کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره کوثر□ #تفسیرالمیزان □در كتاب #الدرالمنثور است كه ابن مردويه از #ابن_عباس روايت كر
□بحث روایتی سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□در #الدرالمنثور است كه #ابن_سعد و #ابن_عساكر از طريق #كلبى از ابى صالح از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت: #بزرگترين فرزند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #قاسم، سپس #زينب، و آنگاه #عبدالله، و پس از او #ام_كلثوم، و آنگاه #فاطمه و در آخر #رقيه بود، قاسم از #دنيا رفت و اولين كس از فرزندان آن جناب بود كه در #مكه از دنيا رفت، و بعد از او #عبداللّه از دنيا رفت،
و #عاصى_بن_وائل سهمى گفت: نسل او #قطع شد، پس او #ابتر و بى عقب است، در #پاسخش خداى تعالى اين آيه را فرستاد كه خود عاصى بن وائل ابتر و بدون عقب است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره کوثر□ #تفسیرالمیزان □در #الدرالمنثور است كه #ابن_سعد و #ابن_عساكر از طريق #كلبى
□بحث روایتی سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□و در #همان كتاب است كه #زبير بن بكار و ابن عساكر، از #جعفر بن محمد از پدرش روايت كرده اند كه فرمود: #قاسم پسر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) در مكه از دنيا رفت و بعد از #دفن جنازه آن جناب رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) به #عاصى بن وائل و #پسرش عمرو برخورد، عاصى وقتى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را از دور ديد گفت: الان #زخم_زبانى به او مى زنم، همين كه آن جناب #نزديك شد، گفت: چه خوب شد كه #اجاقش كور شد، در پاسخ او اين آيه نازل شد: (ان شانئك هو الابتر).(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استفتائات
#احکام_حج
#احکام_خمس
#آیت_الله_جوادی_آملی
□ #سوال| كسى كه از اول بلوغ سال خمسى را براى خود قرار نداده اگر به حج مشرف شود و همان پولى كه دارد آن را صرف تهیه احرام، قربانى و دیگر مصارف حج كند آیا به حج او ضرر ندارد؟
□ #جواب| حج و عمره كسى كه سال خمسى نداشت صحیح است هرچند در صورت مدیون بودن گناه كرده است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●نگذارید این انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیفتد.●■
■من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست #نااهلان_و #نامحرمان بیفتد.
■نگذارید پیش کسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش میکنم که هشیار ومراقب باشید.
■●صحیفه نور ، جلد ۲۰ ، صفحه ۲۴۰
پیام امام خمینی(ره)به مناسبت کشتار خونین در مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸
مورخ: ۱۳۶۷/۰۴/۲۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●سهولت تطهير قوة خيال در بعضی از انسانها●□
□●همانگونه که به عرض رسانديم قوة خيال اگر درست تطهير شود می تواند دستگاه عکسبرداری نفس نسبت به ماورای طبيعت باشد.
□●اينجاست که شخص خوابهای خوش می بيند و تمثّلات شيرين زلالی پيش می آيد، حقائق آينده را می بيند، باطن افراد را می بيند، می تواند با بو کردن انسانها را بشناسد و بعد با ايشان ارتباط برقرار کند و ... يعنی عقل به واسطة قوة خيال می تواند اسرار عالم و اسرار درون مردم را عکسبرداری کند.
□●انسان هر وقت ديد نمی تواند آن را که در ذات افراد نهفته است ببيند و عکسبرداری کند، معلوم می شود که هنوز قوة خيالش را تطهير نکرده است.
□●لذا در موردانبياء آمده است که ايشان به محض پا گذاشتن در اجتماع و وارد شدن در جمع مردم می توانستند تشخيص دهند که چه کسی سر به راه است و چه کسی منحرف شده است. ايشان به واسطة دستگاه عکسبرداری شان درون افراد را می بينند و اعلام می دارند که اين درون خراب است ولو اينکه نماز شب خوان هم باشد و آن ديگری ذات پاکی دارد ولو اينکه شرابخوار باشد يا حجابش را رعايت نکند.
□●اين است که حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» هميشه به دنبال اوباش بود و سعی داشت از بين همين لاتها صحابه انتخاب کند. بعضی از خواص به ايشان می گفتند: «آقا مگر ديوانه شده ای؟ به دنبال ما بيا و از بين ما صحابه بگير». حضرت می فرمود: «نه! در بين همين ها کسانی هستند که قابليت دارند و بايد به دام من بيفتند». اتفاقاً آن حواريونی که از خواص حضرت عيسی «عَلَيهِ السَلام» بودند نوعاً از بين ياغيهای بيابانها به شکار حضرت در آمده بودند.
□●شرح مراتب طهارت
استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️توصیهی بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی
□روزهای دوشنبه و چهارشنبه سوره تکاثر را چهل بار بخوانید.□
#چهلهنشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○تقوا، شرط طولی قبول طهارت و نماز○□
□○برای راهيابی به #اسرار_عبادت، نشانههايی است كه برخی از آنها عبارت است از اينكه آنچه شرط صحت و قبولی طولی عبادت است، نه شرط عَرضی وی، از اسرار آن محسوب میشود؛
□○مثلاً طهارت شرط صحت نماز است:ا«لاصلاة إلاّ بطهور» [۲۳]؛ همان طور كه «فاتحةالكتاب» جزء قطعی آن است: «لاصلاة إلاّ بفاتحة الكتاب» [۲۴]؛ ليكن اينگونه از اشتراط و توقف، گرچه تقدم رتبی را به همراه دارد، ليكن از لحاظ سرّشناسی، در عَرْض عبادت مشروط و موقوف قرار دارد، نه در طول آنها، زيرا شرط طولی قبول طهارت و صلات نيز پرهيزكاری است؛ ﴿إنّما يتقبّل الله من المتقين﴾.[۲۵]
□○قبول تقوا نيز رهن ولايت انسان كامل است كه هيچ عبادتی، حتی تقوا، بدون تولّی معصومين(عليهمالسلام) مقبول نخواهد بود؛ حتی پذيرش والی بودن آنان، بدون اعتقاد به ولايت تكوينی آن ذوات عظام مقبول نيست، زيرا ولايت تكوينی سرّ والي بودن و سرپرستی جوامع بشری آنان خواهد بود؛
□○يعنی پذيرش سرپرستی آنان، مانند نماز و روزه و زكات و حج و... از فروع دين بهشمار ميیرود[۲۶]، و هر فرعی دارای اصل است كه سرّ آن فرع محسوب میگردد، و آنچه جزء فروع دين است، قبول سرپرستی آنان است و آنچه از اصول دين به شمار میآيد، ايمان به لزوم نصب آنان از طرف خدايسبحان و مظهريت اين حضرات برای خداوند متعالی است.
□○از اين رهگذر، معلوم میشود كه حقيقت انسان كامل، حكمت هرگونه عبادت است و هر سالكی به مقدار نيل خود از كمال انسانی، به راز عبادت میرسد و كاملترين آنان كه معصومين (عليهمالسلام) هستند، به سرّ نهايی عبادت واصل آمدند؛ لذا صراط مستقيم و ميزان اعمال و... خواهند بود.
#منابع:
[۲۳] ـ من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۳۳.
[۲۴] ـ مستدرك الوسائل، ج۴، ص۱۵۸.
[۲۵] ـ سوره مائده، آيه ۲۷.
[۲۶] ـ كافی، ج۲، ص۱۸.
□○بهمن ۱۳۶۷
#آیت_الله_جوادی_آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم2⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان اما
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش سوم3⃣
● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان
حياتى است كه از حيات و روح خدا سرچشمه دارد و پاداش و اثرش حك شدن ايمان و استقرار آن در قلب است ، پس اين مؤمنين مؤيدند به روحى از خدا، و اين روح وقتى افاضه مى شود كه ايمان در دل رسوخ كند، آن وقت است كه حياتى جديد در جسم و كالبدشان دميده مى شود، و در اثر آن نورى پيش پايشان را روشن مى كند.
و اين آيه بطورى كه ملاحظه مى كنيد نزديك به انطباق با آيه زير است : ((هو الذى انزل السكينه فى قلوب المؤمنين لى زدادوا ايمانا مع ايمانهم و لله جنود السموات و الارض و كان الله عليما حكيما))، مضمون اين آيه تقريبا همان مضمونى است كه آيه سوره مجادله داشت ، با اين تفاوت كه در آن آيه ، روح به جاى سكينت در اين آيه ، و زياد شدن ايمانى بر ايمان مؤمنين در اين آيه ، به جاى كتابت ايمان در آن آيه قرار گرفته ، مؤيد اين انطباق ذيل آيه سوره فتح است كه لشگر آسمانها و زمين را از آن خدا مى داند، و قرآن كريم درمواردى ديگر ملائكه و روح را لشگر خدا دانسته است .
باز نزديك به سياق اين آيه ، آيه شريفه زير است كه مى فرمايد: ((فانزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين ، و الزمهم كلمه التقوى و كانوا احق بها و اهلها)، و نيز آيه زير است كه مى فرمايد: ((فانزل الله سكينته عليه و ايده بجنود لم تروه ها)).
از مطالب گذشته هم روشن گرديد كه ممكن است از كلام خداى تعالى استفاده كرد كه مراد از سكينت ، روحى است الهى ، و چيزى است كه مستلزم آن روح الهى است ، امرى است از خداى تعالى كه باعث سكينت قلب و استقرار و آرامش نفس و محكمى دل مى شود و معلوم است كه اين توجيه باعث نمى شود كه كلام از معناى ظاهريش بيرون شود، و كلمه سكينت كه به معناى سكون قلب و عدم اضطراب آن است در روح الهى استعمال شده باشد و جا دارد كه با همين معنا روايات آينده توجيه شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●نقش #سازمان_ملل در بدبختی دولتهای ضعیف و...●□
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
□● ... اگر سازمان ملل که دم از حمایت از حقوق بشر میزند راست میگوید، کاری با دولتهای ضعیف نداشته باشد و در ضعف و ناتوانی آنها نکوشد و مانع پیشرفت آنها نشود.
□●اگر راست میگفتند، جنگ جهانی دوم را به راه نمیانداختند.
آنها نهتنها با دفتر شرع، که با دفتر عقل و عقلا نیز مخالفت دارند.
□●در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره کوثر در تفسیر المیزان□
□ابن ابى حاتم از سدى روایت كرده كه گفت: قريش را رسم چنين بود كه وقتى فرزند ذكور كسى مى مرد مى گفتند: (بتر فلان). چون فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنيا رفت عاصى بن وائل گفت (بتر) يعنى فرزند ذكورش مرد، و اين فرد «رسول خدا(صلی الله علیه وآله)» از همه بيشتر بتر شد، (چون هيچ فرزند ذكور برايش نماند).
□الدرالمنثور، ج۶، ص۴۰۴□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روایتی سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□ #مؤلف: در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده #وليد بن مغيره بوده. و در بعضى ديگر آمده كه #ابوجهل بوده. و در بعضى ديگر آمده كه #عقبه بن ابى معيط بوده. و در بعضى آمده كه #كعب بن اشرف بوده، ولى معتبر #همان است كه مى گفت عاصى بن وائل بوده است.
□ #مؤيد آن، روايتى است كه مرحوم #طبرسى آن را در #احتجاج از حسن بن على (علیه السلام) نقل كرده كه آن جناب در حديثى كه روى سخنش در آن با #عمرو بن العاصى است، فرموده: تو در بسترى #مشترك متولد شدى (يعنى #مادرت هم با عاصى بن وائل #هم_بستر مى شده و هم با ديگران)، و وقتى متولد شدى عده اى از #رجال_قريش بر سر تو #نزاع كردند، #ابوسفيان بن حرب گفت اين پسر از #نطفه من است. وليد بن مغيره گفت: از #من است. عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن كلده، و عاصى بن وائل هر يك ادعا كردند كه از من است، تا آنكه از ميان همه آنان #لئيم تر و بى حسب و نسب تر و #خبيث تر و ستمكارتر و زناكارترشان #عاصى بن وائل زورش بر سايرين چربيد و تو را به خود #ملحق ساخت.
□و نيز اين تو بودى كه براى بر شمردن افتخاراتت به #خطبه ايستادى، و گفتى اين منم.
كه #محمد(صلی الله عریه وآله) را زخم زبان مى زنم، و عاصى بن وائل گفت: محمد مردى #ابتر است، يعنى اولاد #ذكورى ندارد، اگر از دنيا برود نامش از #صفحه روزگار محو مى شود، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: (ان شانئك هو الابتر) تا آخر حديث.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روایتی سوره کوثر□ #تفسیرالمیزان □ #مؤلف: در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده #وليد بن مغيره
□بحث روایتی سوره کوثر□
#تفسیرالمیزان
□و در تفسير #قمى در ذيل آيه (انا اعطيناك الكوثر) آمده كه كوثر #نهرى است در بهشت، كه خدا آن را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داده، تا عوض از پسرش #ابراهيم باشد.
□ #مؤلف: اين روايت علاوه بر اينكه #مرسل است، يعنى سندش #ذكر نشده، و علاوه بر اينكه #مضمر است، يعنى تنها در آن آمده كه: (فرمود) و #روشن نكرده كه كدام يك از #ائمه فرموده، با ساير روايات #معارض است، و تفسير كوثر به نهرى در بهشت #منافات ندارد كه كوثر به معناى #خير_كثير باشد، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتى هم #مصداقى از خير كثير است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●..غرض از تصدیع ، تذکر به اربعین کلیمی است که از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه است. خنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر کند و میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود.
□●و دیگر از غسل توبه ی یکشنبه ذی القعده و خواندن چهار رکعت نماز بعد از آن چنان که در اعمال ماه ذی القعده مفاتیح مذکور است، غفلت نشود.
□●همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشا در ده شب اول ذی الحجه تا دهم آن.
□●عمده حضور است و حضور است و #حضور.
□●مآثر آثار | جلد دوم_ص۴۸
علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●بعد از نمازها با خدا صحبت کن. بگو خدایا تو غنی هستی و من فقیر، تو عزیز هستی و من ذلیل، تو مالک هستی و من مملوک و با خدا که صحبت کنی، نطقت باز میشود و با خلق هم خوب صحبت خواهی کرد.
□●اگر دیدی نماز و عبادتت سیرت نمیکند، بعد از هر نماز بگو اَللّهُمَّ اهدِنى مِن عِندِکَ وَ اَفِض عَلَیَّ مِن فَضلِکَ وَ انشُر عَلَیَّ مِن رَحمَتِکَ وَ اَنزِل عَلَیَّ مِن بَرَکاتِکَ: خداوندا مرا از جانب خویش هدایت فرما و از فضل خویش بر من افاضه نما و از رحمت خود بر من بگستران و از برکات خویش بر من نازل فرما.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#معیار_انتخاب_همسر
#استاد_علی_صفایی_حائری:
■●در انتخاب همسر، معيار و ميزان انتخاب، همان خصوصيات و نكتههايى است كه براى تو مهم است. زيبايى، صدا، اندام و حالتهايى كه براى تو مهم هستند، نمىتوانى به آن بىاعتنا باشى، مگر آنكه از آن عبور كرده باشى و گذشته باشى.
■●منى كه حالتى خاص و چهرهاى خاص در رؤياهايم نشسته، نمىتوانم به ديگرى روى بياورم و با آن مأنوس باشم، هر چند همهى خوبىها را هم داشته باشد. پس تا هنگامى كه اسير هستى،به تقليد پرواز نكن و مطمئن باش كه بتهاى تو را هر چند كه به آن دست بيايى، مىشكنند و در اين دنيا برايت دلخوشى نمىگذارند.
■●در هر حال علاقه از دو طرف و ظرفيت و قدرت روحى و ظرافت برخوردها، مهم هستند. با اين خصوصيات، همسر تو جلوگير هدف تو نخواهد بود و درگيرىها و برخوردها براى تو سازنده خواهد شد.
#یاعلی
■●روابط متکامل زن و مرد، صفحه ۲۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش سوم3⃣ ● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان حيا
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش سوم4⃣
● گفتارى در معناى ((سكينت )) آرامش روانى در سايه ايمان
وَ بَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَك ءَالُ مُوسى وَ ءَالُ هَرُونَ تحْمِلُهُ الْمَلَئكَةُ...
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 441
آل هر كس اهل بيت او است ، كه خود او را هم شامل مى شود، پس آل موسى و آل هارون عبارتست از خود موسى و هارون و اهل بيت آن دو، و جمله ((تحمله الملائكه )) حال از تابوت است ، و جمله : ((ان فى ذلك لايه لكم ان كنتم مؤمنين )) مانند سياق اول آيه دلالت دارد بر اينكه بنى اسرائيل از پيامبرشان پرسيده بودند كه نشانى صدق گفتار تو چيست ؟ و از كجا بدانيم اينكه مى گوئى : (خداى تعالى طالوت را ملك و فرمانده شما كرده ) راست است .
فَلَمَّا فَصلَ طالُوت بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكم بِنَهَرٍ...إِلا قَلِيلاً مِّنْهُمْ
كلمه فصل به معناى جدائى مكانى است ، همچنان كه در آيه : ((و لما فصلت العير)) به همين معنا است ، و چه بسا كه در معناى قطع يعنى ايجاد جدائى دو چيز استعمال شود مانند آيه و هو خير الفاصلين و بنابراين كلمه نامبرده هم متعدى استعمال مى شود (كه در آيه 58 سوره انعام ديديد)، و هم لازم (كه در آيه مورد بحث و آيه سوره يوسف ملاحظه كرديد).
كلمه ((جند)) به معناى مجتمعى انبوه است ، چه از انسان و چه از هر چيز ديگر، و اگر لشگر را جند ناميده اند به خاطر همين است كه جمعيتى متراكم هستند و اگر در آيه مورد بحث ،کلمه را
به صيغه جمع جنود آورده ، براى اين بوده كه بفهماند جمعيت بنى اسرائيل كثرت قابل ملاحظه اى داشتند، با اينكه به حكم جملات بعدى همين آيه ، مؤمنين واقعى آنان ، بعد از عبور از نهر اندك بودند، (و اين ملاكى دست مى دهد كه در سختيها هميشه پايدار مى مانند) و نظير اين نكته در آيه بعد هم كه مى فرمايد: ((و لما برزوا لجالوت و جنوده ))، از كلمه جنود استفاده مى شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei