کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۳ ▪️حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله فرمود: «الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ». روزه سپر
#افطاری ۴
▪️لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ
▪️انسان دو بعد دارد لذا دو فرح دارد؛ یکی بعد جسمانی و دیگری بعد روحانی. اقتضاء آن بعد جسمانی و نفس حیوانی، غذاهای مادی است لذا عندالافطار باید به آنها غذا بدهد. نوعاً میبینیم مردمانی هم که اهل عبادت و روزه گرفتن نیستند ایام ماه رمضان افطاری میدهند و به ضیافتهای افطاری هم میروند، این ناشی از اقتضای همین نفس حیوانی است. به وفق نفس حیوانی، خوردن را همه دوست دارند و از آن، فرح در جسم و نفس حاصل میکنند؛ جوارح قوت میگیرد و قوت جوارح، جوانح را هم متأثر میکند، لذا افطار عندالغروب است و روح در جسم غروب کرده و به اقتضائات جسم مرتبط شده است. پس به یک معنا افطار که از غروب آغاز میشود برای نفس حیوانی ماست.
▪️ما یک نفس الهی و نفس انسانی نیز داریم. این نفس «عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ» بصومه فرحناک میشود و این عند لقاء ربه، سحر است. سحر وقت ملاقات است. کسی که بخواهد با پروردگارش، با محبوبش ملاقات کند زمانش سحر است لذا فرمود یا موسی! دروغ میگوید کسی که میگوید عاشق تو هستم ولی سحر ندارد. سحر مظهر روح میشود لذا انسان صائم روزه دار دو فرح دارد؛ یک فرحش هنگام افطار و خوردن است و دیگری، فرح هنگام سحر است که لقاء حق متعال توسط روح است. از سحر امساک شروع میشود، سحر یعنی توجه نفس به فوق عالم ماده! آنچه مربوط به لذائذ دنیوی است انجام نمیدهد و آنچه شرع گفته ترک میکند و به مقام تنزیه میرسد ولی افطار مقام تشبیه است.
▪️مردم به وفق اطوار وجودیشان عمل میکنند. سحر به جنبه روحانی و معنوی انسان بر میگردد، این یک تعبیر و تداعی معنی از روزه است وإلا در افطار هم فرح معنوی وجود دارد. افطار هم روح و ریحان است لذا مومن عندالافطار توجهش صرفا به جسمانیات نیست بلکه افطار معنوی هم دارد، مثلا قبل از افطار توسلی به سیدالشهداء داشتن، افطاری معنوی است، شکوفایی معنوی است، در واقع میخواهد بگوید که من اگر در مغرب دنیا هم واقع شوم، توجهم به انوار الهیه است و دچار غفلت نمیشوم.
▪️پس اهل دنیا هم سحر ندارند و هم فرحناک هستند به افطار مادی!! دنیا را دوست دارند و خوشند و به وفق دنیا زندگی میکنند، منتها وقتی عمرشان تمام شد افطار حقیقیشان رخ میدهد و این افطار، ظهور و شکافتن باطن و آغاز دولت آیه «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» است، آنچه دارند آشکار میشود، سر سفره خود مینشینند و از کاشتههای خود افطار میکنند...
#ح_م
☑️پیامبر خاتم (صلی الله علیه واله):
▪️أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِی النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِی عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب
▪️کجا مانند خديجه [پيدا خواهد شد]؟ هنگامیكه مردم مرا تكذيب كردند مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود.
▪️خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم.
◾️(بحارالأنوار، ج۴۳، ص۱۳۱)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️۱. از نظر عرفانی، تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی، نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان، به علت شدت انفعال و تأثّر، زنان، بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند.
▪️۲. جمال الهی و اسماء جمالی حق تعالی، در زنان، بیشتر تجلی کرده است و زن، مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی است.
▪️۳. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق، در مادران بیشتر تجلی کرده است.
▪️۴. مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباطند در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند؛ به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلي كرده و اسم «الباطن» در زن ها بيشتر جلوه كرده است؛ مي توان چنين گفت اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد.
▪️۵. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کسی نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی، حقيقت وجودي زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد و چون بدن دنيوي زن، جلوه اي از حقيقت وجودي اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودي خود حفظ كند؛ لذا در آموزه هاي دين و قرآن كريم، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش و تاكيد شده است. از این رو، ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرمان، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد.
▪️تو گویی زبان حال ستر و پوشش (حجاب) این است که به دختران و زنان مي گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی، ایجاد شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهر و مرواريدي هستيد كه هر كسي لياقت و شايستگي ديدنتان را ندارد، هر نااهلي نبايد از شما بهره مند گردد، تنها كسي مي تواند شما را ببيند و با شما ارتباط گیرد كه شايستگي (محرميت) يافته باشد.
▪️۶. موقعي که زن از حجاب، در آمد و در جمع، پوشش مناسبی نداشت، وجهه حقي خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقي اش تقویت می شود. به همین جهت، از حقيقت خود (حق تعالی و اسم الباطن) فاصله می گیرد؛ وقتی چنين شد، امكان تكامل روحي، رشد معنوی و سیر عرفانی را از دست می دهد.
▪️۷. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن مي شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علي علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگي همسري حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه، اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود.
◾️ #دکتر_وحید_واحدجوان
#فلسفه_حجاب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️زیارتنامۀ حضرت خدیجه سلام الله علیها◾️
#بِسْمِ_ٱللّهِ_ٱلرَّحْمنِ_ٱلرَّحِیمِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْکِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.
▪️سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمۀ زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخستین بانوی مؤمن، سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیاء هزینه کرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو ای آنکه بر او جبرئیل درود فرستاد و سلام خدای بزرگ را به او ابلاغ کرد، این فضل الهی گوارایت باد و سلام و رحمت و برکاتش بر تو باد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب پانزدهم ماه رمضان◾️
اين شب، از شبهاى با فضيلت و ارزشمندى است كه براى آن اعمالى وارد شده است:
✔️ ۱- غسل
✔️ ۲- شش ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» يک مرتبه
▪️سوره «يس» يک مرتبه
▪️سوره «تَبارَكَ المُلْک» يك مرتبه
▪️سوره «توحید» یک مرتبه
✔️ ۳- صد ركعت نماز، كه در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحید» ده مرتبه
از حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام از رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم روايت شده است كه هر كس اين عمل را بجا آورد، خداوند ده فرشته را به سوى او بفرستد تا دشمنان را از او دفع كنند و سى فرشته را به هنگام مرگ نزد او بفرستد تا بهشت را به وى بشارت دهند و سى فرشته ديگر، تا او را از آتش دوزخ ايمن دارند.
✔️۴- زيارت امام حسين عليه السّلام.
از امام صادق عليه السّلام سؤال كردند كه پاداش كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان كنار قبر امام حسين عليه السّلام باشد چيست؟
فرمودند: خوشا به حال كسى كه در شب نيمۀ ماه رمضان در كنار قبر امام حسين عليه السّلام بعد از نماز عشا ده ركعت نماز بگزارد، و بخواند در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحید» ده مرتبه
و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند نيز به پاداش اين عمل، نامش را «آزاد شده از آتش» ثبت فرماید و قبل از آن كه بميرد، فرشتگان به وى بشارت بهشت مىدهند و فرشتگان ديگرى، او را از آتش دوزخ ايمن میدارند.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد امام حسن مجتبی علیهالسّلام، کریم اهلبيت علیهمالسّلام را به محضر امام زمان ارواحنافداه و همۀ دلدادگان و شيفتگان خاندان وحی و نبوّت، تبریک میگوییم و اميدواریم در ضيافتخانۀ امام حسن مجتبی علیهالسّلام ميهمان معارف بلند معنوی و الهی آن بزرگوار باشيم و بتوانيم از خوان کرم و سخاوت آن بزرگوار بهرههای فراوان ببریم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خلاصه همه دین و قرآن بسم الله الرحمن الرحیم است. هر حرکت که از تو سر میزند متذكر اسمِ الله، رحمن و رحیم باش؛ یعنی هم رحمان باش با تمام خلق خدا و هم رحیم باش با اهل ایمان و محبت... در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
◾️ #علامه_طباطبایی
(آشنای آسمان، ص ١۶٠)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد موفور السرور صادر اول حقیقت فاطمی، میوه قلب امیرالمؤمنین، سبط المصطفی، کریم آل الله حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک باد
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شخصی با ابویزید بسطامی گفت که مرا راهنمای به علمی که بدان تقرّب جویم به حق.
▪️بایزید گفت: اولیای خدا را دوست دار و خود را محبوب ایشان ساز تا تو را دوست دارند.
▪️حق تعالی هر شبانهروزی هفتادهزار بار نظر بر دل اولیای خویش میاندازد، شاید که تو در دل ولیای از اولیاء او باشی و نظر تمام شود.
#بایزید_بسطامی
◾️(علاءالدوله سمنانی، رساله در فتوّت)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۴ ▪️لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ
#افطاری ۵
▪️ماه مبارک رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ الله..». این اسم مبارک رمضان دو سدنه و خدمه دارد که به تعاون آن دو اسم شریف احکامش را ساری میکند و آن دو عبارت است از اسم «المُمْسِک» و اسم «الفٰاطِر». اسم الممسک حاکم بر صائم است و اسم الفاطر حاکم بر مریض و مسافر و...
▪️آغاز دولت اسم ممسک حق تعالی از خیط أبیض است تا خیط أسود و دولت اسم فاطر برای صائم از خیط أسود است تا خیط أبیض؛ «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (بقره/۱۸۷)
▪️خیط أبیض را مظهر عقل بدان که عقل، سفید است و خیط أسود را مظهر جسم بگیر که جسم، ظلمت و سیاهی است و برزخ این دو سرخ است که مرتبه نفسانی است و شیخ شهید از آن به عقل سرخ تعبیر کرده است. حضرت خاتم صلوات الله علیه و علی آله نیز چنین فرمود که «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خيَالِي وَ بَيَاضِي و آمَنَ بِکَ فُؤَادِی».
▪️پس مناسبت امساک از مادیات با عقل است و خوردن و آشامیدن با جسم و آدمی برزخ بین این دو است پس کمالش به جمع این دو امر آمد، نه مثل ملائکه است و نه مثل جماد. بر بیمار و مسافر اسم ممسک حکومت ندارد چون امساک مقام تنزیه و وحدت است و بیماری که نقص دارد و مسافری که در سیر و انتقال از حدی به حد دیگر است با ویژگی این اسم سازگاری ندارند. البته صائم به سبب اینکه مظهر اسم ممسک است و امساک از اسماء تنزیهی است لذا در وقت صوم، طعام و شراب مادی و مباشرت جسمانی بر او حرام شده است چون روزهدار توجه به طعام و شراب روحانی و مباشرت با موجودات مجرد عقلی دارد و این دو مقابل هم هستند، تا این دهان بسته نشود آن دهان باز نمیشود.
اندرون از طعام خالی کن
تا در او نور معرفت بینی
▪️بر اساس روایات وارده، طعام ملائکةالله تسبیح و شرابشان تقدیس است و تقدیس، تنزیه الهی است از همه نقائص و کمالات موجودات امکانی. و حال اینکه خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان وصف و کمال موجود مادی است و مجرد از ماده، مبرا از این امور است؛ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأَىٰ أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً...» (هود/ ۶۹-۷۰)
▪️پس صائم به صومش در عداد جواهر مجرده در میآید و این دهان را میبندد و دهان دیگر میگشاید که دهان جبروتی است و طعامش تسبیح و شرابش تقدیس است و مباشرتش اتحاد با صور علمی و موجودات مجرد عقلی است از اینرو حق تبارک و تعالی به اقتضای این مرتبه فرمود نفس کشیدن و خواب روزهدار نیز تسبیح الهی است.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۵ ▪️ماه مبارک رمضان جلوه و تجلی اسم شریف رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَم
#افطاری ۶
▪️با غروب آفتاب دولت اسم الفاطر در ماه مبارک رمضان آغاز میشود لذا صائم از مغرب که خیط أسود است تا طلوع فجر صادق که خیط أبیض است صائم نیست ولو چیزی نخورد و نیاشامد. امر به خوردن از باب رعایت احکام اسم حاکم بر شبهای ماه مبارک است. یعنی به وفق اسم الفاطر باید صائم افطار کند و مراعات اقتضائات حاکم بر اسم فاطر را بنماید. این امر چنان اهمیت دارد که تأکید شده است بلافاصله نزد مغرب افطار شود و اگر قصد کند نماز را جلو بیندازد و عدهای سر سفره افطار منتظر بودند، افطار را بر نماز مقدم کند و اگر انتظاری نبود نماز مغرب را بخواند که نماز حق خداست و افطار حق نفس اما مستحبات را بگذارد و افطار کند و سپس بدان بپردازد.
▪️جناب محیالدین در فتوحات، فرح افطار را از مقامات محمدی میداند و آن را خروج از جبر به اختیار و از بازداشت به رهایی و از تنگی به فراخی معرفی میکند چون خداوند آن حضرت را رحمةللعالمین فرستاده و رحمت فراگیر است و فراگیری و فراخ تحمل قید و تنگی را ندارد. از اینرو صلوات الله علیه و آله فرمود؛ «رَحِمَ اللهُ أخي يُوسُفَ، لَو أنا أتاني الرَّسولُ بعدَ طُولِ الحَبسِ لأسرَعتُ الإجابَةَ»، چون فرستاده ملک نزد یوسف آمد و او را نوید رهایی داد، یوسف گفت من نزد پادشاه و عزیز مصر نمیآیم تا داستان بریدن دستان زنان مصری آشکار شود. این بدان خاطر بود که او سجن را از روی محبت پذیرفت؛ «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ» (یوسف/۳۳). البته این محبت به سبب دوری از گناه بود لذا تعجیل در آزادی از زندان نکرد اما پیامبر ما به سبب غلبه رحمت فراگیر فرمود اگر من جای برادرم یوسف بودم، همان اول فرستاده عزیز مصر را اجابت میکردم.
▪️پس چون در طول روز از اذان صبح تا اذان مغرب نفس را از خوردن و آشامیدن و مباشرت با حلال بازداشتی و آنچه از مبطلات روزه را که شرع فرموده مراعات نمودی و ترک کردی، حال به غروب آفتاب نفس را به افطار از این تنگنا به فراخی ببر که در فراخ فرح است.
▪️در روز اقتضاء اسم الممسک، امساک از خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان است. در طول روز غلبه با احکام روح است و روح مجرد است و او را خوردن و آشامیدن مادی و مباشرت با زنان نیست بلکه آسمان روح طعام و شرابش تسبیح و تقدیس و مباشرتش اتحاد با جواهر مجرده است؛ «وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ». به مقتضای اسم الممسک، آسمان روح بر روی زمین ماده واقع نمیشود که احکام این دو غیر هم است؛ «إِنَّ اللهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا»...
▪️پس حق تبارک و تعالی به این اسم شریف مانع از انحراف آسمان و زمین از جایشان است وگرنه احکام آن دو بهم میریزد و این خلاف توقیفیت اسماء است. آسمان روح اقتضائاتی دارد که غیر از آثار و احکام زمین جسم است....
#ح_م
▪️ملاقات مهمتر از مقدّمات مهمانی رفتن است. نماز و روزه و دیگر عبادات مقدّمهاند و ملاقات خدا بالاتر از آنهاست.
▪️جزای عمل، ملاقات و دیدار است. آخرت یومالجزاست.
▪️تمام صندوق دخلت، آمادگیات برای ملاقات خداست. عبادتت، زهدت، همهی اعمال صالحت، مزدش همین است.
▪️لذّت لحظهی ملاقات، همهی سختیهای راه را از یاد میبرد.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۶ ▪️با غروب آفتاب دولت اسم الفاطر در ماه مبارک رمضان آغاز میشود لذا صائم از مغرب که خیط أس
#افطاری ۷
رمضان تجلی وابتسم
طوبی للعبد إذا اغتنم
▪️حمد ازلی و ابدی مر خدای را عز وجل که هیچ بن هیچ بن هیچ و ضعیف من ضعیف من ضعیف و تراب من تراب من تراب و مفلس من مفلس من مفلس را به ضیافت خویش فراخواند و تو گویی گریبان عاجز بن عاجز بندگان را گرفت و در دریای رحمت و نور خویش افکند که او «مؤیس الایسات عن لیس» است و بدین نگاه و رحمت، عدم را خلعت وجود پوشانید و به لسان حضرت نبوت صلی الله علیه و آله فرمود: «وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ الله»؛ وه چه دریای رحمت بیکرانی که هیچِ متحیرِ عاجز را خلعت کرامت الهی پوشانید و صائم و صومش را به خود نسبت داد... و سلام و صلوات بیکران الهی بر رسول خاتم و حبیب اول و اهلبیت طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین باد که حقیقتِ روزهاند و بدون توجه به آن ذوات اقدس، روزه قالبی بیش نیست و روزهدار را جز گرسنگی و تشنگی حاصلی دیگر نمیباشد.
▪️و اما در بیان اسرار روزه مطالبی چند تقدیم میدارم بعونه و فضله:
▪️معنی صوم عبارت از امساک و رفعت است. رفعت است چون از تمام عبادات دیگر بالاتر است و هم سبب رفعت و عروج صائم میشود. حق تبارک و تعالی روزه را به نفی مثل داشتن در عبادات رفعت داد و آن را به خود نسبت داد و فرمود: «الصَّوْمُ لِي...»، روزه برای من است اعنی روزه مال حق تبارک و تعالی است هر چند صائم بندگان هستند اما فرمود صومِ صائم مال من است و چون صوم از صائم جدا نیست تو گویی فرمود: «الصَّائمُ لِي»؛ صائم مال من است...
▪️پس اگر صائم نیک بنگرد در حقیقت روزهاش حق را میبیند و بدان فرحناک میشود بلکه حق خود به خود فرحناک میشود.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۷ رمضان تجلی وابتسم طوبی للعبد إذا اغتنم ▪️حمد ازلی و ابدی مر خدای را عز وجل که هیچ بن ه
#افطاری ۸
▪️معنای ضیافت را دریاب که مهمان در حریم میزبان داخل شد و همه از دست شد و او شد و أنا و أنت و هو، هو شد. مگر ضیافت الهی چون مهمانی دیگران است که مهمان غیر میزبان باشد؟! اینجا چون بر خوان ضیافتش بخواند و اذن ورود دهد، تو را اهل کرامت الله میکند و کرامت، توحید است یعنی تو کریم میشوی و کریم آن جهت وجه اللّهی است که باقی است به بقای او؛ «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَالإكْرَامِ» (الرحمن، ۲۷) لذا فرمود «الصَّوْمُ لِي» ای «الصَّائمُ لِي». از این کرامت الهی آدمی میخواهد بمیرد؛ وه چه خدایی!!!
▪️روزه ترک عمل است نه انجام عمل لذا نفی مثلیت از روزه در عبادات، نعت سلبی است و چون حق متعال در مورد خود فرمود: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ» (شوری، ۱۱)، مثلیت را از خود نفی کرد پس بین صائم و او جل جلاله مناسبتی ایجاد شد که به سبب آن حق تعالی روزه را مال خود دانست و فرمود پاداشش را هم خودش میدهد.
▪️روزه را ماهیتی نیست که قابل تعقل باشد بلکه صرفا ترک است لذا نمیتوان آنرا عمل دانست و اگر عمل گفته میشود از روی تسامح است. پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله فرمود: «عَلَيكَ بالصّوْمِ فَإِنَّهُ لَا مِثلَ لَهُ» بدان جهت که حق را هم مثلی نیست و ماهیتی ندارد بلکه ماهیتش إنیت او میباشد پس روزه تشبه به إله عالم است بقدر وسع صائم...
#ح_م
◾️اعمال مشترک شبهای قدر◾️
▪️اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شبهاى قدر است. و اما اعمال مشترک:
✔️۱- غسل.
▪️علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند.
✔️۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحيد» ۷ مرتبه
▪️و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد:
▪️« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ »
▪️در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.
✔️۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد:
▪️«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ»
▪️خدایا از تو درخواست میكنم به حق كتاب نازل شدهات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نامهاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى.
▪️سپس هر حاجت كه دارد بخواهد.
✔️۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید:
▪️« اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ »
▪️خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست.
#سپس_بگويد:
▪️«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه
▪️«بالْحَسَنِ» ده مرتبه
▪️«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه
▪️پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد.
✔️۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام.
▪️در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر میشود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مىدهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد.
✔️۶- اين شبها را احياء بدارد.
▪️روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مىشود، هر چند به شمارۀ ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و پيمانۀ درياها باشد.
✔️۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند.
✔️۸- اين دعا را بخواند:
▪️« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ »
▪️این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مىخواندند.
✔️۹- دعاى جوشن كبير.
▪️و علّامه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زندهاند و چه آنان كه از دنيا رفتهاند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند.
روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مقصود از لَیلَةُالقَدر در آیهی لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ: شب قدر از هزار ماه بهتر است، و منظور از لَیلاً طَویلاً در آیهی وَ مِنَ اللَّیلِ فَاسجُد وَ سَبِّحهُ لَیلاًً طَویلاً: و بخشی از شب را سجده کن و در شب طولانی خدا را تسبیح کن، عالم برزخ است. هر جا دیدی هر چه تقلاّ کردهای، کاری از تو بر نیامده است، حتّی یک رکعت نماز درست نتوانستهای بخوانی، آنجا به موت نائل شدهای و عالم برزخ است. آنجا هر چه به عبد نشان میدهند، میگوید خدا از این بالاتر است و تسبیح میکند. انشاءالله همه بیابیم که هیچ کاری از ما بر نمیآید و همهی کارها را خدا میکند؛ فقط خدا.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری:
▪️شاید در ماه رمضان کاری بهتر و لازم تر و کامل تر از قرائت و تلاوت قرآن نباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ #علامهحسنزادهآملی
#سیرحبیالیالله◾️
▪️او اوّل ما را دوست دارد، سپس ما او را.
« یُحِبُّهُم و یُحِبّونَهُ »
خدا آنها را دوست دارد؛
« هُم » من و شماییم. و « یُحِبّونَه » ضمیر «یحبّونَ» من و شماییم، « یُحِبّونَهُ » آن هو، هویّت و حقیقت الله دار هستی است؛ اما او علّت است؛ نگهداری، عشق، از ناحیه ی اوست. حبّ از ناحیه ی اوست؛ او اصل است. عشق و علاقه و محبت خدای ما به ما، بیش از عشق و محبت پدر و مادر ماست به ما.
این علّت تامّه ی ما نیست.
این معدّ است. واسطه است. اما او علّت تامّه است و ارتباط و بستگی و تعلّق ما به حقیقت دار هستی از هر تعلّقی بیشتر است، منتها:
چون به چشمت داشتی شیشه کبود
زین سبب عالم کبودت می نمود
▪️باید این پرده ها را، رنگها را از پیش چشم برداشت تا آن چشم حق بین سرّ انسان، از ورای حجب به در بیاید و زلال، دار هستی را مشاهده بکند که اگر به این مقام رسیده است، هیچ مقامی، هیچ عنوانی، هیچ هدفی، خواسته ای، دغدغه ای، وسوسه ای، هیچ دستی نمی تواند او را از آن دیدار آشنا و لقاء الله اش باز بدارد.
▪️و انبیا همه همتشان این است که این حجابها را بردارند؛ مردم را به آن چهره ی دلارا، به آن طلعت دلنشین جمال مطلق دار هستی که معاد همه هست و دارند به سوی او می روند، آشنایی دهند. بینایی دهند. روشنایی دهند.
▪️و این زیبایی ها که می بینید، این جمال ها که می بینید، حُسن خلقت خودتان را که مشاهده می فرمایید، این قامت و قدّ موزون و دلارای رستنی ها را، درخت ها را می بینید، این نظم احسن و أتقن آسمانها و زمین ها را مشاهده می فرمایید، اینهمه جمال و جلال که در دریا می بینید، در صحرا می بینید، در زمین می بینید، در آسمان می بینید، شبها که صفحه ی دل گشای آسمان را تماشا می کنید چه دلربایی دارد، این همه که می بینید همه ی این جمال ها و جلال ها سایه ای است از آن جمال مطلق، از آن بهای مطلق.
▪️ما نچشیده ایم و نرسیده ایم و نیافته ایم؛ کامها مریض است؛ دهانها تلخ است؛ مزاجها علیل است؛ طبایع تب دارد؛ نچشیده اند.
▪️شما الآن یک حبّه ی نقل را به دهن مریض بگذارید، آدمی که تب دارد، به دهنش بگذارید، می گوید این حبّه ی نقل، این حبّه ی قند چقدر تلخ است؛ ناگوار است؛ بی خبر از این که تلخی و ناگواری از خود اوست. او مزاجش علیل است؛ او تب دارد؛ نه اینکه نقل تلخ باشد؛ نه اینکه حبّه ی قند تلخ باشد. نه اینکه نماز و روزه تلخ باشد؛ نه اینکه سحرخیزی تلخ باشد؛ نه اینکه تلاوت قرآن تلخ باشد، نه اینکه شهادت در راه حق تلخ باشد؛ نه اینکه امر به معروف و نهی از منکر تلخ باشد؛ نه اینکه خیر اجتماع مردم و سعادت عِرض مردم را خواستن تلخ باشد؛ آنها مریض اند؛ نچشیده اند؛ نمی دانند. باید معالجه بشوند.
▪️اگر در کام نهنگها قرار نگیرند. اگر بتوانند در این کشتی مسافرتی خودشان به سلامت به ساحل مقصود برسند.
و قلزم ها نیافتند؛ که خیلی ها افتادند. و ما هرچه فریاد برآوردیم: کشتی نشتگان در این دریا نهنگ هاست، قلزم هاست و ما می بینیم که این نهنگها دهن باز کرده اند و شما را دارند می بلعند، چرا از خدایتان که ناخدای این کشتی است اعراض کرده اید که به کام نهنگ ها و دنیا افتاده اید؛ گرفتار شده اید؛ بارها گفتیم و چقدر گفتیم و همواره هم خواهیم گفت و چقدر این کشمکش هست.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان◾️
▪️اين شبِ با عظمت، آغاز شبهاى قدر است. شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضليت آن يافت نمىشود و عمل در اين شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدير امور سال در اين شب صورت میگيرد، و فرشتگان و روح كه اعظم فرشتگان الهى است، در اين شب به اذن پروردگار به زمين فرود میآيند و به محضر امام زمان ارواحنافداه مىرسند و آنچه را كه براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه میدارند.
▪️علاوه بر اعمال مشترک شبهای قدر، اعمال خاص این شب عبارتند از:
✔️اوّل- گفتن صد مرتبه:
▪️ « أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ »
از خدا پروردگارم آمرزش مىطلبم و به سوى او باز میگردم
✔️دوّم- گفتن صد مرتبه:
▪️ « اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ »
خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن
✔️سوّم- بخواند این دعا را:
▪️« يا ذَا الَّذِی كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْیءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَیْءٍ، يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ يَا ذَا الَّذِی لَيْسَ فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لاَ فِی الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَ لاَ فَوْقَهُنَّ وَ لاَ تَحْتَهُنَّ وَ لاَ بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلاَّ أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً لاَ يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلاَّ أَنْتَ. »
اى آنكه پيش از هر چيز بوده، سپس هر چيز را آفريد و او باقى است و هر چيز فانى شود، اى آنكه به مانند او چيزى نيست، اى آنكه در آسمانهاى بلند و نه در زمينهاى پست و نه بالاى آنها و نه در زير آنها و نه در ميان آنها معبودِ حقّى كه پرستش شود جز او نيست، حمد مر توراست، آن سپاس كه جز تو كس نتواند آن را شمرد، پس درود فرست بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام، درودى كه جز تو كس نتواند آن را شمرد.
✔️چهارم- اين دعا را بخواند:
▪️« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی كَذَا وَ كَذَا. »
خدايا مقرّر فرما در آنچه حكم میكنى و تقدير مینمايى از فرمان حتمى، و در آنچه جدا میكنى از كار حكيمانه در شب قدر، و در آن حكم حتمی كه برگشت و تغييرى ندارد، كه مرا از حاجيان خانۀ محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان قبول، سعیشان پذيرفته، گناهانشان آمرزيده، بدیهايشان ناديده گرفته شده است، و در آنچه حكم میكنى و تقدير مىنمايى، مقرّر فرما كه عمرم را طولانى نمايى، و در روزىام بر من وسعت بخشى، و با من چنين و چنان كنى.
و به جاى «كذا و كذا» حاجت خود را بيان كند.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️زیارت امام حسین علیه السّلام در شبهای قدر◾️
▪️السَّلامُ عَلَيكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيكَ يَا ابنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيكَ يَا ابنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيكَ يَا مَولايَ يَا أَباعَبدِاللّٰهِ وَرَحمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، أَشهَدُ أَنَّكَ قَد أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَأَمَرتَ بِالْمَعرُوفِ، وَنَهَيتَ عَنِ الْمُنكَرِ، وَتَلَوتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرتَ عَلَى الأَذىٰ في جَنبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِيِّ وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ . أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.
▪️آنگاه خود را به قبر بچسبان و صورت خویش را بر آن گذار، سپس به سوی سر مقدس رفته و بگو:
▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ وَسَمائِهِ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِكَ الطَّيِّبِ وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يَا مَوْلايَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ...
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️علی علیه السّلام یعنی محبّت و محبّت یعنی علی علیه السّلام. یک ذرّه از محبّت علی علیه السّلام اگر به قلبتان بیفتد، شما را دگرگون میکند و بهترین وسیلهی نجات شماست. مقبول واقع شدن اعمال، منوط به محبّت است. اگر نماز بدون محبّت بخوانی، ملائکه آن را بو میکنند و چون عطر محبّت علی علیه السّلام را ندارد، آن را بر میگردانند و اجازه نمیدهند بالا برود. امّا اگر محبّت همراه نماز باشد، ملائکهی هفت آسمان که آسمان به آسمان عمل را رسیدگی میکنند، آن را به بالا میفرستند.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۸ ▪️معنای ضیافت را دریاب که مهمان در حریم میزبان داخل شد و همه از دست شد و او شد و أنا و أن
#افطاری ۹
▪️روزه عوام امساک از خوردن و آشامیدن و... است و روزه خواص مراقبت از گناه و روزه خاص الخاص، امساک از ماسوی الله... . در هر مرتبه روح تنزیه مشاهده میشود. خوردن و آشامیدن و مباشرت با همسران از صفات نفس حیوانی است و مراقبت از گناه مربوط به اهل آخرت است و اهلالله کسانی هستند که دنیا و آخرت بر آنها حرام است. پس صائم در هر مرتبه از صیامش در مقام تجرید خود است تا به تنزیه برسد و خود را مال او ببیند، «الصَّائمُ لِي» مکشوف شود و صائم در مضیف الهی پردهی إثنیت را بدرد و جزای الهی را که وصول به همین مقام است مشاهده فرماید.
▪️روزه مال خداست پس روزهدار هم مال خداست. حال خدا میخواهد جزا بدهد؛ این جزا را باید به چه کسی بدهد؟ به خودش... معنی جزای حق به خود همان تجلی حق است به خود که کمال جلاء و استجلاء است؛ ببین روزه تا کجا صائم را بالا برد! لذا پیغمبر ختمی صلی الله علیه و آله فرمود: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ بِفِطْرِهِ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ». صائم عند ملاقات ربش به صومش فرحناک میشود نه به لقاء ربش! چون به صومش در مقام تنزیه قرار میگیرد و خود موهوم از ميان بر میخیزد و همه او میشود... در این شهود رائی و مرئی خود حق است. این قرب فریضه است که صائم به صومش بالا میرود و عین الله میشود و به او، او را میبیند و این جزای روزه است...
#ح_م
▪️ عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ ▪️
🏴 ایام شهادت مولای موحدان و مقتدای متقیان، حضرت مولا علی بن ابیطالب علیه السلام را به محضر نورانی حضرت صاحب الأمر ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نزول قرآن بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم◾️
☑️نزول قرآن گاهی به واسطۀ جبرئیل انجام میشود:
▪️جبرئیل گاهی ازطریق غیب نفسِ نبی و سِرّ روح پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، قرآن را بر قلب ایشان نازل میکند.
▪️گاهی تمثّل مثالی پیدا میکند و در مرتبۀ مثال، در حضرت مثال، حقایق را، برای انبیاء وحی را و برای پیغمبر اسلام قرآن را، میآورد.
▪️گاهی هم تمثّل مُلکی پیدا میکند. مثلاً گاهی جبرئیل به صورت فردی به نام دحیۀ کلبی، متمثّل میشد.
▪️دحیۀ کلبی فرد بسیار زیبایی با حرفۀ تجارت بود. در روایات داریم گاهی اوقات جبرئیل به صورت دحیۀ کلبی درمیآمد و خدمت پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میرسید. لذا مردم گمان میکردند دحیۀ کلبی نزد پیغمبر است؛ در حالی که جبرئیل بود.
▪️در روایات مربوط به زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است که دحیۀ کلبی کنار پیغمبر بود، بلند شد و رفت و چیزهای معطّری مثل مشک از او ریخت. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت زهرا خبر دادند که این جبرئیل بود و حضرت زهرا سلام الله علیها آن مشکها را جمع کردند.
▪️پس گاهی اوقات هم جبرئیل در همین عالم شهادت مطلقه یا عالم حس تمثّل مُلکی پیدا میکند و آن لطیفۀ الهی را تنزّل میدهد و برای پیغمبر بازگو میکند.
☑️بدین ترتیب نزول وحی در مراتب مختلفی واقع می شود:
▪️گاهی اوقات به قلب پیامبر نازل میشود؛ یعنی از غیب نفس و سِرِّ روح حضرت رسول به مرتبۀ قلب ایشان نازل میشود. مقصود از قلب هم این عضوی که خون پمپاژ میکند، نیست.
▪️گاهی اوقات جبرئیل در مرتبۀ مثال پیامبر متمثّل میشود و صورت مثالی پیدا میکند.
▪️گاهی اوقات هم در مرتبۀ شهادت مطلقه است و جبرئیل به صورت جسمانی ظاهر میشود و وحی و آیات را میآورد.
▪️پس کسی که مخاطب وحی است، در هر نشئهیی از نشئات وجودی خود، وحی را به شکل و صورتی دریافت میکند.
▪️شاید معنای باطنی این روایات که قرآن «عَلى سَبعَةِ اَحرُفٍ» به هفت حرف نازل شده است، یا این آیه که «لَقَدْ آتَیْناکَ سَبعاً مِنَ الْمَثانِی» به راستی به تو هفت تا از دوتاها عطا کردیم، اشاره به همین نکته باشد.
▪️اگر قرار باشد وحی در هر مرتبهای از نشئههای وجودی پیامبر یک صورت و طور پیدا کند؛ چون وجود او هفت مرتبه دارد، پس وحی هم هفت طور پیدا میکند.
▪️از اعلی مرتبه که حضرت علمی است شروع کنید؛ بعد به مرتبۀ پایینتر از آن که مقام اعیان ثابته است بیایید؛ بعد به ترتیب بیایید پایینتر، یعنی مراتب حضرت اقلام و حضرت الواح و حضرت مثال و حسّ مشترک و نهایتاً شهادت مطلقه که صورت ظاهری است؛ این هفت مرتبۀ وجودی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم است. در هر مرتبه وحی یک صورت دارد...
◾️ استاد مهدی طیّب ۸۸/۰۶/۱۹◾️
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ای شیر خدا امیر و حیدر، فتحی
▪️وی قلعهگشای در خیبر، فتحی
▪️درهای امید بر رخم بسته شده
▪️ای صاحب ذوالفقار و قنبر، فتحی
#ابوسعید_ابوالخیر
@mohamad_hosein_tabatabaei