☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
#افطارى
□○بسمه تعالى شأنه○□
□از شکر نعمت درک ماه مبارک #رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله.
معنای لغوی #صوم هم #امساک است و هم #رفعت و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، #عروج میگویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا میکند.
□«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»
روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه است.
□ماه مبارک دو شأن دارد:
۱- #شأن_امساکی ۲- #شأن_افطاری
□شأن اول که هنگام افطار است فرح دارد زیرا به #نفس_حیوانی خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان میکند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا میدهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمیشناسد، شاید بدلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم.
□افطاری دهنده مظهر يُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ میشود...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطارى □○بسمه تعالى شأنه○□ □از شکر نعمت درک ماه مبارک #رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هس
□○افطاری ۲○□
□اقتضاء #نفس_حیوانی این است که باید به او براساس طلب اش خوردنی و آشامیدنی و ...را بدهی که این میشود جلوه ای از مقام تشبیه. اعنی به سبب اینکه قوای نباتی وحیوانی واعضاء وجوارح برای نفس ناطقه انسانی در مرتبه طبیعت و ماده مَظهریت دارند لازم است نفس به اقتضای طلب ذاتی آنها کمالات مناسب با این مطالبه را به ایشان اعطا کند. در اینصورت انسان در مقام تشبیه مظهر خدا در رزاقیت و طعام دادن میشود . لذا به تلبس به اسم شریف رزاق و تخلق به آیه" ویطعمون الطعام علی حبه..." عند الافطار فرحناک میشود.
□سپس میفرماید: " فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ " بصومه.
اینجا هم صائم فرحناک میشود به لقاء ربش در مقام صوم و روزه . اعنی فرحناک است به وصول به مقام #تنزیه ؛ چون چیزی نمیخورد .
□روزه عملی است که درآن ترک است برخلاف همه عبادات که فعل و انجام عملی است در #روزه ترک هست ؛ نخور !نیاشام ! فلان برنامه را نداشته باش !
در روزه نه ذکری هست و نه فعلی . فقط نباید بخوری و بیاشامی .باید ترک این افعال کنی .
لذا پیامبر فرمودند که #روزه عبادتی است که مثل ندارد.
□انسان در روزه مظهر #تنزیه حق متعال میشود. البته #تنزیه مقید ، چون ما به تنزیه مطلق راه نداریم ، تنزیه مطلق فقط #شان خود حق متعال هست.
وقتی انسان به مرتبه ی #تنزیه میرسد خوشحال میشود همینطور وقتی به مرتبه #تشبیه میرسد حمد خدا را میخواهد جاری کند که در #تشبیه به مرتبه ای رسیده که همه کمالات را مال او میداند.
□حالا میخواهد به اعضا و جوارحش رزق بدهد .
" ازمة الامور طراً بیده و مصادرها عن قضائه."
حالا همه امور را از خدا میبیند همه مخلوقات را عیال الله میداند کما اینکه خدا به همه مخلوقاتش رزق میدهد یرزق و لایرزق ،خودش چیزی نمیخورد.
شما هم مظهر یرزق و یطعم میشوید مظهر حق متعال میشوید .
□دهش دارید و به اعضا و جوارح خودتون عندالافطار رزق میدهید ، به جناب جسم غذا میدهید.
خدای متعال انسان را برزخ قرار داده است. از آن طرف انسان در حالی که در مقام حمد قرار گرفته و مظهریت خدا میشود در طعام دادن ، از طرفی در طول روز مظهر #تنزیه حق متعال میشود .
"لیس کمثله شی..."
یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ یَا غَفُورُ یَا رَحِیمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِیمُ
الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر
مظهر "لیس کمثله شی "در طول روز و "هو السمیع البصیر" از افطار تا سحر.
□لذا در این دو موطن روزه دار خوشحال است و چون روزه دار به مقام #تنزیه میرسد حق متعال میفرماید : الصوم لی ...
دیگه مال من هستی و انا اجزی به .
□چرا ؟ چون جزای کسی که مظهر "لیس کمثله شی" شده باید از جنس خودش باشد پس خدای منزه که" لیس کمثله شی" است خودش پاداش #روزه میشود .....
#ح_م
□انتشارات علّامه طباطبائی در نمایشگاه قرآن کریم تهران میزبان علاقمندان به «علوم و معارف اسلام» است.
□شبستان، راهرو ۱، بین ستون ۴۶ و ۴۷
۶ تا ۱۹ ماه رمضان ساعت ۱۷ تا ۲۴□
□○اعمال شب سیزدهم ماه رمضان○□
□اين شب، نخستين شب از ایامالبيض (شبهاى روشن) است كه انجام سه عمل در آن وارد شده است:
□○ ۱- غسل
□○ ۲- چهار ركعت نماز (هر دو ركعت به يک سلام) كه در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد» ۱ مرتبه
○سوره «توحيد» ۲۵ مرتبه
□○ ۳ـ دو ركعت نماز كه در شب سيزدهم ماه رجب و شعبان نيز خوانده مىشود و در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد»
○سوره «يس»
○سوره «ملک»
○سوره «توحيد»
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان○□
□مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
□سوره «حمد» يک مرتبه
□سوره «يس» يک مرتبه
□سوره «تَبارَكَ المُلْک» يک مرتبه
□سوره «توحید» یک مرتبه
□در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
□درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
□از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعای مجیر در ایّامالبیض ماه رمضان●□
□●کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است:
□●هر که در ایّامالبیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانههای باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد.
□●اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار، اداى دين، بینيازى، توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●ماه رمضان؛ #ماه_طهارت
استاد علی صفایی حائری●■
■بعضی وقت ها ابری می آید اما نمی بارد. فرصت ها را می دهند، اما ما بهره نمی گیریم . رمضان ها آمده و رفته، اما جز خیس خوردن چرک ها چیزی برایمان باقی نمانده است.
در همین شب های ماه رمضان ، که ما دور هم می نشینیم و می گوییم ماه رمضان جدید آمد، باید مواظب باشیم و به خودمان فکر کنیم، ولی مانند کسی هستیم که به حمام آمده است، ولی نه برای تطهیر، که برای بازی.
■● #اخبات ، ص۳۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت سوم
بخش دوم
● ترس از فقر بر اثر انفاق اعمال طيب و دلپسند، وسوسه شيطانى است
الشيْطنُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكم بِالْفَحْشاءِ
در اين آيه بر اين معنا احتجاج شده كه انتخاب مال خبيث براى انفاق ، خيرى براى انفاق گر ندارد، به خلاف انتخاب مال طيب كه خير انفاق گران در آن است .
پس اينكه در آيه قبل مؤمنين را نهى كرد از اين كه مال خبيث را براى اين كار انتخاب كنند مصلحت خود آنان را در نظر گرفته ، همچنان كه در منهى عنه فساد ايشان است ، و در خوددارى از انفاق مال طيب هيچ انگيره اى ندارند جز اين فكر كه مضايقه در انفاق او چنين مالى را، مؤثر در بقا و قوام مال و ثروت است ، اين طرز فكر باعث مى شود كه دلها از اقدام به چنين انفاقى دريغ كنند، به خلاف مال خبيث كه چون قيمتى ندارد و انفاقش چيزى از ثروت آنان كم نمى كند لذا از انفاقش مضايقه نمى كنند، و اين يكى از وساوس شيطان است ، شيطانى كه دوستان خود را از فقر مى ترساند، با اينكه بذل و دادن انفاق در راه خدا و به دست آوردن خشنودى او عينا مانند بذل مال در يك معامله است ، كه به قول معروف : ((هر چه پول بدهى آش مى خورى ))، مالى را هم كه انسان در راه خدا مى دهد در برابر آن ، رضاى خدا را مى خرد، پس هم عوض دارد و هم بهره ، كه بيانش گذشت .
علاوه بر اينكه آن كسى كه ((يغنى و يقنى - آدمى را بى نياز مى كند و فقير مى سازد)) خداى سبحان است ، نه مال ، همچنان كه قرآن كريم فرمود: ((و انه هو اغنى و اقنى )).
و سخن كوتاه اينكه : خوددارى مردم از انفاق مال طيب از آنجا كه منشا آن ترس از فقر است و اين ترس خطاست ، لذا با جمله : ((الشيطان يعدكم الفقر))، خطا بودن آن را تنبيه كرد، چيزى كه هست در اين جمله سبب را جاى مسبب بكار برد، تا بفهماند كه اين خوف ، خوفى است مضر، براى اينكه شيطان آن را در دل مى اندازد، و شيطان جز به باطل و گمراهى امر نمى كند، حال يا اين است كه ابتدا و بدون واسطه امر مى كند، و يا با وسائطى كه به نظر مى رسد حق است ، ولى وقتى تحقيق مى كنى در آخر مى بينى كه از يك انگيره باطل و شيطانى سر درآورد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei