eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش پنجم1⃣ ● معناى تساوى در مورد حقوق زن و مرد از سوى ديگر مشترك بودن دو طائفه زن و مرد در اصول مواهب وجودى ، يعنى در داشتن انديشه و اراده ، كه اين دو، خود مولد اختيار هستند، اقتضا مى كند كه زن نيز در آزادى فكر و اراده و در نتيجه در داشتن اختيار، شريك با مرد باشد، همانطور كه مرد در تصرف در جميع شئون حيات فردى و اجتماعى خود به جز آن مواردى كه ممنوع است ، استقلال دارد، زن نيز بايد استقلال داشته باشد، اسلام هم كه دين فطرى است اين استقلال و آزادى را به كاملترين وجه به زن داده ، همچنان كه در بيانات سابق گذشت . آرى ، زن از بركت اسلام مستقل به نفس و متكى بر خويش گشت ، اراده و عمل او كه تا ظهور اسلام گره خورده به اراده مرد بود، از اراده و عمل مرد جدا شد، و از تحت ولايت و قيمومت مرد در آمد، و به مقامى رسيد كه دنياى قبل از اسلام با همه قدمت خود و در همه ادوارش ، چنين مقامى به زن نداده بود، مقامى به زن داد كه در هيچ گوشه از هيچ صفحه تاريخ گذشته بشر چنين مقامى براى زن نخواهيد يافت ، و اعلاميه اى در حقوق زن همانند اعلاميه قرآن كه مى فرمايد: ((فلا جناح عليكم فيما فعلن فى انفسهن بالمعروف ...))، نخواهيد جست . ليكن اين به آن معنا نيست كه هر چه از مرد خواسته اند از او هم خواسته باشند، در عين اينكه در زنان عواملى هست كه در مردان نيز هست ، زنان از جهتى ديگر با مردان اختلاف دارند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 415 (البته اين جهت كه ميگوئيم جهت نوعى است نه شخصى ، به اين معنا كه متوسط از زنان در خصوصيات كمالى ، و ابزار تكامل بدنى عقب تر از متوسط مردان هستند). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیت‌الله بهجت ره●■ ■بزرگان ما از حلال اجتناب می‌کردند و ما حداقل از حرامش پرهیز کنیم. ■●(در محضر بهجت، ج٢، ص٣۵٠)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □كلمه (مسد) به معناى است كه از بافته شده باشد. و  مراد از اين دو آيه اين باشد كه ابولهب به در آتش در روز به همان هيئتى مى گردد كه در به خود گرفته بود، در دنيا شاخه هاى و بته هايى ديگر را با مى پيچيد و حمل مى كرد، و آنها را بر سر راه خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مى ريخت تا به اين وسيله آن جناب را دهد، در آتش هم با همين حال، يعنى طناب به و هيزم به پشت ممثل گشته مى شود.(۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □كلمه (مسد) به معناى #طنابى است كه از #ليف_خرما ب
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □ درباره اينكه به ابولهب و اينكه فرمود: (سيصلى نارا...)  اختيار ابولهب در جهنمى شدن را افاده نمى كند. در مى گويد: اگر كسى كند بعد از اين نفرين كه خدا در حق ابولهب كرده، آيا جهنمى بودن او نيست و آيا او باز هم مى توانسته بياورد، و آيا اگر ايمان مى آورد نفرين خدا نمى شد؟ در مى گوييم: باز هم آوردن، ابولهب بوده، چون نفرين، تكليف را بر نمى دارد، و نفرين خداى تعالى بر او در او است، خواسته است بفرمايد اگر ايمان نياورى چنين و چنانت مى كنم.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □#توضيحى درباره اينكه #نفرين به ابولهب و اينكه ف
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □: مذكور ناشى از است، غفلت از اين كه تعلق قضاى به فعلى از افعال انسان، باعث اختيار انسان نمى شود، چون اين است كه الهى - و همچنين فعل خداى تعالى - گرفته به فعل اختيارى انسان، بدان جهت كه فعل انسان است، يعنى است، و اگر فعل انسان و به عبارتى فعل ابولهب به خود او نشود، باعث مى شود كه اراده خدا از تخلف كند و اين است، و وقتى فعلى كه قضاء موجب است، اختيارى شد، تركش هم اختيارى خواهد بود، هر چند كه آن ترك واقع نمى شود، ( بفرماييد).(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □#مؤلف: #اشكال مذكور ناشى از #غفلت است، غفلت از
□بیان آیه (۵) سوره مسد□ □فى جيدها حبل من مسد□(۵) □پس روشن شد كه ابولهب مى توانسته ايمان بياورد و از آتش پيدا كند، آتشى كه در صورت وى حتمى بوده، و قضايش شده بود. و از اين باب است همه آياتى كه درباره نازل شده و خبر مى دهد به اينكه اينان ايمان نخواهند آورد، نظير آيات زير كه مى فرمايد: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون )، و نيز مى فرمايد: (لقد حق القول على اكثرهم فهم لا يومنون )، و نيز از باب است آياتى كه سخن از زدن بر دارد، هيچ يك از آن آيات و اين آيات مستلزم نيست.(۴) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری○□ □○انسان با مقايسه‌ى محرّك‌ها با خودش، از بند آن‌ها آزاد مى‌شود و بت‌هايش را مى‌شكند. □○و خودشناسى ؛ يعنى اين‌كه تو با اين استعداد و امكان، چرا به خاطر دنياى بى‌جان و يا آدم‌ها و فرعون‌ها و طاغوت‌هايى كه مثل تو هستند، سوخته‌اى و ساخته‌اى. □○تو خودت را با تأثيرى كه از هر چيز احساس مى‌كنى، اندازه بگير و مقايسه كن، كه اين چيز، ارزش اين تأثير را داشته و يا جهل و غفلت تو، او را بزرگ كرده است. □○نامه های بلوغ، صفحه ۲۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دوزخی، دوزخ را از دنیا باخود ميبرد، و بهشتی نیز □و بدانی که بهشت ودوزخ در انسانند به این معنی که هر کسی زرع و زارع ومزرعه خوداست □●الیه یصعد الڪلم الطیب و العمل الصالح یرفعه(فاطر ۱۱)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□اگر باور کنیم که غیر خدا احدی در زندگی ما کاره ای نیست، دیگر نه به غیر خدا دل می بندیم و تکیه می کنیم، نه چشم طمع به غیر خدا خواهیم داشت. □و نه ترس و نگرانی از غیر خدا خواهیم داشت. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش پنجم1⃣ ● معناى تساوى در مورد حقوق زن و مرد از سوى ديگر مشترك بو
آیات 242-228 بقره قسمت نهم بخش پنجم2⃣ ● معنای تساوی در مورد حقوق زن و مرد سخن ساده تر اينكه : هر چند ممكن است ، يك يا دو نفر زن فوق العاده و همچنين يك يا دو نفر مرد عقب افتاده پيدا شود، ولى به شهادت علم فيزيولژى ، زنان متوسط از نظر دماغ (مغز) و قلب و شريانها و اعصاب و عضلات بدنى و وزن ، با مردان متوسط الحال تفاوت دارند، يعنى ضعيفتر هستند. و همين باعث شده است كه جسم زن لطيف تر و نرم تر، و جسم مرد خشن تر و محكم تر باشد و احساسات لطيف از قبيل دوستى و رقت قلب و ميل به جمال و زينت بر زن غالب تر و بيشتر از مرد باشد و در مقابل ، نيروى تعقل بر مرد، غالب تر از زن باشد، پس حيات زن ، حياتى احساسى است ، همچنان كه حيات مرد، حياتى تعقلى است . و به خاطر همين اختلافى كه در زن و مرد هست ، اسلام در وظائف و تكاليف عمومى و اجتماعى كه قوامش با يكى از اين دو چيز يعنى تعقل و احساس است ، بين زن و مرد فرق گذاشته ، آنچه ارتباطش به تعقل بيشتر از احساس است (از قبيل ولايت و قضا و جنگ ) را مختص به مردان كرد، و آنچه از وظائف كه ارتباطش بيشتر با احساس است تا تعقل مختص به زنان كرد، مانند پرورش اولاد و تربيت او و تدبير منزل و امثال آن ،آنگاه مشقت بيشتر وظائف مرد را از اين راه جبران كرده كه : سهم ارث او را دو برابر سهم ارث زن قرار داد، (معناى اين در حقيقت آن است كه نخست سهم ارث هر دو را مساوى قرار داده باشد، بعدا ثلث سهم زن را به مرد داده باشد، در مقابل نفقه اى كه مرد به زن مى دهد). و به عبارتى ديگر اگر ارث مرد و زن را هيجده تومان فرض كنيم ، به هر دو نه تومان داده و سپس سه تومان از آن را (كه ثلث سهم زن است ) از او گرفته و به مرد بدهيم ، سهم مرد دوازده تومان مى شود، براى اين كه زن از نصف اين دوازده تومان هم سود مى برد. در نتيجه ، برگشت اين تقسيم به این می شود كه آنچه مال در دنيا هست دو ثلثش از آن مردان است ، هم ملكيت و هم عين آن ، و دو ثلث هم از آن زنان است ، كه يك ثلث آن را مالك هستند، و از يك ثلث ديگر كه گفتيم در دست مرد است ، سود مى برند. پس ، از آنچه كه گذشت روشن شد كه غالب مردان (نه كل آنان ) در امر تدبير قوى ترند، و در نتيجه ، بيشتر تدبير دنيا و يا به عبارت ديگر، توليد به دست مردان است ، و بيشتر سودها و بهره گيرى و يا مصرف ، از آن زنان است ، چون احساس زنان بر تعقل آنان غلبه دارد، (و ما ان شاء الله در ذيل آيات ارث توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد)، اسلام علاوه بر آنچه كه گذشت تسهيلات و تخفيف هائى نسبت به زنان رعايت نموده ، كه بيان آن نيز گذشت . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 416 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●جیب‌های آقا برای خودش حکم‌هایی داشت. پول این جیب با آن یکی جیب قضیه‌اش فرق می‌کرد. یکبار در خیابان چهارمردان، از مجلس ختمی برمی‌گشتیم. دیدم آقا دست کردند داخل جیبشان و یک مقدار وجه نقد را در آوردند ... □●ذکرها فرشته‌اند، ص۴٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره مسد □در البيان از محاربى روايت كرده روزى در بازار ذى المجاز ناگهان به جوانى برخوردم كه صدا مى زد اى مردم بگوييد: (لااله الاالله) تا شويد. □ناگهان به مردى برخوردم كه در سر او به او سنگ مى انداخت، و ديدم كه ساق پا و پشت پاشنه او را انداخته بود و صدا مى زد: اى مردم او كذاب است، گوش به سخنش ندهيد. از اشخاص پرسيدم اين مرد کیست؟گفتند: ابولهب است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره مسد□ □(چند روايت درباره ابولهب و با رسول اللّه (صلی الله علیه وآله) و سوره مسد)□ □در در آيه شريفه (و انذر عشيرتك الاقربين ) از عباس روايت آورده كه گفت: وقتى اين نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر بالاى رفت و با بلندترين صوتش زد: يك خبر . □و قريش بدون دورش جمع شدند، پرسيدند چه شده است مگر؟ فرمود: به نظر شما اگر بدهم كه فردا صبح و يا امروز عصر بر سر شما مى تازد از من مى پذيريد يا نه؟ گفتند: بلى (براى اينكه ما از تو نشنيده ايم). □فرمود: هم اكنون شما را و هشدار مى دهم از سخت كه در انتظار شما است. گفت:(- مرگت باد)، براى اين همه ما را صدا زدى و اينجا جمع كردى؟ عزوجل در پاسخ وى اين سوره را نازل كرد. □ : اين روايت را در اين سوره نيز از بن جبير از عباس روايت كرده، ولى در آن كه دعوت بر بالاى هنگام نزول آيه (و انذر عشيرتك...) بوده. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اثر اعمال بر روح انسان○□ □○از اثری که گناهان روی روح میگذارد نباید غافل شد. همانطور که هیچ کار خیری را گرچه در ظاهر چشمگیر نباشد نباید کوچک شمرد؛ چون دارای نور معنوی ونسیم الهی است، هیچ عمل گناهی را هم نباید کوچک شمرد، چون دارای ظلمت است! □○به خود عمل نباید نگاه کرد و آن را کوچک شمرد؛ بلکه باید دید مخالفت چه کسی را می کنیم! @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آن سوی نام و ننگ●□ ●سقاهم ربهم خوردند و نام و ننگ گم کردند ●چو آمد نامه ساقی چه نام آورد مستان را □●«سقاهم ربهم» خوردند و نام و ننگ گم کردند. در این بیت، «سقاهم ربهم»، اقتباس از قرآن کریم است که می فرماید: {وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا} (آیه ۲۱ سوره انسان) □●یعنی خداوند آنها را سقایت کرد. سقایت، همان نوشاندن است. آیه در مقام بیان این است که خداوند، عده ای را نوشانده است. و آیه صریح است در نوشاندن شراب طهور، اما ممکن است گفته شود که آیه شریفه در مورد عالم آخرت است. باید توجه داشت که آیات قرآن زمان و مکان ندارد. فرض میکنیم که آیه در باب عالم آخرت است، اما چه بسا انسان هایی باشند که نشئه عالم آخرت را در همین جهان ببینند و چه بسا، انسانهایی، از همان شرابی که به حسب ظاهر آیه، مربوط به اهل بهشت و آخرت است، بخورند و بنوشند. □●به عبارت دیگر: چنین نیست که خداوند شراب طهور را در آخرت به بندگان خویش عرضه بدارد. درست است که افعال خداوند هم در زمان و مکان ظاهر می شود، ولی خداوند که مقید به زمان و مکان نیست. «سقاهم»، نوشاندن است، چه در این عالم، چه در عالم دیگر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□هر کس در عصر پنج شنبه برود بر سر قبر مادرش و پدرش و طلب مغفرت کند ، خداوند عزوجل طبقه هایی از نور به قلب آنان افاضه می کند و آنها را خوشنود می گرداند و حاجات این کس را بر می آورد. □أرحام انسان در عصر پنجشنبه منتظر هدیه ای هستند و لذا من در بین هفته منتظرم که عصر پنج شنبه برسد و بیایم بر سر قبر پدر و مادرم و فاتحه بخوانم. □○منبع : معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●مـا کـارے مـهـم‌تـر از خـودسـازے نـداریـم●■ (حفظه‌الله) : ■●یکی از کلمات قصار ، این بود که :  «مـا کـاری مـهـم‌تـر از خـودسـازی نـداریـم!» ■●البته این نه به این معناست که انسان همه کارها و وظایفش را کنار بگذارد و برود یک گوشه ای مشغول خودسازی شود! ■●بلکه خودسازی اصلی در اجتماع بودن و به وظایف خود عمل کردن و گناه نکردن است..!! ■●علامه می‌فرماید :  «تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن. یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ داشتن. پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی ، این نهال سعادت را پروراند.» ■«ما سرانجام هرچـه را در خارج می‌جستیم، در "درون" یافتیم.»■ ●بیرون ز تو نیست هرچہ در عالم هست ●از خـــود بطلب هر آنچہ خواهے، که تـــویے! @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei