◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در ایام جوانی شبی در بیابان راه میرفتم و با خود فکر میکردم این چیست که یک ساعت علی علی میگوییم و ساعت بعد، عمر عمر میگوییم و از پول دنیا حرف میزنیم. (عُمرِ دنیا یعنی عُمَر. یک یا علی که گفتی، عُمَر و عُمر دنیا و دنیا و جهنّم، همهاش رفت که رفت.) به خودم میگفتم مگر قدّ علی و عمر، یکی در خوبی و دیگری در بدی، هماندازه است که یک بار علی علی میگوییم و یک بار لعن به عُمَر میکنیم؟ به خودم گفتم آیا میشود ولو یک سر سوزن هم که هست، علی بلندتر باشد؟ گفتم خدایا میشود یک خرده هم که شده، علی بلندتر باشد؟ دیدم همهی پیغمبران گفتهاند علی بلندتر است. من عرض کردم خدایا من همان یک خورده را که عمر آنجا وجود ندارد، دوست دارم. آنجا صلواتی است که در مقابلش لعن نیست. اصلاً یاد غیر از علی را نمیکنی که لعنش کنی. این داغ را بر دل غیر میگذاری که حتّی با لعن کردن هم که شده، یادش کنی.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#اهل_بیت_علیهمالسلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حدیث
☘بنا به نقل، امام على عليه السّلام فرمودند:
حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمىشوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن پيروى مىكند بشناس و باطل را به دورى كسى كه از آن دورى مىكند.
☘اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِالنّاسِ، وَ لكِنِ اعْرِفِ الْحَقَّ بِاتِّباعِ مَنِاتَّبَعَهُ وَ الْباطِلَ بِاجْتِنابِ مَنِ اجْتَنَبَهُ.
☘امالى طوسى، ص۱۳۴، ح۲۱۶☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️۲۶ ذیالحجّه ضربه خوردن توسط ابولؤلؤ
▪️ابولؤلؤ غلام مغیره بن شعبه
۹۰/۱۱/۱۳
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حدیث
☘بنا به نقل، امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند:
اى نفوس گوناگون، و دلهاى پراكنده، اى كسانى كه بدنهاتان حاضر، و عقولتان از شما پنهان است، شما را به سوى حق مىكشم و شما همچون رميدن بزغاله از غرّش شير رم مىكنيد بعيد است بتوانم به وسیلهٔ شما تاريكى را از چهرهٔ عدالت برطرف كنم، يا كژى را كه به حق رسيده، راست نمايم.
☘أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ، الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ؛ أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ، نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ. هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ، أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ.
☘نهجالبلاغه، خطبۀ ۱۳۱☘
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأمّلی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (بخش ششم)☘ ☘در زیارت امینالله تأمّلا
☘تأمّلی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (بخش هفتم)☘
☘در حال مرور فرازهای زیارت امینالله بودیم. أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمِینَ اللهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلیٰ عِبادِه: سلام بر تو ای کسی که بر بندگان خدا حجّتی! امیرالمؤمنین علیهالسّلام معیار است؛ میزان است؛ تراز است. علی علیهالسّلام معیار حق است. عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ: علی علیهالسّلام با حق است و حق با علی علیهالسّلام است. يَدُورُ حَيْثُما دارَ. این یعنی هر طرف که علی علیهالسّلام میگردد، حق به دنبال او میگردد. نه اینکه علی علیهالسّلام دنبال حق میرود. عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ: هر طرف که علی علیهالسّلام میرود، حق به دنبال او میرود. علی علیهالسّلام معیار حق است، نه تابع حق؛ لذا حجّت است. حجّت را بر همه تمام کرده است.
☘امیرالمؤمنین علیهالسّلام راهی برای عذر و بهانه باقی نگذاشته است؛ همانطور که عقل در باطن ما حجّت است. عقل، امیرالمؤمنینِ باطنی ماست. نور عقل که در باطن ماست، شعاعی از نور خورشید امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. انشاءالله با این نور در وجود خودمان بیعت کنیم؛ حکومتش را محقّق کنیم؛ شهوت و غضب و وهممان را تحت ارادهی او درآوریم؛ عقل بر وجود ما مستولی و حاکم شود. اگر این کار را بکنیم، راه باز میشود که این شعاع، به آن کانون اصلی خود برگردد؛ به مبدأ خود برگردد؛ یعنی حقیقت عید، محقّق شود؛ یعنی از راه باطن به خود امیرالمؤمنین علیهالسّلام راه پیدا میکنیم. از این امیرالمؤمنینِ درونی خودمان به آن امیرالمؤمنینِ واقعی و حقیقی و تمامیّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام راه پیدا کنیم، انشاءالله.
ادامه دارد…
#زیارت_امین_الله
#استاد_مهدی_طَیِّبْ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأمّلی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (بخش هفتم)☘ ☘در حال مرور فرازهای زیار
☘تأمّلی در زیارت امینالله در زیارت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (بخش هشتم)☘
☘فرازهای آغازین زیارت امینالله را مرور میکردیم. زائر بعد از سه سلام آغازین زیارت، شروع به شهادت دادن میکند. یعنی باورهای خود را عرض میکند: أَشْهَدُ أنَّکَ جاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ: شهادت میدهم که تو حقّ جهاد در راه خدا را بهجا آوردی و ادا کردی. جهاد امیرالمؤمنین علیهالسّلام فقط شمشیر زدن در میدان احد و حُنین و بدر و امثال اینها نبود! این یک بُعد از جهاد امیرالمؤمنین علیهالسّلام است، که جهاد اصغر است.
☘شنیدهاید که وقتی لشکریان از جنگ برگشتند، پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآله به استقبال آنها رفتند. خیرمقدم گفتند و فرمودند: مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْأَکْبَرُ: مرحبا برکسانی که جهاد اصغر را پشت سر گذاشتند و جهاد اکبر هنوز پیش رویشان است.
☘تمام جنگهای امیرالمؤمنین علیهالسّلام و تمام شمشیر زدنهای آن حضرت، جهاد اصغر ایشان است. امّا جهاد امیرالمؤمنین علیهالسّلام به جهاد اصغر محدود نیست. دو جهاد دیگر داریم. امیرالمؤمنین علیهالسّلام قابل محدود شدن نیست. ما باید برای خودمان حد قائل شویم. او بیکرانهای است که حد ندارد. بعد از جهاد اصغر، پیغمبر صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: بَقِیَ عَلَیْهِمُ الْجِهادُ الْأَکْبَرُ. جهاد اصغر این است که شما در جنگ شمشیر میگیرید، تفنگ میگیرید، اسلحه میگیرید و با کافر، با مشرک، با ظالم و با متجاوز میجنگید. این جهاد اصغر است.
☘جهاد اکبر چیست؟ جهاد اکبر این است که عقل شما، یعنی امیرالمؤمنینِ باطنی شما، به جنگ شهوت و غضب و وهم شما میرود. این جهاد اکبر است. این در باطن است. امیرالمؤمنین علیهالسّلام جهاد اکبر را در کلّ هستی انجام میدهند.
☘فوق جهاد اکبر چیست؟ جهاد اعظم. جهاد اکبر، جنگ عقل بود با شهوت و غضب و وهم. جهاد اعظم، جهاد دل است با عقل. یعنی امیرالمؤمنین علیهالسّلام مرتبهی اعلایی دارد که مرتبهی عقل، مرتبهی نازل و مادون امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. آن مرتبهی قلب و دل است. لذا گاهی اوقات عقل حکمی میکند و دل آن حکم را نقض میکند. عقل میگوید: اینجا بروی خطرناک است، از رفتن به میدان خطر پرهیز کن!
☘دیدید آمدند به اباعبدالله علیهالسّلام گفتند تو این کوفیها را میشناسی. زمان پدرت امیرالمؤمنین علیهالسّلام، کنار ایشان در کوفه بودی. دیدی که چه موجودات رذلی هستند. زمان برادرت، امام مجتبی علیهالسّلام، دیدی که اینها چه موجودات پلید و کثیفیاند. به اینها که نامه نوشتند و تو را دعوت کردند تا حاکمشان شوی، اعتماد نکن. یعنی عاقلانه اباعبدالله علیهالسّلام را نصیحت کردند. گفتند: حالا که میخواهی بروی، لااقل زن و بچّه را نبر! دیدید که ابنعبّاس و محمد حنفیّه آمدند نصیحت کردند. عبداللهبنعمر که خدا میداند مانند پدرش چه شیّادیِیی داشت، او هم آمد نصیحت کرد که حسین نرو! اباعبدالله علیهالسّلام هم فرمودند: عقلاً حرف اینها درست است. امّا من از افق دیگری مینگرم. آنجا میدان عشق است. میدان عقل نیست.
☘میدان جهاد اعظم، جهاد دل است، جهاد قلب است، جهاد عشق است، جهاد محبّت است با سوداندیشیها و مصلحتاندیشیهای عقل.أَشْهَدُ أنَّکَ جاهَدْتَ فِی اللهِ حَقَّ جِهادِهِ یعنی هم حقّ جهاد اصغر را ادا کردی، و هم حقّ جهاد اکبر را، و هم حقّ جهاد اعظم را.
ادامه دارد…
#زیارت_امین_الله
#استاد_مهدی_طَیِّبْ
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️"سِرّ" را گاهی می فرمایند نحوهٔ چینش وجودی و اعتدال مزاجی شخص میباشد که از این تعبیر به «عین ثابت» میکنند یعنی در علم الله، عین ثابت است...
▪️سرّ همان چیز لطیف و حقیقت مخفی است. این مربوط به عین ذاتش است و نمیتواند آنرا اظهار و ابراز کند. اگر مینویسد و میگوید، آثار وجودیاش همه ظلّ و سایه او هستند ولی آنچه که خودش است پیاده نمیشود، حرف و قلم و آثار او، نمودار سرّش هستند.
▪️سرّ را به حِصّه هم تعبیر کردهاند، سرّ، حصّهٔ وجودی هرکس است و از این به جدول و کانال وجودی تعبیر میکنند. این کانالها به دریا و حقیقت هستی متصلاند. هرکس از این جدول و کانال وجودی خودش، حقیقتِ حقایق را خطاب میکند و از همان جا هم میگیرد.
◾️ #علامه_حسنزاده_آملی
(شرح اشارات، نمط۹، ص۱۳۰)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️این یکی از پیچیدهترین بخشهایی است که بشر میگوید من به دنبال معنویت هستم. اما دنبال این است که با همین زخمهای کهنه یک چیزی به او اضافه شود.
▪️اما اگر کسی دست روی زخمش بگذارند دردش میآید و سریع مانع میشود و نمیگذارد این زخم درمان شود. دنبال اصلاح یا درمان حقیقی نیست و تبیین این نیز سخت است.
▪️حقیقت این است که بشر دوست دارد کسی دست به زخمهایش نزند اما یک لباسی روی این بدن را بگیرد تا مردم بهبه و چهچه بگویند.
▪️حتی اگر نزد خود حضرات معصومین نیز برود میخواهد یک چیزی به او اضافه شود و ناخودآگاه دنبال یک امتیاز است.
بله، میخواهند و زحمت هم میکشند ولی میخواهند یک چیزی به آنها اضافه شود اما زخمهای کهنهاش را نمیخواهند درمان کنند.
#استاد_جعفر_ناصری
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘دعای سی و ششم صحیفهٔ سجّادیّه☘
#دعا_هنگام_رعد_و_برق
☘وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیهِ السَّلَامُ إِذَا نَظَرَ إِلَى السَّحَابِ وَ الْبَرْقِ وَ سَمِعَ صَوْتَ الرَّعْدِ:
▪️از دعاهاى آن حضرت است هنگامى که به ابر و برق مى نگریست و صداى رعد را مى شنید:
☘اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَینِ آیتَانِ مِنْ آیاتِک، وَ هَذَینِ عَوْنَانِ مِنْ أَعْوَانِک، یبْتَدِرَانِ طَاعَتَک بِرَحْمَةٍ نَافِعَةٍ أَوْ نَقِمَةٍ ضَارَّةٍ، فَلَا تُمْطِرْنَا بِهِمَا مَطَرَ السَّوْءِ، وَ لَا تُلْبِسْنَا بِهِمَا لِبَاسَ الْبَلَاءِ.
▪️خداوندا همانا اینها دو نشانه از نشانههای تو، و دو خدمتگزار از خدمتگزاران تواند که در مقام فرمانبردنت به رحمتی سودمند یا عقوبتی زیانبخش میشتابند، پس به آن دو، باران عذاب بر ما مباران و به آنها لباس بلا بر ما مپوشان.
☘اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْزِلْ عَلَینَا نَفْعَ هَذِهِ السَّحَائِبِ وَ بَرَکتَهَا، وَ اصْرِفْ عَنَّا أَذَاهَا وَ مَضَرَّتَهَا، وَ لَا تُصِبْنَا فِیهَا بِآفَةٍ، وَ لَا تُرْسِلْ عَلَى مَعَایشِنَا عَاهَةً.
▪️بار الها بر محمد و آلش درود فرست، و فایده و برکت این ابرها را بر ما سرازیر کن، و آزار و زیانش را از ما بگردان، و به آن بر ما آفتی مرسان و بر معیشتمان آسیبی نفرست.
☘اللَّهُمَّ وَ إِنْ کنْتَ بَعَثْتَهَا نَقِمَةً وَ أَرْسَلْتَهَا سَخْطَةً، فَإِنَّا نَسْتَجِیرُک مِنْ غَضَبِک، وَ نَبْتَهِلُ إِلَیک فِی سُؤَالِ عَفْوِک، فَمِلْ بِالْغَضَبِ إِلَى الْمُشْرِکینَ، وَ أَدِرْ رَحَى نَقِمَتِک عَلَى الْمُلْحِدِینَ.
▪️خداوندا اگر این ابر را برای عقوبت برانگیختهای، و از راه خشم فرستادهای، پس ما از خشمت به تو پناه میبریم، و برای درخواست عفوت به سویات زاری میکنیم، پس غضبت را متوجه مشرکین ساز، و آسیای عقوبتت را نسبت به ملحدان به گردش انداز.
☘اللَّهُمَّ أَذْهِبْ مَحْلَ بِلَادِنَا بِسُقْیاک، وَ أَخْرِجْ وَحَرَ صُدُورِنَا بِرِزْقِک، وَ لَا تَشْغَلْنَا عَنْک بِغَیرِک، وَ لَا تَقْطَعْ عَنْ کافَّتِنَا مَادَّةَ بِرِّک، فَإِنَّ الْغَنِی مَنْ أَغْنَیتَ، وَ إِنَّ السَّالِمَ مَنْ وَقَیتَ.
▪️الهی خشکی سرزمینهای ما را به سقایت خود برطرف کن و وسوسه قلوبمان را به رزق خود بیرون فرما و ما را از خود به غیر خود سرگرم مکن و منبع نیکی خود را از همه ما دور نکن، چه آنکه بینیاز کسی است که تواش بینیاز کنی، و سالم کسی است که تواش نگاه داری.
☘مَا عِنْدَ أَحَدٍ دُونَک دِفَاعٌ، وَ لَا بِأَحَدٍ عَنْ سَطْوَتِک امْتِنَاعٌ، تَحْکمُ بِمَا شِئْتَ عَلَى مَنْ شِئْتَ، وَ تَقْضِی بِمَا أَرَدْتَ فِیمَنْ أَرَدْتَ.
▪️و احدی را در برابرت قدرت دفاع نیست، و کسی در برابر سطوتت مقاومت نتواند کرد، به هر چه بخواهی بر هرکس - حکم میرانی، و به آنچه اراده کنی درباره هر که اراده کنی فرمان میدهی.
☘فَلَک الْحَمْدُ عَلَى مَا وَقَیتَنَا مِنَ الْبَلَاءِ، وَ لَک الشُّکرُ عَلَى مَا خَوَّلْتَنَا مِنَ النَّعْمَاءِ، حَمْداً یخَلِّفُ حَمْدَ الْحَامِدِینَ وَرَاءَهُ، حَمْداً یمْلَأُ أَرْضَهُ وَ سَمَاءَهُ.
▪️پس تو را سپاس که ما را از بلا حفظ فرمودی، و تو را شکر بر نعمتها که به ما مرحمت کردی، چنان حمدی که حمد حامدان را پشت سر گذارد، حمدی که آسمان و زمین را آکنده کند.
☘إِنَّک الْمَنَّانُ بِجَسِیمِ الْمِنَنِ، الْوَهَّابُ لِعَظِیمِ النِّعَمِ، الْقَابِلُ یسِیرَ الْحَمْدِ، الشَّاکرُ قَلِیلَ الشُّکرِ، الْمُحْسِنُ الْمُجْمِلُ ذُو الطَّوْلِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، إِلَیک الْمَصِیرُ.
▪️که تویی مُنعم مواهب بزرگ، بخشنده نعمتهای عظیم، قبول کننده سپاس ناچیز، و پذیرنده شکر اندک، نیکوکار خوشرفتار، و بخشنده فراوان، خدایی جز تو نیست، و بازگشت همگان به سوی توست.
#صحیفه_سجادیه
#دعا_سی_و_ششم
@mohamad_hosein_tabatabaei
نگذارید انقلاب به دست نااهلان و ما محرمان بیفتد.
#امام_خمینی
☑️واقعۀ حَرّه - از جنایات برجستۀ یزید
▪️در روز بیست و هفتم ماه ذیالحجّه در سال ۶۳ هجری قمری، یعنی دو سال بعد از واقعۀ عاشورا، واقعۀ حَرّه رخ داد.
▪️بعد از واقعۀ عاشورا مردم مدینه مجتمع شدند؛ با رهبری عبدالله بن حنظله، فرماندار اعزامی از شام را بیرون کردند و خودشان شهر را در اختیار گرفتند.
▪️یزید وقتی این قضیه را دید، برای سرکوب قیام و شورش مردم مدینه سپاهی را به فرماندهی مسلم بن عُقبه به این شهر اعزام کرد و مسلم بن عقبه بر اثر خیانت گروهی که مورد ترحّم مردم مدینه قرار گرفته بودند، توانست به شهر مدینه نفوذ کند.
▪️در واقعۀ حرّه جنایتی رخ داد که تاریخ از آن شرمسار است. چه جوی خونی در مدینه به راه افتاد! چه کشتارهای وحشتناکی! چه مادرانی که فرزندان شیرخوارشان در حالی که از سینۀ آنها شیر مینوشیدند، در بغل مادرها سرشان بریده و قطع شد! چه فجایعی رخ داد!
▪️مورّخین سنّی و شیعه هر دو نوشتهاند از کشتههای مردم مدینه جوی خونی در داخل مسجد پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم جاری بود.
▪️سپس یزید برای سه روز یا یک هفته، تمام زنان و دختران شهر مدینه را بر سربازان اعزامی خود حلال کرد. چه فجایعی رخ داد! و تا سالهای بعد چه فرزندان نامشروعی در مدینه متولّد شدند!
▪️واقعۀ حَرّه حادثهای است که بهمنزلۀ یکی از جنایات برجستۀ یزید در دوران حکومتش ثبت شده است؛ یزیدی که یکبار پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را در کربلا آنگونه به شهادت میرساند؛ بار دیگر مردم مدینه، شهر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را این گونه قتل عام میکند و بار سوّم خانۀ خدا را مورد هجوم قرار میدهد؛ با منجنیق آتش بر آن میریزد و خانۀ خدا را به آتش میکشد.
▪️در دورۀ کوتاهِ نزدیک به سه سال حکومت یزید چه فجایع وحشتناکی که رخ نداد!
▪️اینها همه میوۀ انحرافی بود که بعد از رحلت رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم از خطّ ولایت و امامت واقع شد؛ واقعۀ حَرّه استمرار کودتای سقیفه است.
▪️یک بار این تعبیر را خدمتتان به کار بردهام که شاید بازتاب سکوت مردم مدینه در برابر ظلمی که بعد از رحلت رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم به امیرالمؤمنین علیه السّلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها شد، قتلعام، کشتار و فجایعی بود که بر سر این مردم آمد.
▪️آن سکوت، تماشاگر بودن، همکار بودن و تأیید کردن مظالمی که بعد از رحلت رسول الله صلّی الله علیه و اله و سلّم بر خاندان ایشان شد، نمیتوانست بدون تبعات باشد، و واقعۀ حَرّه یکی از تبعات آن برای این مردم بود.
▪️بدانیم اگر زمانی تماشاچی صحنۀ ظلم بودیم و سکوت ما مؤیّد آن ظلم شد، در همین دنیا پیامدهایی خواهد داشت؛ چون وقتی کسی سکوت میکند، عملاً آن ظلم را تأیید کرده است.
▪️در زیارت عاشورا در کنار جنایتکاران واقعۀ عاشورا از کسانی نام میبریم و آنها را نفرین میکنیم که با سکوتشان این جرأت را به دستگاه خلافت یزید بن معاویه بخشیدند که چنان جنایتی را به بار بیاورد:
▪️«لَعَنَ اللهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ قِتالِكُمْ»
▪️نفرین بر کسانیکه با تمکین، سکوت و پذیرش این کشتار و جنایتی که در کربلا شد، زمینه را آماده کردند.
▪️اعتراض نکردن، بر نیاشوبیدن و به مبارزۀ با ظلم نپرداختن پیامدهایی در همین دنیا دارد؛ چه رسد به آنچه که در آخرت متوجّه شخص خواهد شد....
◾️استاد مهدی طيّب, ۹۲/۰۸/۰۹◾️
#مناسبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبۀ روز آخر ماه ذیالحجّه◾️
▪️روز آخر ماه ذیالحجّه، آخرین روز از سال قمری است. سيّد بن طاووس در كتاب «اقبالالاعمال» برای این روز دو ركعت نماز روایت کرده است، بدین کیفیت که در هر ركعت بخواند:
▪️سوره «حمد» يک مرتبه
▪️سوره «توحید» ده مرتبه
▪️«آیت الکرسی» (تا هوالعلی العظیم) ده مرتبه
#و_پس_از_نماز_بگويد:
▪️اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَيْك َاللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِی إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لا تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْكَ يَا كَرِيمُ
▪️خدايا آنچه در اين سال انجام دادم؛ از عملى كه مرا از آن نهى كردى و به آن راضى نبودی و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموش ننمودى و پس از گستاخیام بر تو، مرا به توبه دعوت كردى، خدايا من از تو آمرزش میخواهم، پس مرا بيامرز و آنچه انجام دادم از عملى كه به تو نزديكم كند، از من قبول كن و اميدم را از خودت قطع مكن اى كريم.
▪️چون اين را بگويد، شيطان فریاد مىزند: واى بر من، آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد. و سالى كه گذشت براى او گواهى میدهد كه سالش را ختم به خير نمود.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei