eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
620 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
۷. دلیل نامگذاری ابلیس به ابلیس امام رضا علیه السلام فرمود: نام ابلیس حارث است و معنای سخن خداوند یا ابلیس! یعنی ای نافرمان است و بدین دلیل ابلیس نامیده شد که از رحمت پروردگار ناامید (ابلس) و مأیوس شد. 📚 معانی الاخبار، ص ۱۳۸. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۸. ريشه تكبر ابليس تعصب و غضب بود حسین بن سعید از فضالة بن ایوب از داود بن فرقد از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمود: از خشم بر حذر باش که آن کلید تمام بدیهاست و فرمود: شیطان همراه فرشتگان بود و فرشتگان او را یکی از خود می‌پنداشتند، اما خداوند می‌دانست که او از ایشان نیست. هنگامی که خداوند به او فرمان داد تا به آدم سجده کند تعصب ورزید و خشمناک شد و خداوند آن چه را درون او بود به وسیله تعصب و خشم نمایان ساخت. 📚 الزهد، ص ۲۶، ح ۶۱. ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
۹. دلیل نام گذاری حضرت آدم علیه السلام به آدم از یزید بن سلام روایت شده است که او گفت: به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کردم: مرا در باره آدم علیه السلام آگاه ساز که (چرا آدم نامیده شد؟) حضرت فرمود: چرا که او از گِل زمین و ادیم آن (یعنی سطح آن) آفریده شد. عرض کردم: آدم علیه السلام از همه خاکها آفریده شد یا از یک خاک؟ فرمود: البته از همه‌ی خاک‌ها؛ چرا که اگر از یک خاک خلق می‌شد، مردم یکدیگر را نمی‌شناختند و همه یک شکل بودند. عرض کردم ایشان در دنیا مثل و مانندی دارند؟ فرمود: خاک همانند ایشان است و گونه‌های سفید و سبز و بور و خاکی و سرخ و آبی دارد و انواع شیرین و شور و خشن و نرم و خرمایی دارد. بدین سبب در میان مردم نرم و خشن و سفید و زرد و سرخ و خرمایی و سیاه خاکی رنگ وجود دارد. 📚 علل الشرایع، ص۴۷۱. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت امام هفتم حضرت موسی کاظم علیه السلام بر پیروان آن حضرت علیه السلام تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🌑 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──▪️🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──▪️🍃❊╌──⊰᯽⊱
۱۰. سجده ملائک بر حضرت آدم علیه السلام در سرزمین کوفه از بدر بن خلیل اسدی از مردی از مردمان شام روایت شده است که وی گفت: امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام فرمود: نخستین جایی که خداوند در آن پرستش شد، پشت کوفه بود. وقتی خداوند به فرشتگان فرمان داد که بر آدم علیه السلام سجده کنند، آنان پشت کوفه به سجده افتادند. 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۵۳، ح ۱۸. ✅ پایان نکات این آیه ✅ 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 🔺 وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ (۳۵) و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، گوارا بخورید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. (۳۵) 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
١. منظور از درختی که خداوند نزدیک شدن به آن را منع کرد علم و جایگاه اهل بیت علیهم السلام بود حضرت امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: چون خداوند عز و جل ابلیس را به خاطر سرپیچی او لعنت کرد و فرشتگان را به خاطر سجده ایشان به آدم و پیروی از خدای عز و جل گرامی داشت به آدم و حوا فرمان داد که به بهشت بروند و فرمود: ای آدم خود و همسرت در بهشت سکونت کن و از هر کجای آن خواهید فراوان بخورید. اما به این درخت نزدیک نشوید یعنی درخت علم که درخت علم محمد و خاندان محمد علیهم السلام بود؛ آنان که خداوند عز و جل با آن درخت ایشان را در میان دیگر آفریدگان خود مخصوص گرداند. خداوند متعال فرمود: به این درخت نزدیک نشوید، یعنی درخت علم که درخت علم محمد و خاندانش است و نه هیچ کس دیگر؛ و تنها ایشانند که به فرمان خدا از آن می‌خورند. و پس از این که پیامبر و حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام غذای خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند، آن چه که خوردند از آن درخت بود و با آن غذا دیگر احساس گرسنگی و تشنگی و خستگی و فرسودگی نکردند. 📚 تفسیر امام حسن عسکری، ص ۲۲۱، ح۱۰۳. 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
۲. دلیل اختلاف مردم نسبت به میوه‌ی درخت ممنوعه امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: و آن درخت در میان دیگر درختان بهشت برتری یافت، چرا که دیگر درختان یک نوع میوه و خوردنی بر خود بار داشتند؛ اما آن درخت و هر چه از جنس آن بود، گندم و انگور و انجیر و عُناب و همه گونه‌های میوه‌ها و بارها و غذاها را بر خود بار داشت که اختلاف حکایت کنندگان در ذکر نام درخت از همین جاست، برخی گفتند: گندم بود. برخی گفتند: انگور بود. برخی گفتند: انجیر بود. و برخی دیگر گفتند: عُناب بود. 📚 البرهان، ج۱، ذیل آیه۳۵ سوره بقره. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📿 میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام و امام سجاد علیه السلام و حضرت ابالفضل العباس علیه السلام مبارک باد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۳. نهی خداوند به حضرت آدم علیه السلام از نزدیک شدن به آن درخت، طمع نکردن به جایگاه اهل بیت علیهم السلام بود امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: خداوند متعال فرمود: «وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ، نزدیک این درخت نشوید» كه بخواهید با آن در پی به دست آوردن مقام محمد (صلی الله علیه و آله) و خاندان او برآیید؛ زیرا خداوند متعال ایشان را به این مقام مخصوص گرداند و نه هیچ کس دیگر را. این درختی است که هر کس به اذن خدا از آن بخورد، بدون این که از کسی بیاموزد علم اولین و آخرین به او الهام می‌شود و هر کس بدون اذن خدا از آن بخورد، از آرزوی خود ناامید می‌شود و پروردگارش را نافرمانی کرده است. «فتکونا من الظالمین» که از ظالمین خواهید شد. چرا که نافرمانی کردید و در پی مقامی برآمدید که خداوند کسی غیر از شما را به آن مخصوص گردانده است. 📚 البرهان ، ج۱، ذیل آیه ۳۵ سوره بقره. ☄ کانال تفسیر روایی قرآن👇 ╔══❖•°🌺 °•❖══╗   @mokhtasarolborhan ╚══❖•°🌺 °•❖══╝
۴. منظور از بهشت در این آیه بهشت در دنیا است حسن بن بسّام روایت کرده است که از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره بهشت آدم علیه السلام پرسیدم، حضرت فرمود: بهشت آدم باغی از باغهای دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می‌کرد و اگر از باغ‌های بهشت جاوید بود هرگز آدم از آن بیرون نمی‌رفت. 📚 علل الشرايع، ص ۳۲۵، ح ۵۵ باب ۳۸۵. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ╭┅─────────┅╮   📿 @mokhtasarolborhan ╰┅─────────┅╯
۵. حرص و طمع منشا نزدیک شدن حضرت آدم علیه السلام به درخت ممنوعه بود محمد بن مسلم بن شهاب روایت کرده است که وی گفت: از حضرت امام باقر علیه السلام پرسیدند: کدام عمل نزد خداوند عز و جل برتر است؟ حضرت فرمود: هیچ عملی پس از شناخت خداوند عز و جل و شناخت رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر از نفرت از دنیا نیست و این شاخه‌های فراوانی دارد و گناه نیز شاخه‌هایی دارد. 1⃣نخستین گناهی که بدان خداوند نافرمانی شد تکبر بود و آن گناه شیطان است در آن گاه که سرکشی کرد و بزرگی فروخت و کفر ورزید 2⃣و حرص که آن گناه آدم و حواست در آن گاه که خداوند عز و جل به آن دو فرمود: (فَكُلاً مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا من الظالمين) (و از هر جا که خواهید بخورید (ولی) به این درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران خواهید شد) و آنها رو به چیزی گذاشتند که هیچ نیازی به آن نداشتند و این گونه این خصلت تا روز قیامت درون فرزندانشان راه یافت، چرا که بیشترین خواسته‌های فرزند آدم چیزی‌ است که هیچ نیازی به آن ندارد. 3⃣ سپس حسد و آن گناه فرزند آدم است، در آن جا که به برادرش حسد ورزید و او را بکشت و از آن جا شاخه‌های زن دوستی و دنیا دوستی و مقام دوستی و رفاه دوستی و حرف دوستی و برتری و ثروت دوستی سر برآورد که هفت خصلت شد و این هفت خصلت همگی در دنیا دوستی جمع آمد. از این روست که پیامبران و دانایان پس از آگاهی از این امر گفته‌اند دوستی دنیا سرچشمه همه گناهان است و دنیا دو گونه است دنیایی که در حد بسندگی است و دنیایی که نفرین شده است. 📚کافی، ج ۲، ص ۲۳۹ ، ح ۸. ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄