eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات (۳) سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □و لا يحض على طعام المسكين(۳) □كلمه (#حض) به معناى #تحري
□بیان آیات (۴)و (۵) سوره ماعون□ □فويل للمصلين(۴) □الذين هم عن صلاتهم ساهون(۵) □يعنى آنهايى كه از غافلند به امر نماز ندارند، و از شدنش باكى ندارند چه اينكه به فوت شود و چه اينكه از اوقات فوت گردد، و چه اينكه از دست برود و چه اينكه و شرايطش و احكام و مسائلش را نمازى باطل بخوانند. □در آيه شريفه اگر روز به چنين نمازگزارانى شده، چون حرف () كه بر سر جمله آمده مى فهماند جمله مزبور تكذيب روز جزا است و مى رساند چنين نمازگزارانى خالى از نيستند، چون تكذيب روز جزا به اين نيست كه به كلى آن را شود، كسى هم كه به ايمان مى كند و نماز مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه نشان مى دهد از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را كرده است.(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□○اصلِ جامع و كلی اسلام این است كه چه در محدوده ملی و محلّی یعنی داخله حوزه اسلامی، چه در محدوده منطقه‌ای یعنی داخله حوزه توحید با اهل كتاب و موحدان، چه در حوزه بین‌المللی با جامعه بشری چه ملحد چه وثنی و چه غیر وثنی، جامعه را « و » اداره می‌كند. □○خداوند در هر سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی فرمود: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این از جوامع‌الكلم است، فرمود حقّ هیچ كسی را كم نگذارید! حالا شما چه كار دارید آن طرف كمونیست است یا غیر كمونیست! □○جنسی که به دیگری فروختی باید سالم بفروشی! پول مردم، هر کسی که باشد، را باید بدهی، اگر چیزی از كسی خریدی، هر دین و آئینی داشته باشد، باید مبلغ آن را کامل به او بپردازی، این دین می‌شود دین جهانی! □○هیچ كلمه‌ای جامع‌تر از كلمه «شیء» نیست، به صورت جمع هم بیان شد، لذا از «اشیاء» بالاتر نداریم، مفهوم آن این است که ما نباید هیچ چیز مردم را كم بگذاریم! حتی در حوزه یا دانشگاه اگر یك استادی بی‌مطالعه رفت و تدریس کرد، این آیه می‌گوید این كار است و وقت مردم را دارد تلف می‌كند و فرقی نمی کند این مردم کافر باشند یا مسلمان؛ یا هر حقی از هر کسی طبق این آیه حرام است. □○منبع: تفسیر جلسه (۷) سوره الرحمن ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□خواب یکی از آیینه ی جمال وجلال خودمان هست خواب آیینه ایی است که نفس در درون این آیینه تمام دارایی های خودش رادر آنجامی بیند، هرچه خوابت هست همانی □دروس معرفت نفس|جلد دوم_جلسه۱۲□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست. ■●از اینجا به معنی "یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه" پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود. ■●هزار و یک کلمه علامه حسن زاده ی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□هر چقدر هم که ضعیف باشی گاهی اوقات می توانی تکیه گاه باشی□ #یاعلی @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم1⃣ ● لشكر طالوت سه طايفه شدند مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه ب
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم2⃣ و به همين منظور جمله دوم يعنى جمله : ((و من لم يطعمه فانه منى ))، را پهلوى جمله اول قرار داد، تا مفاد آيه چنين شود: كه لشكريان طالوت هر چند همه با طالوت و از او بودند، ليكن باطن آنها غير از ظاهرشان بود، و با يك آزمايش واقعيت ها روشن مى شد، و آن آزمايش نهرى بود كه در راه با آن برخوردند، و آن نهر مشخص كرد كه چه كسى از طالوت ، و چه كسى بيگانه از او بود، هر كس از آن نهر نوشيد از طالوت بيگانه شد و هر كس لب از آن تر نكرد از او و منسوب به او شد. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 443 و وقتى مفاد كلام تا اينجا اين شد، ديگر آمدن جمله ((الا من اغترف غرفه بيده ))، نمى رساند كه اين طائفه سوم از طالوت بودند، چون وقتى اين دلالت را داشت كه بلا فاصله بعد از جمله ((فمن شرب منه )) واقع شده بود، ولى بعد از ذكر هر دو طائفه آمده ، و معلوم است كه اين استثنا و اخراج از طائفه اول ، تنها باعث مى شود كه طائفه سوم داخل و جزء طائفه اول نباشند، نه اينكه داخل در طائفه دوم باشند، و لازمه اين سخن آنست كه آيه شريفه خواسته است لشكريان طالوت را با دو آزمايش به سه طائفه تقسيم كند اول آنهائى كه از طالوت نبودند چون از نهر نوشيدند، دوم آنهائى كه از وى بودند چون از نهر ننوشيدند، سوم آنهائى كه مردد بودند، و وضعشان در آزمايش نهر معلوم نشد، چون مشتى آب برداشتند و نوشيدند، و آزمايشى ديگر وصفشان را روشن مى كند، و آن اين است كه اگر در حال جنگ به خدا اعتماد نموده ، در برابر دشمن مقاومت كنند از طالوت خواهند شد، و اگر دچار قلق و اضطراب شوند، از طائفه دوم خواهند گرديد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■در خانه اگر کس است...! او کم حرف می‌زد؛ اهل دستورالعمل دادن نبود؛ شاید اهلش را پیدا نمی‌کرد. اصرار که می‌کردی می‌گفت: «چنانچه طالب، صادق باشد، «ترک معصیت»، کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.» حرف‌هایش، همان رفتارش بود. ■کسی از او نشنید: «چهل روز مانده به محرم، چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمانتان برای سیدالشهدا فراوان گردد». اما همه دیدند: هر روز با زیارت عاشورا و صد لعن و سلامش سیدالشهدا‌ سلام‌الله‌علیه را زیارت می‌کرد؛ هر روز. @mohamad_hosein_tabatabaei