eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
○ای اسم اعظمت به زبانم، عَلَی الدَّوام ○ما جاءَ غَیرُ اِسمُکَ فی مُنتَهَی الکَلام #عباس‌شاه‌زیدی
🍀یازدهم شعبان میلاد حضرت علی اکبر علیه السّلام و روز جوان🍀 🍀چقدر شایسته و زیباست كه این روز را روز جوان نام نهاده‌اند. اميدواریم حضرت علی اكبر الگویی براى همه باشند، هم كسانی كه از نظر سنی جوان هستند و هم كسانی كه دل و روحشان جوان است. 🍀اهل دل، هرگز پير نمی‌شوند. شاید پيكرشان فرسوده، موهایشان سفيد و قدّشان خميده شود، امّا این به معنى پير شدن نيست و طراوت و شادابى جوانی هميشه در روح و جان آنهاست. 🍀میلاد دردانه ات مبارک ای سرفراز به نی نشسته🍀
□امام سجّاد عليه السّلام فرمودند: زمانی که قائم ما قیام می‌کند خدای متعال آفت‌ها را از میان شیعیان برطرف می‌کند و دلهایشان (در استقامت) همانند الوار آهنین قرار می‌دهد که قوّت یك مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود. □اِذا قامَ قائمُنا أَذهَبَ اللهُ عَزَّوجلّ عَن شیعَتِناَ العاهَةَ وَ جَعَلَ قُلوبَهُم كَزُبَرِ الحَدیدِ وَ جَعلَ قُوّةَ الرَّجلِ مِنُهم قُوَّةَ اَربعینَ رَجُلاً. □●بحارالانوار، ج ٥٢، ص ٣١٧●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 2⃣ □در این ماه شعبان که رحمت الهی در آن پراکنده است، هر مؤمنی به وفق استعداد خود
قسمت 3⃣ □امیرالمؤمنین علیه السلام پس از اشاره به این درخت طوبی، چقدر لطیف فرمود که هر کس در اول ماه شعبان و اصلا در همه‌ی ایام، کار نیکی انجام دهد، خودش را به یکی از شاخه‌های این درخت آویخته است. اگر کسی فقط نماز بخواند، به یک شاخه، کسی روزه بگیرد، به یک شاخه، کسی به کسی کمک کند و اصلاح ذات البین کند، صدقه‌ای در راه حق متعال بدهد، به شاخه‌ای از این درخت متصل و آویزان شده است. روایت می‌فرماید برخی به یک شاخه، برخی به دو شاخه، برخی به سه شاخه و برخی به شاخه‌هایی چند خودشان را وصل کرده‌اند! خوش به حالشان... هرچقدر سعه‌ی وجودی انسان بیشتر باشد، تمسک و توسل او به این شاخه‌های شجره‌ی مبارک طوبی بیشتر است و هر کس هم بیشتر به این شجره‌ی طوبی بچسبد، طوبی تر می‌شود. طوبی یعنی خوشحال، خوشدل، حالش خوش می‌شود... اصلا خوشی حال انسانها بسته به میزان اتصال آنها به این شجره‌ی طوبی است. از این شعب رحمت الهی چقدر بهره برده‌ای؟! در این عالم طبیعت چون رحمت شعبه شعبه شده است، هرکسی به این شعبه‌های رحمت متوسل نشود عکس آن در او حاکم می‌شود. □روایت می‌فرماید از طرف دیگر، عده‌ای نیز هستند که به شجره‌ی زقّوم چسبیده‌اند‌.‌ اینها کسانی هستند که امر به معروف انجام نمی‌دهند، عمل شر و سوء مرتکب می‌شوند. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید که در جریان یکی از جنگها، در شبی بسیار تاریک، لشکریان اسلام خوابیده بودند به جز چهار نفر. این چهار نفر بیدار بودند و نگهبانی می‌دادند. اینها مشغول قرائت قرآن بودند. ناگهان دشمن شبیخون زد‌ و به اردوی مسلمین حمله کرد. از دهان این چهار نفر نوری ساطع شد و کل منطقه روشن شد به گونه‌ای که این روشنایی خاص لشکر اسلام بود. مؤمنین از این روشنایی بهره بردند و دشمن را شکست دادند. به محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله آمدند. حضرت فرمود چون که غره‌ی ماه شعبان بود و این چهار نفر قرآن می‌خواندند، قرآن به صورت نور ظاهر شد. کلام حق متعال نور است. چیزی که از جانب حق متعال نازل شده به تعبیر قرآن نور است. تمسک به شجره‌ی طوبی به شکل نور ظاهر شد. □در ادامه، امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید من الآن می‌بینم که برخی به یک شعبه از رحمت متصل هستند و به یک شاخه از این درخت آویزانند، برخی به چند شاخه... فرمود زید بن حارثه را می‌بینم که به چند شاخه‌ی این درخت خودش را متصل کرده است و خوشا به حال زید بن حارثه! در صبح یک‌ روزی، پیغمبر صلوات الله علیه و آله با عده‌ای از اصحاب به جایی رسیدند. دیدند که جوان نحیفی در آنجاست که چشمانش به گودی رفته و رنگ صورتش زرد شده و حالت خائفین را دارد. این جوان همین جناب زید بن حارثه است. پیغمبر از او پرسید که کیف اصبحت یا زید؟ چگونه صبح کردی؟ گفت اصبحت یقینا... ایشان پرسید نشانه‌ی این یقین که می‌گویی چیست؟ گفت همین الآن اهل بهشت و اهل جهنم را می‌بینم و زوزه‌ی سگ‌های جهنم را اکنون می‌شنوم و همه چیز اینگونه بر من مکشوف شده است. پیغمبر فرمودند این حال را نگه دار که به دست آوردن آسان و نگهداشتن سخت است. او نیز از رسول الله خواست که دعا کند او شهید شود و چنین نیز شد. □مولا فرمود می‌بینم عده‌ای را که به شاخه‌های این درخت چسبیده‌اند و این درخت آنها را بالا می‌برد و به عکس می‌بینم عده‌ای را که به درخت زقوم چسبیده‌اند و به پایین می‌روند. ما اصلا در عالم زقوم نداریم، همه عالم رحمت است. زقوم عدم اتصال به شجره‌ی طیبه ولایت اهل‌بیت علیهم السلام است. کسی اگر به این شعبه‌های رحمت الهی نچسبد می‌شود زقوم لذا برخی گفته‌اند جهنم عَرَضی است یعنی اگر کسی بهشتی نشود و به سمت خدا نرود جهنمی‌ است. تاریکی یعنی عدم حرکت به سمت نور...
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□ : □۱- کسی که از دور زیاد یاد امام می‎کند و انتظار دیدار او را می‎کشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرموده‎اند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است. □۲- کسی که آثار و جای پا و جلوه‎ای از امام را دیده است، که فرموده‎اند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش می‎آورد. □۳- اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری می‎شود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده می‎کند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یک‌دیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام می‎فرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی ‎زمان‎ها هستند، زیرا آن‌قدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کرده‎اند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمی‎کند. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□نبايد امام زمان عليه السلام را در ذهن افراد يك انسان خشنی معرفی كرد كه شمشير به دست گرفته و ميخواهد همه را گردن بزند! اين نحوه جلوه دادن مقام امام بسيار خلاف واقع است! □امام پدر واقعی امت است ، دريای رأفت و رحمت است؛ حضرت مظهر اسم رحمن ورحيم خداست و برای هدايت افراد آمده است نه كشتن آنها! □البته چون حكومت حضرت مهدی(علیه السلام)، حكومت جهانی است ، اگر كافر و معاندی مزاحم بسط عدل و رحمت شود ، آن مزاحم را بر ميدارند. ميكروب بايد از بين برود چون برای سلامتی ديگران ضرر دارد. □بايد مشتاق ظهور حضرت بود و با تهذيب نفس و تقوا و دعا ، خود را برای آن مهيا و آماده كنيم تا باظهور خود عالم را پر از نور و سرور و بركت و رحمت و معارف و توحيد بگرداند. @mohamad_hosein_tabatabaei
● آيات6 - 1،سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول سوره آل عمران در مدينه نازل شده ، و مشتمل است بر دويست آيه بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم (1) اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ(2) نَزَّلَ عَلَيْك الْكِتَب بِالْحَقِّ مُصدِّقاً لِّمَا بَينَ يَدَيْهِ وَ أَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الانجِيلَ(3) مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ أَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِئَايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ(4) إِنَّ اللَّهَ لا يخْفَى عَلَيْهِ شىْءٌ فى الاَرْضِ وَ لا فى السمَاءِ(5) هُوَ الَّذِى يُصوِّرُكمْ فى الاَرْحَامِ كَيْف يَشاءُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ(6) ● ترجمه آیات بنام خداى رحمان رحيم ، الف - لام - ميم . اللّه كه هيچ معبود بحقى جز او نيست حى و قيوم است و وجود تمام عالم به وجود او بستگى دارد (2). او كتاب را به حق بر تو نازل كرد، در حالى كه آن كتاب تصديق كننده كتب پيشين بود و نيز تورات و انجيل را قبل از قرآن به منظور هدايت مردم و سپس فرقان را نازل كرد (3). محققا كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند، عذابى شديد دارند و خدا مقتدرى است داراى انتقام (4). محققا هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پوشيده نيست (5). او كسى است كه شما انسانها را در رحم ها به هر طور كه بخواهد صورتگرى مى كند، معبودى به جز او نيست كه عزيز و حكيم است (6). ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 4 ● اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيت نزول آن1⃣ سوره آل عمران ، اين مقصود را دنبال مى كند كه مؤمنين را به توحيد كلمه بخواند، تشويقشان كند تا هر چه زودتر يك پارچه شوند، و خود را براى مقابله با دشمنان يعنى يهود و نصارا و مشركين آماده سازند، بايد در مقابل ناملايماتى كه مى بينند صبر كنند، زيرا موقعيتى بس خطرناك دارند، چون دشمنان مشغول جمع آورى نيرو هستند و در خاموش ‍ كردن نور خدا با دست و دهان خود يكدل و يك جهت شده اند. اين احتمال خيلى به ذهن نزديك مى رسد كه سوره آل عمران همه اش ‍ يكباره نازل شده باشد، براى اينكه آياتش كه دويست آيه است ظهورى روشن در بهم پيوستگى و انسجام دارد، و از اول تا به آخر متناسب با هم است ، و پيداست كه همه اغراض آنها بهم مربوط است . و به همين جهت اين احتمال از هر احتمالى ديگر بنظر قوى تر مى آيد، كه بگوئيم اين سوره وقتى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نازل شده كه تا حدودى دعوتش جا افتاده بود براى اينكه در بين آياتش ، هم سخنى از جنگ احد، و واقعه مباهله و نفرين كردن با نصاراى نجران ، و يادى از كار يهود ديده مى شود و هم تحريكى نسبت به مشركين است . و نيز مسلمانان را به صبر مى خواند، و دستور مى دهد تا يكديگر را به صبر سفارش كنند، و دست به دست يكديگر داده وحدتى تشكيل دهند. و همه اينها مويد اين معنا است كه سوره مورد بحث ، در روزگارى نازل شده كه مسلمانان ، مبتلا به دفاع از حوزه دين بودند، دفاعى كه براى آن ، همه قوا و اركان خود را بسيج كرده بودند. از يك طرف در اثر فتنه جوئيهاى يهود و نصارا در داخل جمعيت خود، با درگيريها و فتنه و آشوبها روبرو بودند، فتنه هائى كه تشكل آنان را سست مى كرد، بايد براى خاموش كردن آشوبهاى آنان قسمت عمده اى از وقت خود را صرف احتجاج و بگو مگوى با آنان كنند، و از سوى ديگر با مشركين درگير بودند، و بايد با آنها بجنگند، و هميشه در حال آماده باش بوده و لحظه اى امنيت نداشته باشند، چون در آن ايام اسلام در حال انتشار بوده و آوازه اش همه جا را پر كرده بود، و مردم دنيا چه يهودش و چه مسيحيش و چه مشركش همه عليه اسلام قيام كرده بودند. از پشت سر اين سه طايفه دو امپراطورى بزرگ آنروز دنيا يعنى روم و ايران و غيره نيز چنگ و دندان نشان مى دادند. ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 5 خداى سبحان در اين سوره از حقايق و معارفى كه بشر را به سوى آنها هدايت فرموده آن مقدارى را كه باعث دلگرمى مؤمنين است يادآور مى شود تا مؤمنين ، هم دلخوش شوند و هم آلودگى شبهات و وساوس ‍ شيطانى و تسويلات اهل كتاب از دلهاشان زايل شود، و هم برايشان روشن گردد كه خداى تعالى هرگز از تدبير ملك خود غافل نبوده ، و خلق او را عاجز نكرده اند، و اگر دين خود را تشريع نموده و جمعى از بندگانش را بسوى آن دين هدايت نموده ، همه بر طبق طريقه و عادت جاريه و سنت دائمى خود بوده ، و آن سنت عبارت است از سنت علل و اسباب پس مؤمن و كافر هم طبق همين سنت علل و اسباب زندگى مى كنند، يك روز دنيا به كام كافر و روزى ديگر به كام مؤمن است چون دنيا ميدان امتحان است ، و امروز روز عمل و فردا روز جزا است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بشر در دورانهای گذشته ساعتها صرف می کرد که غذا درست کند اما امروزه با ، سریع غذا درست می کنند. جوان امروزی از موضوعی ناراحت است و سؤالی دارد اما جواب فوری می خواهد. همانند فست فود از ما جواب می خواهد تا مشکلش حل شود. این گونه نمی توان تولید کرد. جوان امروز کار دارد و حوصله ندارد فقط سؤال می کند و می خواهد جواب بشنود و برود، و اصلا فرصت فکر کردن ندارد. □با صرف انتقاد از مشکلی حل نمی شود، باید به گونه ای با تکنولوژی کنار بیائیم. باید تکنولوژی را شناخت. با بد و بیراه و ناسزا گفتن به تکنولوژی مشکل که حل نمی شود. تمام دنیای امروز در است، نمی توان بدون تکنیک نفس کشید. بنابراین راه مقابله با تکنولوژی بد وبیراه گفتن و ناسزا گفتن نیست. باید راه حل را تشخیص دهیم و باید فکر کنیم که بشر باید چه مقابله ای با تکنولوژی بکند و چگونه می توان با آن کنار آمد. باید تکنولوژی را شناخت، چون قرار است تکنولوژی ما را به جایی ببرد و نباید ما را در وسط راه معلق در بین زمین و آسمان رها کند. این معلق گذاشتن بشر خطرناک است. دو جنگ جهانی سند محکمی برای نشان دادن مضرات تکنولوژی است. خدا نکند که جنگ جهانی سومی به وجود بیاید که قطعا به نابودی بشر منتهی می شود. این خطرات از تکنولوژی وجود دارد اما با این وجود راه مقابله با تکنولوژی، رها کردن و ناسزا گفتن به آن نیست. □باید سعی کرد که آنرا بشناسیم. متأسفانه این سعی انجام نمی شود. ها می گویند راه همین است و ما داریم می رویم اما مخالفان می گویند این راه به جایی نمی رسد. باید فکر کرد تا فهمید که چه کار باید کرد. اما کار طرح سؤال است و باید اندیشمندان در این مورد فکر کنند و راهی را بیابند. همه شرق و غرب باید بنشینند فکر کنند و راهی را بیابند. اگر جوابی به این سؤال بدهم مسلما خام است و باید پخته شود. علم خیلی پیشرفت کرده و تکنیک هم خیلی پیشرفت کرده است. شما بهتر از من می دانید که تکنیک دارد چه کارهایی را انجام می دهد، اصلا کارهایی که تکنیک دارد انجام می دهد محیرالعقول است، اکنون فاصله زمانی و مکانی تقریبا برداشته شده است. در پیشرفت علم نمی توان تردید کرد. پیشرفت علم نشان دهنده عظمت انسان است و نباید آنرا بی ارزش دانست اما آیا بشری پیشرفت کرده است.‌ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 3⃣ □امیرالمؤمنین علیه السلام پس از اشاره به این درخت طوبی، چقدر لطیف فرمود که ه
قسمت 4⃣ □ماه رجب ماه ریزش رحمت حق متعال است، رحمت حق متعال بر همه به یک اندازه می‌بارد، «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا» لکن هرکس به اندازه‌ی وسعت وجودش از این آب حیات الهی بهره می‌برد‌. هرکس جانش وسیع تر باشد از این آب رحمت بیشتر بهره می‌برد و بالعکس. از تو حرکت، از نظام هستی برکت. آن رحمت از جانب حق متعال ریزش دارد، او بی منتها اسماء دارد، او بی منتها صفات کمالیه دارد و آن اسماء و صفات کمالیه که از او تعبیر به کمال استجلاء می‌کنند همواره در ظهور است و ریزش می‌کند و مانند شیر سفید است. رجب نام نهری بهشتی است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است. شیر کنایه از حکمت و عسل کنایه از ولایت الهیه و قرب الهی است. این همواره در ریزش است و وسعتش هم بی اندازه است. وقتی این ریزش به انسانها می‌رسد، انسانها متفرق هستند؛ «الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق» هر نفسی مظهر یک، دو و یا چند رحمت الهی است. در این انسان‌ها که دقت که می‌کنید می‌بینید بعضی نماز را خیلی دوست دارند، همه‌ی نمازهای مفاتیح را با همه‌ی شرایطش و با عشق و علاقه زیاد می‌خوانند. این نماز یک شعبه از رحمت بی‌منتهای الهی است. برخی دوست دارند روزه بگیرند. برخی اهل دعا هستند و مناجاتی اند؛ مثلا دیده می‌شود که شخص خیلی اهل نماز های مستحبی و روزه نیست ولی خیلی دوست دارد دعا بخواند. برخی اهل استغفار هستند، در اعمال این ماه نیز بر استغفار تاکید شده. برخی اهل صدقه دادن هستند و برخی نیز جامع‌اند و همه را با علاقه انجام می‌دهند و سعه‌ی وجودی خوبی دارند. اینها همگی همان تمسک به شعبه‌های رحمت الهی بسته به استعداد افراد است. انسان به وفق حال و مزاج و استعدادش از این شعب رحمت برخوردار است و خودش را به این شاخه ها آویزان می‌کند. □افضل الاعمال چیست؟ همه‌ی این اعمال خوب هستند و همگی شعب رحمت الهیه هستند اما رند ها به دنبال چیستند؟ این رندها خیلی زیرکند... ما هم سعی کنیم رند باشیم. رندها چه کسانی هستند؟ آنهایی هستند که راه میانبر بلدند. ○عقل تا جوید شتر از بهر حج ○رفته باشد عشق تا کوه صفا □اینها همه‌ی اعمال را مرور می‌کنند و سپس می‌روند و افضل اعمال را پیدا می‌کنند‌. در ماه رجب، در ماه شعبان، رمضان و... افضل اعمال چیست؟ حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «إِنَّ فَوْقَ كُلِّ عِبَادَةٍ عِبَادَةٌ وَ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ أَفْضَلُ عِبَادَةٍ». ایشان می‌فرماید که بالاترین عبادات این است که ما را دوست داشته باشید، محبت ما در دل شما باشد لذا در کنار نماز و روزه و... گفت گریه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام... زیارت امام حسین علیه السلام. افضل اعمال شب و روز بعثت زیارت امیرالمؤمنین است. این دیگر شاخه نیست. اینهایی که سراغ نماز و روزه و... می‌روند با اینکه این اعمال خیلی هم خوب هستند و باید انجام شوند ‌و اصلا حب اهل‌بیت علیهم السلام انسان را به انجام این اعمال وا می‌دارد، با این همه، این افراد در واقع به شاخه ها سرگرم شده‌اند اما هستند افرادی که به ریشه چنگ می‌زنند و اینها رندان هستند.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □و نیز نقل کرده اند، اتاقی که آقا در آن سجده بوده اند، به
□ملاحظه می فرمایید یاد آتش قیامت برای آقا یک ذکر است و حال بسیار سنگینی است. در حالی که اگر کسی بخواهد به نحو متعارف، سیر و سلوک کند، معمولا اساتید سیر و سلوک می گویند: باید به اهل منزل برسید، باید حقوق زن و بچه ها را رعایت فرمایید و از آن ها حفاظت کنید، و کسب و کارت را رها نکنی...(۱۱) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □ملاحظه می فرمایید یاد آتش قیامت برای آقا یک ذکر است و حال
□از این توصیه ها معلوم می شود که شخص در مرتبه ای نیست که بتواند در سیر کمل از اولیاء الله به سیر و سلوک بپردازد، و از عهده اش بر نمی آید. و لذا می بینید همین حالات را ائمه علیه السلام داشتند، اما در امور منزل شان هم (تقریبا) امور اختلافی خانوادگی هم نبوده است.(۱۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اعمال شب نیمۀ شعبان●□ □۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است □۲- شب زنده‌دارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دل‌ها بميرند □۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند: ●السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ □و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است □۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است: ●اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ... □۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده: ●أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ... □۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب می‌خواندند: ●اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ... □۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده می‌شود . □۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است □۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار: ●«سبحان الله» ●«الحمدلله» ●«الله اكبر» ●«لا اله الا الله» □تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد □۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان: ●ركعت اوّل سوره‌های «حمد» و «كافرون» ●ركعت دوّم سوره‌های «حمد» و «توحيد» : ●«سبحان الله» ۳۳ مرتبه ●«الحمدلله» ۳۳ مرتبه ●«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه : ●يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ... : ●«يا ربّ» ۲۰ مرتبه ●«يا الله» ۷ مرتبه ●«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه ●«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه ●«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه ●سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام □و از خدا حاجت خود را می‌خواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو می‌رساند □۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده می‌شود ●إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و .... □۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كرده‌اند بخواند. □۱۳- سجده‌ها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مى‌فرمود: □سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ □سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود: □أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود: ●عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ □۱۴- نماز جناب جعفر طيّار □۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت: ●سوره «حمد» یک مرتبه ●سوره «توحيد» صد مرتبه : ●اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ □برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا