eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السّلام، کریم اهل‌بيت علیهم‌السّلام را به محضر امام زمان ارواحنافداه و همۀ دلدادگان و شيفتگان خاندان وحی و نبوّت، تبریک می‌گوییم و اميدواریم در ضيافت‌خانۀ امام حسن مجتبی علیه‌السّلام ميهمان معارف بلند معنوی و الهی آن بزرگوار باشيم و بتوانيم از خوان کرم و سخاوت آن بزرگوار بهره‌های فراوان ببریم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خلاصه همه دین و قرآن بسم الله الرحمن الرحیم است. هر حرکت که از تو سر می‌زند متذكر اسمِ الله، رحمن و رحیم باش؛ یعنی هم رحمان باش با تمام خلق خدا و هم رحیم باش با اهل ایمان و محبت... در خانه اگر کس است یک حرف بس است. ◾️ (آشنای آسمان، ص ١۶٠)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد موفور السرور صادر اول حقیقت فاطمی، میوه قلب امیرالمؤمنین، سبط المصطفی، کریم آل الله حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شخصی با ابویزید بسطامی گفت که مرا راه‌نمای به علمی که بدان تقرّب جویم به حق. ▪️بایزید گفت: اولیای خدا را دوست دار و خود را محبوب ایشان ساز تا تو را دوست دارند. ▪️حق تعالی هر شبانه‌روزی هفتادهزار بار نظر بر دل اولیای خویش می‌اندازد، شاید که تو در دل ولی‌ای از اولیاء او باشی و نظر تمام شود. ◾️(علاء‌الدوله سمنانی، رساله در فتوّت)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۴ ▪️لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ
۵ ▪️ماه مبارک‌ رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ الله..». این اسم مبارک رمضان دو سدنه و خدمه دارد که به تعاون آن دو اسم شریف احکامش را ساری می‌کند و آن دو عبارت است از اسم «المُمْسِک» و اسم «الفٰاطِر». اسم الممسک حاکم بر صائم است و اسم الفاطر حاکم بر مریض و مسافر و... ▪️آغاز دولت اسم ممسک حق تعالی از خیط أبیض است تا خیط أسود و دولت اسم فاطر برای صائم از خیط أسود است تا خیط أبیض؛ «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (بقره/۱۸۷) ▪️خیط أبیض را مظهر عقل بدان که عقل، سفید است و خیط أسود را مظهر جسم بگیر که جسم، ظلمت و سیاهی است و برزخ این دو سرخ است که مرتبه نفسانی است و شیخ شهید از آن به عقل سرخ تعبیر کرده است. حضرت خاتم صلوات الله علیه و علی آله نیز چنین فرمود که «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خيَالِي وَ بَيَاضِي و آمَنَ بِکَ فُؤَادِی». ▪️پس مناسبت امساک از مادیات با عقل است و خوردن و آشامیدن با جسم و آدمی برزخ بین این دو است پس کمالش به جمع این دو امر آمد، نه مثل ملائکه است و نه مثل جماد. بر بیمار و مسافر اسم ممسک‌ حکومت ندارد چون امساک مقام تنزیه و وحدت است و بیماری که نقص دارد و مسافری که در سیر و انتقال از حدی به حد دیگر است با ویژگی این اسم سازگاری ندارند. البته صائم به سبب اینکه مظهر اسم ممسک است و امساک از اسماء تنزیهی است لذا در وقت صوم، طعام و شراب مادی و مباشرت جسمانی بر او حرام شده است چون روزه‌دار توجه به طعام و شراب روحانی و مباشرت با موجودات مجرد عقلی دارد و این دو مقابل هم هستند، تا این دهان بسته نشود آن دهان باز نمی‌شود. اندرون از طعام خالی کن تا در او نور معرفت بینی ▪️بر اساس روایات وارده، طعام ملائکةالله تسبیح و شرابشان تقدیس است و تقدیس، تنزیه الهی است از همه نقائص و کمالات موجودات امکانی. و حال اینکه خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان وصف و کمال موجود مادی است و مجرد از ماده، مبرا از این امور است؛ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأَىٰ أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً...» (هود/ ۶۹-۷۰) ▪️پس صائم به صومش در عداد جواهر مجرده در می‌آید و این دهان را می‌بندد و دهان دیگر می‌گشاید که دهان جبروتی است و طعامش تسبیح و شرابش تقدیس است و مباشرتش اتحاد با صور علمی و موجودات مجرد عقلی است از اینرو حق تبارک و تعالی به اقتضای این مرتبه فرمود نفس کشیدن و خواب روزه‌دار نیز تسبیح الهی است.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۵ ▪️ماه مبارک‌ رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَم
۶ ▪️با غروب آفتاب دولت اسم الفاطر در ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود لذا صائم از مغرب که خیط أسود است تا طلوع فجر صادق که خیط أبیض است صائم نیست ولو چیزی نخورد و نیاشامد. امر به خوردن از باب رعایت احکام اسم حاکم بر شب‌های ماه مبارک است. یعنی به وفق اسم الفاطر باید صائم افطار کند و مراعات اقتضائات حاکم بر اسم فاطر را بنماید. این امر چنان اهمیت دارد که تأکید شده است بلافاصله نزد مغرب افطار شود و اگر قصد کند نماز را جلو بیندازد و عده‌ای سر سفره افطار منتظر بودند، افطار را بر نماز مقدم کند و اگر انتظاری نبود نماز مغرب را بخواند که نماز حق خداست و افطار حق نفس اما مستحبات را بگذارد و افطار کند و سپس بدان بپردازد. ▪️جناب محی‌الدین در فتوحات، فرح افطار را از مقامات محمدی می‌داند و آن را خروج از جبر به اختیار و از بازداشت به رهایی و از تنگی به فراخی معرفی می‌کند چون خداوند آن حضرت را رحمةللعالمین فرستاده و رحمت فراگیر است و فراگیری و فراخ تحمل قید و تنگی را ندارد. از اینرو صلوات الله علیه و آله فرمود؛ «رَحِمَ اللهُ أخي يُوسُفَ، لَو أنا أتاني الرَّسولُ بعدَ طُولِ الحَبسِ لأسرَعتُ الإجابَةَ»، چون فرستاده ملک نزد یوسف آمد و او را نوید رهایی داد، یوسف گفت من نزد پادشاه و عزیز مصر نمی‌آیم تا داستان بریدن دستان زنان مصری آشکار شود. این بدان خاطر بود که او سجن را از روی محبت پذیرفت؛ «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ» (یوسف/۳۳). البته این محبت به سبب دوری از گناه بود لذا تعجیل در آزادی از زندان نکرد اما پیامبر ما به سبب غلبه رحمت فراگیر فرمود اگر من جای برادرم یوسف بودم، همان اول فرستاده عزیز مصر را اجابت می‌کردم. ▪️پس چون در طول روز از اذان صبح تا اذان مغرب نفس را از خوردن و آشامیدن و مباشرت با حلال بازداشتی و آنچه از مبطلات روزه را که شرع فرموده مراعات نمودی و ترک کردی، حال به غروب آفتاب نفس را به افطار از این تنگنا به فراخی ببر که در فراخ فرح است. ▪️در روز اقتضاء اسم الممسک، امساک از خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان است. در طول روز غلبه با احکام روح است و روح مجرد است و او را خوردن و آشامیدن مادی و مباشرت با زنان نیست بلکه آسمان روح طعام و شرابش تسبیح و تقدیس و مباشرتش اتحاد با جواهر مجرده است؛ «وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ». به مقتضای اسم الممسک، آسمان روح بر روی زمین ماده واقع نمی‌شود که احکام این دو غیر هم است؛ «إِنَّ اللهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا»... ▪️پس حق تبارک و تعالی به این اسم شریف مانع از انحراف آسمان و زمین از جایشان است وگرنه احکام آن دو بهم می‌ریزد و این خلاف توقیفیت اسماء است. آسمان روح اقتضائاتی دارد که غیر از آثار و احکام زمین جسم است....
▪️ملاقات مهم‎تر از مقدّمات مهمانی ‌رفتن است. نماز و روزه و دیگر عبادات مقدّمه‎اند و ملاقات خدا بالاتر از آنهاست. ▪️جزای عمل، ملاقات و دیدار است. آخرت یوم‌‌الجزاست. ▪️تمام صندوق دخلت، آمادگی‌ات برای ملاقات خداست. عبادتت، زهدت، همه‎ی اعمال صالحت، مزدش همین است. ▪️لذّت لحظه‎ی ملاقات، همه‎ی سختی‎های راه را از یاد می‎برد. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۶ ▪️با غروب آفتاب دولت اسم الفاطر در ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود لذا صائم از مغرب که خیط أس
۷ رمضان تجلی وابتسم طوبی للعبد إذا اغتنم ▪️حمد ازلی و ابدی مر خدای را عز وجل که هیچ بن هیچ بن هیچ و ضعیف من ضعیف من ضعیف و تراب من تراب من تراب و مفلس من مفلس من مفلس را به ضیافت خویش فراخواند و تو گویی گریبان عاجز بن عاجز بندگان را گرفت و در دریای رحمت و نور خویش افکند که او «مؤیس الایسات عن لیس» است و بدین نگاه و رحمت، عدم را خلعت وجود پوشانید و به لسان حضرت نبوت صلی الله علیه و آله فرمود: «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ الله»؛ وه چه دریای رحمت بیکرانی که هیچِ متحیرِ عاجز را خلعت کرامت الهی پوشانید و صائم و صومش را به خود نسبت داد... و سلام و صلوات بیکران الهی بر رسول خاتم و حبیب اول و اهل‌بیت طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین باد که حقیقتِ روزه‌اند و بدون توجه به آن ذوات اقدس، روزه قالبی بیش نیست و روزه‌دار را جز گرسنگی و تشنگی حاصلی دیگر نمی‌باشد. ▪️و اما در بیان اسرار روزه مطالبی چند تقدیم می‌دارم بعونه و فضله: ▪️معنی صوم عبارت از امساک و رفعت است. رفعت است چون از تمام عبادات دیگر بالاتر است و هم سبب رفعت و عروج صائم می‌شود. حق تبارک و تعالی روزه را به نفی مثل داشتن در عبادات رفعت داد و آن را به خود نسبت داد و فرمود:  «الصَّوْمُ‏ لِي‏...»، روزه برای من است اعنی روزه مال حق تبارک و تعالی است هر چند صائم بندگان هستند اما فرمود صومِ صائم مال من است و چون صوم از صائم جدا نیست تو گویی فرمود: «الصَّائمُ‏ لِي‏»؛ صائم مال من است... ▪️پس اگر صائم نیک بنگرد در حقیقت روزه‌اش حق را می‌بیند و بدان فرحناک می‌شود بلکه حق خود به خود فرحناک می‌شود.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۷ رمضان تجلی وابتسم طوبی للعبد إذا اغتنم ▪️حمد ازلی و ابدی مر خدای را عز وجل که هیچ بن ه
۸ ▪️معنای ضیافت را دریاب که مهمان در حریم میزبان داخل شد و همه از دست شد و او شد و أنا و أنت و هو، هو شد. مگر ضیافت الهی چون مهمانی دیگران است که مهمان غیر میزبان باشد؟! اینجا چون بر خوان ضیافتش بخواند و اذن ورود دهد، تو را اهل کرامت الله می‌کند و کرامت، توحید است یعنی تو کریم می‌شوی و کریم آن جهت وجه اللّهی است که باقی است به بقای او؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ» (الرحمن، ۲۷) لذا فرمود «الصَّوْمُ‏ لِي‏» ای «الصَّائمُ‏ لِي‏». از این کرامت الهی آدمی می‌خواهد بمیرد؛ وه چه خدایی!!! ▪️روزه ترک عمل است نه انجام عمل لذا نفی مثلیت از روزه در عبادات، نعت سلبی است و چون حق متعال در مورد خود فرمود: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» (شوری، ۱۱)، مثلیت را از خود نفی کرد پس بین صائم و او جل جلاله مناسبتی ایجاد شد که به سبب آن حق تعالی روزه را مال خود دانست و فرمود پاداشش را هم خودش می‌دهد. ▪️روزه را ماهیتی نیست که قابل تعقل باشد بلکه صرفا ترک است لذا نمی‌توان آنرا عمل دانست و اگر عمل گفته می‌شود از روی تسامح است. پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله فرمود: «عَلَيكَ بالصّوْمِ فَإِنَّهُ لَا مِثلَ لَهُ» بدان جهت که حق را هم مثلی نیست و ماهیتی ندارد بلکه ماهیتش إنیت او می‌باشد پس روزه تشبه به إله عالم است بقدر وسع صائم...
◾️اعمال مشترک شب‌های قدر◾️ ▪️اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شب‌هاى قدر است. و اما اعمال مشترک: ✔️۱- غسل. ▪️علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. ✔️۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۷ مرتبه ▪️و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد: ▪️« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ » ▪️در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد. ✔️۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد: ▪️«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» ▪️خدایا از تو درخواست می‌كنم به حق كتاب نازل شده‌ات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام‌هاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى. ▪️سپس هر حاجت كه دارد بخواهد. ✔️۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید: ▪️« اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ » ▪️خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست. : ▪️«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه ▪️«بالْحَسَنِ» ده مرتبه ▪️«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه ▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه ▪️«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه ▪️«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه ▪️پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد. ✔️۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام. ▪️در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر می‌شود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى‌دهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ✔️۶- اين شب‌ها را احياء بدارد. ▪️روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مى‌شود، هر چند به شمارۀ ستارگان آسمان و سنگينى كوه‌ها و پيمانۀ درياها باشد. ✔️۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند. ✔️۸- اين دعا را بخواند: ▪️« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ » ▪️این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شب‌ها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مى‌خواندند. ✔️۹- دعاى جوشن كبير. ▪️و علّامه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زنده‌اند و چه آنان كه از دنيا رفته‌اند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند. روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مقصود از لَیلَةُالقَدر در آیه‎ی لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ: شب قدر از هزار ماه بهتر است، و منظور از لَیلاً طَویلاً در آیه‎ی وَ مِنَ اللَّیلِ فَاسجُد وَ سَبِّحهُ لَیلاًً طَویلاً: و بخشی از شب را سجده کن و در شب طولانی خدا را تسبیح کن، عالم برزخ است. هر جا دیدی هر چه تقلاّ کرده‎ای، کاری از تو بر نیامده است، حتّی یک رکعت نماز درست نتوانسته‎ای بخوانی، آنجا به موت نائل شده‎ای و عالم برزخ است. آنجا هر چه به عبد نشان می‎دهند، می‎گوید خدا از این بالاتر است و تسبیح می‎کند. ان‎شاء‎الله همه بیابیم که هیچ کاری از ما بر نمی‎آید و همه‎ی کارها را خدا می‎کند؛ فقط خدا. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری: ▪️شاید در ماه رمضان کاری بهتر و لازم تر و کامل تر از قرائت و تلاوت قرآن نباشد. @mohamad_hosein_tabatabaei