eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
732 دنبال‌کننده
200 عکس
802 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 مرگ،درب آخرت است❗️ 📌 «قَالَ رَسُولُ اللَّهَ(ص): مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاءِ»؛ شما آفریده نشدید برای فنا و نابودی؛ بلکه خلق شدید برای جاودانگی. قبلاً بیان کردم که هر شیء، اگر از کَتْمِ عَدَمْ به عرصۀ وجود بیاید، نیستی نسبت به او محال است. 📌«وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ»1️⃣؛ شما از خانه ای به خانۀ دیگر عبور داده می شوید. (از نشئه ای به نشئۀ دیگر، از مرزی به مرز دیگر و از عالمی به عالم دیگر عبور می کنید). امام علی(ع) فرمودند: «الْمَوْتُ بَابُ الْآخِرَهِ»2️⃣؛ مرگ، درب آخرت است. 1️⃣ اعتقادات صدوق، ص40 - بحارالانور، ج58، ص78 2️⃣ غرر الحکم و درر الکلم، ص29 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0701.mp3
10.65M
💠صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🔰- جلسه دهم رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 قیامت صغری و کبری❗️ 📌انسان در سه عالم قرار می‏گیرد: اوّلی همین عالم جسمانیّات و مادّیات که به آن، عالم دنیا می گویند. 📌بعد از مرگ، عالم دیگری به نام برزخ، مثال یا عالم خیال است؛ البته نه به معنای وهم و توهّم. 📌سپس عالم نفس که به آن عالم قیامت می گویند؛ البته منظور، قیامت کبری است؛ چون دو قیامت وجود دارد: قیامت صغری و قیامت کبری. امام علی(ع) فرمودند: «مَن مَاتَ فَقَدْ قَامَت قِیَامَتُهُ»؛1️⃣ کسی که مُرد، قیامتش برپا می شود. 📌کسی که از عالم دنیا عبور کرد و وارد عالم برزخ شد وارد قیامت صغری شده است. قیامت کبرای او زمانی است که از عالم برزخ وارد قیامت شود. عبور اوّل، قیامت صغری و عبور دوّم، قیامت کبری است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج58، ص 7 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0702.mp3
10.45M
💠صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🔰جلسه یازدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فرق عالم دنیا و برزخ❗️ 📌رنگ، بو، طعم و امثال آن در برزخ هست و چه بسا خیلی شدیدتر و قوی‏تر از آنچه که ما در این عالم احساس می‏کنیم. عالمی وسیع‏تر از این عالم است که این دنیا پیش آن عالم، هیچ است؛ همان‏طور که عالم برزخ از نظر وسعت نسبت‌به قیامت هیچ است. در عالم برزخ سیر تکاملی وجود ندارد؛ چون آنجا مادّه نیست. 📌 سرمایۀ انسان در عالم دنیا چیزی است که آنجا در سیر اعتقادی، اخلاقی و عملی انجام داده است. 📌در حقیقت اگر انسان در این ابعاد مختلف نقایصی دارد، دیگر نمی‏تواند آن را جبران کند. عالم برزخ حکم یک قرنطینه را‏ برای رفتن به عالم بعدی دارد. عالم برزخ، عالم پاک‌سازی و تطهیر برای انسان است؛ عالم افزودن به ابعاد اعتقادی، اخلاقی و عملی نیست. 📌البته این هم از الطاف خداست؛ زیرا در عالم برزخ بر اثر فشارهایی که بر‌‏ انسان وارد می‏شود، یک سنخ ملکات رذیله و امور زشت سطحی انسان از او جدا می‏شوند. بنابراین، اگر رابطۀ این ملکات رذیله با انسان ضعیف باشد، بر اثر این فشارها در عالم برزخ، قطع می‏شود؛ لذا فرق بین عالم دنیا با برزخ این است که در اینجا سیر تکاملی هست ولی در آنجا از سیر تکاملی خبری نیست؛ 📌 اینجا عالم مادّه است که صورت به خود می‏گیرد. آنجا عالم صُوَر است. این صورت‏ها در آنجا ظاهر می‏شود. در برزخ فعلیات ظهور پیدا می‏کند و از مادّه و هیولا خبری نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0703.mp3
10.71M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه دوازدهم
📍 امامان(ع)نقشی در برزخ ندارند ❗️ 📌 در دنیا یک سنخ غفلت هایی از ما سر می زند و بر اثر آن‌ها لغزش هایی پیدا می کنیم. می توانیم با برقراری رابطه با اولیای خاصّ خدا، از آن‌ها برای دست گیری خود و رفع لغزش ها استمداد بطلبیم. به تعبیر دیگر، آن‌ها را برای عذرخواهی وسیله قرار بدهیم. 📌 اهل ایمان که به توحید، نبوّت، امامت و قیامت اعتقاد دارند، اگر بخواهند به لُبّ معنویات برسند، باید از آن‌ها کمک بگیرند و با تقرّب به آن‌ها مقرّب عندالله شوند. چه بسا نسبت‌به جمیع امور زندگی چنین کاری انجام دهند. این دست گیری مربوط به این دنیاست و در قیامت هم به صورت شفاعت وجود دارد. 📌 همان طور که امام‌صادق(ع) در روایتی که مطرح شد فرمودند، یکی از ویژگی های شیعیان، اعتقاد به شفاعت است. شفاعت یکی از مسائل اعتقادی ماست. اگر انسان با ایمان وارد قیامت شود، در یک موقعیّت خاص مورد دست گیری قرار می گیرد. بنابراین اولیا هم در دنیا و هم در قیامت شیعیان را کمک می کنند. 📌اما آنان در مورد موقعیّت ما در برزخ هیچ نقشی ندارند. برزخ ما به خودمان واگذار شده است. 📌فرمودند در آنجا با شما کاری نداریم و مصیبت هم از همین ناحیه است. امام‌صادق(ع) فرمودند: «وَ اللَّهِ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمْ إِلَّا الْبَرْزَخَ »؛ به خدا سوگند! من نسبت‌به شما هیچ بیم ندارم، غیر از برزخ شما. 📌«فَأَمَّا إِذَا صَارَ الْأَمْرُ إِلَيْنَا فَنَحْنُ أَوْلَى بِكُمْ»؛1️⃣پس اگر کار دست ما بیفتد، ما اولیٰ هستیم که گره های شما را باز کنیم. 📌معنایش این است که در برزخ، کار دست ما نیست. اگر کار دست ما بیفتد، آنجا هم از شما دست گیری می کنیم؛ زیرا ما برای این کار سزاوارتریم؛ چون شما متّصل به ما هستید؛ لذا می خواهم این مطلب را بیان کنم که به مقدار توانِ تحمّلِ عقابِ برزخ معصیت کنیم. 1️⃣ تفسير القمي، ج‏2، ص 94 - بحارالأنوار، ج6، ص218 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
💠 امامان معصوم علیهم السلام نقشی در برزخ ندارند مگر اینکه... 📚 📕 📝 جلسه اول 🏞 @agamojtabatehrani
0704.mp3
11.64M
💠صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🔰جلسه 13 @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
💠صوت #جلسات_شکر 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🔰- جلسه دهم #شکر #آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
💠 شکار کبوتر مرده با دام طلائی ‼️ 🔷 تمام فضایل اخلاقی نعمت های خداوند است اما بالاتر از این نعمت الهی بکار بردن در مقام رسیدن به انس الهی و فنا الهی ، که همه اینها الذّ لذائذ و بالاترین لذت است. 💠 این یک قانون الهی است شکر نعمت، باعث رسیدن به نعمت بالاتر می شود. 🔷 ما همه لذّت ها را لذّت آخوری و حیوانی می بینیم. 🔘 علومی که جزء معارف اسلامی و نفس باشد بالاترین لذت است . 📌 اگر کسی معارف اسلامی را برای رسیدن به جیفه دنیا بخواهد مثل شکار کردن کبوتر مرده با دام طلائی است . 📌 معارف اسلامی را برای رسیدن به هدایت خود اولا و بعد هدایت دیگران باید کسب کرد . 💠 معارف اسلامی باید تکبّر را در وجود ما از بین ببرد. 💠 با یاد گرفتن معارف اسلامی نباید باد کرد و نباید گذاشت که دیگران باد کنند. و اگر صرف لذت آموختن باشد بزرگترین حجاب است 💠 فضائل بدنیّه مثل زیبایی ، جمال ،جوانی ، صحّت و نعمت است و در راه او باید مصرف کنیم. قسمتی از بیانات رحمه الله علیه در جلسه ۱۰ مباحث @agamojtabatehrani
📍 نمونه ای ضعیف از آخرت و دنیا❗️ 📌برزخ نمونه ای ضعیف از آخرت و همچنین نمونه ای هم از دنیاست؛ زیرا از هر دو نشئۀ آخرت و دنیا، نصیب دارد. 📌 از آنجا که نمونه ای از آخرت است، لذا ثواب و عقاب بهشت و جهنّم قیامت کبری به صورت رقیق و ضعیف در برزخ جلوه گر می شود. لذا یک دستۀ از آیات، جزا را به زمان ربط می دهد؛ مثلاً در باب ثواب در سورۀ مریم دارد: 📌«وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا»1️⃣؛ برای ایشان رزق‌شان هم صبح و هم شب فراهم است. در اینجا جزا مقرون به زمان شده است. در بهشت که صبح و شبی نیست. کجاست که صبح و شب را مطرح می کند؟ در باب عذاب در سورۀ غافر می گوید: 📌«النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا»؛2️⃣چاشتگاه و شبانگاه، عذاب آتش بر آن‌ها عرضه می شود. جهنّم صبح و شب ندارد که عذاب در این دو زمان تفاوت کند؛ لذا گفته می‏شود: آیاتی که جزا در آن مقرون به زمان است، مربوط به برزخ است که هم از دنیا و هم از آخرت بهره‏ای دارد. 1️⃣سورۀمبارکۀمریم، آیۀ 62 2️⃣سورۀمبارکۀغافر، آیۀ 42 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠 برزخ نمونه ای از دنیا و آخرت ‼️ 📚 📕 📝 جلسه دوم 🏞 حضرت رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دو نکته در دعا کردن در کلام عالم ربانی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره): 📌اول اینکه آنچه را که طلب می کنید محال نباشد 📌 و دوم حلال باشد. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠تصویر دیده نشده از آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه 📌 # @agamojtabatehrani