🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#روز_دوّم_محرّم
■ورود امام حسین علیه السّلام به کربلا
■نامه نوشتن امام حسین علیه السّلام به سلیمان بن صرد خزاعی و اشراف کوفه
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
حی علی العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت(۱)
■بحث ما پیرامون حدیث شریفی است که حضرت امام باقر علیه السلام از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پیرامون یاران اباعبدالله الحسین علیه السلام مطرح کرده است و توجه ما در این بحث بالخصوص پیرامون #مصارع_عشاق و #عشق و #مراتب_عشق در حقیقت کربلا خواهد بود.
■امام باقر علیه السلام میفرماید: امیرالمؤمنین علیه السلام برای جنگ صفین از کوفه خارج شد تا به کربلا رسید؛ حَتّى إذا كانَ بِكَربَلاءَ عَلى ميلَينِ أو ميلٍ. حضرت درآن مکان با اسب خود دوری زد و فرمود، قُبِضَ فِيهَا مِائَتَا نَبِيٍّ وَ مِائَتَا وَصِيٍّ وَ مِائَتَا سِبْطٍ كُلُّهُمْ شُهَدَاءُ؛ این منطقه جایی است که دویست #نبی و دویست #فرزند_نبی در اینجا کشته شدهاند و همگی از #شهدا بودهاند. این انبیاء و اسباط بر قِدَم اباعبدالله الحسین بودهاند و نشان میدهد که ایشان از خاصان درگاه حق متعال بودهاند که خدا این توفیق را به ایشان داد که در این زمین کشته شوند. معلوم است در میان انبیاء، حساب امثال ایشان و #حضرت_یحیی علیهم السلام از بقیه انبیاء جداست چون یحیی علیه السلام تنها کسی است که شبیه امام حسین علیه السلام کشته شده است و آسمان تنها بر او و بر اباعبدالله الحسین علیه السلام گریسته است. این موضوع نشانگر آن است که ایشان از یک ویژگی خاصی برخوردار بوده است.
■اینگونه به نظر میرسد که این چهارصد نبی و اسباط گویا به سبب نبوتشان و اتصالشان به باطن عالم و خبردار شدن از واقعهی کربلا و اباعبدالله الحسین علیه السلام، چنین مرگی را انتخاب کرده اند و از خدا خواستهاند که در این مکان کشته شوند چون میدانستند که حسین #مقصد_العشاق است... حسین #قبله و #حقیقت عشق و مقصد همهی عشاق است و انسان به آن مدارج عالیهی عشق و عاشقی نمیرسد مگر اینکه در #زمین_کربلا کشته شود، حساب این زمین از دیگر زمینها جداست. باید از خدا بخواهیم به اندازهی ظرف وجودی ما، اسرار کربلا را به ما بفهماند و جور دیگری به کربلا نگاه کنیم. بر ما واجب است که تعزیه بگیریم و عزاداری کنیم اما در این این عزاداری باید به ابعاد دیگر کربلا هم بپردازیم، نباید فقط سیر تاریخی مورد بررسی قرار گیرد. سیر تاریخی باید در حدی باشد که این حقیقت زنده بماند. حقیقت کربلا #سرالله است... خدا میداند در این کربلا چه خبرهاست... از آن ذوالجناح سرّ است تا حضرت علی اصغر علیه السلام، از جناب عابس بن شبیب اسرار نهفته است تا جناب حبیب بن مظاهر... اینها را باید مورد مطالعه و به ویژه مورد مطالعهی باطنی قرار دهیم. این حقایق چیزهایی است که به اصطلاح عامیانه باید رزقمان شود... سیر ظاهری کربلا را همه میدانند و از آن خبر دارند اما اینکه اسرار کربلا چیست، خدا باید روزی ما کند...
■در ادامهی روایت داریم که امیرالمؤمنین علیه السلام پای مبارکش را از رکاب اسب بیرون آورد و فرمود: مُنَاخُ رِكَابٍ وَ مَصَارِعُ عُشّاقٍ، الشُّهَدَاءِ لَا يَسْبِقُهُمْ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا يَلْحَقُهُمْ مَنْ أَتَى بَعْدَهُمْ. اینجا محل #افتادن عشاق است، #مَصرع، محل افتادن عشاق است. عاشق باید بیفتد... در اذهان همهی ما اینگونه است که عاشق باید برخیزد اما کربلا نشان میدهد که نهایت درجهی عشق افتادن است. باید بیفتی و پشتت به #خاک بخورد، عاشق کسی است که باید آنچه که دارد را بدهد، هیچ چیز هم نباید طلب کند...
#ح_م
آیات 281-275 بقره قسمت پنجم
بخش دوم
● رواياتى در ذيل (و ان كان ذو عسرة ...)
مولف : در بيان سابق ما مطالبى كه اين روايات را روشن مى سازد، گذشت .
و نيز در مجمع البيان در ذيل آيه : ((و
ان كان ذو عسرة فنظره الى ميسرة ...)) گفته : علماى اسلام در حد عسرت و ندارى اختلاف كرده اند، از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود حد عسرت اين است كه انسان بيشتر از قوت متوسط خود و عيالش نداشته باشد تا قرض خود را بدهد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 656
و نيز در همان كتاب به نقل از ابن عباس و ضحاك و حسن آمده كه مهلت دادن بدهكار دست تنگ در تمامى بدهكاريها واجب است و همين معنا از امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) نيز روايت شده است .
و در همان كتاب آمده كه امام باقر (عليه السلام ) فرمود: معناى جمله ((الى ميسرة )) اين است كه بايد او را مهلت دهيد تا خبر ناتوانى از پرداخت قرضش به امام مسلمين برسد، و او قرض وى را از سهم غارمين (بدهكاران ) كه يكى از مصارف زكات است ، بپردازد، البته امام مسلمين قرضى را از اين ناحيه مى پردازد كه در راه مشروع مصرف شده باشد.
و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: روزى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بر بالاى منبر رفت ، و پس از حمد خدا و ثناى بر او، و درود بر همه انبيايش فرمود: هان اى مردم حاضر به غائبين برسانيد، آگاه باشيد كه هر كس بدهكار تنگدستى را مهلت دهد، بر خدا است كه در برابر هر روز مهلت كه داده ثواب صدقه دادن تمامى طلبش را بدهد، (مثلا اگر هزار تومان طلب دارد، و بدهكار را به مدت يك سال مهلت داد، خداوند سيصد و شصت هزار تومان صدقه براى او، حساب مى كند ((مترجم )) تا آنكه طلب خود را وصول كند، آنگاه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: آيه : ((و ان كان ذو عشرة فنظره الى ميسرة ، و ان تصدقوا خير لكم ان كنتم تعلمون )) به اين معنا است كه اگر مى دانيد كه تنگ دست است به او از مالتان تصديق كنيد، كه اين برايتان بهتر است .
مؤلف : اين روايت مى خواهد جمله :((ان كنتم تعلمون )) را تفسير كند، در سابق معنائى ديگر براى آن كرديم ، و روايات در اين معانى و مطالب مربوط به آنها بسيار است ، اگر كسى بخواهد همه را ببيند بايد به كتاب قرض از كتب فقهى مراجعه نمايد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●روز سوّم ماه محرّم و مراقبۀ آن●■
■روز سوّم ماه محرّم بنابر آنچه در روایات آمده، روزی است که حضرت یوسف سلام الله علیه از زندانی که به جرم پاکدامنی و عفاف به آن زندان محکوم شده بود، آزاد شد. بنابراین روز آزادی است.
■انشاءالله آن یوسف درون ما هم، آن حقیقت باطنی ما هم، که در زندان شهوت و غضب، در زندان وهم و خیال، در زندان نفس و شیطان و هوی و دنیا اسیر است، از این زندان آزاد شود.
■به شکرانۀ این نعمت آزادیِ پیامبر خدا، از زندانِ ملحدان و کافران و مشرکان و بتپرستان و دنیاپرستان و هوس پرستان، روزه این روز مستحب است.
■پیشتر گفتیم که روزۀ دهۀ اوّل محرّم و حتّی بنا به برخی روایات روزۀ تمام ماه محرّم مستحب است، البته به جز روز عاشورا و یا بر اساس برخی روایات روز تاسوعا.
■چرا که بنی امیّه به شکرانۀ پیروزی بر اباعبدالله الحسین علیه السّلام، روز عاشورا یا روز تاسوعا و عاشورا هر دو روز را روزه میگرفتند. پس بهتر است این دو روز یا لااقل روز عاشورا را روزه نگرفت، ولی از خوردن و آشامیدن امساک کرد تا زمان عصر، و آنگاه چیزی میل کرد که روزه نباشد.
■روزۀ این روز آثار بسیار ارزشمندی هم دارد، بنا بر آنچه که در روایات آمده است، کسی که این روز را روزه بگیرد، خداوند کارهای دشوار و مشکل را بر او آسان میکند و اگر گرفتار اندوه و غم باشد، خدا غم و حزن او را بر طرف میکند و بنابر حدیث منسوب به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، کسی که این روز را روزه بدارد، خدای متعال دعای او را مستجاب میکند.
■●استاد مهدی طیّب ۸۹/۰۹/۱۸●■
#مراقبات_ماه_محرم
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●فرازی از وصیّت آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه●■
■در مستحبّات، تعزيه دارى و زيارت حضرت سيّدالشّهداء را مسامحه ننمائيد، و روضۀ هفتگى و لو دوسه نفر باشد، اسباب گشايش امور است.
■و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما بجابياوريد، هرگز حقّ آن بزرگوار أدا نمیشود.
■و اگر هفتگى ممكن نشد دهه أوّل محرّم ترك نشود.
■●«نور مجرّد» ج ۲ ص ۴۶۴ از «آیت الحقّ»●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■در دههی اوّل محرّم تجلّی امام حسین علیه السّلام عالم را عوض میکند. در شب تاسوعا و عاشورا اگر کسی چشم باطنش بینا باشد، میبیند که هر مؤمن و کافری در عالَم محزون است. وقتی صاحب خلقت محزون میشود، مخلوقات غمناک نشوند؟ آیا ممکن است همهی شیعیان مضطرب باشند و دیگران محزون نشوند؟ اهل دنیا هم در این ایام در امر دنیایشان به زحمت میافتند و در اثر آن محزون میشوند.
☑️تجلّی امام حسین علیه السّلام همدوش تجلّی خداست.
■امام حسین علیه السّلام تجلّی خداست. در حدیث هست که کسی که آن حضرت را با معرفت زیارت کند (و یا در روز عرفه زیارت کند)، یُخالِطُهُ اللهُ بِنَفسِهِ: خداوند بنفسه با آن زائر مخلوط میشود. این عبارت را هیچ یک از علما جرأت نکرده است باز کند و تشریح نماید.
■امام حسین علیه السّلام مجرا و نهری بین خدا و خلق است. هر کس محاذی او شود، او را به بالا میبرد. وقتی با امام حسین علیه السّلام کارت اصلاح شد، عبادتت هم تمام شد، دنیا هم تمام شد و به جای اصلی خودت رفتهای.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●ماه محرّم یکی از ماههای تکامل است و محبّت و عزاداری برای امام حسین علیه السّلام انسان را زود به مقصد میرساند. کُلُّنا سُفُنُ النَّجَاةِ وَ سَفینَةُ الحُسَینِ اَسرَعُ: همهی ما اهل بیت کشتیهای نجاتیم، ولی کشتی امام حسین سریعتر است.
■●همهی اهل بیت علیهم السّلام کشتی نجاتند؛ امّا کشتی امام حسین علیه السّلام سریعتر است و وقتی حرکت میکند، سایر کشتیها کنار میکشند و راه را برای آن باز میکنند. امام حسین علیه السّلام رو به خدا سریع است، تجلّی خدا هم به سوی او سریع است. راه خدا سخت است؛ امّا با امام حسین علیه السّلام خیلی آسان و کمکار است.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #حسین_منی_و_انا_من_حسین قسمت ۲ ■قیامت شیعه در همین دههی محرم شروع میش
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
قسمت ۳
■قیامت یعنی انسان کامل. آن مرتبهای که اینها در عرش با اباعبداللهالحسین علیهالسلام مشغول هستند یعنی قیامت. مَنْ مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ قِيَامَتُهُ. هرکس به موت برسد قیامتش رخ میدهد. به موت برسم چه اتفاقی میافتد که قیامتم رخ میدهد؟ در روایت داریم که فَمَن یَمُت یَرِنی. هرکس بمیرد، منِ علی را میبیند پس ملاقات امیرالمؤمنین علیهالسلام، ملاقات اباعبداللهالحسین، رسیدن به محضر حضرت بقیةالله الاعظم (عجل الله) یعنی تحقق قیامت انسان. عقل به مرتبهای از رشد و فهم رسید که میتواند امامبین شود و امامش را ببیند.
■حال یک تمثل ظاهری داریم، یک تشرف ظاهری هم داریم که سایهای از آن تشرف به حقیقت امام است. وگرنه صرف به تشرف ظاهری به معنی تحقق قیامت ما نیست. همینهایی که بودند و ائمه و پیغمبر را میدیدند، همینها سر امام را بریدند، همینها سم دادند. در عقلت، در فهمت، در فکرت به جایی برسی که امامت را حاضر ببینی، به محضر امام برسی، در محضر او باشی، زندگیت را بر اساس فرامین او تنظیم کنی، سعی کنی خودت را با او و آنچه که او میخواهد تطبیق دهی، علی قدر طاقته، این یعنی قیامت. وقتی انسان به این مرتبه رسید، اگر به او بگویند برو میگوید این در است و دگر دوم در نیست. کجا بروم؟! حکایت اصبغ بن نباته را شنیدهاید. دیگر نرفت. گفت وقتی قیامت من ظهور کرده کجا بروم؟ هنگامی که حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) آمد، حبیب بن مظاهر گفت قیامت همین است. دیگر برای چه در برزخ بمانم؟!
■عدهای برزخی مشرباند و این خیلی بد است. چه کسانی برزخی مشرباند؟ آنهایی که دوست دارند بخورند و بیاشامند و خوش باشند، با حورالعین باشند، با غلمان باشند، سیبهای بهشتی بخورند، نورهای بهشتی ببینند، رودهای بهشتی ببینند، عسل مصفا بخورند كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا ، طعم آن هم زنجبیلی باشد، کافور و ...، در سلسبیل بروند و... .اینها مزاج برزخی است. این نیز خیلی خوب است و ما نمیگوییم بد است اما اینها همانی است که گفتم.
●گر از دوست چشمت بر احسان اوست
●تو در بــند خــويشے نہ در بــند دوست
■هنوز قیامتی نشدهای، هنوز قیامتت ظهور نکرده است. آنهایی که اهل قیامت هستند چطور؟ آنها میگویند ما بهشت را نمیخواهیم. پس چه میخواهید؟ می گویند ما دوست داریم اهل نار بشویم. عجب! شخصی به محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد که یا رسولالله! در حق من دعا کنید که من اهل نار بشوم. پیغمبر فرمود جعل کردم تو را اهل نار. همه تعجب کردند. گفتند که آقا حکایت چه بود؟ این شخص که بود؟ پیغمبر فرمود این فرد از اصحاب قیامت بود. کسی بود که قیامتش ظهور کرده بود. پس چگونه کسی که قیامتش ظهور میکند دنبال آتش است؟! میفرمایند که نه، او دنبال آتش عشق الهی است که هرچه غیر را بسوزاند، نَارُ ٱللَّهِ ٱلْمُوقَدَةُ ، ٱلَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى ٱلْأَفْـئِدَةِ. (همزه/۶ و ۷) اینگونه نیز تفسیر کنیم. عیبی که ندارد. عیب دارد؟ تداعی معانی میشود و هیچ موردی ندارد. آتش الهی- نَارُ ٱللَّهِ - است که از جانب الله تَطَّلِعُ عَلَى ٱلْأَفْـئِدَةِ. این آتش، قلبهای اینها را میسوزاند. از چه؟ از هرچه غیر دوست. ولو بهشت باشد و برزخ. برزخ را میخواهد چه کند؟ میگوید من دلخوشم به صاحب برزخ. دلخوشم به صاحب عالَم. اگر بهشت شیرین است، بهشتآفرین شیرینتر است. میگوید من بهشتآفرین را میخواهم. لذا اینها اینگونهاند دیگر... با مولای خودشان هستند. لذا در این دههی محرم، چون شیعه از اضافهی اشراقی حقیقت اباعبداللهالحسین علیهالسلام خلق شده و به حقیقت وجودی اباعبداللهالحسین عجین شده - وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلايَتِنا – فرمود هرکس اباعبدالله الحسین را زیارت کند، یُخالِطُه الله بِنَفْسِه. خدا نفس آن زائر را با نفس امام حسین علیهالسلام مخلوط میکند. با امام حسین یکی میشود. اصلاً اضافهی اشراقی اوست. او با محبوبش یکی بود. منتها دنیا، کثرات، حدود، همینهایی که همه ما در واقعیت امر گرفتارشان هستیم. اینها غباری بین او و محبوب او انداخته بود. بین او و مولای او غبار گرفته. خاصیت اشک هم چیست؟ رفع غبار میکند. خاصیت اباعبدالله علیهالسلام چیست؟ غبارها را کنار میزند. امام حسین همین است. لذا گفتند از امام حسین عشق بخواهید. از اباعبدالله دنیا نخواهید. از او عشق بخواهید...
#ح_م
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#روز_سوّم_محرّم
■ورود لشگر عمر سعد با چهار هزار سواره نظام به کربلا
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 حی علی العزا... #مصارع_عشاق قسمت(۱) ■بحث ما پیرامون حدیث شریفی است که حضرت امام باقر علیه ا
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت(۲)
■عارفی از اولیاء خدا قصد #کربلا کرد، رفت و به نجف رسید. در آنجا و در مشاهده و مکاشفهی خودش صدایی شنید که میگوید: العطش العطش...
●زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
●فریاد العطش ز بیابان کربلا
■او این صدای #العطش را شنید، عارف بود و گوش جانش باز بود. جرعه آبی برداشت و به سمت آن صدا رفت. همین که چند قدمی رفت، مشاهده کرد که در صحرای کربلاست، در آنجا #سرهای_بریده دید بی جرم و بی جنایت... به تعبیر عارف بزرگی، دید که حق متعال به خاک و خون آغشته شده است. بله، همین گونه است، امام #ثارالله است، مظهر اتمّ حق تبارک و تعالی است، دید همه شهید شدهاند و حضرت اباعبدالله الحسین در میانه میدان ایستاده است. آن عارف در دستش جام آبی بود، با خود آب برده بود اما امام حسین علیه السلام به او اشاره کرد که اینجا جایی است که نباید آب بیاوری، اینجا باید آب را بریزی، اینجا موطنی است که باید عطشت را بیاوری، به تعبیر جناب مولوی، اینجا موطنی است که؛
●آب کم جو تشنگی آور به دست
●تا بجوشد آبت از بالا و پست
■اینجا آب نیاور. چرا؟ چون منِ امام، خودم #مجمع_البحرین هستم، نیازی به آب ندارم... امام حسین علیه السلام مجمع البحرین نبود؟! مجمع البحرین را در بین النهرین با لب تشنه کشتند... این حساب عشق و عاشقی در کربلا از آن چیزهایی که در اذهان سافله است جداست... کسی اگر بخواهد به اینجا بیاید نباید با خودش آب بیاورد.
●وفدت علی الکریم بغیر زاد
●من الحسنات والقلب السلیم
●و حمل زاد اقبح کل شیی
●اذا کان الوفود علی الکریم
■وقتی به محضر #کریم میروی چیزی با خودت نبر، جزو زشت ترین چیزهاست که وقتی به پیش کریم میروی چیزی با خودت ببری. وقتی به پیش #عشق میروی، عشق از هر قیدی #منزه است، عشق مطلق است. وقتی که میخواهی قدم به بارگاه #تنزیه و #اطلاق بگذاری که نباید چیزی با خودت ببری! امام حسین علیه السلام فرمود که آن آب را بریز، پیش ما که میآیی باید #عطش خودت را بیاوری، کما اینکه وقتی حضرت سکینه خیلی بی تابی کرد، حضرت برای او آب انشاء کرد و گفت سکینه جان، اگر میخواهی این آب را بنوشی بنوش اما نباید بنوشی، اینجا مقام ننوشیدن است نه مقام نوشیدن. اینجا مقامی است که تو باید تمام #تعلقات و تمام داشته های خودت را بدهی. اینجا کربلاست! اینجا جایی است که شما میخواهی وارد #عشق_مطلق شوی... کربلا اینگونه است.
■امروز روز دوم محرم و #یوم_الورود است، در این هزار و چند صد سال، خیلی ها خواسته اند که به این عرصهی عشق مطلق وارد شوند اما این ورود صرفا روضه خواندن و لباس سیاه پوشیدن و... که نیست! اگر بخواهند کسی را در اینجا راه بدهند، آن شخص باید #صدق_محض باشد، صدق یعنی #توحید_خالص. اینجا جایی است که وقتی اباعبدالله الحسین میخواهد وارد شود، میگوید اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ... این کربِ #عشق_مطلق و بلای #محبت_مطلق است. مگر هرکسی را در اینجا راه میدهند؟! مقام کربلا خیلی مقام منیعی است... وقتی که اباعبدالله الحسین علیه السلام میفرمود «هل مِن ناصر یَنصُرُنى»، اینگونه نیست که هرکسی که خواست برخیزد و لبیک گوید و به اینجا بیاید و به این مقام وارد شود... (پیرامون همین عبارت سخن بسیار است که چطور ناصر بالذات از ناصرهای بالعرض نصرت میخواهد؟!)
●عشق از اول سرکش و خونی بود
●تا گریزد آنکه بیرونی بود
اینجا #وادی_عشق_مطلق است...
●در زلف پر کمندش ای دل مپیچ کآنجا
●سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
#ح_م
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■روز دوم محرّم أباعبدالله الحسین علیه السلام و اهل بیتشان وارد سرزمین #کربلا شدند؛ دشت کربلا بین روستایی به نام کربلا و منطقه ای به نام نواویس است.
■از جانب إبن زیاد پیکی برای أباعبدالله علیه السلام آمد و نامه ای را آورد. إبن زیاد در آن نامه خبر داده بود ای حسین! یزید به من دستور داده است که حتّی' غذا نخورم؛ آب نخورم، پیش از آنکه یا تو را بکشم؛ یا تو را مجبور کنم که با یزید بیعت کنی. حضرت نویسنده نامه را نفرین کردند و وقتی پیک گفت پاسخ نامه چیست؟ فرمودند این نامه جواب ندارد.
■استاد مهدی طيب■
■حاج محمد اسماعیل دولابی: متن زیارت عاشورا الهام خدایی است که به قلب ائمه علیهم السّلام الهام شده است و چیزی شبیه قرآن است.
■مصباح الهدی ص٣٠٥■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■اَعظَمَ اللّهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ عَلیهِ السّلامُ ، وَ جَعَلَنا وَ ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیّهِ الاِمامِ المَهدِیِّ مِن الِ مُحَمَّدِِ عَلَیهِمُ السّلامُ■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت(۲) ■عارفی از اولیاء خدا قصد #کربلا کرد، رفت و به نجف رسید
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت (۳)
■حضرت اباعبدالله الحسین در آنجا ایستاد و گفت هرکس حریف ماست بیاید و قدم بگذارد. تمام انبیاء، تمام ملائکة الله، همهی مرسلین، تمام اجنه و قوای عالم همگی گفتند که یا اباعبدالله! ما هستیم! حضرت با دست اشاره کرد که نه! نیستید! اینجا #وادی_اطلاق است، اذن خواستند که بیایند و کمک کنند. حضرت از باب شفقت به ایشان گفت که نه، اینجا جای شما نیست. ۷۲ نفر میتوانند به اینجا بیایند، عباس بن علی است که میتواند به اینجا بیاید، تازه، آنها نیز به مدد منِ حسین میتوانند به اینجا بیایند. اینجا جایی است که در آن، حضرت عباس بن علی میگوید قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ، دلم گرفته است... کربلای عشق اینگونه جایی است، اینجا امام حسین است که پشت عباس را به #خاک_عشق می کوبد! ورنه شمر که نمیتواند عباس را به زمین بیندازد! شمر کجا و عباس بن علی کجا!! هرکدام از این عشاقی که در کربلا میبینید افتادهاند، اینها را حسین علیه السلام انداخت وگرنه آن دشمن دون حریف اینها نبود...
■اباعبدالله الحسین میفرماید که اینجا وادی عشق مطلق است و عشق مطلق منزه از هر قیدی است. عشق مطلق، وادی #بی_حدی است. اینجا حد راه ندارد! به محض اینکه ذرهای در کسی قید و تعلق باشد نمیتواند وارد کربلا شود، نمیتواند جمال مطلق را شهود کند. دیدن جمال مطلق حسینی، فنای اتمّ در امام حسین را میطلبد لذا امام حسین علیه السلام در آنجا ایستادند و فرمودند «هل مِن ناصر یَنصُرُنی»، به لبیک ملائکه و انبیاء نه گفتند و گفتند که شما نمیتوانید به اینجا بیایید. اصلا جای شما اینجا نیست. هیچ کس جز چهارده معصوم و این شهدای کربلا و واحداً بعد واحد به آن مقام راه پیدا نکردند...
■اباعبدالله الحسین علیهالسلام میفرمایند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ». این گرفتگی ناشی از وصول به عشق مطلق است و بلا، بلای محبت است. عشق مطلق حاصل نمیشود مگر به جمال مطلق. اگر شما بخواهید جمال مطلق را مشاهده کنید باید عاشق شوید. جناب سهروردی در تعریف عشق آورده است که مشتق از عَشَقه است. عشقه هم یک گیاهی است مثل پیچک که به دور یک درخت دیگر آنقدر میپیچد تا آن را خشک میکند و از بین میبرد، این عشق است. معشوق اولین کاری که میکند این است که به دور عاشق میپیچد آنقدر که او را از بین میبرد و هستی او را از او میگیرد. اینگونه است که انسان میتواند جمال مطلق را مشاهده کند وگرنه جمال مقید را همه میبینند. نظام هستی جمال مقید الهی است. زیبارویان این عالم کم نیستند اما جمال مطلق، حُسن ازلی است. در ابجد عدد حسن ازل با یوسف یکی است. عشق، حسن ازلی و ابدی است و حدی برای آن وجود ندارد. حسن ازلی حق متعال که از صبح ازلی طلوع کرده است، همه را عاشق و شیفتهی خودش کردهاست.
●ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست
●هرچه آغاز ندارد نپذیرد انجام
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■معرفی کتاب: #معراجاشک تألیف: #استادصمدیآملی در دو جلد @mohamad_hosein_tabatabaei
#استادصمدیآملی
#یادداشتهاییازکتابمعراجاشک (۱)
#قتیلالعبرات
■صفت پایدار و ثابت برای ابی عبدالله، کشته شدن برای اشک ریختن است.
■در زیارت مخصوص حضرت وارد است:
{ صلّ علی الحسین المظلوم الشهید قتیل العبرات }
■لفظ عبرات... یعنی نه یک بار اشک ریختن بلکه به مرّات و کرّات اشک ریزان باشد.
■از خصوصیات و ویژگی های جناب سیدالشهدا آن است که شهید شد تا اشک ها در رثای او ریزان باشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدیآملی #یادداشتهاییازکتابمعراجاشک (۱) #قتیلالعبرات ■صفت پایدار و ثابت برای ابی عبدالله
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#استادصمدیآملی
#یادداشتهاییازکتابمعراجاشک(۲)
#آدابعزاداری
■ای جوان عزیزی که علَم حسین را به دست می گیری!
آبروی این علم که نمادی از علَم اباالفضل است و به آن ارادت نشان می دهی به رعایت کردن واجبات و ترک محرمات است.
باید کاری کنی که این کار تو نعوذ بالله مستهجن نباشد.
هرکسی شما را ببیند با خاطر خوش بگوید: واقعاً اینها طرف دار حسین و طرف دار عباس و طرف دار زینب علیهم السلام اند.
■چنین نباشد که امروز مثلاً علم به دست باشی و فردایت در محل کار به خیانت و دزدی بگذرد.
اگر در ایام محرم « یا لثارات الحسین » گو هستیم، باید در محل کار و کوی و برزن بدین شعار پای بند باشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم و پیوسته بگوییم:
« یا لثارات الحسین؛
یا لثارات عليّ؛
یا لثارات الحسن؛
یا لثارات السّجّاد؛
یا لثارات الباقر و .... »
■اگر کسی اهل سجده است، بگوید: « یا لثارات السّجاد »؛
اگر اهل تحصیل و علم و تدریس و تعلیم است؛ بگوید: « یا لثارات الباقر و الصادق»؛
و چون خواهد اهل رضایت مندی و تعامل باشد؛ « یا لثارات الرّضا » ندا دهد و نیز چون خواهد اهل رأفت باشد و سنگ دلی را کنار گذارد و به وقتش رؤوف باشد؛ « یا لثارات الرضا » بگوید.
و اگر می خواهد بخشنده و جواد باشد؛ « یا لثارات الجواد» بگوید؛
و چون خواهد به وقتش هدایت کند و پاک و مطهر باشد؛ « یا لثارات النّقی » بگوید.
■وگرنه هر کجا به گناه آلوده باشد و از محرمات خودداری نکند، نه تنها در زمره ی کسانی که برای ابی عبدالله انتقام جویی کردند قرار نمی گیرد، بلکه باید عالَم از او انتقام بگیرد...
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴🏴🏴🏴🏴 #حی_علی_العزا... #مصارع_عشاق قسمت (۳) ■حضرت اباعبدالله الحسین در آنجا ایستاد و گفت هرکس حر
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
#مصارع_عشاق
قسمت (۴)
■عشق مطلق، اباعبدالله الحسین علیهالسلام است زیرا او حسن ازلی خداست. اصلا عشق برای آن که عشق شود، در خانهی اباعبداللهالحسین علیهالسلام رفت. یعنی عشق مادامی که در خانهی امام حسین علیهالسلام نرفته بود، خاصیت نداشت. عشق و عاشق و معشوق یکی هستند. وقتی عشق به خودش نگاه میکند، از حیث ناظر بودن میشود عاشق و از حیث منظوری معشوق. در روایت داریم که اسم اباعبدالله از اسم جمیل حق متعال مشتق شده است. پس حسین علیهالسلام جمال و حسن مطلق است لذا میگوید یا قدیم الاحسان بحق الحسین... در تعریف احسان هم گفتهاند اُعْبُدِ اَللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ. چه چیز را میبینی وقتی میخواهی خدا را عبادت کنی؟ باید جمال خدا را ببینی و جمال خدا امام است. اگر هم احسان را به دهش معنی کنیم، این معنی هم به جمال برمیگردد چون محسن کسی است که دهش دارد و دهش برای اسم رحمان خدا است؛
●ادیم زمین، سفرهی عام اوست
●بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست
و رحمان همان تبارک است و تبارک در تقسیمبندی اسماء از اسماء جمیل حق متعال است. کربلا ظهور جمال است منتها جمال مطلق ظاهر نمیشود مگر در جلال مطلق.
●عشق شوری در نهاد ما نهاد
●جان ما در بوته سودا نهاد
●بهر آشوب دل سوداییان
●خال فتنه بر رخ زیبا نهاد
■این خال فتنه جلال الهی است. لذا در عین حالی که کربلا مظهر جمال مطلق خداست، مظهر جلال مطلق خدا هم هست. یعنی جمال و جلال اینجا با هم جمع شدهاند. خامس آل عبا، امام حسین علیهالسلام، با پنجمین نفر از بنیامیه، یزید، در کربلا جمع شدند، یک پنج از این سو و یک پنج از آن سو، شد ده که همان عاشوراست. لذا در کربلا هم جمال مطلق رخ نمود هم جلال مطلق. چرا؟ چون تا جلال ظهور پیدا نکند و اغیار را از بین نبرد، جمال مطلق خودش را نشان نمیدهد.
●به پرده بود جمال جمیل عز و جل
●به خویش خواست کند جلوهیی به صبح ازل
●چو خواست آنکه جمال جمیل بنماید
●علی شد آینه، خیر الکلام قل و دل
■جمال خواست تا خودش را نشان دهد امیرالمؤمنین علیه السلام آیینه جمال ازلی شد. بلکه هموست جمال و جلال اتم خدا!! این نظام هستی سرتاپا جمال است. جلال بعضی اوقات رخ مینماید و میگذرد. چه کسی تحمل جلال خدا را دارد، همهی ما از جلال گریزانیم! «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»(غافر/۱۶) اما یک روز موعد ظهور جلال هم سر میرسد. عاشق جلال را میخواهد. فردی از رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم خواست که مرا از اصحاب آتش قرار بده، پیامبر فرمودند قرارت دادم. از ایشان دربارهی این اتفاق سوال کردند فرمودند این آتش عشق است، آتشی که اغیار را میسوزاند...
#ح_م
■اَعظَمَ اللّهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالحُسَینِ عَلیهِ السّلامُ ، وَ جَعَلَنا وَ ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیّهِ الاِمامِ المَهدِیِّ مِن الِ مُحَمَّدِِ عَلَیهِمُ السّلامُ■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■●یک مستحب و هزار واجب
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره●■
■میگوییم: به واجبات میپردازیم، مستحبات شد شد، نشد نشد!
بابا، این مستحبات است که انسان را به جایی میرساند! برای همین، سباع و بهایم (درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی) رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند.
■مأموریت رضاخان پهلوی این بود که دستگاه روحانیت و روضهخوانی را تقریباً تعطیل کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمهاللّه گفته شد: روضهخوانی امر مستحبی است، شما با جلوگیری رضاخان از آن مخالفت نکنید. ایشان در جواب فرمودند: بله، مستحب است، اما هزار واجب در آن است!
■زیرا مجلس روضه فقط روضهخوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و ترویج مذهب است.
خدا میداند که چقدر احکام واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات سیدالشهدا و سایر معصومین علیهمالسلام در مقدمۀ روضه نقل میشود که سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است.
■●رحمت واسعه، ص٢٧۴□■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴🏴🏴🏴🏴
#حی_علی_العزا...
■در روضه خواندن ادب کن. فکر کن اگر میدیدی اهل بیت علیهم السّلام که صاحب عزایند، در کنار مجلس نشستهاند، باز هم همینطور شدید روضه میخواندی؟ جلوی حضرت زهرا علیها السّلام هم مصیبت فرزندانش را همینطور جانسوز و جگرخراش ذکر میکردی؟ با این نحو روضه خواندن میخواهی دل صاحب مصیبت را آتش بزنی و به گریهاش بیندازی؟
■شخصی که در ایام جوانی در زورخانهای که در دولاب داشت، ضرب میزد و آواز میخواند، به هنگام پیری به مدّاحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت، بعضی از روضههای سایر مدّاحها و روضهخوانها را یاد گرفته بود و میخواند؛ لکن به خاطر همان روحیّهی زورخانهایاش تا میتوانست مصایب اهل بیت علیهم السّلام را رقّتانگیزتر و شدیدتر بیان میکرد تا گریهی بیشتری از مستمعین بگیرد و من به شدّت از این کارش آزرده و ناراحت بودم. چند بار خواستم به او تذکّر بدهم که مؤدّبانهتر و مختصرتر روضه بخواند؛ امّا نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش، حتّی مژههای چشمهایش پر از مورچههای سفیدی است که صورتش را میخورند و او دائم با ناخنهایش آنها را از صورتش میکند و به زمین میریزد؛ امّا بلافاصله مورچههای جدیدی به جای آنها ظاهر میشوند.
■عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی■
■●مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei