فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
فارغ از خود شدم و کوسِ اناالحق بزدم
همچو منصور خریدار سر دار شدم
📍 راه و روش انبیا(ع) را نمیتوانند از بین ببرند. ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
غم دلدار، فکنده است به جانم شرری
که به جان آمدم و، شهرهٔ بازار شدم
📍 پرورش یافتگان مکتب امام خمینی (ره)❗️
📌 امام را ببینید (ره) این مرد ملکوتی. چهکار کرد هان. آن نَفَس الهیاش. این معارف عالیۀ معنوی اسلامی را شد؟ چنان اینها را لطیف میکرد و در قلوب میریخت، سر از پا دیگر نمیشناختن برای دفاع از اسلام. درست است یا نه؟ آن مرد بزرگ چه کرد؟! این جوانها را، آقا ذائقهشون را عوض کرد. ذائقه را عوض کرد. مرگ را در ذائقۀ اینها شیرین کرد. تشنۀ شهادتشان کرد اینها را ببینید، چه کرد؟ چرا؟ میدانی چرا؟ چون باقیماندۀ از حسین (ع) بود. خون حسین(ع) در رگهای خمینی(ره) بود. این بود. من یک چیزی یادم آمد. یک کسی برای من نقل کرد گفت یکی از این سردارانی که در جنگ شهید شد، گفت با همان لحن با صفا و خودمانی، رو کرد به این همراهانش گفت بچّهها؛ گفتند چیه؟ گفت بیایید همه دعا کنیم شهید بشویم. جهتش هم بهتان بگویم. این جنگ تمام میشود امّا بدانید ما کسانی نیستیم در جامعۀ بعد از جنگ بتوانیم زندگی بکنیم. وا مصیبت. چی میدیدن. چی میدیدن؟ چی میدیدن اینها؟ ما نتونیم زندگی کنیم. یعنی ما را جوری بار آورده امام(ره) که سر از پا نمیشناسیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
16.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
غم دلدار، فکنده است به جانم شرری
که به جان آمدم و، شهرهٔ بازار شدم
📍 پرورش یافتگان مکتب امام خمینی (ره)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
در میخانه گشایید به رویم، شب و روز
که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
📍 بعد سالگرد امام خمینی(ره) چه باید کرد؟❗️
📌 امّا راجعبه امام(ره) میخواستم یک تذکّر بدهم: سالگرد امام(ره) تمام شده است. بحثی نیست و باید تجلیل بشود، امّا خیال نکنید که با تشکّر کار تمام است. امام(ره) مَجرا بوده است. همۀ مخلوقین مجرای فیض الهی هستند. حتّی در نعمتهایی هم که به ما میرسد، منعم حقیقی خداوند است. امّا از همین مجاری باید تشکّر کرد و در روایات هم ما داریم. این مجرا، مجرای فیض بود و نعمتش هم نعمت معنوی بود. متناسب با او باید تشکّر کرد. لااقل تا موقعی که ما متنعّم به نعمتی هستیم که به دست آن مرد بزرگ به ما رسید، باید تشکّر کرد. وقتی سالگرد تمام شد، دیگر تشکّر نیست. میگویی چه کار کنم؟ میگویم: هدیههای معنوی برای او بفرستید. لااقل اینکه هر شب یک فاتحه برای امام(ره) بخوانیم. اکتفا به ایّامی که گذشته است، نکنید. در یک سنخ عبادات و مستحبّاتتان شریکش کنید. وقتی زیارت میروید، برای او نیابت کنید؛ این اعتقاد ماست. امام(ره) به ما نعمت داد و مجرای فیض الهی برای ما بود. بدانید تشکّر از او تشکّر از خداوند است. این اعتقاد طبق روایت است. تشکّر از خداست و دوام نعمت برای ما میآورد. یعنی نعمتی که به ما داده است، در دست ما میماند: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»1️⃣.
1️⃣اگر واقعاً سپاسگزارى كنيد، [نعمت] شما را افزون خواهم كرد. سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 7
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
19.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
در میخانه گشایید به رویم، شب و روز
که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم
📍 بعد سالگرد امام خمینی(ره) چه باید کرد؟❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رویَ حسین ابن یزید عَن اَبِي الحَسَنِ الرِّضا صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِ قالَ:
«أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ تَعَالَی فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ تَعَالَی كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسِيرُ مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نَعَّمَ أهْلَهْ»
ترجمه: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده؛ پس به درستی که هر کس به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق گمان خوب و حسن ظن با او عمل و رفتار می کند.
شرح: روایت را حسین ابن یزید است نقل میکند از امام هشتم صلوات الله علیه، می گوید: روایت نسبتا مفصّلی است، بخشیش را من خواندم که رفته خدمت امام هشتم، و آن جا یک مقدار به قول ما، گله مندی کرده از دست تنگی مادّیاش به اصطلاح ما، من دیگر، چون نخواستم خیلی بخوانم، جملاتی که اساسی بود، خواندم.
حضرت رو میکنند بهش، میفرمایند به این که: گمانت را به خدا نیک بکن. فهمیدی؟! احساس کرده بود که مثل این که نعوذبالله، مثلاً فرض کنید، خدا نخواسته به این که مثلاً این در سعه باشد.«اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ تَعَالَی» گمانت را به خدا خوب بکن.
«فَاِنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللهِ تعالی» هر کسی که گمانش به خدا نیک باشد، به خدا خوش گمان باشد به قول ما، آن جا «کانَ الله ُعِندَ ظَنِّهِ» خدا با همان ظن و گمانش به او عمل می کند. اگر به خدا خوشبین بودیها، با همان خوش بینیاش با تو رفتار میکند. فهمیدی؟! من یک مثال بزنم، فرض کن آدم یک مقدار گرفتاری پیدا میکند، پیش خودش، نسبت به یک شخصی فکر میکند، او گرهاش را باز میکند. خوش بین است بهش، می رود پیشاش؛ توجّه کنید مثال می زنم، خوش بینی است. حالا این معلوم نیست به این که او آن جا گره را باز کند یا نکند،ها. بنده را مثال زدم. تو به خدا خوش بین باش، گرفتاری و چیزی هم داری بهش بگو؛ امّا با خوش بینی بگو. خدا با همان خوش بینیت با تو رفتار میکند. خوب دقّت کنید.
بعد؛ جمله بعدی: «وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ» اگر کسی این، خشنود باشد از خداوند؛ به این که فرض کنید از نظر روزیاش آن جور که او میخواسته، بهش نداده، فهمیدی؟! اما این را بدان در مقابلش هم هست. « قَبِلَ مِنهُ الیَسیرَ مِنَ العَملَ» فهمیدی؟! از آن طرف هم از تو اعمال کمات را که برای او انجام میدهی، قبول میکند. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟! همان واجباتت را انجام بده، مستحبّات را هم چی؟! نمیخواهد انجام بدهی، همه را قبولش میکند. قبولی عمل، خیلی بالاست،ها این را بهتان بگویم. قبولی خیلی به قول ما، از نظر سطحش بالاست که خدا قبول کند اعمال آدم را. توجّه کنید!
جمله بعد: «وَ مَن رَضِيَ بِالیَسیرَ مِنَ الحَلالُ» اگر کسی این، رضایت بدهد، به چی؟ به مال حلال؛ اما مال حلال زیاد نباشد، گوش میکنید چه میگویم؟ کم باشد. این جمله، جمله زیبای است. «خَفَّتْ مَئُونَتُهُ» میفهمی یعنی چی؟ هان! اگر به تو کم داد، ها! از آن طرف هم خرجهایت را هم کم میکند. آی آی! این خیلی نکته است تویش.فهمیدی؟! پول با پارو برود هوا، از آن طرف، یک گره که تمام عالم جمع بشوند، نتوانند باز کنند. حاضری میلیاردها بدهی؛ ولی درست نمیشود. یک مرضی میآید؛ خودت, بچّهات, همین جور دارم میگویم که قشنگ جا بیفتد تو ذهنت ، فهمیدی؟! یا مشکلات دیگر، گوش کنید چه میخواهم بگویم، هیچ تعارف نداریم. «وَ مَن رَضِيَ بِالیَسیرَ» گوش میکنی؟ «مِنَ الحَلالُ» فهمیدی؟! راضی باشی. حلال به دستت رسید، کم، یک مقدار که زندگیت بگذرانی. شد؟! راضی باشی، «خَفَّت مَئُونَتُهُ» خرجاش را کم میکند.، فهمیدی؟ «وَ نَعَّمَ اَهلَه» میفهمی یعنی چی؟ فراخی، گشایش می دهد به آن کسانی را که نان خور او هستند. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ که فشار رو تو نگذارند، خجالت بکشی پیششان.
بحار الأنوار ،ج75، ص 343
*این روایت را در صوت، این طور بیان فرمودند: روا حسین ابن یزید...: اَحسَنُ ظنَّ بالله تعالی... بالله تعالی ...کان الله ُ... وَ مِنَ الرَضِیَّ بِالقَلیلِ مِنَ الرِزقَ قَبِلَ مِنهُ الیَسیرَ مِنَ العَملَ وَ مَن رَضيَ بِالیَسیرَ مِنَ الحَلالُ خَفَّت مَعُؤنَتةُ وَنَعَمَ اَهلَهُ»
الْحُسَيْنُ بْنُ يَزِيدَ دَخَلْنَا عَلَى الرِّضَا (ع) أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسِيرُ مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
39.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رویَ حسین ابن یزید عَن اَبِي الحَسَنِ الرِّضا صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِ قالَ:
«أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ تَعَالَی فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ تَعَالَی كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْيَسِيرُ مِنَ الْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نَعَّمَ أهْلَهْ»
ترجمه: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده؛ پس به درستی که هر کس به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق گمان خوب و حسن ظن با او عمل و رفتار می کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند بهعمل کم رضایت میدهد؟❗️
📌در روایات، به مسئلۀرضایت به کفاف اشاره شده است. امام رضا(ع) میفرمایند: «مَنْ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى بِالْقَلِيلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِيَ اللَّهُ مِنْهُ بِالْقَلِيلِ مِنَ الْعَمَلِ»1️⃣؛ هرکس در امور دنیاییاش به اندازهٔ کفاف از خدا خشنود باشد، خداوند نیز به عمل کم او رضایت میدهد و از او میپذیرد.
امام علی(ع) فرمودند: «اُنظُر إلَى الدُّنْيَا نَظَرَ الزَّاهِدِ الْمُفَارِقِ وَ لَا تَنْظُرْ إلَيْهَا نَظَرَ الْعَاشِقِ الْوَامِقِ»2️⃣. بینش و نگرشت به دنیا نباید مانند نگرش یک عاشق به آن باشد؛ چون آخر کار، جدایی و حسرت است. کسی که عاشق است، هنگام جدایی از محبوب، غصّه دار میشود.
1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص 356
2️⃣غرر الحکم و درر اکلم، ص140
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 خداوند بهعمل کم رضایت میدهد. ؟❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کرامت انسان در زندگی به حد کفاف بودن است ❗️
📌امام صادق(ع) علایم مؤمن را اینگونه میشمارند: «الْمُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَكْسَبُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِيرَتُهُ وَ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ»1️⃣؛ مؤمن کسی است که کسبش پاکیزه و خُلقش نیکو و رفتارش صحیح است و اضافهٔ مال خود را انفاق میکند. این بخش، مربوط بود به قسمت اوّل کلام امام رضا(ع) پیرامون متعبّدی که در جهت برخورداری از ثواب آخرت، قناعت میکند.
در قسمت دوّم که امام رضا(ع) جنبهٔ انسانی مسئله را مطرح کرده و فرمودند: «أَوْ كَرِيمٌ مُتَنَزِّهٌ عَنْ لِئَامِ النَّاسِ»2️⃣، منظور این است که روح انسانی و کرامت طبع انسان کریم، باعث قناعتپیشگی او میشود. جمع کردن مال، زحمت بسیاری دارد؛ چرا که فرد باید تملّق دیگران را بگوید و نزد افراد فرومایه تحقیر شود تا بتواند بیش از کفاف را به دست بیاورد؛ لذا حضرت(ع) میفرمایند: که کرامت انسانی هم اقتضا میکند که انسان در زندگی خود به حدّ کفاف بسنده کرده و زیادهطلبی نکند. امام هشتم(ع) میفرمایند: قناعت ناشی از دو بُعد الهی و انسانی میشود.
1️⃣الكافي، ج 2، ص 235- وسائلالشیعه، ج 15، ص189- بحارالأنوار، ج 64، ص293
2️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص349
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 کرامت انسان در زندگی به حد کفاف بودن است ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_5
🏷 جلسه بیست و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 خداوند منافقین را لعن میکند❗️
📌در روایتی مُحَمَّدِ بْنِ فُضَيْلِ نقل میکند:«كَتَبْتُ إِلَيْهِ أَسْأَلُهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ»؛ نامهای به امامرضا(ع) نوشتم و از ایشان در مورد مسئلهای سؤال کردم. نمیگوید: مسئله چیست، امّا از جواب به دست میآید که سؤال چه بوده است؛ از جواب به دست میآید که سؤالش از نفاق و منافق بوده است. «فَكَتَبَ إِلَيَّ»؛ امامرضا(ع) در جواب من نوشت:«أَنَّ اللَّهَ يَقُولُ»؛ خداوند میفرماید:«إِنَّ الْمُنافِقِينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ...». تا بعد خود حضرت مینویسد:«لَيْسُوا مِنْ عِتْرَةِ رَسُولِ اللَّهِ»؛ خیال نکنی که آنها از عترت پیغمبر(ص) بودند، «وَ لَيْسُوا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»؛ مؤمن نبودند، «وَ لَيْسُوا مِنَ الْمُسْلِمِينَ»؛ به صراحت و وضوح میفرماید که باطناً کافر بودند. «يُظْهِرُونَ الْإِيمَانَ»؛ در ظاهر میگفتند: ما مسلمان و مؤمنیم، ولی «وَ يُسِرُّونَ الْكُفْرَ»؛ در باطن، کفرشان را پنهان کرده بودند. «وَ يُسِرُّونَ الْكُفْرَ وَ التَّكْذِيبَ»؛ آنها دروغ میگفتند، «لَعَنَهُمُ اللَّهُ»1️⃣؛ خدا هم لعنشان میکند.
1️⃣تفسیر العیاشی، ج1، ص 282 - بحار الأنوار، ج69، ص، 175
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 خداوند منافقین را لعن میکند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 چه کسانی کمال مروّت، جوانمردی و از خود گذشتگی دارند. ❗️
📌امامرضا(ع) از آبای گرامیشان نقل میکند که پیغمبراکرم(ص) فرمودند:«مَنْ عَامَلَ النَّاسَ فَلَمْ يَظْلِمْهُمْ وَ حَدَّثَهُمْ فَلَمْ يَكْذِبْهُمْ وَ وَعَدَهُمْ فَلَمْ يُخْلِفْهُمْ فَهُوَ مِمَّنْ كَمَلَتْ مُرُوَّتُهُ وَ ظَهَرَتْ عَدَالَتُهُ وَ وَجَبَتْ أُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَتْ غِيبَتُهُ»؛کسی که با مردم رفتارش این چنین باشد که وقتی با آنها دادوستد میکند- اگر منظور از «مَنْ عَامَلَ النَّاسَ» 1️⃣ معاملات باشد- یا در هر نوع برخورد، تماس و رابطهای که دارد، این چنین است که در روابطش با مردم هیچ گاه نسبت به آنها ستم نمیکند. وقتی با آنها سخن میگوید، دروغ نمیگوید. آنگاه که به آنها وعده میکند، از آن تخلّف نمیکند. او از کسانی است که کمال مروّت، جوانمردی و از خودگذشتگی را نشان داده و عدالتش آشکار شده است و برادری نسبت به او حتمی است، که اخوّت ایمانی باشد و حرام است که انسان نقص و عیب او را پشت سر و در غیابش بگوید.
1️⃣عيون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص 30 - بحار الأنوار، ج72، ص 252 و ج85 ص35
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #صدق_و_نفاق
🏷 جلسه یازدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 چه کسانی کمال مروّت، جوانمردی و از خود گذشتگی دارند. ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #صدق_و_نفاق
🏷 جلسه یازدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شفاعت برای نقص عمل است نه اعتقاد❗️
📌حال به روایتی که از امامرضا(ع) نقل شد بر میگردم؛ پیامبراکرم(ص) فرمودند: «وَ مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِشَفَاعَتِي فَلَا أَنَالَهُ اللَّهُ شَفَاعَتِي»، اگر کسی ایمان به شفاعت من نداشته باشد شفاعت من شامل او نمی شود. این جنبۀ درونی و اعتقادی است. البته عمل هست ولی محور و عمده امور اعتقادی است. سپس حضرت فرمودند: «ثُمَّ قَالَ(ع) إِنَّمَا شَفَاعَتِي لِأَهْلِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِي»1️⃣. حضرت با این عبارت توجّه به این مطلب دادند که شفاعت مربوطبه نقص عملی است نه نقص اعتقادی. وقتی میفرماید شفاعت من برای اهل معصیت کبیره از امّت من است منظور امّتی است که نقص اعتقادی ندارند و تنها نقص عملی دارند. انکار شفاعت در رابطۀ نقص اعتقادی که امر مستدلی است. پیامبر اکرم(ص) شفیع است و شفیع به معنای حقیقی اوست؛ زیرا او به تمام معنا انسان کامل است و اوست که دست ناقص ها را میگیرد امّا برای آنهایی که از نظر اعتقادی همسو نبوده و مقتضی در خودشان نیست فایده ندارد، مثل بیماری می مانند که دارو روی آنها اثر نمیکند، زمینۀ شفاعت در آنها از بین رفته است.
1️⃣ عیون اخبار الرضا(ع)، ج1، ص 136 - بحارالأنوار، ج8، ص34
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #شفاعت_در_مواقف
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 شفاعت برای نقص عمل است نه اعتقاد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #شفاعت_در_مواقف
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 ما همه مدیون امام هشتم هستیم (ع)❗️
📌روایتی از امام هشتم(ع) نقل شده که فرمودند: «إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نَرَى وَعْدَنَا عَلَيْنَا دَيْناً كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ»1️⃣. ما اهل بیتی هستیم که اگر وعدهای به کسی دادیم، آن را دِین خودمان میبینیم و به آن ملتزم هستیم؛ همانطور که پیغمبراکرم (ص) نیز اینگونه بود.
از امام هشتم(ع) وارد شده که حضرت به کسانی که مزار او را زیارت کنند، وعده دادهاند که در حسّاسترین موقعیّتها به داد ایشان برسند. ما دنیا و آخرتمان را مدیون امام هشتم(ع) هستیم. یکی از نعمتهای بزرگ الهی برای ما این است که موفّق شدیم مزار او را زیارت کنیم. همهٔ ما کموبیش مدیون امام رضا(ع) هستیم. با این حال، حضرت میفرماید: من مدیون شما هستم که آمدید مرا زیارت کردید! امّا من جواب میدهم قربانت بروم! یا امام هشتم!(ع) چرا شما مدیون ما باشی؟! ما همه مدیون شما هستیم؛ هم در دنیا و هم در آخرت.
1️⃣ بحارالأنوار، ج 75، ص 339- مستدرک الوسائل، ج8، ص458
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_دعا
📕 #دعا_5
🏷 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 ما همه مدیون امام هشتم هستیم (ع)❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_دعا
📕 #دعا_5
🏷 جلسه بیست و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَنِ عَلِیِّ اَبنِ موسی الرّضا عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ:
«أَفْضَلُ الْمَالِ مَا وُقِيَ بِهِ الْعِرْضُ وَ أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ»
ترجمه: در میان مال ها و دارایی ها مال و ثروتی که بهتر است که آبروی انسان را حفظ کند؛ و بهترین عقل و فهم و شعور، آن است که انسان به واسطه آن خودش را بشناسد.
شرح: روایت از امام هشتم صلوات الله علیه، منقول است که فرمودند: در بین اموالی که انسان دارد، بهترین مالاش، آن مالی است که به وسیله او آبرویاش را حفظ کند. «اَفضَلُ المالِ ما وَقی بِهِ العِرضُ» این را خوب دقّت کنید. یک عده، آبرویشان را میریزند که مال بدست بیاورند، خیلی این، خدمتتان عرض شود، پَستی میخواهد، هیچ تعارف ندارد. من این را میخواستم بگویم. فهمیدید؟! از آبرویاش مایه میگذارد که مال بدست بیاورد، این خیلی پَست است این، و حال این که از عکس باید باشد، باید با مال، آبرویاش را حفظ بکند. این جمله را دقّت کنید. البته این جا در ربط با چیز به اصطلاح، من عِرض را به معنای آبرو گرفتم. حالا این بخَش را، به این بُعدش را گفتم. بله آن مال با فضیلت است که باهاش، آبرویش را انسان حفظ کند.
دوم: «وَ اَفضَلُ العَقلِ مَعرِفةُ الاِنسانِ نَفسَهُ» آن ادراکات عقلانی انسان، حالا جایاش این جا نیست؛ چه نظریاش، چه عملیاش باشد، آن شعور و فهمی است که انسان با او، خودش را شناسایی کند، نمیگوید خدا را. خوب دقت کنید، گرچه کمی چیزه؛ بفهمید شماها این ها را. فهمیدی؟
«وَ اَفضَلُ العَقلِ»می فرماید: «مَعرِفةُ الاِنسان ِ نَفسَهُ» خود شناسی؛ نمیگوید خدا شناسی، تعجُّب واقعا، امام هشتم باید بگوید، بهترین عقل، آن است که انسان باهاش خدا را بشناسد. میگوید، خودت را بشناس. حالا چرا؟ این جا چرایش را حالا میگویم. جهتاش این است: اگر انسان در یک بُعدش، خودش را بشناسد، بعد خدا را میشناسد. خود شناسی، انسان را به خدا شناسی میرساند. تعجّب کردید؟
البته ما روایت هم داریم، نه این که نداریم. «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» حالا دیگر مجبور شدم روایتاش را هم بخوانم. اگر خودت را شناختی، پروردگارت را میشناسی. رب، میگوید. میفهمی یعنی چی؟ بنشین، یک کمی فکر کن، ببین، چی کار از دست تو برمیآید. فهمیدی؟ وقتی فهمیدی هیچ کارهای؛ میفهمی، یک، یک کارهای بوده، تو را این جور درستت کرده، آخه بیچاره! فهمیدی؟ اوست، دارد تو را میگرداندت. فهمیدی؟! اشتباه ما این است. من گاهی توی بحثهایی که داشتم گفتم. گفتم، یکی از اشتباهاتی که ماها میکنیم این است، خب البته، یک بُعْد شکمیاش بروم، چارهای هم ندارم. و آن این است که ما خیال میکنیم، رازقِ خودمان هستیم. برو عمو! دنبال کارت. تو که خالق خودت نیستی تا رازق خودت باشی بیچاره. فهمیدی چه میگویم؟! آنی که خالق است، رازق است. وقتی فهمیدی هیچ کارهای، میفهمی یک کارهای هستش دیگر، راه به او پیدا میکنی؛ بعد میروی به سمت او آنوقت. فهمیدی؟!
«اََفضَلُ العَقلِ مَعرِفةُ الاِنسانِ نَفسَهُ» بهترین شعور و درک این است: خودت را بشناسی تو، وقتی خودت را شناختی، فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ بعد خدا. وقتی فهمیدی عاجزی، بیچارهای، هان؟! گاهی از تو یه کارهایی ساخته میشود، که خب؟! بعد میفهمی؟ شد؟! حالا من، این بُعدش را آمدم، خیلی این، تویش حرف دارد. این یک.
دو: می فرماید«اََفضَلُ العَقلِ» این است که خودش را آدم بشناسد. و او این است که در یک رتبهای، و او این است که انسان به عیوب خودش پی ببرد. فهمیدی؟ اگر خودت را شناختی، به عیبهات پی میبری، میروی خودت را اصلاح میکنی. فهمیدی؟! تو خودت را یادت رفته، فهمیدی؟! یک خرده بنشین، ببین چقدر رذیله، توی تو هست. حرص داری، طمع داری، کبر داری، کوفت داری، زهرمار داری این چیزها را داری. فهمیدی چه طور دیگر بگویم، شد؟! شاید به فکر اصلاح خودت بیفتی.
بحار جلد 75 صفحه 352-1
بحار جلد2 صفحه 32-2
قَالَ الرِّضَا (ع)...أَفْضَلُ الْمَالِ مَا وُقِيَ بِهِ الْعِرْضُ وَ أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ...
قَالَ النَّبِيُّ (ص) مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ ثُمَّ عَلَيْكَ مِنَ الْعِلْمِ بِمَا لَا يَصِحُّ الْعَمَلُ إِلَّا بِهِ وَ هُوَ الْإِخْلَاصُ
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
20.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِیَ عَنِ عَلِیِّ اَبنِ موسی الرّضا عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ:
«أَفْضَلُ الْمَالِ مَا وُقِيَ بِهِ الْعِرْضُ وَ أَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ»
ترجمه: در میان مال ها و دارایی ها مال و ثروتی که بهتر است که آبروی انسان را حفظ کند؛ و بهترین عقل و فهم و شعور، آن است که انسان به واسطه آن خودش را بشناسد.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 آهنگ شیطان با اختیار انسان اثر گذاری دارد❗️
📌انسان وقتی که متوجّه خدا بشود در این صورت است که خداوند او را تأیید میکند، نگهش میدارد. ولی اگر به اختیار و انتخاب خودش غفلت کرد از خدا ؛ یعنی سبب خود من هستم، اینطور نیست که شیطان بتواند مرا متوجّه خود کند. دقّت کن آقاجان: اگر یک پرندهای باشد رویش به یک سمت است، کأنَّ این صیّاد تا موقعی که رویش آن طرف است کاری به او ندارد. هرگاه رویش را برگرداند، شروع میکند و آن وقت دون را میریزد و آن آهنگ. ما از روایات و آیات اینطور میفهمیم، یک همچنین وضعی است. نه اینکه تا من رویم آن طرف است باز هم دون بریزد باز هم موج پخش کند، اینگونه نیست. هم آیه این را میگوید و هم روایت این را میگوید. متون اسلامی میگوید. در بحث این صید، اینطوری است، اختیار دست خودم است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 آهنگ شیطان با اختیار انسان اثر گذاری دارد❗️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 #تفسیر 1
🏷 سوره ناس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
📍 نظر رحمت خداوند به بندگان❗️
📌از مهمات این ماه، عمل شب نیمه آن ماه است که سید – قدس الله سره العزیز – در «اقبال» از احمد بن جعفر بن شاذان روایت کرده است که گوید: از رسول خدا مروی است که در ذی القعده شب مبارکی است و آن شب شب پانزدهم آن ماه است که خداوند به بندگان مؤمن خود به رحمت نظر مینماید و به کسی که در آن شب عمل به طاعت خدا کرده باشد اجری معادل اجر یک صد نفر سائحی که چشم به هم زدنی نافرمانی خدا نکرده باشد عطا می فرماید، پس چون نیمهشب شود در نمیماند احدی که از خدا حاجتی بخواهد مگر اینکه خدا به او عطا میفرماید.
عمل در این شب از جهت آنکه مشهور نیست و عمل کننده به آن کم است آن را خصوصیتی است که در غیر آن از اعمال شبهای مشهور نیست و این امر نزد مراقبان امور با اهمیت است، زیرا ذکر در موقع غفلت عموم از مهمات مراقبات است و اجابت آن سریعتر و نزدیکتر به قبول است و اجر آن افزون تر و عظیم تر در نزد خداست، بنابراین، به پاسخ دادن به منادی کرامت خدای – جل جلاله – با کمال جد و شوق مبادرت کن و فرصت را غنیمت شمار و از خواب خود بیدار شو.
📌شبی که حاجتی رد نخواهد شد
شب پانزدهم شب مبارکی است، خداوند نظر رحمت می فرماید بر بندگان مؤمنین خود و کسی که در این شب به طاعت حق تعالی مشغول باشد از برای او باشد اجر صد نفر سائح یعنی روزه دار ملازم مسجد که معصیت نکرده باشد خدا را طرفه العینی چنانکه در روایت نبوی (صل الله علیه و آله و سلم) است پس این شب را مغتنم شمار و مشغول کن خود را به طاعت و عبادت و نماز و طلب حاجات از خدا همانا روایت شده که هر که سؤال کند در این شب حاجتی از خداوند تعالی به او عطا خواهد شد.
📗کتاب کلیات مفاتیح الجنان ترجمه حجت الاسلام و المسلمین حاج سید هاشم رسولی محلاتی
برای این شب عمل خاصی وارد نشده است
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 روایتی از پیامبر اکرم (ص) ️❗️
📌 روایتی است از پیامبراکرم(ص) که میفرماید: «أَوحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَی عِیسَی بنِ مَریَم: عِظْ نَفْسَکَ بِحِکمَتِیٖ»؛ اوّل خودت را با آن پندهایی که به تو دادم، پند بده. چون گفتم که اینها «خداساخته» هستند، بعد هم میآیند و ما را میسازند. ما چون خداساخته نیستیم، اوّل باید خودمان را بسازیم؛ لذا میفرماید: «عِظْ نَفَسَکَ بِحِکمَتِی وَ إِنْ اِنْتَفَعتَ فَعِظِ النَّاسَ»؛ اگر پند گرفتی و از نظر درونی، ساخته شدی، برو دیگران را بساز، «وَ إِلَّا فَاستَحیِی مِنِّی»1️⃣؛ وگرنه از منِ خدا خجالت بکش!
در نقل دیگری همین روایت را آورده و میفرماید: «وَ إِلَّا فَاستَحیِی مِنِّی أَن تَعِظَ النَّاسَ»2️⃣، به قول ما مفهوم را در منطوق آورده است و صریحاً میفرماید: اگر خود را نساختی و میخواهی مردم را موعظه کنی، از منِ خدا خجالت بکش.
پس شرط تأثیر، این است که در هر سه بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی، اوّل خودت را بسازی و سپس شروع به ساختن دیگران بکنی.
1️⃣مجموعۀورّام، ج 1، ص 239
2️⃣ ارشادالقلوب، ج 1، ص 112
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 روایتی از پیامبر اکرم (ص) ️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 کوری، عصا کش کور دگر شود. ️❗️
📌روایتی است از امام صادق(ع) که حضرت میفرماید: «فِی حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ(ع): یَا ابْنَ آدَمَ!» ؛ ای فرزند آدم! «كَیْفَ تَتَكَلَّمُ بِالْهُدَىٰ وَ أَنْتَ لَا تُفِیقُ عَنِ الرَّدَىٰ؟»1️⃣؛ چطور میخواهی با سخنانت دیگران را هدایت کنی، درحالیکه خودت هنوز از سقوطی که کرده ای، بیدار نشده ای؟!
سخنان امام علی(ع). حضرت میفرماید: «كَیْفَ یَهْدِی غَیْرَهُ مَنْ یُضِلُّ نَفْسَهُ؟»2️⃣؛ کسی که خودش گمراه است، چگونه میتواند دیگری را به راه بیاورد؟! خودم راهِ خودم را بلد نیستم، حالا یکی دیگر را هم میخواهم هدایت کنم؟! کوری، عصا کش کور دگر شود. حضرت در جای دیگری میفرماید: «كَیْفَ یَنْصَحُ غَیْرَهُ مَنْ یَغُشُّ نَفْسَهُ؟»3️⃣؛ کسی که به خودش خیانت کرده است، چگونه میتواند برای دیگری خیرخواهی بکند؟ میخواهی نسبت به این شخص امانتداری کنی، درحالیکه به خودت خیانت کرده ای! این، نشدنی است. تعبیراتی را که در روایات آمده، میتوان در قالبهای مختلف مطرح کرد:
ذات نایافته از هستی بخش
کِی تواند که شود هستی بخش
تو خودت خوابی؛ چطور میتوانی دیگری را بیدار کنی؟! خفته را خفته کِی کند بیدار؟!
1️⃣بحارالأنوار، ج 14، ص 36
2️⃣غرر الحکم و درر الکلم، ص 95
3️⃣ غرر الحکم و درر الکلم، ص 518
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 کوری، عصا کش کور دگر شود. ️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
‼️توصیه های حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) برای حجاج بیت الله الحرام:
1️⃣- ابتدای شروع سفر در هواپیما:
صلوات 100 مرتبه،❕ تکبیر 100 مرتبه، یا ابالحسن الرضا (علیه السلام) 100 مرتبه، ❕بسم الله الرحمن الرحیم 11 مرتبه، آیة الکرسی 1 مرتبه، ❕خواندن سورۀ توحید به 6 جهت (بالا، پائین، جلو عقب، سمت راست و سمت چپ)، ❕تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)
2️⃣- قبل از احرام (اشخاصی که مدینه اول هستند در مدینه) استغفار زیاد❗️
بعد از احرام صلوات زیاد❗️
3️⃣- در همان ابتدای ورود به مسجدالحرام قبل از این که اعمال عمره تمتع را شروع کنی دو رکعت نماز بخوان و بعد به زیر ناودان طلا برو و سر به کعبه بگذار و همین طوری که من می گویم با صفا با خدا حرف بزن. یک صلوات بفرست و استغفار کن بعد دوباره صلوات بفرست و بگو خدایا به گردن هر کسی حق اخلاقی دارم اگر به من فحش داده یا تهمت زده و غیبت کرده من از همه گذشتم و گفتند از اعماق دلت و جگرت از همه بگذر. یک مختصری نشان بده و خروارها بگیر. بعد بگو خدایا من که بنده کوچک تو هستم از همه کسانی که به من بد کردند گذشت کردم. خدایا من به تو بد کردم تو هم بیا از من بگذر سپس فرمودند این کار را بکن بعد برو طواف کن و ببین که چقدر احساس سبکی می کنی.
4️⃣- برای هر کدام از این حضرات هفت دور طواف و دو رکعت نماز به ترتیب به نیّت:
1)حضرت عبدالمطلب(علیه السلام) —- 2) حضرت عبدالله (علیه السلام) —— 3) حضرت آمنه (سلام الله علیها) —- 4) حضرت ابوطالب (علیه السلام) —- 5) حضرت فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها)
5️⃣- در مدینه قرائت قرآن را شروع کن و سعی کن یک قرآن در مدینه و یکی در مکه ختم کنی که در این زمینه روایت هم داریم. اگر مقدور نشد در مدینه شروع کن و در مکه آن را تمام کن ثواب آن را حتماً به 14 معصوم هدیه کن.
در مدینه رفتی به پیامبر بگو شما از زمان جاهلیت به محمد امین معروف بودی و شما را به عنوان امانتدار میشناختند، من دینم را به شما امانت می دهم تا در روزی که به آن محتاجم یعنی شب اول قبر به من برگردانید.
_-----التماس دعا-----_
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir