آیات 252-244 ، سوره بقره قسمت اول
بخش دوم
وَ قَتِلُوا فى سبِيلِ اللَّهِ
● وجه مقيد ساختن قتال و جهاد به قيد ((فى سبيل الله ))و اشاره به معناى قرض دادن به خدا معيار
اين آيه جهاد را واجب مى كند، و مى بينيم كه اين فريضه را در اين آيه و ساير موارد از كلامش مقيد به قيد ((سبيل الله )) كرده و اين براى آن است كه به گمان كسى در نيايد و كسى خيال نكند كه اين وظيفه دينى مهم ، صرفا براى اين تشريع شده كه امتى بر ساير مردم تسلط پيدا كرده ، و اراضى آنان را ضميمه اراضى خود كند، همانطور كه نويسندگان تمدن اسلام (چه جامعه شناسان و چه غير ايشان ) همينطور خيال كرده اند، و حال آنكه چنين نيست و قيد ((فى سبيل الله )) مى فهماند كه منظور از تشريع جهاد در اسلام ، براى اين است كه دين الهى كه مايه صلاح دنيا و آخرت مردم است ، در عالم سلطه يابد.
وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سمِيعٌ عَلِيمٌ
اين جمله ، به مؤمنين هشدار مى دهد از اينكه در اين سير خود، قدمى بر خلاف دستور خدا و رسول او بردارند و كلمه اى در مخالفت با آنها (خدا و رسول او) بگويند، و حتى نفاقى در دل مرتكب شوند، آنطور كه بنى اسرائيل كردند، آن زمان كه درباره طالوت به پيامبرشان اعتراض كردند، كه او چگونه مى تواند بر ما سلطنت كند و يا گفتند: ((لا طاقه لنا اليوم بجالوت و جنوده )) و هنگامى كه جنگ بر آنان واجب شد، سستى به خرج دادند، و پشت به جنگ كردند، و آن زمان كه واجب شد تا از نهر آب ننوشند، مخالفت نموده ، و فرمان طالوت را اطاعت نكردند.
مَّن ذَا الَّذِى يُقْرِض اللَّهَ قَرْضاً حَسناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضعَافاً كثِيرَةً
معناى كلمه ((قرض )) معروف است ، خداى تعالى هزينه اى را كه مؤ منين در راه او خرج مى كنند، قرض گرفتن خودش ناميده ، و اين به خاطر همان است كه گفتيم مى خواهد مؤمنين را بر اين كار تشويق كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 432
و هم براى اين است كه انفاقهاى نامبرده براى خاطر او بوده ، و نيز براى اين است كه خداى سبحان به زودى عوض آن را چند برابر به صاحبانش بر مى گرداند.
خداى تعالى سياق خطاب را كه قبلا امر بود و مى فرمود: جهاد كنيد، به سياق خطاب ، استفهامى برگردانيد، و فرمود: كيست از شما كه چنين و چنان كند؟، با اينكه ممكن بود همين مطلب را نيز به صورت امر بفرمايد، مانند جمله در راه خدا جهاد كنيد و به او قرض بدهيد، و اين تغيير به خاطر نشان دادن ذهن مخاطب است ، چون سياق امر خالى از كسب تكليف نيست ، ولى سياق استفهام دعوت و تشويق است ، در نتيجه ذهن شنونده تا حدى از تحمل سنگينى امر استراحت مى كند، و نشاط مى يابد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●■
■خوب نیست که اهل علم کتابهای سیدبنطاووس قدسسره را نداشته باشند. همهی کتابهای او خوب است. حاجی نوری قدسسره دربارهی سیدبنطاووس قدسسره نوشته است: باب لقای حضرت غائب عجلاللهتعالیفرجهالشریف برای او مفتوح بود!
■●در محضر بهجت، ج٢، ص۴١٨●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دیدگاه والای علامه طباطبایی(ره) در مورد مسلمان□
□یک فرد مسلمان باید اول مسلمان #واقعی باشد بعد یک فرد #تاجر یا #کشاورز یا #صنعتگر یا کارگر و نیز فردی که میخواهد #تشکیل_خانواده بدهد اول باید مسلمان باشد سپس تصمیم خود را #عملی کند. هر #مقام و منصبی که میخواهد اختیار کند، #دین و #ایمان_صحیح لازم است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آیات سوره #کافرون□
#تفسیرالمیزان
□به نام اللّه بخشنده به عموم، و مهربان به خواص□
□بگو هان گروه كفر پيشه!(۱)
□من نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد(۲)
□و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را كه من مى پرستم(۳)
□من نيز براى هميشه نخواهم پرستيد آنچه را شما مى پرستيد(۴)
□و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را من مى پرستم(۵)
□دين شما براى خودتان و دين من هم براى خودم(۶)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□ترجمه آیات سوره #کافرون□ #تفسیرالمیزان □به نام اللّه بخشنده به عموم، و مهربان به خواص□ □بگو هان
□بيان آيات سوره کافرون در تفسیر المیزان□
□در اين سوره رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را دستور میدهد به اينكه برائت خود از كيش #وثنيت آنان را علنا اظهار داشته، خبر دهد كه آنها نيز پذيراى دين وى نيستند، پس نه دين او مورد استفاده ايشان قرار میگيرد، نه دين آنان آن جناب را مجذوب خود میكند.
□مفسرين در اينكه سوره مورد بحث مكى است و يا مدنى #اختلاف كرده اند، و از ظاهر سياقش بر مى آيد كه در #مكه نازل شده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●شرطِ كسب فيض از ائمه علیهم السلام●□
#استاد_فاطمی_نيا
□●برای گرفتن فيض وبهره برداری از الطاف ائمه ی معصومين عليهم السلام،دو شرط موجود است:
يكی وجود مختصرسنخيت با آن بزرگواران(گرچه احدی نميتواند مشابهت وسنخيّت حقيقی با آن وجودات مقدسه پيدا كند، اما مقصوداين است كه حداقل يك عطروبويی ازآن بزرگواران داشته باشد)
□●شرط دوم اين است كه عايق ومانعی نداشته باشد؛ بعضی از افكار وعقايد و بعضی اعمال ومعاصی، مانع بهره مندی و استفاضه است.
□●يك مثال ساده: آهن ربا ذراتی را به خود جذب ميكند كه اولا با آهن ربا سنخيت داشته باشند؛ آهن باشد نه شيشه و سنگ و... و ثانيا عايقی روی انها نباشد كه مانع جذب شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●اول ما خلق الله القلم●■
■خداوند همه موجودات و کلمات عالم را با قلم نگاشته است و آن قلم، مثل قلم اینجایی نیست. بلکه قلم اینجا سایه و ظلی و نشانه ای از آن قلم است.
■چنانکه موجودات این نشئه به لحاظ اصل خودشان، صنم و آیتی اند که حکایت از واقع می نمایند و نحوه حکایتشان هم به اندازه سعه و ضیق وجودی خودشان است که از اسماء پیاده شدند و لذا هر اسمی به اقتضای خاصی که دارد مطابق با عالم خودش دارد در خارج پیاده می شود و آنها را مطابق ترتیب حقایق و عوالم نظام هستی اقتضایی است.
■●منبع: کتاب شریف شرح فصوص الحکم قیصری
#علامه_حسنزاده_آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#جلوه_جمال_اهل_بيت
□○پيغمبرما، اسرار را فاش كرد. على(عليه السّلام) فرمود أوَّلُنا مُحَمَّدٌ؛ آدم و قبل از او همه محمّد بودند. أوسَطُنا مُحَمَّدٌ؛ يعنى ميانه ها هم كه آفريده شدند، همه محمّدند. و اٰخِرُنا مُحَمَّدٌ*؛ يعنى ماسواى خدا، همه اش مُحمّد است.
□○يعنى هر ذى روحى از بنى آدم كه منسوب به ماست، محمّد است. چون ايمان به او دارند، همه محمّدند.
□○خودت را پيدا كن! ببين كه از خانم زهرا(عليها السّلام) جدا نيستى. از پيغمبر خدا جدا نيستى. ان شاءالله شب نصف شب، خودت را پيدا كن. خودت را هنوز خوب نشناخته اى، درست بشناس. باز نگاه كن؛ عجله نكن. مطلب از اين بالاتر است.
#یاعلی
□*بحارالانوار، ج٢٦،ص٦□
□○ #طوباى_محبت
مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى
كتاب يك، مجلس پانزدهم
صفحه ى ١٧٤○□
@mohamad_hosein_tabatabaei