19.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت عباس(علیهالسلام)
#محرم
#محرم_الحرام
#امام_حسین
#اباعبدالله_الحسین
#اباالفضل_العباس
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز #یک_صفحه_قرآن بخوانیم
🔹 امروز؛ صفحه صد و یک قرآن کریم
سوره مبارکه النساء
✏️ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای:
هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ
لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ وَلِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْحَسَنِ
وَالْحُسَيْنِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ
#السلامعلیڪیاقمربنےهاشم🖤
@mola_amiralmomenin_as
در بین این شب ها شب تو فرق دارد
چون بین ما اصلا تب تو فرق دارد
از پرچمی که روی دوشت فخر میکرد
معلوم شد که منصب تو فرق دارد
مثل علی مرد خدا مرد دعایی
در سجده یارب یارب تو فرق دارد
عباسیون را به بصیرت می شناسند
آقا اصول مکتب تو فرق دارد
تو پیر عشقی میر عشاق الحسینی
با کل عالم مذهب تو فرق دارد
با دست دادن عشق را اثبات کردی
طرز بیان مطلب تو فرق دارد
وقتی که زانو میزنی در پای محمل
یعنی رکاب زینب تو فرق دارد
در دست هایت آب بود اما نخوردی
از تشنگی زخم لب تو فرق دارد
وقتی به تو آقا به نفسی انت را گفت
در آسمان جبرئیل فورا مرحبا گفت
(شاعر: سید پوریا هاشمی)
#محرم
@mola_amiralmomenin_as
✔️تاسوعا
📎 روز نهم ماه محرّم. تاسوعاى سال 61 هجرى امام حسين و يارانش در محاصرۀ نيروهاى كوفه بودند.
📎روزى بود كه آب را به روى اهل بيت و ياران امام بسته بودند، راهها همه تحت كنترل بود تا كسى به امام نپيوندد.
📎تهديدهاى سپاه عمر سعد، جدّىتر و حالت تهاجمى آنان به سوى خيمهها بيشتر مىشد.
📎عصر روز پنجشنبه تاسوعا، ابن سعد با دستورى كه از ابن زياد دريافت كرده بود، آمادۀ جنگ با حسين «ع» شد.
📎گروهى از سپاه كوفه به سوى خيمهگاه امام تاختند.
📎امام كنار خيمهاش نشسته و به شمشير تكيه داده بود. زينب، صداى همهمۀ مهاجمان را شنيد.
📎امام را (كه خواب، چشمانش را ربوده بود) بيدار كرد.
📎سيد الشهدا، خوابى را كه آن لحظه ديده بود نقل كرد كه رسول خدا «ص» به او فرمود:
پيش ما مىآيى.
📎حسين «ع» برادرش عباس را همراه جمعى جلو فرستاد تا از هدف مهاجمان آگاه شوند.
📎چون فهميدند كه به قصد جنگ يا گرفتن بيعت آمدهاند، به دستور امام، آن شب را مهلت طلبيدند تا به عبادت و نماز بپردازند. و درگيرى به فردا موكول شد.
🗞(حياة الامام الحسين، ج 3، ص 161.)
📎 امام صادق «ع» دربارۀ محاصره شدن سيد الشهدا در روز عاشورا فرموده است:
🔘 «تاسوعا روزى است كه حسين «ع» و اصحاب او در كربلا محاصره شدند و سپاه شاميان بر ضدّ آنان گرد آمد. ابن زياد و عمر سعد نيز از فراهم آمدن آن همه سواران خوشحال شدند و آن روز، حسين «ع» و يارانش را ناتوان شمردند و يقين كردند كه ديگر براى او ياورى نخواهد آمد و عراقيان نيز او را پشتيبانى نخواهند كرد.»
🗞(سفينة البحار، ج 1، ص 124.)
#محرم
#تاسوعا
#اباالفضل_العباس
@mola_amiralmomenin_as
✔️تاكتيك هاى نظامى، تبليغى در #نهضت_عاشورا
#بخش_اول
🔘در نهضت عاشورا به يك سرى تاكتيكهاى نظامى و تبليغى بر مىخوريم كه از سوى حسين بن على «ع» انجام گرفته است.
شيوههاى #نظامى بطور عمده يا حالت دفاعى داشته است، يا تهاجمى.
روشهاى #تبليغى نيز بطور عمده جهت آگاهانيدن مردم و پيامرسانى و بهرهبردارى بيشتر از اين حركت بوده است؛ چه آنچه زمان خود آن حضرت و توسط خود او انجام گرفته است، يا پس از شهادتش.
در اينكه آن حضرت در قيام #كربلا بعنوان يك مبارز مسلّط به همۀ فنون رزمى و تاكتيكهاى نظامى و دفاعى و تبليغى عمل كرده است، شكّى نيست.
📎آنچه مطرح مىشود، تنها نمونههايى است كه از تأمّل بر حوادث اين #نهضت به نظر مىرسد و مديريّت شگفت و نظم و تدبير آن حضرت را در آن حادثه كه آميختهاى از احساسات و عواطف و تعقّل است، نشان مىدهد.
🔘تاكتيك هاى نظامى
1-«حفاظت شخصى»:
سيد الشهدا «ع» هنگام ديدار با والى مدينه «وليد بن عتبه» پس از مرگ معاويه، با همراه داشتن گروه محافظ از جوانان بنى هاشم نزد والى رفت.
جمعى از ياران، خويشان و پيروان خود را مسلّحانه همراه برد، در حالى كه شمشيرها را آخته زير لباسها پنهان كرده بودند و به آنان سفارش كرد كه بيرون در بمانند و اگر صداى امام از درون به مدد خواهى بلند شد، به داخل بريزند و طبق فرمان امام، عمل كنند.
📓كامل، ابن اثير، ج 2، ص 530؛ مقتل الحسين، خوارزمى، ج 1، ص 182.
اين تدبير ايمنى را براى پيشگيرى از هر نوع خطر و سوء قصد وليد انجام داد. گروه همراه را تا سى نفر نوشتهاند.
📓مقتل الحسين، خوارزمى، ج 1، ص 183.
2-«گزارشگر اطلاعاتى»:
چون ابا عبد الله «ع» به اتفاق خانواده و همراهان از مدينه به سوى مكّه حركت كرد، برادرش محمد حنفيّه را در مدينه باقى گذاشت تا حركتهاى حكومتى را بعنوان يك گزارشگر اطّلاعاتى به امام خبر دهد و آنچه را در مدينه مىگذرد، بىكموكاست به آن حضرت برساند. او تعبير «عين»(مأمور اطلاعاتى) دربارۀ محمد حنفيّه به كار برده است:«امّا انت فلا عليك ان تقيم بالمدينة فتكون لى عينا عليهم لا تخفى عنّى شيئا من امورهم».
📓بحار الأنوار، ج 44، ص 329؛ اعيان الشيعة، ج 1، ص 588.
#ادامه_دارد
#محرم
@mola_amiralmomenin_as
✔️تاكتيك هاى نظامى، تبليغى در #نهضت_عاشورا
#بخش_دوم
🔘تاكتيك هاى نظامى
3-«خنثى كردن توطئۀ ترور»:
به امام خبر رسيده بود كه يزيد، گروهى را تحت فرمان عمرو بن سعيد اشدق براى ترور يا دستگيرى وى به مكّه فرستاده است. حضرت براى خنثى كردن توطئۀ ترور و نيز براى حفظ حرمت حرم خدا و براى اينكه خونش در مكّه ريخته نشود، حج را به عمره تبديل كرد و روز هشتم ذى حجّه از مكّه خارج شد.
📓(حياة الامام الحسين، ج 3، ص 46؛ موسوعة كلمات الامام الحسين، ص 324.)
4-« جمعآورى اطلاعات»:
از آنجا كه آگاهى از وضعيّت دشمن و مردم هوادار، در تصميمگيريهاى يك پيشوا نقش مؤثّر دارد، سيد الشهدا «ع» پيوسته مىكوشيد از اوضاع داخلى كوفه اطلاعات كافى داشته باشد.
اين اطلاعات را از جمله از راههاى زير به دست مىآورد:
الف: استنطاق و پرسش از مسافرانى كه از كوفه مىآمدند و بعنوان شاهدان عينى جريانات، از آنجا خبر مىدادند.
نمونههايى همچون بشر بن غالب كه در ذات عرق با امام برخورد كرد، يا فرزدق در يكى ديگر از منزلگاهها.
ب: مكاتبات و نامهنگارى با پيروان خود در كوفه، بصره و يمن (مناطقى كه در محبّت به اهل بيت، ريشهدارتر بودند) و گزارشهاى مكتوب از اوضاع آن مناطق و حمايت مردمى و نصرت در قيام را جويا مىشدند و حتّى اين آگاهيها را در مواقع لزوم، به سربازان دشمن كه راه را بر او مىگرفتند يا با او به نبرد برمىخاستند، اعلام مىفرمود.
5-«مصادره»:
در مسير راه عراق، كاروانى تجارتى از يمن به سوى شام مىرفت و براى يزيد، اجناس قيمتى مىبرد.
وقتى امام حسين «ع» در منزلگاه تنعيم به آن كاروان برخورد، كالاهاى آن را مصادره كرد تا راه براى وابستگان به يزيد، ناامن شود.
به افراد كاروان هم فرمود: هر كس بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايۀ كاملش را خواهيم داد و با او رفتار خوب خواهيم داشت و هر كس هم بخواهد جدا شود، كرايهاش را تا اينجا مىپردازيم. برخى جدا شدند، بعضى هم همراه امام آمدند.
📓(تاريخ طبرى، ج 4، ص 289؛ حياة الامام الحسين، ج 3، ص 59؛ كامل، ابن اثير، ج 2، ص 547.)
به اين شيوه، هم ضربۀ اقتصادى به حكومت يزيد زد و هم از افراد دشمن، جذب نيرو كرد.
6-«جذب نيرو»:
سيد الشهدا «ع» از هر فرصتى براى جذب نيرو به جبهۀ حق بهره مىگرفت. يكى از آن موارد متعدّد، ملاقاتى بود كه با «زهير بن قين» در منزلگاه زرود داشت.
زهير كه ابتدا از رو به رو شدن با امام، گريزان بود، پس از اين ديدار به امام پيوست و در عاشورا هم حماسه آفريد و شهيد شد.
#ادامه_دارد
#محرم
@mola_amiralmomenin_as
✔️تاكتيك هاى نظامى، تبليغى در #نهضت_عاشورا
#بخش_سوم
🔘تاكتيك هاى نظامى
7-«تصفيۀ نيرو»:
امام حسين «ع» چندين بار در طول راه كربلا با پيشگويى از وضع آينده و شهادت خود و همراهان، افراد بىانگيزه و غير مطيع و دنياپرست را كه به اميد غنيمت همراه شده بودند تصفيه كرد، تا گروه زبده و عاشق شهادت و خالص و برخوردار از انضباط و اطاعت محض از فرماندهى و رهبرى براى حضور در ميدان نبرد بمانند.
در منزلگاه زباله و شب عاشورا، نمونههايى از اين تصفيهها بود. در منزل زباله برخى برگشتند؛ 📓(كامل، ابن اثير، ج 2، ص 549.) امّا شب عاشورا كسى نرفت.
8-«آرايش اردوگاه»:
وقتى در سر زمين كربلا فرود آمد، دستور داد چادرها را نزديك به هم بزنند، طنابهاى خيمهها را از لابهلاى هم بگذرانند، در مقابل خيمهها حضور داشته باشند و با دشمن از يك طرف مواجه شوند، در حالى كه خيمهها سمت راست و چپ و پشت سرشان باشد:📓(مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 99؛ كامل، ابن اثير، ج 2، ص 560.)
9-«سازماندهى»:
امام حسين «ع» صبح روز عاشورا اصحاب را سازماندهى كرد، نماز صبح خوانده شد. زهير بن قين را، فرمانده جناح راست و حبيب بن مظاهر را فرمانده جناح چپ قرار داد، پرچم را به دست عباس سپرد، چادرها را پشت سر خويش قرار دادند، در گودالى كه پشت چادرها به صورت خندق حفر كرده بودند، هيزم و نى ريختند.
گودال، مثل نهر آبى بود كه شب عاشورا براى پيشگيرى از حملۀ دشمن از پشت سر كنده بودند و در آن آتش افروختند.
10-«ايجاد مانع»:
در روز عاشورا، نيروهايى از دشمن مىخواستند از پشت خط دفاعى، از لابهلاى خيمهها حمله كنند (طناب خيمهها يكى از موانع بود) و سه، چهار نفر از ياران امام در آن منطقه به دفاع پرداخته بودند. عمر سعد دستور داد خيمهها را آتش بزنند.😭
امام حسين «ع» فرمود: بگذاريد آتش بزنند (البته خيمهها خالى اصحاب و... بود). در اين صورت ديگر نخواهند توانست از لابهلاى خيمهها بر شما شبيخون بزنند و چنان شد.
اين تاكتيك، حتى در مورد انتخاب جاى مناسب براى خيمه زدن نيز جلوهگر بود. در قسمتى فرود آمد كه تپههايى داشت و آنها بعنوان موانع طبيعى براى جلوگيرى يا كنترل حملۀ دشمن از سمت چپ قرارگاه امام بود.
حفر خندق در پشت خيمهها و آتش افروختن در آنها نيز بعنوان ايجاد مانع به كار گرفته شد.
#ادامه_دارد
#محرم
@mola_amiralmomenin_as