eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️فقط انبیاء مرسل و ملائکه‌ی مقرّب و دوستان اهل بیت علیهم السّلام که به کمال رسیده‎اند و قلب‎هایشان با ایمان امتحان شده است، علی علیه السّلام را شناخته‎اند. دیگران از علی علیه السّلام بهره می‎برند، ولی او را نمی‎شناسند. این‌ها در راهند ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری است. ▪️این حدیث را از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند: «لَوِ اجْتَمَعَ‏ النّاسُ‏ عَلىٰ حُبِّ‏ عَلِیِ‏ بْنِ اَبِي طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النّارَ.» (۱) ▪️اگر همه ی مردم، بر محبّت امیرالمؤمنین علیه السلام مجتمع بودند، خدا اصلاً دوزخ را خلق نمی کرد. و ارادت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، کیمیای بی نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی آورد و به شکل معشوق تبدیل می کند. ▪️اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، توأم با ، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السلام درمی آورد و او را گونه می کند. ▪️به تعبیر زیبای امام باقر علیه السلام ، که فرمودند: «هَلِ الدِّينُ اِلَّا الْحُبُّ ... الدِّينُ‏ هُوَ الْحُبُّ‏ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ.» (۲) ▪️آیا دین چیزی غیر از عشق و محبّت هم هست. دین همان عشق و محبّت است و عشق و محبّت، همان دین است. دین ما عشق امیرالمؤمنین علیه السلام است. اگر بخواهیم در مسیر تزکیه حرکت کنیم، بهترین راه، راه محبّت و عشق است. ▪️عشق امیرالمؤمنین علیه السلام انسان را از هر چه غیر خداست، پاکِ پاک می کند. ▪️عشق علی علیه السلام آتشی است که وارد هرجا شد، هرچه غیرخدا بود را سوزاند و نابود کرد و تنها خدا را برجای گذاشت. هرکس به هر مرتبه از کمالات رسید، به یُمن صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام رسید. ◾️در محضر استاد مهدی طيب ۸۳/۰۸/۱۴◾️ ☘۱. مجلسی، بحار، ج ۳۹، ص ۲۴۹ و طبری آملی، بشارةالمصطفی، ص۷۵ ☘۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۱۷۱ و مجلسی، بحار، ج ۶۶، ص ۲۳۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اميــرالمـومـنين علی علیه السلام فرمـودند: «هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جايش بنشيند و سوره توحيد را يازده مرتبه قبل از طلوع خورشيد قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی‌شود، هر چند شيطان به سوی او طمع کند». (ثواب الاعمال، صفحه ۳۴۱) ▪️قرائت مراتبی دارد؛ زبان، اعضا و جوارح، خیال، عقل، قلب و دیگر مراتب آدمی، هریک قرائتی مناسب خود دارند. ۱۱ عدد هو است و اعداد در علم جفر، بمنزله روح حروف هستند. پس ۱۱ مرتبه قرائت سوره توحید، یعنی تمام مراتب آدمی دارای روح توحیدی شوند. در این صورت، تلاش شیطان برای انحراف آدمی بیهوده خواهد بود؛ زیرا چنین آدمی، جزء مخلَصین است؛ «لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین». @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت علی علیه السّلام فرمود: من و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم یک نور بودیم که نصف شدیم، یکی در صلب عبدالله و دیگری در صلب ابوطالب قرار گرفتیم. من در دنیا پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را یاری کردم و پیامبر هم در رجعت مرا یاری خواهند کرد. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: : غسل : شب زنده دارى به عبادت : زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام : شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت : سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه ▪️اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. : دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۴ مرتبه ▪️سوره «توحيد» ۴ مرتبه ▪️سوره «فلق» ۴ مرتبه ▪️سوره «ناس» ۴ مرتبه ▪️«آيه الكرسى» ۴ مرتبه ▪️سوره «قدر» ۴ مرتبه : ▪️اللهُ اللهّ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا ▪️سپس هر دعايى كه مى‌خواهد بخواند. ▪️سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ▪️داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ▪️سوره «حمد» ۴ مرتبه ▪️سوره «فلق» ۴ مرتبه ▪️سوره «ناس» ۴ مرتبه ▪️سوره «توحید» ۴ مرتبه ▪️ «آية الكرسى» ۴ مرتبه ▪️و پس از آن چهار مرتبه می‌گويى: ▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ : ▪️اللهُ اللهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ☑️همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است: : غسل : زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان. : خواندن نماز سلمان فارسی ▪️به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحيد» سه مرتبه ▪️سوره «كافرون» سه مرتبه ▪️و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : ▪️إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا . : چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد: ▪️اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ. ▪️روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد. : عمل امّ داود كه مهم‌ترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روز پانزدهم این روز از روزهای مخصوص و شریف است: سرور ما در اقبال با استناد به «ابن ابی عیاش» روایت کرده است که گفت: «حضرت آدم علیه السّلام عرضه داشت خدای من چه روزها و اوقاتی را بیشتر دوست داری؟ خداوند متعال به او وحی کرد: ای آدم محبوبترین اوقات پیش من روز است. ای آدم در این روز با فرمانبرداری و میهمانی کردن، روزه، دعا، استغفار و گفتن«لا اله الا اللّه»به من نزدیکی بجوی. ای آدم مشیت من بر این تعلق گرفته است که یکی از فرزندان تو را - که مهربان، کریم، دانا، بردبار و بزرگ بوده و از بد اخلاقی، خشونت و تندخویی بدور است - به پیامبری برانگیخته و روز نیمه رجب را به او و امتش اختصاص دهم. در این روز چیزی از من نمی خواهند مگر این که به آنها عطا می کنم و از من بخشش گناهان نمی خواهند مگر این که گناهان آنان را می بخشم. روزی از من نمی خواهند مگر این که آنها را روزی می دهم. از من نمی خواهند جلو لغزششان را بگیرم مگر این که این کار را انجام می دهم. از من بخشش نمی خواهند مگر این که آنها را می بخشم. ای آدم کسی که روز نیمه رجب را روزه گرفته و ذاکر و خاشع بوده و از فرج خود محافظت نماید و از مال خود صدقه دهد، پاداشی جز بهشت نزد من ندارد. ای آدم به فرزندانت بگو خود را در رجب حفظ کنند زیرا گناه در آن بزرگ است. ▪️بعد از این که عاقل فهمید این روز در نزد خدا چه ارزشی دارد، باید به خود رحم کرده و نگذارد این سرمایه بزرگ برای جبران حالتهای سابق و کوتاهیها و تقصیرات گذشته، از دستش برود. زیرا می تواند در یک روز گذشته و آینده خود را اصلاح کند. و باید مانند دوستی دلسوز به خود بگوید: چرا در این اندرز و نصیحت الهی تأمل نمی کنی اندرزی که اگر به آن عمل کنی، تو را از آتش جهنم و شکنجه دردناک رها و از تاریکیها به نور می برد. متوجه باش خدای بزرگ تو را به مجلس رحمت و امان و بخشش پادشاه و سلطان و عطای خلعتها و هدایا و اسناد فضل و امتیاز فرا خوانده و تو را در مجلس دوستان خود حاضر کرده و تو را برای رفاقت دوستان صمیمی و برگزیدگان خود برگزیده و در وعده های خود تصریح کرده که با استغفار تو را می بخشد. پس در استغفار کوتاهی نکن و بکوش در استغفارت صادق بوده و بپرهیز که استغفار را تبدیل به استهزاء نمایی. برای دعای تو وعده اجابت داده است. بنابراین به خواندن الفاظ و کلمات دعا بسنده نکرده و حال دعا را نیز در خود بوجود آور. زیرا گاهی انسان فقط الفاظ دعا را می خواند و خیال می کند واقعا دعا کرده است. ▪️در اول دعای خود تعدادی از اسامی جمالیه خدا یا آنچه با دعایش مناسب است را بگوید، مدح و ثنای الهی را بجا آورده و سپس هفت بار«یا ارحم الراحمین» گفته و به گناهان و عیوب خود و سزاوار نبودنش برای اذن در دعا و اجابت آن اقرار کند. سپس بر محمّد و آل محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم صلوات بفرستد، به آنها متوسل شده و خداوند را در اجابت دعا به حق آنان قسم بدهد. و نیز مطلوب خود را جداگانه نگفته و آن را شرط یا قید یا صفتی برای صلوات آنان قرار دهد. بهتر است مثلا بگوید: بر آنها صلوات بفرست صلواتی که گناهان مرا بخاطر آن ببخشی. سپس دعایش را با صلوات و با گفتن«ما شاء اللّه لا قوة الا باللّه»به پایان برساند. نیز هنگام دعا گریه کند گرچه اشک او به اندازه سر سوزنی باشد. و حتما تمام این مطالب را چهار بار تکرار کند. زیرا خدا گدای لجوج را دوست دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رُوِيَ عَنِ اَلرَّسُولِ اَلْكَرِيمِ صَلَّى اَللهَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَنَّ اَللهَ تَعَالَى يَأْمُرُ فِي لَيْلَةِ اَلنِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ مَلاَئِكَتَهُ أَنْ تَمْحُوَ اَلذُّنُوبَ اَلْمَكْتُوبَةَ فِي صُحُفِ أَعْمَالِ اَلْمُؤْمِنِينَ. ▪️از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله منقول است كه در شب نيمه‌ى رجب، حق تعالى امر مى‌كند ملائكه را كه هر گناهى كه در ديوان اعمال مؤمنان باشد محو كنند. ☑️زاد المعاد، ج ۱، ص ۲۴ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️گوشه ای از فضایل امیر المؤمنین علیه السّلام◾️ ▪️اگر شمشیر امیر المؤمنین نبود، کفار، مسلمین را از بین برده، و ستونی برای اسلام باقی نمی ماند. کارهای او در روز بدر و حنین را به یاد آورده و درباره فرمایش رسول راستگو و امین بیندیش آنجا که فرمودند: «تمامی اسلام به جنگ تمامی کفر رفته است». ▪️دوست، فضایل او را بخاطر تقیه و دشمن بخاطر بخل پنهان داشت ولی با این وجود فضایل او در شرق و غرب عالم پخش شد. اوست «نبأ عظیم»، «صراط مستقیم»، «قرآن کریم»، «امام مسلمین»، «امیر مؤمنین»، «جانشین رسول پروردگار جهانیان»، «پیشوای رو سفیدان»، «نور آشکار خدا»، «در درخواست از خدای جهانیان»، «سیمای خدا در میان تمام اولیایش»، «نشانه بزرگ»، «دریای بزرگ»، «بت شکن»، «شکافنده سرهای دشمنان»، «نور کامل خدا»، «نابود کننده کفار»، «درهم کوبنده بدکاران»، «معدن اسرار»، «نور انوار» و «مولود کعبه» و اوست «اصل قدیم» و «فرع کریم» و «امام بردبار» و اوست «رشته محکم خدا» و «سرپرست دین» اوست «صاحب نشانه های روشن و معجزه های آشکار و درخشان» و «نجات دهنده از نابودی» کسی که خداوند در آیه صریح خود از او یاد نموده است:و إنّه فی أمِّ الکِتابِ لَدینا لَعَلِیُّ حَکیمٌ ٤٣: ٤اوست. ▪️«برادر تنی رسول»، «همسر بتول»، «شمشیر کشیده خدا»، «چشم ناظر خدا»، «دست باز خدا» و «گوش شنوای او» اوست «نگهداری شده از گناهان»، «پاک شده از بدی و از عیب و تهمت»، «برادر و جانشین رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم»، «کسی که شب در بستر او بسر برد (و جان خود را برای او بخطر انداخت)»، «کسی که با جان خود او را یاری می کرد» و «کسی که اندوه را در چهره او از بین می برد». ▪️کسی که خداوند او را شمشیر نبوت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و نشانه ای برای رسالتش و شاهدی بر امتش و بردارنده پرچم لشکرش و حافظ جانش و دستی پرتوان برای او و تاجی برای سر او و دری برای سرّ او و کلیدی برای پیروزی او قرار داد. و اوست «اسم اعظم خدا»، «قرآن اکرم»، «خانه کعبه»، «صفا» و «زمزم»، «صاحب عصا و نشانه»، «مظهر عجایب و غرایب»، «ستاره درخشان»، «پراکنده کننده لشکر» و «مرکز دایره مطالب علمی» اوست «پدر امامان»، «احیاگر دین»، «از بین برنده غصه ها»، «سرور امت»، «همت بلند»، «مالک برگزیدن»، و «پنجمین نفر اصحاب کساء»، «حمل کننده بیرق»، «نقطه باء (بسم اللّه...)» و «رفیق پیامبران» اوست «معلم جبرئیل»، «امیر میکائیل» و «حاکم عزرائیل» اوست «تقسیم کننده طوبی و سقر» و «پدر شبیر و شبر» اوست «سرور بشر - و کسی که نپذیرد کافر است». اوست «پناهگاه پناه جویان»، «فریادرس بیچارگان و حاجتمندان»، «حاکم روز قیامت»، «محبوب پروردگار»، «حجت خدا بر اولین و آخرین»، «زندگی جهانیان و نور آنان». اوست «سرّ اسرار»، «نور انوار»، «امام پاکان و امیر مؤمنان»، «ولیّ جبار»، «نعمت خدا بر نیکوکاران و انتقام او از بدکاران»، «مانند پهلوی خدا و صورت نورانی و نفس وفادار او» و «امام ابو الحسن علی علیه السّلام». ▪️بنابراین دوستان او باید روز میلاد او را از شریفترین روزها دانسته و آن را عید بزرگ قرار دهند و بگونه ای شکرگزاری نمایند که هیچکس از امت پیامبران گذشته و دوره های سابق چنین شکرگزاری ننموده باشد. زیرا آنان هیچگاه چنین نعمتی را نداشته اند. و شیعیان نیز باید با شکری به استقبال این روز بروند که بالاتر از آن شکری نباشد زیرا نعمتی در این روز آمده که تمام نعمتها در مقایسه با آن کوچک است. اگر انسان عقل را از حکم کردن و حاکمیت بیندازد، دیگر برای او هیچ چیزی حکمی ندارد و تکلیفی برای او نخواهد بود. و انسان مانند چهارپایان خواهد بود که می خورد، لذت می برد و مواد زاید بدن را دفع می کند تا مرگ او فرا برسد. اما اگر عقل را حاکم حرکات و سکنات خود قرار دهد، عقل او در مورد هر چیز و هر مطلبی حکمی واقعی یا فرضی دارد. و همیشه همینطور است. و ذره ای نیز از حکم کردن نمی ماند. هر چیزی را که بفهمد در مورد آن حکمی دارد و هر چه را که نفهمد نیز از این جهت که آن را نمی فهمد در مورد آن حکمی دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عمل امّ‌ داود در روز پانزدهم ماه رجب◾️ ▪️عمل امّ‌ داود مهم‌ترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. ▪️كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد: ▪️روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد. ▪️چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند: ▪️سوره «حمد» را صد مرتبه ▪️سوره «توحيد» را صد مرتبه ▪️«آية الكرسى» را ده مرتبه : ▪️ «انعام ▪️بنى اسرائيل (اسراء) ▪️کهف ▪️لقمان ▪️يس ▪️صافات ▪️حم سجده ▪️حم عسق ▪️حم دخان ▪️فتح ▪️واقعه ▪️ملك ▪️نون ▪️اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن. ▪️و چون از اينها فارغ شود، درحالی‌كه رو به قبله می‌باشد بگويد: ▪️صدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ‏ ....... ☑️( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) ▪️سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید: ▪️اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ‏ ▪️خدايا براى تو سجده می‌كنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانی‌ام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من. ▪️و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، ان‌شاءالله @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمـٰنِ الرَّحِیمِ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِولٰايَةِ مَوْلٰانا أَمِيرُالمُؤْمِنِينَ عَلیِّ بْنِ أبِیطٰالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلٰامُ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هَدٰانٰا لِهٰذٰا وَمٰا كُنّٰا لِنَهْتَدِیَ لَوْلٰا أَنْ هَدٰانَا اللّٰهُ. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ مٰا هَدٰانٰا. اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ مٰا أَوْلٰانٰا. شاکریم خدای متعال را که در عوالم قبل، گِل ما را از اضافه‌ی گِل و طینت پیامبر و اهل بیت علیهم‌السّلام سرشت. به قول شاعر: بودم آن روز من از طایفه‌ی دُردکشان که نه از تاک نشان بود و نه از تاک‌نشان). همه عمر برندارم سر از این خُمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی شاکریم خدای متعال را؛ اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِین. ◾️فضل و عطا و عنایت ویژه‌ی خدای متعال، محبّت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. این گوهری است که خدای متعال، مِنْ غَیْرِ اسْتِحْقٰاقٍ، به بندگانی که اراده‌اش تعلّق گرفته، عطا فرموده است. ذٰلِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشٰاءُ. ◾️حقیقت علوی راز ناشناخته‌ی عالم وجود است. همه‌ی انبیاء در سرّ، با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام همراهی می‌کردند و از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با خدای متعال مرتبط بودند. مخاطب مناجات‌های آنها، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بود. عطاکننده‌ی وحی به آنها از جانب خدا، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بود. همه‌ی کمالات و معجزاتشان با عنایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به آنها عطا شد. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: یٰا عَلِیُّ! کُنْتَ مَعَ الْأَنْبِیٰاءِ سِرّاً وَ مَعِیَ سِرّاً وَ جَهْراً. ◾️این حقیقت در عالم ناشناخته است. ایمان با وجود امیرالمؤمنین علیه‌السّلام معنا پیدا می‌کند و کسانی که قلبشان جایگاه حبّ و محبّت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نیست، بهره‌ای از ایمان نبرده‌اند ولو صَوّام و قَوّام باشند، ولو تمام روزهای عمر را روزه‌دار باشند و همه‌ی شب‌های عمرشان را شب زنده‌دار. درک عظمت و ارزش این نعمت بزرگ که خدای متعال نصیب ما کرده است، امکان‌پذیر نیست. حقیقت علوی نه تنها در دنیا فضای لازم را برای تجلّی و ظهور نداشت، که در قیامت هم جز برای خصّیصین از انبیاء و اولیاء، بتمامه، قابل شناخت نخواهد بود. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ ▪️السَّلامُ عَلَیكِ یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ 🏴🏴🏴 ◾️شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه، و یکایک محبان آل الله تسلیت عرض می‌کنیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ ◾️حضرت وليةالله الکبری، عالمه‌ی غیرمعلمه، عقلیه‌ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود. لذا در جواب آن ملعون که گفت: کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدی؟ فرمود: «مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً» ◾️باطن جمال، جلال و در متن جلال، جمال منطوی است. و کمال توحید آن است که این باطن را شهود نمایی. حضرت زینب کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوج ظهور اسماء جلالیه و قهریّه است، جمال را شهود فرمود. اعنی در عین جلال، جمال دید. و در عین حال برزخ دریای تکوین و تشریع را مراعات فرمود و دشمن را تحقیر و تصغیر کرد: «إنّي لأستصغرُ قَدْرَك، وأستَعظمُ تَقريعك، واستكبر توبيخك». ◾️در توحید جمع بین تکوین و تشریع و حفظ احکام مراتب، شرط تامّ است. لذا عبد حقیقی از افعالی که در آن سخط الهی است، تبرّی می‌جوید؛ «اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ». بغی بحر تکوین و تشریع، خروج از دایره ی توحید است. مالک دینار می‌گوید: عیسی با حواریّون بر مرده سگی گذشتند. حواریون گفتند: عجب بوی بدی دارد. عیسی فرمود: عجب دندانهای سفیدی در دهان اوست. حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیهماالسلام در جلال و قهر، شهود جمال نفرمود بلکه به دندان های سفید که مظهر جمال است، اشاره فرمود. در حالی که وجود هرجا که باشد، خیر محض است و نزد موّحد به توحید صمدی همه‌ی بوها رایحه ی خوش وجود است و جلال و جمال هر دو اسماء الهی‌اند لذا حضرت زینب سلام‌الله علیها که صاحب ولایت تکوینی است، فرمود: «مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً». حضرت چنان مستغرق در ذات غیب الغیوبی بود که وقتی حضرت سیدالشهداء صاحب مقام صادر اول به شهادت رسید، در کنار بدن شریف برادر به محضر حضرت ذات عرض کرد: «اللهّم تقبّل منّا هذا القلیل القربان». ◾️حضرت حق متعال از امام به ذبح اعظم تعبیر فرموده است. چون امام تجلّی و اسم اعظم و خلیفه‌ی خدا و اول شخص وجود و قبله ی خلائق است اما حضرت زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام، چنان فانی در ذات است که تجلی اعظم ذات را در محضر ذات غیبی قلیل می‌داند. هرچند بین ذات و تجلی اعظم ذات فرقی نیست مگر به ربوبیت و مربوبیت اما همین خود فرقی است بی منتها! این مقام خاص اهل‌بیت علیهم السلام است که خود را که اسم اعظم احدی حقند، در برابر ذات، فقر و ضعف محض می‌دانند و این سرّ امامت است. لذا برخی معتقدند حضرت زینب به این سرّ یعنی فقر و اضطراب محض در محضر ذات راه یافت و مدتی بنا به مصلحت الهی، وصیّ امام و صاحب فتوا شد؛ «يَكادُ زَيْتُها يُضِي‌ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ»، عنقریب بود که امام شود لذا تا سرّ امامت ارتقاء یافت و به ولایت اتمّ تکوینی و نبوّت انبائی نائل شد. به طوری که در خطبه‌هایش به صوت علی مرتضی ایراد خطبه می‌فرمود: «کَانَّها تَفَرَّعُ مِنْ لِسانِ امیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلی بن ابیطالب علیه السلام». تجلی صوت علوی از لسان زینبی، ظهور ولایت مطلقه‌ی حضرت زینب سلام الله علیها در مراتب مادون و مظاهر عرضی می‌باشد اعنی ولایت مطلقه‌ی حضرت زینب که اصل و علّت مرتبه‌ی شخصی آن حضرت می‌باشد، از لسان زینبی به صوت مصداق اتّم ولایت مطلقه‌ی کلیه‌ی حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام تجلّی فرمود کما اینکه حضرت علی علیه السلام در خطبه‌ی البیان فرمود: «أنا صوت علی بن ابی طالب فی الحروب کأصوات الرعد». این سخن بیان حقیقت ولایت کلّی است که جامع اصوات و ناطق در اشیاست. و بدان که حقِّ اسم گذاری، با ولیِّ صاحب اسم است و چون ولیّ حضرت زینب خود حضرت ذات غیبی است، اسم مبارک آن حضرت توسط خود حضرت هویت مطلقه‌ی غیبی نامگذاری شد لذا این اسم ازلی و ابدی است و چون ذات ربوبی بر حضرت زینب کبری سلام الله علیها ولایت دارد، حضرت اباعبدالله از ایشان درخواست دعا در نماز شب می‌نماید. «هُوَ ٱلْوَلِىُّ ٱلْحَمِيدُ». ◾️مصائب آن حضرت اعظم رزایاست چون به سبب اتّحاد وجودیش با حضرت سیدالشهداء مصائب ایشان بعد از اسارت مع الاضافه است. چون عاشق حقیقی فانی در معشوق در تمام حالات با او حاضر است. مجنون را خواستند فصد کنند مانع شد و گفت: ترسم ای فصّاد گر فصدم زنی تـیغ را نـاگـاه بـر لیلی زنی من کیم لیلی و لیلی کیست من ما یکی روحیم اندر دو بدن ◾️لذا صبر حضرت زینب سلام الله علیها صبر عن الله است و آن بالاترین صبر است آنگاه که محبوب خواستار فراق محب باشد... صبر هم از صبر تو بی تاب شد کوزه شد و زهر شد و آب شد ◾️لحظه‌ی وداع از سنگین‌ترین و سخت‌ترین لحظات عمر حضرت زینب و اباعبدالله علیهماالسلام بود که خوبان در یادش گریان و خون به دل‌اند... «السلام علی قلب زینب الصبور» ◾️علی، نقطه آغاز وجود نکته یکصد و هشتم، ص ۲۸۶◾️
◾️منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها◾️ ▪️منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه‌ بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند: ▪️«اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»▪️ ▪️عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه‌‌ و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج می‌زند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمه‌ی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را می‌رساند. نشان می‌دهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همه‌ی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است. ▪️در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمه‌ی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند: ▪️«اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»▪️ ▪️تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكرده‌ای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كرده‌ای. این صحّه‌ای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّه‌ی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند. ▪️در سال‌های حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام می‌آمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس می‌فرمودند و به سؤال‌های معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ می‌گفتند. ▪️نكته‌ی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبه‌ی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد می‌فرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند. ▪️خطبه‌ی بسيار طولانی فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبه‌ی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزه‌ی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكته‌های بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ داده‌ی بعد از رحلت رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّه‌ی الهی برای فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام ببخشد. ▪️در این خطبه حضرت زهرا مناظره‌ی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبه‌ی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبه‌ی فدكيّه را ابن عبّاس نقل می‌كند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرت‌انگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبه‌ی فدكيّه‌ی فاطمه‌ی زهرا شد. ▪️بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرت‌انگيز و الهام‌بخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه‌ ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانم‌ها باشد، نه هركدام از اهل‌بيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسان‌های فرهيخته و والایی در عرصه‌ علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّه‌ی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم: ▪️«مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم»▪️ ▪️هركس به آنچه می‌داند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمی‌داند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند. ▪️ باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم می‌خواهد، بی‌رغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند. ▪️«مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم»▪️ ▪️ بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّه‌ی نفس و وارستگی و بی‌رغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزه‌های دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند: ☑️«وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله» ◾️استاد مهدی طیّب◾️
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️مؤمنین وقتی توبه می‎کنند، از گناه دوستشان توبه می‎کنند. گناه دوست که آمرزیده شد، دل خود آدم پاک می‎شود. ◾️توبه که می‎کنیم، اوّل توبه برای گناه دوست است. اگر دوستانمان گیر داشته باشند، در دستگاه خدا ما را مؤاخذه می‎کنند. مثل اینکه وقتی شاگردها درس بلد نباشند، از معلّمشان مؤاخذه می‎کنند. مسئولیت کوچک‎تر‎ها را از بزرگشان می‎خواهند. پس روزی هفتاد بار برای گناهان دوستان و زیردستانتان استغفار کنید. همان‎گونه که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای گناه امّت استغفار می‎نمود. ◾️برای گناهان دوستانتان روزی هفتاد بار استغفار کنید و الاّ راهتان مسدود خواهد بود. وقتی استغفار کنی، دورت خلوت می‎شود، آن‎گاه علی علیه السّلام در کنارت می‎نشیند. استغفار یکی از دو امان الهی است. ◾️حقِّ رفیق مؤمنت بر تو این است که تو برای او استغفار نمایی و او هم برای تو. ما باید بار گناه رفقایمان و دوستانمان را تحمّل کنیم و در درگاه حق‌‎تعالی برای آنها شفاعت و عذرخواهی کنیم. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سیّد على قاضى طباطبائى در ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان - بخش اوّل◾️ ▪️۱- آگاه و متوجه باش! که ماه‌های حرام از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینکه برای مسافرت خویش توشه برداری، و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار! ▪️۲- شب‌های آن را به بیداری و روزهای آن را به روزه گرفتن سپری نما، به شکرانۀ اینکه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است. ▪️۳- و شب را جز به مقدار کمی استراحت و خواب سپری مکن؛ و نماز شب را به نحو تهجّد و بیدار و خواب به جای آور (یعنی چند رکعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو، و به همین ترتیب عمل نما تا نافلۀ شب پایان پذیرد)؛ و چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمی‌خوابند! ▪️۴- و کتاب حق را تلاوت نمای و آن را با بهترین صورت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت کن؛ چرا که ظلمت‌ها و کدورت‌ها را تبدیل به نور و روشنایی می‌کند. ▪️۵- پس تو بهره‌مند نشدی، بلکه هیچ‌کس از چیزی به مانند قرآن بهره‌ نبرده است! و هر کس غیر از گفتۀ مرا بگوید سخت در اشتباه فرو رفته، مرتکب خطا شده و گمان او گمان باطلی خواهد بود! ▪️۶- و سلام بفرست بر اصل قران و فصل آن که مقصود محمّد و آل محمّد صلوات ‌الله علیهم اجمعین بوده و آنان باقی‌ماندگان آل‌الله هستند و در برابر آنان، عبد محض، تسلیم و بدون اراده باش! ▪️۷- هر کسی در غیر حبّ آنها خود را در ذمۀ خداوند رحمان در آورد و به اندازه ذره‌ای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منکر نعمت ولایت آنها شده؛ و در این انکار خود نعمت‌های پروردگارش را از دست داده است. ▪️۸- پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است، و در این صورت تو خود را در پناه حبِّ خداوند در آور؛ ایشان ریسمان مستحکم الهی هستند، پس به این ریسمان چنگ بزن. ▪️۹- و دربارۀ قرآن کوتاهی مکن، و آن را از روی لهو و لعب قرائت منمای و به معانی آن دقت کن تا به واسطۀ دقّت در قرآن به بالاترین قلّه از قلل مجد و شرف نائل آیی. ▪️۱۰- و در هر حال بر تو باد به ذکر و یاد خدا؛ و مبادا کوتاهی کنی در قرائت قرآن و ذکر پروردگار! و هیچ‌گاه در این مورد عذر نیاور که: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراکم مشاغل تو باعث نشود که در این دو مهم سستی و تکاهل ورزی و آن را به عنوان عذر برای خویش تلقی نمایی) ▪️۱۱- این ماه‌ها (رجب و شعبان و رمضان) قرق‌گاه‌های خداوند است؛ پس در این قرق‌گاه داخل شو، اما حرمت آن را پاس بدار و آنها را معظم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش. ▪️۱۲- پس هر کسی که به خداوند معتصم شود ، خود را در صراط او می‌یابد. و اگر گفتی «ربی‌الله»، ای گوینده، روی این کلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار! ▪️«خداوند عزیز می‌فرماید: و هرکسی که اعتصام به خدا پیدا کند، به راستی در صراط مستقیم و راه راست هدایت شده است. و نیز فرموده است: به آنچه که مأموریت یافتی پایداری و استقامت نما! ▪️و نیز پروردگار که دارای جلال و مجد و عظمت است، می‌فرماید: به راستی آن کسانی که بدین معنی اقرار کردند که: «پروردگار ما الله است» و پس از این اقرار و اعتراف، استقامت و پایداری را پیشه خود ساختند، ملائکه پروردگار بر آنها فرود می‌آیند... .» ▪️هان ای برادران عزیز و گرامی‌ام! که خدای شما را در طاعت خود موفق بدارد آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قرق‌گاه داخل شده‌ایم، و همان‌گونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در غیر حرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرق‌گاه زمانی محسوب می‌شود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد؛ و به همان نحو که در قرق‌گاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک می‌شود، در این‌ماه‌ها هم که قرق‌گاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می‌رسد. ▪️پس حال که چنین است، قبل از هر چیز آنچه که بر ما واجب و لازم است، توبه‌ای است که دارای شرایط لازمه و نمازهای معلومه است؛ ▪️و پس از توبه، واجب‌ترین چیز بر ما پرهیز از گناهان صغیره و کبیره است تا جایی که توان و قدرت و استطاعت داریم.» ▪️«پس دستور توبه را در شب جمعه اول ماه(رجب) یا روز جمعه، و یا روز یکشنبه آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آن‌ها را در روز یکشنبه دوّم همان ماه تکرار و اعاده کنید. به راستی هر کسی که در صدد متذکر شدن به ذکر حق و در مقام خشیّت از ذات اقدس حضرت حق متعال بوده باشد، می‌تواند از راه مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه متذکر شود.» ▪️«پس از این مرحله، با دل‌های خود به خداوند رو آورده، بیماری‌های گناهانتان را معالجه و مداوا نمایید و به وسیله استغفار، بزرگی و سنگینی عیوب خود را کاهش دهید. و بپرهیزید از اینکه حریم الهی را بشکنید و پرده‌های حجاب را بالا زده، حرمت حرم را هتک نمایید!» @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سید على قاضى طباطبائى در ماه‌هاى رجب و شعبان و رمضان - بخش دوّم◾️ ☑️و اما دستورالعمل این سه ماه: ▪️۱- بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را و نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاورید. چنانچه باز هم شواغل دنیا شما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوة أوّابین» می‌گویند، انجام بدهید. و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهید که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از «صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است. ▪️۲- و امّا در مورد نافلۀ شب بخصوص باید بدانید که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز أتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبه‌ای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بی‌توجّه هستند! و ما هیچگاه ندیده و نشنیده‌ایم که احدی به یک مرحله و مرتبه‌ای از کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!» ▪️۳- بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافله‌های شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع می‌نماید و برای او بسیار مفید است. تغنّی به قرآن، انسان را به خدا نزدیک می‌کند! بخلاف غنای محرم که آدمی را به لهو می‌کشاند. پس تا می‌توانید در شب‌ها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است. ▪️۴- بر شما باد اینکه به انجام دادن اوراد و اذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست دارید، ملتزم و متعهد باشید! ▪️۵- بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام و قبر نورانی آن بزرگوار است، و نیز سایر مشاهد مشرفۀ اهل البیت علیهم السّلام‌ و مساجد معظمه مانند مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله و بطور کلی هر مسجدی از مساجد. زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا. ▪️۶- و هیچگاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلَوات الله علیها را ترک ننمایید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کثیر» شمرده شده است. ▪️۷- یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت صلوات الله علیه در قنوت «وتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود. ▪️۸- و یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است. ▪️۹- لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد. ▪️۱۰- تا می‌توانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که به راستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از کریوه‌های نفس و تنگناها و عقبات آن عبور می‌دهند. ▪️۱۱- به زیارت اهل قبور ملتزم باشید ولی نه بصورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد. ▪️« ما را با دنیا چه کار؟! به راستی دنیا ما را فریب داده، به پستی و ذلّت کشانید، ما را از مقام عزت و رفعت پائین آورد، و دنیا پست‌تر از آن است که برای ما هدف قرار گیرد. پس آن را برای اهل دنیا واگذارید. پس به به! خوشا به حال آن مردانی که بدن‌های آنان در این عالم خاکی است ولی قلوب‌شان در عالم لاهوت، یعنی در عالم احدیت و واحدیّت و عزّ پروردگار در پرواز می‌باشد و این افراد، اگر چه از نظر تعداد بسیار کم هستند ولیکن از نظر قوّت و مدد و از جهت واقعیت و اصالت و حقیقت دارای اکثریت می‌باشند. من می‌گویم آنچه را که شما می‌شنوید و از ذات اقدس حضرت حق طلب مغفرت می‌نمایم.» (۱۳۵۷ ه.ق) ▪️این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است، و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام می‌دهند؛ البته این اعمال را در حد امکان ، هر کسی که نمی‌تواند هر روز را روزه بگیرد حتی الامکان ۵ روز از رجب و ۱۰ روز از شعبان را روزه بگیرد، خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد. ▪️و قرائت القرآن در شب علی حد قدرة. اگر می‌توانی نخواب و اگر کسی نمی‌تواند همه شب را نخوابد، صب باشد، صب یعنی جگر سوخته، بیدار خوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدار خواب کند طوری که بدن استراحت خود را بگیرد. ▪️مرحوم قاضی اوّل شب می‌خوابیدند بعد نماز می‌خواندند و بعد می‌خوابیدند و باز نماز می‌خواندند، همینطور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمی‌خوابیدند، مرحوم آخوند ۳ ساعت به اذان صبح بیدار بودند، اگر نافلۀ شب را بجا نیاورید فایده ندارد و عرفان معنی ندارد. عرفان به عمل است نه به گفتن! @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۱ ▪️آفرینش چیزى جز تجلّى ذات اقدس اله نیست و مراتب این تجلّیات، قوس نزول نامیده مى‌شود. بنابراین جهان خلقت و به تعبیر دیگر، ما سِوى اللّه، نتیجه‌ى قوس نزول است. ▪️ - فیض اقدس ▪️ذات حضرت حق غیب مطلق است. تعیّن اوّل حق که نظر به غیب ذات، مقام احدیّت نامیده مى‌شود، خلافت و قائم‌مقامى ذات را در تجلّیات عهده‌دار است. در نخستین تجلّى حضرت احدیّت، که فیض اقدس نامیده شده است، در حضرت علم الهى، ابتدا اسماء و صفات حضرت حق پدید آمد. سپس طرح عالم خلقت در علم حضرت حق، که اعیان ثابته خوانده مى‌شود، پدیدار شد. ▪️ - فیض مقدّس ▪️با تجلّى دوم، که فیض مقدّس نامیده مى‌شود، طرح عالم خلقت عملى شد و جهان خلقت، که اعیان خارجیّه خوانده مى‌شود، پدید آمد. در این مرحله، ابتدا جبروتیان، که در مرتبه‌ى تامّ تجرّدند، پدید آمدند و عالم جبروت به‌وجود آمد. سپس ملکوتیان در دو مرتبه‌ى اعلى و اسفل پدید آمدند و عالم ملکوت ایجاد شد. درنهایت، جهان مادّه یا عالم طبیعت، یا ناسوت و یا مُلک به‌وجود آمد. به این ترتیب، قوس نزول، که از احسن تقویم آغاز شده بود، به اسفل سافلین ختم شد. ▪️جبروت: عالم عقول مجرّده. ▪️ملکوت اعلى: عالم نفوس کلیّه. ▪️ملکوت اسفل: عالم مُثُل معلّقه. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️هر وقت غصّه‎دار شدید، برای خودتان و برای همه‎ی مؤمنین و مؤمنات از زنده‎ها و مرده‎ها و آنهایی که بعداً خواهند آمد، استغفار کنید. غصّه‎دار که می‎شوید، گویا بدنتان چین می‎خورد و استغفار که می‎کنید، این چین‎ها باز می‎شود. ◾️توبه و استغفار راه را صاف می‎کند، نباید آن را ترک کرد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روزی هفتاد بار استغفار می‎کردند. ◾️هر روز عصر هفتاد بار استغفار را ترک مکن. عموماً عصر و دم غروب شیعیان را غم می‎گیرد و با استغفار برطرف می‎شود. با این استغفار دل پاک می‎شود و شیطان به دل پاک راه ندارد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️مؤمن بسیار توبه می‎کند و خدا به همین خاطر او را دوست دارد. (اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ) هر چه اتاق تمیزتر شود، آشغال‎های ریزتر به چشم می‎آیند. دل مؤمن با استغفار پاک می‎شود، آن‎گاه گناه‎های ظریف‎تر دیده می‎شود و لذا مجدداً استغفار می‎کند. ◾️توّابین کسانی هستند که دائم خانه‎ی دل را تمیز می‎کنند، لذا اگر یک آشغال ‌‌ریز هم در آن باشد، پیداست و نمود می‎کند و از همان هم توبه می‎کنند؛ چون هر چه پاک‌تر می‎شوند، گناهان جدیدتری بر آنها مکشوف می‎شود. و الاّ اگر خانه‎ی دل کثیف باشد، چیزهای بد هم نمودی ندارند. لذا اگر بعضی رفقا خیلی حسّاسند و زود از چیزی محزون می‎شوند، به جهت تمیزی و پاکی روح آنهاست. در اعمال مسجد کوفه است که: اَللّهُمَّ اَنتَ اَنتَ وَ اَنَا اَنَا، اَنتَ العَوّادُ بِالمَغفِرَةِ وَ اَنَا العَوّادُ بِالذُّنوبِ: خدایا تو تویی و من منم، تو بسیار بازگشت کننده‌ به بخشیدن هستی و من بسیار بازگشت کننده به گناهانم. مؤمن، پرگناه و پرتوبه است. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️زمین خورده های این راه... هزاران مرتبه بهتر از کسانی هستند که اهل سلوک نبوده اند... باید با توکل بر خدا در این راه قدم گذاشت، و دایما از خدا استمداد کرد... @mohamad_hosein_tabatabaei
من به سر منزل خورشید نه خود بردم راه ذره‌ای بودم و لطف تو مرا بالا برد چو خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم او که می‌رفت مرا هم به دل دریا برد @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️من کُلِّ مَعصِیةٍ وَ طَاعَةٍ اَستَغفِرُ اللهَ: از هر گناه و طاعتی که انجام داده‎ام، از خدا طلب مغفرت می‎کنم. پس عبد از همه‎ی کارهای خودش، چه بد و چه خوب، استغفار کرد و جنبه‎ی انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند. آن ‎وقت دید که کُلٌّ مِن عِندِ اللهِ: همه‎ی کارها از جانب خداست. ▪️عبد مولا را که می‎بیند، شکر می‎کند و خودش را که می‎بیند، استغفار می‎کند. ▪️افراد معصیت‌کار که توبه می‎کنند، مهمان تازه‌وارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۲ ▪️با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبدأ شروع شد. ▪️از دل خاک بى‌جان، گیاه رویید. گیاه نیز طعمه‌ى حیوانى شد و به پیکر حیوان تبدیل شد. حیوان نیز غذاى انسان شد و به بدن انسان مبدّل گردید. ▪️همین سیر در مراحل انعقاد نطفه‌ى انسان تا به کمال حیوانى رسیدن جنین در چهار ماهگى، و پس از آن، تعلّق یافتن روح انسانى، که از احسن تقویم به اسفل سافلین فرود آمده و تنزّل یافته بود، به جنین، طى مى‌شود. ▪️در هر دو صورت یادشده، سیر کمالى جماد، گیاه و حیوان، به پدید آمدن بشر منجر شد. سیر کمالى مزبور تا این مرحله، به‌صورت قهرى و جبرى طى شد. ▪️بشرى که در مسیر سلوک عرفانى قرار مى‌گیرد، با ترک دلبستگى و تعلّق از دنیا و تهذیب و تزکیه‌ى نفس از راه علم و عمل، به اختیار، راه کمال را در پیش مى‌گیرد. ▪️در نخستین گام، با پشت سر نهادن عالم طبیعت، به عالم ملکوت راه پیدا مى‌کند و سپس به عالم جبروت بار مى‌یابد. آن‌گاه از جبروت نیز پر مى‌کشد و به عالم لاهوت یا مقام واحدیّت، که نتیجه‌ى فیض اقدس بود، وارد مى‌شود. ▪️در این عالم، به ترتیب به فنا و توحید افعالى، صفاتى و اسمائى نایل مى‌شود؛ به این صورت که ابتدا فاعلیّت خود و هرچه جز خدا را در فاعلیّت حضرت حق فانى مى‌بیند و تنها فاعل هستى را خدا مى‌یابد و همه‌ى ما سوى اللّه را تجلّیگاه فاعلیّت خدا مشاهده مى‌کند. ▪️سپس تمامى صفات خود و دیگر مخلوقات را در صفات الهى فانى و مندک و همه‌ى عالم را جلوه‌گاه صفات الهى مى‌یابد و در تمامى عالم، صفتى جز صفات الله نمى‌بیند. ▪️آن‌گاه تمامى موجودات صاحب صفت را در حضرت حق فانى مى‌بیند و در عالم، صاحب‌ صفتى جز خداوند مشاهده نمى‌کند. ▪️در اینجا نوبت به آخرین جهش و پرواز مى‌رسد و با صعود از عالم لاهوت، هستى سالک، همه‌ى ما سوى الله و همه‌ى افعال و صفات، در حضرت احدیّت فانى مى‌شود و اثرى از احساس هستى، صفت و فعل، در وجود سالک باقى نمى‌ماند و این‌گونه تمامى تجلیّات، در ذات فانى و مندک مى‌شود. ▪️در اینجا سالک به فنا و توحید ذاتى و به تعبیر دیگر، به فناء فِى اللّه و بقاء بِاللّه نایل مى‌شود و به این ترتیب قوس صعود به پایان مى‌رسد و به عالم هاهوت، یعنى مقام احدیّت ختم مى‌شود. ▪️در ادبیّات عرفانى، بعضآ اصطلاح ملکوت در برابر مُلک به کار مى‌رود و مقصود از آن، تمام عوالم بالاتر از عالم ناسوت یا طبیعت است. در چنین مواردى، ملکوت شامل جبروت و جبروتیان نیز مى‌باشد. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️زمانی‌که ابراهیم علیه السلام با منجنیق به سوی آتش پرتاب شد، جبرئیل خدمت رسید و عرضه داشت: آیا نیازی داری که برآورده کنم. ابراهیم علیه السلام فرمود: بله، اما نه به تو. ◾️و هنگامی‌که پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله به معراج می‌رفت، فرشته‌ای خدمت رسید و کلید گنج‌های آسمان و زمین را تقدیم کرد. اما پیامبر صلی الله علیه و آله نپذیرفت و فرمود: خداوند کفایت می‌کند. ◾️علامه حسن‌زاده آملی درباره این مطلب می‌گوید: الهی عارف را به مفتاح بسم الله، مقام «کُن» عطا کنی، که با "کُن" هرچه خواهی کن. با این جاهل بی مقام هرچه خواهی کنی کن، که آن کلید دارد و این کلید دار! @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۲ ▪️با به انتها رسیدن قوس نزول، قوس صعود آغاز و جریان بازگشت و رجعت به مبد
☑️قوس نزول و قوس صعود - ۳ ▪️عارفان براى تشریح و تفهیم دو قوس نزول و صعود، تشبیه‌هاى گوناگونى به‌کار برده‌اند؛ از جمله اینکه: ▪️خورشید به هنگام طلوع، پرتو خود را در دشت مى‌گستراند و هرچه این پرتوها از مبدأ و منشأ خود که قرص خورشید باشد، فاصله مى‌گیرند، از یک سو گسترده‌تر و از سوى دیگر ضعیف‌تر مى‌شوند. هنگام غروب، خورشید پرتو خود را برمى‌چیند و در خود جمع مى‌کند. یا اینکه انسان نَفَس را از ریه‌ى خود خارج مى‌کند و در فضا مى‌پراکند و در بازدم، دوباره هوا را به ریه‌ى خود باز مى‌گرداند. ▪️به هر ترتیب، قوس نزول، سیر از وحدت به کثرت، از لاتعیّنى به تعیّن، و از قوّت به ضعف است. ▪️قوس صعود، سیر از کثرت به وحدت، از تعیّن به لاتعیّنى، و از ضعف به قوّت است. ▪️تجلّیات در قوس نزول هرچه متأخّرترند، ضعیف‌تر، رقیق‌تر، محدودتر و متعیّن‌ترند، و طىّ قوس صعود، با فرو نهادن و رهیدن از تعیّنات و حدود، به‌تدریج شدّت و قوّت پیدا مى‌کنند تا سرانجام از همه‌ى حدود و تعیّنات برهند و به مبدأ واحد خود باز گردند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حضرت عیسی علیه السلام: ▪️همچون غربال نباشید که آرد پاکیزه و طیب از آن خارج شده و نخاله ها و سنگ ریزه ها را در خود باقی می گذارند ؛ به همین صورت شما از دهانتان حکمت جاری می نمایید ، ولی غل و غش و پلیدی در سینه هایتان باقی می ماند. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ◾️غفّاریت خدا یعنی این‎ که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجّهی ندارد. کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد، غفّار نیست. پس تنها باور خودت شرط است. البته وقتی که این را باور کردی، به خودت می‎گویی در دیزی باز است، ولی حیای گربه کجا رفته؟ آن‌وقت ادب می‎کنی و از گناه پرهیز می‎کنی. ◾️غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شده‎ایم. ◾️اینکه فرموده‎اند روزی هفتاد بار استغفار کن، تکرار برای باور است. یعنی آن‌قدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است. ◾️خداوند می‎گوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفارت پاک کردی. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️داعی در ماه رجب کیست؟ ◾️از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: ◾️إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ‏ لَهُ‏ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى‏] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ» (إقبال الأعمال، ج ‏۲، ص ۶۲۸) ◾️خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می‌گویند. هرگاه ماه رجب فرا می‌رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می‌دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت ‌می‌کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت ‌می‌نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است». ‌ ◾️این داعی که در مرتبه اعلای آسمان غیب، منصوب از جانب حق متعال است، باطن و حقیقت انسان کامل است که ذکراللهِ اکبر است و همه ی انسانها را به مقام خودش دعوت می کند. السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِی الله وَ رَبَّانِیَ آیَاتِه. امام دعوت کننده‌ی به سمت اسم جامع الله است چون هر خلقی از الله نازل شده و لشکر و سدنه این اسم شریف اند و غایت شان رجوع به این اسم است. مظهر الله، انسان کامل است لذا داعی الله اوست و خاصه مؤمنین را به رتبه و نورانیت خودش دعوت می کند و این دعوت همراه و تحت ربوبیت خود او واقع می‌شود. ☑️پس حقیقت رجب، امام است لذا رجبیون کسانی هستند که سیرشان مِن الإمام إلی الإمام باشد. ◾️وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج/۲۷) یعنی مردم را دعوت کن سواره یا پیاده برای حج به سمت شمای انسان کامل بیایند. طبق آیه، داعی جناب ابراهیم خلیل است که مردم را به سوی خود دعوت می کند. لذا هم داعی و هم دعوت و هم مقصدِ دعوت، خود امام است. پس مخّ و روح اعمال و اذکار در ماههای رجب و شعبان و رمضان و سایر ماهها، توجه به حقیقت انسان کامل است. از اینرو افضل عمل در شب و روز اول رجب زیارت امام حسین علیه السلام است، ایام البیض، لیلة الرغائب و...  زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده... . اصالت آن است که همواره در ایام و لیالی به سمت امام رغبت داشته باشیم.
علم رسمی سر به سر قیل است و قال نه از او کیفیتی حاصل، نه حال... علم نبود غیر علم عاشقی مابقی تلبیس ابلیس شقی @mohamad_hosein_tabatabaei