eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●دنیای امروز اصالت تصویر است (تصویر را اصل همه چیز قرار میدهد) تمام چیزها را در سینما و تلویزیون می بیند؛ اگر این ابزارهای تصویری نباشد، کتاب نمی خواند و شعورش در حد تصویر بسته شده است. حتی فیلسوف بزرگی مثل گرفتار تصویر شده و تا عالم خیال بیشتر نرفته است. □●عقل، خیال نیست. عقل، حس نیست. عقل، توهم نیست. عقل گوهری است بالا که همه اینها اداره می کند. درحدیث آمده «أوّلُ ما خَلَقَ الله ألعَقل» اولین موجود عقل بود. عقل به کلیات می پردازد. به عنوان مثال وقتی از انسان می گوید، از حقیقت انسان صحبت می کند و کاری به مصادیق (مثل سیاهی و سفیدی، جوانی و پیری، شرقی و غربی، عالم و جاهل و..) ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ای فلاسفه، ای حقوقدانان، ای اقتصاد دانان، ای سیاستمداران، ای ادبا، ای هنرمندان، ای صاحب نظران علوم روانی، ای تحلیل گران تاریخ انسانی و ای پیشتازان فرهنگ پیشرو! در پیچ و خم بیراهه های دو قرن اخیر که به نام شاهراهه های علم و آزادی معروف شده موجودی به نام گم شده است! □بیش از این تاخیر سزاوار نیست برخیزید راه بيفتيم تا او را پیدا کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
 #فضیلت_نماز_شب_بر_مطالعه :(۱) □○كسی كه گمان می‌برد فضيلت مطالعه از نماز شب برتر است، «و اين چيزی ج
  :(۲) □○و نيز می‌نويسد:«مردان متقی برای تصحيح نيت خود در تحصيل عمل به نماز شب پناه می‌بردند و درد خود را با داروی شب زنده‌داری و تضرع در دل شب درمان می‌نمودند، و به جان خودم سوگند كه برای تصحيح نيات واجبه عينيه، اين راه بهترين‌ راه‌هاست و دستگيره محكمی است كه نبايد از آن دست كشيد. □○و نيز گفته‌اند:«شما هيچ عارف و انسان بلند مرتبه‌ای را در اين عالم نميیيابيد كه آنچه به دست آورده از دولت بيداری شب‌ها نبوده باشد، چه پارسايان مسلمان و چه غير مسلمان، شب‌خيزی در همه اديان جزو سنن محبوبه است».   @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
 #فضیلت_نماز_شب_بر_مطالعه :(۲) □○و نيز می‌نويسد:«مردان متقی برای تصحيح نيت خود در تحصيل عمل به نماز
  :(۳) □○«حافظ نيز شاگرد مكتب اسلام و بهره‌مند از معنويت‌ها و صفاهای شبانه بود و پيروزی های خود را مديون شب‌خيزی‌های خود می‌دانست».   □○نقل است كه كسی از شيخ مرتضی انصاری پرسيد: فضيلت نماز شب بيش‌تر است يا مطالعه و تحصيل علم؟ شيخ با پرسشی او را به جواب رساند، از او پرسيد: آيا تو قليان می‌كشی؟ □○گفت: بلی. □○شيخ: به جای دو بار قليان كشيدن، نماز شب بخوان. □○يعنی اگر تو تا اين اندازه نگرانی كه به پاداش بيش‌تر نرسی و فضيلت نماز شب از مطالعه را هم ندانی، چگونه لحظه‌هايی از زندگی‌ات را به كشيدن قليان می‌گذرانی و آن‌گاه به بهانه كمی وقت می‌خواهی يكی از آن‌ها را برگزينی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□نشر واحه؛ ناشر اختصاصی آثار شهید سید مرتضی آوینی □محل غرفه: شبستان، راهرو ۳۰ غرفه ۱۷□
□آثار مکتوب علیرضا پناهیان در نمایشگاه کتاب□ □سالن شبستان(ناشران عمومی) راهروی ۱۱/۱ . غرفه ۱۲، دفتر نشر معارف
□● #امام_خمینی؛ برای یک مملکت اسلامی، عار است که دستش را دراز کند طرف امریکا .  □●صحیفه نور ج ۱۰ ص ۶۰●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○محسن طاهری می‌گفت:مداح دیگری در آن مجلس مداحی کرده بود. غلام‌علی با اصرار صاحب‌خانه ذکر مصیبتی خواند. خیلی کوتاه، به اندازه‌ی چند بیت. □○بعد از جلسه صاحب‌خانه با دلخوری آمد پیشش، گله کرد که « چرا بیشتر و بهتر از فلانی نخوندی؟» گفت: هیئت جای کشتی گرفتن مداح‌ها نیست‌، این‌جا محلِّ ادبه. □○مجلس تمام شده بود. می‌خواست خودش را برساند به هیئت دیگری. با یک شورلت آمده بودند دنبالش. چیزی را بهانه کرد و نشست پشت موتور گازی یکی از بچه‌های بسیج. □○برای هیئت، سیستم صوتی جدیدی آورده بودند. چیزی شبیه اکوهای امروزی. وقتی برای امتحان کمی پشت آن خواند، از او پرسیدیم «چطوره؟» گفت «خوبه... فقط یکم آدمو قلقلک میده.... □○صبحگاهِ دوکوهه، دعای کمیل، صدای غلامعلی  عجب صفایی داشت. هنوز چند خط نخوانده بود که صادق آهنگران هم رسید و بلافاصله دوربین صدا وسیما. □○قرار شد دوتایی بخوانند. میکروفون را گذاشت جلوی حاج صادق، دو دقیقه نگذشت، غیبش زد. رفت وسط جمعیت و خودش را پنهان کرد، هرچه گشتیم فایده نداشت. □○پیدایش کردم. نشسته بود یک گوشه، رفتم جلو گفتم: چرا رفتی آقا غلام؟ خندید گفت : به دوربین می‌گفتی چرا اومدی! یاجای منه یاجای دوربین! ‌ □○زندگی نامه شهید غلام علی رجبی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات242-228 بقره قسمت پنجم بخش دوم ● معانى كلمات زن ، حسبان ، شعور، ذكر و عرفان و معرفت كلمه ((ظن )) به معناى تصديق بيش از پنجاه درصد و نرسيده به صد در صد است ، زيرا كه اگر به درجه صد در صد برسد جزم و قطع مى شود. كلمه ((حسبان )) هم به معناى ظن است ، با اين تفاوت كه گويا استعمال كلمه حسبان در مورد ظن استعمالى است استعارى ، مانند كلمه عد - شمردن چون همه مى دانيم كه لفظ حساب كردن و لفظ شمردن ، معناى اصلى اش چيست ، ولى ما همين دو كلمه را در مورد احتمال راجح نيز استعمال مى كنيم ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 372 و مى گوييم : من فلانى را از شجاعان مى دانستم ، و از دلاوران به حساب مى آوردم ، و منظور اين است كه او را در هنگام شمردن شجاعان ، ملحق به آنان مى دانستم . و اما كلمه ((شعور)) كه به معناى ادراك دقيق است از ماده ((شعر - به فتح شين )) گرفته شده ، كه به معناى مو بوده و ادراك دقيق را از آنجا كه مانند مو باريك است ، شعور خوانده اند و مورد استعمال اين كلمه محسوسات است ، نه معقولات و به همين جهت حواس ظاهرى را مشاعر مى گويند. و كلمه ((ذكر))، به معناى پيش كشيدن صورتهايى است كه در خزينه ذهن انبار شده ، و آن را بعد از آنكه از نظر و فكر غايب بوده ، حاضر سازيم ، و يا اگر حاضر بوده ، نگذاريم غايب شود. و اما كلمه عرفان و معرفت ، به معناى آن است كه انسان صورتى را كه در قوه دراكه اش ترسيم شده ، با آنچه كه در خزينه ذهنش پنهان دارد، تطبيق كند، و تشخيص دهد كه اين همان است يا غير آن ، و بدين جهت است كه گفته اند معرفت عبارت است از ادراك بعد از علم قبلى . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei