آیات 274-261 بقره قسمت دوم
بخش اول1⃣
● توضيحى در مورد امثال و چگونگى تمثيلات قرآن كريم
توضيح اينكه : مثل در حقيقت يك قصه واقعى و يا فرضى است كه گوينده از جهاتى آنرا شبيه معناى مورد نظر خود مى داند، و لذا در كلام خود ذكرش مى كند تا ذهن شنونده از تصور آن ، معناى مورد نظر را كامل تر و بهتر تصور كند، نظير اينكه وقتى مى خواهد بگويد: من هيچ چيز ندارم ، مى گويد: ((لا ناقه لى و لا جمل )) و يا وقتى به شنونده بگويد: آن وقت كه بايد كارى كرده باشى نكردى : مى گويد: ((فى الصيف ضيعت اللبن )) و از اين قبيل مثلها، اينها قصه ائى است كه روزى واقع شده و با ذكر آن به شنونده مى فهماند كه آن را با مقصود مورد كلام تطبيق نموده تا مطلب مورد كلام را بهتر و روشن تر بفهمد و لذا مى گويند مثل ها هيچ وقت تغيير نمى كنند.
و اما مثلهاى فرضى و خيالى مانند اينكه وقتى مى خواهيم به مخاطب خود بفهمانيم كه انفاق در راه خدا عبارت است از دادن يكى و گرفتن چند برابر آن ، مى گوئيم : مثل آنچه كه در راه خدا انفاق مى كنى ، مثل كاشتن دانه اى است كه وقتى سبز مى شود هفت سنبله و در هر سنبله صد دانه به وجود مى آيد و اين مثل يك مثل فرضى و خيالى است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 593
و آن معنائى كه ما از مثل مى خواهيم به ذهن شنونده منتقل كنيم ، و آن را معيارى براى ايضاح و سنجيدن وضع مطلب خود مى گيريم ، يا تمامى قصه اى است كه به عنوان مثل مى آوريم ، نظير مثلى كه در آيه : ((و مثل كلمة خبيثة كشجرة خبيثة ...)) و در آيه : ((مثل الذين حملوا التورية ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا)) آمده است و يا همه آن قصه منظور و مورد نظر نيست ، بلكه گوشه اى از آن منظور است ، كه اصطلاحا به آن ماده تمثيل گفته مى شود، كه در اين صورت يا همان مقدار را ذكر مى كنيم ، و يا اگر همه قصه را بياوريم صرفا به منظور تتميم قصه و ناقص نبودن آن است مانند مثال اخير، يعنى انفاق و حبه ، چون در اين مثل ماده تمثيل تنها دانه اى است كه هفتصد دانه از آن به وجود مى آيد و اما كاشتن آن ، و روئيدن هفت سنبله از آن دخالتى در تمثيل ندارد و به خاطر تتميم قصه آمده است .
و در قرآن كريم هر مثلى كه تمامى آن ماده تمثيل بوده و با معناى مراد و محل كلام تطبيق مى شده ، همه آن ذكر شده - كه بايد هم مى شد، براى اينكه همه جزئياتش مثل است - و هر مثلى كه فقط بعضى از قسمت هايش ماده تمثيل بوده ، به نقل همان مقدار اكتفا شده ، و آن مقدار، در جاى تمام قصه به كار رفته ، چون غرض گوينده ، از همان مقدار از قصه حاصل مى شده ، علاوه بر اينكه خواننده در اثر ديدن اينكه گوشه اى از يك قصه ذكر شده ، و گوشه هاى ديگرش افتاده و همين قسمت كه ذكر شده وافى به غرض هست ، و خلاصه مى بيند كه مطلب مورد نظر به وجهى عين همان قصه است ، و به وجهى غير از آن است ، نشاطى پيدا مى كند، و دچار آن خستگى و ملالت كه معمولا خواننده هر مقاله يكنواخت به آن دچار مى شود، نمى گردد و اين خود يكى از موارد لطيف ايجاز به قلب است كه قرآن آن را به كار برده است ، اما ايجاز است ، چون گفتيم : تنها ماده تمثيل را كه حبه باشد آورده است ، و اما قلب يعنى وارونه گوئى است ، براى اينكه بايد انفاق را به حبه مثل مى زد، ولى انفاق گر را به حبه مثل زده است .
أَنبَتَت سبْعَ سنَابِلَ فى كلِّ سنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ
معناى كلمه ((سنبل )) معروف است ، كه همان خوشه گندم مى باشد بعضى گفته اند: ماده ((سنبل )) در اصل به معناى ((پوشاندن )) است ، و اگر خوشه گندم را سنبل ناميده اند، به اين جهت بوده است كه سنبل ، دانه هاى گندم را در غلافهائى كه دارد مى پوشاند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 594
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیتالله بهجت قدسسره○□
□نوجوانها و جوانها باید ملتفت باشند که همچنانی که خودشان در این سن هستند و روزبهروز به سن بالا میروند، علم و ایمانشان هم باید همینجور باشد.
□○بهسوی محبوب، ص ۱۲۷○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_الله_جوادی_آملی:
□حضرت شمس الوحی تبریزی (علامه طباطبایی) در اثنای مفاوضات آداب زندگی فرموده اند:
□رسم ما بر این است كه حیوان خانگی را نمیكشیم. هر وقت برای مهمان یا موردنیاز دیگر خواستیم از گوشت مرغ استفاده كنیم، آن را از بازار مرغفروشها تهیه میكنیم. مرغان خانگی ما هر كدام به پیری میرسند و با موت طبیعی میمیرند.
#تذكّر: در آن عصر مرغ ماشینی اصلاً مطرح نبود و در بازار، مرغ مذبوح نداشتند.
□آنچه حضرت استاد(رحمه الله) فرموده اند مسبوق به تعلیم دینی است كه در كتاب صید و ذبایح چنین آمده است: لا تُرَبِینَّ شیئاً من هذا ثمّ تَذْبَحه؛ چیزی از این حیوانها را تربیت نكن و نپرورانید آنگاه ذبح كنی. یعنی برای ذبح از بازار تهیه كن، چنانكه در حدیث دیگر چنین آمده است: فلیدخل سوق المسلمین ولیشتر منها ویذبحه.[وسائل الشیعه، ج۲۴، ص۹۲ ـ ۹۱، ح۲ ـ ۱]
□شمس الوحی تبریزی - صفحه ۳۰۵□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○از ماه شعبان که میقات شهر الله است، غسل توبه کن و لباس وفا و ولا از دل و جان محرم شو و از صمیم قلب لبیک گو و در خویشتن سفری کن و گرد کعبه عشق طواف کن که دستی از غیب برون آید و کاری بکند.
□○دروس معرفت نفس
علامه حسن زاده ی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #شکر_بر_محرومیت_ها
استاد علی صفایی حائری●□
□امام سجاد عليه السلام مىخواهد تا شكرش بر محروميتها بيشتر و وافرتر باشد از شكرش بردارايىها(باشد).
«اللهم اجعل شكرى لك على ما زويت عنى اوفر من شكرى اياك على ما خولتنى». (صحیفه سجادیه)
□اگر با اين ديد همراه باشيم تمامى رنجها و گرفتارىهاى زمان انتظار، نعمتها و عنايتهايى مىشوند كه شكر و طلب را سزاوار هستند نه صبر و جزع را.
□بلاء عامل تمحيص است. آدمها و حالتها را غربال مىكند و از يكديگر جدا مىسازد. غربال كفر از ايمان، و كافر از مؤمن و غربال حالتها و ذلتها و عزتها و تعلق و فراغت و توجه و غفلت.
□● #وارثان_عاشورا ص۶۲●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
*{ #شفعه}*
□اگر دو نفر خانه يا ملك ديگرى به طور «مشاع» شريك باشند و يكى از آنان سهم خود را به شخص ثالث بفروشد، شريك ديگر حق دارد كه با همان عقد و به همان قيمت سهم او را بردارد و اين حق را شفعه مىگويند.
□و پر واضح است كه اين حق در اسلام به منظور تعديل شركتها و دفع ضررها و مفاسد ديگرى كه از تصرفات شركا پيش مىآيد، جعل شده است، زيرا بسيار اتفاق مىافتد كه تسلط شريك تازه بر ملك، به ضرر شريك صاحب شفعه تمام مىشود، يا به واسطه اختلاف سليقهها، منشأ يك سلسله اختلافات و كشمكشها مىگردد، يا خود استقلال در مالكيت، براى شريك صاحب شفعه فوايدى داشته باشد، بى آنكه نسبت به شريك فروشنده ضررى جلب نمايد.
□شفعه در زمين و خانه و بستان و ساير اموال غير منقول ثابت است و در مال منقول شفعه نيست.
ص: ۲۸۵}
□○تعالیم اسلام ص۲۳۵
#علامه_طباطبایی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●امام صادق(علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافتهای؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندکاند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به جوانان بپرداز، زیرا آنان به هر کار خیری شتابنده ترند.
■●علی(علیه السلام) فرمود: هرگاه در امری که بر تو عارض شده است نیازمند به مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن زیرا که آنها تیز هوشترند و سریعتر حدس می زنند سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار کن تا عاقبت آنرا شناسایی کنند و انتخاب نیکو نمایند زیرا تجربه آنها بیشتر است.
■●در مکتب دین، انسان در برابر تمام لحظات زندگی مسؤول است و ازاولین پرسش های بعد از مرگ این است که جوانی و عمرت را در چه راهی صرف کردی. اگر کسی کاهلی کرد یا کار سودمندی برای جاه طلبی و مقام خواهی انجام داد، نه به قصد تقرب به خدا، چنین انسانی مسؤول خواهد بود و کیفر خاص خویش را می یابد وبالعکس
■●اگردر مسیر درست گام بردارد چون حمران بن اعین خواهد شد که امام ششم (سلام الله علیه) در مورد وی فرمود: من و پدرم شفیع خوبی برای حمران بن اعین هستیم؛ زیرا دست او را می گیریم، رها نمی کنیم تا با ما وارد بهشت شود. حمران بن اعین جوانی عادی بود که از علما شد و به این مقام رسید. این طور نیست که انسان بگوید: رسیدن به مقام اولیا دشوار است. روز قیامت معلوم می شود که راه باز بود و نرفتیم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□○زمین ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل الله تعالی فرجه غیر از زمین دنیاست: یَومَ تبدّلُ الاَرضَ غَیرَ الاَرضِ: روزی که زمین به زمین دیگری مبدّل میشود.
□○حضرت حجّت علیه السّلام پس از ظهور میفرماید: یا اَهلَ العالَمِ مَن اَرَادَ اَن یَنظُرَ اِلى آدَمَ، نُوحٍ، اِبراهیمَ، مُوسی، عیسی، مُحمَّدٍ، عَلیٍّ، حَسَنٍ، فَلیَنظُر اِلَی: ای اهل عالم هر کس میخواهد به آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد و علی و حسن نظر کند، پس به من بنگرد. تا کسی حقبین نشود، یعنی حضرت را نبیند، وارد قیامت نمیشود.
□○هر وقت حاجتی داشتی، برای حضرت ولیِّ عصر عجّل الله تعالی فرجه عریضه بنویس و بده به آب نهرهای جاری یا به نسیم صبا و باد صبحدم؛ آن را به حضرت میرسانند.
□○در همهی زمانها سیصد و سیزده نفر ابدال وجود دارند که اصحاب امام زمان عجّل الله تعالی فرجه هستند و میخهای خیمهی زمینند. اَلمُؤمنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ: مؤمن مانند کوه استوار است. وَ الجِبالَ اَوتاداً: و خداوند کوهها را میخهای زمین قرار داد.
□○امام زمان عجّل الله تعالی فرجه اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما میریزند.
□○تا قامتِ حجّت خدا را نبینی، قیامت شناس نخواهی شد و از قیامت سر در نمیآوری. حتّی یک روز قبل از قیامت هم که شده، حجّت خدا را ملاقات خواهی کرد.
□○به بزرگی [مرحوم آیتالله محمّد جواد انصاری همدانی (ره)] گفتند: آیا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه را میشود دید؟ ایشان فرمود: وقتی خدا را میشود دید، امام را که مخلوق خداست، چطور نمیشود دید؟
□○ما میخواهیم چیزی ببینیم. چیز غیر از امام زمان علیه السّلام است. کسی که حضرت را دید و جمال حضرت را مشاهده کرد، دیگر نمیخواهد چیز ببیند.
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
🇮🇷روز بزرگ ارتش بر ارتشیان عزیز مبارک
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #کثرت_گرایی_دینی
استاد علی صفایی حائری●■
■كثرتگرايى براى كسانى كه دين برايشان يك ضرورت نيست طبيعى است. وقتى دين يك امر زائد است، ديگر چه ضرورتى دارد كه دين را داخل در زندگى دنيايى كنيم؟!وقتى كه منافع هست ديگر چه معنا دارد كه دين در اينجا فتنه به پا كند؟ ولى اگر مبانى ديگرى شكل گرفت، داستان اهداف آمد، اقدار آمد، حدود آمد، حقوق آمد و آدمى با اين بصيرت،با اين استمرار،با اين وسعت مطرح شد، طبيعتاً مضامين ديگرى شكل مىگيرد و حرفهاى ديگرى تحقق پيدا مىكند.
■● #خط_انتقال_معارف ص۷۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□به علامه عرض کردم
آقا! من عجول وبی صبرم،
حوصله معطلی ندارم!
در يک جمله برايم عصاره همه #معارف_اسلام را بيان کنيد!
□خنده مليحی کرد و فرمود:
#با_همه_مهربان_باش!
□آشنای آسمان، ص۱۶۰□
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم
همراهان فهیم
استیگر بسم الله الرحمن الرحیم
آرم شروع هر روز در کانال زده شد
ولی تیک نخورده هنوز دوستان✋
#حديث
□حضرت محمّدصلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و پیش از قیامش به او اقتدا نماید.
□دوست اورادوست بدارد و از دشمن وی بیزاری جوید و ولایت امامان هدایتگر پیش از او را نیز بپذیرد. اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامیترین امت من در نزد من هستند.
□بحار، ج ٥٢، ص ١٢٩□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
#ما_سه_دسته_منتظر_داریم:
□●۱- کسی که از دور زیاد یاد امام میکند و انتظار دیدار او را میکشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرمودهاند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است.
□●۲- کسی که آثار و جای پا و جلوهای از امام را دیده است، که فرمودهاند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّلاللهتعالیفرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش میآورد.
□●۳- اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری میشود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یکدیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام میفرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمانها هستند، زیرا آنقدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کردهاند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمیکند.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اعمال_شب_نیمۀ_شعبان
□۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است
□۲- شب زندهدارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دلها بميرند
□۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند:
□السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
□و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است
□۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است:
□اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ...
□۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده:
□أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ...
□۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب میخواندند:
□اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ...
□۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده میشود
.
□۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است
□۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار:
□«سبحان الله»
□«الحمدلله»
□«الله اكبر»
□«لا اله الا الله»
□تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد
□۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان:
□ركعت اوّل سورههای «حمد» و «كافرون»
□ركعت دوّم سورههای «حمد» و «توحيد»
#و_پس_از_سلام_بگو:
□«سبحان الله» ۳۳ مرتبه
□«الحمدلله» ۳۳ مرتبه
□«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه
#پس_بگو:
□يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ...
#آنگاه_به_سجده_رفته_و_میگويى:
□«يا ربّ» ۲۰ مرتبه
□«يا الله» ۷ مرتبه
□«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه
□«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه
□«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه
□سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام
□و از خدا حاجت خود را میخواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو میرساند
□۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده میشود
□إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و ....
□۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كردهاند بخواند.
□۱۳- سجدهها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مىفرمود:
□سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ
□سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود:
□أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً
□سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود:
□عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ
□۱۴- نماز جناب جعفر طيّار
□۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت:
□سوره «حمد» یک مرتبه
□سوره «توحيد» صد مرتبه
#و_چون_فارغ_شدى_بگو:
□اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ
□برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان●□
□۱- دعای بعد از نماز مغرب
□هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد.
□بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ
اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ
یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ
رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ
به نام خداوند بخشنده مهربان
خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم.
خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا ، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان.
پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربانترین مهربانان.
□۲- قرائت سه بار سوره یس
□هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره ياسين را بخواند،
□مرتبه اوّل به نيّت «طول عمر»
□مرتبه دوّم به نيّت «توانگری»
□مرتبه سوّم به نيّت «دفع بليّات»
□و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند:
□بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شقاوتی و حرمانی و اقتارِ ترزقی و اثبتنی عندك مرزوقاً موفِّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ و عندهُ امُّ الكتابِ.
□در آن سال از آفات و فقر در امان میماند و عمر او طولانی میگردد.
□۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب
□شیخ طوسی در «مصباح المتهجد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت میکنند که از جمله اعمالی که در شب نیمۀ شعبان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای آورده شود اینست که:
□بعد از نیمه شب ده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت :
□سوره «حمد» یک مرتبه
□سوره «توحید» ده مرتبه
#سپس_به_سجده_رود_و_بگوید:
□اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم
بار پروردگارا! سجده کرد برای تو سیاهی من و خیال من و سفیدی من، ای بزرگِ هر بزرگی! بیامرز بر من گناه مرا که بزرگ است، چون نمیآمرزد آنرا غیر از تو.
#و_سپس_رسول_خدا_فرمودند:
□کسی که این عمل را بجای آورد هفتاد و دو هزار گناه از دیوان گناهانش محو میشود و به اندازۀ آن در دیوان طاعاتش نوشته میشود و خدا از پدر و مادرش هفتاد هزار گناه میآمرزد.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت شب نیمه شعبان در کلام امام باقر علیهالسلام○□
□از امام باقر علیهالسلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد. فرمود:
□این شب، برترین شب بعد از شب قدر است. خداوند نعمتهای افزون خود را در این شب به بندگانش ارزانی میدارد و به منت خود آنان را میآمرزد؛ بنابراین در این شب برای تقرب به خداوند متعال تلاش کنید که این شبی است که خداوند عزوجل به نفس خویش سوگند خورده است که در این شب هیچ درخواستکنندهای را تا زمانیکه درخواست گناهی نکرده است، از درگاه خویش رد نکند. و این شب، شبی است که خداوند آن را برای ما اهلبیت قرار داده است، به ازای شب قدر که آن را برای پیامبر ما صلیاللهعلیهوآله قرار داده. پس در این شب تلاش کنید در دعا کردن و ستایش خداوند متعال. هر که در این شب ١٠٠ مرتبه سبحانالله، ١٠٠ مرتبه الحمدلله، ١٠٠ اللهاکبر و ١٠٠ مرتبه لاالهالاالله بگوید، خداوند گناهان گذشته او بیامرزد و حوایج دنیا و آخرت او را برآورده سازد، حتی اگر تقاضا نکرده باشد، ولی خداوند نیاز او را بدان امر بداند، باز هم خداوند نیاز او را برطرف سازد، از فضلی که بر بندگان خویش دارد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_فاطمی_نيا:
□مكان زندگی امام زمان (علیه السلام) برای ما مشخص نيست؛ اعمال و دعای مشخصی هم برای ملاقات و زيارت حضرت (علیه السلام) در دست نداریم.
درحقیقت، ایشان بهحسب مصلحت و بهطور ناگهانی بر برخی از پیروان خویش ظاهر میشوند و توفيق عظيم زيارت ايشان نصيبشان ميشود.
□اما نکتهٔ بسيار مهم این است که انسان بهگونهای زندگی کند که رضايت امام زمان(علیه السلام) را كسب كند.
#امام_زمان_عجل_الله
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانه نشین نشده ای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است. آیا خوب است آدم اینقدر بیرگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ میکنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانه ات نشستی و چشم و گوش به در ماندی.
□از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه پهلویش نشسته اند و همه ی ملائکه نگاهش میکنند. کسی که میتواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همه ی وجودش را پر کرده است که میتواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد.
□او میبیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همه ی وجودش را گرفته است. از اینجا میفهمد که آقا تشریف آورده اند.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
#امام_زمان_عجلاللهتعالیفرجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■
■ما تولد چنين امامى را جشن مىگيريم، به اميد آنكه خود در اين تولد، به تولدى ديگر برسيم و از شكم عادتها و تقليدها و از شكم قالبها و محدودهها و روابط توليد و بازتابها و غريزهها بيرون بياييم و با تدبر و تفكر و تعقل خويش، به آزادى انسانى برسيم و در اين آزادى، حاكمى را انتخاب كنيم كه نور راه ما و حجت راه رفتن ما و امين استعدادهاى ما و پناه و قلعۀ ما، در اين دزد بازارِ بى در و پنجره باشد.
■تولد چنين امامى اگر با جشنى همراه باشد، بايد با جشن تولد دوبارۀ ما باشد، كه اين امامت را جز پس از اين تولد نمىتوانيم تحمل كنيم و اين امام را جز با اين ديد وسيع و مترقى نمىتوانيم شيعه باشيم و دنبال كنيم، كه گفتهاند: «انّ أمرنا صعب مستصعب، لا يحتمله الا ملك مقرب او نبى مرسل او عبد مؤمن امتحن اللّه قلبه للايمان ».
■● #تومیآيی (ويرايش جديد)، ص ۸۳●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" راه عشق "●□
□در منطق الطیر آمده است:
مرغان به راه می افتند و چون به آغاز وادی می رسند از هیبت آن بیابان، نفیر و فریاد از ایشان به آسمان می رود. راهی است خاموش و آرام، و خالی از کاروان.
یکی میپرسد: آخر از چه روی این راه عزیز را رهروی نیست؟
هدهد گوید: این از جلال آن پادشاه است که هرکس را به خود راه نمی دهد.
شورشی در وی پدید آمد بزور
گفت یارب در دلم افتاد شور
با چنین درگه که در رفعت تو راست
این چنین خالی ز مشتاقان چراست
هاتفی گفتش که ای حیران راه
هر کسی را راه ندهد پادشاه
سالها بردند مردان انتظار
تا یکی را بار بود از صد هزار
#عطار
□●برگرفته از کتاب " گزیده منطق الطیر "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei