.
مواردى كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد، سه تا است.
سجده سهو براى سه چيز است.
فطريه براى هر نفر، سه كيلو از غلات است.
نشانههاى بلوغ، سه چيز است.
محمود اکبری شيوه هاى جذاب سازى احكام،ص140
#روش_تبلیغ
#قالب_بیان_احکام
#شیوه_بیان_احکام
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام خوردنی و نوشیدنی(12)
احکام خرما و کشمش و مویز
خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آنها حلال است
صافي و نوري:احتياط مستحب این است که از آن اجتناب کنند
مکارم:هرگاه مويز و كشمش را در غذا بريزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام می شود امّا نجس نیست و می توان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن بقدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود نمی توان آن را خورد.
#احکام
#خوردنی_و_نوشیدنی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
May 11
روش بیان حدیث(7)
شيوه نكته اى
يكى از شيوههاى بيان حديث، شيوه نكته اى است. در اين شيوه مىتوان احاديث كاربردى را گزينش نمود، سپس نكتههايى را در توضيح احاديث برگزيده مطرح نمود. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
مثال 1
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
الغَضَبُ مِفتاحُ كلِّ شرّ «بحارالانوار، ج 73، ص 266.»
خشم كليد همه بدىهاست.
نكته ها
1. غضب سپر دفاعى و ايمنى در برابر ديگران است.
2. بسيارى از مشكلات انسانها در همين غضب است.
3. تصميمها درحال غضب بىفايده است لذا بزرگان گفتهاند در حين خشم نه تصميم، نه تنبيه، نه اقدام، زيرا در حين خشم تصميمات انسان براساس احساسات است.
4. گرچه غضب اختيارى نيست ولى مقدمات آن اختيارى است.
5. براى كنترل خشم مىتوانيد مكان خود را تغيير دهيد.
مثال 2
امام على عليه السلام فرمود:
بِالكَلام ابيضتِّ الوُجوه و بالكَلامِ اسودَّت الوُجوه « بحارالانوار، ج 78، ص 55.»
با سخن گفتن، انسان روسفيد و خوشبخت مىشود و با سخن گفتن انسان روسياه و بد بخت مىگردد.
يعنى زبان، سرنوشت انسان را تعيين مىكند.
نكتهها
1. آگاهانه سخن بگوييد؛
حضرت على عليه السلام فرمود:
لا تَقُل ما لا تَعلم «نهج البلاغه، قصار 382.»
چيزى را كه نمىدانى مگو.
2. سخن راست بگوييد؛
امام على عليه السلام سيماى پارسايان را اينگونه توصيف مىكند:
ان نَطَقوا صدَقوا «نهج البلاغه، خطبه 193 همام.»
اگر سخن بگويند راست مىگويند.
3. سخن حق بگوييد؛
حضرت على عليه السلام فرمود:
قُولا بِالحق « همان، نامه 47.»
پيوسته حق بگوييد.
4. سخن مفيد بگوييد؛
حضرت على عليه السلام فرمود:
خَيرُ القَولِ ما نَفَع «بحارالانوار، ج 1، ص 219.»
بهترين سخن سخنى است كه مفيد باشد.
5. زيبا بگوييد؛
حضرت على عليه السلام فرمود:
اجمِلوا فى الخِطاب تَسْمَعوُ جَميلَ الجواب « فهرست غررالحكم، ص 436.»
نيكو سخن بگوييد تا جواب نيكو بشنويد.
.
منابع پيشنهادى: كتب مشكات هدايت؛ انوار هدايت؛ مكارم خوبان؛ گفتار معصومين و 150 درس زندگى، آية الله مكارم، نشر مدرسه اميرالمؤمنين عليه السلام؛ 150 درس از نهج البلاغه، مركز تحقيقات شهيد محلاتى، نشر زمزم؛ 40 گام، على ذو علم، كانون انديشه جوان.
#روش_تبلیغ
#روش_بیان_حدیث
#شیوه_بیان_حدیث
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20