eitaa logo
مغنی و بلاغت - تدریس 99 راسل
190 دنبال‌کننده
87 عکس
64 ویدیو
72 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. @HawzahNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 بازنشر/ آیت‌الله العظمی وحید خراسانی: ❇️ هر کس شهادتین بگوید مسلمان است و جان و آبرو و مال او مانند پیرو مذهب جعفری محترم است 🔹 در پی انتشار برخی اخبار جنجالی درباره موضع فقهای شیعه نسبت به پیروان سایر مذاهب اسلامی، رسانه رسمی حوزه به تدریج دیدگاه بزرگان مکتب اهل بیت را منتشر می‌کند. در همین راستا استفتائی از آیت الله العظمی وحید خراسانی بازنشر می‌شود که در سایت معظم‌له نیز موجود است؛ ✍️ هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَی إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله" ۱۳۸۷/آبانماه متن کامل استفتاء: https://hawzahnews.com/x9S7C @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 سالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. @HawzahNews
کلام با برکت روز گذشته(3 آبان 99) رهبر فرزانه انقلاب در دیدار حضوری با ستاد کرونا، از نیروهای مؤمن انقلابی که هفته گذشته به رییس جمهور جسارت کردند، گلایه کردند. سزاوار است که نیروهای انقلابی، با گوش سپردن به این فرمایش معظم له، بهانه به دست عده ای ندهند. اما یکی از برکات این فرمایش ایشان این بود که از روز گذشته، برخی شروع به انتشار این جمله از رهبری کرده، و مشغول دفاعی جانانه از رئیس جمهورند. چرا می گویم «برکت»؟ چون در طی سال های گذشته اتفاقاتی افتاد که از این جماعت هیچ موضعی ندیدیم یا موضعشان فقط این بود که موضع گیری نیروهای مؤمن انقلابی را ویرایش می کردند و می گفتند: استفاده از فلان واژه صحیح نبود و ...: 1. شش دی 88 که آن جسارت و توهین بزرگ در روز عاشورا به امام حسین ع صورت گرفت و رئیس جمهور فعلی از حامیان همین فتنه گران بود. 2. وقتی "وی" آن توهین بزرگ را به رسول خدا ص و امام زمان عج گفت: می شود این بزرگواران را نقد کرد! 3. وقتی "وی" در 17 ربیع الاول سال گذشته در توهینی آشکار به رئیس دین و رئیس مذهب(سال 98) در یکی از بزرگ ترین اعیاد دینی مسلمانان، اقدام به گران کردن بنزین و آتش زدن کشور کرد و عید را به عزا تبدیل کرد. 4. وقتی "وی" در توهینی آشکار به کلام خدا، به تفسیر به رأی آیه 56 انفال پرداخت و به دروغ به قرآن و رسول خدا ص نسبت داد که با دشمنی که کراراً نقض عهد کرده، باز هم عهد می بستند(گویی دین با اندکی خردورزی هم مخالف است!). 5. وقتی "وی" اخیراً به ساحت مقدس امام مجتبی ع هم توهین کرد و با تحریف ایشان تلاش کرد برجام نافرجام خود را توجیه کند. 6. وقتی که رهبری معظم فرمودند: «اگر آنها برجام را پاره کنند ما آتش می زنیم»؛ "وی" گفت: «عده ای ظاهراً مَنقَل دارند و ... . 7. و ... در طی این سالها تصورم بر این بود که این دوستان، یا معنای «توهین و جسارت» را نمی دانند(بالاخص جسارت به معصومین علیهم السلام) یا اینکه «توهین و جسارت» را چیز بدی نمی دانند. یکی از برکات فرمایش دیروز رهبری عزیزمان این بود که روشن شد که خوشبختانه، این جماعت هم معنای «توهین و جسارت» را می فهمند و هم آن را بد می دانند و نسبت به آن موضع می گیرند. این می تواند یک خبر خوب باشد. روح الله راسل
❤️آقا مبارک است ردای امامتت❤️ 💐آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) مبارک باد. 🚩 @feghhoshahadat
سلام بر عزیزان با عرض پوزش امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ کلاس مغنی و بلاغت برگزار نمی شود.
⭕️ در پی اهانت مجدد رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به ساحت مقدس حضرت محمد مصطفی(ص) ➖➖ 🔻جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای: جهان اسلام در مقابل هتاکی ها و جسارت های رئیس جمهور فرانسه آرام نخواهد گرفت/ وزارت خارجه جدی پیگیری کند https://hawzahnews.com/x9Sfs 🔻 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه: کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفته‌اند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان می‌نامند https://hawzahnews.com/x9SfT 🔻حزب‌الله لبنان اهانت به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9SbH 🔻جامعةالمصطفی در بیانیه ای؛ سازمان‌های بین المللی در قبال رفتارهای موهن دولت فرانسه واکنش های بازدارنده در پیش گیرند https://hawzahnews.com/x9SfB 🔻نماینده ولی فقیه در استان لرستان: رئیس جمهور فرانسه نماد جاهلیت مدرن است https://hawzahnews.com/x9SdW 🔻جامعه روحانیت شیراز اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9SdH 🔻آیت الله قبلان رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: باید جلوی هر اقدامی که اهانت به جایگاه انبیاست، گرفته شود https://hawzahnews.com/x9Sbp 🔻 مجمع نمایندگان طلاب، اهانت دولتمردان فرانسه به ساحت پیامبر (ص) را محکوم کرد https://hawzahnews.com/x9S9D 🔻 رئیس قوه‌قضائیه: توهین به مقدسات میلیون‌ها انسان دفاع از جهل و میدان دادن به افراد نادان است https://hawzahnews.com/x9Sdb @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
⭕️بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه در محکومیت اهانت رئیس جمهور فرانسه به پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه بسم الله الرحمن الرحیم 🔸رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آخرین و بزرگ‌ترین پیامبر الهی است که تمامی معارف و آموزه‌های دیگر پیامبران تاریخ را کمال بخشید و جامع‌ترین شریعت الهی را به بشریت تقدیم کرد، پیامبری که خدای عظیم مدال (وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ) قلم 4، را به وی عطا نمود و وی را به‌عنوان مظهر (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ) الانبیاء 107، ستود. آن بزرگ نه تنها فلسفه بعثت خویش را نشر فضائل اخلاقی معرفی کرد (إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ) بلکه قرآن وحیانی را از جانب خدای مهربان جهانیان به‌عنوان برنامه زندگی انسان‌ها به ارمغان آورد که مسیحیان عالم را نزدیک‌ترین دوستان مؤمنان معرفی کرد (وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ) مائده 82 و تکلیف مسلمانان را در برابر بقیه بشریت که به جنگ و تجاوز آلوده نشده‌اند ( عدالت ) و ( نیکی ) دانسته است (لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) ممتحنه8، 🔸شگفت‌آور است که مدعیان تمدن و رؤسای جمهور کشورهایی که صدها سال دستشان به غارت کشورهای شرق و خون میلیون‌ها انسان مظلوم الجزائری و آفریقایی و آسیایی آلوده است به خود اجازه می‌دهند که به بزرگ‌ترین پیامبر رحمت و تندیس اخلاق و حامل کتاب وحی الهی جسارت و اهانت نمایند. و کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفتند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان بنامد. شاید حکمت آن باشد که جامعه بشری احترام ادیان آسمانی و پیامبران الهی و کتب مقدس آنان توسط ملت مسلمان ایران را با این وقاحت و بی‌ادبی غرب پر ادعا مقایسه کند و عمق ارزش‌های اخلاقی دین مبین اسلام بیشتر شناخته گردد. 🔸حوزه‌های علمیه ضمن محکوم کردن لایحه ضداسلامی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از اهانت به قرآن و بزرگ‌ترین پیامبر الهی انتظار دارد که فرهیختگان، شخصیت‌ها و مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر ادیان آسمانی به اقدام عاجل و قاطع خویش راه را بر این آتش‌افروزان بسته و زمینه‌های ارتقای وحدت و تعامل سازنده ادیان ابراهیمی را در جهان فراهم نمایند. ✍️علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم مقدسه https://hawzahnews.com/x9SfT
هدایت شده از روح الله راسل
استاد ارائه روش حوزوي استفاده از وان نوت👇
دوستان عزیز طلبه فیش برداری و تحقیق یکی از مهم ترین کارهای ماست آن را جدی بگیریم و حتماً را بیاموزیم و استفاده کنیم تا پس از سالها کار علمی، محصول کار ما هدر نرود.
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
سلام بر دوستان امروز پنجشنبه ۸ آبان کلاس مغنی و بلاغت برگزار می شود✅
یکی از کارهای بسیار خوب آن است که بعد از اتمام هر باب، یک جمع بندی از آن برای خود بنویسید. به عنوان نمونه برای در شاید بتوان اینطور نوشت: جمع بندی 1. معنای مهما: «هرچه» و «هر زمان». این دو معنا را زمخشری در «مقدمة الادب» تصریح کرده لذا مقبول ماست. مغنی معنای سومی هم نقل کرده: «چیست»؟(معادل مای استفهام). مغنی فقط معنای «هرچه» را پذیرفته و دو معنای دیگر را رد می کند. 2. مهما در قرآن یکبار آمده: 132 اعراف: وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنا بِها فَما نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنينَ. در این آیه شریفه «مهما» به معنای «هرچه» است که مصداقش «آیه» است که با «مِن» بیانیه تفسیر شده. ضمناً «مهما» در این آیه مبتداست و خبرش طبق قول مختار جواب شرط(فما نحن لک بمؤمنین) است. البته مغنی احتمال مرجوح را هم ذکر کرده: مفعول به باب اشتغال به این تقدیر: مهما تُحضِرنا تأتِنا به(شبیه «زیداً مررتُ به» أی «جاوَزتُ»). 3. در حکمت 422 نهج البلاغه(فمهما ترکتموه) و برخی روایات هم آمده. عبارت معروف «شیعتی مهما شربتُم ماءَ عذبٍ فاذکرونی» در روایات یافت نشد، ولی جمله معروفی شده. اصل آن ظاهراً «شیعتی ما إن شربتم ماءَ عذبٍ فاذکرونی» است که در مصباح مرحوم کفعمی آمده. 4. مهما اسم است چون به آن ضمیر برگشته، مثل آیه 132 اعراف: مهما تأتنا به. 5. مهما ادات شرط جازم است. 6. سهیلی ادعا کرده که مهما در برخی مواضع، حرف است چراکه برای آن اعرابی یافت نکرده. مغنی پاسخ سهیلی را داده است و اعراب مهما را مشخص کرده. 7. «مهما» بسیطه است ولی گاه «مهما» به صورت مرکبه در شعر به کار رفته ولی چون خط شعر قیاسی نیست، آن را متصل نوشته اند: مَه(: اسم فعل به معنای «اُکفُف»: بس کن) + «ما»ی استفهام.
این کار فوائد بسیاری دارد که بر اهل فضل و طالب علم، فوائد آن پوشیده نیست.
سلام بر عزیزانم فردا شنبه در درس یک چالش مهم داریم اختلاف نظرات جواهر با مغنی در ادوات ندا که تأثیراتی در مباحث بلاغی هم دارد. برای اینکه بتوانیم در درس فردا، سرعت مناسب برای تدریس داشته باشیم مطالب ذیل را قبل از کلاس پیش مطالعه بفرمایید. با سپاس
المبحث الخامس: في النداء النّداءُ: هو طلبُ المتكلِّم إقبالَ المخاطبِ عليهِ بحرفٍ نائبٍ مَنابَ «أنادي» المنقولِ من الخبرِ إلى الإنشاء. و أدواتُه ثمانٍ: الهمزةُ و اَي و يا و آي و آ و اَيا و هَيا و وا. سخنی در تعداد ادوات ندا الفیه و لِلمنادَي النّاءِ أو كَالنّاءِ «يا» و «أي» و «ءا» كذا «أيا» ثمّ «هَيا» و الهمزُ لِلدّانِ و «وا» لِمَن نُدِبَ‏ أو «يا» و غيرُ «وا» لَدَي اللَّبسِ اجتُنِبَ‏ منادا بر دو قسم است 1. بعید یا در حکم بعید: حرف ندائش: یا، اَی، آ، اَیا، هَیا. 2. قریب: حرف ندائش: اَ. 3. مندوب: وا، یا(یا: در جایی برای مندوب می آید که ایمنی از التباس باشد) تفاوت الفیه و جواهر روشن شد که الفیه حروف ندا را 7 می شمرد ولی جواهر آن را 8 شمرده. در جواهر «آی» هست که در الفیه نیامده ولی باید دانست که این حرف نداء مستقلی نیست بلکه همان «اَی» است که به قول مغنی الادیب در بحث «اَی»: «قَد تُمَدُّ هَمزَتُها». جمع بندی مغنی قاعدتاً ادات ندا را 6 تا می شمرد چراکه معتقد است که «آی» لغت دیگری در «اَی» است و «هَیا» لغت دیگری در «اَیا». الفیه ادات ندا را 7 تا شمرده چراکه ظاهراً معتقد است که «آی» لغت دیگری در «اَی» است ولی ظاهراً «هَیا» را دارای وضع مستقل از «اَیا» می داند. جواهر معتقد است که ادات ندا 8 تا هستند و البته روشن نیست که آیا مبنای الفیه یا مغنی را دارد یا اینکه هر 8 مورد را دارای وضع مستقل می داند، چراکه صرفاً در مقام بیان «ادات ندا» است، و کتاب اجتهادی نحوی هم نیست. صرفاً گفته که در مقام استعمال 8 تا هستند تا استفادات بلاغی را -که غرض اصلی جواهر است- پی گیرد.
وأدواتُ النّداءِ في كَيفيَّةِ الاستعمالِ نَوعانِ: 1. الهمزةُ و اَي لنداء القريب. شرح و نقد جواهر: «اَی» برای نداء بعید است همزه مغنی: در اینکه «همزه» برای نداء قریب است اجماع است فقط ابن خباز از قول شیخ خود(ابی حفص) نقل کرده که همزه برای ندای متوسط است که این خرق اجماع است. اَی مغنی: حرفٌ لِنداءِ البعيد[: قول مختار] أو القريب أو المتوسط، على خلاف فى ذلك ... و قَد تُمَدُّ هَمزتُها[: آی]. اقوال در «أی» شرح الخطیب نداء بعید: ابن مالک(تسهیل) مرادی(جنی الدانی) سیبویه(کتاب) نداء قریب: رضی ره(شرح کافیه) و ابن حاجب، مالقی(رصف المبانی) ابن خشّاب(مرتجل) مبرّد(مقتضب) و جَزولی نداء متوسط: قائل مشخصی برایش نیافتم. اقول ای بسا مقدم کردن «نداء بعید» توسط ابن هشام مشعر به این باشد که این قول، اقوی است. آی دسوقی: در این فرض دیگر تردیدی نیست که برای «نداء بعید» است[ظاهراً آمدن الف مدی در صدر این کلمه این را می رساند که برای بعید استعمال شده]. جمع بندی طبعاً اگر قول مغنی درست باشد که «آی» لغت دیگری است در «اَی»[که قول خوبی است چون اساساً الفیه هم «آی» را به عنوان حرف ندا اصلاً ذکر نکرد] و اگر قول دسوقی درست باشد که در «آی» هیچ تردیدی نیست که برای نداء بعید است، جای شک نمی ماند که «اَی» هم برای ندای بعید است. ثمره این بحث مثلاً در دعای سحر رمضان «اَی ربِّ» آمده است. اگر کسی قول جواهر را برگزیند می گوید: «أی» برای ندای قریب است لذا در ماه رمضان از آنجا که انسان به خدا خیلی نزدیک شده جای استعمال «أی ربّ» است. به خلاف بقیه ماه ها که در سخن از «یا ربّ» است(مثل دعای کمیل). ولی آن کس که مثل ما قائل شود که «اَی» برای ندای بعید است خواهد گفت: در ماه رمضان هم شخص دارد اعتراف می کند که خدایا با آنکه تو به من نزدیکی، ولی من همچنان از تو دورم. البته چنین کسی باید غرض بلاغی عدم استفاده از اصل ادوات ندا(یا) را هم بیان کند که اگر مبنایش با ما یکی باشد(یا: هم برای قریب و هم برای بعید) روشن است: در ایام دیگر سخن از «یا» است به حسب گوینده: اگر گوینده ای است نزدیک به خدا اراده نزدیک می کند و اگر دور است دور. ولی در رمضان دارد ضجّه می زند که خدایا دورم، نزدیکم کن.
2. باقي الأدوات لنداء البعيد. مقایسه نظر جواهر با مغنی آ مغنی در توضیح آن گفت: حرفٌ لنداء البعید. هیچ اختلاف قولی را هم در آن ذکر نکرد. جواهر هم در اینجا می گوید: «آ» برای نداء بعید است. آی دسوقی ذیل مغنی گفت: هیچ شکی نیست که برای نداء بعید است. خود مغنی هم که «آی» را لغت دیگری در «أی» شمرد و ظاهراً قائل بود که «أی» هم برای نداء بعید است. اَیا، هَیا مغنی در «اَیا» گفت: قد تُبدَلُ همزَتُها هاءً، فیقال «هَیا». لذا این دو کلمه در اصل یک کلمه اند. مغنی درباره معنای این کلمه گفت: حرفُ النِّداءِ البَعیدِ؛ و فِی الصّحاحِ[: جوهری]: «اَنّه حَرفٌ لِنداءِ القَریبِ و البعیدِ» و لَیسَ کذلک. لذا ظاهراً تردیدی نیست که این دو لفظ نیز برای نداء بعید هستند همانطور که جواهر گفت. وا مختص باب ندبه است(الفیه هم همین را گفت). بعد مغنی گفته: بعضی اجازه داده اند که «وا» در نداء حقیقی هم به کار رود. ای بسا جواهر که گفته «وا» برای بعید است از این جهت که وقتی بر کسی ندبه می کنیم که او را از دست داده باشیم و از ما دور باشد. شاید هم جواهر از آنهایی است که قائل است که «وا» برای ندای حقیقی می آید ولی برای ندای بعید. ولی از آنجا که می بینیم جواهر در ادامه «ندبه» را خروج از حالت ندا می داند(رک: غرض سوم خروج از ندای حقیقی) لذا معلوم می شود که جواهر معتقد شده که «وا» برای ندای حقیقی(غیر ندبه) هم به کار می رود. که به نظر می رسد قول ضعیفی است و مغنی آن را ردّ کرده.
برای مطلق ندا( یا ) است. لذا قول جواهر را قبول نداریم که گفته برای ندای است. این امر ثمرات زیادی در فهم آیات و روایات دارد👇