کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این کیه فرزند همین مادر ،لاالهالاالله، این آدم چه جور فکری دار
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□این نامرد تمام مسائل همه را جاسوسی کرده چون چهرهاش را میشناخت در بین افراد و اشخاص معلوم بود در تمام این جریانات ایشون در خانه هانی و در منزل مسلم بن اوسجه و در خانه دیگر بزرگان کوفه ایشون میآمد جاسوسی میکرد تا دیگه آن آخرها عبیدالله اعلام کرد که هر کس دوروبر مسلم ببینیم میکشیم یک تهدید اینجوری شد که دیگه مردم کوفه متفرق شدند و جناب مسلم هم که طبق متعارف تشریف می آوردند برای نماز دیگه آن شب یکه و تنها ماندند چون جناب هانی هم عجیب در تحت فشار بودند دیگه هیچ کار نمی توانست تقریبا بکند که آن شب آخر را که در کوچه سرگردان و حیران بود تکیه زد به دیوار یکی از این منازل که چه عجب روزگار را ببین،عالم را ببین،من چیکار کنم،چی فکر کنم خدا و خدا خودش هم ساکته،دست تصرف ولی الله هم نمیشود امام حسین که این قدرت را داشت که نماینده خودش را در کوفه دست تصرف به کار بگیرد و ایشون را از مشکلات برهاند، این کار را هم نمی کنند و انشاءالله بحثای بعدی در بحث ادب مع الله ادب با خدا این بحث را خدمتون عرض میکنم، هیچ دست تصرف هم کار نمیکند ایشون مثل یک آدم گمشده در کوچه و بازار همینجور سرگردان است تا اینکه سر را تکیه داد به یک دیواری این خانم این زن محترمه این زن به کمال رسیده ایشون دم پنجره منزلش نشسته و دید که یک آقایی سر تکیه زده به دیوار آقا شما چرا اینجایی در این شهر غریب یکه و تنها چرا به این شکل حالا طبق نقل ها میگویند آقا حرفی نزد و خانم تاکید کرد که آقا شما هم بروید به منزلتان منم پسرم الان در بیرون منزل هست الان دلم شور میزند حتما فرزند تو هم منتظره،حضرت جناب مسلم سلام الله علیه رو کردند به این خانم گفتند شما آبی دارید، ظرف آبی،خیلی احساس تشنگی دارم،چطور میشه این لحظه هارو تصور کرد،در شهر غریبی و همه هم دشمن دور در دور کوفه را هم دستور دادند دشمن همه جا رو محاصره کند که مبادا مسلم فرار کند و از کوفه در برود آن هم چی مردمی که هجده هزار نفر آمدن بیعت کردند و یکدفعه دست از بیعت کشیدند ان وقت چه وضعیتی پیدا میکند جناب مسلم،میگه اینها حالشون چیه بعد وقتی این مقدار آب را نوش جان میکرد باز هم توقف کرد،آن خانم گفت آقا شما کی هستید؟گفت من مسلمم....(۲۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □این نامرد تمام مسائل همه را جاسوسی کرده چون چهرهاش را میشناخ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
بسماللهالرحمنالرحیم
□اگر انسان درپیش خدا خودش را حاضر دید مؤدب است اگر ندید مؤدب نیست ولو آنکه دارد دعا میکند و لو به ظاهر تسبیح گرفته دارد ذکر میکند ،دارد این خلاف ادب است که اگر انصراف قلب به غیر باشد و توجه نداشته باشد به حق سبحانه و تعالی، در هنگام خطاب و مناجات به حقتعالی بیادب هست، این هست که ادب با حضور قلب همراه است و حضرت امیر هم در دعای کمیل میفرماید ...(۲۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله بسماللهالرحمنالرحیم □اگر انسان درپیش خدا خودش را حاضر دید مؤ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□خدایا من کاری نه به بهشت دارم نه به جهنم دارم نه به حورالعین دارم نه به درخت دارم چی میدن چی نمیدن اینها را من اصلاً کار ندارم من تنها چیزی را که کار دارم این هست که پیش تو باشم یعنی حضور در پیشگاه تو را داشته باشم اگر این حضور را داشته باشم همین حضور مرا کافی است این هست که بارها در فرمایشات آقا میبینیم که میفرمایند عارف تنها یک آدرس در نظام عالم دارد آدرس او این هست که در آخر سوره مبارکه قمر خداوند تبارک و تعالی میفرماید که اینها یعنی آنهایی که در پیشگاه حق هستند کسانی هستند که فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر هستند تنها یک آدرس دارند آدرسشان این هست که باید فقط آنها را پیش خدا پیدا کنی هر کجا خدا را پیدا کردید اینها هستند، اگر کسی ادب را که همراه با حضور هست درست دقت کند و درست مراقبت کند این انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر هست.(۲۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #علامهحسنزادهآملی
#عقل_میزان_و_ترازو_است●□
□حضرت رسول الله فرمود:
که عقل را خدای متعال، میزان، معیار، ترازو، برایت قرار داد که با این معیار حق را از باطل تمیز بدی.
○اول انگیزه، وانگهی گفتار.
○اول انگیزه، وانگهی کردار.
○اول انگیزه، وانگهی رفتار.
○اول انگیزه، وانگهی کسب و کار.
○اول انگیزه، وانگهی سعادت
○وانگهی امضا،
○وانگهی تصدیق.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□استاد فاطمینیا□
□از يكی ازمعصومين (عليهم السلام ) پرسيدند: چرا هرچه دعا ميكنيم مستجاب نميشود؟
فرمودند:"لانّكم تدعـُون من لا تعرفونه" "زيرا شما كسی راميخوانيد كه او را نمی شناسيد"
□درد ، خدانشناسی است!
بايد به اندازه ی خودمان خدا رابشناسيم؛
□وقتی ميفرمايد: "لا اله الّا الله حصني فمن دخل حصني أمن من عذابي" "لااله الاالله حصن وقلعه من است، كسی كه وارد حصن من شد، ازعذابم درامان است"
□يعنی چه؟! يعنی وقتی رفتی درحصار توحيد و خدا را در حد وسعت شناختی ، همه كارهايت درست ميشود؛ همه مشكلات حل ميشود، حضرت رضا (عليه السلام ) برايت بيشتر جلوه ميكند، اميرالمومنين( عليه السلام ) را بهتر ميشناسی و...
شناخت خدا مراتب دارد، بايد به اندازه ی خودمان خدا را بشناسيم
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اهتمام به نماز
○نمازگزار با تکبیره الاحرام، مُلک و ملکوت و جبروت را پشت سر میگذارد و به عالم لاهوت وارد میشود..
○مقیّد بودن به نماز اوّل وقت
○راه یافتن به باطن و ملکوت نماز...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️اهتمام به نماز ○نمازگزار با تکبیره الاحرام، مُلک و ملکوت و جبروت را پشت سر میگذارد و به عالم لا
☑️آداب باطنی نماز
○خشوع
○آرامش و طمأنینه باطنی
○دوری از عُجب و ریا
○سرزندگی و شادابی در نماز
○توجّه به معانی و مفاهیم عبارات و حرکات در نماز
○حضور قلب .....
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هفتم ● اثر متقابل علم و عمل در يكديگر اين هم معلوم است كه عم
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش هشتم1⃣
● مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل دارند
اين نيز معلوم است كه همانطور كه گفتيم عمل صالح داراى مراتب و درجاتى است .
پس هر درجه از عمل صالح به تناسب وصفى كه دارد ((كلم طيب )) را بالا برده ، علوم و معارف حقه الهيه را صعود مى دهد، همچنان كه عمل غير صالح به هر مقدار از زشتى كه دارد انسان را پست نموده ، علوم و معارفش را با جهل و شك و نابسامانى آميخته تر مى كند، و ما در تفسير آيه شريفه : ((اهدنا الصراط المستقيم )) مطالبى در اين باره بيان نموديم .
پس معلوم شد كه مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختلفى از علم و عمل دارند، و لازمه اختلاف اين مراتب اين است كه آنچه اهل يك مرتبه ، تلقى مى كند و مى پذيرد، غير آن چيزى باشد كه اهل مرتبه ديگر تلقى مى كند، يا بالاتر از آن است و يا پائين تر.
خداى سبحان هم بندگان خود را به اصنافى گوناگون تقسيم كرده ، و هر صنفى را داراى علم و معرفتى مى داند، كه در صنف ديگر نيست .
طايفه اى را ((مخلصين )) معرفى نموده ، علم واقعى به اوصاف پروردگارشان را مختص آنان مى داند، و مى فرمايد: ((سبحان اللّه عما يصفون الا عباد اللّه المخلصين )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 102
و نيز علم و معرفت هايى ديگر به ايشان نسبت مى دهند كه ان شاء اللّه بيانش مى آيد.
طايفه اى ديگر را به نام ((موقنين )) ناميده ، و مشاهده ملكوت آسمان ها و زمين را خاص آنان دانسته ، مى فرمايد: ((و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات و الارض ، و ليكون من الموقنين )).
طايفه اى را به عنوان ((منيبين )) معرفى كرده ، و تذكر را مخصوص آنان دانسته مى فرمايد: ((و ما يتذكر الا من ينيب )).
طايفه اى را ((عالمين )) خوانده و تعقل مثلهاى قرآن را به آنان مختص كرده ، مى فرمايد: ((و تلك الامثال نضربها للناس ، و ما يعقلها الا العالمون )). و گويا منظور از عالمان همان اولو الالباب و متدبرين است چون در آيه : ((افلا يتدبرون القرآن ؟ و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافا كثيرا)) مى فرمايد: ((چرا در قرآن تدبر نمى كنند، اگر اين قرآن از ناحيه غير خداى تعالى بود هر آينه در آن اختلافى بسيار مى يافتند)) و نيز در آيه : ((افلا يتدبرون القرآن ؟ ام على قلوب اقفالها)) مردم را توبيخ نموده مى فرمايد: ((چرا در قرآن تدبر نمى كنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده ؟)) و برگشت مضمون اين سه آيه شريفه به يك معنا است ، و آن معنا عبارت است از علم به متشابه قرآن ، و اينكه چگونه آن را به محكم قرآن برگردانند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم1⃣ ● مردم بر حسب مراتب قرب و بعدشان از خداى تعالى مراتب مختل
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم
بخش هشتم2⃣
● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی از علم و عمل دارند
طايفه ديگر ((مطهرين ))اند، كه خداى تعالى ايشان را مخصوص به علم تأويل كتاب كرده و فرموده : ((انه لقرآن كريم ، فى كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون )).
طايفه اى ديگر را عنوان ((اولياى خدا)) داده ، كسانى هستند كه واله و شيدا در عشق خدايند، و از خصايص ايشان اين موهبت است كه به هيچ چيزى جز خداى سبحان توجهى ندارند و بهمين جهت جز از خدا نمى ترسند و به خاطر هيچ چيز اندوهگين نمى گردند، در باره
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 103
آنان فرموده : ((الا انّ اولياء اللّه لا خوف عليهم و لا هم يحزنون )).
و نيز طايفه اى را بنام ((متقربين )) طايفه اى بنام ((مجتبين )) عده اى را بنام ((صديقين )) جمعى را ((صالحين )) گروهى را ((مؤمنين )) ناميده و براى هر طايفه اى مرتبه اى از علم و ادراك قائل شده ، كه به زودى در محلهاى مناسب ازاين مختصات بحث خواهيم كرد.
و نیز در مقابل عناوين پسنديده و مقامات بلندى كه ذكر شد، عناوين ناستوده و مقامات پستى را براى طوايفى ذكر نموده ، و براى هر طايفه اى مختصاتى از علم و معرفت را شمرده است .
طايفه اى را ((كافرين )) گروهى را ((منافقين )) جمعى را ((فاسقين )) عده اى را ((ظالمين )) و امثال اين ناميده ، و نشانه هايى از سوء فهم و پستى ادراك نسبت به آيات خدا و معارف حقه او اثبات كرده كه به منظور اختصار فعلا از شرح آنها صرف نظر نموده ، ان شاء اللّه در طول كتاب در خلال بحثهايى كه پيش مى آيد متعرض آنها مى شويم .
10 - اينكه قرآن كريم از حيث انطباق معارف و آياتش بر مصاديق و بيان حال مصاديقش دامنه اى وسيع دارد، پس هيچ آيه اى از قرآن اختصاص به مورد نزولش ندارد، بلكه با هر موردى كه با مورد نزولش متحد باشد، و همان ملاك را داشته باشد جريان مى يابد، عينا مانند مثلهايى است كه اختصاص به اولين موردش ندارد، بلكه از آن تجاوز كرده شامل همه موارد مناسب با آن مورد نيز مى شود و اين معنا همان اصطلاح معروف ((جرى )) است ، كه در اوايل اين كتاب درباره اش سخن رفت.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○صلوات جناب محی الدین ابن عربی بر حضرت امام حسن بن علی العسکری صلوات الله علیه○□
□صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة ، عَنقاء قاف القِدَم ، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ ، وِعاءِ الأمانةِ ،مُحیط الإمامةِ ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی ، الحَسَن بن علیِّ العَسکری ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●به مناسبت ولادت با سعادت حضرت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام
حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□خدا کند از رضای این خانواده (اهل بیت علیهمالسلام) که رضای خدا است، خارج نشویم. اگر رضای دیگران را بخواهیم پشیمان خواهیم شد و معلوم نیست که بتوانیم تدارک(جبران) کنیم.
□●نکتههای ناب از آیتاللهالعظمی بهجت، ص٧٣●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#علامهحسنزادهآملی:
□هرگاه در شهوداتی تشرف به محضر باهر النور هشتمین شرط توحید، امام ملک و ملکوت علی بن موسی الرضا علیه السلام حضرتشان سخن از نیامدن حقیر به زیارت حرم مطهرشان پیش می آورند، می فهمیدم که زیارت حرم بی بی جان فاطمه معصومه سلام الله علیها به تاخیر افتاده و به زیارت حرم مطهر سلام الله علیها می رفتم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □خدایا من کاری نه به بهشت دارم نه به جهنم دارم نه به حورالعین دا
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر است، چرا ؟برای اینکه تنها آدرسی که او دارد این است که او پیش خدا هست و خدا هم که همه جا هست پس این انسان مؤدب هم همه جا هست و لذا هر کجا بروند میبینند این انسان مؤدب حضور دارد شما در هر جای نظام هستی الان بروید میبینید الان امام زمان ارواحنافداه حضور دارد هیچ کجا غایب نیست، درختی را نگاه میکنید میبینید برای اینکه درخت براساس وحدت صمدی حق که توحید قرآنی هست خالی از خدا نیست در درخت هم خدا هست در آسمان هم خدا هست در زمین هم خدا هست در آب و خاک هم خداست در هوا هم خداست در همه جا اوست ،خب اگر در همه جا حق هست عارف هم که تنها آدرسش این هست فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر تنها جایی که عارف حضور دارد نزد حق حضور دارد و چون خداوند همه جا حضور دارد پس عارف به انسان و انسان مودب همه جا حضور دارد.(۲۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله □انسان مؤدب در سراسر نظام عالم حاضر است، چرا ؟برای اینکه تنها آ
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
□و لذا حضرت بقیه الله ارواحنا فداه در همه جا حضور دارد ما چون یک شخصی را بهعنوان یک بدنی که چندین کیلو وزنش هست طول و عرض و عمقی دارد از یک پدری به دنیا آمد در یک سال خاص از یک مادری به دنیا آمد در یک زمان خاص ما چون حضرت بقیةالله را مثل همین خودمان فقط در قالب یک جسم میدانیم و لذا تعبیر میکنیم که حضرت در حال غیبت هستند ولی اگر حضرت بقیةالله مؤدبترین فرد در نظام عالم هست که هیچکس به اندازه آن حضرت الان در عالم مؤدب نیست و اگر ادب همراه با حضور و عندیت در پیشگاه حق هست یعنی به این معنا که شخص مؤدب در پیشگاه خدا دائماً حاضر هست و هیچگاه هم از او هیچ چیز جز او را طلب نمیکند و اگر هم از خدا،خدا را طلب میکند نه برای اینکه خودش را بدهد و خدا را بگیرد بلکه طلب میکند تا خودش را بدهد که اصلاً خودی برای او باقی نماند این می شود مقام حضور.(۲۶)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️آداب باطنی نماز ○خشوع ○آرامش و طمأنینه باطنی ○دوری از عُجب و ریا ○سرزندگی و شادابی در نماز ○توجّه
☑️شروط نماز واقعی و کامل
○حضور قلب در نماز
○تفهّم
○تعظیم
○هیبت
○رجا
○حیا
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️شروط نماز واقعی و کامل ○حضور قلب در نماز ○تفهّم ○تعظیم ○هیبت ○رجا ○حیا #نماز_عارفان @mohamad
☑️نماز برترین عبادت است
○غنیترین، زیباترین و کاملترین شکل ثنا و ستایش خدا
○معجونی از عبادات تمام ملائکهالله
○سوغات سفر معراج پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلّم ...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️نماز برترین عبادت است ○غنیترین، زیباترین و کاملترین شکل ثنا و ستایش خدا ○معجونی از عبادات تمام
☑️اهمیت و جایگاه نماز
○حقیقت نماز، حقیقت انسان کامل و ولیِّ اعظم خدا
○طلب وصال خدا
○نمازگزار، نجواکننده با پرورگار
○عمود خیمۀ دین
○اوّلین چیزی که در دستگاه الهی محاسبه میشود...
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️اهمیت و جایگاه نماز ○حقیقت نماز، حقیقت انسان کامل و ولیِّ اعظم خدا ○طلب وصال خدا ○نمازگزار، نجو
□○فضیلت دعا کردن بعد از نماز، بیشتر از فضیلت تلاوت قرآن و خواندن نماز نافله است.○□
□پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
هنگامی که بنده از نماز فارغ شد، امّا پس از نماز هیچ حاجتی را از خدای متعال درخواست نکرد؛ خدای متعال به ملائکۀ خویش میفرماید: به بندۀ من نگاه کنید. این بندۀ من نماز خود را به جا آورد، امّا بعد از نماز، حاجتش را از من درخواست نکرد. گویا خود را از من بینیاز میبیند، .....
□اوّلین وقت استجابت دعا، به دنبال نمازِ واجب است. دعایی که فرد در این هنگام میکند، محجوب نمیماند؛ بلکه بالا و به پیشگاه خدا میرود...
□اسرار و آداب دعا در کتاب مصباح الشّریعه ....
#دعا
#نماز_عارفان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□آنچه را که میخواهی، به خدا بگو؛ به مردم نگو. خواستی نفرین کن و خواستی طلب خیر کن. خدا هر چه با کسی بکند، برای او نافع و قشنگ است. البته خدا و اولیائش وقتی کسی دیگری را نفرین میکند، بلافاصله اجابت نمیکنند، یک مقدار معطّلش میکنند تا خودش گذشت کند. زن عربی را در حرم حضرت ابوالفضل علیه السّلام دیدم که کسی خانهاش را غصب کرده بود و او در حرم نفرینش میکرد. اوّل از حضرت خواست او را نابود کند و خانهاش را بازگرداند. کمی بعد عرض کرد خانهام را از او بگیرید و به من بدهید با خودش هر کار خواستید، بکنید. اندکی بعد عرض کرد خانه را از او نمیخواهید بگیرید، خودتان میدانید، ولی یک خانهی مثل آن به من بدهید. من که شاهد صحنه بودم، طاقت نیاوردم و بیرون آمدم چون دیدم با این روالی که آن زن پیش آمده است، از خواستن خانه هم صرف نظر میکند و برای طرف مقابلش هم طلب خیر میکند. خوبان خدا معطّلکردنشان چنین حکمتهایی دارد.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴شهادت دانشمند برجسته و ممتاز کشور، جناب آقای محسن فخریزاده را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم و عزیز رهبری و یکایک عزیزان تبریک و تسلیت میگوییم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم2⃣ ● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی
سلام علیکم همراهان فهیم
پست مربوط به المیزان رو حتما مطالعه بفرمائید.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت پنجم بخش هشتم2⃣ ● مردم برحسب مراتب قرب و بعدشان از خدای تعالی مراتب مختلفی
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت ششم
بخش اول
● بحث روايتى
رواياتى در معناى ((محكم و متشابه ))
در تفسير عياشى است كه شخصى از امام صادق (عليه السلام ) از محكم و متشابه پرسيد، حضرتش فرمودند محكم ، آياتى است كه مورد عمل قرار م ى گيرد، و متشابه آن آياتى است كه مفهومش براى كسى كه معنايش را نمى فهمد مشتبه است .
مؤلف : در اين حديث اشاره اى است به اين كه متشابه آن نيست كه به هيچ وجه نتوان معنايش را فهميد بلكه فهميدن معناى آن نيز ممكن است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 104
و نيز در همان كتاب است كه آن جناب فرمود: قرآن مشتمل بر آيات محكم و متشابه است ، اما محكم : علاوه بر اينكه بايد بدان ايمان داشت ، عمل به آن نيز ممكن است ، و بايد آن را مدرك احكام دين قرار داد، و اما متشابه : تنها بايد بدان ايمان داشت و نبايد به آن عمل كرد، منظور از جمله : ((و اما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاء تأويله ، و ما يعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم ، يقولون آمنا به كل من عند ربنا)) همين است و راسخون در علم ، آل محمد (صلى اللّه عليه و آله ) اند.
مؤلف : به زودى گفتارى در معناى اين جمله كه فرمود: ((راسخون در علم ، آل محمد (صلى اللّه عليه و آله ) اند)) خواهد آمد ان شاء اللّه .
و نيز در همان كتاب از مسعدة بن صدقه روايت آمده كه گفت : از امام صادق عليه السلام از ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه پرسيدم .
فرمود: ((ناسخ )) آيه اى است كه حكمى ثابت آورده ، كه هميشه بايد به آن عمل شود، و ((منسوخ )) آن آيه اى است كه حكمى آورده باشد كه مدتى به آن عمل مى شده ولى بعدا به وسيله آيه اى ديگر نسخ شده است ، و متشابه آن آيه اى است كه معنايش براى كسى كه آنرا نمى فهمد مشتبه است .
و در روايتى ديگر فرمود: ((ناسخ )) ثابت ، و ((منسوخ )) آنست كه گذشته باشد، و ((محكم )) آنست كه بتوان بدان عمل نمود، و ((متشابه )) آن آياتى است كه با يكديگر تشابه داشته باشند.
و در كافى از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: بهمين جهت آيات منسوخه از متشابهات است .
و در كتاب عيون ، از حضرت رضا عليه السلام روايت آورده كه فرمود: كسى كه متشابه را به محكم قرآن برگرداند، بسوى صراط مستقيم هدايت شده ، آنگاه فرمود: در اخبار ما نيز مانند قرآن ، محكم و متشابه هست ، بايد كه شما متشابهات آن را به محكماتش برگردانيد، و
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 105
زنهار متشابهات را پيروى مكنيد كه گمراه مى شويد.
مؤلف : اين اخبار بطورى كه ملاحظه مى كنيد در تفسير متشابه معنايى نزديك بهم دارند، و همه گفتار قبلى ما را تأييد مى كند، كه گفتيم تشابه ، قبل از رفع ابهام است ، و چنان نيست كه به هيچ وجه نشود آن را برطرف كرد، بلكه با ارجاع متشابه به محكم و با تفسير محكم از آن ، تشابهش برطرف مى شود.
و اما اينكه منسوخات هم از متشابهات باشد، وجه آن نيز همين است ، چون تشابه آيه منسوخ ، همانطور كه گذشت از اين جهت است كه از ظاهرش بر مى آيد كه حكمى را كه بيان مى كند هميشگى است ، ولى آيه ناسخ آن را تفسير نموده و مى فهماند كه حكم مزبور هميشگى نبوده است .
و اما اينكه در خبر عيون آمده كه فرمود: ((اخبار ما نيز مانند قرآن محكم و متشابه دارد)) مطلبى است كه روايات بسيار زيادى از ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) آنرا مى رساند، اعتبار عقلى هم مساعد آن است ، براى اينكه اخبار، چيزى جز آنچه در قرآن كريم است ندارد، و جز آنچه را كه قرآن متعرض آن است بيان نمى كند.
در سابق هم گفتيم كه تشابه از اوصاف معناى لفظ است ، و آن عبارت از اين است كه لفظ معنائى داشته باشد، كه هم با مقصود گوينده منطبق باشد، و هم با غير آن ، و تشابه از اوصاف خود لفظ نيست ، و نظير غرابت و اجمال نيست كه مربوط به ابهام در لفظ باشد و نيز مربوط به ابهام در مجموع لفظ و معنا نيست .
و بعبارت ديگر اگر بعضى از آيات قرآن متشابه است ، بدين جهت متشابه است كه بياناتش بمنزله مثلهايى نسبت به معارف حقة الهيه است ، و اين معنا عينا در اخبار هم هست ، يعنى در اخبار نيز رواياتى ((متشابه )) و رواياتى ديگر ((محكم )) است . و از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) هم نقل شده كه فرمود: ((ما گروه انبيا با مردم بقدر عقولشان سخن مى گوئيم )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□تأثیرِ اسباب عادی که در اختیار ماست، به مقداری است که خداوند برای آنها قرار داده است، نه اینکه از پیش خود تأثیر داشته باشند؛ همۀ کارها به دست خداست و اسباب فقط راه و وسیلۀ فعل او هستند.
□بنابراین لازم است که بنده در نیازهای خود فقط به بارگاه عزّت و باب کبریاء او توجّه کند و از هیچ سببی توقّع تأثیر نداشته باشد...
□یعنی بنده اعتمادش فقط به خدایی باشد که سببیّت و تأثیر را در اسباب قرار داده است؛ نه اینکه اسباب را رها کند، و بدون سبب از خداوند چیزی طلب کند.
□○ #علامه_طباطبایی
المیزان، ج۲، ص۴۰○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□قطره عسلی بر زمین افتاد. مورچه کوچکی آمد و از آن چشید و خواست که زود برود.
□اما مزه عسل برایش شگفتانگیز بود، پس برگشت و جرعهای دیگر نوشید وباز عزم رفتن کرد. اما حس میکرد که خوردن از لبه عسل بس نیست و مزه واقعی را نمیدهد، پس بر آن شد تا خود را در عسل بیاندازد تا هر چه بیشتر و بیشتر لذت ببرد.
□مورچه در عسل غوطهور شد و لذت میبرد... اما افسوس که نتوانست از آن خارج شود، پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت... او در این حال ماند تا مرد.
□و این حکایت دنیای ماست. اگر از او بهره بگیری شیرین است و اگر در او غرق شوی خواهی مرد.
#حکایت_دنیا
@mohamad_hosein_tabatabaei
□حق تعالی در قرآن مجید فرموده:
(فَاذکُرونی أذکُرکُم) : یعنی یادکنید مرا تا یادکنم شما را.
□و نیز فرموده:
(فَإذا قَضَیتُمُ الصَّلوةَ فَاذکُروا اللهَ قیاماً وقعوداً وعَلی جُنوبِکُم): یعنی پس چون از نماز فارغ شدید، پس یاد کنید خدای را ایستاده و نشسته و بر پهلو خوابیده و در همه احوال.
□و نیز فرموده در مدح قومی:
(رجالٌ لا تُلهیهِم تجارةٌ ولا بیعٌ عن ذکرِ اللهِ): یعنی مردانی که بازنمی دارد ایشان را تجارت از ذکر خدای تعالی؛ یعنی در حال خرید و فروخت نیز مشغول ذکر می باشند.
□و فرموده در ذم قومی:
( و لا یَذکُرونَ اللهَ الا قلیلاً): یعنی یاد نمی کنند خدای را مگر اندکی. و در حدیث نبوی آ مده که (یادکنندۀ حق تعالی، در میان غافلان، مثل درخت سبزی است در میان باغی که همه درختان آن خشک باشد.)
□و نیز وارد شده که «نیست این که جمع شوند قومی در مجلسی که نام خدای نبرند و درود بر پیغمبر نفرستند، مگر آن که آن مجلس، بر ایشان حسرت و وبال باشد.)
□و از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) منقول است که «هیچ چیزی نیست مگر آن که آن را حدی هست که به آن منتهی می شود. حق تعالی بربنده، پنج نماز واجب گردانیده، چون ادا نماید، حدش باشد. و روزه ماه رمضان، چون بدارد، آن حدش باشد. و حج، چون بگذارد، آن حدش باشد. مگر #ذکر،که خدا راضی نمی شود از آن به کم و قرار نداده برای آن، حدی که به آن منتهی شود.» بعد از آن، تلاوت این آیۀ کریمه فرمود:
( یا أیُّها الذین آمنوا اُذکُروا اللهَ ذکراً کثیراً وسَبِّحُوهُ بُکرَةً وأصیلاً): یعنی ای آنان که ایمان آورده اید! یادکنید خدای را بسیار و تسبیح گویید او را صبح و شام و بی شمار.
□و فرمودکه «پدرم ذکربسیارمی کرد. با او به راه می رفتم و به ذکرخدای مشغول می بود. و با او طعام می خوردم و او ذکر می کرد. و با مردم سخن می گفت و سخن، او را مشغول نمی ساخت از ذکر. و می دیدم زبان او راکه به کام متصل می بود و می فرمود: لا إلهَ إلاّ اللهُ. و ما را جمع می نمود و امر می کرد به ذکر، تا وقت بر آمدن آفتاب. و هرکه از ما قرآن می دانست، او را امرمی کرد به تلاوت قرآن. و هرکه نمی دانست، امرمی کرد او را به ذکر.»
□وحدیث درفضیلت ذکر، زیاده از آن است که در این مختصرذکرکنیم.
□○ #ذکرها_و_لحظه_ها
#ملا محسن فیض کاشانی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei