▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
▪️کوچک اصلاً نمیتواند بزرگ را تعریف کند، بلکه شخص بزرگ را هم با تعریف خود کوچک میکند، برای همین خود آنها باید معرّف خودشان باشند.
▪️آنچه از فعل و صفات که مطابق ذهن خودمان به ائمّه علیهم السّلام نسبت میدهیم، شمایلی است که در حدّ فهم خودمان از آنها در درون خویش ترسیم میکنیم و با حقیقت آنها بسیار فاصله دارد. هیچ کس نمیتواند به حقیقت آنها دست یابد، لذا خودشان فرمودند: نَزِّلُونَا عَن الرُّبُوبِیَّةِ وَ قُولُوا فى فَضلِنَا مَا شِئتُم وَ لَن تَبلُغُوا: ما را از رتبهی خداوندگاری پایینتر بدانید و هر چه میخواهید در فضیلت ما بگویید و (لکن بدانید هر چه هم به خیال خود بلندپروازی کنید) به حقیقت فضیلت ما نمیرسید.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#اهل_بیت_علیهمالسلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
☘ای عَلَم ملت و نفس رسول
حلقه كِش علم تو گوش عقول
ای به تو مختوم كتاب وجود
وی به تو مرجوع حساب وجود
داغ كِش نافه تو مشك ناب
جزیه ده سایه تو آفتاب
خازن سبحانی و تنزیل وحی
عالم ربانی و تأویل وحی
آدم از اقبال تو موجود شد
چون تو خلف داشت كه مسجود شد
تا كه شده كُنْیَت تو بوتراب
نُه فلك از جوی زمین خورده آب
✔️مرحوم میرداماد
#اميرالمومنين
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی روز هشتم ،ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق ، برابر با ۱۴۰۰/۲/۱◾️ ◾️جلسه
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب نهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۱◾️
◾️جلسه پانزدهم شرح رساله لقاءالله #قسمت_دوم◾️
▪️در اینجا استاد در بیان کون جامع نکاتی را بعنوان مقدمه بحث مطرح فرمودند:
▪️نکته اول اینکه هر یک از ما میتوانیم یک آدم و حوّایی تصور بشویم که نسل و فرزندانی داریم، فرزندان ما هم فرزندانی پیدا میکنند و نسل ها یکی بعد از دیگری میآیند.
▪️نکته دیگر اینکه ما در مورد اجداد خود تا جدّ دوم و سوم را میشناسیم و به ندرت از جدّ چهارم اطلاع داریم.
از ناحیه فرزندان نیز به همین صورت؛ نوه های خود، و شاید فرزندان نوه ها را ببینیم. بیشتر از این از اجداد قبلی خود و فرزندان بعد از خود خبر نداریم.
▪️به یک تعبیری؛ ما بطور کلی از اصل و ریشه خود بیخبریم فقط میدانیم که به جناب آدم و حضرت حوا متصل هستیم. از آنچه هم که بعنوان نسل و ذرّیه از ما باقی میماند نیز، بیخبریم.
▪️کونِ جامع؛ کونی است که مقامِ جمعی دارد. کون جامع هم به اَسرار وچودی خودش آگاه است و هم به اسرار وجودی ماقبل خود و هم به اسرار وجودی مابعد خود.
▪️کون جامع؛ به اَسرارِ وجودیِ عالَم ظاهری طبیعت از کرهی زمین و کرهی آب و کرهی هوا و کره ی اِتِر تا کهکشانهاست خبر دارد.
▪️کون جامع؛ از هر چه که در عالَم ظاهر و طبیعت است از مفردات؛ مثل عناصر اَربعهی اَرضی به صورت کلی؛ و عنصر خامِس سَماوی و همچنین آنچه را که در عالَم مِثال هست و هر آنچه که در عالم عقل هست، باخبر است.
▪️همهی این موارد پیش کون جامع حاضر است. که این مقام کون جامع را به عقلِ بِالمُستَفاد تعبیر میکنیم.
▪️نفسِ ما دارای قوایی هست که به واسطه آنها کار انجام میدهد؛ اعم از قوای نباتی و قوای حیوانی و قوای انسانی. نظیر قوه باصره برای دیدن و قوه سامعه برای شنیدن و سایر قوا ...
▪️در رأس قوای انسانیِ نفس، قوه عاقله است. قوهی عاقله دارای چهار مرتبه است: عقلِ هَیوُلانی، عقلِ بِالمَلَکه، عقلِ بِالفِعل و مرتبهی نهایی عقل، عقل بِالمُستفاد است.
قوه عاقله ابتدا در حد عقل هیولانی است.
▪️فرق بین عقل بالمستفاد و عقل بالفعل این است که عقل بالفعل معقولات را ادراک میکند اما عقل بالمستفاد؛ آن توانمندی نفس است که هر چه از معقولات را که عقل بالفعل ادراک کرده است؛ عقلِ بالمُستفاد، مخزن همهی این معقولات و مُدرَکات میشود.
▪️در رسالهی نفس الامر که یکی از هشت رسالهی عربی حضرت علامه حسن زاده (محبوب القلوب) است؛ آمده است: مخزن قوهی عاقله، عقل فعال است؛ مثل این که مخزن قوهی واهمه را حافظه می گوییم. و مخزن قوهی حس مشترک را قوهی خیال مینامیم.
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_پانزدهم_شب_۱_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب نهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق ،برابر با ۱۴۰۰/۲/۱◾️ ◾
◾️قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب نهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه. ق، برابر با ۱۴۰۰/۲/۱◾️
◾️جلسه پانزدهم شرح رساله لقاءالله #قسمت_چهارم◾️
▪️مستفاد از ریشهی "فادَ ، فیدَ" و در باب استفعال است و کلماتی نظیر "مفید" ، "فایده" ، "استفاده" همه از این خانواده اند.
▪️مستفید آنجایی است که کسی که بخواهد به انسان فایده ای برساند از باب اینکه میل و طبع باطنی و ذاتی او اینگونه باشد. یعنی اصلاً دوست دارد که به دیگران فایده رسانی کند. عقل مستفاد آن عقلی را می گویند که اصلاً شاکلهی وجودی اش این است که میتواند اِفاده و فایده رساندن را طلب کند.
▪️حال عقل فعّال؛ در مقامِ اِفاده و اِستفاضه، این قابلیّت را دارد که مُستفید و مُستفیض باشد. عقل فعال این قابلیت را دارد که هر آنچه ازمعقولات در او هست، را دفعتاً به انسان اطلاق و اِفاده بکند "اِنّا اَنزَلناهُ في لیلة القَدر"
▪️یعنی همهی آنچه که در عقل فعال وجودِ عینی دارد، عقل فعال میتواند تمام دارایی ها و دانایی های خود را به هر کسی که قابلیّت پذیرش داشته باشد، به یکباره بدهد.
▪️اگر انسانی به رُتبهی عقل بالمستفاد رسیده باشد این قابلیت را دارد که تمام معقولات را یکباره تلقی کند. چنین فردی به مرتبه ی عقل بالمُستفاد رسیده است.
در حالیکه درمرتبه ی عقل بالفعل چنین قابلیتی وجود ندارد.
▪️عقل بالمستفاد؛ کون جامع است. یعنی تمام صُوَر معقولاتی را که در عالم عقل فعال موجود است، بالاتر، صُور معقولات و موجودات مادونِ عقل فعال که عالم طبیعت است، همه به وجود عقلی در آنجا حاضر هستند.
بالاتر از عقل فعال ، عقل بسیط است ، عقل اول است. یعنی عقل اول، از لحاظ رتبه ی وجودی، بالاتر از عقل فعال است.
▪️عقل بالمستفاد؛ میتواند هر چه عقل فعال دارد یکجا از او بگیرد. بلکه دوست دارد هر چه که عقل اول دارد هم از او هم بگیرد. بعد آنچنان سیر صعودی میکند که حتی از عقل اولِ مفید هم بالاتر میرود.
▪️عقل فعّالِ مفید و مُستفید و مُستفیض را از جنبه شرعی تعبیر به جبرئیل میکنند. انسان می تواند حتی از جبرئیل هم برتر باشد و بالاتر برود.
✔️از چنین انسانی تعبیر به کون جامع میکنیم
#رمضان_۱۴۰۰
#جلسه_پانزدهم_شب_۱_۲_۱۴۰۰
#شرح_رساله_لقاءالله
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جملهای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیدهایم، اما فکر میکنم تنبلانهترین جمله دنیاست.
▪️این جمله که «آزاد باش، هرکس حق دارد هر عقیدهای داشته باشد» حرف بهظاهر خوب، مدرن و صلحطلبانهای بهنظر میرسد. اما تنبلانهترین سخن ممکن است.
▪️باید دانست که واقعیت چیست و کجاست و دنبال آن بود. نه اینکه هرکس هر عقیدهای بخواهد داشته باشد.
#دکتر_دینانی
#جستجوی_واقعیت
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
ای که به عشقت اسیر، خیل بنیآدمند!
سوختگان غمت، با غم دل خرّمند
هر که غمت را خرید، عشرت عالم فروخت
با خبران غمت بی خبر از عالمند
در شکن طرّهات، بسته دل عالمی است
وآن همه دلبستگان، عقدهگشای همند
یوسف مصر بقا، در همه عالم تویی
در طلبت مرد و زن، آمده با درهمند
تاج سر بوالبشر، خاک شهیدان توست
کاین شهدا تا ابد، فخر بنی آدمند
در طلب اشک ماست، رونق مرآت دل
کاین دُرر با فروغ، پرتو جام جمند
چون به جهان خرّمی، جز غم روی تو نیست
باده کشان غمت، مست شراب غمند
عقد عزای تو هست، سنّت اسلام و بس
سلسلهی کائنات، حلقهی این ماتمند
گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند
خیل ملک در رکوع، پیش لوایت خمند
خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را
زان که شهیدان او، جمله مسیحا دمند
هردم از این کشتگان، گر طلبی بذل جان
در قدمت جان فشان، با قدمی محکمند
سرّ خدای ازل، غیب در اسرار توست
سرّ تو با سرّ حق، خود ز ازل توأَمند
محرم سرّ حبیب، نیست به غیر از حبیب
پیک و رسل در میان، محرم و نامحرمند
در غم جسمت ” فؤاد ” ، اشک خوبه چرا؟
کاین قطرات عیون، زخم تو را مرهمند
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 حی علی العزا...
▪️امام حسین علیه السلام تجلی خداست،تجلی امام حسین علیه السلام هم همدوش تجلی خداست. محرم که می شود تجلی امام عالم را عوض می کند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
❞ عینصاد:(استاد علی حائری صفایی)
☑️﮺ حسین علیه السلام هدف و حکومتی را در نظر دارد که جامعهی انسانی را از دامپروری مرفّه جدا میکند و آدمی را برای حضور حق میسازد.﮺
▪️یزید مهاجم است، نقش فعال حسین را میشناسد و زمینه سازی های او را میفهمد، نامههایی که رد و بدل میشود و آتشهایی که بر افروخته میشود، همهی اینها را در نظر دارد و این است که میخواهد آب را از سرچشمه ببندد و از حسین بیعت بگیرد و یا این که حسین را بگیرد و حسین هم با توجه به این که هنوز تنور داغ نشده از بیعت و درگیری کناره میگیرد.
▪️حتی در روز عاشورا پس از آن همه خون و فتنه باز پیشنهاد کناره گیری میدهد و آنها را نمیپذیرند. همین نکته نشان میدهد که شهادت هدف نیست اگر چه انتخاب هست. حسین برای کشته شدن نیامده ولی از کشته شدن هم وحشت ندارد، تا بتواند به خاطر ایجاد زمینه و تشکیل حکومت حق میماند و اگر نتوانست از کشته شدن پنهانی و بی سرو صدا به شهادتی در زمین نینوا و به وسعت تمامی تاریخ، روی میآورد و این شهادت را انتخاب میکند.
▪️تحلیلهایی که از داستان نینوا میشود باید به این همه توجه داشته باشد که حسین هدف و حکومتی را در نظر دارد که جامعهی انسانی را از دامپروری مرفه جدا میکند و آدمی را برای حضور حق میسازد، اما از خروج مدینه تا مکه و از مکه تا کوفه و نینوا، بهترین فرض را در هر مرحله انتخاب میکند چون دشمن در تعقیب است و فرصت نمیدهد، مگر این که به کوههای یمن فرار کند و یا به قلع و قمع مهرههای یزید و حتّی ترور شخصیتهای شام، قناعت کند و حکومتی را با این شکل پایه ریزی نماید.
☑️تقیه | ص ۲۰۰
@mohamad_hosein_tabatabaei