eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️چه بسا ممکن است حوادث روزگار به گونه‌ای رقم خورد که شاگردان یک ولیّ الهی نتوانند از او تلمذ کرده و آن‌گونه که باید، علوم و حقایق را مشافهةً (رو در رو و به صورت مستقیم) از او اخذ کنند. ▪️در این‌گونه موارد شاگردان باید صبر به خرج داده و افق دیدشان را به نشئه‌های مافوق معطوف دارند. نباید زود ناامید و خسته شوند... ▪️آن‌چه اصل است، یکی طهارت در تمامی مراتب انسانی است و دیگری خود را در محضر یک ولیّ الهی دیدن، به وی تمسّک جستن و از وی یاری طلبیدن است. ▪️از آن پس آن ولیّ الهی خود به میدان آمده و زمام امور شخص را به‌دست می‌گیرد و او را به بالاتر از آن کمالاتی که شخص انتظار آنها را داشته است می‌رساند. ◾️(استاد صمدی، شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه، باب دوم)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘میلاد مقتدای نیایش‌گران، زینت پرستش‌گران و سرور ساجدان، حضرت علی بن الحسین زین‌العابدین علیه السّلام مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اشخاص سه دسته‎اند: انبیا، پیروان انبیا و سایرین؛ به تعبیر دیگر: عالم ربّانی، متعلّم و هِمَج؛ به بیان دیگر: معلّم‎ها، شاگردها و بچّه‎های کوچولو که هنوز به رشد نرسیده‌اند و مدرسه نمی‎روند. ▪️شیعه‎ها سه‌‌تا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار می‎شوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگ‎تر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد می‎کنی. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ◾️چقدر پيروان خوبي براي مكتب امام سجاد عليه السلام هستيم◾️‼️ ▪️امام سجّاد علیه السلام به پسرشان امام محمّدباقر علیه السلام فرمودند: ▪️«افْعَلِ‏ الْخَيْرَ اِلىٰ‏ كُلِّ‏ مَنْ‏ طَلَبَهُ‏ مِنْكَ‏» هر کس از تو طلب و درخواستی کرد، تو به او خوبی و عطا کن؛ هرکس از تو خیری خواست، آن را برای او انجام بده. «فَاِنْ كانَ مِنْ اَهْلِهِ فَقَدْ اَصَبْتَ مَوْضِعَهُ» ▪️اگر او واقعاً اهل آن بود و مستحق بود، عطای تو در جایگاه مناسب خودش قرار گرفت و کار به جا انجام شد؛ یعنی اگر شخص نیازمندی بود که واقعاً راست می گفت و تو هم این خدمت را به او کردی و نیاز او را برآورده نمودی، عطای تو درست، به جا و مناسب انجام شد و از طرف دیگر ▪️«وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ بِاَهْلٍ كُنْتَ اَنْتَ اَهْلَهُ» اگر شخصی که درخواست و ابراز نیازی می کند اهل نبود، اهلیت نداشت و اصلاً دروغ می گفت؛ ولی اهلیت تو سر جای خود بود؛ تو سزاوار عطا، بخشش و کار خیر کردن بودی و آنچه را که شایسته و زیبنده ی تو بود، انجام دادی. تو ضرر نکردی. حتّی اگر او خلاف می گفت، اهلیت نداشت و سزاوار نبود، باز هم کار تو هدر نرفته است. ▪️«وَ اِنْ شَتَمَكَ رَجُلٌ عَنْ يَمِينِكَ ثُمَّ تَحَوَّلَ اِلىٰ يَسارِكَ وَ اعْتَذَرَ اِلَيْكَ فَاقْبَلْ عُذْرَهُ» (۱) ▪️حضرت فرمودند: ای پسرم! اگر مردی سمت راست تو ایستاده بود؛ به تو دشنام داد و نسبت به تو هتّاکی کرد و آن شخص از سمت راست تو به سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذر او را بپذیر و کینه ی او را به دل نگیر. حتّی اگر فاصله این قدر کم بود، نگو که من تو را می شناسم؛ یادم که نرفته است و هنوز در خاطرم هست که تو با من چه کردی. نه؛ حتّی اگر هنگامی که سمت راستت بود، به تو هتّاکی کرد و سمت چپ تو آمد و از تو عذرخواهی کرد، عذرخواهی او را قبول کن و عذر او را بپذیر. ◾️در محضر استاد مهدي طیب ۸۷/۱۱/۰۳◾️ ◾️۱. کلینی، کافی، ج ۸، ص ۱۵۳ و حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۲۹۴ و ابن شعبه حرّانی، تحف العقول، ص ۲۸۲.◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️همه ملائکه، بلکه همه عالم، داعی الی الله هستند. اما آنها داعی به وجوه و ظهورات الله هستند. ملک «داعی»، را داعی گفته‌اند؛ چون به بالاترین مراتب هستی، و ظهور تامِ الله، دعوت می‌نماید. ▪️او از فراز آسمان هفتم، ندا می‌دهد و به آنجا دعوت می‌نماید. ▪️ده‌هزار «قل هو الله»، استغفار و دیگر اعمالی که در ماه رجب وارد شده، در واقع، اجابت ندای اوست. ▪️این عبادات، از عرش عالم نازل شده، و عرشِ آدم را پرورش می‌دهد. (با تصرف و تلخیص) @mohamad_hosein_tabatabaei
☘السلام علیک یا سید الساجدین☘ ▪️مرحوم علامه مجلسی زیارت شریفی را به نقل از مرحوم سید بن طاووس برای حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که خواندن این زیارت، به نیابت از مولایمان حضرت مهدی علیه السلام در روز میلاد حضرت سجّاد علیه السلام توصیه می‌شود: ▪️السَّلَامُ عَلَى زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، الْإِمَامِ الْمَرْضِيِّ وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْمَرْضِيِّينَ. السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى إِمَامِ الْعَدْلِ الْأَمِينِ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، إِمَامِ الْمُتَّقِينَ، وَ وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَصِيِّ الْوَصِيِّينَ، وَ خَازِنِ وَصَايَا الْمُرْسَلِينَ، وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ اللَّهِ الْعُلْيَا، وَ مَثَلِ اللَّهِ الْأَعْلَى وَ كَلِمَتِهِ الْوُثْقَى. ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اخْصُصْهُ بَيْنَ أَوْلِيَائِكَ مِنْ شَرَائِفِ صَلَوَاتِكَ وَ كَرَائِمِ تَحِيَّاتِكَ. فَقَدْ نَاصَحَ فِي عِبَادِكَ، وَ نَصَحَ فِي عِبَادَتِكَ وَ نَصَحَ فِي طَاعَتِكَ، وَ سَارَعَ فِي رِضْوَانِكَ، وَ انْتَصَبَ لِأَعْدَائِكَ، وَ بَشَّرَ أَوْلِيَاءَكَ بِالْعَظِيمِ مِنْ جَزَائِكَ، وَ عَبَدَكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ، وَ أَطَاعَكَ حَقَّ طَاعَتِكَ، وَ قَضَى مَا كَانَ عَلَيْهِ فِي دَوْلَتِهِ حَتَّى انْقَضَتْ دَوْلَتُهُ، وَ فَنِيَتْ مُدَّتُهُ، وَ أَزِفَتْ مَنِيَّتُهُ، وَ كَانَ رَءُوفاً بِشِيعَتِهِ، رَحِيماً بِرَعِيَّتِهِ، مَفْزَعاً لِأَهْلِ الْهُدَى، وَ مُنْقِذاً لَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الرَّدَى، وَ دَلِيلاً لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، وَ عِمَادَ الدِّينِ، وَ مَنَارَ الْمُسْلِمِينَ، وَ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ‏. ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْلِغْهُ مِنَّا التَّحِيَّةَ وَ ارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُ التَّحِيَّةَ وَ السَّلَامَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. ☑️بحار الأنوار، ج ‏۱۰۲، ص ۲۲۲-۲۲۳ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره 🏴 فقره شریف ☘وَ مُنْتَهَي الْحِلْمِ☘ ☑️قسمت ۱ ▪️لغت «مُنْتَهیٰ» اسم مک
فقره شریف ☘وَ مُنْتَهَي الْحِلْمِ ☘ ☑️قسمت ۲ ▪️باید دانست که این «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» نهایت غایت هرچیزی است. در مقدمه‌ی بحث نیز گفتیم که این منتهی از ریشه‌ی نهی است و ترک کردن طلب چیزی در واقع از مقتضیات عقل می‌باشد؛ در جامعه کبیره نیز از اهل‌بیت علیهم السلام تحت عنوان «ذَوِی النُّهیٰ» ذکر شده است لذا نتیجه حاصل می‌کنیم که اصلا سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ به این معنا همان عقل و مقام جبرئیل نظام وجود است؛ جبرئیل که نمی‌تواند از مقام خود تجاوز کند... ملائکة الله دارای مقام معلومی هستند، «وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ» (صافات، ۱۶۴)؛ به فرموده‌ی امیر مؤمنان علیه السلام در خطبه‌ی اول نهج‌البلاغه، گروهى از آنان پیوسته در حال سجده‏‌اند و رکوع نمى‏ کنند؛ «مِنْهُمْ سُجُود لا یَرْکَعُونَ» و گروهى دیگر همواره در رکوعند و قیام نمی‌کنند؛ «وَ رُکُوع لا یَنْتَصِبُونَ» و گروهى که پیوسته در حال قیامند و هرگز از این حالت جدا نمی‌شوند؛ «وَصافُّونَ لا یَتَزایَلُونَ» و گروه دیگرى که پیوسته در حال تسبیح خدا هستند و هرگز خسته نمی‌شوند؛ «وَ مُسَبِّحُونَ لا یَسْأمُون». ملائکه حد معینی دارند و نمی‌توانند از آن حدی که حق متعال برای آنان تعیین کرده است تجاوز کنند اما انسان به واسطه‌ی اینکه روح خدا در او دمیده شده است می‌تواند از «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» نیز بگذرد، همان مقامی که در برخی نقل‌ها همان مقام روح اعظم است! انسان از آن مقام نیز می‌گذرد و بر او باکی نیست چرا که در ادامه می‌فرماید «مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ» (نجم، ۱۷) ﺩﻳﺪﻩ‌ی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﺑﺮ ﻏﻴﺮ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻄﺎ ﻧﺪﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺮﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻫﻢ ﺩﺭﻧﮕﺬﺷﺖ و طغیان ننمود. ▪️طغیان نکردن یعنی پیغمبر صلی الله علیه و آله معتدل بود و اعتدال داشت و اعتدال نیز مربوط به عقل است. عقل موجودی است که در کمال اعتدال است لذا می‌تواند جامع همه‌ی فعلیات باشد. او از حد افراط و تفریط خارج است؛ یک معنی «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» و خود «مُنْتَهیٰ» را می‌توان به همین معنا یعنی مقام اعتدال در نظر گرفت؛ مقامی که از حد افراط و تفریط خارج است. حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در مقام اعتدال بود و «مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَىٰ» لذا در ادامه‌ی «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» می‌فرماید «عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ» (نجم، ۱۵). در این «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ»، «جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ» هست؛ ما انواع جنت داریم از جمله جنت ذات، جنت رضوان، جنت فردوس و... . این «جَنَّةُ الْمَأْوَىٰ» برای کسانی است که به مقام «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» رسیده‌اند‌. سپس می‌فرماید «إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَىٰ» (نجم، ۱۶)، جناب پیغمبر از مقام «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» نیز گذر کرد و به مقامی که انتهای مقامات است رسید، ایشان از حد همه‌ی مقامات گذشت لذا «وَاقِفِ مَوَاقِفِ الشُّهودِ» شد و به مقامی رسید که «إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَىٰ»؛ یعنی مقامی که به «سِدْرَة الْمُنتَهَىٰ» محیط است و مقام احدیت می‌باشد. از آن مقام احدیت می‌توان به نیز تعبیر کرد و بنده شخصا دوست دارم که تعبیر نظام وجود را مطرح کرده و به کار ببرم. آنجا مقامی است که هیچ بشری نتوانسته به آن راه یابد؛ تمام آحاد بشر و یکایک مخلوقات از وصول به آن مقام منع شده‌اند...
☘میلاد با سعادت امام العالمین و مجمع البحرین، حضرت علی بن الحسین زین العابدین سلام الله علیه را به محضر نورانی حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبان آل الله تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. ☘اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الْعَابِدِینَ الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِینَ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَیْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هَادِیا مَهْدِیّا اللهُمَّ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَنْبِیَائِکَ حَتَّى یَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘ولادت با سعادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد☘ ☑️خاطراتی از حضرت آیت‌الله بهجت: ▪️از کانادا آمده بود آقا را ببیند، از پدر و مادری لبنانی و کانادایی بود. چیزهایی شنیده بود و کنجکاو بود. ▪️دلهره و شک درچهره‌اش پیدا بود. وارد اتاق شد، دید آقا دارد تسبیح می‌چرخاند. ▪️به لب‌های آقا خیره شد، دید تکان نمی‌خورند. با خود گفت: «این چه عالمی است که تسبیح می‌گرداند و ذکر نمی‌گوید؟!» ▪️هنوز ننشسته بود که آقا فرمود: «بله! ذکری از امام سجاد(علیه السلام) روایت شده است[١] که هر کس آن ذکر را بعد از نماز صبح بخواند، تا غروب هر چه تسبیح بگرداند، برای او ذکر می‌نویسند.» ▪️رنگش پرید. فقط سکوت کرد. ▪️آن‌هایی که نشسته بودند، چیزی نفهمیدند؛ نمی‌دانستند چه خبر است؟! ◾️این بهشت و آن بهشت، ص ۵۶◾️ : ١. اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي؛ خدایا! همانا صبح می‌کنم در‌حالی‌که تو را تسبیح می‌گویم و تو را تمجید می‌کنم و تو را ستایش می‌کنم و تو را تهلیل (لااله‌الا‌الله گفتن) می‌گویم به عدد آنچه می‌چرخانم تسبیحم را. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوش‌نمودن‌وسکوت شاکله‌ذاتی‌قابل‌حقیقی◾️ ▪️یکی از دستورات قرآن کریم برای ارتقاء قابل به علوم باطنی قرآن در آیه《وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ》(اعراف/۲۰۴) محفوف است. ▪️سامع: فقط صدا به‌شنونده بی‌توجه می‌رسد : گوش‌جان و دل به صدا و صاحب‌صدا بسپارد فاستمعوا در آیه بر باب《افتعال》است و از چند معنی باب افتعال طلب و میل درونی است لذا این گوش کردن از کشش، شوق، ذوق، میل و حب ذاتی نشات می‌گیرد و هیچ تلاش و تکلیف و ریاضت برایش نیست ▪️تَنصّت: سکوت به اکراه. : سکوت محضه براساس شاکله، سرشت و حب و میل ذاتی ▪️فیض‌برنده از قرآن است و ماده قابلیت و پذیرش محضه است و هم که و در مقام و آن‌به‌آن است ولذا قابل باید مطلق باشد تا افاضه فاعل را که است تلقی نماید ▪️چه عجب که فعل《قُرِئَ》و《تُرْحَمُونَ》 یعنی آقای قابل تو به ۲ موضوع کار نداشته باش: 1⃣قاری کیست؟ 2⃣رحمت‌کننده کیست؟ ▪️اما و در حال افاضه‌اند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر کمالی که در این عالم است، حقیقت آن در عالم بالاست که ده بار، یک‌دهم شده (یک ده میلیاردم) و در این عالم ظاهر شده است. اگر ده بار در ده ضرب شود، به حقیقت اوّلی خودش باز می‎گردد. اِنّا ِللهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ. ▪️هر چه در عالم خارج هست، چه در ملائک و چه در جن‎ها و چه در حیوانات و چه در گیاهان و چه در جمادات، همه سایه‎ی عالم حقیقت و عالم انسانیّت است. کسی که به عالم حقیقت راه پیدا کرده است، همه‎ی اسرار عالم خارج برایش آشکار و روشن است. ▪️هر چه در این عالم مشاهده می‎شود، سایه و عکسی است از آنچه در عالم حقیقت و انسانیّت وجود دارد؛ لذا برای کسی که به عالم انسانیّت راه پیدا کرده و به حقایق آن عالم پی برده است، همه ‎چیز این عالم معنی‎دار و قابل فهم است و راز و رمزهای آن برای او مکشوف و هویدا است. اگر بعضی اوقات برای توضیح حقایق انسانیّت به چیزهایی از این عالم ظاهر مثال می‎زنم، گمان نکنید از این چیزها به آن حقایق پی برده‎ام، بلکه چون آن حقایق را خدا نشانم داده است، آنچه سایه و عکس آنها در این عالم است را دریافته‎ام و برای شما بازگو می‎کنم. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام علی بن الحسین علیهماالسلام در روز ۵ سال ۳۷ یا ۳۸ هجری در منزل حضرت صدیقه شهیده زهرای اطهر سلام الله علیها به دنیا آمدند. ◾️احقاق الحق ج۱۹ ص۴۳۹◾️ ☑️این بدان معناست که امام سجاد علیه‌السلام حداقل دو سال از عمر با برکت خویش را با جدّ بزرگوار خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام سپری نموده‌اند. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️ابو حمزه‏ ثمالی گوید: امام سجاد علیه السلام فرمودند: ... اگر مردی به اندازه حضرت نوح علیه السلام عمر کند – نهصد و پنجاه سال – و در آن مکان روزها را روزه گرفته و شب‌ها را عبادت کند، آنگاه بدون ولایت ما (معرفت به حق ما و اداء آن) با خداوند ملاقات کند، این کارها برای او هیچ سودی نخواهد داشت. ◾️عقاب الأعمال(عقاب من جهل حق أهل البيت علیهم السلام‏)، ص۸-۹، حدیث۶◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
▪️ابو حمزه‏ ثمالی گوید: امام سجاد علیه السلام فرمودند: ... اگر مردی به اندازه حضرت نوح علیه السلام ع
☑️مقام خلیفةالّلهی برای حّجت‌های خداوند ▪️خداوند برگزیدگان خود را «خلیفة الله» لقب داده است. در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام چنین می‌خوانیم: ▪️وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‌ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً.{٣٠/بقرة} ▪️و آنگاه که پروردگار تو به فرشتگان فرمود: من در زمین خلیفه‌ای را قرار میدهم. ⁉️ ▪️خداوند که سنخیتی با هیچکس ندارد تا او بخواهد «خلیفه خدا» خوانده شود؛ به چه مناسـبت حضـرت آدم علیه السلام جانشین خدا گردیده. پس خلافت در اینجا به چه معناست؟ ▪️جانشـین یک شـخص به کسـی گفته میشود که وقتی دسترسـی به آن شـخص نباشد، همه امور او به دست جانشین انجام میگردد. و کسانیکه میخواهند با مُخَلَّفٌ عَنٔه ارتباطی داشـته باشند، میدانند که با رجوع به خلیفه این کار میسر شود. ▪️البته خداونـد هیـچگاه از مخلوقات خود غایب نمیشود، ولی چنانکه قبلا بیان شد راه ارتباط طرفینی از بنده به سوي خدا با میل و اختیـار انسـان بـاز نمیشود؛ و چون چنین است به خلیفه او مراجعه میکنیم تا از او همان چیزی را بگیریم که خود راهی برای به دست آوردنش نداریم . اوست که با خـدا ارتباط دارد و از خواست خدا مطّلع میباشد و در تشـخیص کلام خدا با غیر آن اشتباه نمیکند و از تأثیر القائات شیطانی در امان است . ▪️از اینجـا روشن میشود که تعـبیر «خلیفه الله» بر حجّتهـاي معصوم الهی که برگزیـده او هسـتند، اطلاق میشود و غیر از ایشان هیچ کس را نمی‌توان موصوف به این صفت دانست؛ در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز «خلیفه الله» به همین معنا به کار رفته است. ▪️حضـرت باقر العلوم علیه السلام چنین توضیح داده اند: ▪️قال : إنًی جاعِلً فِی الأرضِ خَلیفَةً ، لي عَلَیهِم فَیَکونُ حُجَّةً لي عَلَيهِم في أرضي ▪️(خداي متعال) فرمود: من در زمین براي خود خلیفه‌ای بر آنها قرار میدهم پس او حّجت من بر ایشان در زمینم میباشد.(۱) ▪️در ادامه حدیث، قسمت دیگري از فرمایش خدای متعال آمده است که : ▪️إني اُریـدَ انَ أخلُق َخلقًا بِيَدي أجعَلُ ذُري‍ّتَهُ انبياء المُرسَلينَ و عِباداً صالِحینَ و ائمة مُهتَدينَ اجعلهُم خُلَفائی عَلی خَلقی في أرضي یَنهونَهم عَنِ المَعاصي و یُنذِرونَهم عَذابي و یَهدونَهُم إلی طاعَتي وَ یُسلِکونَ بِهم الی طَریقِ سَبیلي وَ اجعلهم حُجَةً لي ▪️همانـا من(خداونـد) میخواهم مخلوقی به دست خود بیـافرینم که فرزنـدان او را پیـامبران فرسـتاده شـده و بنـدگان شایسـته و پیشوایان هـدایت یافته قرار دهم. ایشان را جانشـینان خود بر آفریدگانم در زمینم قرار میدهم تا آنها را از گناهان باز داشـته و از عذاب من بترسانند و به اطاعت از من هدایتشان کنند و ایشان را به راه من آوردند و من آنها (جانشینان خود) را حّجت خود قرار دهم.(۲) ▪️در این عبارت روشن است که شأن خلیفه الّلهی اختصاص به حّجتهاي برگزیده الهی دارد و بنابراین نسـبت دادن این وصف به همه انسانها، به هیچوجه قابل قبول نیست. ▪️همین شأن است که هیـچکس نمیتوانـد آنرا نادیـده بگیرد و بگویـد من میخواهم بنـده خـدا باشم اما به خلیفه او که تنها بـاب بنـدگی اوست، کاری نـدارم چنین چیزی نمیشود. چون انکار خلیفه و نشـدن به او، درحقیقت انکار خداونـد و ربوبیت اوست. (۱-۲) تفسیر نور الثقلین،ج۱ص۵۱و۵۲. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت دوم بخش چهارم2⃣ خداوند همیشه عالم است نه فقط روز قیامت تَوَدُّ لَوْ أَنّ
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم بخش اول ● سخنى درباره ((حب )) و ((دوست داشتن خدا)) در ذيل جمله : ((ان كنتم تحبون اللّه ...)) قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ در تفسير آيه : ((و الذين آمنوا اشد حبا للّه ...))، گفتارى پيرامون مسأله ((حب )) داشتيم و گفتيم كه حب نسبت به خداى تعالى معناى حقيقى و واقعى كلمه است ، همانطور كه به غير خداى تعالى تعلق مى گيرد. در اينجا اين بحث را اضافه مى كنيم كه : خداى سبحان به طورى كه كلام مجيدش با بانگ رسا اعلام مى دارد و جاى ترديد باقى نمى گذارد، بنده خود را به سوى ايمان و پرستش خالصانه خود، و اجتناب از شرك دعوت مى كند، از آن جمله مى فرمايد: ((الا للّه الدين الخالص )). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 247 و نيز مى فرمايد: ((و ما امروا الا ليعبدوا اللّه مخلصين له الدين )) و آياتى ديگر از اين قبيل . در اين هم شكى نيست كه اخلاص در دين وقتى به معناى واقعى كلمه ، محقق مى شود كه شخص عابد همانطور كه هيچ چيزى را اراده نمى كند مگر با حب قلبى و علاقه درونى ، در عبادتش هم چيزى به جز خود خدا نخواهد، تنها معبود و مطلوبش خدا باشد، نه صنم ، و نه هيچ شريك ديگر، و نه هيچ هدفى دنيوى ، بلكه و حتى هيچ هدف اخروى ، يعنى رسيدن به بهشت و خلاصى از آتش و امثال اينها، پس خالص داشتن دين براى خدا به همين است كه در عبادتش محبتى بغير خدا نداشته باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز جماعت به امامت مقام قلب بیانات شب اول رمضان۱۴۴۱ق◾️ ▪️وقتی شخص در محرابش مشغول نماز است جمعی از اعضا و قُوای او در حال هستند ▪️گوش با شنیدن، زبان و لبها با گفتن ذکر، حلق و ریه و سیستم تنفسی با دم و بازدم، کف پا، زانوها و کمر با ایستادن و خم شدن، پیشانی و سر و صورت با سجده بر روی مهر. کمر، کف دست و انگشتان پا با خم شدن در رکوع و در سجده، کتف‌ها و بازو و کف دستها با قنوت، چشم با رو کردن به قبله تمام اعضای مقادیم بدن با رو کردن به قبله هر کدام دارد سهم و بهره خویش از این 《》را می‌برند و همه این اعضا در به امام جماعتی بنام 《》 رو می‌کنند 》 است با سهم و قسط و بهره خودش از نماز را می‌برد. ▪️حال اگر (مقام قلب) بهره‌ای از این نماز نداشت یا بهره و سهم ضعیفی دارد آیا ما حق داریم بقیه حاضرین در این نماز جماعت را از خواندن نماز محروم کنیم؟؟ ▪️مسلما عقل سلیم تجویز نمی‌کند که چون قلب به عنوان دارد بقیه حاضرین از اعضا و جوارح را از نماز محروم کنیم پس صائم از نماز اول وقت در هر شرایطی غافل نشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چطور در شرع مقدس و نيز بزرگان ما فرمودند كه خلاف نفرماييد، ولو به مزاح و مطايبه باشد، و نفس را عادت ندهيد كه خلاف فكر كند و خلاف بينديشد و دروغ بگويد، ولو به مطايبه باشد، زيرا به همين اندازه كه به خلاف گرايش پيدا كرد، در كارش و خوابش اثر میگذارد، و خوابهايش پريشان میشود، و هرچه افكار آلوده شود، و انسان نيات كج و معوج داشته باشد، در وى اثر میگذارد. ▪️يكى از آن ۱۵۰ جمله اى كه موعظه ارسطو به شاگردش اسكندر افريدوسى میباشد همين است كه، خلاف مكن دروغ نگو، ولو به مجاز و مطايبه. اينها حتى در خوابهاى تو اثر میگذارد، خوابهاى آشفته می بينى. ▪️در درسهاى پيش عرض كردم: شيخ الرئيس در آن عهدنامه خود میفرمايد: يكى از عهدهايى كه من با خدا بستم، اين است كه قصه ها و رمانها و افسانه هاى آلوده و هرزه را نخوانم. اينها انسان را مشوش میكند، و انسان را از حريم استقامت و علم و معارف باز میدارد. بو على میگويد: من با خدا عهد كردم اين حرفهاى آلوده و اين افسانه ها و دروغها را نخوانم؛ اينهايى كه شوراننده انسان به راههاى غلط و نارواست. اينها انسان را از مسير انسانى به در میبرد. ▪️از جمله رياضتهاى دينى اعتياد به طهارت و راستى و امانت و وقار و سكينه است، چون يك صراط مستقيم بيشتر نيست: إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم. هرچه اين دستورالعمل در متن ذات شما و در متن اجتماع و امور شما پياده شود، شما انسانتريد. هركس قرآن را در خود بيشتر دارد، به همان اندازه قرآن و قرآنى شده است. ◾️شرح فارسی اسفار ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روزی از این ماه نباشد که در ظهر، صلوات شعبانیّه با توجّهِ به معانی آن، از ما ترک شود. هم هر روز ظهر و هم شب نیمه‌ی شعبان، از صلوات شعبانیّه بهره بگیریم. در این صلوات هم معارف بسیار عمیق ولایی، هم موعظه‌های عمیق اخلاقی و هم دعاهای بسیار بلندی هست. اینکه در این صلوات دعا می‌کنیم: فَأَعِنّٰا عَلَى الْإِسْتِنٰانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفٰاعَةِ لَدَيْهِ، خیلی بلند است. یعنی می‌خواهیم در ماه شعبان هم­پای پیغمبر اکرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و­ آله‌ و سلّم راه برویم. این خواسته چقدر عظیم است! ▪️همچنین در تمام روزها، همه‌ی شب­ها و تمام سحرهایی که خلوتی دارید، مناجات شعبانیّه را با توجّه بخوانید و با الفاظ و عبارات آن با خدا مناجات و گفتگوی عاشقانه کنید. ▪️یک‌بار عبارتی از دعا و مناجات را از رو می‌خوانیم، امّا یک‌بار با آن عبارت با خدا حرف می‌زنیم. خیلی فاصله است بین اینکه من مناجات شعبانیّه را از اوّل تا آخرش بخوانم و تمام کنم و بگویم الحمدلله، ثواب خواندن آن را بردم، با اینکه در قالب این مناجات با خدا گفتگو کنم و نرد عشق ببازم و با خدا حرف بزنم. ان­‌شاءالله با این مناجات، گفتگوی عاشقانه، لطیف و با احساس با خداوند داشته باشیم و بر این امر مداوت کنیم. لااقل روزی یک‌بار این کار را انجام دهیم. ان­‌شاءالله طوری باشد که تا خلوتی پیدا شد، مثلاً تنها پشت فرمان نشسته‌ایم و در خودرو کسی نیست، یا در خیابان پیاده راه می‌رویم و کسی همراهمان نیست که مزاحم تمرکزمان شود، این مناجات را زمزمه کنیم و به تکرار آن مشغول شویم. آن‌قدر تکرار کنیم که مفاهیمش به جان ما بنشیند و حتّی عبارات ظاهریش هم حفظمان شود، به‌گونه‌ای شود که ماه شعبان تمام نشود مگر اینکه عبارات ظاهری آن هم حفظمان شده باشد. این مناجات محدود به ماه شعبان نیست. درست است در ماه شعبان وارد شده، امّا این جمله­‌های نورانی و بزرگ و عمیق و زیبا، برای همه‌ی روزها و شب­های سال، به‌کار می‌آید. یک عارف عاشق در گفتگوی با خدای متعال، زیباتر و عمیق‌تر از این، چگونه می‌تواند حرف بزند؟ چقدر زیباست! حالا که بهانه‌ای فراهم شده است، بهره‌گیری از این مناجات را شروع کنیم و با خدا گفتگو کنیم؛ فرصت را از دست ندهیم. ▪️فرازهای این مناجات، خیلی بلند و عمیق است و هربار که آن را با توجّه و احساس می‌خوانید، یک پرده کنار رود و با یک لایه‌ی عمیق­‌تر از آن ارتباط برقرار می‌کنید و نهایتاً می‌بینید که این اقیانوس تَه ندارد. هرچه در فهم این مناجات جلو روید، باز می‌بینید چشم‌انداز بسیار بزرگی پیشارویتان است که هنوز به آنها نرسیده‌اید. ▪️اینها را که عرض کردم، اوّل به خودم توصیّه می‌کنم. از خدا می‌خواهم که به همه­‌ی ما این توفیق را عنایت کند که از این فرصت بسیار بسیار نورانی ماه شعبان‌المعظّم بهره ببریم تا میهمان‌های شایسته‌ای برای خدای بزرگ در ماه مبارک رمضان شویم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اشخاص سه دسته‎اند: انبیا، پیروان انبیا و سایرین؛ به تعبیر دیگر: عالم ربّانی، متعلّم و هِمَج؛ به بیان دیگر: معلّم‎ها، شاگردها و بچّه‎های کوچولو که هنوز به رشد نرسیده‌اند و مدرسه نمی‎روند. ▪️شیعه‎ها سه‌‌تا صبح دارند؛ یکی صبح خلقت حضرت آدم علیه السّلام، یکی صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ، یکی هم صبح قیامت. هر روز صبح که از خواب بیدار می‎شوی، قیامت است. تمرین کن تا هر روز قشنگ‎تر شود. اگر توجّه داشته باشی، رشد می‎کنی. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ ۲۸۴_بشنو: ▪️در معراج خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و در احادیث معراج تدبر کن تا بدانی که انسان تا صعود برزخی و فوق آن تحصیل نکرده است حقایق برای او مکشوف نمی گردد... ▪️و گفته آمد که صعود برزخی زیر سر انصراف از این نشأه و توجه تام به آن سوی عالم است. ▪️معراج عروج به ملکوت است که با تولد ثانی ولادت ثانیه تحقق می یابد نه عروج به کرات باشد که برای پیشرفت کنندگان صنعت و تکنیک امروزی نیز میسر است. یعنی باید جان متحول گردد و در خودش به عروج نفسانی برسد نه اینکه فکر قوی گردد و بدن را به کرات صعود دهد. ▪️پس معراج دال بر صعود جان شخص و مکاشفات است و معراج سفرنامه و شرح اطوار وجودی انسان است. ◾️شرح دفتر دل علامه حسن زاده ی آملی شارح:استاد صمدی آملی حفظه الله◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️آیا نباید در فکر این باشیم که از کسی که خداوند برای اصلاح جامعه قرار داده بخواهیم که بیاید؟! ▪️خود او در مسجد سهله و جمکران، در خواب و بیداری در گوش افرادی از دوستانش بدون اینکه او را ببینند، فرموده است: «فرج من نزدیک است، دعاکنید» یا به نقلی فرموده: «فرجم نزدیک شده، دعا کنید بَدا (تأخیر) حاصل نشود». ◾️در محضر بهجت، ج١، ص١٠٨◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم بخش اول ● سخنى درباره ((حب )) و ((دوست داشتن خدا)) در ذيل جمله : ((ان
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم بخش دوم ● حب چيست و چه آثارى دارد؟ حال ببينيم حب چيست ؟ و چه آثارى دارد؟ حب در حقيقت تنها وسيله اى است براى اينكه ميان هر طالبى با مطلوبش رابطه برقرار كند و هر مريدى را به مرادش برساند، و حب اگر مريد را به مراد و طالب را به مطلوب و محب را به محبوب مى رساند، براى اين است كه نقص محب را به وسيله محبوب برطرف سازد تا آنچه را ندارد دارا شود، و كمبودش ‍ تمام و كامل گردد. پس براى محب هيچ بشارتى بزرگتر از اين نيست كه به او بفهمانند محبوبش دوستش دارد، اينجا است كه دو حب با هم تلاقى مى كنند و از دو سو غنج و دلال رد و بدل مى شود. پس انسان اگر غذا را دوست دارد و به سوى آن كشيده مى شود و در صدد تهيه كردنش بر مى آيد، براى اين است كه به وسيله آن نقصى را كه (همان گرسنگى باشد) در خود احساس مى كند برطرف نمايد، و يا اگر عمل زناشوئى را دوست مى دارد و در صدد رسيدن به آن بر مى آيد براى اين است كه نقصى را كه در خود سراغ دارد (كه همان شهوت است ) از خود برطرف نمايد. و همچنين دلش براى ديدن دوستش پر مى زند و اين علاقه باعث مى شود كه بپا خيزد و در صدد ديدار با او برآيد. و به وسيله انس با او، تنگى حوصله خود را جبران كند. و به همين منوال اگر عبد مولاى خود را دوست مى دارد و يا خادم به مخدوم خود علاقه مى ورزد براى اين است كه خود را اسير و گرفتار حق او مى داند، عبد، خود را اسير حقوق مولا،و خادم ، خود را رهين احسان مخدوم مى داند و مى خواهد سنگينى اين حق را از دوش خود بيفكند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 248 و اگر شما خوانندگان عزيز ساير موارد علاقه و محبت را يك يك در نظر بگيريد و يا داستانهاى عشاق تاريخ را بخوانيد بدون شك مى بينيد كه با همه اختلافى كه در آنان هست ، در اين مطلب شريك اند، كه مى خواهند با وصل به محبوب ، خلاى را از خود پر كنند. پس بنده مخلص كه اخلاص خود را با محبت به خدا اظهار مى دارد، هيچ هدفى جز اين ندارد كه خدا هم او را دوست بدارد، همانطور كه او خدا را دوست مى دارد و خدا براى او باشد همانطور كه او براى خدا است ، اين است حقيقت امر. چيزى كه هست خداى سبحان در كلام مجيدش هر حبى را حب نمى شمارد چون حب (كه حقيقتش علقه و رابطه اى است ميان دو چيز)، وقتى حب واقعى است كه با ناموس حب حاكم در عالم وجود، هماهنگ باشد، چون دوست داشتن هر چيز مستلزم دوست داشتن همه متعلقات آنست و باعث مى شود كه انسان در برابر هر چيزى كه در جانب محبوب است تسليم باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei