eitaa logo
موج تاریخ
457 دنبال‌کننده
393 عکس
166 ویدیو
32 فایل
پیشرفت همه جانبه جوامع بشری نیازمند خودآگاهی تاریخی است. ❇️ارتباط با ادمین؛ @mojtarikhi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 انتخابات آزاد به سبک پهلوی 🔹در بخشی از سند محرمانه سازمان سیا آمریکا در سال 1972 پیرامون وضع حکومت محمدرضا شاه پیرامون برگزاری انتخابات!! در دوره پهلوی چنین آمده است: 🔹 شاه نامزدهای حزبی را برای مجلس قبل از اینکه آن‌ها در انتخابات شرکت کننده تایید می کند در برخی موارد ممکن است مشخص کند چه کسی برنده شود. 🔹 به این ترتیب او نه تنها از پارلمانی که پاسخگوی برنامه‌های او باشد اطمینان حاصل می کند بلکه می‌تواند مشارکت گسترده‌تری برای برخی گروه‌ها فراهم کند. @moj_tarikh
✳️ایران از نگاه دیگری 🔹در طول دوره قاجاریه سیاحان یا سفرنامه نویسان خارجی زیادی از ایران بازدید کرده و آثاری با اهداف مختلف به نگارش در آورده اند. 🔹در میان سفرنامه های موجود درباره اوضاع فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران، سفرنامه های عصر قاجار از جایگاه شاخصی بر خوردارند. 🔹آهنگ دگرگونی و تغییرات در این دوره از تاریخ ایران به واسطه ارتباطات تنگاتنگی که دربار ایران با اروپاییان پیدا کرده بود، سرعت بیشتری گرفت. بطوری که فرهنگ کم و بیش استوار و یکسانی که ایران قبل از قاجار را تشکیل می داد با ورود دانش نوین اروپایی و در پی ازدیاد جمعیت و جابجایی ها و الگوهای رفتاری که برآمده از ورود فرهنگ اروپایی بود؛ روند کند تاریخی ایران زمین را دگرگون کرد و مرحله ی تازه ای از زندگی تاریخی ایران شروع شد. 🔹در مجموع دو نگاه در سفرنامه ها وجود دارد؛👇 ۱) در نگاه به شاهد زیر مجموعه هایی با مضامین، اصالت و کهن بودن تاریخ و نژاد، نگاه به مذاهب و باورهای دینی، نگاه به آیینها و باورهای ملی، منش و ویژگی های نیک ایرانی (خلقیات و روحیات) که خود در بر دارنده هوشمندی، آداب دانی، مهمان نوازی، مدارا و آزاد اندیشی دینی است؛میباشیم. ۲) در نگاه (منفی و بدبینانه) به فرهنگ ایرانی، آنان به مواردی هم چون دگر سازی (غیرسازی)، کلی سازی (به این معنا که فرد با دیدن چند مورد از یک پدیده، قانونی کلی می سازد و پدیده های متفاوت را در آن جای می دهد)، منفی سازی (بزرگ نمایی منش های ناپسند) که شامل چاپلوسی و دورویی،دروغ گویی، خرافات، خیالبافی و خود بزرگ بینی، ستم کشی از زورمندان و ستم بر فرودستان، تنبلی و بی پشتکاری، منش و رفتار متناقض و پیچیده، می شود و با مواردی دیگر هم چون ناهمزمان سازی (عقب ماندگی)، سنجش با خود (غرب محوری)، توهین و تحقیر، ایستا انگاری (ثابت انگاری) و عجیب و غریب نمایی (بزرگ نمایی) به ایرانیان آن دوره می نگریستند. 🔹نکته آنجاست که وجوه اشتراک در تمامی سفرنامه ها اشارات فراوان آن ها به تاریخ با شکوه سرزمین ایران است به نحوی که بیشتر سفرنامه نویسان با احترام از تاریخ ایران یاد کرده اند.  🔹هیچ گاه در سفرنامه ها از نژاد ایرانی با ذات و سرشت پست یاد نشده است. در جاهایی از ایرانیان انتقادهای جدی شده اما اصالت و نژادگی ایرانیان هرگز محل تردید واقع نشده است. @moj_tarikh
71813894204.pdf
740.6K
📑👆مقاله بررسی تطبیقی پژوهش های ایران شناسیِ غربی و شرق شناسی با تکیه بر بازنمایی فرهنگ مردم ایران در سفرنامه های اروپاییان دوره قاجار نوشته زاگرس زند @moj_tarikh
20120426170622-5183-42.pdf
824K
📑👆مقاله تحلیل محتوای سفرنامه های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ی ایران نوشته ناهید بنی اقبال و آزاده حیدری 📌طبق این تحقیق در دوره قاجاریه 75 درصد از سیاحان [انگلیسی]، در دوره  پهلوی 74/18 درصد، در دوره صفویه 7/4 درصد و در دوره زندیه 56/1 درصد به ایران آمده اند. @moj_tarikh
JHR_2018 Spring_Vol 10_Issue 1_Pages 153-178.pdf
439.1K
📑👆مقاله اخلاق،عادات و رسوم ایرانیان از نگاه مأموران انگلیسی عصر ناصری نوشته دکتر شهاب شهیدانی و کبری مهدی نسب ✳️در دورﮤ قاجار، ایران به‌علت داشتن موقعیت استراتژیکی در کانون توجه روسیه و دول غربی، به‌ویژه انگلستان، بود. 🟩در عصر قاجار انگلیس با اهداف استعماری، ایران را از هر لحاظ زیر نظر داشت. 🟩 در زمان ناصرالدین‌شاه که بسیاری از سفرای خارجی با اهداف سیاسی‌اقتصادی در ایران مأموریت داشتند، انگلستان نیز سفرای متعددی رواﻧﮥ ایران کرد. 🟩مأموران انگلیسی ضمن انجام وظایف سیاسی محول‌شده در راستای منافع دولت خود، بادقت تمام دیگر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ایران را بررسی می‌کردند. 🟩 مأموران انگلیسی از کنجکاوی و علاقه به فرهنگ ایرانی فارغ نبودند؛ اما برای کسب بهترین امتیازها از دولت ایران، به شناخت کافی از اخلاق و آداب و صفات ایرانیان نیاز داشتند. 🟩 بیشتر آنها پس از حضور در ایران، در راستای انجام خدمات سیاسی، مشاهده‌ها و گزارش‌های خـود را از ویژگی‌ها و آداب و اخلاق عوام و خواص مردم ایران برای دولت متبوع خود مکتوب می‌کردند. @moj_tarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بی حجابی اجباری در دوره پهلوی 🔹 با تصویب سند حذف چادر در سال ۵۵ از حضور زنان چادری در مدارس، کتابخانه، سینما و غیره ممانعت می شد! 🔹بزرگترین خطای راهبردی شاه بی توجهی به خواسته اکثریت جامعه مذهبی بود. 🔹شاه فرهنگ هزاران ساله اسلامی که در ایران ریشه دوانیده بود را می خواست در جهت غرب گرایی و باستانگرایی مد نظر خود نادیده بگیرد. 🔹شاه کل تاریخ مد نظر خود را ایران باستان آن هم بیشتر دوره هخامنشی می دانست و در کنارش بیشتر دنبال ظواهر فریبننده غرب بود. @moj_tarikh
✳️خلاصه نشست‌ «خلقیات ایرانیان»3 👤دکتر رضا پارسامقدم‌👇 🔹گفتمان عقب‌ماندگی بر خلاف آنچه که غالباً در تاریخ‌نگاری معاصر ایران رایج و متعارف است، مربوط به دهه‌های چهل و پنجاه شمسی، و پدیده‌ای متأخر است و نه الزاماً مربوط به دوران قاجاریه و رویاروییِ دردناکِ ایرانیان با غرب. 🔹ما نباید با نسبت‌دادن مسئلۀ عقب‌ماندگی به خلقیات ایران دچار «تقلیل‌گرایی علت‌گرایانه» شویم. 👤دکتر تقی آزاد ارمکی👇 🟠 انحطاط اتفاق فراگیر تاریخی است که خیلی از موارد آن در اختیار دولت‌ها، گروه‌های اجتماعی و ... نیست و به‌طور ناخواسته، پنهانی و ناگهانی رخ می‌دهد. انحطاط در فرآیند تاریخی طولانی شکل می گیرد. 🟠متأسفانه روشنفکران ما مسئله انحطاط را به عقب‌ماندگی تعریف کرده و خطای استراتژیکی که در تفکر اجتماعی ایران رخ داده، همین است. ما مسئله را اشتباه فهمیده‌ایم. مسئله ما انحطاط بوده است نه عقب‌ماندگی. در حالی که ما سراغ عقب‌ماندگی رفتیم و در آن، زار زدیم و خود را تحقیر کردیم. 🟠وقتی عقب‌ماندگی را صورتبندی می‌کنیم، ناخودآگاه دنبال ضعف‌های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌گردیم. آن‌هایی که روح ملل یا اخلاق ایرانی را دنبال نکردند، نابه‌جا دنبال دو نگاه متفاوت ملت بی‌فرهنگ در جامعه منحط یا مجموعه‌ای از خلقیات متعارض کثیف رفتند. ما در این تبدیل انحطاط به عقب‌ماندگی، از اندیشیدن در باب خود وامی‌مانیم و دنبال دیگران می‌رویم تا بدانیم به‌طور مثال چگونه توسعه یافته‌اند. 🟠ما ملتی هستی با مفهوم مرکزی «سازگاری» که تبدیل به روح ما شده است. این سازگاری هم تاکتیک است و هم الگوی رفتاری سیاستی ما. کسی که منطق سازگاری را نمی‌داند، از دل آن سازشکاری، ابتذال، ملت منحط، استبدادزدگی و... بیرون می‎آورد. این سازش به دلیل اینکه ایران یک پدیده تاریخی و محل تداخل همه جهان‌های اجتماعی بوده، مهم است. یعنی ایران ظرفیتی داشته که محل تداخل این جهان‌های اجتماعی بوده است اما ما هیچ‌گاه به آن توجه نکرده‌ایم. 🟠 پذیرش سلطه و استبدادزدگی مفهوم غلطی است که مورخان دچار آن شده‌اند. در واقع ما بنا به ضرورت‌های تاریخی که در معرض ورود دشمن‌های مختلف بوده‌ایم، آموخته‌ایم که چگونه در مقابل آن‌ها بایستیم. سازگاری یعنی تن می‌دهیم اما تسلیم نمی‌شویم و دیگری را در خود هضم می‌کنیم. 🟠 از مهم‌ترین ایرانی ۱) وجود به‌عنوان یک پدیده همواره تاریخی ۲) ما همواه ملت بوده‌ایم نه تولیدگر. منطق تجارت، منطق بقاست و باید به سرعت از بی‌نظمی به نظم برسد. ۳) تاریخی در و اقتضائات اقتصادی و اجتماعی 🟠بنابراین این زیست‌بوم به لحاظ تاریخی از ما یک ملت سازگار ساخته و ما در جهت بقا، همچنان با سازگاری ادامه می‌دهیم. اگر ما این موضوع را بپذیریم، دیگر عقب‌مانده نخواهیم بود. 🟠در نیاز جامعه و شناخت خلقیات ایرانیان شرط اول آن است که تاریخ ایران را نگاه کنیم. شرط دوم؛ سراغ منطق عمل اجتماعی و فرهنگی برویم؛ باید ببینیم آن منطق چیست که باعث می‌شود در بدترین شرایط بمانیم و در بهترین شرایط رادیکال نشویم. اینجا مفهومی به نام «خرد ایرانی» پیدا می‌شود که ما در موقعیت‌های مختلف آن را به کار می‌بریم. 🟠 مهمی در وجود دارد که در بازخوانی تفکر اجتماعی، فرهنگی و دینی غایب شده است و آن «خدمت» است. مردم ایران اهل و بوده‌اند. شاخص فرهنگ در ایران، «» است. مردم ایران اهل جوانمردی هستند نه جنگ. خصلت دیگر، «» و پذیرش دیگری است. ما به لحاظ تاریخی ملت مداراگری بوده‌ایم اما روایت‌های شرق‌شناسانه به اینجا نرسیده‌اند. ما همواره متهم به تولید رادیکالزیم شده‌ایم درحالی که ملت در تاریخ بوده‌ایم. @moj_tarikh
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️بزرگترین خطری که جامعه ایرانی را تهدید می‌کند؟ 👤دکتر علیرضا زادبر @moj_tarikh
🔹ایران همیشه با هر حکومت و نگرشی در منطقهِ سوق الجیشی قرار دارد که برای حفظش نیاز به سرداران نظامی (جان فدا) یا همان اهل شمشیر دارد و در طول تاریخ هر زمان که فتح شده خالی از اهل شمشیر بوده و آنگاه که سرزمین هایش را پس گرفته یا حفظ کرده به علت وجود نوابغ نظامی اش بوده است. 🔹در این میان اندیشمندان (اهل قلم) در زمان فتح ایران توسط بیگانگان تا زمانی که سرداری پیدا میشد از طریق فرهنگ و اندیشه ایرانی، مهاجمان را_برای در امان ماندن سرزمین ایران از گزندشان_ تا حد ممکن رام و مطیع می کردند. 🔹این دور و تسلسل در تاریخ ایران همواره تکرار شده است @moj_tarikh
✳️درس شاه عباس به درباریان چاپلوس 🔹شاه عباس اول صفوی، درباریان کشور را به مهمانی شاهانه دعوت کرد و به خدمتکاران فرمان داد تا در سر قلیان ها بجای تنباکو، از سرگین اسب بهره ببرند. میهمان ها مشغول کشیدن قلیان شدند و دود و بوی سرگین اسب، فضا را پر کرد ولی دولتمردان از ترس ناراحتی‌ پادشاه پی در پی بر نی قلیان پُک عمیق زده و با احساس رضایت دودش را هوا می کردند! مثل اینکه در عمرشان، تنباکویی به آن کیفیت مصرف نکرده اند! 🟠شاه رو به آنها کرده و گفت: «سرقلیان ها با بهترین تنباکو پر شده اند. آن را حاکم همدان برایمان فرستاده است.» همه از تنباکو و عطر آن تعریف کرده و گفتند: «براستی تنباکویی بهتر از این نمی‌توان یافت.» 🟠شاه به رئیس نگهبانان دربار، که پک های بسیار عمیقی به قلیان می زد، گفت: « تنباکویش چطور است؟» 🟡رئیس نگهبانان گفت: «به سر اعلیحضرت قسم، پنجاه سال است که قلیان می کشم، اما تنباکویی به این عطر و مزه ندیده ام!» 🟠شاه با تحقیر به آنها نگاهی‌ کرد و گفت: «مرده شوی تان ببرد که بخاطر حفظ پست و مقام، حاضرید بجای تنباکو، پِهِن اسب بکشید و بَه‌‌‌ بَه‌‌‌‌‌‌ و چَه چَه کنید.» @moj_tarikh
🔴وضعیت اقتصادی دوره پهلوی به روایت سفیر وقت انگلیس در ایران 🔹آنتونی پارسونز: سیاست‌های اقتصادی شاه برای مردم "آسایش" و "خوشبختی" به همراه نداشت 🔹سر آنتونی پارسونز، سفیر انگلستان در ایران که از سال 52 تا 57 عهده‌دار این سمت بود، درباره وضعیت اقتصادی رژیم پهلوی می‌گوید: زمان زیادی طول نکشید که فهمیدم سیاست‌های شاه، هرچه که برای مردم به ارمغان آورده باشد، آسایش و خوشبختی به همراه نداشته است. 🔹 یورش به سوی آنچه "تمدن بزرگ" خوانده می‌شد، جای آرامش و تانی فرهنگ اسلامی را گرفته بود و سرزندگی، شادابی و هیجانی که قاعدتا در یک جامعه در حال پیشرفت سریع هم مورد انتظار است نیز در این شهر (تهران) دیده نمی‌شد. 🔹تزریق درآمدهای حاصله از افزایش قیمت نفت در دسامبر 1973 به اقتصاد کشور، بدون افزایش سطح تولید، تورم و گرانی بالایی را موجب شده بود که گرچه مقامات دولتی نرخ سالیانه آن را 20 درصد اعلام کرده بودند، ولی نرخ واقعی تورم بسیار بیشتر از این رقم بود. 📌گزارشات خلاف واقع به شاه که البته خودش هم دوست داشت راه سقوطش را هموار کرد. 📚برگرفته از کتاب "غرور و سقوط (ایران 1352 تا 1357)" @moj_tarikh
۱۷ دی ماه؛ پنجاه و ششمین سالگرد رحلت تختی 👤دکتر علیرضا زادبر تختی عوامزده و اجنبی پرست نبود اذهان تاریخی مسخ شده 🔹۱۷ دی سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی بود. حقیقتا این القاب "جهان پهلوان" برازنده اوست. تختی صرف ورزشکار و یا سلبریتی نبود، از آنها نبود که هم با حکومت پهلوی قرارداد ببندد، پول را بگیرد بعد با ویزا به آمریکا و کانادا فرار کند و رجزخوان شود. فالوئرمحور نبود، از آنها نبود که حتی حاضر نباشد فرزندش در ایران بدنیا بیاید و بعد رگ گردن مردم‌دوستی و ایران پرستی اش باد کند. تختی، تختی بود. موضع سیاسی هم داشت، دست بر قضا از طرفداران جبهه ملی و مصدق، از هواخوان مرحوم طالقانی بود. وقتی غلامرضا برادر شاه وارد زورخانه شد و مردم او را احترام نکردند، بلافاصله وقتی آقا تختی با آن هیبت وارد زورخانه شد مردم از جا بلند شدند و به گرمی از او استقبال کردند مغصوب بود، مغصوب تر شد‌. کنار گذاشته شد، محروم شد‌. وجه ضد پهلوی او آشکار است‌‌‌. او را برای سرمربی گری پیشنهاد کردند شاه پیغام داد در میتینگ و مهمانی جبهه ملی حضور داشته، نباید چنین شود! حالا اذهان تاریخی مسخ شده منجمد شده، جن زده، هم برای پهلوی و شاهزاده اش کف میزنند و کلاه از سر برمیدارن و هم آقا تختی را قهرمان ملی و مردم دار می خوانند! اما نمی گویند تختی مخالف چه کسی بود، و چه کسانی مانع او بودند تا کار به بن بست برسد. عجیب است. این حجم دور بودن از واضح ترین وقایع تاریخ معاصر عجیب است. @moj_tarikh