eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷روز بزرگ ارتش بر ارتشیان عزیز مبارک @mohamad_hosein_tabatabaei
■● استاد علی صفایی حائری●■ ■كثرت‌گرايى براى كسانى كه دين برايشان يك ضرورت نيست طبيعى است. وقتى دين يك امر زائد است، ديگر چه ضرورتى دارد كه دين را داخل در زندگى دنيايى كنيم‌؟!وقتى كه منافع هست ديگر چه معنا دارد كه دين در اينجا فتنه به پا كند؟ ولى اگر مبانى ديگرى شكل گرفت، داستان اهداف آمد، اقدار آمد، حدود آمد، حقوق آمد و آدمى با اين بصيرت،با اين استمرار،با اين وسعت مطرح شد، طبيعتاً مضامين ديگرى شكل مى‌گيرد و حرف‌هاى ديگرى تحقق پيدا مى‌كند. ■● ص۷۲●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□به علامه عرض کردم آقا! من عجول وبی صبرم، حوصله معطلی ندارم! در يک جمله برايم عصاره همه را بيان کنيد! □خنده مليحی کرد و فرمود: ! □آشنای آسمان، ص۱۶۰□ @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم استیگر بسم الله الرحمن الرحیم آرم شروع هر روز در کانال زده شد ولی تیک نخورده هنوز دوستان✋
□حضرت محمّدصلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند: خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند و پیش از قیامش به او اقتدا نماید. □دوست اورادوست بدارد و از دشمن وی بیزاری جوید و ولایت امامان هدایتگر پیش از او را نیز بپذیرد. اینان دوستان من و مورد علاقه و محبت من و گرامیترین امت من در نزد من هستند. □بحار، ج ٥٢، ص ١٢٩□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□ : □●۱- کسی که از دور زیاد یاد امام میکند و انتظار دیدار او را میکشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرمودهاند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است. □●۲- کسی که آثار و جای پا و جلوهای از امام را دیده است، که فرمودهاند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش میآورد. □●۳- اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری میشود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یک‌دیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام میفرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمانها هستند، زیرا آن‌قدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کردهاند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمیکند. □●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است □۲- شب زنده‌دارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دل‌ها بميرند □۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند: □السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ □و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است □۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است: □اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ... □۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده: □أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ... □۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب می‌خواندند: □اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ... □۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده می‌شود . □۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است □۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار: □«سبحان الله» □«الحمدلله» □«الله اكبر» □«لا اله الا الله» □تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد □۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان: □ركعت اوّل سوره‌های «حمد» و «كافرون» □ركعت دوّم سوره‌های «حمد» و «توحيد» : □«سبحان الله» ۳۳ مرتبه □«الحمدلله» ۳۳ مرتبه □«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه : □يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ... : □«يا ربّ» ۲۰ مرتبه □«يا الله» ۷ مرتبه □«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه □«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه □«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه □سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام □و از خدا حاجت خود را می‌خواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو می‌رساند □۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده می‌شود □إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و .... □۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كرده‌اند بخواند. □۱۳- سجده‌ها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مى‌فرمود: □سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ □سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود: □أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً □سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود: □عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ □۱۴- نماز جناب جعفر طيّار □۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت: □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحيد» صد مرتبه : □اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ □برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان●□ □۱- دعای بعد از نماز مغرب □هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. □بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ به نام خداوند بخشنده مهربان خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا ، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. □۲- قرائت سه بار سوره یس □هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره‌ ياسين را بخواند، □مرتبه‌ اوّل به نيّت «طول عمر» □مرتبه‌ دوّم به نيّت «توانگری» □مرتبه‌ سوّم به نيّت «دفع بليّات» □و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند: □بسم الله الرحمن الرحيم اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شقاوتی و حرمانی و اقتارِ ترزقی و اثبتنی عندك مرزوقاً موفِّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ و عندهُ امُّ الكتابِ. □در آن سال از آفات و فقر در امان می‌ماند و عمر او طولانی می‌گردد. □۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب □شیخ‌ طوسی‌ در «مصباح‌ المتهجد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت‌ می‌کنند که از جمله‌ اعمالی‌ که‌ در شب‌ نیمۀ شعبان‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای‌ آورده‌ شود اینست که: □بعد از نیمه‌ شب ده‌ رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت‌ : □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحید» ده مرتبه : □اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم بار پروردگارا! سجده‌ کرد برای‌ تو سیاهی‌ من‌ و خیال‌ من‌ و سفیدی‌ من‌، ای‌ بزرگ‌ِ هر بزرگی‌! بیامرز بر من‌ گناه‌ مرا که‌ بزرگ‌ است‌، چون‌ نمی‌آمرزد آنرا غیر از تو. : □کسی‌ که‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد هفتاد و دو هزار گناه‌ از دیوان‌ گناهانش‌ محو می‌شود و به‌ اندازۀ آن‌ در دیوان‌ طاعاتش‌ نوشته‌ می‌شود و خدا از پدر و مادرش‌ هفتاد هزار گناه‌ می‌آمرزد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت شب نیمه شعبان در کلام امام باقر علیه‌السلام○□ □از امام باقر علیه‌‌السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد. فرمود: □این شب، برترین شب بعد از شب قدر است. خداوند نعمت‌های افزون خود را در این شب به بندگانش ارزانی می‌دارد و به منت خود آنان را می‌آمرزد؛ بنابراین در این شب برای تقرب به خداوند متعال تلاش کنید که این شبی است که خداوند عزوجل به نفس خویش سوگند خورده است که در این شب هیچ درخواست‌کننده‌ای را تا زمانی‌که درخواست گناهی نکرده است، از درگاه خویش رد نکند. و این شب، شبی است که خداوند آن را برای ما اهل‌بیت قرار داده است، به ازای شب قدر که آن را برای پیامبر ما صلی‌الله‌علیه‌وآله قرار داده. پس در این شب تلاش کنید در دعا کردن و ستایش خداوند متعال. هر که در این شب ١٠٠ مرتبه سبحان‌الله، ١٠٠ مرتبه الحمدلله، ١٠٠ الله‌اکبر و ١٠٠ مرتبه لااله‌الا‌الله بگوید، خداوند گناهان گذشته او بیامرزد و حوایج دنیا و آخرت او را برآورده سازد، حتی اگر تقاضا نکرده باشد، ولی خداوند نیاز او را بدان امر بداند، باز هم خداوند نیاز او را برطرف سازد، از فضلی که بر بندگان خویش دارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
: □مكان زندگی امام زمان (علیه السلام) برای ما مشخص نيست؛ اعمال و دعای مشخصی هم برای ملاقات و زيارت حضرت (علیه السلام) در دست نداریم. درحقیقت، ایشان به‌حسب مصلحت و به‌طور ناگهانی بر برخی از پیروان خویش ظاهر می‌شوند و توفيق عظيم زيارت ايشان نصيبشان ميشود. □اما نکتهٔ بسيار مهم این است که انسان به‌گونه‌ای زندگی کند که رضايت امام زمان(علیه السلام) را كسب كند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□ □نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانه نشین نشده ای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است. آیا خوب است آدم این‌قدر بی‌رگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ میکنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانه ات نشستی و چشم و گوش به در ماندی. □از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه پهلویش نشسته اند و همه ی ملائکه نگاهش میکنند. کسی که میتواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همه ی وجودش را پر کرده است که میتواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد. □او میبیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همه ی وجودش را گرفته است. از اینجا میفهمد که آقا تشریف آورده اند. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ ■ما تولد چنين امامى را جشن مى‌گيريم، به اميد آن‌كه خود در اين تولد، به تولدى ديگر برسيم و از شكم عادت‌ها و تقليدها و از شكم قالب‌ها و محدوده‌ها و روابط‍‌ توليد و بازتاب‌ها و غريزه‌ها بيرون بياييم و با تدبر و تفكر و تعقل خويش، به آزادى انسانى برسيم و در اين آزادى، حاكمى را انتخاب كنيم كه نور راه ما و حجت راه رفتن ما و امين استعدادهاى ما و پناه و قلعۀ ما، در اين دزد بازارِ بى در و پنجره باشد. ■تولد چنين امامى اگر با جشنى همراه باشد، بايد با جشن تولد دوبارۀ ما باشد، كه اين امامت را جز پس از اين تولد نمى‌توانيم تحمل كنيم و اين امام را جز با اين ديد وسيع و مترقى نمى‌توانيم شيعه باشيم و دنبال كنيم، كه گفته‌اند: «انّ‌ أمرنا صعب مستصعب، لا يحتمله الا ملك مقرب او نبى مرسل او عبد مؤمن امتحن اللّه قلبه للايمان ». ■● (ويرايش جديد)‌، ص ۸۳●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" راه عشق "●□ □در منطق الطیر آمده است: مرغان به راه می افتند و چون به آغاز وادی می رسند از هیبت آن بیابان، نفیر و فریاد از ایشان به آسمان می رود. راهی است خاموش و آرام، و خالی از کاروان. یکی می‌پرسد: آخر از چه روی این راه عزیز را رهروی نیست؟ هدهد گوید: این از جلال آن پادشاه است که هرکس را به خود راه نمی دهد. شورشی در وی پدید آمد بزور گفت یارب در دلم افتاد شور با چنین درگه که در رفعت تو راست این چنین خالی ز مشتاقان چراست هاتفی گفتش که ای حیران راه هر کسی را راه ندهد پادشاه سالها بردند مردان انتظار تا یکی را بار بود از صد هزار □●برگرفته از کتاب " گزیده منطق الطیر " به قلم حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت دوم بخش اول2⃣ ● توضيحى در مورد امثال و چگونگى تمثيلات قرآن كريم ‌ و يكى از بى پايه ترين اشكالهائى كه به آيه كرده اند اين است كه : آيه شامل مثالى است كه اصلا در خارج وجود ندارد، براى اينكه هيچ خوشه گندمى نداريم كه مشتمل بر صد دانه باشد، و ديگر توجه نكرده اند كه همانطور كه گفتيم : در مثل لازم نيست كه مضمونش در خارج تحقق داشته باشد، چون مثلهاى تخيلى آنقدر زياد هست كه از حد شمارش بيرون است ، علاوه بر اينكه هر سنبله صد دانه و يا هر خوشه هفتصد دانه گندم در آن باشد چنان نيست كه اصلا وجود نيافته باشد. وَ اللَّهُ يُضعِف لِمَن يَشاءُ وَ اللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ يعنى خداى تعالى براى هر كس كه بخواهد بيش از هفتصد دانه گندم هم مى دهد، براى اينكه او واسع است و هيچ مانعى نيست كه از جود او جلوگيرى كرده و فضل و كرمش را محدود سازد، همچنان كه خودش در جاى ديگر فرمود: ((من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا، فيضاعفه له اضعافا كثيرة ؟)) و كثير را در اين آيه مقيد به عدد معينى نكرده است . بعضى از مفسرين در معناى آيه مورد بحث گفته اند: ((مضاعفه )) به معناى چند برابر است ، و نهايت درجه اين چند برابر همان هفتصد برابر است ، نه اينكه اگر خدا بخواهد هفتصد را هم چند برابر مى كند ولى اين حرف صحيح نيست ، زيرا اگر اينطور مى بود قهر جمله مورد بحث كار تعليل را مى كرد، و معنا چنين مى شد: ((انفاق در راه خدا مثل دانه اى است كه تا هفتصد دانه بهره دهد، چون خدا براى هر كس ‍ بخواهد مضاعف مى كند)) و در اين صورت مى بايست جمله نامبرده چنين باشد: ((فى كل سنبله مائه حبه فان الله يضاعف ...))، همچنان كه در آيه شريفه : ((الله الذى جعل لكم الليل لتسكنوا فيه ، و النهار مبصرا، ان الله لذو فضل على الناس )) كلمه ((ان )) آمده است ، و چون در آيه مورد بحث كلمه ((فان )) نيامده معلوم مى شود كه جمله نامبرده تعليل نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 و ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ولادت با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت صاحب‌الزمان ارواحنا له الفداء مبارک باد○□ : □○آن کسی با حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دوست‌تر است که بعد از اتیان(انجام دادن) واجبات و ترک محرمات و طاعت خدا در واجبات و محرمات، برای او عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیشتر بکند. برای او! □○برگرفته از کتاب مجموعه بیانات آیت‌الله‌ بهجت قدس‌سره درباره حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○آیت الله مصباح یزدی○□ □یکی از واعظان تهران، بعد از نماز مغرب و عشاء از علامه طباطبائی پرسید : چگونه در نماز، بیابم؟ فرمود : زیاد سخن نگویید ، پرگو نباشید! □○ز مهر افروخته، ص ۳۶۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□میلاد خجستۀ جانِ جهان، قطب عالم امکان، محبوب دل عارفان و گمگشتۀ کوی سالکان، حضرت بقیه الله الاعظم، حجّه بن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء بر شما مبارک و نصیبتان از برکات آن مضاعف و دیدار جمال دلارای مولایمان عارف بِه و بِحقّه توأم با رأفته و رحمته روزیتان و توفیقتان در بهره‌مندی از فیوضات شب نیمۀ شعبان افزون باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
همراهان فهیم کیش مهری بعضی از مطالب مربوط به نیمه شعبان رو نتونستم ارسال کنم بخاطر مشکل نت و چون حضور حضرت مولا آقا بقیه الله وقت و زمان نمی شناسه الان ارسال کردم✋
□بسمه تعالی شانه□ □●در اعمال شب مبارک نیمه شعبان که لیلةالقدر فرقانی است دعایی نقل شده است که بمنزله زیارت امام زمان روحی فداه است، طلیعه دعا اینچنین است: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا...». □●در این دعای عرشی از حضرت حجت سلام الله علیه به نور متألّق و ضیاء مُشرق ذات غیب الغیوبی نام برده شده است، «نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَ ضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ» متألق در لغت درخشنده و روشن است. □●یا می‌فرماید «الْعَلَمُ النُّورُ فِي طَخْيَاءِ الدَّيْجُورِ»، دلیل و راهنمای نور در شبی که به غایت تاریک است، عظموت امام را بنگر که دلیل نور است یعنی هر نوری بالعرض از این نور الانوار است و بدون این معدن نور، هر نوری تاریک است. پایه این سخن را به لفظ نتوان درک کرد مگر به تشعشع و اشراق آن نور اعظم در قلوب!! «نُورُهُ الَّذِي لا يَخْبُوء!» نوری که هرگز من الازل الی الابد خاموش نمی‌شود..... □●سپس می‌فرماید: «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتِمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَالِمِهِمْ...» □●سخنم در این فقره لاهوتی اخیر است که «الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَالِمِهِمْ...» مرجع ضمیر هم اهل بیت علیهم‌السلام است. ظاهر سخن این است که الْمَسْتُورِ عَنْ أزمانِهِم که هر امامی امام عصر خودش است اما شاید آنرا تأویل دیگری نیز باشد، الله اعلم. □●حضرت حجت روحی فداه غیب محض است؛ «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» کما اینکه روایت بدان مشیر است که الغیب آن مجمع الجمال است. عوالم ائمه اطهار علیهم السلام عوالم ظهور بود اعنی آن حضرات مظهر اسم الظاهر بودند که الله و تبارک و تعالی است اما حضرت مهدی موعود موجود روحی فداه مظهر اسم مستأثره مکنون مخزون مصون است که به کنه اش برای احدی ظهور نکرده است ولایخرج منه الی شئ ابدا. □●پس اسم مکنون مخزون، مستور از الله و تبارک و تعالی است. عوالم اهل بیت علیهم السلام مربوط به اسم جامع الله و دو جلوه اتم آن یعنی تبارک جمالی و تعالیِ جلالی است اما عالم حضرت عصمت کبرای الهی فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت بقیةالله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء مستور مکنون است لذا هم  قبر و قدر مادر مجهول است و هم عالم فرزند مستور!! □●به تعبیر یکی از بزرگان معرفت وقتی مقام نورانیت اهل‌بیت علیهم‌السلام به ظهور برسد مقام خاتم آنها سرّ آنها محسوب می‌شود همانگونه که شرح داده شد. یعنی آن تجلی اعظم ذات غیب الغیوبی که نفس رحمانیِ ساری در کل ماسوی الله از اسماء و اعیان ثابته تا اعیان خارجه است سرّی دارد که خاتَم ایشان، سرِّ مستورِ مخزونِ آن انوار ظاهره است. در خاتم به فتح تاء تأمل شود کما اینکه در وصیت و سفارشات حضرت امیرالمومنین علیه السلام به جناب کمیل آمده است:  «يا کُمَيْلُ! ما مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَأَنَا أَفْتَحُهُ، وَما مِنْ شَيْ ءٍ إِلاَّ وَالقائِمُ (علیه‌السلام) يَخْتِمُهُ». اى كميل! هيچ علمى نيست مگر آنكه من آن را افتتاح كردم و هيچ سرّی نيست، مگر آنكه امام قائم (عجل الله ) آن را ختم كند...‌ □●این نکته را به جان دریاب و از فضل صاحب لیالی و ایام و ناموس عصر و مدار دهر روحی روحی روحی له الفداء مسئلت کن که از این می ما را بچشانند، وَاسْئَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ. فَمِنْ فَضْلِکَ اَسْئَلُ وَ اِیّاکَ قَصَدْتُ، وَابْنَ نَبِیِّکَ اعْتَمَدْتُ، وَلَکَ رَجَوْتُ، فَارْحَمْنی یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ...
■●علامه درباره کتاب " " چه نوشت؟●■ ■یکی از ارزشمندترین آثار عرفانی که در مناجات و دعا به رشته تحریر درآمده،کتاب شریف «المراقبات » می باشد. علامه طباطبایی بر این کتاب تقریظی نوشته که درفرازی از آن آمده است: «اما بعد بدان که با این خط که بر کتاب «اعمال السنه » نوشته حجت و نمونه آشکار آیه الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی قدس الله روحه حاشیه می زنم، قصد ستایش این کتاب گران قدر یا تعریف از مولف بزرگوار آن را ندارم، چه این کتاب خود بدون شک دریایی پر از در و گوهر است که سنگینی آن به سنگ و پیمانه نمی آید وآن نویسنده خود بدون شک دانشمند بلند پایه ای است که ارزش و قدرش را با متر ووجب نمی توان اندازه گرفت... بلکه منظور من از نوشتن این چند سطر آن است که برادران عزیز و بی آلایشم را با بعضی از تذکراتی که در آن است مواجه کنم و یادآوری مومنان را بهره مند می سازد...» ■●المراقبات، مقدمه علامه طباطبایی(ره)●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○استاد علی صفایی حائری○□ □○اى قامت بلند امامت ما در روز تولد تو، به اميد تولد دوبارۀ خويش، جشن مى‌گيريم، تا شايد در اين تولدِ مسرور بتوانيم زنجيرها را بگسليم و آغل‌ها را كه برايمان آذين هم بسته‌اند، فراموش كنيم و تو را حاكم بگيريم. □○اى سايبان شوق! ما رنج‌هايى در دل داريم و زخم‌هايى بر سينه و زنجيرهايى بر خويش. بگذار با تو بگوييم، كه ما زنجيرىِ‌ خويشتن هستيم، خود را با دست خويش بسته‌ايم. ما هنوز هم رهسپارِ پس كوچه‌هاى گنگ و بن‌بست‌هاى حكومت‌ها هستيم؛ حكومت‌هايى كه آغل‌ها را برايمان آذين بسته‌اند و ما را كه اغنامشان هستيم از سرچشمۀ انسان شدن، تبعيد كرده‌اند. □○آيا اميد تولدى هست، اى تولدِ بالغِ‌ تاريخ ... □○ (ويرايش جديد)‌، ص ۶۷○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●در تفسیر «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أمواتَاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون» جناب آقای سید مهدی بحرالعلوم می فرمایند: ■●آن شهدائی که عِندَ رَبَّ اند و در پیشگاه حق اند و مقامِ حضورِ تام برایشان حاضر شده است، مراقبت کامل از نفس دارند، حضورشان ۲۰ است و هیچ در نقص ندارند. اینها شهیدند که «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون». ■●اینها روزیی که دارند آن است که از علومی که از متن ذاتِ الهی تراوش می کند استفاده می کنند. ☑️نفس را که نفسی باقی نمانده است. ■●حضرت آقا در دیوان مبارک خود می فرماید: ●همه از دست شد و او شده است ●اَنَا و اَنتَ و هُو، هُو شده است ■●اگر اینطور بشود، مقام عِندَ رَبّی حاصل می گردد و بالاتر، مقام عندَ الله است. ■●لذا بزرگترین شهیدِ نظام هستی کیست؟ جناب خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم است که ایشان قُتِلَ فی سَبیلِ الله است. ■●پس دیگران شهید می شوند، آنها اگر چه قُتِلَ فی سَبیلِ الله هستند، اما نه به آن درجۀ حضرت خاتم، حتی در بینِ انبیاء، ایشان از همه بالاترند. ■●لذا همواره همه می گویند :ما جزء بنده های خاتم انبیاء هستیم، ما از ایشان داریم و قبلۀ همۀ ما جنابِ خاتم انبیاء است. ■●شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei