#علامهحسنزادهآملی:
□هرگاه در شهوداتی تشرف به محضر باهر النور هشتمین شرط توحید، امام ملک و ملکوت علی بن موسی الرضا علیه السلام حضرتشان سخن از نیامدن حقیر به زیارت حرم مطهرشان پیش می آورند، می فهمیدم که زیارت حرم بی بی جان فاطمه معصومه سلام الله علیها به تاخیر افتاده و به زیارت حرم مطهر سلام الله علیها می رفتم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □خدایا من کاری نه به بهشت دارم نه به جهنم دارم نه به حورالعین دا
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر است، چرا ؟برای اینکه تنها آدرسی که او دارد این است که او پیش خدا هست و خدا هم که همه جا هست پس این انسان مؤدب هم همه جا هست و لذا هر کجا بروند میبینند این انسان مؤدب حضور دارد شما در هر جای نظام هستی الان بروید میبینید الان امام زمان ارواحنافداه حضور دارد هیچ کجا غایب نیست، درختی را نگاه میکنید میبینید برای اینکه درخت براساس وحدت صمدی حق که توحید قرآنی هست خالی از خدا نیست در درخت هم خدا هست در آسمان هم خدا هست در زمین هم خدا هست در آب و خاک هم خداست در هوا هم خداست در همه جا اوست ،خب اگر در همه جا حق هست عارف هم که تنها آدرسش این هست فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر تنها جایی که عارف حضور دارد نزد حق حضور دارد و چون خداوند همه جا حضور دارد پس عارف به انسان و انسان مودب همه جا حضور دارد.(۲۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر است، چرا ؟برای اینکه تنها آ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□و لذا حضرت بقیه الله ارواحنا فداه در همه جا حضور دارد ما چون یک شخصی را بهعنوان یک بدنی که چندین کیلو وزنش هست طول و عرض و عمقی دارد از یک پدری به دنیا آمد در یک سال خاص از یک مادری به دنیا آمد در یک زمان خاص ما چون حضرت بقیةالله را مثل همین خودمان فقط در قالب یک جسم میدانیم و لذا تعبیر میکنیم که حضرت در حال غیبت هستند ولی اگر حضرت بقیةالله مؤدبترین فرد در نظام عالم هست که هیچکس به اندازه آن حضرت الان در عالم مؤدب نیست و اگر ادب همراه با حضور و عندیت در پیشگاه حق هست یعنی به این معنا که شخص مؤدب در پیشگاه خدا دائماً حاضر هست و هیچگاه هم از او هیچ چیز جز او را طلب نمیکند و اگر هم از خدا،خدا را طلب میکند نه برای اینکه خودش را بدهد و خدا را بگیرد بلکه طلب میکند تا خودش را بدهد که اصلاً خودی برای او باقی نماند این می شود مقام حضور.(۲۶)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️آداب باطنی نماز ○خشوع ○آرامش و طمأنینه باطنی ○دوری از عُجب و ریا ○سرزندگی و شادابی در نماز ○توجّه
☑️شروط نماز واقعی و کامل
○حضور قلب در نماز
○تفهّم
○تعظیم
○هیبت
○رجا
○حیا
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️شروط نماز واقعی و کامل ○حضور قلب در نماز ○تفهّم ○تعظیم ○هیبت ○رجا ○حیا #نماز_عارفان @mohamad
☑️نماز برترین عبادت است
○غنیترین، زیباترین و کاملترین شکل ثنا و ستایش خدا
○معجونی از عبادات تمام ملائکهالله
○سوغات سفر معراج پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلّم ...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️نماز برترین عبادت است ○غنیترین، زیباترین و کاملترین شکل ثنا و ستایش خدا ○معجونی از عبادات تمام
☑️اهمیت و جایگاه نماز
○حقیقت نماز، حقیقت انسان کامل و ولیِّ اعظم خدا
○طلب وصال خدا
○نمازگزار، نجواکننده با پرورگار
○عمود خیمۀ دین
○اوّلین چیزی که در دستگاه الهی محاسبه میشود...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️اهمیت و جایگاه نماز ○حقیقت نماز، حقیقت انسان کامل و ولیِّ اعظم خدا ○طلب وصال خدا ○نمازگزار، نجو
□○فضیلت دعا کردن بعد از نماز، بیشتر از فضیلت تلاوت قرآن و خواندن نماز نافله است.○□
□پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
هنگامی که بنده از نماز فارغ شد، امّا پس از نماز هیچ حاجتی را از خدای متعال درخواست نکرد؛ خدای متعال به ملائکۀ خویش میفرماید: به بندۀ من نگاه کنید. این بندۀ من نماز خود را به جا آورد، امّا بعد از نماز، حاجتش را از من درخواست نکرد. گویا خود را از من بینیاز میبیند، .....
□اوّلین وقت استجابت دعا، به دنبال نمازِ واجب است. دعایی که فرد در این هنگام میکند، محجوب نمیماند؛ بلکه بالا و به پیشگاه خدا میرود...
□اسرار و آداب دعا در کتاب مصباح الشّریعه ....
#دعا
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□آنچه را که میخواهی، به خدا بگو؛ به مردم نگو. خواستی نفرین کن و خواستی طلب خیر کن. خدا هر چه با کسی بکند، برای او نافع و قشنگ است. البته خدا و اولیائش وقتی کسی دیگری را نفرین میکند، بلافاصله اجابت نمیکنند، یک مقدار معطّلش میکنند تا خودش گذشت کند. زن عربی را در حرم حضرت ابوالفضل علیه السّلام دیدم که کسی خانهاش را غصب کرده بود و او در حرم نفرینش میکرد. اوّل از حضرت خواست او را نابود کند و خانهاش را بازگرداند. کمی بعد عرض کرد خانهام را از او بگیرید و به من بدهید با خودش هر کار خواستید، بکنید. اندکی بعد عرض کرد خانه را از او نمیخواهید بگیرید، خودتان میدانید، ولی یک خانهی مثل آن به من بدهید. من که شاهد صحنه بودم، طاقت نیاوردم و بیرون آمدم چون دیدم با این روالی که آن زن پیش آمده است، از خواستن خانه هم صرف نظر میکند و برای طرف مقابلش هم طلب خیر میکند. خوبان خدا معطّلکردنشان چنین حکمتهایی دارد.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴شهادت دانشمند برجسته و ممتاز کشور، جناب آقای محسن فخریزاده را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم و عزیز رهبری و یکایک عزیزان تبریک و تسلیت میگوییم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم2⃣ ● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی
سلام علیکم همراهان فهیم
پست مربوط به المیزان رو حتما مطالعه بفرمائید.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم2⃣ ● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت ششم
بخش اول
● بحث روايتى
رواياتى در معناى ((محكم و متشابه ))
در تفسير عياشى است كه شخصى از امام صادق (عليه السلام ) از محكم و متشابه پرسيد، حضرتش فرمودند محكم ، آياتى است كه مورد عمل قرار م ى گيرد، و متشابه آن آياتى است كه مفهومش براى كسى كه معنايش را نمى فهمد مشتبه است .
مؤلف : در اين حديث اشاره اى است به اين كه متشابه آن نيست كه به هيچ وجه نتوان معنايش را فهميد بلكه فهميدن معناى آن نيز ممكن است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 104
و نيز در همان كتاب است كه آن جناب فرمود: قرآن مشتمل بر آيات محكم و متشابه است ، اما محكم : علاوه بر اينكه بايد بدان ايمان داشت ، عمل به آن نيز ممكن است ، و بايد آن را مدرك احكام دين قرار داد، و اما متشابه : تنها بايد بدان ايمان داشت و نبايد به آن عمل كرد، منظور از جمله : ((و اما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاء تأويله ، و ما يعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم ، يقولون آمنا به كل من عند ربنا)) همين است و راسخون در علم ، آل محمد (صلى اللّه عليه و آله ) اند.
مؤلف : به زودى گفتارى در معناى اين جمله كه فرمود: ((راسخون در علم ، آل محمد (صلى اللّه عليه و آله ) اند)) خواهد آمد ان شاء اللّه .
و نيز در همان كتاب از مسعدة بن صدقه روايت آمده كه گفت : از امام صادق عليه السلام از ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه پرسيدم .
فرمود: ((ناسخ )) آيه اى است كه حكمى ثابت آورده ، كه هميشه بايد به آن عمل شود، و ((منسوخ )) آن آيه اى است كه حكمى آورده باشد كه مدتى به آن عمل مى شده ولى بعدا به وسيله آيه اى ديگر نسخ شده است ، و متشابه آن آيه اى است كه معنايش براى كسى كه آنرا نمى فهمد مشتبه است .
و در روايتى ديگر فرمود: ((ناسخ )) ثابت ، و ((منسوخ )) آنست كه گذشته باشد، و ((محكم )) آنست كه بتوان بدان عمل نمود، و ((متشابه )) آن آياتى است كه با يكديگر تشابه داشته باشند.
و در كافى از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: بهمين جهت آيات منسوخه از متشابهات است .
و در كتاب عيون ، از حضرت رضا عليه السلام روايت آورده كه فرمود: كسى كه متشابه را به محكم قرآن برگرداند، بسوى صراط مستقيم هدايت شده ، آنگاه فرمود: در اخبار ما نيز مانند قرآن ، محكم و متشابه هست ، بايد كه شما متشابهات آن را به محكماتش برگردانيد، و
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 105
زنهار متشابهات را پيروى مكنيد كه گمراه مى شويد.
مؤلف : اين اخبار بطورى كه ملاحظه مى كنيد در تفسير متشابه معنايى نزديك بهم دارند، و همه گفتار قبلى ما را تأييد مى كند، كه گفتيم تشابه ، قبل از رفع ابهام است ، و چنان نيست كه به هيچ وجه نشود آن را برطرف كرد، بلكه با ارجاع متشابه به محكم و با تفسير محكم از آن ، تشابهش برطرف مى شود.
و اما اينكه منسوخات هم از متشابهات باشد، وجه آن نيز همين است ، چون تشابه آيه منسوخ ، همانطور كه گذشت از اين جهت است كه از ظاهرش بر مى آيد كه حكمى را كه بيان مى كند هميشگى است ، ولى آيه ناسخ آن را تفسير نموده و مى فهماند كه حكم مزبور هميشگى نبوده است .
و اما اينكه در خبر عيون آمده كه فرمود: ((اخبار ما نيز مانند قرآن محكم و متشابه دارد)) مطلبى است كه روايات بسيار زيادى از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) آنرا مى رساند، اعتبار عقلى هم مساعد آن است ، براى اينكه اخبار، چيزى جز آنچه در قرآن كريم است ندارد، و جز آنچه را كه قرآن متعرض آن است بيان نمى كند.
در سابق هم گفتيم كه تشابه از اوصاف معناى لفظ است ، و آن عبارت از اين است كه لفظ معنائى داشته باشد، كه هم با مقصود گوينده منطبق باشد، و هم با غير آن ، و تشابه از اوصاف خود لفظ نيست ، و نظير غرابت و اجمال نيست كه مربوط به ابهام در لفظ باشد و نيز مربوط به ابهام در مجموع لفظ و معنا نيست .
و بعبارت ديگر اگر بعضى از آيات قرآن متشابه است ، بدين جهت متشابه است كه بياناتش بمنزله مثلهايى نسبت به معارف حقة الهيه است ، و اين معنا عينا در اخبار هم هست ، يعنى در اخبار نيز رواياتى ((متشابه )) و رواياتى ديگر ((محكم )) است . و از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) هم نقل شده كه فرمود: ((ما گروه انبيا با مردم بقدر عقولشان سخن مى گوئيم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□تأثیرِ اسباب عادی که در اختیار ماست، به مقداری است که خداوند برای آنها قرار داده است، نه اینکه از پیش خود تأثیر داشته باشند؛ همۀ کارها به دست خداست و اسباب فقط راه و وسیلۀ فعل او هستند.
□بنابراین لازم است که بنده در نیازهای خود فقط به بارگاه عزّت و باب کبریاء او توجّه کند و از هیچ سببی توقّع تأثیر نداشته باشد...
□یعنی بنده اعتمادش فقط به خدایی باشد که سببیّت و تأثیر را در اسباب قرار داده است؛ نه اینکه اسباب را رها کند، و بدون سبب از خداوند چیزی طلب کند.
□○ #علامه_طباطبایی
المیزان، ج۲، ص۴۰○□
@mohamad_hosein_tabatabaei