■●اقتدا به حضرت رضا (علیه السلام) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - مقدمه●■
■یکی از القاب امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا عالم آل محمّد است. در اثر موقعیّت خاصّی که مأمون نادان و به گمان خودش زیرک، در اختیار امام رضا (علیه السلام) قرار میداد؛ شخصیّت علمی علیّ بن موسی الرّضا (علیه السلام) درخشندگی ویژهای پیدا کرد.
■او به گمان اینکه ممکن است حضرت در مناظره با علمای مذاهب مختلف شکست بخورند و از ابهّت مقام حضرت در نزد شیعیان کاسته شود؛ علمای بزرگ مذاهب و فرق گوناگون را به میدان مصاف علمی با امام رضا (علیه السلام) میآورد؛ امّا موفقیّت و پیروزی چشمگیر آن حضرت در این مناظرات، درخشندگی شخصیّت حضرت رضا (علیه السلام) را از نظر علمی صدچندان کرد.
■امام رضا (علیه السلام) به احتجاجاتشان مشهورند؛ «وَ الْحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ» مناظرات بسیار قاطع و دقیقی که حضرت با ماتریالیستها و دهریّون، با اسقفها و علمای فرق مختلف مسیحی، با خاخامها و علمای بزرگ یهود، با عالمان بزرگ مجوسی و زرتشتی، با صائبین و ستارهپرستان و با علمای دیگر فرق و مذاهب داشتند.
■خوشبختانه بخش زیادی از این مناظرات در متون روایی ما باقی مانده است و نشان میدهد حضرت در این مناظرات چقدر دقیق و عمیق، برتری اسلام و مکتب قرآن را بر همهی مذاهب اثبات میکردند و از رهگذر پیروزیِ حضرت در این مناظرات، بر خلاف نیّت مأمون پلید، برتری و فوق العادگیِ شخصیت امام رضا (علیه السلام) در بین امّت آشکارتر میشد.
#یاعلی
ادامه دارد...
■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی ۶ مهر ۹۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○" غلغله ای برپا کنید "○□
○خیز و در کاسۀ زر آبِ طربناک انداز
○پیش تر زان که شود کاسۀ سر خاک انداز
□○بار دیگر دعوت مشفقانۀ حافظ را می شنویم که برخیزید و آن شراب پاک و آب طربناک را بنوشید، پیش از آن که فرصت فوت شود. تا کی خاموشی و بی شر و شور چون اشباح مردگان می روید و می آیید!
○تا چند چون یخ فسرده بودن
○در آب چو موش مرده بودن!
#نظامی
□○اکنون که روزگار حیات و سرخوشی است، بر صحنۀ این جهان شگفت غلغله ای برپا کنید از عشق و دلدادگی و هنگامه ای از شادی و نشاط . در کوچه و بازار بگردید و نشان دهید که از عاشقان زیبایی و خوبی هستید و نشان دهید که با دیو و دَد هم عنان نیستید و زندگی تان در خور و خواب و خشم و شهوت خلاصه نمی شود.
□○برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش اول1⃣
● عمل به مصالح و قدرت بر اجراى آن ، لوازم و شرائط زمامدار است نه شرافت دودمان و ثروتمندى
اما اعتراضشان به اينكه خودشان سزاوارتر به ملك و سلطنت هستند چون داراى شرافت دودمانند، جوابش اين است كه وقتى خداى تعالى طالوت را براى سلطنت انتخاب كند قهرا او و دودمان او شرافتى پيدا مى كند ما فوق شرافت ساير افراد بنى اسرائيل و ساير دودمانهاى آن ، چون فضيلت همواره تابع تفضيل خداى تعالى است ، هركه را او برتر بداند، برتر است .
و اما اعتراض دوم آنها كه ملاك پادشاه شدن پول است جوابش را داد به اينكه سلطنت الهيه براى همين است كه ديگر پول دارى ملاك برترى قرار نگيرد، سلطنت و استقرار حكومت در جامعه اى از مردم ، تنها و تنها براى اين است كه اراده هاى متفرق مردم كه با نداشتن حكومت همه به هدر مى رفت ، در استقرار حكومت همه يك جا متمركز شود،
يعنى همه تابع اراده مسلمانان گردد، و تمامى زمام ها و اختيارات به يك زمام وصل شده ، و سرنخ همه اختيارات به دست يك نفر بيفتد و در نتيجه هر فرد از افراد جامعه به راه كمالى كه خود لايق آن است بيفتد و در اين راه تكامل احدى مزاحم فردى ديگر نشود و هيچ فردى بدون داشتن حق (و فقط به خاطر داشتن ثروت يا قدرت ) جلو نيفتد، و فردى ديگر فقط به خاطر نداشتن ثروت عقب نماند.
و سخن كوتاه اينكه : غرض از تشكيل ملك و حكومت اين است كه صاحب حكومت امور جامعه را طورى تدبير كند كه هر فردى از افراد جامعه به كمال لايق خود برسد، و كسى و چيزى مانع پيشرفتش نگردد، و براى چنين حكومت چيزى كه لازم است داشتن دو سرمايه است ، يكى علم به تمامى مصالح حيات جامعه و مفاسد آن ، و دوم داشتن قدرت جسمى بر اجراى آنچه كه صلاح جامعه مى داند، و اين دو در طالوت هست : ((و زاده بسطه فى العلم و الجسم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#مسائله ۲۰۲۵
□اگر كسى درآمد چند سال را براى سفر حج فراهم كرد و به مكه رفت، همه آن اموال جزء هزینه سالهاى او شمرده مىشود و هیچكدام خمس ندارد، هرچند به احتیاط مستحبْ خمس سالهاى قبل از حج را بپردازد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#احکام_حج
#رساله_توضیح_المسائل
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات (۴)و (۵)و (۶) سوره کافرون□ □و لا انا عابد ما عَبدتُم (۴) □و لا انتم عابدون ما اعبد(۵) □ل
□لَکم دینُکم وَلی دین(۶)
#تفسیرالمیزان
□لَكُم دينُكُم وَلىَ ديٖن(۶)
□اين آيه به #حسب معنا #تأكيد مطلب گذشته، يعنى #مشترك نبودن #پيامبر و #مشركين است، و #لام در (لكم ) و در (لى) لام #اختصاص است، میفرمايد: دين شما كه همان #پرستش_بتها است #مخصوص خود شما است، و به من #تعدى نمى كند، و #دين من نيز مخصوص خودم است، شما را فرا نمی گيرد.
□در اينجا #ممكن است به #ذهن كسى برسد كه اين آيه مردم را در #انتخاب دين #آزاد كرده، مى فرمايد هر كس #دلش خواست دين #شرك را انتخاب كند، و هر كس خواست دين #توحيد را برگزيند. و يا به #ذهن برسد كه آيه شريفه مى خواهد به #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #دستور دهد كه #متعرض دين مشركين نشود. وليكن #معنايى كه ما براى آيه كرديم اين #توهم را #دفع مى كند، چون گفتيم آيه شريفه در #مقام اين است كه بفرمايد شما به دين من #نخواهيد گرويد و من نيز به دين شما نخواهم گرويد، و اصولا دعوت #حقه اى كه قرآن #متضمن آن است، اين توهم را #دفع مى کند.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei