eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□اهل بیت علیهم السّلام کشتی‎های الهی‎اند و در دریای متلاطم دنیا مایه‎ی نجات ما می‎باشند. کُلُّنا سُفُنُ النَّجَاةِ: همه‎ی ما اهل بیت کشتی‎های نجاتیم. اگر قدر این نعمت را ندانیم، خدای حکیم ما را از کشتی تسلیم و رضای اهل بیت علیهم السّلام به دریای ابتلائات دنیوی می‎اندازد و وقتی طعم تلخ غوطه‎ور شدن در دنیا و جدایی از اهل بیت علیهم السّلام را چشیدیم، دوباره ما را به این کشتی نجات باز می‎گرداند. آن‌وقت قدر نعمت محبّت و ولایت اهل بیت علیهم السّلام را خواهیم دانست و دیگر تکان‎های ناشی از امواج ابتلائات دنیوی ما را بی‌قرار و ناآرام نمی‎کند. □مرحوم حاج اسماعیل دولابی□ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" اعجاب هنر "●□ □موزه ها و نمايشگاه‌های هنرى جهان همه شرح حيرت و اعجاب هنرمندان بزرگ در اطوار و تجلياتِ آن زيباى مطلق است كه دانسته يا نادانسته معشوق همهٔ جهانيان است. و اگر جمال طبيعت را سلام خداوند به آدميان دانيم توان گفت كه شعر شاعران و هنر هنرمندان پاسخى بدان سلام است. □●برگرفته از كتاب "در صحبت حافظ" به قلم حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" كعبه عشاق "○□ □به کعبه رفتم و آنجا هوای کوی تو کردم جمال کعبه تماشا به یادِ روی تو کردم شِعار کعبه چو دیدم سیاه، دست تمنا دراز جانب شَعرِ سياهِ موى تو كردم چو حلقه درِ كعبه به صد نياز گرفتم دعاى حلقه گيسوى مشكبوى تو كردم نهاده خلق حرم سوى كعبه روى عبادت من از ميان همه روى دل به‌سوى تو كردم مرا به هیچ مقامی نبود غیر تو نامی طواف و سعی که کردم به جستجوی تو کردم به موقف عرفات ایستاده خلق دعا خوان من از دعا لب خود بسته گفت و گوی تو کردم فتاده اهل مَنی در پی مُنا و مقاصد چو "جامى" از همه فارغ من آرزوى تو كردم □غزلیات جامى از نقطه هاى اوج غزل سرايى در ادب پارسى است؛ عرفان عاشقانه در آن موج مى زند و آكنده از هم آهنگى و زيبايى متعالى است. □مُنا به معنى آرزو است و اشارتى است كه عامه مردمان از اين سفر الهى در پى هواهاى نفسانى خويشند به گرد يار نمى گردند و در راه او سعى نمى كنند به صورت ها سخت وابسته اند و از سيرت انبيا و اوليا دور افتاده اند شمارش ها را نگه مى دارند اما خواست معشوق را كه عشق به مردمان و خدمت به ايشان است در شمار نمى آورند: □حاجى عاقل طواف چند کند، هفت بار حاجى ديوانه ام، من نشمارم طواف □من خواستم بتخانه دل كعبه سازم عشقا تو باز اين كعبه را بتخانه كردى خلقى به دور خانه مشغول طوافند ما را اسير عشق صاحبخانه كردى □○نوشته حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○از حوادث بسیار مهم تاریخ اسلام، واقعه غدیر خمّ است○□ □داستان نصب أمير المؤمنين علىّ بن أبى طالب عليه السّلام در غدير خمّ به مقام ولايت كلّيّه كبراى إلهيّه، از داستانهاى بسيار مهمّ تاريخ اسلام است، و شايد واقعه اى با اين اهمّيّت و با اين خصوصيّاتى كه بيان خواهد شد، نداشته باشيم. □زيرا در حقيقت اين واقعه بيانگر بقاء رسالت پيامبر اكرم و دوام دوره ولايت إلهيّه آن حضرت در تجلّى گاه وجود مبارك أمير المؤمنين عليه السّلام بوده است. □غدير نمايشگر اتّحاد و پيوند رسالت به إمامت، و نبوّت به ولايت است... □غدير نمايشگاه علىّ منّى و أنا منه در برابر ديدگان جميع خلائق و همه امّت، و إعلان و إعلام اين واقعيّت به جهانيان تا روز بازپسين است. □غدير محلّ ظهور حقائق مخفيّه، و بواطن مختفيه، و إرشاد و هدايت مردمان به اين راه است. □غدير صراط مستقيم و شاهراه أعلاى انسانيّت به مقام عرفان و ولايت كلّيّه حقّ است. □○ ، ج۷، ص۱۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○«شاهد» و «مشهود» در قرآن چیست؟○□ □درسوره مبارکه بروج میخوانیم:«وَالسَّمَاء ذَاتِ الْبُرُوجِ وَالْیوْمِ الْمَوْعُودِ وَ شَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ»، اما منظور از شاهد و مشهود چیست؟ می‌فرمایند که بیش از ۳۰ قول اینجا بیان‌ شده است اما در روایت نکته‌ای واردشده است که به بیانی بهترین معنا برای خود آیه محسوب می‌شود. این روایت به داستانی اشاره دارد و شخص راوی نقل می‌کند من روزی در زمان حضرت امیر (علیه السلام) در مسجدالنبی حضور پیدا کردم و نزد گروهی که مشغول درس و بحث بودند نشستم و از ایشان سؤال کردم مراد از شاهد و مشهود در سوره مبارکه چیست؟ گروه اول این‌طور بیان کردند که شاهد به معنای روز جمعه است زیرا در روز جمعه مردم به نماز و عبادت و امثال این‌ها می‌پردازند، و مراد از مشهود همان روز عرفه است زیرا مردم در روز عرفه آنجا حضور پیدا می‌کنند. □راوی می‌گوید از گروه دیگری معنای این دو کلمه را پرسیدم، آنان بیان داشتند که مقصود از شاهد روز جمعه است و مراد از مشهود یوم النحر (عید قربان در منی) می‌باشد. سپس راوی می‌گوید در اطراف مسجد قدم می‌زدم تا رسیدم به جوانی که همانند قرص ماه می‌درخشید و او امام حسن (علیه السلام) بود، از ایشان معنای این دو کلمه شاهد و مشهود را پرسیدم. گفت:شاهد، محمد رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله و سلم )، و مشهود روز قيامت است ، مگر كلام خدا را نشنيده اى كه مى فرمايد: «يا ايها النبى انا ارسلناك شاهدا و مبشرا و نذيرا» و در آن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را شاهد و مبشر و نذير ناميده ، و نيز مگر نشنيده اى كه مى فرمايد: «ذلك يوم مجموع له الناس و ذلك يوم مشهود»، و در آن روز قيامت را روز مشهود مى خواند. □○ترجمه تفسير الميزان،ج۲۰، ص۴۲۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□امانتی که به آسمان و زمین و کوه‎ها عرضه شد و نتوانستند متحمّل آن شوند و سر باز زدند و انسان متحمّل آن شد، محبّت و ولایت بود. □در آیه‎ی اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنها وَ حَمَلَهَا الاِنسانُ: ما امانت را بر آسمان‎ها و زمین و کوه‎ها عرضه کردیم؛ از متحمّل شدن آن سر باز زدند و از آن ترسیدند و انسان حامل آن شد، مقصود از امانت، است. با عرض ولایت، همه‎ی موجودات وجود پیدا کردند، ولی این تنها مؤمن بود که آن را پذیرفت و حامل بار ولایت شد. □خداوند در آخرت از آب و نان از مؤمن بازخواست نمی‎کند، بلکه از بازخواست می‎کند که آن را کجا مصرف کردی. لَتُسئَلُنَّ یَومَئِذٍ عَن النَّعیمِ (اَلوِلایَةِ): همانا در آن روز از نعیم (ولایت و محبّت) مورد بازخواست قرار می‎گیرید. ○مرحوم حاج اسماعیل دولابی○ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اهتمام به عید غدیر موجب تقویت ایمان، و هدایت به اصل و اساس اسلام یعنی ولایت امیرالمؤمنین است●□ □إمامان معصوم سلام الله عليهم أجمعين، شيعيان خود را أمر به شادى و سرور و تهنيت و تبريك و تسليم و روزه و إنفاق در اين روز نموده، و با عنوان عيد، و نام و نشانه عيد با آن رفتار می نمودند... □سنّت عيد گرفتن در روز غدير... بيدارى به عبادت در شب غدير، و صله ارحام و ضعفآء و توسعه بر عيال، و زينت بستن، و لباس‏هاى نو و جامه ‏هاى پاك و پاكيزه پوشيدن، و إحسان و برّ و گسترش خيرات و مبرّات در اين روز، همه و همه از موجبات بقاء اين أثر جاويد است، □تا مردم‏ به دنبال ريشه و سرچشمه غدير بروند، و تفحّص و تجسّس از أصل قضيّه بنمايند، و شاخه‏ هاى ايمان در دل‏هاى ايشان رشد كند و قوى گردد. □● ، ج‏۹، ص۲۰۸و۲۰۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○[پیوند بعثت و غدیر و یگانگی نوری پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امیر المؤمنین علیه السّلام ]○□ □در روز مبعث پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم گفتیم که این روز بجهت شرافت بعثت بهترین روز و بهترین زمان می باشد و روایاتی در این زمینه ذکر کردیم. □و روز غدیر نسبت به این روز بمنزله آخرین جزء از علت تامه، بلکه بمنزله باطن یک چیز ظاهر و بمنزله روح نسبت به انسان است. زیرا تمام خیرها و سعادتهایی که در مبعث وجود دارد مشروط به ولایت امیر المؤمنین و فرزندان امامش می باشد. روایات زیادی از طریق شیعه و اهل سنت وارد شده است که نورهای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امیر المؤمنین علیه السّلام یکی بود تا اینکه در صلب عبد اللّه و أبو طالب از هم جدا گشتند. و خداوند ولایت آنان را بر همه مردم واجب نموده و این ولایت در روز غدیر آشکار شد. و بهمین جهت درباره آن در قرآن آمده است: «امروز دینتان را برایتان کامل و نعمتم را بر شما تکمیل و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم.» @mohamad_hosein_tabatabaei
□از فرجى که خداوند بعد از هر شدت ارزانى مى‌دارد نومید نشوید، "انه لا ییاس ‌ من روح اللّه الا القوم الکافرون " زیرا از رحمت خدا مأیوس نمى شوند مگر مردمى که کافرند، و به این معنا ایمان ندارند که خداوند توانا است تا هر غمى را زایل و هر بلایى را رفع کند. □●ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۱،ص۲۲۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei