eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️شقّ‌القمر با اعجاز پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ▪️سیزدهم ماه ذی‌الحجّه سال نهم بعثت معجزه دو نیم شدن کره ماه توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در برابر کفار مکّه ☑️تفاوت معجزه با سِحر... ◾️استاد مهدی طیّب ،۹۱/۰۸/۰۵◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘بخشیدن فدک به حضرت زهرا علیهاالسّلام- ۱۴ ذی‌الحجّه سال ۷ ه.ق ☘دفاع از فدک، دفاع از کلیت حقّانیت اهل بیت علیهم‌السّلام ☘استاد مهدی طیّب @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☘ ! ☘ﺍﺯ ﺑﺪﮐﺮﺩﻥ ﺁﺩم‌هاﻳﺖ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ. ﺍﻣﺎ ﺷﮑﺎﻳﺘﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ می‌گیرﻡ. ☘ﻣﻦ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ. ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺪی ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﮐﺮﺩی ﺗﺎ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺮﻓﺖ ﺍﺯ ﺁﺩم‌هاﻳﺖ، ﻧﮕﺎﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ. ☘ﮔﺎهی ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ می‌کنم ﮐﻪ ﻭقتی کسی ﮐﻨﺎﺭ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻢ. ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍین است ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﺯﺩی ﺗﺎ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺧﻮﺩﺕ... @mohamad_hosein_tabatabaei
- حمد و ثنای الهی ( ) ☘۱) الْحَمْدُ للهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَدَنا فی تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ فی سُلْطانِهِ وَعَظُمَ فی أَرْکانِهِ، وَأَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْما وَهُوَ فی مَکانِهِ، وَقَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَبُرْهانِهِ، حَمیدا لَمْ‏ یَزَلْ، مَحْمُودا لا یزالُ وَمَجیدا لا یزُولُ، وَمُبْدِئا وَمُعیدا وَکُلُّ أَمْرٍ إلَیهِ یعُودُ. ☘حمد و سپاس خدایی را که در یگانگی خود بلندمرتبه، و در تنهایی و فرد بودنش نزدیک است. در قدرت و سلطه خود با جلالت و در ارکان خود عظیم است. علم او به همه چیز احاطه دارد در حالی که در جای خود است، و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت سیطره دارد. همیشه مورد سپاس بوده و همچنان مورد ستایش خواهد بود. صاحب عظمتی که از بین رفتنی نیست. ابتداکننده و بازگرداننده اوست و هر کاری به سوی او باز می‌‏گردد. ☘(۲) بارِئُ الْمَسْمُوکاتِ وَداحِی الْمَدْحُوّاتِ وَجَبّارُ الْأرَضینَ وَالسَّماواتِ، قُدُّوسٌ سُبُّوحٌ، رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ،بی مُتَفَضِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ بَرَأَهُ، مُتَطَوِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ أَنْشَأَهُ.یلْحَظُ کُلَّ عَینٍ وَالْعُیونُ لا تَراهُ. ☘به وجودآورنده بالابرده شده‏‌ها (آسمان‌ها و افلاک) و پهن‌کننده گسترده‌‏ها (زمین)، یگانه حکمران زمین‌‏ها و آسمان‏‌ها، پاک و منزّه و تسبیح شده، پروردگار ملائکه و روح، تفضّل‌کننده بر همه آنچه خلق کرده، و لطف‌کننده بر هر آنچه به وجود آورده است. هر چشمی زیر نظر اوست ولی چشم‏‌ها او را نمی‌‏بینند. ☘(۳) کَریمٌ حَلیمٌ ذُو أَناةٍ، قَدْ وَسِعَ کُلَّ شَیءٍ رَحْمَتُهُ وَمَنَّ عَلَیهِمْ بِنِعْمَتِهِ. لا یعْجَلُ بِانْتِقامِهِ، وَلا یبادِرُ إلَیهِمْ بِمَا اسْتَحَقُّوا مِنْ عَذابِهِ. ☘کَرم‌کننده و بردبار و تحمّل‌کننده است. رحمت او همه چیز را فرا گرفته و با نعمت خود بر همه آنها منّت گذارده است. در انتقام گرفتن خود عجله نمی‌‏کند، و به آنچه از عذابش که مستحقّ آنند مبادرت نمی‌ورزد. ☘۴) قَدْ فَهِمَ السَّرائِرَ وَعَلِمَ الضَّمائِرَ، وَلَمْ تَخْفَ عَلَیهِ الْمَکْنُوناتُ وَلاَ اشْتَبَهَتْ عَلَیهِ الْخَفِیاتُ. لَهُ الإحاطَةُ بِکُلِّ شَیءٍ وَالْغَلَبَةُ عَلی کُلِّ شَیءٍ وَالْقُوَّةُ فی کُلِّ شَیءٍ وَالْقُدْرَةُ عَلی کُلِّ شَیءٍ، وَلَیسَ مِثْلَهُ شَیءٌ. وَهُوَ مُنْشِئُ الشَّیءِ حینَ لا شَیءَ، دائِمٌ حَیٌّ وَقائِمٌ بِالْقِسْطِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ. ☘باطن‌‏ها و سریره‏‌ها را می‌فهمد و ضمایر را می‌داند، و پنهان‏‌ها بر او مخفی نمی‌ماند و مخفی‏‌ها بر او مشتبه نمی‌شود. او راست احاطه بر هر چیزی و غلبه بر همه چیز و قوّت در هر چیزی و قدرت بر هر چیزی، و مانند او شیئی نیست. اوست به وجودآورنده شیئ (چیز) هنگامی که چیزی نبود. دائم و زنده است، و به قسط و عدل قائم است. نیست خدایی جز او که با عزّت و حکیم است. ☘۵) جَلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِکَهُ الأبْصارُ وَهُوَ یدْرِکُ الأبْصارَ وَهُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ. لا یلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعاینَةٍ، وَلا یجِدُ أَحَدٌ کَیفَ هُوَ مِنْ سِرٍّ وَعَلانِیةٍ، إلاّ بِما دَلَّ عَزَّ وَجَلَّ عَلی نَفْسِهِ. ☘بالاتر از آن است که چشم‌ها او را درک کنند ولی او چشم‌ها را درک می‌کند و اواز اسرار دقیق با خبر وآگاه است. هیچکس نمی‌تواند با دیدن به صفت او راه یابد، و کسی به چگونگی او از سرّ و آشکار دست نمی‌یابد مگر به آنچه خود خداوند عزوجل راهنمایی کرده است. ☘۶)وَأَشْهَدُ أَنَّهُ اللّه‏ُ الَّذی مَلاَءَ الدَّهْرَ قُدْسُهُ، وَالَّذی یغْشَی الاْءَبَدَ نُورُهُ، وَالَّذی ینْفِذُ أَمْرَهُ بِلا مُشاوَرَةِ مُشیرٍ، وَلا مَعَهُ شَریکٌ فی تَقْدیرِهِ، وَلا یعاوَنُ فی تَدْبیرِهِ. ☘گواهی می‌دهم برای او که اوست خدایی که قُدس و پاکی و منزّه بودن او روزگار را پر کرده است. او که نورش ابدیت را فرا گرفته است. او که دستورش را بدون مشورتِ مشورت‌کننده‏‌ای اجرا می‌کند و در تقدیرش شریک ندارد و در تدبیرش کمک نمی‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ #خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_اول) ☘۱) الْحَمْدُ للهِ الَّذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ وَدَنا فی
- حمد و ثنای الهی ( ) ☘۷)صَوَّرَ مَا ابْتَدَعَ عَلی غَیرِ مِثالٍ، وَخَلَقَ ما خَلَقَ بِلا مَعُونَةٍ مِنْ أَحَدٍ وَلا تَکَلُّفٍ وَلاَ احْتِیالٍ. أَنْشَأَها فَکانَتْ، وَبَرَأَها فَبانَتْ. فَهُوَ اللّه‏ُ الَّذی لا إلهَ إلاّ هُوَ الْمُتْقِنُ الصَّنْعَةَ، الْحَسَنُ الصَّنیعَةُ، الْعَدْلُ الَّذی لا یجُورُ، وَالاْءَکْرَمُ الَّذی تَرْجِعُ إلَیهِ الاْءُمُورُ. ☘آنچه ایجاد کرده بدون نمونه و مثالی تصویر نموده و آنچه خلق کرده بدون کمک از کسی و بدون زحمت و بدون احتیاج به فکر و حیله خلق کرده است. آنها را ایجاد کرد پس به وجود آمدند و خلق کرد پس ظاهر شدند. پس اوست خدایی که جز او خدایی نیست. صنعت او محکم و کار او زیباست. عادلی که ظلم نمی‌کند و کَرم‌کننده‌‏ای که کارها به سوی او باز می‌گردد. ☘۸)وَأَشْهَدُ أَنَّهُ الله‏ُ الَّذی تَواضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِعَظَمَتِهِ، وَذَلَّ کُلُّ شَیءٍ لِعِزَّتِهِ، وَاسْتَسْلَمَ کُلُّ شَیءٍ لِقُدْرَتِهِ، وَخَضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِهَیبَتِهِ. مَلِکُ الاْءَمْلاکِ وَمُفَلِّکُ الاْءَفْلاکِ وَمُسَخِّرُ الشَّمْسِ وَالْقَمَرِ، کُلٌّ یجْری لاِءَجَلٍ مُسَمّی، یُکَوِّرُ اللَّیلَ عَلَی النَّهارِ وَیُکَوِّرُ النَّهارَ عَلی اللَّیلِ یطْلُبُهُ حَثیثا. قاصِمُ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ، وَمُهْلِکُ کُلِّ شَیطانٍ مَریدٍ. ☘شهادت می‏‌دهم اوست خدایی که همه چیز در مقابل عظمت او تواضع کرده و همه چیز در مقابل عزّت او ذلیل شده و همه چیز در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و همه چیز در برابر هیبت او خاضع شده‌اند. پادشاهِ پادشاهان و گرداننده افلاک و مسخّر‌کننده آفتاب و ماه، که همه با زمانِ تعیین شده در حرکت هستند. شب را بر روی روز و روز را بر روی شب می‏‌گرداند، که به سرعت در پی آن می‌رود. در هم شکننده هر زورگوی با عناد، و هلاک‌کننده هر شیطان سر پیچ و متمرّد. ☘۹) لَمْ یکُنْ لَهُ ضِدٌّ وَلا مَعَهُ نِدٌّ، أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ وَلَمْ یکُنْ لَهُ کُفْوا أَحَدٌ. إلهٌ واحِدٌ وَرَبُّ ماجِدٌ، یشاءُ فَیمْضی، وَیریدُ فَیقْضی، وَیعْلَمُ فَیحْصی، وَیمیتُ وَیحْیی، وَیفْقِرُ وَیغْنی، وَیضْحِکُ وَیبْکی، وَیدْنی وَیقْصی، وَیمْنَعُ وَیعْطی، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیدِهِ الْخَیرُ وَهُوَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ. ☘برای او ضدّی و همراه او معارضی نبوده است. یکتا و بی‌نیاز است.هرگز نزاده و زاییده نشده، و برای او هیچ همتایی نیست. خدای یگانه و پروردگار با عظمت می‌خواهد پس به انجام می‌رساند، و اراده می‌کند پس مقدّر می‌نماید، و می‌داند پس به شماره می‌آورد. می‌میراند و زنده می‌کند، فقیر می‌کند و غنی می‌نماید، می‌خنداند و می‌گریاند، نزدیک می‌کند و دور می‌نماید، منع می‌کند و عطا می‌نماید. پادشاهی از آن او و حمد و سپاس برای اوست. خیر به دست اوست و او بر هر چیزی قادر است. ☘۱۰)یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهارِ وَیولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیلِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفّارُ. مُسْتَجیبُ الدُّعاءِ وَمُجْزِلُ الْعَطاءِ، مُحْصِی الاْءَنْفاسِ وَرَبُّ الْجِنَّةِ وَالنّاسِ ؛ الَّذی لا یشْکِلُ عَلَیهِ شَیءٌ، وَلا یضْجِرُهُ صُراخُ الْمُسْتَصْرِخینَ، وَلا یبْرِمُهُ إلْحاحُ الْمُلِحّینَ. الْعاصِمُ لِلصّالِحینَ، وَالْمُوَفِّقُ لِلْمُفْلِحینَ، وَمَوْلَی الْمُؤْمِنینَ وَرَبُّ الْعالَمینَ ؛ الَّذی اسْتَحَقَّ مِنْ کُلِّ مَنْ خَلَقَ أَنْ یشْکُرَهُ وَیحْمَدَهُ عَلی کُلِّ حالٍ. ☘شب را در روز و روز را در شب فرو می‌برد. نیست خدایی جز او که با عزّت و آمرزنده است. اجابت‌کننده دعا، بسیار عطا‌کننده، شمارنده نَفَس‏‌ها و پروردگار جنّ و بشر، که هیچ امری بر او مشکل نمی‌‏شود، و فریاد دادخواهان او را خسته و ناراحت نمی‌کند، و اصرار اصرارکنندگانش او را خسته نمی‌نماید. نگهدارنده صالحین و موفّق‌کننده رستگاران و صاحب‌اختیار مؤمنان و پروردگار عالمیان. خدایی که از آنچه خلق کرده مستحق است که او را در هر حالی شکر و سپاس گویند. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ▪️امام هادی علیه السلام فرمودند: «الْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ‏ فِی‏ الطِّباعِ‏ الْفاسِدَةِ» دانش و حکمت و معرفت در طبع‌ها و وجودهای فاسد جایگیر نمی شود؛ ▪️یعنی تا انسان وجودش را تطهیر و پاک نکند، این ظرف شایستگی آن مظروف را پیدا نمی کند. اگر انسان بخواهد اهل معرفت و کمالات عارفانه شود، شرطش این است که اوّل ظرف وجودی اش را پاک کند. اگر انسان با لقمه های حرام، سخنان پلید، اندیشه های آلوده، افکار انحرافی و کارهای معصیت آمیز وجودش را فاسد کند، این طبع فاسد، پذیرای حکمت و حقایق نورانی نخواهد بود. هر چند هم شما برایش بگویید، اصلاً به دلش نمی‌نشیند و برایش چیزهای بی معنا و بی مزه ای است. ▪️بنابراین اگر کسی بخواهد حکمت در وجودش جایگزین شود، لازمه اش این است که وجودش را تزکیه و پاک و از فساد مبرّا کند. ◾️در محضر استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه‌_غدیر 2⃣ ☘ولایت مبارک است☘ ☘«إِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُم
3⃣ ☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘ ☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (قصص، ۲۴). ☘ربِّ حضرت موسی و جمیع انبیاء و مرسلین غیر از حضرت ختمی صلی الله علیه و آله، حقیقت خلافت کبرای الهی و ولایت کلیه ی شمسیه ی علویه و محمدیه صلی الله علیه و آله که همان «الظل» است، می‌باشد؛ «أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ» (فرقان، ۴۵) «والحقيقة المحمدية البیضاء ای الانسان الکامل هو ظل الله فی خلقه من خلقه». ☘این حقیقت نوریه، منبع و مصدر تمام خیرات و علوم و کمالات الهی می‌باشد و جمله ی خلائق فقیر به فیوضات او و بل اضافات اشراقیه ی او و عین الربط بدو می‌باشند و خود آن حقیقت برزخ بین ذات ربوبی و کلمات و آیات الهی است لذا حضرت موسی بدان حقیقت ظلّی که ظلّ ذات احدی است پناه برد و به او توجه نمود که او غوث اقطاب انسی و کهف نفوس قدسی است و مطابق با عین ثابته و از حصه ی وجودی‌اش از آن مقام ربوبی استدعای نزول خیر نمود. این استدعا توأم با ادب تمام می‌باشد بدان روی که عرضه نداشت که خدایا بر من خیر نازل کن بلکه فرمود: «رب من! همانا من فقیر محض به نزول خیرات تو هستم». ☘خدا در پاسخ تقاضای موسی او را همنشین پیامبر خود حضرت شعیب کرد. پس معلوم می‌شود آن خیر ربوبی، اولیای الهی هستند و جمیع اولیاء و انبیاء خدا خیراتی هستند که از حقیقت محمدیه و علویه صادر و نازل می‌شوند. ☘حضرت موسی در کوه طور و در وادی مقدس طوی نیز به واسطه ی همین خیر ربوبی مرزوق از کلام الهی بوده است لذا در روایت است که آن نور مقدسی که حضرت موسی در وادی طوی از درخت شهود فرمود و کلام خدا را از آن استماع کرد، نور یکی از شیعیان کروبی حضرت علی وصی علیه السلام بوده است و آن شیعه ی کروبی خیر تنزل یافته ی علی علیه‌السلام است! ‌ ☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۶۵ و ۶۶☘
◾️نماز دوازده رکعتی شب عید غدیر◾️ ▪️شب هجدهم ذی‌الحجّه شب بسیار بزرگ و بستر ظهور یوم‌الغدیر و شب خلوت‌های عبادی است. ▪️برای این شب جمال‌السّالکین «سیّد بن طاووس سلام الله علیه» نمازی دوازده رکعتی را در «اقبال ‌الاعمال» نقل کرده است که کیفیّت نماز چنین است: ☑️این نماز دوازده رکعت پی در پی و بعد از هر دو رکعت یک تشهد و فقط با یک قنوت و سلام در رکعت دوازدهم است. ▪️در یازده رکعت اوّل، در هر رکعت بخواند: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» ده بار ▪️«آیت الکرسی»(تا هُوَالعَلِیُّ العَظِیم) یک بار : ▪️سوره «حمد» هفت بار ▪️سوره «توحید» هفت بار ▪️و سپس دست به قنوت بردارد و بگوید: ▪️ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ ▪️بعد از رکوع به سجده رفته و در سجدۀ آخر ده بار این ذکر را بخواند: ▪️سبْحانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِی التَّسْبِيحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ. اسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهىَ الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ كَلِماتِكَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی كَذا وَ كَذا (بجای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد)، انَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ. ▪️منزّه است خدايى كه علم او هر چيز را به شماره درآورده است، منزّه است خدايى كه تسبيح جز بر او شايسته نيست، منزّه است داراى بخشش و نعمت‌ها، منزّه است خداى تفضل‌كننده و بخشنده، منزّه است خدایی که صاحب عزّت و کرم است. خدایا به جایگاه‌های سربلندى از عرشت و منتهاى رحمت از كتابت و به بزرگ‌ترين نام و سخنان كاملت، از تو می‌خواهم كه بر فرستاده‌ات حضرت محمّد و خاندان پاک و پاكيزۀ او درود فرستى و خواستۀ مرا دربارۀ ‌. . . برآورده سازى، به راستى كه تو شنوا و اجابت‌كننده‌اى. ▪️و پس از سجدۀ آخر، ششمین تشهّد و سپس سلام را بخواند. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ #خطبه_غدیر - حمد و ثنای الهی ( #بخش_دوم) ☘۷)صَوَّرَ مَا ابْتَدَعَ عَلی غَیرِ مِثالٍ، وَخَلَقَ ما
- حمد و ثنای الهی ( ) ‍ ☘١١) أَحْمَدُهُ کَثیرا وَأَشْکُرُهُ دائِما عَلَی السَّرّاءِ وَالضَّرّاءِ وَالشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، وَأُومِنُ بِهِ وَبِمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ. أَسْمَعُ لاِءَمْرِهِ وَأُطیعُ وَأُبادِرُ إلی کُلِّ ما یرْضاهُ وَأَسْتَسْلِمُ لِما قَضاهُ، رَغْبَةً فی طاعَتِهِ وَخَوْفا مِنْ عُقُوبَتِهِ، لاِءَنَّهُ الله‏ُ الَّذی لا یؤْمَنُ مَکْرُهُ وَلا یخافُ جَوْرُهُ. ☘او را سپاس بسیار می‏‌گویم و دائما شکر می‌‏نمایم، چه در آسایش و چه در گرفتاری، چه در حال شدت و چه در حال آرامش. و به او و ملائکه ‏اش و کتاب‏‌ها و پیامبرانش ایمان می‌آورم. دستور او را گوش می‌دهم و اطاعت می‌نمایم و به آنچه او را راضی می‌کند مبادرت می‌ورزم و در مقابل مقدّرات او تسلیم می‌شوم به عنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او، چرا که اوست خدایی که نمی‌توان از مکر او در امان بود و از ظلم او هم ترس نداریم (یعنی ظلم نمی‌کند). @mohamad_hosein_tabatabaei
☘تأمّلی در در زیارت امیرالمؤمنین عليه‌السّلام (بخش اول)☘ ☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خم را به محضر حضرت بقیّة‌‌الله‌الأعظم‌أرواحُنا‌لِتُرابِ‌مَقدَمِهِ‌الفِداء  و دوستداران و سرسپردگان آستان ولایت علوی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم خدای متعال عیدانه‌ی ما را در این عید عظیم، صدور امر فرج حجّت خدا، و نیز تشرّف ما و سرسپردن ما در جنبه‌ی ظاهری به محضر آن حضرت قرار دهد. اعمال روز عید غدیر متعدّد و فراوان است؛ اینکه انسان جشن بگیرد؛ وقتی به مؤمنین می‌رسد تبریک بگوید؛ شاکر باشد؛ و از خدا که نعمت ولایت را به او موهبت کرده است تشکّر کند. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطف حق ناگفته‌ی ما می‌شنود ☘ما مستحقّ این مقام نیستیم. الآن متوجّه چیزی که به ما عنایت شده است، نمی‌شویم. گرچه شعاع کوچکی از آن خورشید عظیم است؛ امّا این را که خود آن شعاع کوچک، چه عظمتی دارد، نمی‌شناسیم. ولی هرکس در حدّی که خدا به او معرفت داده، شاکر این نعمت باشد. لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. اگر انسان شاکر باشد، خدا به سطح معرفت و شناخت او گسترش می‌دهد، وسعت می‌دهد؛ و راه او را به سمت شناخت بیشتر می‌گشاید. یکی از وظایف ما در روز عید غدیر خم، تشکّر است. ☘دو رکعت نماز خیلی ساده، قبل از نماز ظهر روز وارد شده است. در رکعت اوّل سوره‌ی حمد و سوره‌ی قدر، و در رکعت دوم سوره‌ی حمد و سوره‌ی قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ خوانده می‌شود و بعد از نماز، سر به سجده‌ی شکر می‌گذارد و صد بار می‌گوید: شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّهِ، شُکْراً لِلّه؛ بعد سر از سجده بر می‌دارد و دو صفحه دعا می‌خواند که آن هم تشکّر همین نعمت ولایت است. اقرار به این است که: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً یُنادِی لِلْاِیمانِ اَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَامَنّٰا. تشکّر از خداست برای نعمت توحید و نعمت نبوّت و نعمت ولایت. تشکّر از خدا و حمد و شکر او، یکی از آداب روز عید غدیر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☘تأمّلی در #زیارت_امین‌الله در زیارت امیرالمؤمنین عليه‌السّلام (بخش اول)☘ ☘پیشاپیش، عید سعید غدیر خ
☘تأملی در در زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام (بخش دوم)☘ ☘گفتیم برای عید غدیر، آداب و اعمالی وارد شده است. یکی از اعمال برجسته‌ی این روز، زیارت مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. متون زیارتی متعدّدی برای این روز نقل شده است. یکی از این زیارت‌نامه‌ها، زیارت امین‌الله است که ظاهراً عبارات کوتاهی دارد امّا خدا می‌داند چه اقیانوس عظیمی است! فقط خدا می‌داند! خیلی عظیم است. خیلی عظیم! ☘دیگری زیارتی است که از وجود مقدّس امام هادی علیه‌السّلام نقل شده و خدا می‌داند این زیارت چیست! پس یکی از آداب، زیارت است. زیارت یعنی دیدار؛ یعنی ملاقات؛ خواندن عبارات زیارتنامه، زیارت نیست. زیارت خود دیدار و ملاقات است. زائر کسی است که به دیدار نائل می‌شود. زائر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام کسی است که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را می‌بیند؛ زیارت می‌کند؛ به دیدار حضرت نائل می‌شود. لذا یکی از اعمال برجسته‌ی امروز زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. امیدواریم راه پیدا کنیم. ما محجوبیم! خورشید ولایت علوی همه‌ی عالم را روشن کرده است؛ ما محجوبیم. اگر از این حجاب درآییم، امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را می‌بینیم.  ☘زیارت مرقد مولایمان امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در نجف خیلی عظیم است؛ امّا اعظم از آن، اعظم از آن، اعظم از آن، زیارت وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در حرم دل است. امیدواریم خدا نشان دهد که خیلی از این صحن و سرایی که امروز می‌بینید بزرگتر است، ولو اینکه الحمدلله توسعه‌ی زیادی هم به آن داده‌اند. ان‌شاءالله خدا نشانتان دهد که در سینه‌ی خودِ شماست! در سینه‌ی تک‌تک دوستان امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. صحن و سرای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام آنجاست. فِی قُلُوبِ مَنْ والاهُ قَبْرُه.  ☘ان‌شاءالله این دیدار و زیارت حاصل شود. در محضر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام حاضر شویم و خدمت حضرت سلام کنیم؛ سلام، مقام حضور است! شما به کسی که اینجا نیست سلام می‌کنید؟! خیر! کسی که از در وارد می‌شود، به جمع سلام می‌کند، یا جمع به او سلام می‌کنند. سلام برای مقام حضور است. زیارتنامه‌های ما با سلام شروع می‌شوند. یعنی کسی زائر است که به مقام حضور راه پیدا کرده است؛ در محضر حاضر است، ولذااَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَمینَ اللهِ فی أَرضِهِ. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#چشمه‌_غدیر 3⃣ ☘ولایت علویه، ربّ الانبیاء☘ ☘«فَسَقَىٰ لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّىٰ إِلَى الظِّلِّ فَقَ
4⃣ ☘امام، کون جامع☘ ☘«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» (مائده، ۵۵). ☘انسان کامل یعنی امام معصومِ دارای مقام ولایت مطلقه، کون جامع و مظهر اتمّ «لَايَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْنٍ» است. حضور در حضرتی از حضرات خمس او را از حضرت دیگر غافل نمی‌کند. هر چند شدّت حضورش در هر حضرت که اتمّ حضور است حافظ دیگر حضرات می‌باشد اما او خود حضرت جامع حضرات خمس است؛ یعنی در عین آن که در حضرت غیب مطلقه مستغرق و فانی است، در همان حال در حضرت غیب مضاف و شهادت مطلقه نیز حضور دارد و در تمام حضرات، حقیقتِ «كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (يس، ۱۲) جاری است. از این رو استغراق در ذات حق متعال و توجّه تام به حضرتش در نماز او را از توجه به نشئه ی شهادت باز نمی‌دارد؛ و این توجه براساس اراده‌ی امام باذن الله تعالی صورت می‌پذیرد؛ «إنَّ الإمَامَ إذَا شاءَ اَنْ یَعْلَمَ اُعْلِمَ». ☘گاهی اراده می‌فرماید تمام عوالم وجودی در پیش او حاضر می‌شوند؛ «انا الذی نظرت فی عالم الملکوت فلم نجد غیری شیء و قد غاب، انا الذی اعلم ما یحدث آناً بعد آن و ساعة بعد ساعة؛ انا الذی اعلم خطرات القلوب و لمح العیون و ما تخفی الصدور، انا الذی اری اعمال العباد لایعزب عنّی شیء فی الارض و لا فی السماء»... و گاه بنا به مصالحی او خود چنین اراده‌ای را اراده نمی‌فرماید. گهی بر طارم اعلی نشینم گهی تا پشت پای خود نبینم ☘بیان دیگر آن که: توحید امام توحید ناب و مطلق صمدی قرآنی است. در این توحید، ذات اقدس اله حقیقتی جدای از مخلوقات و در کنار آنها نمی‌باشد بلکه «هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» (حديد، ۴). «لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ» (توحید، ۳)، در عین آنکه در مرتبه‌ی ذات، ذات اقدس احدیت هیچ کدام از صفات هیچ یک از مخلوقاتش را ندارد و حقیقتی بحت و لااسم و لارسم است، در همان حال در موطن ظهورش در صورت جمیع مخلوقاتش تجلّی فرموده است؛ «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ» (شوري، ۱۱). لذا تمام عوالم وجودی شئون و رسول اویند و از باب «عَظِّمْ يَا مُحَمَّدُ اِسْمَائِي»، در تمام عوالم سؤال هر سائلی، سؤال و درخواست رسولان حق و بلکه سؤال و امر حق می‌باشد. «وَاللهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ» (صافات، ۹۶)؛ و «مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللهَ رَمَىٰ» (انفال، ۱۷)؛ «يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (فتح، ۱۰). ☘انسان کامل مستغرق در توحید صمدی، سؤال سائل در نماز را سؤال رسول حق دیده و با اجابت درخواست او امر حق را اجابت می‌نماید و این حقیقت تعظیم حق و اسماء اوست. چون او جلّ جلاله و عظم شأنه «الدَّانِی فِی عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِی فِی دُنُوِّهِ» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۷) می‌باشد و این نماز، نماز حقیقی است. نمازی که در آن حق با تمام شئونش تعظیم و تکریم می‌شود و در متن واقع ساری است نه نمازی که صرف توغل در الفاظ و یا نهایتاً اوهام و خیال مصلّی است که همه مخلوق خود نماز گزارند. و اینکه در نماز گاهاً طوری است که از نشئه ی شهادت منصرف می‌شود و یا نیزه از پای او بیرون می‌آورند معلوم او نمی‌شود و یا در جنگ از شدت غلبه ی عشق الم حدید و شمشیر را در نمی‌یابد، دو وجه می‌توان گفت؛ وجهی که گذشت اعنی اراده می‌نماید که در توجه تامّ به مراتب مافوق ظاهر باشد و وجه دیگر شدت استیلای نفس کلی ولوی امام بر مرتبه‌ی بدن طبیعی او است چون احکام بدن مادّی مقهور احکام نفس ناطقه ی اوست لذا بدن از روح تبعیت می‌نماید.‌ ‌‌ ☘کتاب «علی، نقطه آغاز وجود» ص ۳۰ و ۳۱ ☘