▪️خلیفهی عبّاسی برای به شهادت رساندن امام علیه السّلام یکی از مأمورانش را احضار کرد و از او پرسید در راه من حاضری از چه چیزت بگذری؟ گفت از همهی مالم. خلیفه گفت: نه، برو. بعد دوباره احضارش کرد و همان سؤال را پرسید، گفت از همهی مالم و جانم. خلیفه گفت: نه، برو. باز احضارش کرد و همان سؤال را کرد، گفت از مالم و جانم و دینم. خلیفه گفت: حالا شد. پس برو و امام را به شهادت برسان.
▪️در دستگاه ظلمه اگر کسی بخواهد مقبول واقع شود، باید از دینش بگذرد. ما در دستگاه خوبان اگر حاضر نباشیم در راه آنها از دینمان بگذریم، چطور انتظار مقبول واقع شدن داریم؟ دوست اهل بیت علیهم السّلام دینی جز محبّت خدا و خوبان خدا ندارد: یا دینَ مَن لا دینَ لَهُ: ای دین کسی که دینی ندارد. نکند مقدّسمآبیها ما را از خوبان خدا جدا کند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات27-26 آل عمران، قسمت چهارم بخش اول ● رزق ، چيزى است كه مورد انتفاع مرزوق واقع شود و ربطى به زيا
آیات 27-26 آل عمران ، قسمت چهارم
بخش دوم
● بحث روايتى
در كافى از عبد الاعلى ، مولاى آل سام از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت :
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 222
حضور آن جناب عرضه داشتم قرآن كريم مى فرمايد: ((قل اللّهم مالك الملك ، توتى الملك من تشاء، و تنزع الملك ممن تشاء)) آيا جز اين است كه ملك بنى اميه را خدا به آنان داده ؟ فرمود: اينطور كه تو فكر كرده اى نيست ، خداى عزوجل ملك را به ما داد، ولى بنى اميه از دست ما ربودند، همانطور كه خدا به مردى جامه نو مى دهد، ولى چپاولگرى آنرا از دست وى مى ربايد، همچنان كه نبايد گفت خدا به چپاولگر جامه روزى كرده ، چون جامه مال او نيست ، همينطور نبايد گفت خدا به بنى اميه ملك داده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️هرگاه از قم به مشهد مشرف میشد و هم چنین در راه بازگشت از مشهد به قم، در تهران توقفی میکرد و به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم علیهالسلام میرفت.
گاهی پیش میآمد که نیمهشب به حرم میرسید و درهای حرم بسته بود. اثاث را پشت در حرم میگذاشت یا اتاقی میگرفت و در آنجا منتظر میماند تا در حرم باز شود. میفرمود: به هر نحوی هست، نباید محروم بشویم.
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠◾️
◾️به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام◾️
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️« اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
▪️[آیتالله بهجت قدسسره ] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
#سؤال: ویژگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام چه بود که زیارت ایشان با زیارت امام حسین علیهالسلام مطابقت دارد؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️[ایشان] از اولاد فاطمه ای بود که اهل ولایت بود. و [اینکه] در میان اولاد فاطمه علیهاالسلام، با آن مقامات علمی و عملی که داشتند، ولایت را هم داشته باشند، فوقالعاده اند دیگر، خدا می داند. چون «لیسوا کسائر النّاس؛ مانند سایر مردم نیستند».
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️هرگاه از قم به مشهد مشرف میشد و هم چنین در راه بازگشت از مشهد به قم، در تهران توقفی میکرد و به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم علیهالسلام میرفت.
گاهی پیش میآمد که نیمهشب به حرم میرسید و درهای حرم بسته بود. اثاث را پشت در حرم میگذاشت یا اتاقی میگرفت و در آنجا منتظر میماند تا در حرم باز شود. میفرمود: به هر نحوی هست، نباید محروم بشویم.
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠◾️
◾️به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام◾️
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️« اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
▪️[آیتالله بهجت قدسسره ] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
#سؤال: ویژگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام چه بود که زیارت ایشان با زیارت امام حسین علیهالسلام مطابقت دارد؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️[ایشان] از اولاد فاطمه ای بود که اهل ولایت بود. و [اینکه] در میان اولاد فاطمه علیهاالسلام، با آن مقامات علمی و عملی که داشتند، ولایت را هم داشته باشند، فوقالعاده اند دیگر، خدا می داند. چون «لیسوا کسائر النّاس؛ مانند سایر مردم نیستند».
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حب_فی_الله_و_بغض_فی_الله
▪️در احادیثی که از پیامبر اکرم و ائمّة معصومین علیهم افضل صلوات المصلّین در کتب معتبر حدیثی ذکر گردیده است، حبِّ فی الله و بغض فی الله، یعنی دوستی به خاطر خدا و دشمنی به خاطر خدا، لازم و ملزوم یکدیگر و به عنوان محکمترین پیوند دهنده ی بین شخص و ایمان راستین و آنچه ایمان در آن خلاصه میشود، معرّفی شده است.
▪️امام باقر علیه السّلام میفرمایند: هنگامی که خواستی پی ببری که خیری در خودت هست، به قلب خود نظری بیفکن. پس اگر اهل طاعت الهی را دوست و اهل معصیت پروردگار را دشمن میدارد، بدان در تو خیری هست و خداوند تو را دوست میدارد. ولی آن گاه که اهل طاعت الهی را دشمن و اهل معصیت خداوند را دوست میدارد، بدان که در تو خیری نیست و خداوند تو را دشمن میدارد.
▪️و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند: محکمترین دستگیره ی ایمان دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و به ولایت اولیاء خدا گردن نهادن و از دشمنان خدا بیزاری جستن است. همچنین آن حضرت فرمودند: در راه خدا مهر بورز و در راه خدا دشمن بدار و در راه خدا #ولایت بپذیر و در راه خدا دشمنی کن، زیرا جز از این راه نمیتوان به ولایت الهی نایل شد. پس آن گاه به #علی علیه السّلام اشاره کرده و فرمودند: آیا این را میبینی؟ راوی عرض کرد: آری. حضرت رسول فرمودند: دوستِ این، دوست خداست، پس او را دوست بدار و دشمنِ این، دشمن خداست، پس او را دشمن بدار.
▪️از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدند آیا دوستی و دشمنی از ایمان است؟ حضرت فرمودند: آیا #ایمان چیزی جز دوستی و دشمنی است؟
▪️باید توجّه داشت که حبّ و #دوستی، اصل، و بغض و #دشمنی، از تبعات و لوازم آن است. یعنی شخصی که کسی را دوست میدارد، بالتّبع دشمنان او را دشمن میدارد. بنابراین محبّت و دوستی خدا و اولیاء خدا، اصل، و نفرت و عداوت دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا، از لوازم و تبعات آن است.
◾️استاد مهدی طیب، #ره_توشه_دیدار ، ص ۱۹۳-۱۹۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
گوش خر بفروش و دیگر گوش خر
این سخن باور ندارد گوش خر
▪️هوشمندی از باطن انسان است. ما از صبح تا شب چقدر چیزهای مختلف میبینیم و میشنویم اما تو گویی که آنها را ندیدهایم یا نشنیدهایم. مولوی میفرماید: چشم باز و گوش باز و این عمی حیرتم از چشم بندی خدا؛ یعنی حقایق را نمیبینی.
▪️صدا دارای وجه طبیعی و مادی است که همان فرکانس است و یک وجه «معنی» دارد. یعنی یک معنایی را منتقل میکند. زمان بر همه چیز عبور میکند و فرسوده و پیر میکند اما «معنی» را نمیتواند فرسوده کند.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران ، قسمت چهارم بخش دوم ● بحث روايتى در كافى از عبد الاعلى ، مولاى آل سام از ام
آیات 27-26 آل عمران، قسمت چهارم
بخش سوم
● آيا ملك و حكومت بنى اميه را خدا به آنان داد؟
مؤلف : نظير اين روايت را عياشى از داود بن فرقد از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده ، البته منظور امام (عليه السلام ) دادن تشريعى است ، نه تكوينى چون از نظر تكوين ملك بنى اميه را هم خداى تعالى داده ، در سابق هم گفتيم كه دادن ملك دو جور است ، يكى تكوينى يعنى آفريدن ، و در دسترس گذاشتن آن ، به طورى كه انسان صاحب ملك ، قدرتش را در بين مردم گسترش دهد، و در بين آنان نفوذ كلمه و امر مطاع و خواست بى چون و چرا داشته باشد، حال چه به عدالت ، و چه به ظلم .
همچنان كه خود خدا ملك جابرانه نمرود را هم از خودش دانسته و فرموده : ((ان آتيه اللّه الملك )) كه ان شاء اللّه در معناى تكوينى بودن اين عطيه بحث خواهيم كرد.
و دوم عطيه تشريعى و آن عبارت است از اينكه خداى تعالى حكم كند به اينكه فلانى بايد حكمران شما باشد، و اطاعتش بر شما واجب است . همچنان كه درباره طالوت چنين حكمى رانده ، و فرموده : ((ان اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا)) و اثر اين ملك وجوب اطاعت مردم از او و ثبوت ولايت او بر مردم است ، كه محققا جز به عدل نمى تواند باشد، و اين مقام خود مقامى است ارجمند، و پسنديده نزد خداى سبحان و آنچه كه بنى اميه داشتند ملك به معناى اول و اثر آن بود، و گويا امر بر راوى حديث مشتبه شده ، و ملك را به معناى اول گرفته و اثرش را اثر ملك به معناى دوم پنداشته ، و خيال كرده حالا كه ملك تكوينى در اختيار بنى اميه قرار گرفته شرعا هم مردم محكوم به اطاعت از ايشانند، لذا امام (عليه السلام ) او را متوجه كرد كه بنى اميه داراى اين ولايت تشريعى نبودند، و ولايت تشريعى خاص ائمه اهل بيت است . و به عبارت ديگر ملكى كه بنى اميه به دست آوردند ملكى بود پسنديده اگر در دست ائمه اهل بيت قرار مى گرفت ، و چون در دست بنى اميه قرار گرفته ملكى است مذموم براى اينكه ملكى است غصبى ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 223
و دادن چنين ملكى را نبايد به خدا نسبت داد، مگر از باب استدراج و مكر، همچنان كه ملك نمرود و فرعون را هم خدا به ايشان داد تا با آنان مكر كند، و است دراجشان نمايد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام علی علیهاسلام میفرماید:
▪️پسرکم، سفارش مرا درک کن،
و خود را میان خویشتن و دیگران،
میزان در نظر آور؛
پس آنچه براىخود، دوست مىدارى
براى غیر خود نیز دوست بدار ..
و آنچه براى خود نمىپسندى،
براى دیگران نیز مپسند ..
ستم مکن همان گونه که،
دوست ندارى به تو ستم شود ..
و نیکى کن همچنانکه،
دوست دارى به تو نیکى کنند ..
زشت بشمار براى خود آنچه را،
از غیر خودت زشت مىدانى ..
و از مردم براىخود چیزى را بپسند
که خودت در حق آنان مىپسندى!
مگو آنچه را نمىدانى، بلکه،
هر چیزى را که مىدانى هم مگو ..
و مگو آنچه را دوست ندارى به تو، بگویند! تو نیز به دیگران مگو.»
◾️نهجالبلاغه، نامه ۳۱، نامه به فرزند◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اَلمُؤمِنُونَ کَنَفسٍ واحِدَةٍ: مؤمنها مثل یک فرد واحد میباشند. در جامعه اگر یک نفر مظلوم واقع شود، یا یک نفر مهموم باشد، همهی افراد مشکل پیدا خواهند کرد.
▪️اَلمُؤمِنُونَ کَنَفسٍ واحِدَةٍ: همهی مؤمنان مثل یک تن واحد میباشند. لذا اگر کسی به یک نفر مؤمن ظلم کند، گویی به همه ظلم کرده است و اگر به یکی خوبی کند، گویا به همه نیکی کرده است.
▪️در یک کارخانه که هزار نفر کارگر و کارمند دارد، اگر یکی از کارکنان خوب کار کند و به کارخانه نفع برسد، همهی هزار نفر منتفع میشوند و اگر هم بد کار کند، به همه ضرر رسانده است.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️در حسرت یک «بیا» ز معشوق خودم
▪️قبلا اگر خدا یک « بیا» به ما بگوید، کافی است. چون امر خدا عین ایجاد و کُن فَیَکُونُ است. دیدی امام حسین علیه السّلام یک «بیا» به زهیر گفت، چه شد و او را چگونه ساخت؟ امیدوارم به همهی ما هم یک «بیا» بفرماید...
◾️استاد مهدی طیّب
#شرح_مصباحالهدی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#تمثل
◾️ملائکة الله یک حقیقت ذاتی دارند و نیز نسبت به انسانها دارای یک حقیقت اضافی میباشند؛ این حقیقت اضافی نسبت به انسانها همان تمثل انسانها و قرار گرفتن این حقیقت مجرد در وعاء خیال و ادراک انسان است وگرنه حقیقت یک حقیقت است. انسان ترفع وجودی پیدا میکند؛ خودش و باطن خودش ملک است. حقیقت او ملک است و با اینحال ترفع وجودی مییابد یعنی از این غبار ماده رها میگردد. وقتی توجه اهل سلوک از این ماده منسلخ میشود، آنها حقیقت روح مجرد خود را به اشکال مختلف میبینند و میگویند ما ملائکة الله دیدیم! لذا قرآن درباره حضرت مریم سلام الله علیها میفرماید «فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا» (مریم، ۱۷). این لام در «لَهَا» خیلی مهم است. لامِ لَهَا، لام مالکیت حقیقی است؛ او برای خودش انسانی تمثل کرد نه اینکه یک حقیقت خارج از خود را تمثل کرده باشد! این ملک، حقیقت وجودی خود حضرت مریم بود. این تمثل نیز به اشکال مختلف بسته به خیال انسان حاصل میشود. مثلا شخصی پدر خود را در این نشئهی طبیعت بسیار دوست دارد، وقتی بخواهد این ملک را تمثل کند اعنی بخواهد صورت باطنی خود را ببیند و در واقع به عالم مثال و باطن عالم اتصال پیدا کند، بالأخره این تمثل باید در وعاء خیال شما حاصل بشود؛ در عالم که طفره و تجافی نداریم، باید به خیال شما بیاید و از خیال شما ادراک شود لذا در این مثال، آن حقیقت باطن خود را به شکل پدرت میبینی. پیغمبر صلی الله علیه و آله جناب دحیه کلبی که جوانی بسیار زیباروی بود را بسیار دوست میداشت لذا در روایات داریم که حضرت ختمی مرتبت، جبرئیل را به شکل دحیه کلبی میدید، تمثل اینگونه است.
#ح_م
■●صلوات جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن عسکری صلوات الله علیه●■
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ، مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر
@mohamad_hosein_tabatabaei