6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 بررسی در بارۀ سورۀ مبارکۀ توحید که ثلث قرآن است از مجموعۀ کلمات❗️
📌اگر کلمات آیات قرآن را از اوّلین کلمه اش تا آخرین کلمه اش اگر این ها را رقم بندی کنید یک ثلث کلمات قرآن مربوط به توحید است. یعنی مربوط است به همین معنایی را که سوره «قل هو الله» در بر دارد. باز از نظر الفاظ، اگر حروف قرآنی را که در استخدام کلمات در آمده اند، این حروف را اگر بخواهی از اوّل قرآن تا آخر قرآن شمارش بگذاری، رقم بندی کنی حروفی که در استخدام کلماتی آمده اند که کلمات در ضمن جملاتی معنای توحید را برساند، یک ثلث حروف قرآن راجع به توحید است. بنابراین، از نظر لفظی ثلث آیات. باز از نظر لفظی ثلث کلماتی که در استخدام رساندن معنای توحید در قرآن به کار رفته است. باز حروف قرآن که این ها در استخدام کلمات آمده اند که آن کلمات برای افاده معنای توحیدی به کار رفته است در قرآن، این ها ثلثش راجع به توحید است. این ها با هم فرق می کند. آیه، کلمه، حرف. این یک معنا.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 قلب با ادب سالم و قلب بی ادب بیمار است❗️
📌نکتۀ دیگر اینکه کار قلب انسان ایجاد دل بستگی است. بر این اساس آن قلبی که در دل بستگی به خداوند، راسخ و پابرجا باشد و غیر از حبّ خداوند را به خود راه ندهد، این قلب مؤدّب به ادب الهی است. در مقابل، آن قلبی که هر روز و هر لحظه، به چیزی غیر از خداوند متعال تعلّق پیدا می کند، دلی هرزه و به تعبیری بی ادب است. مراد از هرزه گری قلب همین است. لذا در معارف ما، در باب سلامت و یا بیماری قلب وارد شده است که معیار بیماری و یا سلامت قلب، حبّ به خداوند است. از نظر اسلام، قلبی که به دنیا تعلّق گرفته باشد، یعنی در آن حبّ به دنیا رسوخ کرده باشد، این قلب مریض است. مراد از مریض بودن قلب، بی ادب آن است؛ چراکه بی ادب ها بیمار هستند. در مقابل، اگر قلب انسان در راه رضای الهی مصرف شده و به خداوند و اولیای خدا تعلّق پیدا کند، در سلامت به سر می برد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 روز قیامت دل سلامت به درد می خورد؛ قلب سلامت چه قلبی است؟❗️
📌حالا من این مطالب را با معارف اسلامی تطبیق می دهم. خداوند در قرآن در این زمینه می فرماید: (يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ) 1️⃣؛ قیامت روزی است که نه پول، نه فرزند و نه هیچ چیز دیگر، در آن روز به درد انسان نمی خورد بلکه فقط و فقط قلب سالم در آن روز به کار می آید. امام صادق(ع) در ذیل همین آیه می فرمایند: «هُوَ الْقَلْبُ الَّذِي سَلِمَ مِنْ حُبِّ الدُّنْيَا»2️⃣؛ قلب سلیم آن قلبی است که از حبّ به دنیا سالم باشد. توجّه داشته باشید که این مطلب در ربط با ادب قلب مطرح شده است!
1️⃣سورۀ مبارکۀ شعراء، آيات88و89
2️⃣ بحارالأنوار، ج7، ص152
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 شدّت رشد قلب به شدّت تعلّق به خدا بستگی دارد ❗️
📌بر این اساس رشد بُعد قلبی انسان به مظروف آن بستگی دارد؛ یعنی هرچه مظروف آن بزرگ تر، ظرف قلب نیز بزر گ تر و هرچه مظروف آن کوچک تر، ظرف قلب نیز کوچک تر خواهد شد. حال چون مظروفِ قلب انسان حبّ و دوستی است، اگر محبّت و دوستی قلب انسان به یک چیز محدودی تعلّق پیدا کند، قلب هم محدود می شود امّا اگر محبّت و تعلّق دل، به یک چیز نامحدود باشد، رشد قلب هم بی نهایت خواهد شد. به عبارت دیگر اگر مظروف قلب انسان، حبّ به خداوند باشد، از آنجا که خداوند نامحدود است، پس حبّ به او هم نامحدود بوده و این مطلب سبب رشد قلب می شود. یک وقت در این زمینه از خط کش های مادّی سخن به میان نیاورید! این بحث پیچیده تر از این حرف ها است! بحث در اینجا در شدّت و ضعف است؛ یعنی شدّت رشد، به شدّت تعلّق به خدا بستگی دارد. حال این رشد گاهی در ربط با حالات و گاهی هم در ربط با اعمال مطرح می شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 قلبت را وقتی زنده است با انجام مستحبّات ادب کن❗️
📌در باب رشد بُعد قلبی انسان در ربط با اعمال نیز به روایتی اشاره می کنم. امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: «إِنَّ الْقَلْبَ يَحْيَا وَ يَمُوتُ»؛ قلب زنده می شود و می میرد. «فَإِذَا حَيَّ فَأَدِّبْهُ بِالتَّطَوُّعِ»؛ پس وقتی که زنده است، آن را با مستحبّات ادب کن! اعمال واجب را چه دلت بخواهد و چه نخواهد، مجبور هستی که انجام دهی امّا اگر قلبت سرحال بود، با انجام اعمال مستحبّ آن را ادب کرده و رشد و توسعه بده! «وَ إِذَا مَاتَ فَاقْصُرْهُ عَلَى الْفَرَائِضِ»1️⃣؛ امّا اگر قلبت مُرده است، فقط به انجام واجبات اکتفا کن! چراکه عمل مستحبّ اگر از روی کسالت باشد، رشد درونی نمی آورد. اولیای خدا(ع) نیز در ربط با اعمال همین روش را دنبال کرده و به همین دلیل، هیچ گاه از انجام عبادت ، حالت زدگی و کسالت پیدا نمی کردند. دلیل اینکه می بینید آن ها عاشق عبادت بوده اند، این است که ابتدا با این روش قلب خود را تربیت کرده و سپس آن را به عبادت مشغول می کردند.
1️⃣بحارالأنوار، ج84، ص47
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
« لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ عَمَلَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا»
ترجمه: نسبت به قلب و دل خود این گونه باش که قلب خود را مانند یک دوست و همراه و هم نشین نیکو و مهربان و همیشگی قرار بده، طوری که آن را همانند فرزندی که بسیار دوست داری و نه فرزندی که عاق کرده ای، قرار بده. دیدگاه تو نسبت به عملت این گونه باشد که عملت مانند پدرت می ماند که هر کجا پدر می رود، فرزند هم همراه او می رود؛ پس هر کجا که تو می رود تو هم همراه او هستی و به دنبال او می روی. نسبت به نفس خود همواره این گونه باش که او دشمن توست و تو در حال مبارزه و جنگ کردن با او هستی. نسبت به اموال خود این نگاه ر ا داشته باشد که این مال عاریه ای است که از همسایه خود و یا دیگری گرفته ای و باید آن را به صاحبش برگردانی.
شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت به شخصی فرمودند: در روایت این جور نقل می کند مرحوم کلینی. «قَالَ لِرَجُلٍ» حضرت به شخصی فرمودند این جملات را:
اوّل: «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً»؛ دلت را مثل یک شخص مصاحبی قرار بده که او متابعت از تو می کند و به اصطلاح ما، دنبال رو توست، برّ؛ معنایش این است. یا یک فرزندی که «وَلَداً وَاصِلًا»؛ واصِلا به تعبیر ما، عربیش {این است}: غیر عاق. غیر عاق است. یک بچّه ای را که، خدمتتان عرض شود که چسبیده به پدرش است، هرجا بابایش برود، او هم دنبالش، می رود. وَاصِلًا دنباله رو توست، یا یک رفیقی، که گوش کنید! دنباله رو توست، همیشه با توست، تو را رهات نمی کند. رفیق که رهات نمی کند، یا بچّه ای را که آن هم، همین جوری است، دنباله رو بابایش است. یعنی چی؟، دلت را این جوری قرار بده؟معنایش این است که این دل و قلب را تو فاسد می کنی،آن متابعت از تو می کند. تو او را صالح می کنی. هم صلاح قلب و هم فساد قلب در دست توست؛ همان جور که یک بچّه ای که دنبال رو بابایش است، بابا هرجا برود او هم، می آید. گوش کن! اگر تو بروی به سراغ دنیا، دل هم به دنبال تو می آید. خوب حرف های من را گوش کن. چقدر زیبا می فرمودند. اگر بروی به دنبال معنویّت و خدا، دلت هم دنبال تو می آید. مهار دل به دست توست. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ بله! «اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا»؛ این جوری است.
دوّم: «وَ اجْعَلْ عَمَلَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ»؛ از این طرف عکسش کرد. تو عملت را یک جوری انجام بده که بدان تو دنباش می روی.
گوش هایت را باز کن.هرجور، اگر عملت رفت به سمت جهنّم، تو هم می روی توی جهنّم؛ اگر عملت رفت توی بهشت، تو هم می روی توی بهشت؛ تو دنبال عملت می روی. عمل دنبال تو دل دنبال تو می آید؛ ولی تو دنبال عملت می روی.چه جوری عمل کردی؟! حواست جمع باشد، هرجور کردی، نمی توانی جدا بشوی؛ گفتم: عمل جهنّمی، تو را جهنّمیت می کند؛ عمل بهشتی، تو را بهشتیت می کند. این هم دوّم.
سوّم: «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ نفست را، نیروی شهوت و غضبت را؛ نفس، شهوت و غضب به اش می گویند، این غیر قلب است. او را یک دشمنی؛ یعنی نگرشت به او، دشمنی باشد که می خواهی با او مبارزه کنی،کنار نیایی باهایش کلاه سرت می گذارد،ها! رفیق نشوید،با شهوت و غضب و هواهای نفسانی کنار نیایید، «وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا»؛ دیدت، به هواهای نفسانی، شهوت و غضبت این جوری باشد که باید با این مبارزه کنی، محدودش کنی به حدود شرع.
چهارم:«وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةًتَرُدُّهَا»؛ مالی که توی دستت داری، نگرشت به اش این باشد، این امانت است، در دست توست باید رد کنی و بروی؛ همراهت نمی بری. این هم دیدت نسبت به مالت باشد.
چهار تا چیز به اش فرمودند: قلب است و عمل است و نفس است و مال. انسان باید یک چنین نگرشی داشته باشد؛ انسانی که عاقل است، کسی که قائل به مبدأ و معاد است، حواسش جمع باشد.بداند دل دنبال رو اوست، او دنبال روی او نیست، هرجا بروی، دلت می آید.از این طرف هرجا عملت برود، تو دنبالش می روی. شد؟! با نفست رفیق نشو. حواست جمع باشد، جبهه بگیر باهاش. شد؟! از این طرف هم حواست جمع باشد، مال چیه؟ مال تو نیست. خداحافظ.
اصول کافی، جلد 2، صفحه 454
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِرَجُلٍ اجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ عَمَلَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
25.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
« لِرَجُلٍ اِجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً بَرّاً أَوْ وَلَداً وَاصِلًا وَ اجْعَلْ عَمَلَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهَا وَ اجْعَلْ مَالَكَ عَارِيَّةً تَرُدُّهَا»
ترجمه: نسبت به قلب و دل خود این گونه باش که قلب خود را مانند یک دوست و همراه و هم نشین نیکو و مهربان و همیشگی قرار بده، طوری که آن را همانند فرزندی که بسیار دوست داری و نه فرزندی که عاق کرده ای، قرار بده. دیدگاه تو نسبت به عملت این گونه باشد که عملت مانند پدرت می ماند که هر کجا پدر می رود، فرزند هم همراه او می رود؛ پس هر کجا که تو می رود تو هم همراه او هستی و به دنبال او می روی. نسبت به نفس خود همواره این گونه باش که او دشمن توست و تو در حال مبارزه و جنگ کردن با او هستی. نسبت به اموال خود این نگاه ر ا داشته باشد که این مال عاریه ای است که از همسایه خود و یا دیگری گرفته ای و باید آن را به صاحبش برگردانی.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️
📌روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که حضرت می فرمایند: «أَنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِی الأَرضِ أَوَانِیّ أَلَا وَ هِیَ القُلُوب»1️⃣؛برای خداوند متعال در زمین ظرف هایی وجود دارد که عبارت از دل ها است. دلیل این مطلب نیز در روایت دیگری بیان شده است. خداوند در ضمن یک حدیث قدسی می فرماید: «لَا يَسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی»؛ زمین و آسمان، گنجایش من را ندارد، «وَ لَكِنْ يَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِن»2️⃣؛امّا تنها چیزی که گنجایش من را دارد، قلب بندۀ مؤمن من است. جایگاه خداوند، باید متناسب با او باشد و در این عالم، تنها قلب مؤمن چنین ظرفیّتی را دارد. حال ببینید که قلب انسان چه قدر ارزش مند است! در تعبیر دیگری که در روایات ما بیان شده و بین اهل معرفت نیز مصطلح است، می فرمایند: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»3️⃣؛قلب مؤمن عرش الهی است. ما بالاتر از عرش الهی که نداریم!
1️⃣میزان الحکمه، ج5، ص217
2️⃣عوالیاللئالی، ج4، ص 7
3️⃣بحارالأنوار، ج55، ص39
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه نهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
13.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خداوند می فرماید: زمین و آسمان گنجایش مراندارد ولی قلب مؤمن جایگاه من است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#روضه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir