آیات 242-228 بقره قسمت پنجم
بخش پنجم1⃣
● تشويق مردم به احسان و فضل نسبت به يكديگر در روابط بين خود درباره عقل و خردمندى انسان
حال به بحثى كه داشتيم برگشته و مى گوئيم : لفظ ((عقل )) همانطور كه توجه فرموديد از اين باب بر ادراك اطلاق مى شود كه در ادراك عقد قلبى به تصديق هست و انسان را به اين جهت عاقل مى گويند، و به اين خصيصه ممتاز از ساير جانداران مى دانند كه خداى سبحان انسان را فطرتا اين چنين آفريده كه در مسائل فكرى و نظرى حق را از باطل ، و در مسائل عملى خير را از شر، و نافع را از مضر تشخيص دهد،
چون از ميان همه جانداران او را چنين آفريده كه در همان اول پيدا شدن و هست شدن خود را درك كند و بداند كه او، اوست و سپس او را به حواس ظاهرى مجهز كرده تا به وسيله آن ، ظواهر موجودات محسوس پيرامون خود را احساس كند، ببيند و بشنود و بچشد و ببويد و لمس كند و نيز او را به حواسى باطنى چون : ((اراده ))، ((حب ))، ((بغض ))، ((اميد))، ((ترس )) و امثال آن مجهز كرده تا معانى روحى را به وسيله آنها درك كند،
و به وسيله آن معانى ، نفس او را با موجودات خارج از ذات او مرتبط سازد و پس از مرتبط شدن ، در آن موجودات دخل و تصرف كند، ترتيب دهد، از هم جدا كند، تخصيص دهد و تعميم دهد و آنگاه در آنچه مربوط به مسائل نظرى و خارج از مرحله عمل است ، تنها نظر دهد و حكم كند، و در آنچه كه مربوط به مسائل عملى است و مربوط به عمل است حكمى عملى كند، و ترتيب اثر عملى بدهد و همه اين كارهائى را كه مى كند بر طبق مجرائى مى كند كه فطرت اصلى او آن را تشخيص داده ، و اين همان عقل است.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علامه_ی_ما
□●طبق تعالیم عالیۀ اسلام، مسألۀ #توحید، یگانه اصلى است كه در تمام شؤون جهان هستى حاكم است و به روشنى مشاهده مى گردد كه در اسلام هرقضیه علمى و عملى، در حقیقت همان مسأله «توحید» است كه به اشكال و صورتهاى مختلف در آمده و در لباسِ قضایاى علمى و عملى، جلوه گر شده است و به هنگام تحلیل، هر مسأله اى به توحید برمیگردد.
□● «علی علیه السلام و فلسفه الهی» ص ۲۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اینگونه_بود ...
#آیتالله_بهجت_قدسسره:
□●از آشپزخانه صدای تَقتَق بلند و نهیبی آمد.
سریع خودش را به آشپزخانه رساند.
دم آشپزخانه بوی سوختن را حس کرد.
آقا هم خودشان را به آشپزخانه رساندند.
وارد شدند و از نگاه پسر به یخچال، ماجرا را فهمیدند.
لبخندی بر لبانشان نشست.
□●رو به آقا کرد و با اطمینان به اینکه اینبار قبول خواهند کرد، گفت: «آقا جان! این گدای سر کوچه یک فریزر خریده است، این بقال هم شاهد است، ولی ما یخچال عادی هم نداریم!»
آقا گفت: «نه، ما هم مثل آنهایی که ندارند...»
□●(این بهشت، آن بهشت، ص٨۵؛ بر اساس خاطرۀ حجتالاسلام و المسلمین علی بهجت)●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○علّت عدم ظهور حضرت بقیّةالله ارواحنافداه○□
□مرحوم علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه□
□○علّت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتّحاد دلهاست بر وفاى به عهدى که با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلکه از جميع امّت.
□○و تمام محروميّت ها، از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنّتيجه غيبت آن حضرت است.
□○«امام شناسی» ج ۳ ص۳۳○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□
□«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#روزه_سه_روز_آخر_ماه_شعبان
□از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده است که:
□هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان متّصل سازد، خداوند متعال ثواب روزه دو ماه متوالى را براى او بنویسد.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei