eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
190 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مبارکه در ۷:۱۵ دقیقه👇 با صوتی ملایم
با سلام و پوزش امروز دوشنبه ۲۳ فروردین کلاس تجزئه و اعراب نیست ولی کلاس بلاغت هست ان شاء الله
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز پیشاپیش، حلول ماه خدا، ماه قرآن، ماه بندگی و تقوا، رمضان الکریم را خدمت همه شما تبریک عرض می کنم. از فردا سه شنبه 24 فروردین 1400 برنامه به صورت ذیل است: کلاس تجزئه و اعراب سوره مبارکه : فردا صبح برگزار نمی شود بلکه از ساعت 22 تا 23 شب برقرار است(به جز شب های جمعه). کلاس جواهر البلاغه: در نوروز امسال 4 صوت در علم بدیع بارگزاری شد، ادامه همان اصوات در کانال جواهر بارگزاری خواهد شد تا به صورت آفلاین شنونده باشید👇 https://eitaa.com/balaghat98
یادآوری: امشب رأس ساعت 22 کلاس تجزئه و اعراب سوره مبارکه ملک در سامانه lms مدرسه معصومیه برقرار است.
سلام دوستان امشب اعراب آیه 2 ملک به پایان رسید. یک سؤال دارم، سعی کنید آن را خوب تحلیل کنید و به جواب برسید: تا آنجا که کتب اعاریب قرآن را دیده ام، در آیه 2 سوره ملک، همگی «ایُّ» را استفهامیه دانسته اند و فعل «لیبلوکم» را متضمن معنای فعل قلبی دانسته اند و گفته اند که این فعل، از عمل در مفعول دوم خود تعلیق شده است(باب تعلیق فعل قلبی). سؤال: آیا نمی توان «ایُّ» در این آیه شریفه را «موصوله» دانست تا باب تعلیق پیش نیاید و «أیُّ» مبنی بر ضم و محلاً منصوب باشد تا مفعول دوم فعل «یبلوَ» باشد؟ چرا؟ یادآوری: «أیُّ» موصوله در یک فرض مبنی بر ضم بود: مضاف باشد و صدر صله مرفوعی آن مقدّر باشد، مثل آیه 69 مریم: «ثمَّ لننزعَنَّ من کلّ شیعةٍ أیُّهم اشدُّ علی الرحمن عتیًّا». روی این سؤال خوب فکر کنید. این پرسش مهم را در دوره های قبل نیز با طلاب خوب مطرح کرده ام و هرچند جواب هایی داده شده، لکن به دنبال شنیدن جواب های دوستان هستم که چرا اعاریب قرآن ، این اعراب را برای این آیه انتخاب نکرده اند؟ و اینکه از بین این دو اعراب، آیا اعراب دوم بهتر نیست؟ اگر به جوابی رسیدید، ابتدا حتماً آن را با همبحث خود مباحثه کنید و وقتی پخته شد تا فردا شب(پنجشنبه 26 فروردین) به حقیر ایتا کنید: @r_rasel
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
سلام دوستان امشب اعراب آیه 2 ملک به پایان رسید. یک سؤال دارم، سعی کنید آن را خوب تحلیل کنید و به جوا
این پرسش را با اساتید عزیز هم مطرح کردم و به لطف خدا پاسخ های بسیار جالب و متقن از استاد امینایی و استاد نظریان دریافت کردم که حاصلش چنین است👇
جواب: همانطور که در بحث «لغت» این فعل در المعجم الوسیط ملاحظه شد، «بلاه یبلوهُ» متعدی یک مفعولی است نه دو مفعولی. لذا وقتی می شود «أیّ» را استفهامیه دانست و «یبلو» را متضمن فعل قلبی دو مفعولی، و همه قواعد به خوبی در آن اعمال می شود، باید همین راه را پیمود. نکته: فعل های دالّ بر «طلب علم»(مثل «یبلو»: امتحان می کنند تا بدانند یا معلوم بدارند) مثل فعل های علم و ظنّ، تعلیق از عمل می شوند از جمله «سألَ، فَکَّرَ، امتحنَ، بَلا»؛ مثل آیه «سَل بنی اسرائیلَ کم آتیناهم من آیةٍ بینة»(211 بقره). بنابراین قیاس بین «یبلوکم» با «لننزعنَّ» مع الفارق است زیرا طلب العلم با ایّ استفهامیه سازگاری دارد نه موصوله.
باز اگر دوستان عزیز، پاسخ های دیگری دارند استفاده می کنم.
سلام بر عزیزانم امشب جمعه ۲۷ فروردین ساعت ۲۰ کلاس سوره ملک برگزار نمی شود.
سلام بر دوستان عزیز تمرینی که امشب از رفقا خواستم که انجام دهند(جهت ماده «رأی» در آیه 3 سوره ملک) فرصتی شد تا تمام آیات را بررسی سریع بنمایم و جدول ذیل را طراحی کنم. لطفاً این جدول را تا ساعت 19 فردا یکشنبه 29 فروردین 1400 با دستور العملی که در جزوه آمده به انجام برسانید و تا همین ساعت به حقیر در ایتا این را اعلام کنید: - نام و نام خانوادگی - تمرین صرف رأی در قرآن کریم انجام شد. نیازی به ارسال جدول به حقیر نیست ولی همانطور که توضیح داده شده حتماً به همبحث خود بفرستید و مباحثه کنید. با سپاس
در حدود 40 واژه را باید بررسی کرده و جدول را پر کنید.👇
هدایت شده از قرآن و نهج البلاغه
📣 ♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس و ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد. 🔰مزایای مدرسه علمیه معصومیه: ✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی ✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه ✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب ✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه ✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه ✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی ⏳زمان ثبت نام: 28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت ⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق ، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند. لینک ثبت نام پایگاه پذیرش معصومیه: Http://Reg.Masoumieh.ir کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir
تعریف- اقسام سؤال: جمله مستأنفه(بالمعنی الاعم) چیست و چند قسم است؟ جواب: 1️⃣ جمله مفتَتحه(: ابتدائیه) مثل «بسم الله الرحمن الرحیم» در صدر سوره های قرآن کریم و عبارت «برائةٌ من الله ...» در صدر سوره توبه(به شرط آنکه سوره توبه جزئی از انفال نباشد). 2️⃣ جمله مستأنفه(بالمعنی الاخص): ربط لفظی آن با قبل قطع شده اگرچه ربط معنوی آن برقرار باشد. لذا آیه 6 بقره که سرفصل جدیدی در این سوره است مستأنفه است و جمله «ما تری ...» در آیه 3 ملک هم که مرتبط با عبارات قبل است نیز مستأنفه است اگرچه ربط معنوی زیادی دارد. 3️⃣ جمله استیناف بیانی(: تعلیلیه): آن مستأنفه ای است که بیان علت کند برای ماقبل مثل آیات 5 تا 7 مزّمل که سه دلیل است برای «دستور به قرائت ترتیل قرآن و نماز شب»(إنّا سنلقی ... انَّ ناشئة ... انَّ لک ...) یا مثل «لعلکم تذکرون» در آیه 1 نور یا مثل «ذلک لمن خشی ربّه» در انتهای آیه 8 بینه که دلیل است برای «رضی الله عنهم و رضوا عنه». 🍃 نکته: استیناف بیانی غالباً با «إنَّ» یا «لعلّ» آغاز می شود. 🍃 نکته: بنابراین یک جمله از حیث ارتباط با ما قبل به چهار دسته ممکن است تقسیم شود: 1️⃣ ربط لفظی با ماقبل دارد و ربط معنوی هم دارد: «إنَّه بسم الله الرحمن الرحیم»(30 نمل) که جمله «بسم ...» خبر است برای «إنَّ». 2️⃣ ربط لفظی با ماقبل دارد ولی ربط معنوی ندارد: مثال ندارد چون امکان ندارد. 3️⃣ ربط لفظی با ماقبل ندارد ولی ربط معنوی دارد: سورةٌ انزلناها ... لعلکم تذکرون(1 نور) جمله «لعلکم ...» علت ماقبل است ولی ربط لفظی با ماقبل ندارد و «لعلّ» که از حروف مشبهة بالفعل است «صدارت طلب» است و جمله مستأنفه می سازد. 4️⃣ ربط لفظی با ماقبل ندارد و ربط معنوی هم ندارد: إنَّ الذین کفروا ...(6 بقره) که بحث از «سران متقین» تمام شده و بحث «سران کفار» آغاز شده است.
امشب دو بحث مهم و کاربردی در کلاس مطرح شد. حاصل آن تقدیم شما عزیزان می شود:
تعریف- اقسام در بحث «فاء» مغنی 5 نوع فاء ذکر شده. در بحث مبسوطی که در تدریس این بحث از مغنی در 14 جلسه داشته ام، ثابت شد که تنها 2 قسم از فائات قابل قبول است: 1️⃣ عاطفه 2️⃣ رابطه البته یک قسم از فاء در مغنی اصلاً ذکر نشده! ولی در حدیقه خامسه آمده که آن هم مقبول ماست: 3️⃣ فصیحه بازگشت فاء فصیحه به همان دو فاء اول است، یعنی یا عطف بر «معطوف علیه مقدر» است یا فاء رابطه جواب شرط برای «جمله شرط مقدر» است. مثال از فصیحه از نوع عاطفه بر مقدر: آیه 60 بقره: فقلنا اضرب بعصاکَ الحجرَ فانفجرَت. روشن است که تقدیر چنین بوده: «فضربَ فانفجرت» مثال از فصیحه از نوع رابطه برای شرط مقدر: آیه 3 ملک: فارجعِ البصرَ الجدول گفته تقدیر چنین بوده: «ان ارَدتَ المعاینةَ فارجِع». دقت کنید که فاء را عاطفه بر مذکور ندانسته تا عطف انشاء بر خبر پیش نیاید.
یکی از نکات مهم در استفاده از لغتنامه «المعجم الوسیط» این است که با علائم اختصاری به کار رفته در آن آشنا باشیم. این نکته در سایر لغتنامه ها هم حائز اهمیت است مثل «قاموس المحیط». ذیلاً مقاله مربوط به این علائم اختصاری با ذکر مثال و توضیحات تقدیم شما عزیزان می شود👇
در کلاس تجزئه و اعراب سوره ملک بعضاً ابیات کاربردی ای از خوانده می شود. خیلی از دوستان شاید غبطه بخورند به حال عزیزانی که در کلاس، این ابیات پرکاربرد را حفظ کرده اند و در اثر دیدن ثمرات حفظ این ابیات علاقمند شده باشند که آنها هم لااقل مهم ترین ابیات الفیه را حفظ باشند تا در لحظات مهم بتوانند آن را به کار بندند. در تابستان 98 در حین تدریس صمدیه هرگاه که بیتی از ابیات الفیه به کار می آمد، همان جا در جزوه ای گرد می آمد که ذیلًا تقدیم می شود. ادعا بر این نیست که این جزوه کامل باشد ولی «ما لا یدرک کلّه لا یترک کله». ان شاء الله بهترین بهره را از آن ببرید و حتماً این حدود 80 بیت را خیلی خوب و مسلط از حفظ باشید. جهت و استفاده در حین اعراب آیات