■●وظیفهی ما در روزهای پُر فتنه●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■●ائمه علیهم السلام برای این روزهای پُرفتنه تکلیف ما را مشخص کرده اند، و ما را حیران و سرگردان به حال خود وا نگذاشتهاند. فرموده اند در صورت اختلاف، با حزب و فرقه ای باشید که با علی علیه السلام است.
■● #سؤال: فرض این است که همه ی احزاب و فرقه ها از علی و راه و خط علی علیه السلام دم می زنند، در این صورت تکلیف چیست؟
■● #جواب: باید با عینک احتیاط راه رفت و خوب تشخیص داد کدام اقرب به علی و مرام علی علیه السلام و راستگوتر است ...
■●در محضر بهجت،ج۳، ۲۹۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آیات ۹-۱ ، سوره همزه□
□معناى اينكه در وصف آتش جهنم فرمود: ((التى تطلع على الافئده )) و معناى ((فى عمد ممدده ))
□نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتى تَطلِعُ عَلى الاَفْئِدَة□ِ
□((ايقاد نار)) به معناى #شعله ور ساختن آتش است . و كلمه ((اطلاع و طلوع بر هر چيز)) به معناى #اشراف بر آن چيز، و ظاهر شدن آن است ، و كلمه ((افئده )) جمع كلمه (( #فواد)) است كه به معناى قلب است و مراد از #قلب در اصطلاح قرآن كريم (عضو صنوبرى شكل كه تلمبه خون براى رساندن آن به سراسر بدن است نيست بلكه ) چيزى است به نام #نفس_انسانيت ، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود.
□و گويا مراد از ((اطلاع آتش بر قلوب )) اين است كه آتش دوزخ #باطن آدمى را مى سوزاند، همانطور كه ظاهرش را مى سوزاند، به خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر را مى سوزاند. قرآن درباره #سوزاندن آتش جهنم فرموده : ((و قودها الناس و الحجاره )).
□إِنهَا عَلَيهِم مُّؤْصدَةٌ□
□يعنى آتش بر آنان #منطبق است ، به اين معنا كه از آنان احدى بيرون آتش نمى ماند،
و از داخل آن نجات نمى يابد.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آیات ۹-۱ ، سوره همزه□ □معناى اينكه در وصف آتش جهنم فرمود: ((التى تطلع على الافئده )) و معناى ((فى
□آیات ۹-۱، سوره همزه□
□فى عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ□
□كلمه (( #عمد)) - با فتحه عين و فتحه ميم - جمع عمود ( #ستون ) است ، و كلمه ((ممدده )) اسم مفعول از مصدر تمديد است ، و تمديد مبالغه در مد (كشيدن ) است .
بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از ((عمد ممدده )) #گل_ميخ _هايى است كه اهل عذاب را ميخكوب مى كند.
بعضى ديگر گفته اند: عمد ممدده تنه هاى درختان است كه چون مقطار، زندانى را با آن مى بندند، و مقطار چوب و يا تنه درختى بسيار سنگين است ، كه در آن سوراخهايى باز مى كردند تا پاهاى دزدان و ساير مجرمين زندانى را در آن سوراخها كنند، بعضى ديگر معانى ديگرى براى آن كرده اند.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت هفتم)○□ □○عید قربان عید قربانی شدن و اهل #قرب شدن است و به قرب راه پید
□○ #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت
هشتم)○□
□○وقتی سر تراشید، یعنی تن به بندگی و عبودیّت داد. سر تراشیدن در فرهنگ امروز بشری هم نوعی خواری را میرساند. مجرمینی را که دستگیر میکنند، سرشان را میتراشند؛ این نوعی خواری و ذلّت است.
□○وقتی حاجی هم با شیطان بیرون و هم با شیطان درون به مصاف پرداخت و در این نبرد غالب شد؛ میگوید خدایا من نبودم؛ من کهام که با شیطان بیرون مقابله کرده باشم؟! من کهام که بر شیطان درون غلبه کرده باشم؟! چون اینجا نقطهی خطرناکی است.
□○بعضی از کسانی که در مسیر سلوک بودهاند با بعضی از موفّقیّتهایی که در طی گردنههای سلوک نصیبشان شده است، دچار عُجب و غرور شدهاند و به انیّت و انانیّت دچار شده و ادّعای مقاماتی کردهاند. اینجاست که سر میتراشد؛ یعنی میگوید خدایا من ذلیل توام؛ من عبد توام؛ من کیستم؟! همه چیز تویی؛ هرچه هست تویی. کسی که اینگونه شد؛ از خود خالی شد و خود را در درون خویش سر برید و فریب شیطان را نخورد؛ وجودش که از خود تهی شد، از دوست پر میشود.
□○معنیِ #قربان و #قرب یعنی این. این قرب قربِ بسیار عجیبی است. بهقدری نزدیکی حاصل میشود که دوگانگی از بین میرود.
□○روزی سالکی بود و محبوبی بود؛ این سالک میخواست به آن محبوب برسد؛ امّا با قربانی شدن، یگانگی حاکم شد؛ این فوق قرب است. قرب وقتی است که دو چیز باشند و به هم نزدیک شوند. امّا در اینجا دو تا نیستند؛ منی وجود ندارد؛ او رفت؛ همه چیز شد او. و این قرب عجیبی است. فرمود: «اِذا سَاَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإنِّی قَرِيبٌ»
دوست نزدیکتر از من به من است
□○این میوهی قربانی شدن است؛ از خود خالی و از او پر شدن. همهی وجودش میشود او و به مقام خلافت و ولایت میرسد. مقام خلیفة اللّهی میوهی همین سیر است. روز عید قربان روزی است که ابراهیم خلیل علیه السلام به امر الهی بر حنجر فرزند محبوبش اسماعیل علیه السلام خنجر نهاد تا به فرمان خدا او را ذبح کند؛ هم پدر سمبل تسلیم مطلق است؛ هم فرزند.
□○وقتی این #تسلیم حاصل شد؛ وقتی از قربانگاه استقبال کردند و برای قربانی آماده شدند، شایستگی امامت و خلافت فراهم آمد و ندا رسید؛ «اِنِّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً» .
□○روز عید قربان روز نیل ابراهیم خلیل علیه السلام به مقام امامت است.اینجاست که عبد به مقام خلافة اللّهی که مقام شایستهی سالک الی الله و عبد خداست دست پیدا میکند. حال که این موفّقیّت حاصل شد؛ به یُمن این موفّقیت، خدای متعال سه شب سالک موفّق را در منا میهمان میکند.
□○وقوف در منا میهمانی پیروزی در سیری است که سالک طی کرده است. صاحبخانه و میزبان خداست و او سالک به مقصد رسیده را سه شب میهمان میکند. در منا روزهای بعد عمل آنچنانییی وجود ندارد؛ جز اینکه رمی جمرات میکنند و برمیگردند و فقط وقوف مهم است.
#ادامه_دارد...
□○در محضر استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۸/۰۵○□
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●همین مقدار که بدانیم خداوند
مانع و دافع و صانع و نافع و شافع و قاضی و حبیب و طبیب و خبیر و بصیر و صبور و شکور و رئوف و عطوف است کافی نیست.
□●بلکه باید خود مظهر تمامی این اسماء و صفات شده و از درون خود این اسما و صفات را به دیگران بشناسانیم.
□●شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد علی صفایی حائری●□
#زير_بناى_ولايت
□●زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است.
□●١ - او مىداند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد.
□●٢ - و بيش از او به منافع او آگاهى دارد، لذا امر او را هر چه باشد مىپذيرد و دستور او را هر چه باشد گردن مىنهد و حتى به ميان آتش مىنشيند و به استقبال مرگ مىرود.
□●مگر نه اين است كه مىميريم؟ پس بگذار مرگى را انتخاب كنيم كه زندگىهايى را بارور كند و بهرههايى بياورد. مگر نه اين است كه ما از كسى چيزى اطاعت مىكنيم، پس بگذار اطاعت از آگاهِ دلسوز و مهربان باشد.
شناخت آگاهى و دلسوزى، اطاعت را، تسليم را بدنبال مىكشيد
□●غدیر، صفحه ۱۷●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●آموزههای غدیر - بخش اوّل●■
#آموزهی_اوّل:
■عادلانه و منصفانه قضاوت کردن و اعطای حق به ذیحق■
■غدیر به ما درس میدهد که حق را به حقدار دهیم. همهی بحث ما در غدیر این است که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام استحقاق ولایت و خلافت امّت را دارند؛ دیگران استحقاق ندارند و نباید بر مسند خلافت بنشینند.
■روح غدیر، سپردن حق به ذیحق و دادن حق به حقدار است.
■بنابراین این نکته را به یاد داشته باشیم که اهل غدیر کسی است که در زندگی، حق را به ذیحق میدهد. مثلاً در داوریهای ذهنی، همین الآن ممکن است من در رابطه با دوستانی که در محضرشان هستم، قضاوتی در ذهن داشته باشم. اگر اهل غدیر و تربیت شدهی غدیر باشم، باید این قضاوت، بهجا و عادلانه باشد. اگر بین دو نفر داوری میکنم و میخواهم یکی را بر دیگری برتری دهم، باید برای کسی که به راستی برتر است، فضیلت قائل شوم.
■در بیرون هم همینطور است؛ اگر خواستیم به کسی منصبی دهیم، کسی را در جایگاهی قرار دهیم و یا به کسی مسئولیّتی بسپاریم؛ تربیت شدهی مکتب غدیر به کسی این مسئولیّت را میسپارد که به راستی ذیحقّ و ذیصلاح است.
■آموزهی غدیر این است که در داوریهای بین دیگران، عادلانه، و در داوری بین خودمان و دیگران، منصفانه داوری کنیم. نمیشود بگوییم من معتقد به غدیر هستم؛ امّا حق را به غیرذیحق دهم؛ جایی که بین خودم و دیگران داوری میکنم، به سود خودم و جایی که بین دو نفر دیگر است، ناعادلانه و به سود کسی که حق متعلّق به او نیست، داوری کنم. ما میگوییم حق اقتضاء میکند که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بر مسند خلافت بنشینند.
#ادامه_دارد ....
■●استاد مهدی طیّب۸۷/۰۹/۲۸●■
#غدیرخم
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل #دولابی○□
□○علی و فرزندانش علیهم السّلام معلّم فطرتند؛ معلّم همان موادّی هستند که خدا ما را از آن آفریده است.
□○بدن مال طبیعت است و دل مال محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است.
□○دوستان اهل بیت علیهم السّلام دلشان از طینت محمّد و آل محمّد است. طین غیر از تراب و خاک معمولی است؛ خاک بسیار پاک و طیبی است.
☑️محمّد و آل محمّد علیهم السّلام معلّم طینت و فطرتند.
□○فطرت که یک حقیقت مخفی در سِرّ شماست، چنین معلّمی هم که در سِرّ شماست لازم دارد.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب
#اهل_بیت_علیهمالسلام○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#غدیر
○دلاورمرد می خواهد از این باده نیوشیدن
○سپر را روبروی تیغ ابرویش نپوشیدن
○بسان شیر شرزه بر صفوف خصم جوشیدن
○که دارد زهره ی آنکه جگر از عبدود گیرد
○به روی کفر شمشیر هوالله احد گیرد
○که هست این صف شکن یل شیرآهنکوه جز حیدر
○که هست این بیرق در آسمان نستوه جز حیدر
○که هست این در وجود مصطفی چون روح جز حیدر
○علی حُبّهُ جُنّه، قسیم النار و الجَنّه
○وصی مصطفی حقا، امام الانس والجِنّه
○به زیر باء بسم الله نقطه مرتضی باشد
○و این یعنی علی چیزی نمانده تا خدا باشد
○یداللهی که چون خالق به خلقت آشنا باشد
○کدامین مکتب توحید دینی اینچنین دارد
○فقط شیعه امیرالمومنینی اینچنین دارد
○زمین دیده است خاک زیر پاهایش گهر می شد
○به هر سنگی نظر می کرد عیسی وار زر می شد
○زمان جنگ با کفار اول او سپر می شد
○اگر چه شاه مردان، صف شکن؛ مولی الموالی بود
○دم سهم غنیمت جای او بد جور خالی بود
○علی شیر خدا بود از خطر کردن نمی ترسید
○به وقت فتنه ها می ایستاد اصلان نمی ترسید
○درون غار پیش مصطفی چون زن نمی ترسید
○خدا بر حیدر خود لا فتی الا علی گفته
○شب لیل المبیت آقای ما جای نبی خفته
○علی در خلوت قرب خدا با حق هم آغوش است
○حقیقت دور او همچون غلامی حلقه در گوش است
○زبیر و طلحه باشی، شمع بیت المال خاموش است
○علی اول خودش را با عدالت روبرو می کرد
○لباس و کفش او پاره اگر می شد رفو می کرد
○خدا می خواست مردم قیمتی باشند، جیفه نه
○نبی فرمود بعد از من غدیر آری، سقیفه نه
○علی خانه نشین و هر کسی باشد خلیفه نه
○مدینه با سقیفه دین خود را پای شرکش داد
○علی را هر که پس زد فاطمه فتوای شرکش داد
#یاعلی
#امیر_عظیمی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 252-244 بقره قسمت پنجم
بخش ششم
● امتياز و اعتبار داستان هائى كه در قرآن آمده نسبت به عهدين و كتب تاريخ
بنابراين چنين تاريخى كه حال و وصفش را ديدى ، نمى تواند با قرآن كريم در داستان هائى كه نقل مى كند مقابله كند، براى اينكه قرآن كريم وحى الهى و منزه از خطا و مبراى از دروغ است ، پس تاريخ نمى تواند با آن معارضه كند، چون تاريخ هيچ پشتوانه اى براى ايمنى از دروغ و خطا ندارد، بلكه همانطور كه ديديد دستخوش عوامل كذب و خطا است .
پس اگر مى بينيم اغلب داستانهاى قرآنى (نظير داستان مورد بحث يعنى قصه طالوت )، مخالف با نقلى است كه در كتب عهدين (تورات و انجيل ) است ، نبايد در صحت آنچه كه در قرآن آمده شك كنيم ، براى اينكه كتب عهدين ، چيزى زائد بر تواريخ معمولى نيست و مانند ساير تواريخ ، از دستبرد عوامل بالا، دور نمانده بلكه آن نيز ملعبه آن عوامل قرار گرفته است ، علاوه بر اينكه سراينده داستان صموئيل و شارل به نقل كتب عهدين ، معلوم نيست كه كيست و به هر حال ما اعتنائى به مخالفت تاريخ و مخصوصا عهدين ، با آنچه كه در قرآن آمده نداريم ،
پس تنها قرآن كريم كلام حق و از ناحيه خداوند تبارك و تعالى است. از این نیز كه بگذريم ، قرآن اصلا كتاب تاريخ نيست و منظورش از نقل داستان هاى خود قصه سرائى مانند كتب تاريخ و بيان تاريخ و سرگذشت نيست ، بلكه كلامى است الهى كه در قالب وحى ريخته شده ، و منظور آن هدايت خلق به سوى رضوان خدا و راههاى سلامت است ، و به همين جهت است كه مى بينيم هيچ قصه اى را با تمام جزئيات آن نقل نكرده ، و از هر داستان ، آن نكات متفرقه كه مايه عبرت و تاءمل و دقت است و يا آموزنده حكمت و موعظه اى است و يا سودى ديگر از اين قبيل دارد، نقل مى كند
همچنان كه در داستان مورد بحث ، يعنى قصه طالوت و جالوت ، اين معنا كاملا به چشم مى خورد، در آغاز مى فرمايد: ((الم تر الى الملا من بنى اسرائيل )) آنگاه بقيه جزئيات را رها كرده و مى فرمايد: ((و قال لهم نبيهم ان الله قد بعث لكم طالوت ملكا...)) باز بقيه مطالب را مسكوت گذاشته مى فرمايد: ((و قال لهم نبيهم ان آيه ملكه ...))، آنگاه مى فرمايد: ((فلما فصل طالوت ...))، بعدا جزئيات مربوط به داوود را رها نموده و مى فرمايد: ((و لما برزوا لجالوت ....)).
و كاملا پيدا است كه اگر مى خواست اين جمله ها را به يكديگر متصل كند، داستانى طولانى مى شد، و ما در گذشته هم آنجا كه داستان گاو بنى اسرائيل را در سوره بقره تفسير كرديم ، خواننده را به اين نكته توجه داديم و اين نكته در تمامى داستان هائى كه در قرآن آمده ، مشهود است و اختصاصى به يك داستان و دو داستان ندارد، بلكه بطور كلى از هر داستان آن قسمت هاى برجسته اش را كه آموزنده حكمتى يا موعظه اى و يا سنتى از سنت هاى الهيه است كه در امت هاى گذشته جارى شده نقل مى كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 467
همچنان كه اين معنا را در داستان حضرت يوسف (عليه السلام ) تذكر داده و مى فرمايد: ((لقد كان فى قصصهم عبرة لاولى الالباب )) و نيز مى فرمايد: ((يريد الله ليبين لكم و يهديكم سنن الذين من قبلكم )) و نيز فرموده : ((قد خلت من قبلكم سنن فسيروا فى الارض فانظروا كيف كان عاقبه المكذبين ، هذا بيان للناس و هدى و موعظه للمتقين )). و آياتى ديگر از اين قبيل .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 468
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
□○امام رضا علیه السّلام فرمودند:
به راستی روز غدير در آسمانها مشهورتر از زمين است . . . به خدا سوگند اگر مردم حقیقت فضليت اين روز را میدانستند، بیشک فرشتگان در هر روز ده بار با آنان دست میدادند و اگر من از طولانی شدن کلام در این باره کراهت نداشتم قطعاً در مورد فضیلت این روز و آنچه را که خداوند به کسی که [شأن] آن را میشناسد، عطا میکند حقایقی را بیان میکردم که به شمارش در نیاید.
□○إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ فِي السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ، . . . وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ التَّطْوِيلَ لَذَكَرْتُ مِنْ فَضْلِ هَذَا الْيَوْمِ وَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ مَنْ عَرَفَهُ مَا لَا يُحْصَى بِعَدَدٍ
□○اقبال الاعمال، ج۱، ص ۴۶۸○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●محبت و تبعیت از امیرالمؤمنین علیهالسلام
ویژه بزرگداشت #عید_غدیر●□
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
□در حدیث آمده است که: «لَوِ اجْتَمَعَ الناسُ عَلی حُب عَلِی بن أَبِی طالِبٍ، لَما خَلَقَ اللهُ النارَ؛ اگر همه مردم بر محبت علیبنابیطالب علیهالسلام گِرد میآمدند، خداوند هرگز آتش جهنم را نمیآفرید».
□و نیز آمده است: «وَلَوْ أَحَب أَهْلُ الأرْضِ عَلِیا کمَحَبةِ أَهْلِ السمآءِ، لَما عَذبَ اللهُ أَحَدا بِالنارَ؛ اگر ساکنان زمین مانند اهل آسمان، علی علیهالسلام را دوست میداشتند، هیچگاه خداوند کسی را با آتش جهنم عذاب نمینمود».
□هر چند حدیث بهحسب ظاهر در مقام بیان مقام امیرالمؤمنین علیهالسلام است، ولی محبت او موجب تبعیت از او، و تبعیت از او موجب دخول در جنت است. ولو همین محبت و تولی هم از اعظم واجبات، و سرچشمه هر خیر و سعادت است.
□●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۱۰●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر●■
■شب هجدهم ذیالحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یومالغدیر و شب خلوتهای عبادی است.
■برای این شب جمالالسّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است:
■این نماز دوازده رکعت پی در پی و بعد از هر دو رکعت یک تشهد و فقط با یک قنوت و سلام در رکعت دوازدهم است.
■در یازده رکعت اوّل، در هر رکعت بخواند:
■سوره «حمد» یک بار
■سوره «توحید» ده بار
■«آیت الکرسی (تا هُوَالعَلِیُّ العَظِیم)» یک بار
■و در رکعت دوازدهم بخواند:
■سوره «حمد» هفت بار
■سوره «توحید» هفت بار
■و سپس دست به قنوت بردارد و بگوید:
■لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ
■بعد از رکوع به سجده رفته و در سجدهی آخر ده بار این ذکر را بخواند:
■سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ.
■منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمتها، منزّه است خداى تفضلكننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاههای سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگترين نام و سخنان كاملت، از تو میخواهم كه بر فرستادهات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزهى او درود فرستى و خواستهى مرا درباره . . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابتكنندهاى.
■و پس از سجدهی آخر، ششمین تشهّد و سپس سلام را بخواند.
#مراقبات_ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مراقبات روز عید غدیر خم●■
■ ۱- روزه
کفاره ۶۰ سال گناه و بنابه روایات معادل روزه همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است
■ ۲- غسل
■ ۳- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام
سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است
■ ۴- تعویذی که سیّد بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كرده است:
■بسمِ الله الرّحمنِ الرَّحيمِ، بِسمِ اللّه خَيرِ الْأَسماءِ، بِسمِ اللّه رَبِّ الاخِرَةِ وَ الأُولى، وَ رَبِّ الارضِ وَ السّماءِ، الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ، وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ، وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى
■اللّهُمَّ انتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ، وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ، وَ مُحصِي كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ، وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ، وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ، وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ، لَيسَ لَكَ ضِدٌّ فَيُعانِدُكَ، وَ لا نِدٌّ فَيُقاوِمُكَ، وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُكَ، تَعالَيتَ عَنْ ذلكَِ عُلُوّاً كَبِيراً
■اللّهُمَّ بِكَ اعتَصَمتُ وَ استَقَمْتُ وَ الَيكَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيكَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ احكَمَ حاكِمٍ وَ اعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِكَ عَصَمتَهُ، وَ مَنِ استَرحَمَكَ رَحِمْتَهُ، وَ مَنِ اسْتَكْفاكَ كَفَيتَهُ، وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكَِ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِكَ
■اللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِكَ أَقُولُ، وَ عَلى كِفايَتِكَ أُعَوِّلُ، وَ بِقُدْرَتِكَ أَطُولُ، وَ بِكَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَ اعصِمنی وَ عافِنِی، وَ امنَع مِنِّی وَ خُذ لِی وَ كُن لِی بِعَينِكَ وَ لا تَكُن عَلَيَّ، اللّهُمَّ انتَ رَبِّي عَلَيكَ تَوَكَّلتُ وَ الَيكَ انَبتُ وَ الَيكَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ.
■ ۵- دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده میشود:
■در رکعت اوّل «حمد» و سوره «قدر»
■در رکعت دوّم «حمد» و سوره «توحید»
■پس از سلام سر به سجده گذارده و ۱۰۰ بار بگوید:
«شکراً لله»
■سپس سر از سجده بردارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیحالجنان نقل شده است:
■اللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُكَ بِانَّ لَكَ الحَمدَ، وَحدَكَ لا شَريكَ لَكَ،...
■و باز سر به سجده گذارده و بگوید:
■«الحمدلله» ۱۰۰ بار
■«شکراًلله» ۱۰۰ بار
■در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه السّلام بیعت کرده است
■ ۶- دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر
این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السّلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده میشود، بدین کیفیت:
#در_هر_رکعت :
■یک بار سوره «حمد»
■ده بار سوره «توحید»
■ده بار «آیت الکرسی (تا هوالعلی العظیم)»
■ده بار سوره «قدر»
■براساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائچ دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت میشود، انشاءالله
■ ۷- دعای ندبه
■ ۸- دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است:
■اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُكَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّكَ، وَعَلِی وَلِيِّكَ، وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِكَ، اَن...
■ ۹- هرگاه به مؤمنی میرسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به جا آورده و بگویند:
■الْحَمْدُ للهِِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام
#و_نیز_بگویند:
■الحَمدُ للهِِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ، وَجَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا، وَميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ، وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ، وَلَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين
■ ۱۰- صد بار گفتن این ذکر:
■الحَمدُ للهِِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَتَمامَ نِعمَتِهِ، بِوِلايَةِ اَميرِ المُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبی طالِب عَلَيهِ السَّلامُ
■ ۱۱- صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش
■ ۱۲- صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق
هر درهم احسان و انفاق در این روز، برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود
■ ۱۳- اطعام
کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است
■ ۱۴- عقد اخوت با برادران مؤمن
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●دعای #شب عید غدیر خم (امشب)●■
■●سیّدبنطاووس رضواناللّٰهتعالیعلیه در کتاب شریف اقبال الاعمال (طبع قدیم: ج۱، ص: ۴۵۲ تا ۴۵۳ و طبع جدید: ج۲، ص: ۲۳۸ تا ۲۳۹) این دعا را برای شب عید غدیر خم ذکر کرده است:
■●اللَّهُمَّ إِنَّكَ دَعَوْتَنَا إِلَى سَبِيلِ طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ نَبِيِّكَ وَ وَصِيِّهِ وَ عِتْرَتِهِ دُعَاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِيَاءٌ وَ بَهْجَةٌ وَ اسْتِنَارَةٌفَأَنَبْنَا إِلَيْكَ بِالْإِنَابَةِ وَ أَسْلَمْنَا لِنَبِيِّكَ قُلُوبَنَا وَ لِوَصِيِّهِ نُفُوسَنَا وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إِلَيْهِ عُقُولَنَا؛ فَتَمَّ لَنَا نُورُكَ.
■●خداوندا ما را به راه فرمانبری از خودت و اطاعت از پیامبرت و از وصیّ او و از خاندانش دعوت فرمودی، دعوتی که نور و روشنایی و شادابی و نورانیّت در بردارد. در پی آن، پیامبرت در روز غدیر خم ما را به جانشین خود دعوت نمود و خداوندا! تو ما را به آنچه درست بود، موفّق کردی و در پذیرش دعوت پیامبرت ثابتقدم ساختی؛ پس به تو روی نمودیم و قلبهایمان را به پیامبرت تسلیم و نفسهایمان را برای وصیّ او و اندیشههایمان را به آنچه ما را به آن دعوت کردی، تسلیم نمودیم و در پی آن، نور تو برای ما به حدّ کمال رسید.
■●یا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ أَخْرِجِ الْبُغْضَ وَ الْمُنْكَرَ وَ الْغُلُوَّ لِأَمِينِكَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ قُلُوبِنَا وَ نُفُوسِنَا وَ أَلْسِنَتِنَا وَ هُمُومِنَا وَ زِدْنَا مِنْ مُوَالاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ مَوَدَّتِهِ لَهُ وَ لِلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ زِيَادَاتٍ لَا انْقِطَاعَ لَهَا وَ مُدَّةً لَا تَنَاهِيَ لَهَا وَ اجْعَلْنَا نُعَادِي لِوَلِيِّكَ مَنْ نَاصَبَهُ وَ نُوَالِي مَنْ أَحَبَّهُ وَ نَأْمُلُ بِذَلِكَ طَاعَتَكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
■●ای هدایتگر گمراهان! کینه و انکار و غلوّ دربارۀ امانتدار تو، امیرالمؤمنین و امامان از فرزندان او را از قلبها و نفسها و زبانها و همّتهای ما بیرون ران و بر ولایت و محبّت و مودّت ما به او و امامان پس از او بیفزا؛ آنچنانکه افزایش آن را پایانی و امتداد آن را نهایتی نباشد و ما را چنان قرار ده که در راه ولیّ تو با آنکه عداوت او را پیشه کرده است، دشمنی بورزیم و با آنکه دوستش دارد، دوستی کنیم و ای مهربانترین مهربانان! با آن کار، فرمانبری از تو را آرزومندیم
■●اَللَّهُمَّ اجْعَلْ عَذَابَكَ وَ سَخَطَكَ عَلَى مَنْ نَاصَبَ وَلِيَّكَ وَ جَحَدَ إِمَامَتَهُ وَ أَنْكَرَ وَلَايَتَهُ وَ قَدَّمْتَهُ أَيَّامَ فِتْنَتِكَ فِي كُلِّ عَصْرٍ وَ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
■●خداوندا عذاب و خشم خود را بر آن کس که با ولیّ تو دشمنی ورزد و با امامتِ وی لجوجانه مخالفت کند و ولایت وی را انکار نماید و آن کس که او را در ایّام فتنه و امتحانت در هر زمان و هنگام پیشانداختی، قرار ده
■●اَللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّكَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ حُجَجِكَ، فَأَثْبِتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ وَ مُوَالاةِ أَوْلِيَائِكَ وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِكَ مَعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ تَجْمَعُهُمَا لِي وَ لِأَهْلِي وَ وُلْدِي وَ إِخْوَانِيَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين.
■●خداوندا به حقّ محمّد صلی الله علیه و اله و سلم فرستادهات و علی علیه السلام ولیّت و امامان پس از وی: حجّتهایت، قلب من را بر دینت و بر دوستی و ولایت اولیایت و دشمنی دشمنانت ثابت بدار و همراه آن خیر دنیا و آخرت را بهگونهای که من و خانواده و فرزندان و برادران ایمانیام را شامل گردانی، نصیب فرما؛ که تو بر هر چیز توانایی ای مهربانترین مهربانان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○شیعه و سنی روایت کرده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به #علی (علیه السلام) فرمودند:
□○اگر عده ای از امت من درباره تو سخنانی شبیه به آنچه مسیحیان در مورد عیسی بن مریم گفتند، بر زبان نمی آوردند، امروز درباره تو سخنی می گفتم که از کنار هر جمع مسلمانی که می گذشتی، از خاک پا و باقیمانده آب شستشویت برداشته و برای شفا پیدا کردن از آن استفاده کنند.
□○ولی همین مقدار برای تو کافی است که تو از من و من نیز از تو بوده، تو از من ارث برده و من نیز از تو ارث می برم.
□○المراقبات _ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی○□
#حديث
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●آموزههای غدیر - بخش اوّل●■ #آموزهی_اوّل: ■عادلانه و منصفانه قضاوت کردن و اعطای حق به ذیحق■
□●آموزههای غدیر - بخش دوّم●□
#آموزهی_دوّم:
□●دنباله روی و مشایعت امیرالمؤمنین علیه السّلام
□●در زندگیِ ما الگوی تربیت شدهی مکتب غدیر، امیرالمؤمنین علیه السّلام هستند.
□شیعَةُ عَلِیٍ مَن شَعَ عَلیّ بنِ اَبِیطالِبٍ□
□●شیعهی علی کسی است که علی را در مسیر زندگی مشایعت میکند؛ علی علیه السّلام اِمام و اَمام اوست و پیشاپیش او حرکت میکند. او شیعهی علی علیه السّلام است و پشت سر علی علیه السّلام حرکت میکند؛ مثل سلمان که پا، جای پای امیرالمؤمنین مینهند و لذا در هیچ جای جاده جای پای دو نفر نبود. از او پرسیدند چرا؟ گفت: من در برابر مولای خودم، جای پای علیحدّه ندارم؛ هرجا ایشان قدم میگذارند و برمیدارند، من قدم بر همانجا مینهم. امیدوارم در زندگی اینگونه باشیم.
□●نمیشود غدیر را جشن گرفت؛ بعد پا، جای پای دیگران گذاشت و در زندگی دنبال دیگران رفت.
#ادامه_دارد ....
□●استاد مهدی طیّب۸۷/۰۹/۲۸●□
#غدیرخم
@mohamad_hosein_tabatabaei