eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
800 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 قلب حرم خداوند است؛ پس هیچ کس را غیر خداوند به آن راه مده❗️ 📌حال می گوییم که قلب نیز یکی از ابعاد وجودی انسان است. بنابراین اگر انسان از قلب خود در راه رضای خداوند متعال استفاده نماید، آن قلب باادب می شود امّا اگر کارکرد قلب او در راه رضای خداوند متعال نباشد، آن قلب بی ادب خواهد شد. 📌 علی(ع) نیز در این زمینه می فرمایند: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ...»؛ این دل ها هم چون ظروف هستند. پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فی الأَرضِ أَوَِانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»؛ برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. 📌 بنابراین در معارف اسلامی قلب انسان به ظرفی تشبیه شده است که با توجّه به مظروف آن ارزش پیدا می کند. امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَيْرَ اللَّهِ»1️⃣؛ 📌قلب حرم خداوند است؛ پس هیچ کس را غیر خداوند به آن راه مده! در این روایت، هم به ظرف بودن قلب و هم به مظروف آن اشاره شده است. استاد ما، حضرت امام خمینی(ره) نیز از قلب با این تعبیر یاد می کردند که قلب انسان، ناموس الهی است. 📌 حال با توجّه به این مطالب می توان گفت: این ظرف که مظروفش باید حبّ الهی باشد، اگر حبّ غیر خدا در آن جایگزین شود، بی ادب می شود. 1️⃣بحارالأنوار، ج1، ص188 - میزان الحکمه، ج5، ص217 - بحارالأنوار، ج67، ص25 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍سورۀ مبارکۀ توحید که ثلث قرآن است از مجموعۀ کلمات❗️ 📌اگر کلمات آیات قرآن را از اوّلین کلمه اش تا آخرین کلمه اش اگر این ها را رقم بندی کنید یک ثلث کلمات قرآن مربوط به توحید است. یعنی مربوط است به همین معنایی را که سوره «قل هو الله» در بر دارد. 📌باز از نظر الفاظ، اگر حروف قرآنی را که در استخدام کلمات در آمده اند، این حروف را اگر بخواهی از اوّل قرآن تا آخر قرآن شمارش بگذاری، رقم بندی کنی حروفی که در استخدام کلماتی آمده اند که کلمات در ضمن جملاتی معنای توحید را برساند، یک ثلث حروف قرآن راجع به توحید است. بنابراین، از نظر لفظی ثلث آیات. باز از نظر لفظی ثلث کلماتی که در استخدام رساندن معنای توحید در قرآن به کار رفته است. 📌 باز حروف قرآن که این ها در استخدام کلمات آمده اند که آن کلمات برای افاده معنای توحیدی به کار رفته است در قرآن، این ها ثلثش راجع به توحید است. این ها با هم فرق می کند. آیه، کلمه، حرف. این یک معنا. 〰️〰️ 〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قلب با ادب سالم و قلب بی ادب بیمار است❗️ 📌نکتۀ دیگر اینکه کار قلب انسان ایجاد دل بستگی است. بر این اساس آن قلبی که در دل بستگی به خداوند، راسخ و پابرجا باشد و غیر از حبّ خداوند را به خود راه ندهد، این قلب مؤدّب به ادب الهی است. 📌در مقابل، آن قلبی که هر روز و هر لحظه، به چیزی غیر از خداوند متعال تعلّق پیدا می کند، دلی هرزه و به تعبیری بی ادب است. مراد از هرزه گری قلب همین است. 📌 لذا در معارف ما، در باب سلامت و یا بیماری قلب وارد شده است که معیار بیماری و یا سلامت قلب، حبّ به خداوند است. از نظر اسلام، قلبی که به دنیا تعلّق گرفته باشد، یعنی در آن حبّ به دنیا رسوخ کرده باشد، این قلب مریض است. 📌 مراد از مریض بودن قلب، بی ادب آن است؛ چراکه بی ادب ها بیمار هستند. در مقابل، اگر قلب انسان در راه رضای الهی مصرف شده و به خداوند و اولیای خدا تعلّق پیدا کند، در سلامت به سر می برد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 آیا خدا، از گناهان ما (هرچند که زیاد باشه...) میگذاره؟ 🎤حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @https://eitaa.com/mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍قلب سلیم در روز قیامت❗️ 📌حالا من این مطالب را با معارف اسلامی تطبیق می دهم. خداوند در قرآن در این زمینه می فرماید: (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ) 1️⃣؛ قیامت روزی است که نه پول، نه فرزند و نه هیچ چیز دیگر، در آن روز به درد انسان نمی خورد بلکه فقط و فقط قلب سالم در آن روز به کار می آید. 📌 امام صادق(ع) در ذیل همین آیه می فرمایند: «هُوَ الْقَلْبُ الَّذِي سَلِمَ مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا»2️⃣؛ قلب سلیم آن قلبی است که از حبّ به دنیا سالم باشد. توجّه داشته باشید که این مطلب در ربط با ادب قلب مطرح شده است! 1️⃣سورۀ مبارکۀ شعراء، آيات88و89 2️⃣ بحارالأنوار، ج7، ص152 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 کسی که زمام امور اجرایی در هر یک از چهار محیط در دستش هست او مسئول است. ❗️ 📌آیه خطاب به پیغمبراکرم(ص) است. فَاسْتَقِمْ کَمآٰ اُمِرݦْتَ1️⃣؛ هم در سورۀ شوری و هم هود بود. در هود این جمله اضافه بود، وَمݧَݡنݨْ تاٰبَ مَعݧَکَ2️⃣؛یعنی هم خودت باید پایداری کنی و هم آنهایی که تحت سلطۀ اجرایی تو هستند. 📌گفتم اجرایی پیغمبراکرم(ص). در آن زمان تفکیک قوا به صورت امروز نبود. قوّۀ مقنّنه، مجریّه و قضائیّه داشته باشیم. پیغمبراکرم(ص)مقنّنه، مجریّه و قضائیّه بود. آن چه مربوط به اصلاح و افساد جامعه است حیثیت اجرایی است. ربطی به قوا و قوانین ندارد. 📌 آن کسی که زمام امور اجرایی جامعه در دستش هست او مسئول است. پیغمبراکرم(ص)به این دلیل بود که فرمود: «شَیَّبَتْنِی سُورَةُ هُودٍ لِمَکانِ هَذِهِ الاݦݨݖیݨݧݧَةِ»؛ پیرم کرد. 📌 آن پدر و مادری که در همین محیط و فضای کوچک سرپرست بچّه هستند، قوّۀ مجریّه او هم هستند. در محیط آموزشی و بالاتر هم همین طور است. همه آنهایی که کار اجرا در دستشان هست مسئول هستند. 1️⃣سورۀ مبارکۀ شوری، آیۀ 15 2️⃣سورۀ مبارکۀ هود، آیۀ 112 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دوازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 با مستحبّات قلبت را ادب کن❗️ 📌در باب رشد بُعد قلبی انسان در ربط با اعمال نیز به روایتی اشاره می کنم. امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: «إِنَّ الْقَلْبَ يَحْيَا وَ يَمُوتُ»؛ قلب زنده می شود و می میرد. «فَإِذَا حَيَّ فَأَدِّبْهُ بِالتَّطَوُّعِ»؛ پس وقتی که زنده است، آن را با مستحبّات ادب کن! 📌 اعمال واجب را چه دلت بخواهد و چه نخواهد، مجبور هستی که انجام دهی امّا اگر قلبت سرحال بود، با انجام اعمال مستحبّ آن را ادب کرده و رشد و توسعه بده! «وَ إِذَا مَاتَ فَاقْصُرْهُ عَلَى الْفَرَائِضِ»1️⃣؛ امّا اگر قلبت مُرده است، فقط به انجام واجبات اکتفا کن! 📌چراکه عمل مستحبّ اگر از روی کسالت باشد، رشد درونی نمی آورد. اولیای خدا(ع) نیز در ربط با اعمال همین روش را دنبال کرده و به همین دلیل، هیچ گاه از انجام عبادت ، حالت زدگی و کسالت پیدا نمی کردند. دلیل اینکه می بینید آن ها عاشق عبادت بوده اند، این است که ابتدا با این روش قلب خود را تربیت کرده و سپس آن را به عبادت مشغول می کردند. 1️⃣بحارالأنوار، ج84، ص47 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 قلبت، دوست تو و عملت پدر توست! 📌رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا». 📌روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت به شخصی فرمودند: در روایت این جور نقل می کند مرحوم کلینی. «قَالَ لِرَجُلٍ‏» حضرت به شخصی فرمودند این جملات را: 📌اوّل: «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً»؛ دلت را مثل یک شخص مصاحبی قرار بده که او متابعت از تو می کند و به اصطلاح ما، دنبال رو توست، برّ؛ معنایش این است. یا یک فرزندی که «وَلَداً وَاصِلًا»؛ واصِلا به تعبیر ما، عربیش {این است}: غیر عاق. غیر عاق است. 📌یک بچّه ای را که، خدمتتان عرض شود که چسبیده به پدرش است، هرجا بابایش برود، او هم دنبالش، می رود. وَاصِلًا دنباله رو توست، یا یک رفیقی، که گوش کنید! دنباله رو توست، همیشه با توست، تو را رهایت نمی کند. 📌 رفیق که رهایت نمی کند، یا بچّه ای را که آن هم، همین جوری است، دنباله رو بابایش است. یعنی چی؟، دلت را این جوری قرار بده؟معنایش این است که این دل و قلب را تو فاسد می کنی،آن متابعت از تو می کند. 📌 تو او را صالح می کنی. هم صلاح قلب و هم فساد قلب در دست توست؛ همان جور که یک بچّه ای که دنبال رو بابایش است، بابا هرجا برود او هم، می آید. گوش کن! اگر تو بروی به سراغ دنیا، دل هم به دنبال تو می آید. خوب حرف های من را گوش کن. چقدر زیبا می فرمودند. اگر بروی به دنبال معنویّت و خدا، دلت هم دنبال تو می آید. مهار دل به دست توست. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ بله! 📌 «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا»؛ این جوری است. دوّم: «وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ»؛ از این طرف عکسش کرد. تو عملت را یک جوری انجام بده که بدان تو دنباش می روی. گوش هایت را باز کن.هرجور، اگر عملت رفت به سمت جهنّم، تو هم می روی توی جهنّم؛ اگر عملت رفت توی بهشت، تو هم می روی توی بهشت؛ تو دنبال عملت می روی. عمل دنبال تو دل دنبال تو می آید؛ ولی تو دنبال عملت می روی.چه جوری عمل کردی؟! حواست جمع باشد، هرجور کردی، نمی توانی جدا بشوی؛ گفتم: عمل جهنّمی، تو را جهنّمیت می کند؛ عمل بهشتی، تو را بهشتیت می کند. این هم دوّم. 📌سوّم: «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ نفست را، نیروی شهوت و غضبت را؛ نفس، شهوت و غضب به اش می گویند، این غیر قلب است. او را یک دشمنی؛ یعنی نگرشت به او، دشمنی باشد که می خواهی با او مبارزه کنی،کنار نیایی باهایش کلاه سرت می گذارد،ها! 📌 رفیق نشوید،با شهوت و غضب و هواهای نفسانی کنار نیایید، «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ دیدت، به هواهای نفسانی، شهوت و غضبت این جوری باشد که باید با این مبارزه کنی، محدودش کنی به حدود شرع. 📌چهارم:«وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةًتَرُدُّهَا»؛ مالی که توی دستت داری، نگرشت به اش این باشد، این امانت است، در دست توست باید رد کنی و بروی؛ همراهت نمی بری. این هم دیدت نسبت به مالت باشد. 📌چهار تا چیز به اش فرمودند: قلب است و عمل است و نفس است و مال. انسان باید یک چنین نگرشی داشته باشد؛ انسانی که عاقل است، کسی که قائل به مبدأ و معاد است، حواسش جمع باشد.بداند دل دنبال رو اوست، او دنبال روی او نیست، هرجا بروی، دلت می آید. 📌از این طرف هرجا عملت برود، تو دنبالش می روی. شد؟! با نفست رفیق نشو. حواست جمع باشد، جبهه بگیر باهاش. شد؟! از این طرف هم حواست جمع باشد، مال چیه؟ مال تو نیست. ➖اصول کافی، جلد 2، صفحه 454 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِرَجُلٍ‏ اجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا. 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 قلبت، دوست تو و عملت پدر توست! 📌رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ‏ عَمَلَكَ‏ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا» 📌نسبت به قلب و دل خود این گونه باش که قلب خود را مانند یک دوست و همراه و هم نشین نیکو و مهربان و همیشگی قرار بده، طوری که آن را همانند فرزندی که بسیار دوست داری و نه فرزندی که عاق کرده ای، قرار بده. 📌دیدگاه تو نسبت به عملت این گونه باشد که عملت مانند پدرت می ماند که هر کجا پدر می رود، فرزند هم همراه او می رود؛ پس هر کجا که تو می رود تو هم همراه او هستی و به دنبال او می روی. 📌 نسبت به نفس خود همواره این گونه باش که او دشمن توست و تو در حال مبارزه و جنگ کردن با او هستی. 📌 نسبت به اموال خود این نگاه ر ا داشته باشد که این مال عاریه ای است که از همسایه خود و یا دیگری گرفته ای و باید آن را به صاحبش برگردانی. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️ 〰️〰️ حضرت زهرا سلام الله علیها حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 قلب مؤمن جایگاه من است❗️ 📌روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حضرت می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِی الأَرضِ أَوَانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»1️⃣؛برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. دلیل این مطلب نیز در روایت دیگری بیان شده است. خداوند در ضمن یک حدیث قدسی می فرماید: «لَا يَسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی»؛ زمین و آسمان، گنجایش من را ندارد، «وَ لَكِنْ‏ يَسَعُنِی قَلْبُ‏ عَبْدِیَ‏ الْمُؤْمِن»2️⃣ 📌؛امّا تنها چیزی که گنجایش من را دارد، قلب بندۀ مؤمن من است. جایگاه خداوند، باید متناسب با او باشد و در این عالم، تنها قلب مؤمن چنین ظرفیّتی را دارد. حال ببینید که قلب انسان چه قدر ارزش مند است! 📌در تعبیر دیگری که در روایات ما بیان شده و بین اهل معرفت نیز مصطلح است، می فرمایند: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»3️⃣؛قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی که نداریم! 1️⃣میزان الحکمه، ج5، ص217 2️⃣عوالی‏اللئالی، ج4، ص 7 3️⃣بحارالأنوار، ج55، ص39 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نهم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 نمازی باحضور قلب، تطهیر کننده قلب❗️ 📌حال سؤال این است که آیا با صرف خواندن نماز مستحب، قلب انسان از حبّ ماسوی الله تخلیه می شود؟ جواب منفی است؛ مطلقاً مطلب این طور نیست. 📌چه بسا انسان درست همان زمانی که نماز مستحبّی می خواند، فکرش بیش از پیش به سوی دنیا باشد. خواندن نماز مستحب و در عین حال حبّ به مال، جاه و مقام قابل جمع است. 📌 بنابراین یک وقت اشتباه نشود و یک عدّه خیال نکنند که به صِرف خواندن نماز مستحب، قلب شان را مؤدّب به ادب الهی می کنند. دلیل این مطلب نیز آن است که تنها نماز با حضور قلب، بُعد قلبی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. هر نمازی تربیت کننده نیست! 〰️〰️ 〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 با خداوند چهره به چهره سخن بگویید! ❗️ 📌 در میان تمام عبادات، تنها یک عبادت است که در آن مخلوق با خالق خود و یا به تعبیر دیگر، عبد با ربّش بدون واسطه و رو در رو سخن می گوید و آن عبادت، عبارت از نماز است. در نماز، عبد با پروردگار خود سخن می گوید و با او مواجهه دارد. 📌اگرچه این تعبیر، تعبیر ناقصی است امّا ما با همین تعبیر ناقص می گوییم: انسان در نماز با خداوند چهره به چهره و رو به رو سخن می گوید؛ 📌 امّا نه هر نمازی بلکه تنها در نمازی که انسان اوّلاً فراغت وقت را رعایت کرده و ثانیاً فراغت قلب داشته باشد، می تواند چهره به چهره و رو در رو با خداوند خود سخن بگوید. 〰️〰️〰️ 〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضور قلب در نماز در فراغت وقت ❗️ 📌معنای فراغت وقت نیز، رعایت اوقات موظّفه برای نماز است. انسان در شبانه روز باید یک وقت خاصّی را برای نماز خواندن خالی کند؛ یعنی بداند که در آن وقت، هیچ کار دیگری نباید انجام دهد بلکه آن وقت تنها مخصوص نماز است. 📌 به عنوان مثال به محض اینکه ظهر فرا رسید، همۀ کارها را کنار گذاشته و به سراغ نماز برود. مراد ما از فراغت وقت، رعایت این مطلب است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضور قلب در نماز با دو رعایت ممکن است،دو فراغت قلب❗️ 📌فراغت قلب نیز به این معنا است که انسان در این وقت خاصّ، دیگر دلش را از تمام تعلّقات خالی کرده و افکار خود را از غیر فارغ نماید. دیگر در نماز به فکر مال، جاه، اولاد و در یک کلام، ماسوی الله نباشد. مراد از فراغت قلب نیز رعایت این معنا است. +به عنوان مثال اگر انسان بخواهد که با یک شخصیّت بزرگی صحبت کند، در بین صحبت، هیچ گاه روی خود را به طرف دیگر نمی گرداند و با کس دیگری مشغول صحبت نمی شود. این کار معنا ندارد! فراغت قلب نیز یعنی انسان در هنگام عبادت دل را به چیزی دیگری غیر از ارتباط با خداوند مشغول نسازد. +برخی می گویند: رعایت فراغت قلب سخت است؛ امّا به هر حال باید بدانیم که اگر این مطلب حاصل نشود، هیچ چیزی از نماز دست گیر انسان نمی شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🏷 جلسه یازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 〰️〰️〰️ 📌 ارثیه حضرت زهرا سلام الله علیها 〰️〰️ 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اثر سورۀ مبارک توحید: پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️ 📌اثر این سوۀ شریفه نسبت به گناهان. در روایاتی که دیدم دو نوع اثر بود. یک، جنبۀ پیشگیری از گناه. دو، جنبۀ آمرزشی؛ امّا نه نسبت به هر گناه. 📌 امّا مسئله پیشگیری، عبدالله بن حُجر است می گوید: شنیدم علی؟ع؟ می فرمود: «قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ یَقُول: مَنْ‏ قَرَأَ قُلْ‏ هُوَ اللَّهُ‏ أَحَدٌ إِحْدَى‏ عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ‏»1️⃣؛ 📌هر کس بعد از نماز صبحش یازده مرتبه «قل هو الله» را بخواند در آن روز گناهی او را تعقیب نمی کند و او دماغ شیطان را به خاک مالیده است. بعد از نماز صبح. این جنبۀ پیشگیری را دقّت کنید. 📌یعنی از نظر کار هنوز وارد صحنه روز نشدی تا برخورد بکنی که چه می کنی. وارد میدان نشدی ببینی چه شناگری هستی، آن موقع بعد از نماز فجر یازده مرتبه. اگر مرتبه اوّل اثر نگذاشت، مرتبه دوّم، اگر اثر نگذاشت مرتبه بعد و ... اثر نگذارد، بالاخره اثر بر روح او خواهد گذاشت و روح او را بیدار خواهد کرد آن قدرت مافوق تمام قدرت هاست. 📌هر چه هست در ید قدرت اوست. چه از نظر صفاتش، افعالش، از هر جهتش. توجّه تام به همین امر سبب پیشگیری از گناه می شود. لذا هم جنبه پیش گیری دارد نسبت به گناه هم جنبه آمرزشی. 1️⃣بحارالأنوار، ج89، ص349 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُجْرٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: مَنْ‏ قَرَأَ قُلْ‏ هُوَ اللَّهُ‏ أَحَدٌ إِحْدَى‏ عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَان‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 # سوره توحید رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اثر سورۀ مبارک توحید : پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد ! 📌 روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند: 📌اگر کسی، کسی که مؤمن است، این دو رکعت نماز بخواند و این، در این دو رکعت نماز، از اوّل تا آخر، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا»؛ از اوّل این دو رکعت؛ یعنی آن تکبیرة الاحرام که می گوید تا السّلام علیکم، از نظر دورنی، هیچ از امر دنیا خطور نکند به ذهنش،«لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ»؛ 📌در اینجا«بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ «صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ از اوّل تا آخر؛ اثرش چیست؟ من حالا یک چیزی عرض کنم که بعد دارد «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»؛در باب نماز، ما داریم که، به یک تقسیم بندی که ما می کنیم، می گویم: یک سنخ نمازها هست که این ها مُکفّر سیّئات و ذنوب است؛ یعنی این ها گناهان را، گناهان صغیره را به طور کلی شست و شو می کند. حتّی ما خیلی داریم روایت. 📌از امام باقر علیه السلام هست که حضرت می گوید: اگر کسی پنج مرتبه در شبانه روز خودش را توی نهری شست و شو بکند، دیگر چرکی به بدنش می ماند یا نه؟! تشبیه زیبایی هم کرده در یک روایت گفتند: این نمازهای پنجگانه هم این است. این را به اش می گویند: صلات مکفّر، از نظر اصطلاحی ماها، که گناهان را این ها می پوشاند و از بین می برد. 📌امّا این صلاة مکفّر کدام صلاة است؟ این یک نکته است، آیا هر نمازی است؟ این را می خواستم بگویم. نه اینجا گوش کن! آن روایت که می خوانند برایتان، باید این را هم بخوانند؛می فهمی چی می خواهم بگویم؟ بله نماز شست و شو می کند گناهان را، نماز صبح که خواندی بعد ظهر می خوانی، ظهر که خواندی، چی می شود؟ بین صبح و نماز ظهر، البتّه بهتان بگویم: گناهان صغیره است این؛ حالا اینجا هم جای بحثش نیست. آن وقت بعد، فرض کن نماز عصر بعدش نخواندی، فاصله دادی، درست؟ نماز عصر را خواندی، بین ظهر و عصر اگر گناهان صغیره ازت سر زده، این را نماز عصرت شست و شویش می دهد؛ 📌بین عصر و مغرب، بین مغرب و عشاء، عشاء و صبح، نگاه کنید درست است، همۀ این ها سر جای خودش است؛ اما کدام نماز؟ این روایت، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ فِيهِمَا » یا «وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ» یا «بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ 📌از اوّل تا آخرش هیچ چیز از مسائل دنیا به ذهنش نیاید. شد؟! «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» بله، اینجا خدا، گناهانش را می آمرزد. رسیدید شما به عرض من؟ این از آن روایاتی است که مسئلۀ حضور قلب را می خواهد بفرماید. 📌نمازی که درش حضور قلب باشد، مکفّر ذنوب است،می پوشاند گناهان را. آن که حضور قلب دارد؛ ولی اگر از اوّل تا آخر در دکّان و مغازه و کذا و کذا و کذا باشی، درست است؟ بله! در اینجا تکلیف ساقط است؛ اما اثر ندارد. یاعلی مدد. بحارالأنوار، جلد 81، صفحه 249 – مستدرک الوسائل، جلد4، صفحه 99 در حدیث شماره 405مسلسل یا ردیف 203 در رابطه دو رکعت نماز مقبول، روایتی به همین مضمون می باشد. اما این روایت تکراری نیست. وَ قَالَ (ص) مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani