eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□مبعث شریف سید لطیف و عنصر عفیف و گزین خلائق و تتمه دوران و رحمت برای عالمیان و آدمیان حضرت خاتم الانبیاء و الرسولان محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله که مبارکترین ایام هستی است، مبارک باد. □افضل اعمال مبعث، خواندن زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام است.   □اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ یَا مَنْ یَعْلَمُ وَ لا نَعْلَمُ اللهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی لَیْلَتِنَا هَذِهِ الَّتِی بِشَرَفِ الرِّسَالَةِ فَضَّلْتَهَا وَ بِکَرَامَتِکَ أَجْلَلْتَهَا وَ بِالْمَحَلِّ الشَّرِیفِ أَحْلَلْتَهَا اللهُمَّ فَإِنَّا نَسْأَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّرِیفِ وَ السَّیِّدِ اللَّطِیفِ وَ الْعُنْصُرِ الْعَفِیفِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ... @mohamad_hosein_tabatabaei
□مطلب ذیل حقایقی عرشی از محقق معظم و دانشمند ارجمند حضرت استاد سید ابراهیم موسوی حفظه الله تعالی است که چند سال قبل بمناسبت شب مبعث و در اسرار افضل بودن عمل زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در شب مبعث، برای اینجانب ارسال فرمودند.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بسمه_تعالی_شانه □مطلب ذیل حقایقی عرشی از محقق معظم و دانشمند ارجمند حضرت استاد سید ابراهیم موسوی ح
□در شب بعثت، زیارت حضرت مولی امیرالمومنین علی علیه السلام سفارش شده است. علّت بر فَریقین (شیعه و اهل بدعت) واضح است چرا که نفسِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) حضرت مولی امیرالمومنین (علیه السلام) هستند که آیۀ انفسنا و روایات آن شاهد بر آن است و امری مسلّم است. پس نفسِ حضرت رسول الله (صلی الله علیه وآله)، حضرت مولی (علیه السلام) هستند. □عبارت مذکوری که در زیارتِ حضرت مولی امیرالمومنین علی (علیه السلام) در شب بعثت میخوانیم چنین است : □"وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَهَا وَقْفاً عَلَى طَاعَتِهِ وَ مِجَنّاً دُونَ نَكْبَتِه ... و نفس قدسى خود را در رضای تو (خدا) و رضای رسول تو (صلی الله علیه وآله) بذل کرد و آنرا وقفِ بر اطاعت از او (رسول خدا صلی الله علیه وآله) و سپر بر دفع آلام نكبات از وجود او گردانيد ... □... حَتَّى فَاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَهَا وَ مَسَحَهُ عَلَى وَجْهِه" تا اینکه نفس رسول الله (صلی الله علیه وآله) در دستِ امیرالمومنین (علیه السلام) جاری شد و خنکی نفس را ربود و بر صورت خود مسح کرد. □(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص: ۳۸۰)□ □"فاضَت" از ریشۀ "فوض" است به معنای پُر شدن و جاری شدن. فیض هم از همین ریشه است که نفسِ پُری است که خداوند که مُفیض است، از شدّت مُفیض بودن، مستفیض را می‌آورد. و ذاتِ مستفیض (کانَ تامّه)، فیضِ خداست و تا صفات و افعال او کشیده میشود (کانَ ناقصه) و باز مستفیض در طلب فیض از مُفیض است. چه کسی بداند و چه نداند، چه بخواهد و چه نخواهد ، بودنِ موجودات، فیض است و فیض، ظهورِ صمدیّت خداست. کسانی که در طلب فیض هستند، مختاراً و تشریعاً در سلسلۀ مُفیض بودن خدایند و به کسبِ فیض و مستفیض بودن ، فانی در مُفیض میشوند. □نفس، یک نفس است و آن "نفس واحده" است که همان "نفس الله تعالی" است که حضرات آل الله (علیهم السلام) هستند که شاخصِ ظهور آن در مولی امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که در زیارت حضرت (علیه السلام) با این عبارت سلام میدهیم : ○"السَّلَامُ عَلَى نَفْسِ‏ اللَّهِ‏ تَعَالَى"○ (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۷، ص: ۳۳۱) □نفسِ حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز حضرت مولی (علیه السلام) هستند. □ "وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ "؛ بذلِ نفسِ حضرت مولی (علیه السلام) برای رضای خداوند و رسول الله (صلی الله علیه وآله)، بذل بیرون از خود نیست. بلکه دائماً حال خداوند، حالِ این بذل است و این بذل، خودیّت خداست که خود به خود در فدا شدن برای خود است. □این بذل خود به خود نفس؛ در ظاهر ،در لیلة المبیت و خوابیدن بجای حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و جهاد برای خدا و مانند آن ظاهر میشود که این مقامِ فرق و جلوتِ این بذل است. □و در باطن، وحدت و یکی بودن نفس همین بذل است که صفتِ نفس، "واحده" بودن است که قرآن میفرماید "وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ " (انعام ۹۸). □در ترسیم عالم؛ نفسِ واحده را حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) انشاء میفرمایند چرا که ایشان "رحمة للعالمین" هستند ("وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏" / انبیاء ۱۰۷) و "طبیبٌ دوّار بطبّه" هستند و مقامِ فرق را ظاهر میکند. و در تجمیع عالم؛ نفوسِ اعتباری خلایق را امام (علیه السلام) تجمیع می‌نماید. او که باطن البواطنِ حقّ تعالی است و نفس الله تعالی می‌باشد، نفوسِ اعتباری خلایق را در خود مضمحل میکند. و مقام جمع را ظاهر میکند. حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) میفرمایند : □"أَنَا أُقَاتِلُ عَلَى التَّنْزِيلِ وَ عَلِيٌّ يُقَاتِلُ عَلَى التَّأْوِيل‏"□ من بر تنزيل قرآن جنگ ميكنم و على (علیه السلام) بر تأويل آن جنگ خواهد نمود. (الخصال، ج‏۲، ص: ۶۵۰) □که تنزیل، نزول و آوردن است و تأویل، صعود و با اوّل بازگردادن است. □پس دقّت بفرمایید : "وَ بَذَلَ نَفْسَهُ فِي مَرْضَاتِكَ وَ مَرْضَاةِ رَسُولِكَ وَ جَعَلَهَا وَقْفاً عَلَى طَاعَتِهِ وَ مِجَنّاً دُونَ نَكْبَتِه ..." این بذل نفس، اضمحلال وحدت در کثرت است. و این بذل نفس، ترسیم عالم و انشاء نفوس از نفس الله تعالی است. که در ذات و صفت و فعل ممدود است. که "مرضات" اشاره‌ای به ذات است و "طاعت" اشاره به صفات ، و "مَجّان" (جُنّه) و سپر بودن اشاره به افعال است. ذات و صفت و فعل عالمیان در همین "مرضات" و "طاعت" و "مَجّان" ترسیم میگردد. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) به مولی امیرالمومنین (علیه السلام) که نفس ایشان هستند، راسِم (ترسیم کننده) کثرات هستند. "حَتَّى فَاضَتْ نَفْسُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي كَفِّهِ وَ اسْتَلَبَ بَرْدَهَا وَ مَسَحَهُ عَلَى وَجْهِه" »» این فوض نفس، اضمحلال کثرت در وحدت است. و این فوض نفس، برگش
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□در شب بعثت، زیارت حضرت مولی امیرالمومنین علی علیه السلام سفارش شده است. علّت بر فَریقین (شیعه و اه
ت و تجمیع عالم به مبدأ حقیقی آن است که امام (علیه السلام) به خودش و در خودش این کار را انجام میدهد. □"فاضت ... فی کفّه" اضمحلال افعال عالم در فعلِ ولیّ الله (علیه السلام) است. □"استلب بردها" اضمحلال صفاتِ عالم در صفت ولیّ الله (علیه السلام) است. □"مسحه علی وجهه" اضمحلال ذواتِ اعتباری عالم در ذاتِ ولیّ الله (علیه السلام) است
□○امام خمینی (قدس سره)○□ □باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَی الابَد»، روزی شریفتر از آن نیست؛ برای اینکه حادثه ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده. حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است؛ بعثت انبیای بزرگ، انبیای اولو العزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لکن حادثه ای بزرگتر از بعثت رسول اکرم نشده است و تصور هم ندارد که بشود؛ زیرا که، بزرگتر از رسول اکرم در عالمِ وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست؛ بعثتی که بعثت «رسول ختمی» است و بزرگترین شخصیتهای عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی. و این حادثه در یک همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف. و همچو روزی ما دیگر در ازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت. لهذا، این روز را بر همه مسلمین و بر همه مستضعفین جهان تبریک عرض می‌کنم. □○صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۴۱۹ و ۴۲۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
○الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدِِ وَآلِ مُحَمَّدِِ وَعَجِّل فَرَجَهُم○ □پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: □یا علی هر كه صلوات بر من را فراموش کند، راه بهشت را گم می‌کند.... @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□طلوع تجلی اعظم حضرت حق در آفاق هستی بر شما مبارک باد و طلوع آن حقیقت در عرصه انفس نصیبتان باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
□علامه را به معنی اینکه پیامبر به تمامه تشنۀ دریافت پیام غیبی خداوند بوده و آمادگی از دو طرف بوده، هم خداوند می خواسته آنچه را داشته و نگفته را بیان کند و هم از این طرف پیامبر با همۀ وجود آماده دریافت آن است. هم می گوید که هر چه انسان پاک تر و طاهر تر باشد آمادگی او برای دریافت پیام الهی بیشتر است. □ : یک قاعده و داریم که می گوید العطیات بقدر القابلیات یعنی دادن و بخشیدن به همان اندازه است که قابلیت دارد یک کوزه باید خالی باشد که آب درونش بریزی،یک صفحه سفید را می توانی درش بنویسی پس همه آنچه که در مکمن غیب است بالاخره باید روزی به ظهور برسد و اگر به ظهور نمی رسید نقصی بود در آفرینش این باید از هر نقشی ساده تر باشد. من که لوح ساده ام هر نقش را آماده ام / دست در نقاشان قدرت تا چه تصویرم کنند □نقش ساده بود یعنی اگر خطوطی آنجا بود نقشی که می آمد و هر خطی که می آمد درست جا نمی افتاد پس باید ساده ساده باشد. امی یعنی نخوانده،چیزهای پیرامون را یاد نگرفته یعنی سیاه نشده یعنی علوم را پر نکرده یعنی سیاه نشده قلبش و خمیرش سفید سفید است یعنی علوم را پر نکرده از چیزهائی که چه بسا الهی هم نباشد.این خمیر پاک دست نقاش قدرت ازلی نقاشی و نگارگری کرد و قلب مبارک او که الم نشرح لک صدرک هم همین است آراسته شد به زینت حقایق ازلی و ابدی و بعد اینها را کتاب کرد. □کلمه غمزه یعنی چه که به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد؟ □ :این واژه ای است شاداب و عمیق و اسرار آمیز با کلمه کرشمه. ○کرشمه ی تو شرابی به عارفان پیمود ○که علم بیخبر افتاد و عقل بی حس شد □این دو واژه غمزه و کرشمه در واقع معنی عشق هم پیش می آید این آمادگی حضرت آمادگی عادی نیست این تمام معنی عشق را اینجا بیان می کند یعنی غمزه بود، غمزه و کرشمه اینها حالات معشوق است یعنی تا عشق نباشد این دو واژه معنی ندارد یعنی عاشق وقتی به معشوق نگاه می کند حالا غمزه و کرشمه هم دو جور است،غمزه عاشقی داریم و غمزه معشوقی یک کرشمه محبی داریم و یک کرشمه محبوبی، اینها از اصطلاح احمد است در کتاب سوانح العشاق. □معشوق در عین اینکه خودش را ظاهر می کند و نشان می دهد یک لحظه یک چشمکی، نیمه چشمکی، نیمه رخی خود را پنهان می کند و چشمکی است این علامت سر وعلن. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ □●حاج محمداسماعیل دولابی●□ □یک بار که مشهد مشرّف بودیم، برای دیدن آقای میلانی به منزل ایشان رفتیم و به خاطر مراجعات زیادی که به علت مرجعیت داشت، مدّتی نتوانست به اطاقی که ما بودیم بیاید. بعد که برای دیدن ما آمد، این حدیث را خواند که: ○مَن أَصبَحَ عَلَی الدُّنیا حَزیناً فَقَد أَصبَحَ عَلَی اللهِ ساخِطا هر کس از وضعیت دنیوی خود محزون باشد، بر خدا غضبناک است. □در همان مجلس از من پرسید: آقاحاجی تا کی خواهید بود؟ گفتم برای فردا بلیط بازگشت گرفته‎ایم. گفت: پس‌‌فردا روز است، چرا یک روز بیشتر نمی‎مانید. به ایشان گفتم: ○هَذا یَومُ البَعثِ وَلکِنَّکُم کُنتُم لا تَعلَمُونَ: روز بعث، همین امروز است ولکن شما به آن علم ندارید. □آقای میلانی با همان لهجه‎ی ترکی در مقام ابراز شگفتی گفت: ها، ها، ها، ها! □● | مبحث نقد بودن وعده های الهی ص ١٦١●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت روزۀ سه روز آخر ماه رجب○□ □هر كس يک روز از آخر ماه رجب را روزه بدارد، خدا او را از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر ایمن گرداند. □هر كس دو روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، بر صراط به آسانى بگذرد. □هر كس سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد، از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّت‌ها و هول‌هاى آن روز ایمن گردد و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. @mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 آغاز حرکت امام حسین علیه السّلام از مدینه به مکّه🚩 🚩 در همچون امروزی بیست و هشتم ماه رجب، اباعبدالله الحسین علیه السّلام از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند. 🚩 این قافله‌ای که امروز با چه شکوهی از مدینه حرکت می‌کند و مدّتی بعد با چه حالت انکساری دوباره به مدینه برمی‌گردد! از امروز با اباعبدالله الحسین علیه السّلام دل‌های دل‌دادگان خود را همراه خود می‌برند. 🚩 و ما هم به محضر اباعبدالله علیه السّلام دست نیاز دراز کنیم و از آن حضرت بخواهیم که یا اباعبدالله! ما را هم همراه قافلۀ خود ببر. 🚩 ما نمی‌خواهیم از غایبین باشیم؛ از کسانی باشیم که با توجیهات مختلف، رفاه و راحت و آسایش و سلامت را بر جانبازی در رکاب تو ترجیح دادند. ما را هم از یاران خودت بپذیر و در قافلۀ خود جای بده. 🚩 نگذار ما از کسانی باشیم که یا به بهای یک مَن جو، در لشکر عمر سعد قرار گرفتند و به روی شما شمشیر کشیدند، یا به وعدۀ اِمارت رِی، فرماندهی لشگر تهاجم علیه شما را به دست گرفتند. و یا اینکه با توجیه‌های به ظاهر شرعی، خود را از حضور در رکاب شما کنار کشیدند و شما را در صحنۀ کربلا تنها گذاشتند ، در شرایطی که امکان آمدن و یاری شما را کاملًا داشتند. یا سرِ خودشان را به شئونات دنیوی گرم کردند و یا آن هنگامی که شما را در کربلا قطعه قطعه می‌کردند، با عبادت‌ها و تقدّس‌های تخدیری، مشغول طواف کعبه بودند. 🚩 نگذار در این مدینۀ دنیا باقی بمانیم. ما را همراه خودت به کربلای عشق ببر. 🚩 نگذار در عقل ابن عبّاسی اسیر بمانیم. ما را همراه عشق عبّاسی کن. 🚩 ..... @mohamad_hosein_tabatabaei
□○برشی از یک کتاب ○□ " گوشه ای از شناخت " □امیرالمومنین (علیه السلام) ، به مالک اشتر گفت : به هنگام رسیدن به قدرت ، نور چشمان و نزدیکان و وابستگان را به خود نزدیک مساز ، و برای آنها درست مکن ، زیرا نزدیکانِ قدرت ، ویژه خوارند و تجاوزگر ؛ اینان به دست درازی می کنند ، و تن به عدل و انصاف و قانون نمی دهند ؛ تو ریشه اینان را قطع کن (ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ ... نامه ۵۳) □○مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت اول بخش چهارم ● يكى از زيباترين سبك هاى قرآنى (نقل قول بدون آوردن كلمه
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم بخش اول ● حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان و نيز فرمود: الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان ، انه لكم عدو مبين ، و ان اعبدونى )). و خداى تعالى در برابر اين حقى كه براى خود قرار داده حقى هم براى بنده اش بر خود واجب ساخته ، و آن آمرزش است ، كه هيچ بنده اى در سعادت خود از آن بى نياز نيست ، از انبيا و رسولان بگير تا پائين تر، و لذا به ايشان وعده داده كه در صورتى كه اطاعتش كنند، و بندگيش نمايند، ايشان را بيامرزد، همچنان كه در اولين حكمى كه براى آدم و فرزندانش ‍ تشريع كرد، فرمود: ((قلنا اهبطوا منها جميعا، فاما ياتينكم منى هدى فمن تبع هداى فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون )) و اين نيست مگر همان آمرزش . و چون مؤمنين با گفتن ((سمعنا و اطعنا)) بطور مطلق و بدون هيچ قيدى اعلان اطاعت داده ، در نتيجه حق مقام ربوبيت را ادا كردند، لذا به دنبال آن ، حقى را كه خداوند متعال براى آنان بر خود واجب كرده بود، مسئلت نموده و گفتند: ((غفرانك ربنا و اليك المصير)) كلمه مغفرت و غفران به معناى پوشاندن است ، و برگشت مغفرت خداى تعالى به دفع عذاب است ، كه خود پوشاندن نواقص بنده در مرحله بندگى است ، نواقصى كه در قيامت كه بنده به سوى پروردگارش بر مى گردد فاش و هويدا مى شود. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 684 لا يُكلِّف اللَّهُ نَفْساً إِلا وُسعَهَا لَهَا مَا كَسبَت وَ عَلَيهَا مَا اكْتَسبَت كلمه ((وسع )) به معناى توانائى و تمكن است ، و اصل در آن وسعت مكانى بوده ، و بعدها قدرت آدمى چيزى نظير ظرف تصور شده ، كه افعال اختيارى آدمى از آن صادر مى شود، در نتيجه كارهائى كه از آدمى سر مى زند در حدود قدرت و ظرفيت او است ، حال يا كم است و يا زياد، و آنچه از آدمى سر نمى زند ظرفيتش را نداشته ، درنتيجه اين استعمال ، معناى وسعت به طاقت منطبق شده ، و در آخر طاقت را وسع ناميده ، گفتند: (وسع آدمى ) يعنى طاقت و ظرفيت قدرت او. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات روز آخر ماه رجب○□ □اوّل: غسل □دوّم: روزه □سوّم: نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحيد» سه مرتبه ○سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : □وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ . @mohamad_hosein_tabatabaei
■● ●■ ■در پی تعطیلی اماکن مذهبی بالاخص حرم‌های مطهر اهل بیت علیهم السلام و امامزاده ها بخاطر جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا، عده‌ای جاهل یا عنود شروع به شبهه افکنی پیرامون زیارت این قبور مطهر کردند که؛ شیعه تاکنون قائل بوده که شفاء بدست این اولیاء الهی بوده و توسل به این ذوات مقدس باعث دفع بلایا و رفع امراض و اسقام و گرفتاری‌ها می‌شود!! پس چرا اکنون که چنین بلایی نازل شده است این اماکن تعطیل شده است؟! و یا گفتند مگر جسم در زیر خاک شفا می‌دهد؟!!! عارضم که بقول مولوی در مثنوی: «صحبت احمق بسی خونها که ریخت»، اما چه کنیم که مجبوریم این رنج پاسخ به احمق را بخاطر حلاوت تنویر افکار بجان بخریم. ■اما در باب توسل به حق تعالی به واسطه وسائط: بر اهل بصیرت و معرفت واضح و مبرهن است که خداوند تبارک و تعالی بدون حجاب اسماء و صفات حسنایش معروف و معبود احدی نیست و برای همگان آن ذات لابشرط مقسمی که از هر چیزی حتی از قید اطلاق هم مطلق است، مجهول مطلق می‌باشد لذا او منزه است از هر اسم و رسمی و حتی منزه است از این تنزیه!!! لذا خود در قرآن کریم فرمود: «بسم الله الرحمن الرحیم»، اعنی به اسم الله شروع کرد یا فرمود: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»، تسبیح کن اسم رب خودت را؛ یا «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا»؛ خدا را با اسمائش بخوانید. و در نزد اهل یقین و معرفت پر واضح و برهانی است که اسم غیر از مسمی است بوجهی و عین آن است بوجه دیگر لذا قرآن فرمود: «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءَُ»، اسماء برای خداست و «كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»؛ چون اسماء الله ظهور در مرتبه واحدیت هستند و ذات غیب الغیوبی منزه از این اسماء و صفاتِ در مرتبه‌ی ظهور است لذا شما چون بخواهی بخدا توجه کنی ناچاری از مجرای اسماء او را بخوانی؛ وقتی می‌گویی یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا قادر، یا سمیع، یا بصیر و... همه‌ی اینها توسل بحق تبارک و تعالی است بواسطه‌ی اسماء او که غیر اوست بوجهی و نزد اهل خرد و تحقیق آشکار است که انسان کامل کسی است که مظهر اتم این اسماء حسنای الهی است لذا چه اسماء الهی را بخوانی و چه امام و انسان کامل را با نظر به این معنی و مظهریت خطاب قرار دهی یکی را خوانده‌ای. چه بگویی یا الله (اللّٰهی که اسم جامع است نه عَلَم ذات) و چه بگویی یا محمد صلی الله علیه و آله یک سخن گفته‌ای چون این آینه اتم اوست. ■فلذا آن بیچاره‌ی نگون بخت مخالف شیعه گمان می‌کند خدا را مستقیم می‌خواند و گمان می‌کند که چون یا شافی گفت خدا بلا واسطه‌ی اسماء و صفاتش شفا می‌دهد! در حالیکه او نیز در تمام دعاهایش خدا را به اسماء و صفاتش خوانده و همین‌ها واسطه هستند و هرگز او را یارای این نبوده و نیست که خدا را بدون اسمائش خطاب کند! این امر محال است، هم برای او و هم برای جمیع انسانها از پیامبران گرفته تا اولیاء. ذات غیب الغیوبی به اسمائش در عالم اثر می‌گذارد و خود اجل از آن است که مؤثر و متأثر باشد چه هر مؤثری طرف متأثر می‌خواهد و او را مقابلی نیست. ❗️■پس ای بیچاره‌ی بی‌خبر از توحید! شیعه چون امامش را وسیله و واسطه می‌داند مبنایش قرآن و عرفان و برهان است. مگر نه اینکه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مظهر اتم اسماء و صفات حسنای الهی است؟ لذا چون بگویی: «یا محمد و یا علی»، کانّ گفته باشی یا الله، یا رحمن و یا رحیم... ■ای غافل جاهل! بدان ذات غیبی در عالم به نفس رحمانی آشکار شده است و این نفس رحمانی ظل ممدود خداست که به او عالم ایجاد گسترانیده شده و در صحف و کتب تمام عرفای عامه و خاصه از محی الدین ابن عربی و صدر الدین قونوی تا جامی و عطار و... این ظل ممدود و این نفس رحمانی و شفیع کبری کسی نیست جز انسان کامل و انسان کامل مصداقش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است و اقرب افراد -به تعبیر ابن عربی- به او امیرالمؤمنین علی وصی علیه السلام است که سرّ انبیاء و عالمین است و اولاد طاهرینش و امروز قطب عالم امکان امام زمان روحی فداه... ■چه کنیم و با جاهل مدعی دین و قرآن با چه لسانی صحبت کنیم؟!! ما را که از رعایا و نوکرانِ نوکران آل الله هستیم چنین عقده هایی در لسان است اما با همین لسان به این احمق ها می‌گویم مگر در قرآن نخواندید که جناب بلقیس گفت: «إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»؟! و مگر نشنیدید که سحره فرعون گفتند: «آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَىٰ»، پس چرا درک نمی‌کنید ای خفتگان در کهف غفلت و نادانی؟!!! 👇👇👇
👆👆👆 ■و اما در باب شفا دادن: اگر کسی حرف فوق را بفهمد برای او شبهه‌ای نمی‌ماند که شافی از اسماء الله است و خدا به اسمش شفا می‌دهد و انسان کامل و بلکه هر انسانی که مظهر اسم شافی باشد شفا می‌دهد. مگر نه این است که بیماران به دوا و دارو و طبیب بهبود پیدا می‌کنند؟ آیا این دارو و طبیب واسطه نیستند؟ آیا خدا مستقیم شفا می‌دهد؟! یا به اسمش شافی است؟! این اسم مظهر دارد و مظهر اتمش امام است یعنی اسم شافی به اراده‌ی او در هر طالب شفائی شفا می‌دهد. مگر قرآن را نخواندی که عیسای مسیح به دم مسیحائیش مرده زنده می‌کرد و بیمار شفا می‌داد؟!! «وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ»!!! آیا شیعه به قبور اهل بیت توسل می‌کند تا از ضریح و در و دیوار شفا بطلبد؟!!!! خیلی نادان و بی انصاف هستید که چنین در مورد شیعه فکر می‌کنید! آیا انسان با مرگش نیست و نابود می‌شود؟! ابن تیمیه می‌گوید روح بعد مرگش منجمد می‌شود تا قیامت لذا توسل بی معناست!!!!! آیا شما هم چنین می‌اندیشید؟!!! پس با این آیه‌ی قرآن و امثال آن چه می‌کنید؟! «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»... ■چه بگویم؟! چگونه با جاهل سخن بگویم که احمق را هم صحبتی رنج عظیم است! و چگونه با او دم از برهان و استدلال بیاورم که «إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ» ■ما به قبور اهل بیت پناه می‌بریم تا در آن اماکن مقدس که بواسطه جسم اطیب و انور ایشان که محل توجه آن ذوات مقدس است به آن ارواح اعظم که واسطه فیض از واجب به ممکن هستند توسل بجوئیم و دلهایمان را از زنگار معاصی پاک کنیم و قلوبمان را از معارف الهی سیراب نمائیم و شفاعت آن انوار تابناک ازلی و ابدی را بخود جلب کنیم. و اگر شفیعانی بهتر از ایشان می‌یافتیم که نزد حق تبارک و تعالی آبرومندتر و مقربتر از ایشان باشند حتما سراغ آنها می‌رفتیم اما هر چه گشتیم و گشتند جز این خاندان نیافتند و نیافتیم. این سخن امثال شافعی است که: ●لَئِن کانَ ذَنبِی حُبُّ آلِ محمَّدٍ ●فذلِکَ ذَنبٌ لَستُ عَنهُ أتوبُ ●هُمُ شُفَعائی یومَ حَشری و مَوقِفی ●إذا کثرتنی یوم ذاک ذنوب ☑️اگر گناه من محبت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است، از آن گناه توبه نمی‌کنم. ایشان روز حشر و به هنگام توقف در صحرای محشر شفیعان منند، اگر آن روز گناهانم فراوان باشد... ■ما به قبور اهل بیت علیهم السلام پناه می‌بریم چون ارواح آن حضرات شفیعان اکبرند و به کوری چشم دشمنان آل الله در همین اماکن مقدس به تواتر بیماران صعب العلاج و بیمارانی که اصلا علاجی برایشان در طب امروزی نیست چون کور و شل همراه تولد شفا یافته‌اند که به سبب کثرت وقایع و شهود شاهدان هیچ جای انکار نیست هر چند شأن اهل بیت علیهم السلام بسی بالاتر از این است که ما برای صرفا چنین اموری به ایشان توسل و تمسک بجوئیم... ■ما امام را برای استکمال نفسمان و کسب حقایق و رسم طاعت و بندگی شفیع قرار می‌دهیم و اگر در و دیوار و قبر و ضریح را می‌بوسیم قصدمان جان امام است نه سنگ و چوب و آهن!!! ما امام را برای امام می‌خواهیم نه چیز دیگر! با تو که از کهف امامت دوری و در مزبله‌ی شیطان خفته‌ای چگونه از مراتب بالای زیارت و از اتحاد زائر با مزور که سرّ شفاعت است سخن بگویم؟!!! ■چه کنیم که طرف مواجهه ما جاهلان روسیاهی هستند که بر طینت سجینی خود می‌تنند!! ●امر علی الدیار، دیار لیلی ●اقبل ذا الجدار و ذالجدار ●و ما حب الدیار شغفن قلبی ●و لکن حب من سکن الدیارا سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ ه ش
□جناب علاّمه طباطبایی (رحمه الله) فرمودند : روزی از خیابان عبور می کردم. بنّایی را در حال چیدن بنای ساختمان دیدم. ناگهان دیدم بنّا پایش لغزیده و دارد از آن بالا به پایین می افتد در همین حال کارگر او که پایین ساختمان بود نگاهی به بنّا کرد و گفت : نیفت. ■دیدم که بنّا از همان بالا آرام پایین آمد. جناب علاّمه می فرمایند که به دنبال کارگر راه افتادم تا ببینم این شخص کیست که خود را به کارگری زده است بعد فهمیدم آن فرد کسی است که هر روز به محضر مقدّس ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف مشرّف می شود. ! ○«هر کجا هستی به فکر خودت باش.» ○«به بندگان خدا خدمت کن.» ○«از دیگران انتظار نداشته باش.» ○«تا می توانی اهل خدمت باش.» ○در مقابل خدمت خود از دیگران توقّع تشکّر و سپاس و مزد و پاداش نداشته باش. ○«در یک کلام، آقا باش.» ☑️... هر کجا هستی به فکر خودت باش که دیر می شود. □○علامه حسن زاده آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزهای پايانی ماه رجب●□ □●ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی میکند. ماهی که در عظمت، فوقالعاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ الله در مسیر ورود به ضیافۀُ الله در این ماه برداشته می شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانی خود رو به پایان نهاده است و نمیدانيم، از فرصت فوق العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی بردیم. □●تأکید بر این نکته را ضروری میدانم که راه دیدار خدا با سخن گفتن طی نمیشود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر: ●اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است ​​ ●وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است □●میشود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق میکنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمیشود و مقصدی حاصل نمیگردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمیشود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ میبایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمیشویم. برای همین عرض میکنم، نمیدانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم. امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمیرسیم. اگر دانسته ها مقدمّه عمل باشد، ما را به دارایی میرساند. کمال در دارا بودن کمالات است، نه دانا بودن آنها. دانایییی که مقدّمه دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد. □●روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه هاي این ماه بهره برده اي؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته اي؟ عرض کرد: یَا‌بنَ‌رسولالله! نه. حضرت فرمودند: خدا میداند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده اي . عرض کرد: یَابن رسول الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايي خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند. □●استاد مهدی طيب ●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○یامن اسمه دواء و ذکره شفاء یامن یَجعل الشفاءَ فی ما یشاء من الاشیاء○
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم بخش اول ● حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان و نيز فرمود:
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم بخش دوم ● تكليف نكردن به آنچه كه در قدر و اختيار انسان نيست سنت خداوند در بين بندگان است خواننده عزيز توجه فرمود كه تمام حق خدا بر بنده اين است كه سمع و طاعت داشته باشد، و معلوم است كه انسان تنها در پاسخ فرمانى مى گويد: (طاعة ) كه اعضاى جوارحش بتواند آن فرمان را انجام دهد، چون اطاعت به معناى مطاوعه است ، يعنى تأثر پذيرى قوا و اعضاى آدمى در اثر فرمان كسى كه به او امر مى كند و اما چيزى كه مطاوعه بردار نيست ، مثل اينكه مثلا به كسى امر كنند كه با چشم خود بشنود، و با گوش ‍ خود ببيند، و يادر آن واحد در چند مكان دور از هم حاضر شود، و يا براى بار دوم از پشت پدر عبور كرده ، در رحم مادر قرار گيرد، و دوباره از مادر متولد شود، چنين چيزى نه قابل اطاعت است ، و نه آمر حكيم تكليفى مولوى درباره آن صادر مى كند، پس اجابت نمودن فرمان خدا با سمع و طاعت ، تحقق نمى پذيرد، مگر در چهارچوب قدرت و اختيار انسان و اين افعال مقدور و اختيارى است كه انسان به وسيله آن براى خود نفع و يا ضرر كسب مى كند، پس كسب ، خود بهترين دليل است بر اينكه آنچه آدمى كسب كرده و متصف به آن شده ، وسع و طاقت آن را داشته است . پس از آنچه گفتيم اين معنابه خوبى روشن شد كه جمله ((لا يكلف الله ... )) كلامى است مطابق با سنتى كه خداوند دربين بندگانش ‍ جارى ساخته ، و زبان همان سنت است ، و آن سنت اين است كه از مراحل ايمان آن مقدار را بر هر يك از بندگان خود تكليف كرده كه در خور فهم او باشد، و از اطاعت آن مقدارى را تكليف كرده كه در خور نيرو و توانائى بنده باشد، و نزد عقلا و صاحبان شعور نيز همين سنت و روش معمول و متداول است ، و نيز روشن گرديد كه معناى جمله نامبرده درست با كلامى كه در آيه قبل از رسول و مؤ منين حكايت كرد كه گفتند: ((سمعنا و اطعنا)) منطبق است ، نه چيزى از آن كم دارد و نه زياد. و نيز معلوم شد كه مضمون جمله نامبرده يعنى ((لا يكلف الله نفسا...)) هم به آيه قبل از خود ارتباط دارد و هم به آيه بعد از خود. اما نسبت به ما قبلش ، براى اينكه اين جمله مى فهماند خداى تعالى بندگان خود را به بيش از امكاناتشان در سمع و طاعت تكليف نمى كند پس سمع و طاعتى كه در آيه قبل ى بود همان وسع در اين آيه است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 685 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○در آستانۀ ماه شعبان○□ □در ساعات آخر ماه رجب با تمام لطافت‌ها و قشنگی‌هایش هستیم. ماهی که خدای متعال به دوستان و عباد خود عنایات بزرگی می‌کند. خوشا به حال کسانی که بهره‌های خوبی از این ماه بردند. □ان شاءالله آن دوره سازندگی که قرار بود ماه رجب روی یک انسان مؤمن داشته باشد، روی همۀ ما ایجاد کرده باشد. □و این مرحلۀ تخلیه و تهی شدن از آنچه غیرخدایی است را به برکت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در ماه رجب طی کرده باشیم. □کعبه‌ دل‌مان به ید ولایت علوی از بت‌ها خالی شده باشد و جز محبّت خدا و خوبان خدا هیچ محبت و عشقی باقی نگذاشته باشد. □امیدواریم اگر ته مانده‌ای هم باقی مانده باشد در این لحظه‌های آخر ماه رجب به برکت امیرالمؤمنین علیه السّلام، دلها را از نجاست محبّت دنیا خالی و پاک کند، مصفّا و مطهّر کند. □ان‌شاءالله وارد ماه شعبان که می‌شویم با قلبی تهی از همه زشتی‌ها وارد شویم. □ماه رجب اگر ماه تخلیه و تطهیر است، ماه شعبان ماه تهذیب است، ماه تزئین است. ماه حلی بستن و ماه تحلیه است. ماه زیور بستن کعبه دل است. □کعبه‌ای که از بت‌ها خالی شد باید با گلاب ناب شستشو داد تا عِطر گل محمدی در فضای این دل بپیچد. □اخلاق پیامبر اکرم روح و جان انسان را معطّر کند و این عِطر همۀ وجود انسان را در بر گیرد. □اميدواريم قلب ما در ماه شعبان به نور جمال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و به عِطر اخلاقیات و روحیات پاک ایشان منوّر و معطّر شود، ان‌شاءالله. □○استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●باطن برزخی ما به چه صورتی است؟! ●□ □●اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد " " است. □●و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد " " است. □●و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد " " است. □●و اگر می ‏خورد و می خوابد و شهوت به كار می ‏برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده ‏اند " " است. □●و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و فی اللّه گرايش دارد " " است. □●ممدالهمم در شرح فصوص الحکم علامه حسن زاده آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei