کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره نصر□ #تفسیرالمیزان □از آنجا هم #بيرون شد و به خانه #فاطمه (عليهاالسلام) رفت و گ
□بحث روایتی سوره نصر□
#تفسیرالمیزان
□آنگاه رو به #على بن ابیطالب (عليه السلام) كرد و گفت: اى اباالحسن چاره ام از همه جا #قطع شده، از تو مى خواهم برايم #خير خواهى كنى و راه چاره اى پيش پايم بگذارى.
على (عليه السلام) فرمود: تو #پيرمرد قريشى، برخيز و بر در مسجد بايست و اعلام كن كه همه بدانيد من قريش را در پناه و #جوار خود قرار دادم، اين را بگو و به ديار خودت #مكه برگرد، ابوسفيان پرسيد: اين كار دردى از من #دوا خواهد كرد؟ فرمود: به خدا سوگند #گمان ندارم، و ليكن #چاره ديگرى برايت #سراغ ندارم، ناگزير ابوسفيان برخاست و در مسجد #فرياد زد ايهاالناس من قريش را در جوار خود قرار دادم، آنگاه #شترش را سوار شد و به طرف #مكه رفت. وقتى وارد بر قريش شد، پرسيدند: چه خبر آورده اى؟ ابو#سفيان قصه را برايشان شرح داد. گفتند: به خدا #سوگند على بن ابى طالب كارى برايت انجام #نداده، جز اينكه به #بازيت گرفته، و #اعلامى كه در بين مسلمانان كردى هيچ فايده اى ندارد، ابوسفيان گفت: نه به خدا سوگند على منظورش بازى دادن من نبود، ولی چاره دیگری نداشتم.(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد فاطمی نيا●□
□در زيارت نامه ی امام زمان ميخوانيم:
"السّلام عليك يانورَالله الذی يهتدی به المهتَدون"
"سلام برتو ای نور خدا كه به وسيله آن راهيافتگان هدايت ميشوند"
□فعل مضارع دلالت بر تجدد و دوام دارد؛ مراد از عبارت اين است :هدايت بخشی امام زمان كه نور خدا هستند، دائمی است. همه هدايت يافتگان ، به هدايت وبركت و نور حضرت هدايت ميشوند.
الان هم انوار حضرت موجود است؛ هركس گيرندگی داشته باشد از آن نور بهره ميبرد.
□امروز تمام كمالات و معارف وهدايت ها و اعمال خير و همه و همه به بركت امام زمان است. اگر عنايت ولطف او نباشد ، از هيچكس كار خيرصادر نميشود!
□فراموشی وغفلت از امام زمان، بسيار ظلمت آور و باعث كدورت و عقوبت است! ياد آن حضرت نبايد اختصاص به جمعه و ندبه داشته باشد وبس!
□يكي از اولياء الله كه توفيق تشرف خدمت حضرت داشت ميفرمود: رأس دعاها را ، دعا برای سلامتی و حفظ و ظهور امام زمان قرار دهيد!
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●يكى از مباحث بسيار مهم در فلسفه ، معرفت نفس است .و براى يك مرد مستبصر محقق أهميت بسزا دارد كه بفهمد خود كيست. و معرفة النفس در حكمت چون تشريح در طب است ، جز اين كه تشريح در آگاهى به كالبد است و آن در شناسايى انسان.
■●بايد به علماى طبيعى كه در رشته هاى گوناگون چون خاك شناسى و گياه شناسى و جانور شناسى و ستاره شناسى و امثال آنها بحث و فحص مى كنند ، گفت : بياييد اول خودمان را بشناسيم سپس جز خود را.
■●و بقول سقراط حكيم بيهوده در شناختن موجودات خشك و بى روح رنج مبر بلكه خود را بشناس كه شناختن نفس انسان بالاتر از شناختن اسرار طبيعت است .اين نكته منقول از سقراط را شأنى عظيم است.
■●نصوص الحکم بر فصوص الحکم علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●آغاز ماه ذیالقعده و چهلّه کلیمیّه (موسویّه)●□
□●ماه شوّال، روزهای پایانی خود را طی میکند و در آستانه ماه ذیالقعده قرار گرفتهایم. چهار ماه از ماههای سال به تعبیر قرآن «مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ» هستند؛ یعنی از ماههای حرام و مورد احترامند که حرمت ویژه و احکام خاصّ خود را دارند و در آنها باید حریم خاصّی را مراعات کرد.
□●سه ماه از این چهار ماه حرام، پی در پی و پیوسته است که با ماه ذیالقعده شروع میشود، در پی آن ماه ذیالحجّه و به دنبال آن، ماه محرّمالحرام است. چهارمین ماه حرام رجب المرجّب است، که با فاصله از آنها قرار گرفته است.
#اوّلین_روز_ماه_ذیالقعده
□●بنا به روایات، روز اوّل ماه ذیالقعده اوّلین روز اخراج حضرت آدم و حوّا علیهماالسّلام از بهشت بود.
□●حضرت آدم علیهالسّلام از این روز به مدّت چهل روز در فراق بهشت گریست و خدای متعال بعد از چهل روز، در روز عرفه یعنی نهمین روز ماه ذیالحجّه و درآستانه روز دهم این ماه توبه او را پذیرفت. لذا روز عرفه، جایگاه بلندی در مقام توبه،انابه، دعا و مناجات دارد.
□●از روز اوّل ماه ذیالقعده خدای متعال چهل روز را با موسی بن عمران علیه السّلام قرار خلوت گذاشت.
□●به تعبیر دیگر، روز اوّل ماه ذیالقعده روز آغاز چهلّه نشینی است. چهلّه کلیمیّه یا موسویّه از روز اوّل ماه ذیالقعده شروع میشود و تا روز عرفه ادامه پیدا میکند.
□●امیدواریم بتوانیم حرمت این ماه حرام را که در آستانه آن قرار گرفتهایم، نگه داریم. ماهی که در آن، حسنات آثار مضاعفی میبخشد و سیّئات هم خسارات مضاعفی در پی میآورد.
□●ماه حرام، ماه حرمت جنگ، مگر در مقام دفاع است. در این چهار ماه بر مسلمانها حرام است با خلق به جنگ ابتدایی بپردازند، حال اگر خدای نکرده کسی در این ماهها با ارتکاب معاصی به جنگ با خدا برود، چه عمل خطرناکی انجام داده است!
#یاعلی
□●استاد مهدی طیّب۹۲/۰۶/۱۴●□
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#چهله_کلیمیه_موسویه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□نكوداشت نوزدهمين سالروز درگذشت استاد علی صفايی حائری(ع.ص)□
□پنجشنبه ۹۷/۰۴/۲۱ ساعت ۲۱
قم، خ طالقانی، ک ۸۷، پ۱۹، موسسه ليله القدر□
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيه 243 ، سوره بقره بخش اول1⃣ أَ لَمْ تَرَ إِلى الَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَرِهِمْ وَ هُمْ أُلُو
● آيه 243 ، سوره بقره
بخش اول2⃣
أَ لَمْ تَرَ إِلى الَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَرِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضلٍ عَلى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يَشكرُونَ(243)
● ترجمه آیات
مگر داستان آنان كه هزاران نفر بودند و از بيم مرگ ، از ديار خويش بيرون شدند نشنيدى كه خدا به ايشان گفت بميريد، آنگاه زنده شان كرد كه خدا بر مردم كريم است ولى بيشتر مردم سپاسگزارى نمى كنند.(243)
● بیان آیه
فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَهُمْ...
امر در اين آيه شريفه ، امر تكوينى است و منافاتى ندارد كه مرگ اين گروه از مجراى طبيعى واقع شده باشد، همچنان كه در روايات هم آمده است كه به مرض طاعون مرده اند، و اگر تعبير به امر (بميريد) كرده و نفرمود ((خدا ايشان را ميراند و سپس زنده كرد))، براى اين بود كه بهتر بر نفوذ قدرت و غلبه امر الهى دلالت كند، چون تعبير به انشاء در امور تكوينى از تعبير به خبر دادن مؤثرتر و مؤكدتر است ، همچنان كه در اوامر تشريعى تعبير به اخبار مؤكدتر است از تعبير به انشاء.
(وقتى بخواهيم به مامور خود دستور موكدى بدهيم ، گفتن اين كه فلان كار را مى كنى موكدتر است از گفتن اينكه فلان كار را بكن ). ((مترجم ))
و جمله : ((ثم احياهم )) تا حدى دلالت دارد بر اينكه خداى تعالى زنده شان كرده تا زندگى كنند، و بعد از زنده شدن مدتى زندگى كرده اند، براى اينكه اگر اين احياء و زنده ساختن ، صرفا معجره اى بوده تا ديگران از آن عبرت بگيرند و يا دليلى و يا بيانى براى اثبات حقيقتى بوده باشد، بايد آن را ذكر مى كرد، چون رسم قرآن در بلاغتش همين است ، همچنان كه در داستان اصحاب كهف ذكر كرد كه بعد از زنده شدن چه كارهائى كردند، علاوه بر اينكه جمله بعدش هم كه مى فرمايد: ((ان الله لذو فضل على الناس ...))، اشعارى بر اين معنا دارد، چون زنده كردن وقتى فضل مى شود كه زنده شده چند صباح ديگر زنده بماند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 423
وَ لَكِنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يَشكرُونَ
در اين جمله مى توانست به جاى كلمه ناس ضمير بياورد (چون قبلا اين كلمه در كلام آمده بود) و بفرمايد ((ولكن اكثرهم لا يشكرون ))، ولى دوباره كلمه ((ناس )) را ذكر كرد تا دلالت كند بر پائين بودن سطح فكر ايشان علاوه بر اينكه اگر ضمير مى آورد معنايش اين مى شد كه بيشتر همان زنده شدگان ، شكرگزار نيستند، با اينكه منظور اين نبوده ، بلكه خواسته است بفرمايد: بطور كلى اكثر مردم جهان شاكر نيستند. و اين آيه بدون مناسبت با آيات بعدى خود كه متعرض فريضه قتال است نيست ، چون قتال نيز باعث مى شود كه مردمى بعد از مردن زنده شوند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیتالله بهجت ره○□
□ #سؤال: مقصود از «مصیبت در دین» که در برخی دعاها آمده، چیست؟ نظیر: «لَا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فِی دِینِنا؛ خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار مده».
□ #آیتالله_بهج_قدسسره: همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم، یعنی فقد امام(عجل الله). چه مصیبتی از این بزرگتر؟! خدا میداند که بهواسطۀ آن، چه محرومیتها داریم؟!
□○(در محضر بهجت، ج٢، ص٢١٧)○□
@mohamad_hosein_tabatabaei