eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
732 دنبال‌کننده
200 عکس
803 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 گفتن رب در دعا❗️ 📌 امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ حَتَّى ینْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ‏ مَا حَاجَتُك‏»؛1️⃣ 📌-ببینید چه زیبا می‏فرماید- هنگامی که بنده سرش را به سجده بگذارد و بگوید: یا ربّ، یا ربّ، یا ربّ... در این روایت ظرافتی هست که چرا نمی‏گوید: یا الله، یا الله، بلکه می‏گوید: یا ربّ، یا ربّ. دلیلش این است که در دعا رابطۀ بین عبد و رب است، نه عبد و الله. دعا راز و نیاز است، نیاز مربوط به ربوبیّت حقّ است. نیاز؛ یعنی احتیاج؛ یعنی به رب و پروردگارم محتاجم، از او در بُعد مادّی و معنوی‏ام چیزی بخواهم 1️⃣ همانا بنده هنگامی که سجده کند و بگوید: یا رب یا رب یارب تا جایی که نفسش قطع شود، پروردگار به او می‏گوید: لبیک! حاجتت چیست؟ ✅ من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص333 - وسائل الشیعه، ج‏7، ص17- بحارالأنوار، 83، ص239 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وضو در اجابت دعا❗️ 📌امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ‏ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَ»؛ اگر كسی وضو بگیرد، در وضویش هم مقید باشد که آن را نیكو انجام بدهد، و دو ركعت نماز بگذارد، «فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ ركوع و سجودش را به طور كامل به جا بیاورد، 📌 «ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ»؛ بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید، «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ و درود بر پیغمبر(ص) بفرستد؛ که این‏ها از آداب دعاست كه در گذشته به آن ها اشاره كردم، «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ»، بعد هم از خدا حاجتش را بخواهد، «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ»؛ 📌 حاجتش را از خدا بخواهد كه خیر را در جایگاهش و بجا بخواهد، فرض كنید هدف گیری كرد، «وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ»؛1️⃣ هر كسی خیر را در جایگاهش بخواهد، هیچ وقت ناكام نمی شود؛ یعنی بی برو برگرد قبول می شود. 1️⃣ الكافی، ج‏3 ص306 - وسائل الشیعه، ج6، ص432 وج8، ص129 - بحارالأنوار، ج82، ص342 و ج84، ص43و ج88 ص347 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
🍃🍃🍃 آفات بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به معناى ((متحیر شدن )) یا ((متحیر کردن )) است (۲۲۲) و نزد عرف ، در معناى ((دروغ بستن به افراد به گونه اى که مایه تحیر شود)) به کار مى رود. گاه سه کلمه ((بهتان )) ((تهمت )) و ((افترا)) در یک معنا به کار مى روند؛ در حالى که این سه ، هم از نظر لغوى و هم از لحاظ اصطلاحى با هم تفاوت دارند. بهتان ، دروغ بستن ؛ افترا دروغ بافتن ؛ و تهمت ، اظهار بدگمانى است . حقیقت بهتان در علم اخلاق بهتان نزد دانشمندان اخلاق نسبت دادن رفتار یا گفتار یا حالتى زشت و ناپسند به کسى است که از آن زشتى ، پاک و منزه است . روایات بسیارى وجود دارد که به بیان حقیقت این رفتار زشت پرداخته است . ابوذر غفارى (ره ) مى گوید: از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پرسیدم : ما الغیبه ؟ قال : ذکرک اخاک بما یکره قلت : یا رسول الله ! فان کان فیه الذى یذکر به ؟ قال : اعلم ، انک اذا ذکرته بما هو فیه فقدا غتبته و اذا ذکرته بما لیس فیه فقد بهته . غیبت چیست ؟ فرمود: این که برادر دینى ات را به چیزى که موجب ناخشنودى او است یادآور شوى . عرض کردم : اى رسول خدا! اگر نقصى که یادآور شدیم ، در او باشد چه ؟ پیامبر فرمود: اگر نقصى را که در او وجود دارد، بازگویى ، غیبت کرده اى و اگر نقصى را که در او نیست ، یادآور شوى ، ((بهتان )) زده اى . و من ذکره من خلفه بما هو فیه مما لا یعرفه الناس اغتابه و من ذکره بما لیس فیه فقد بهته . شخصى که پشت سر کسى آن چه را که در او هست و مردم نمى دانند، یادآور شود، غیبت کرده و کسى که آن چه را در او نیست ، یادآور شود، ((بهتان )) زده است . اقسام بهتان بهتان بر دو قسم است ۱ – گاه در غیاب کسى به او دروغى مى بندند و رفتار ناپسندى را که مرتکب نشده است ، به او نسبت مى دهند. در این قسم از بهتان ، دو گناه بزرگ نهفته است : یکى دروغ و دیگرى غیبت ؛ زیرا مطلب نسبت داده شده غیر واقعى است و در غیاب شخص هم ابراز شده است . ۲ – گاه رفتار یا صفتى از صفات زشت نفسانى را که در شخص وجود ندارد، پیش رویش به او نسبت مى دهند که در این قسم از بهتان فقط گناه دروغ نهفته است ؛ ولى از نظر درجات دروغ ، شدیدترین نوع دروغ به شمار مى رود. اخلاق الاهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی ✅✅ ادامه دارد... 🆔 @dars_akhlaq 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
💠 حتی بند کفشتان!!! 📌در روایاتی از پیامبر(ص) داریم: «قَالَ رَسولُ‌اللهِ سَلُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَدَا لَکُمْ‌ مِنْ‌ حَوَائِجِکُمْ‌»؛ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر حاجتی دارید از خدا بخواهید. «بَدَا لَکُمْ»؛ یعنی، هرچه پیش می‌آید؛ هر حاجت و کاری برایتان پیش می‌آید، از خدا بخواهید. 📌 «حَتَّى شِسْعَ النَّعْلِ»؛ حتّی اگر بند کفش شما پاره شد، بند کفشتان را هم از خدا بخواهید. «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ [۱] علّتش این است که اگر خدا برایش فراهم نکند، اصلاً فراهم نمی‌شود. 📌این را بدانید که تمام امور در همه اقلیم وجود، در دست قدرت اوست: لذا دیگر حرف کوچک و بزرگ بودن مطرح نیست. این مسئله، مسئله‌ای بسیار زیبا و ریشه‌ای است که جنبه نگرشی و بینشی دارد. 📌در مناجات امام‌علی(علیه سلام) آمده بود: «أَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِیدِکَ»؛ [۲] همه چیز به دست اوست، همه و همه. کوچک‌ترین چیز را اگر او اراده نکند، نخواهد شد. اینجا حضرت می‌فرمایند: «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ به‌طور کلّی، اگر خدا چیزی را فراهم نکند، آن چیز فراهم نخواهد شد. دیگر کوچک و بزرگ ندارد؛ این‌طور نیست که چیزهای کوچک بدون اراده الهی تحقّق پیدا کنند و چیزهای بزرگ هستند که باید از خدا درخواست کرد. [۱]. مکارم الاخلاق، ص ۲۷۰- بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۲۹۵ و مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۱۷۲ [۲]. نهج‌البلاغه، ص ۲۲۷ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بردن نام الله در دعا ❗️ 📌 امام علی(ع)، «قال لِابْنِه»؛ به فرزندشان فرمودند: «إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ عَظِیمٌ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا»؛ آنگاه كه امر مشكل، یعنی مشکل بزرگِ دینی، ‏ معنوی، دنیایی یا مادّی سراغ تو آمد، «فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ یدَیكَ وَ قُلْ یا اللَّهُ یا اللَّهُ‏ سَبْعَ‏ مَرَّاتٍ‏ فَإِنَّهُ‏ یسْتَجَابُ‏ لَك‏»؛1️⃣ نگاه كنید که این روایات تعبیرات متفاوتی دارند. این‏گونه روایات را انتخاب كردم تا هرکدام با هم تفاوت داشته باشند. حضرت می‏فرماید: هفت مرتبه «یا الله» بگو که دعایت مستجاب می‏شود. 📌امام‌صادق(ع) فرمودند: «اشْتَكَیتُ فَمَرَّ بِی أَبِی(ع)»؛ بیمار شدم و پدرم -یعنی امام‌باقر(ع)- نزدم آمد، «فَقَالَ قُلْ عَشْرَ مَرَّاتٍ یا اللَّهُ»؛ پس به من فرمود: ده مرتبه «یا الله» بگو، «فَإِنَّهُ‏ لَمْ‏ یقُلْهَا عَبْدٌ إِلَّا قَالَ‏ لَبَّیكَ»‏؛ پس هر بنده‏ای ده‏ بار «یا الله» را نمی‏گوید، مگر اینكه خدا به او «لبیك» می‏گوید، «وَ مَنْ قَالَ یا رَبِّی یا اللَّهُ یا رَبِّی یا اللَّهُ حَتَّى ینْقَطِعَ النَّفَسُ أُجِیبَ فَقِیلَ لَهُ لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ». 2️⃣ 📌بعد باز در مورد گفتن «یا رَبِّی یا الله» همین مطلب را به نحوی دیگر دارد. امام‌صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِ‏ یا رَبِ‏ حَتَّى‏ ینْقَطِعَ‏ نَفَسُهُ‏ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ»؛ 3️⃣ بنده وقتی به سجده برود و به مقدار یک نفس یا ربّ، یا ربّ بگوید، پروردگارش به او می‏گوید: «لَبَّیكَ ما حاجَتُكَ». 📌این روایات را خواندم تا ببینید در باب دعا به چه نامی او را بخوانیم. این، غیر از تمجید، تحمید و ثناگویی است و ربطی به آن ندارد. در قرآن می‏فرماید: «وَللّهِ الْاسماءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا»؛ 4️⃣ همۀ نام‏های نیكو اختصاص به خداوند دارد؛ پس او را به این نام‏ها بخوانید. 1️⃣ پس وضو بگیر و دستهایت را بالا بیاور و هفت مرتبه بگو یا الله یاالله پس او جوابت را می‏دهد. بحارالأنوار، ج92، ص 159 2️⃣ و هر کس بگوید یا ربی یا الله یا ربی یا الله تا جایی که نفس قطع شود پاسخ می‏دهد. پس به او گفته می‏شود: لبیک! حاجت تو چیست؟ بحارالأنوار، ج90، ص 235 - مستدرک الوسائل، ج5، ص219 3️⃣ من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص333 - وسائل الشیعه، ج7، ص 17 - بحارالأنوار، ج83، ص 239 4️⃣ سورۀ‏ مبارکۀ اعراف، آیۀ 180 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
📌اگر در دنیا گریه می کردی... 🔵گریه کنید. دیده اید بچه ها با گریه کردن کار خود را پیش می برند. تا گریه می کنند، پدرشان راضی می شود. با گریه کردن از بابا پول می گیرند. درِ خانه خدا هم باید گریه کنید. تا گریه نکنید، کار پیش نمی رود. همین که میل پیدا کردی که گریه کنی و اشکی بریزی، معلوم می شود که خدا میخواهد تو را بیامرزد. بله، یکی از کارهای ما باید گریه باشد. شب ها طولانی است. از رختخوابتان بلند شوید. در گوشه اتاق بنشینید. کمی به حال خودتان گریه کنید. شب ها به این فکر کنید که اگر در این حال بمیرم، دست خالی، چه خاکی بر سرمان بریزیم. اگر وارد محشر شویم و به ما بگویند: «هیچ عمل خوبی نکرده ای» چه کنیم. در روایت آمده است که عده ای در روز قیامت در صحرای محشر پانصد سال گریه می کنند، هق و هق می گریند که چرا پرونده شان درست نیست و اعمالشان خوب نمی باشد. در این حال ملکی نزد آنها می آید و می گوید: «اگر یک ساعت در دنیا اینگونه گریه کرده بودی، گرفتار این پانصد سال گریه نمی گشتی! می خواستی در دنیا این گریه ها را بکنی.» خدایا، ما را گرفتار آن گریه ها نکن. 📚در محضر مجتهدی (ره)، جلد دوم گریه# 💢 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq ... @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سؤال از اسم اعظم❗️ 📌از پیغمبراكرم(ص) از اسم اعظم سؤال كردند. معلوم می‏شود كسی كه سؤال كرده بود، دنبال این بوده است كه آن را به كار بگیرد و به آن اسم، خدا را بخواند تا دعایش مستجاب بشود. پیغمبراکرم(ص) در جواب او فرمودند: «كُلُّ اسْمٍ مِنْ اسما اللَّهِ أَعْظَمُ»؛ ‏ هر كدام از اسمای الهی را به كار بگیری، اسم خداست، «فَفَرِّغْ‏ قَلْبَكَ‏ عَنْ‏ كُلِ‏ مَا سِوَاهُ»؛ پس برو دلت را تخلیه و فارغ از ماسوای خدا کن، آن را خالی كن، «وَ ادْعُهُ تَعَالَى بِأَی اسْمٍ»؛ و به هر اسمی که خواستی، به همان اسم خدا را بخوان، به هر اسمی که باشد. معلوم می‏شود موضوع عمده در باب بُرد دعا اخلاص است. خیال نكنید كه اسم خاص، نقش اساسی دارد. آنچه نقش اساسی دارد، حالت داعی در دعایش است. . مصباح الشریعه، ص 132- مستدرک الوسائل، ج5، ص272 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃🍃 آفات #زبان بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به
🌹🌹🌹 آفات بهتان(قسمت دوم) زشت ترین قسم بهتان گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ نسبت داده ، خود مرتکب نشده است ؛ اما گاهى رفتار ناشایستى را که از خودش سر زده ، به دیگرى نسبت مى دهد که این زشت ترین و ناپسندترین نوع بهتان به شمار مى رود. خداوند متعالى همان طور که گذشت ، در قرآن کریم به همین قسم اشاره دارد؛ آن جا که مى فرماید: و من یکسب خطیئه او اثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتانا و اثما مبینا(۲۲۸). کسى که ((خطا)) یا ((گناهى )) مرتکب شود، سپس بى گناهى را متهم سازد، بار ((بهتان )) و گناه آشکارى را بر دوش گرفته است . ((حال و ملکه (۲۲۹))) بهتان بهتان نیز مانند رفتارهاى زشت دیگر، گاه به صورت رفتارى اتفاقى و ناپایدار از انسان سر مى زند که با هوشیارى اندک مى توان به رفع آن پرداخت و به آسانى از تکرار آن جلوگیرى کرد؛ اما این رفتار بر اثر غفلت ، تکرار شده ، به صورت عادت و رفتارى ریشه دار در مى آید تا آن جا که مایه خشنودى بهتان زننده و وسیله اى براى خارج کردن رقیبان از صحنه هاى اجتماعى مى شود، و به صورت ابزارى تبلیغاتى مورد بهره بردارى قرار مى گیرد. این جا است که شخص از ولایت الاهى خارج ، و در ولایت و سرپرستى ابلیس ‍ داخل مى شود؛ همان گونه که امام صادق (علیه السلام ) فرمود: من روى على مؤ من روایه یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الى ولایه الیشطان فلا یقبله الشیطان . هر کس بر ضد مؤ منى سخنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه [اجتماعى ]اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش خارج مى کند، و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد، و شیطان هم او را نمى پذیرد. (۴): ریشه هاى درونى بهتان ۱ – دشمنى گاه انسان براى فرو نشاندن آتش دشمنى و کینه خویش ، به دیگرى دروغ بسته ، نسبت هاى ناپسند مى دهد. ۲ – حسد گاهى انسان به رتبه ، شان و کمالات دیگرى حسادت کرده ، براى از بین بردن وجهه اش به او بهتان مى زند. ۳ – ترس و فرار از مجازات گاه انسان از ترس مجازات خطایى که مرتکب شده یا بر طرف کردن نسبت ناروایى که ممکن است به او داده شود، به دیگرى بهتان زده ، دروغ مى بندد. شجره خبیثه این رذایل در مساءله بهتان ، میوه اى به مراتب تلخ ‌تر از غیبت مى دهد؛ چرا که در غیبت ، عیب و نقص واقعى و موجود در شخص ، به او نسبت داده مى شود؛ در حالى که در بهتان ، آن چه را در او نیست ، به او مى بندند. 📚اخلاق الهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی ✅✅ادامه دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq @agamojtabatehrani
﷽ 📍اسمی برای خداوند❗️ 📌 پیامبراكرم(ص) فرمودند: «نحن الْاسماءُ الحسنى و انا الاسم‏ الأعظم»؛ من اسم اعظم خدا هستم، آن وجود عینی اوست، «وَ لا إسْمٌ لله اَكْبَرُ مِنِّی»؛1️⃣ اسمی برای خدا، بزرگتر و بالاتر از من نیست. پیامبر(ص) می‏خواهد بفهماند که من مظهر جامع و جمیع اسما و صفات الهی هستم؛ یعنی اگر از نظر الفاظ می‏خواهی بدانی چه کار کنی، به هر اسمی كه خواندی، کافی است. امّا اگر دنبال عینیت اسم اعظم هستی، من هستم. حضرت سطح را به حدّی پایین آورده است که همه متوجّه بشوند؛ لذا در آیه داشت: «قُلِ ادْعُوا الله اَوِ ادْعُوا الرَّحْمان اَی ما تَدْعُوا فَلَهُ الْاسماءُ الْحُسْنَی»، 2️⃣ چه بگویید: الله و چه بگویید: الرحمان، تفاوتی نمی‏کند. لذا راجع‏به اسم اعظم بگویم كه دنبال این موارد نروید، دنبال این بروید که خودتان را درست كنید، ‏ موحّد شوید و توحید افعالی و صفاتی پیدا کنید، تا به توحید ذاتی برسید. اگر این‏ها را در دلتان وارد بكنید، بعد خدا را به هر اسمی بخوانید، از نظر ادعیه، دعا و اجابت، اجابت می‏شود. 1️⃣ تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج‏2، ص: 219 2️⃣ سورۀ‏ مبارکۀ اسرا، آیۀ 110 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 استفادۀ از وسیله در دعا❗️ 📌 پیغمبراكرم(ص) به امام‌علی(ع) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ؟س؟: الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِكَ، بِهِمْ تُسْقَى أُمَّتِی الْغَیثَ»؛ یعنی به بركت وجود امامانی كه از نسل تو هستند، به امّت من باران نازل و داده می‏شود، «وَ بِهِمْ یسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ»؛ و دعای‏شان به خاطر آن‏ها مستجاب می‏شود، «وَ بِهِمْ یصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمْ الْبَلَاءَ، »؛ و به سبب آن‏ها، خدا بلا را از امّت من برطرف می‏كند و برمی‏گرداند، «وَ بِهِمْ‏ تَنْزِلُ‏ الرَّحْمَةُ مِنَ‏ السَّمَاءِ»؛1️⃣ و‏ از آسمان رحمت فرو می‏آورد. ‏ نگاه كنید که همۀ این‏ها گویای همین است كه كسی كه می‏خواهد دعا بكند و از وسیله استفاده كند، به این نحو عمل کند که بگوید: خدایا به حقّ... كما اینكه اگر یادتان باشد، راجع‏به قرآن هم داشتیم که در لیالی قدر آمده بود: «اللهم بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآن وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ وَ بِحَقِّ... ». این یك روش‏ در باب استفادۀ از وسیله در دعا بود. 1️⃣ الأمالی (للطوسی)، ص 442 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @mojtabatehrani
﷽ 📍 به چه روی به درگاهت بیاییم❗️ 📌لذا راجع به شب های قدر آمده است که انسان باید بداند از ناحیۀ خداوند هیچ مانع و رادعی برای اینکه درخواست های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ یعنی از ناحیۀ خدامفقود است، امّا از ناحیۀ بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ یجْعَلْ بَینَكَ وَ بَینَهُ مَنْ یحْجُبْكَ عَنْهُ ».1️⃣ امشب، اگر خداواسطه ای هم داشته باشد، فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. حال از طرف او حُجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده ام یا نه؟ مهم این است شب نوزدهمِ شب های قدر، شب سرنوشت سازی است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدایا! ما بد کردیم. در اینجا مسئله پیش می آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجاست. «فَهَلْ ینْفَعُنِی ، یا إِلَهِی ، إِقْرَارِی عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آیا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اینكه بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْكَ اعْتِرَافِی لَكَ بِقَبِیحِ مَا ارْتَكَبْتُ»؛2️⃣ و آیا اعترافم پیش تو من را نجات می دهد؟ اعتراف به اینکه من کار زشت کردم؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که داریم، مثبت است: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً».3️⃣ اهل معرفت می گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خداپوزش بطلب. شب نوزدهم، شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خداببرد. امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اینکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته ام. این طور نیست كه هیچ چیز نداشته باشیم. بلكه یک گوهر گران بها در دلم دارم و به آن اتّکا می كنم و آن حبّ امام‌علی است. 1️⃣ خدا بین تو و خودش کسی که مانع تو از او شود، قرار نمی دهد.نهج البلاغه، نامه 31، فراز 64 - بحارالأنوار، ج 74، ص204 و ج90، ص301 2️⃣ الصحیفة السجادیه، دعا 12 3️⃣ خدا همه گناهان را مى آمرزد. سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
@dars_akhlaq (19 ).mp3
5.81M
📢 💐🎙آیت الله تهرانی (ره) 💢 دعا و شرح بمناست ماه مبارک رمضان ( روز نوزدهم ) ✅ کم حجم بسیار مفید و فوق العاده، اصلا حرف نداره😍👌👌 💯💯💯 💢 ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴کــانال درس اخلاق ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
@dars_akhlaq .mp3
1.36M
📹 🌸آیت الله تهرانی (ره) موضوع : پدر و مادر (1) 💯👌👌 💢 💢 ⭕️سخنرانی تکان دهنده بسیار تأثیر گذار حتما گوش دهید 🆔 @dars_akhlaq 🔰@agamojtabatehrani