□●#دلیل_امامت_امام_علی_علیه_السلام●□
□آن خلیل گوید:
#نیاز همه به علی و #بی_نیازی علی از همه، دلیل است که علی #امام همه است.
□شیخ رئیس گوید:
علی در میان خلق آن چنان بود که #معقول در میان #محسوس.
□فخر رازی گوید:
هر کس #علی را امام خود بگیرد به دست آویز استوار چنگ در زده است.
□●پندهای حکیمانه
علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سیر درسی کتب حضرت علامه حسن زاده آملی برای دانشجویان و مشتاقان از نفوس مستعده○□
□○با نصب العین قرار دادن حدیث شریف و عرشی حضرت وصی نبی یعنی امام امیر المومنین علی عالی اعلی علیه السلام که فرمود: من عرف نفسه فقد عرف ربه. راه معرفت نفس ناطقه خویش را بگیرند و در صحف نوریه حضرت مولای مکرمم غواصی نمایند که خود بیش از نیم قرن از جدول وجودی خود در بحر وجود صمدی غواصی نموده است و درر ذی قیمت را به نظم و نثر در آورده است.
□○برای مقدمه ورود به این صحف نوریه مقداری با رساله طهارت و ادب مع الله که در جلد دوم مآثر آثار و نور علی نور آمده است،محشور شوند، سپس این سیر درسی را دنبال بفرمایند:
۱)دروس معرفت نفس.
۲)گنجینه گوهر روان.
۳)اتحاد عاقل به معقول.
۴)سرح العیون فی شرح العیون.
۵)ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم.
□○البته در موضوعات مختلف می توانند به تناسب موضوعات مورد نیاز به کتب مربوطه دیگر حضرتش مراجعه نمایند، مثلا پیرامون علم و دین، به رساله «علم و دین» و در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به «نهج الولایه» و در مورد انسان کامل به «انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه»و «شرح فص فاطمیه».
□○در سیر عملی بعد از سیر علمی(که از عزیزان مشتاق استدعا دارم بدون سیر علمی مذکور که خود بهترین سیر عملی و ریاضت الهی است عجله نکنند و به سوی سیر و سلوک عملی نروند، به خصوص جوانان عزیز مشتاق که حتما در وهله اول ،سیر علمی کنند، سپس به سیر عملی بپردازند که عجله کردن و زود به سوی دستور العملها رفتن موجب گرفتاریها برای خود و دیگران شدن است) به این کتابهای حضرتش رو آورند:
۱)رساله زبرجدیه حول صحیفه سجادیه.
۲)انسان در عرف عرفان.
۳)نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکو ر.
۴)نامه ها و برنامه ها.
□○عزیزان برنامة انجام واجبات ،ترک محرمات، کسب حلال را هرگز فراموش نکنند و در همه امور، راه اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط را در پیش گیرند،و با اخلاق اسلامی (که در کتب اخلاقی مثل معراج السعاده و جامع السعادات و طهاره الأعراق و اربعین شیخ بهایی و ارشادالقلوب آمده است) و با سعه و شرح صدر باشند تا طی طریق نمایند.
□○بیا و راه خالص علامه حلی ها و شیخ مفید و خواجه طوسی ها و ملا حسینقلی همدانی و حاج میرزا علی آقای قاضی ها و ملا صدرا ها و حاجی سبزواری و علامه شعرانی و علامه طباطبایی ها و حضرت امام و آیة الله بهاءالدینی و عارف کامل کشمیری ها و معلم عصر ذوالفنون جامع سلف صالح یعنی مولای مکرمم علامه حسن زاده ها را در پیش بگیر که به میزان ثقل اکبر و عترت عصمت و وحی علیهم السلام است.پس دل به دلدار بده تا کامروا گردی إن شاء الله تعالی شأنه.
□○کتاب حامل اسرار
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○شبهاى بررسى و محاسبه
استاد علی صفایی حائری○□
□○اين شبها، شبهاى بررسى و محاسبه است و اين ماه، ماهى است كه آدمى بايد به حسّاش، به چشمش، به دستش، به پايش و به موجودىاش نگاهى بكند. واقع قضيه اين است كه ما اصلاً اينها را جزء موجودى خودمان نمىدانيم.
□○ما گاه گاهى سال به سال كه مىشود، يك خانه تكانى اى مىكنيم، پردهها را برمىداريم و مىشوييم، چركهايش را پاك مىكنيم. فرش، گليم، زير و زبر، همه را شست و شو مىدهيم. واقع قضيه اين است كه ما خودمان را جزء موجودىها نمىدانيم. يك پارچه و گليم پارهاى را مواظبيم، به يك فرش دقت داريم ولى خود ما پر از كدورت و رنجايم و پر از ضعفايم.
□○اين ضعفها چه بسا هزار بحران در ما ايجاد كنند، هزار درگيرى بياورند و با خدا درگير شويم؛ اما بىخياليم. دلهايمان پر از كينه و سوء ظن نسبت به يكديگر شده است. آيا حسادتها در ما نيست؟ يعنى ما نعمتها را ملاك ارزش نمىدانيم ؟ اينكه او از من زيباتر است، رنج نمىبرم؟ اينكه او از من امكانات، ارتباطات و شرايطش بيشتر و بهتر است مرا نمىسوزاند؟ يعنى ته دلم بحرانى ندارم؟
و تو خيال مىكنى دلى كه به اندازۀ ذرهاى حسد داشته باشد، از فضل خدا بهرهاى مىبرد!! مىبينيم ماه رمضان آمده و رفته و ما در دريا بودهايم، ولى حتى سُم ما هم خيس نشده است.
□○ #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص۳۴○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●هست هر جا گفتگویت یا امیرالمومنین●■
■اميرالمؤمنين عليه السّلام افتاد در محراب، امام است، قلب عالم امكان است، مصيبت آن حضرت در جمادات اثر كرد، درياها به خروش آمد، زمين لرزيد، بادهاى سياه مى وزيد، درهاى مسجد كوفه به هم مى خورد، جبرائيل صدا مى زند:
■تَهَدَّمَتْ وَ اللهِ أَرْكَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى؛
قسم به خدا كه ستونهاى ايمان متزلزل شد، ستاره درخشان مقام ولايت تاريك شد، ريسمان ولايت پاره شد
■قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، قُتِلَ الْوَصِىُّ الْمُجْتَبَى، قُتِلَ عَلِىٌّ الْمُرْتَضَى، قُتِلَ وَ اللهِ سَيِّدُ الأوْصِيَاءِ؛ قَتَلَهُ أَشْقَى الاشْقِيَاء
اى اهل عالم، پسر عموى مصطفى را كشتند، وصى مجتبى را كشتند، على مرتضى را كشتند.
■اين صداى جبرائيل همه كوفه را گرفت، زن و مرد از خانه ها بيرون دويدند، همه رو به مسجد، در مسجد كوفه به فاصله چند لحظه، مملوّ از جمعيت و غوغا شد و همه لطمه به صورت مى زدند و با مشت به سرهاى خود مى كوبيدند و صدا مى زدند: وا اماماه وا علياه وا محمّداه
■حضرت امام حسن و امام حسين خود را به محراب رساندند ديدند پدرشان به روى خاك افتاده و خاك ها را بر مى دارد و بر فرق سر مى گذارد و مى گويد:
■مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِيها نُعِيدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْرى
حضرت امام حسن عليه السّلام سر پدر را با عبايى محكم بست كه باز از زير آن عبا، خون جارى بود.
■●متن سخنرانی مرحوم علامه طهرانی در رابطه با امیرالمومنین علیه السلام●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●کیفیت نزول قرآن در شب قدر الی الابد برای ماها در ابهام است
#امام_خمینی●□
□●در ماه مبارک رمضان قضیهای اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الی الابد مانده است برای امثال ماها و آن #نزول_قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول الله در لیله القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح الامین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفی خدا انْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیله القدر کیفیتش چیست؟
□●باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خدای تبارک و تعالی، عنایات خاص او بودند، برای دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مساله تنزّل چی است، نزول در قلب چی است، روح الامین چی است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول الله چی است، «لَیْلَهِ الْقَدْرِ» چی است؟ اینها مسائلی است که به نظر سطحی یک مطالب آسانی است، و گاهی هم یک حرفهایی گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقی مانده است برای امثال ما، و کیفیت نزول ملائکه الله در لیله القدر و ماهیت لیله القدر.
□● #اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی ۶۲.۰۳.۲۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■تَهَدَّمَتْ وَاللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَاللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَاللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى...■
●حالا دوباره همدم زهرای خود شدی
●دیگر بس است ناله و دیگر بس است آه...
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○افطاری ۴○□ ○لصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّ
□○افطاری ۵○□
□○ماه مبارک رمضان جلوه و تجلی اسم شریف #رمضان است کما اینکه در روایت آمده «...فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّه...». این اسم مبارک رمضان دو سدنه و خدمه دارد که به تعاون آن دو اسم شریف احکامش را ساری میکند و آن دو عبارت است از اسم «المُمْسِک» و اسم «الفٰاطِر». اسم الممسک حاکم بر صائم است و اسم الفاطر حاکم بر مریض و مسافر و...
□○آغاز دولت اسم ممسک حق تعالی از #خیط_ابیض است تا #خیط_اسود و دولت اسم فاطر برای صائم از خیط اسود است تا خیط ابیض؛ «وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (بقره/۱۸۷)
□○خیط ابیض را مظهر #عقل بدان که عقل، سفید است و خیط اسود را مظهر #جسم بگیر که جسم، ظلمت و سیاهی است و برزخ این دو سرخ است که مرتبه نفسانی است و شیخ شهید از آن به #عقل_سرخ تعبیر کرده است. حضرت خاتم صلوات الله علیه و علی آله نیز چنین فرمود که «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ بَيَاضِي و آمَنَ بِکَ فُؤَادِی».
□○پس مناسبت امساک از مادیات با عقل است و خوردن و آشامیدن با جسم و آدمی برزخ بین این دو است پس کمالش به جمع این دو امر آمد، نه مثل ملائکه است و نه مثل جماد. بر بیمار و مسافر اسم ممسک حکومت ندارد چون امساک مقام #تنزیه و #وحدت است و بیماری که نقص دارد و مسافری که در سیر و انتقال از حدی به حد دیگر است با ویژگی این اسم سازگاری ندارند. البته صائم به سبب اینکه مظهر اسم ممسک است و امساک از اسماء تنزیهی است لذا در وقت صوم، طعام و شراب مادی و مباشرت جسمانی بر او حرام شده است چون روزهدار توجه به طعام و شراب روحانی و مباشرت با موجودات مجرد عقلی دارد و این دو مقابل هم هستند، تا این دهان بسته نشود آن دهان باز نمیشود.
○اندرون از طعام خالی کن
○تا در او نور معرفت بینی
□○ملائکةالله بر اساس روایات وارده طعامشان #تسبیح و شرابشان #تقدیس است و تقدیس، تنزیه الهی است از همه نقائص و کمالات موجودات امکانی. و حال اینکه خوردن و آشامیدن و مباشرت با زنان وصف و کمال موجود مادی است و مجرد از ماده مبرا از این امور است؛ «وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأَىٰ أَيْدِيَهُمْ لَا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً...» (هود/ ۶۹-۷۰)
□○پس صائم به صومش در عداد #جواهر_مجرده در میآید و این دهان را میبندد و دهان دیگر میگشاید که دهان #جبروتی است و طعامش تسبیح و شرابش تقدیس است و مباشرتش #اتحاد با #صور_علمی و موجودات مجرد عقلی است از اینرو حق تبارک و تعالی به اقتضای این مرتبه فرمود #نفس_کشیدن و #خواب روزه دار نیز #تسبیح_الهی است.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●کیفیت نزول قرآن در شب قدر الی الابد برای ماها در ابهام است #امام_خمینی●□ □●در ماه مبارک رمضان قض
□●اعراض از دنیا، شرط ورود در ضیافت الهی
امام خمینی●□
□●ضیافت پیامبر (صلی الله علیه وآله) در شب قدر به نزول قرآن و این دعوتی که خدای تبارک و تعالی به حسب آن چیزی که از رسول اکرم منقول است که دُعیتُمْ الی ضِیافَهِ الله ضیافت چی هست و کی پذیرفته است این ضیافت را، و برای مقدمات پذیرش، این زیارت، این ضیافت چی هست و خود ضیافت چی هست . باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) کسی به این ضیافتی که خدای تبارک و تعالی دعوت کرده است، آن طور که او اجابت کرده است کسی اجابت نکرده است . دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنی است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) کشیدهاند منتهی شد به اینکه خدای تبارک و تعالی از او ضیافت کرد به نزول قرآن . قرآن آن نعمتی است که در ضیافتی که از رسول خدا شده است، آن نعمتی است که در آن سفرهای که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده، و مقدمات، آن مقدماتی است که سالهای طولانی ریاضات معنوی کشیده است تا رسیده است به آنجایی که لایق این ضیافت شده است؛ و مهم قضیه اعراض از دنیاست.
□●آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه میدهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد و این برای هر کس میسور نیست؛ برای افراد انگشت شماری که در راس آنها رسول الله است میسور بوده. آن توجه قلبی به مبدا نور و اعراض از ماورای او، او را لایق کرد به ضیافه الله و لایق کرد برای اینکه، قرآن یکمرتبه به طور بسیط در قلب او وارد بشود. لیله مبارکه یکی از احتمالاتش بنیه خود رسول اکرم است که مشکات نور الله است و احتمالات دیگر هم هست. مهم ادراک این معناست که مراتب کمالات انسان برای ورود در ضیافت خدا زیاد است، و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانی است که توجه به غیر نداشتن و غیری را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ چیز غیر از او نداشتن. در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است، و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند به اندازه وُسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند.
□●بخواهید دعوت خدا را به ضیافت اجابت کنید و وارد بشوید در ضیافه الله بدون اینکه قلبهای خودتان را از این دنیا منسلخ کنید امکان ندارد. اولیای خدا آن چیزی که پیششان مهم بود تهذیب نفس بود و دل کندن از غیر خدا و توجه به خدا. تمام مفاسدی که در عالم واقع میشود از این توجه به خود است در مقابل توجه به خدا. تمام کمالاتی که برای اولیای خدا و انبیای خدا حاصل شده است از این دل کندن از غیر و بستن به اوست؛ و علامات این مسائل در اعمال ماها ظاهر میشود.
□●بیانات
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی۶۲.۰۳.۲۱ ●□
@mohamad_hosein_tabatabaei