10.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 استغفاری که قبل از عمل عبادتی بزرگان انجام میدادند، برای چیست؟❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 در بین اعمال وجودی، عمل قلبی کاربُرد بالاتری دارد❗️
📌ابعاد انسان با هم پیوستگی دارند. نمیتوانید ابعاد وجودیتان را از نظر اثرگذاری جداسازی کنید. امّا کدام بیشتر کاربُرد دارد؟ با این بحثهایی که گفتم، اشرف ابعاد وجودی انسان قلب است. امامجواد فرمود: «الْقَصْدُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِنْ إِتْعَابِ الْجَوَارِحِ بِالْأَعْمَالِ»1️⃣؛ آهنگ خدا کردن با دل، رسانندهتر است از اینکه اعضا و جوارحت را به کار بگیری. آهنگ خدا کردن، کارکِرد، وظیفه و عمل دل است. اصلاً ارزش اعمال جوارحی هم از همین جا میآید. مثال میزنم و رد میشوم: میگوید که در نماز حضور قلب داشته باش. ما که خم و راست هم میشویم و اذکار را هم میخوانیم، حضور قلب دیگر چیست؟ در بین اعمال وجودی، عمل قلبی، کاربُرد بالاتری دارد.
1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص364
〰〰〰〰〰
آزمایش الهی
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 در بین اعمال وجودی، عمل قلبی کاربُرد بالاتری دارد❗️
〰〰〰〰〰
آزمایش الهی
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 گناه عقل، گناه قلب، گناه نفس❗️
📌هر یک از قوای ما که مخاطب به خطاب الهی قرار میگیرند و تکلیف متوجّه آنها میشود، هر یک برای خود اطاعت و گناهی دارند. مثلاً عقل هم اطاعت و هم گناهی مخصوصبه خود دارد
گفته میشود شرک از گناهان کبیره است. میشود گفت که اکبر کبائر، شرک است. در آیات و روایات بسیاری این معنا وارد شده است.
در این، شبههای نیست. توحید در مقابل شرک قرار میگیرد. توحید، اطاعت است و شرک، گناه. از نظر ظاهری ممکن است کسی با اعضا و جوارحش عملی انجام ندهد، ولی از نظر باطنی مشرک باشد. در این صورت گناهکار است و بزرگترین گناه را هم مرتکب شده است. شرک، فعل و عملِ عقل است. خطایی است که عقل انجام میدهد. آنطور که شایستۀ آن است، عمل نکرده است. قلب نیز گناه مخصوصبه خود دارد. گناه قلب، یأس از رحمت1️⃣ و یا قنوط از رحمت حقّ است که در آیۀ شریفه هم به آن اشاره شده است. 2️⃣ یأس از رحمت خدا نیز از گناهان کبیره بهشمار میرود. ناامیدی از رحمت حق تعالی مربوطبه چه نیرویی از نیروهای درونی انسان است؟ دل. این دل است که امیدوار و یا ناامید میشود. این گناه، گناه دل است.
البته گاهی بین یأس و قنوط فرق میگذارند و میفرمایند: قنوط اخصّ از یأس است. یأس همان ناامیدی درونی است، حال میخواهد به بیرون تراوش کرده باشد یا نه؛ ولی قنوط به آن قسم از ناامیدی گفته میشود که به بیرون هم تراوش کرده باشد؛ یعنی از نوع رفتار و گفتههای شخص ظاهر شود که از رحمت خداوند مأیوس است. مثلاً کلماتی بر زبان جاری میکند که نشان میدهد این شخص از رحمت خداوند مأیوس است. این گناه، گناه قلب است. گناه دل است.
نفس نیز گناه مخصوصبه خود دارد. میگویند: ریا حرام است. ریا؛ یعنی چه؟ یعنی عبادتی را به انگیزۀ غیر خدا انجام دادن. این به نیّتی که در درون است باز میگردد. حتّی گاهی میبینیم فقهای ما ملکات را مطرح میکنند و در مورد صفاتی همچون کبر و حسد، حکم به حرمت میدهند. میفرمایند: چنین ملکاتی که از افعال نفس بهشمار میروند، حرام است. تکلیف متوجّه آنها میکنند.
پس از این به افعال مربوطبه قوای ظاهریّه از قبیل دیدن و شنیدن و چشیدن و لمس کردن میپردازند. بنابراین گناهان بهحسب قوا موضوعیت پیدا میکنند.
1️⃣وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ... سورۀ مبارکۀ یوسف، آیۀ 87
2️⃣ قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ؛ سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 گناه عقل، گناه قلب، گناه نفس❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_گناه
📕 #گناه_شناسی
📝 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امامعلی(ع) است❗️
📌حفص بن غیاث می گوید: امام صادق(ع) فرمود: «لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ رَجُلٍ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ إِحْسَاناً»؛ در دنیا خوبی و خیر برای کسی نیست مگر برای دو گروه: اوّل، کسی که در هر روز برعمل نیکش بیفزاید. خوب دقّت کنید: اینهایی که گفته میشود ظریف است. اینجا در روایت، بحث عمل است و بحث عامل نیست. راجعبه احسان است. دوّم «وَ رَجُلٍ يَتَدَارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ انسان عمل نیک انجام میدهد و هم مبتلا به گناه میشود. کسی اگر مبتلا به گناه و خطا شد، با توبه تدارک کند؛ یعنی توبه کند. والّا اگر توبه نکند و بخواهد همراه خودش در برزخ ببرد، وا مصیبت است. اینجا شستو شویش آسان تر است. «وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ بحث تطهیر است. کجا می تواند توبه ای کند که مورد پذیرش باشد؟ شستو شویی بکند که بعد از آن، طهارت حاصل بشود. «وَ اللَّهِ»! به خدا سوگند! «لَوْ سَجَدَ حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ»؛ اگر سجده کند تا اینکه گردنش از خستگی قطع بشود، تعبیر خیلی بالایی است؛ خدا از او نمی پذیرد، «إِلَّا بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»1️⃣؛ مگر پیوند ولایت با امام علی(ع) داشته باشد.
1️⃣وسائلالشیعه، ج 16، ص76
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات در امتحان الهی
📝 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امامعلی(ع) است❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات در امتحان الهی
📝 جلسه ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تولدّی نمونه❗️
📌عامّه و خاصّه نوشتهاند که فاطمهبنتاسد وقتی درد مخاض1️⃣ گرفت وارد مسجدالحرام شد. چه کسی به او گفته آنجا برود؟ چه شد به سوی مسجدالحرام دوید؟ اگرچه این مکان مقدّس بود. به نظر من این مولودِ در رحم است که او را میکشد و وارد خانۀ خدا میکند. صحبت خواستۀ او نیست زیرا این باید ظاهرش بر طبق باطنش باشد، عالم ناسوتش بر محور لاهوتش باشد. او همانگونه که قبل از خلقت، نورش در دامن الهی تلألو پیدا کرده است در عالم کثرت هم باید در دامن الهی متولّد شود.
عامّه و خاصّه به این مطلب اشاره کردهاند، خانه کعبه درب دارد امّا صحبت درب نیست، دیوار شکاف برمیدارد. خدا اگر بخواهد چنین میشود، باید بگوییم آغوش گشود و امامعلی(ع) و مادرش را برای تولّد امامعلی(ع) در دامن گرفت. مینویسند: این موضوع چند روز طول کشید. لذا اگرچه پیغمبراکرم(ص) با امامعلی(ع) از نظر نورانیّت واحدند ولی هرکدام یک مختصاتی دارند.
1️⃣درد زایمان
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آداب رفع نیاز نیازمند از امامعلی (ع)❗️
📌امروز روز تولّد علی(علیهالسلام) بود. روایت را حارث همدانی است نقل میکند، «قَالَ سَامَرْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(علیهالسلام)»، چه تعبیر زیبایی هم دارد، سَامَرْتُ میگوید. میگوید: ما یک گفتگوی شبانه با امامعلی(علیهالسلام) داشتیم! «فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَرَضَتْ لِي حَاجَةٌ»، شب بود نشسته بودیم، صحبت میکردیم با امامعلی(علیهالسلام) و به ایشان عرض کردم که برای من یک حاجتی پیش آمده، «قَالَ وَ رَأَيْتَنِي لَهَا أَهْلًا»، حضرت رویش را کردند به حارث همدان، فرمودند که تو من را اهل این هم دانستی که قابلیّت این داشته باشم که حاجتت را به من بگویی؟ «وَ رَأَيْتَنِي لَهَا أَهْلًا»، معلوم میشود، آنکه میخواهد حاجت دیگری را برآورده کند، حاجتمند باید نسبت به او خیلی چیز داشته باشد! که من به تو خدمت کردم، بزرگترین خدمت! علی(علیهالسلام) به حارث همدان میفرماید: که تو مرا اهل این دیدی که حاجتت را به من بگویی؟! «قُلْتُ نَعَمْ»، میگوید عرض کردم بلی یا امیرالمؤمنین، «قَالَ جَزَاكَ اللَّهُ عَنِّي خَيْراً»، خداوند به تو از من بهترین جزا را بدهد که من را اهل دانستی و حاجتت را میخواهی به من بگویی: «ثُمَّ قَامَ إِلَى السِّرَاجِ فَأَغْشَاهَا وَ جَلَسَ»، حارث همدان میگوید دیدم علی(علیهالسلام) بلند شد رفت چراغ را خاموش کرد آمد نشست! «ثُمَّ قَالَ إِنَّمَا أَغْشَيْتُ السِّرَاجَ لِئَلَّا أَرَى ذُلَّ حَاجَتِكَ فِي وَجْهِكِ فَتَكَلَّمْ»، حضرت فرمود اینکه رفتم چرا غ را خاموش کردم آمدم نشستم برای این است که خواری این نیازمندی تو را در چهرهات نبینم، نبینم خجالتزده نشستی کار داری با من، پس صحبت کن، «فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) يَقُولُ»، پس من شنیدم از پیغمبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمود، «الْحَوَائِجُ أَمَانَةٌ مِنَ اللَّهِ فِي صُدُورِ الْعِبَادِ»، علی(علیهالسلام) میفرماید شنیدم از پیغمبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمود: حوائج، نیازها، اینها امانتی است از خداوند در سینه بندگان، «فَمَنْ كَتَمَهَا كُتِبَتْ لَهُ عِبَادَةٌ»، کسی که نیاز نیازمند را در دلش پنهان بدارد، بازگو نکند، خداوند برای او همین پنهان کردن را عبادت به حساب میآورد و مینویسد، «وَ مَنْ أَفْشَاهَا كَانَ حَقّاً عَلَى مَنْ سَمِعَهَا أَنْ يَعْنِيَهُ»1️⃣، و اگر گفته شود و دیگری بفهمد، سزاوار است کسی که میشنود کمک کند و آن حاجت حاجتمند را برآورده سازد. چون امروز روز تولّد علی(علیهالسلام) بود و انشاءالله خدا اجری عنایت کند و لذّتی ببریم. اللهم صل علی محمد و آل محمد.
1️⃣وسائلالشیعه، ج 9، ص457
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
#تادیب_شهوت
📕 #انفاق
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
24.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آداب رفع نیاز نیازمند از امامعلی (ع)❗️
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
#تادیب_شهوت
📕 #انفاق
📝 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir