هدایت شده از روح الله راسل
در اواخر سال 97 و ابتدای سال 98
آیین نامه مفصلی جهت تدریس درس #مغنی_الادیب
توسط هشت تن از اساتید مدرسه معصومیه
و با صرف بیش از 130 نفر ساعت جلسات پربار علمی
به ثمر نشست.
این طرح توسط مدیر محترم مدرسه
به عنوان آیین نامه رسمی تدریس این درس مهم
به تمامی اساتید بزرگوار مغنی ابلاغ شد.
متن این آیین نامه تقدیم به همه شما سروران گرامی👇
هدایت شده از روح الله راسل
اهداف و نکات تدریس مغنی الادیب.pdf
664.6K
قبل از درس فردا(سه شنبه 25 شهریور)
متن ذیل را پیش مطالعه بفرمایید
مهم است:
#لولا در #قرآن_کریم
75 آیه در قرآن کریم موجود است که در آنها #لولا آمده است.
دوستان حتماً فایل ذیل را کار کنند تا این بحث کاملاً #قرآنی و #کاربردی پیش برود:
سلام دوستان
اینترنتم مشکل کوچکی دارد
لذا ممکن است امروز یکشنبه
تدریس "مغنی" را با تاخیر آغاز کنیم ...
لطفا شکیبا باشید
باسمه تعالی
لولا در «لولاک»: قول اخفش درست است و قول سیبویه و جمهور اشکال دارد.
حاصل آنکه در این عبارت «لولاک» ضمیر متصل کاف از ضمیر منفصل انت که مبتداست نیابت کرده.
جمع بندی: قول مختار ما همان قول کوفیون و اخفش است
همانطور که قبل از شروع این بحث اخیر(سُمِعَ قلیلاً لولاک و ...) تقریر کردیم، به نظر می رسد:
این بحث هیچ ثمری در فهم عبارت ندارد و فقط یک نزاع بر سر شیوه اعراب عبارت است.
قول سیبویه و جمهور در اینجا بسیار تکلف دارد:
لولای امتناعیه را در یک فرض قلیل الاستمعال(لولاک) حرف جرّ گرفته اند! یعنی برای یک دکمه، کُت دوخته اند؛ این امر خلاف ذوق ادبی است.
گفته اند که متعلق هم نمی خواهد! این خلاف اصل است هرچند که در «ربَّ» هم همین خلاف اصل رخ داده ولی در ربّ چاره دیگری نبوده.
گفته اند که کاف، هم محل قریب دارد(مجرور به حرف جرّ) و هم محل بعید(مبتدا و مرفوع): این هم خلاف اصل است چراکه اصل «عدم توارد دو عامل بر یک معمول» است و نحات به همین خاطر باب «تنازع» را درست کردند و گفتند در آن فرض، فقط یکی عمل می کند:
إن عاملانِ اقتضیا فی اسمٍ عملً
قبلُ فللواحدِ منهما العملُ
گفته اند که در عربی هیچ استعمالی نداریم که در عطف به این کاف، عطف بر محل قریب رخ داده باشد و همواره اینطور عطف شده: لولاکَ و زیدٌ(نه زیدٍ)! و علتش را گفته اند این است که «لولا» ی جارّه مختص به جرّ ضمیر متصل است لذا اسم ظاهر را نمی تواند جرّ دهد! و این سخن را علیرغم وجود این قاعده عامّ در «توابع» می گویند: یُغتَفَرُ فی الثوانی ما لا یُغتَفَرُ فی الاَوائل.
بنابراین چهار تکلف و خلاف اصل در این قول وجود دارد.
قول اخفش هیچ تکلفی ندارد و هیچ وجهی ندارد که اینقدر اصرار کنیم که ضمیر متصل قدرت نیابت ندارد؛
بلکه باید گفت که ضمیر متصل هم مثل «حروف» است(از جهت تعداد حروف و نیز عدم استقلال) و همانطور که حروف بعضاً نائب از فعل می شوند(مثل آنکه برخی گفته اند «لولا»ی امتناعیه نیابت کرده از «انعدمَ» یا گفته اند که «یا»ی ندا که به نیابت از «اُنادِی» منادی را منصوب می کند یا گفته اند که «واو» معیت نیابت کرده از «لابستُ») لذا ضمیر متصل هم این قدرت را دارد که نیابت از ضمیر منفصل کند(وقتی نیابت از فعل ممکن است، چرا نیابت از اسم ممکن نباشد؟).
شاهد بر صحت قول اخفش: همین است که سیبویه و جمهور گفته اند که «لولاک و زیدٍ» استعمال نشده بلکه «و زیدٌ» گفته اند. واقعاً اگر لولای جاره می داشتیم، جا داشت که عرب «و زیدٍ» هم استعمال کند از باب «یغتفر فی الثوانی ما لا یغتفر فی الاوائل».
موافقان اخفش: کوفیون و صاحب «رَصفُ المبانی»
الجنی الدانی، 604: و ذهبَ الاخفشُ و الکوفیونَ الی أنَّ لولا ... و اختارَ صاحبُ «رصف المبانی» مذهبَ الاخفش ... . بنابراین کوفیون هم با اخفش هم نظرند.
#مقاله
#لولاک
#اخفش
#سیبویه
سلام بر عزیزان
فردا به یاری خدای متعال
بحث مهم #ما
در مغنی را شروع می کنیم.
حتماً «ما» در #حدیقه_خامسه از #صمدیه
پیش مطالعه شود که در بحث #ما در #مغنی به جدّ به کار می آید:
ما: 2594 بار در قرآن
تَرِدُ اسميةً و حرفيةً
فالاسميةُ تَرِدُ:
1. موصولةً
2. و نكرةً موصوفةً نحو «مررتُ بما معجبٍ[بالجر لا بالرفع] لك»
3. و صفةً لنكرةٍ نحو «لامرٍ ما جُدِعَ قصيرٌ انفُه»
4. و شرطيةً زمانيةً و غيرَ زمانيةٍ
5. و استفهاميةً
و الحرفيةُ تَرِدُ
1. مشبهةً بليس
2. و مصدريةً زمانيةً و غيرَ زمانيةٍ
3. و صِلَةً[= زائده غیر کافّه]
4. و كافةً.
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
سلام بر عزیزان فردا به یاری خدای متعال بحث مهم #ما در مغنی را شروع می کنیم. حتماً «ما» در #حدیقه_خا
#امام_خامنه_ای
6 اردیبهشت 1399- اول ماه مبارک رمضان- دیدار تصویری با قرآنیان
✅ قرآن کتاب زندگی است ... در همین ظاهرِ قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد.
✅ مثلاً فرض بفرمایید فَمِنَ النّاسِ مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا وَ ما لَه فِی الأخِرَةِ مِن خَلاق(200 بقره) بعضی هستند که همه قواعد زندگی انسانی را، دوستیها را، دشمنیها را، رابطهها را، هدفها را، انگیزهها را در کار دنیا محصور می کنند ... .
✅امّا در مقابلش یک قاعدهسازی دیگری برای زندگی وجود دارد: وَ مِنهُم مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وَ فِی الأخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّار(201 بقره) این قاعدهسازی دوّم است. یعنی کسانی که در دنیا هم دنبال حسنه هستند نه دنبال هر چیزی ...؛ دنبال آخرت هم هستند ... آن وقت کسانی هستند که خدای متعال اینها را به مقاصد حقیقی زندگی می رساند ... .
✅یا مثلاً فرض کنید در آیه مربوط به عُقلای بنیاسرائیل که یک عدّهای از آنها به قارون توصیه می کردند، می گفتند: وَ ابتَغِ فیما ءاتاکَ اللهُ الدّارَ الأخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنیا وَ اَحسِن کَما اَحسَنَ اللهُ اِلَیک(77 قصص) به قارون نمی گفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ می گفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، وسیله رسیدن به مقامات عالیه بشری و انسانی است، وسیلهی رسیدن به مقامات معنوی است ... .
✅بعضی از آیات هست که مربوط به تنظیم مناسبات اجتماعی است؛ این دستورهای کاربردی مربوط است به مناسبات اجتماعی. فرض بفرمایید: وَ لایَغتَب بَعضُکُم بَعضًا(12 حجرات) غیبت نکنید؛ این [دستور] مناسبات اجتماعی را تنظیم می کند ... .
✅یا فرض بفرمایید که می فرماید: لا یَجرِمَنَّکُم شَنَئانُ قَومٍ عَلی اَلاّ تَعدِلُوا(8 مائده) اگر با کسی مخالفید، با کسی دشمنید، این موجب نشود که درباره او بیانصافی کنید ... . اگر چنانچه ما با کسانی که مخالف هستیم، به همین آیه عمل بکنیم، یعنی درباره آنها بیانصافی نکنیم و آنها هم درباره ما بیانصافی نکنند، ببینید چقدر وضع جامعه، وضع روا و خوبی خواهد شد.
✅یا مثلاً فرض کنید لا تَقفُ مالَیسَ لَکَ بِه عِلم(36 اسرا) ... به آن چیزی که یقین نداری اعتماد نکن. الان ژورنالیسم رایج دنیا درست عکس این عمل می کنند؛ یعنی آن چیزهایی را که شایعهپردازی می کنند، دروغپردازی می کنند، چیزهایی است که از آن اطّلاعی هم ندارند، علمی هم ندارند، بیخودی آنها را پخش می کنند. در داخل جامعهی خود ما هم متأسّفانه از این چیزها وجود دارد ... . اگر چنانچه ما همین یک دستور را عمل بکنیم، بخش مهمّی از مشکلات ما حل خواهد شد.
✅یا لا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا(113هود) به کسی که ستمگر است، به ظالم اعتماد نکنید، گرایش پیدا نکنید ... نتیجه اعتماد کردن به ظالم همین می شود که شما می بینید دولت های مسلمان، مجموعه های اسلامی به ظالم ترین و ستمگرترین عناصر عالَم اعتماد می کنند و نتیجهاش را دارند مشاهده می کنند و می بینند.
✅یا اَقسِطوا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین(9 حجرات) عدل به خرج بدهید؛ قسط و عدل و انصاف در همه امور زندگی را دستور دادهاند.
✅یا لا تَخونُوا اللهَ وَ الرَّسولَ وَ تَخونوا اَماناتِکُم(27 انفال) در امانت خیانت نکنید. امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقامی هم که، مسئولیّتی هم که به وسیله شما به من داده شده امانت است ... . ببینید شما اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتّفاقی خواهد افتاد. بنابراین آنچه قرآن برای ما دارد، عبارت است از این دستورات عملیِ کاربردی.
✅یا مثلاً فلا تَخافوهُم وَ خافونِ اِن کُنتُم مُؤمِنین(175 آل عمران) که دنباله آن آیه اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَه است، که آمدند گفتند «علیه شما دارند توطئه می کنند، بترسید»، [مسلمانان را] می ترساندند. قرآن می فرماید که نخیر، از آنها نترسید، از من بترسید؛ ... امروز قدرتهای اسلامی، دولتهای اسلامی ملاحظه قدرت های ظالم دنیا را می کنند، از آنها می ترسند و قدرت خودشان را ندیده می گیرند؛ نتیجه این می شود که تو سرشان می خورد ... .
✅و همچنین اَقِمِ الصَّلْوةَ لِذِکری(14 طه) ... این یکی از دستورات کاربردی است. نماز برای ذکر است، برای یاد است؛ نماز را برای ذکر خدا محفوظ بدارید. امروز ما اگر چنانچه این را در مورد خودمان عمل بکنیم که این را همه ما می توانیم عمل بکنیم؛ نماز را باتوجّه بخوانیم و در نماز دلمان را به جای دیگری نسپریم و نماز را برای ذکر خدای متعال بخوانیم، این یقیناً تأثیرات فراوانی در اعتلای روحی ما خواهد داشت.
✅همچنین یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا توبوا اِلَی اللهِ تَوبَةً نَصوحًا(8 تحریم) ... .
✅این دستورات قرآنی، همه این هزاران دستور کاربردی قرآنی، عملیّاتی است.
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
شهادت مظلومانه
کریم اهل بیت
حضرت امام مجتبی
علیه آلاف التحیه و الثنا
بر شیعیان و آزادگان جهان
تعزیت باد.
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
#امام_خامنه_ای
19 فروردین 69 اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم
اين مكتب خانه هايى كه رژيم منحوس پهلوى، شجاعت و شهامت به خرج داد(!) و رعد و برق كرد و آنها را برچيد، خانه هايى براى تعليم قرآن بودند ... .
بايد همه قرآن را بلد باشند. امروز، فردى داراى تحصيلات عاليه و احياناً قادر به نطق به چند زبان بيگانه، بلد نيست يك سطر قرآن را بخواند! ... انسان مى بيند كه كاسب، تاجر، كارگر، دانشجو، حتّى طلبه، در صحيح خوانى قرآن كمبود دارند. اين، نقص بزرگى است؛ اين را بايد برطرف كنيم ... .
همت را بر اين مسئله بگماريد كه تمام مردم بتوانند قرآن را ياد بگيرند. ... اين، مقدمه براى فهم قرآن است. آن وقتى كه انس عمومى با قرآن باشد، فهم قرآن ممكن و آسان است.
#امام_خامنه_ای
3 تیر 88 دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
«هر كلمه اى از اين كلمات قرآن مى تواند يك انقلابى در دل هاى ما به وجود بياورد؛ البته براى كسى كه مأنوس با قرآن باشد. به حسب تجربه، آدمى كه مأنوس با قرآن نباشد، بهره زيادى هم از قرآن نمى برد.
سلام بر دوستان عزیز
امروز سه شنبه ۸ مهر
کلاس مغنی و بلاغت برگزار نمی شود
#خیانت های خاتمی و روحانی
به نظام درسی آموزش و پرورش
(و در واقع به #اسلام و #قرآن)
در بیان استاد #مهدوی_ارفع