eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3هزار ویدیو
184 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘وظايف مردم در روزگار غيبت 🔘استقامت ✔️كسانى نجات مى‌يابند كه در دلشان استوار است 🔷الكافى -با سندش به نقل از مفضّل بن عمر-:شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «مبادا [نام امام زمان را] مشهور كنيد! هان! به خدا سوگند،امام شما سال‌هاى سال از ديده‌ها نهان خواهد شد و شما آزمايش مى‌شويد تا آن جا كه گفته شود:او مُرده يا كشته شده و معلوم نيست به كجا رفته است. و ديدۀ مؤمنان بر او اشك خواهند ريخت و مانند واژگونىِ‌ كشتى در امواج دريا،زير و رو خواهيد شد و تنها،كسى نجات مى‌يابد كه خداوند،[ ما را] از او پيمان گرفته و را در دلش استوار داشته و او را با روحى از خودش تأييد نموده است». 📘الكافى:ج 1 ص 336 ح 3، 📘كمال الدين:ص 347 ح 35، 📘دلائل الإمامة:ص 532 ح 512، 📘بحار الأنوار:ج 52 ص 281 ح 9. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: 🔷 ✔️عالِم (دانا) 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: 🔷منزّه است آن كه سياهىِ تيره و تار، و شب آرام و پايدار، در زمين‌هاى پست و ناهموار و در قلّه‌هاى تيره‌رنگِ به هم نزديك و زنجير وار، بر وى پوشيده نيست، و غرّشى كه رعد در كرانه آسمانْ پديد مى‌آورَد، و برقى كه از ابر مى‌جهد و پراكنده مى‌شود، و برگى كه با وزش بادهاى جهنده و سقوط ستارگان و ريزش باران از آسمان فرو مى‌افتد، بر او پوشيده نيست. اوست كه جاى افتادن هر قطره و جاى قرار گرفتن آن، و جايى كه موران، دانه برمى‌دارند و مسيرى كه آن را مى‌بَرند، و مقدار غذايى كه پشه را كفايت مى‌كند، و آنچه را كه مادينگان در شكم خود دارند، همه را مى‌داند. 📘نهج البلاغة: الخطبة 182 📘بحار الأنوار: ج 77 ص 309 ح 13. @mola_amiralmomenin_as
💠ادامه مباحث مربوط به فراز اول 👇
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#خطبه‌هاى_اميرالمؤمنین_عليه_السلام #خطبه_سوم 🔰#فراز_اول ✔️متن خطبه 🔷به خدا سوگند! او پيراهن
🔰 3_امیرالمؤمنین علی (ع) در گوشۀ خانه 🔘هيچ كس نمى‌تواند ضايعۀ عظيمى را كه بر جهان اسلام از نشستن امیرالمؤمنین على (ع) در گوشۀ خانه وارد شد ارزيابى كند. تنها در بُعد علمى وقتى به نگاه كنيم كه بخشى از خطبه‌ها و نامه‌ها و كلمات قصار آن حضرت را در مدّت كوتاه خلافتش تشكيل مى‌دهد آن هم خلافتى كه مملوّ از حوادث و ماجراهاى دردناك و جنگهاى پى در پى بود، مى‌توانيم حدس بزنيم كه اگر آن 25 سال نيز حضرت على (ع) در ميان امّت بود و مردم از چشمۀ جوشان علم و دانش بى‌پايان او بهره مى‌بردند، چه آثار عظيمى براى مسلمانان جهان بلكه براى جامعۀ بشريّت به يادگار مى‌ماند. ولى چه مى‌توان كرد كه اين فيض عظيم را از مسلمانان و بشريّت گرفتند و ضايعۀ بزرگى كه هرگز قابل جبران نيست در تاريخ روى داد. @mola_amiralmomenin_as
🔰 4_چرا امیرالمؤمنین علی (ع) مسألۀ را طرح مى‌كند؟ 🔘بعضى چنين مى‌پندارند كه آيا بهتر نبود امام (ع) اصلا به سراغ مسألۀ خلافت كه مربوط‍‌ به گذشته بود نمى‌رفت و آن را به دست فراموشى مى‌سپرد مبادا منشأ اختلاف بيشترى در ميان مسلمانان گردد؟! ⁉️ ✔️نظير همين سخن، امروز هم از سوى گروهى مطرح است و به مجرد اين كه سخن از خلافت بلا فصل على (ع) به ميان آيد مى‌گويند براى حفظ‍‌ وحدت مسلمين سكوت كنيد و اين گونه مسائل را به فراموشى بسپاريد، ما امروز با دشمنان بزرگى رو به رو هستيم و پرداختن به اين مسائل ما را در مبارزه با دشمنان مشترك تضعيف مى‌كند، اصولا اين گونه بحثها چه فايده‌اى مى‌تواند داشته باشد در حالى كه پيروان هر يك از مذاهب تصميم خود را گرفته و به راه خويش مى‌روند و بسيار بعيد به نظر مى‌رسد كه ادامۀ اين گونه بحثها سرچشمۀ اتحاد تازه‌اى شود.⁉️ 💠در پاسخ اين سؤال لازم است دو نكته را يادآور شويم: 🔹الف - واقعيّتهاى موجود هرگز نمى‌تواند حقيقتها را به فراموشى بسپارد. اين يك حقيقت است كه علاوه بر تأكيد شخص پيامبر (ص) بر خلاف على (ع) شايستگى او از هر نظر براى اين امر بيشتر بود، حال چه حوادثى واقع شد كه اين مسأله دگرگون گشت مطلبى جداگانه است. 🔹بنا بر اين على (ع) كه همه جا طرفدار حقيقت بود و با واقعيتهاى موجود كه هماهنگ با حقيقت نبود ستيز داشت حق دارد كه حقايق مربوط‍‌ به خلافت را بعد از رسول خدا بازگو كند تا محققان بعد از قرنها يا هزاران سال بتوانند منصفانه قضاوت كنند و اگر كسانى بخواهند از وضع موجود صرف نظر كرده و به حقايق بينديشند قادر بر اين امر باشند و راه مستقيم را در پرتو تحقيق خود پيدا كنند. 🔹به هر حال هرگز نمى‌توان كسى را از بيان حقيقت باز داشت و به فرض كه بتوانيم، حقّ‌ چنين كارى را نداريم زيرا ضايعۀ بزرگى محسوب مى‌شود چرا كه هميشه واقعيتهاى موجود با حقايق تطبيق نمى‌كند و گاه فاصلۀ زيادى با آن دارد، آنچه هست هميشه به معنى آنچه بايد باشد نيست. 🔷 اسلام به ما مى‌گويد ما بايد به دنبال چيزى باشيم كه بايد باشد. شك نيست كه مسألۀ و بعد از پيامبر خدا (ص) يكى از اساسى‌ترين مباحث دينى ماست، خواه آن را جزء اصول دين بشماريم آن گونه كه پيروان مكتب اهل بيت (ع) مى‌گويند، يا جزء فروع دين، هر چه هست مسأله‌اى است كه از نظر دينى سرنوشت‌ساز مى‌باشد و به هيچ وجه جنبۀ شخصى ندارد و بر خلاف آنچه برخى ناآگاهان مى‌انديشند تنها يك بحث تاريخى مربوط‍‌ به گذشته نيست، بلكه آثار زيادى براى امروز و فردا و فرداها دارد و مى‌تواند در بسيارى از مسائل مربوط‍‌ به اصول و فروع اسلام اثر بگذارد و درست به همين دليل على (ع) در دوران خلافت ظاهريش به طور مكرّر متذكّر اين مسأله شده است. 🔷ب - آنچه مضر به وحدت و اتّحاد صفوف مسلمانان است بحثهاى جنجالى و تعصّب‌آلود و پرخاشگرانه است، ولى بحثهاى علمى و منطقى كه طرفين، حدود و موازين علمى و منطقى را در آن رعايت كنند نه تنها مزاحم وحدت صفوف مسلمانان نيست بلكه در بسيارى از مواقع به آن كمك مى‌كند. @mola_amiralmomenin_as
✔️ 🔰از نامه های امیرالمنین(ع) است كه به دو نفر از سران سپاهش (زياد بن نضر و شريح بن هانى) نگاشته است. ⬅️نامه در يك نگاه 📜اين نامه در واقع بيانگر دو چيز است؛ نخست دستورى است به آن دو فرماندۀ لشكر كه از مالك اشتر پيروى كنند و زير نظر او قرار گيرند و ديگر اينكه اوصافى از مالك اشتر را بيان كرده كه شايستگى او را براى هر فرماندهى نشان مى‌دهد. 🔘متن نامه من مالك بن حارث اشتر را بر شما و بر آنان كه تحت فرمان شما هستند، امير ساختم؛ گوش به فرمانش دهيد و از او اطاعت كنيد. او را زره و سپر محكم خويش سازيد، زيرا او كسى است كه سستى در او راه ندارد و لغزش پيدا نمى‌كند، در جايى كه سرعت لازم است كندى نخواهد كرد و در آنجا كه كندى و آرامش لازم است سرعت و شتاب به خرج نمى‌دهد. 🔵مالک اشتر؛ فرمانده ی لایق 🔹از تعبير امام عليه السلام استفاده مى‌شود كه فرماندۀ لشكر بايد كاملاً از نفرات خود حفاظت كند همچون زره و سپر براى افراد، آن گونه برنامه‌ريزى كند كه ضايعات به حدّاقل برسد و كشته و مجروح كمتر باشد. 🔹نكتۀ ديگرى كه امام عليه السلام در اين چند جمله بيان فرموده ويژگى‌هاى چهار گانه‌اى است كه براى اشتر برشمرده كه اگر در فرمانده‌اى جمع شود، آن فرمانده از هر نظر لايق و شايسته است. 🔹1. اينكه سستى به خرج ندهد و در برابر فشارهاى دشمن و سنگينى برنامه‌هاى جنگى مانند كوه استوار باشد. 🔹2. در محاسبات خود كمتر دچار اشتباه شود، موقعيت نيروهاى خودى و دشمن را به طور كامل ارزيابى كند و مطابق آن برنامه‌ريزى نمايد. 🔹3. در ميدان جنگ مسائلى پيش مى‌آيد كه دقيقه‌ها و ثانيه‌ها در آن سرنوشت‌ساز است و بايد با سرعت هر چه تمام‌تر عمل كرد. فرماندۀ لايق بايد اين دقيقه‌ها و ثانيه‌ها را بشناسد و بر طبق آن موضع‌گيرى كند. 🔹4. به هنگام مبارزه لحظاتى پيش مى‌آيد كه در آن خونسردى و ترك شتاب لازم است؛ مثلاً در جايى كه دشمن تدريجاً به دام مى‌افتد، اگر كار عجولانه‌اى شود از دام بيرون خواهد رفت. در اين گونه موارد بايد خونسرد بود. 🔷به يقين فرماندهى كه اين چهار وصف در او باشد فرماندۀ بسيار با ارزشى است و اين همان چيزى است كه در مالك اشتر به اضافۀ صفات ديگر جمع بود. ✔️امام عليه السلام در چهار موضع ديگر نهج‌البلاغه دربارۀ اين شخصيت والا مقام و بى‌نظير اسلامى كه از وفادارترين دوستان امير مؤمنان عليه السلام بود، بيان فرموده است؛ از جمله در نامۀ 34 و 38 و كلمات قصار شمارۀ 443 و ذيل نامۀ 53 (فرمان مالك اشتر)... @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#نامه‌_های_امیرالمومنین_علیه_السلام ✔️#نامه_سیزدهم 🔰از نامه های امیرالمنین(ع) است كه به دو نفر از
💠به یاد همه فرماندهان شجاع 💠به یاد همه فرماندهان شجاع 💠به یاد 💠به یاد 💠به یاد 💠به یاد فرماندهان شجاع 🔷و به یاد همه مجاهدانی که در راه حق و دفاع از مظلوم از جان و مال خود گذشتند و رستگار شدند... 🥀 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#نامه‌_های_امیرالمومنین_علیه_السلام ✔️#نامه_سیزدهم 🔰از نامه های امیرالمنین(ع) است كه به دو نفر از
⁉️شريح بن هانى حارثى و زياد بن نضر چه کسانی بودند؟ 💠همان گونه كه ذکر شد امام عليه السلام اين نامۀ كوتاه و پرمعنا را براى دو نفر از فرماندهان لشكرى كه به سوى ميدان صفين فرستاده بود مرقوم داشت. 🔷 در مورد نفر اوّل يعنى شريح بن هانى، ابن عبد البر در استيعاب مى‌گويد: ✔️ او از كسانى بود كه جاهليّت و اسلام را درك كرد و از صحابۀ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله محسوب مى‌شود و از بزرگان اصحاب على عليه السلام و ياران نزديك او بود كه در تمام ميدانهاى نبرد با آن حضرت همراهى مى‌كرد. ✔️ذهبى در تاريخ خود آورده است كه او در سال 78 در عصر حجاج شهيد شد در حالى كه يكصد و بيست سال از عمر او گذشته بود و از قاسم بن مخيمرة نقل مى‌كند كه مى‌گويد، من در طائفۀ بنى حارث مردى برتر از شريح بن هانى نديدم. 🔷اما در مورد زياد بن نضر كه دومين فرماندۀ اين سپاه بود مرحوم محقق نمازى شاهرودى در مستدرك علم رجال الحديث مى‌نويسد: ✔️او از اركان اصحاب امير مؤمنان على عليه السلام بود و حضرت او را امير طائفۀ مذحج و اشعريين قرار داده بود و امام عليه السلام او را با شريح بن هانى همراه دوازده هزار نفر به عنوان مقدمۀ لشكر به سوى صفين فرستاد ✔️و از تاريخ طبرى نقل مى‌كند كه امام عليه السلام به مالك اشتر دستور داد زياد بن نضر را فرماندۀ ميمنۀ لشكر و شريح بن هانى را فرماندۀ ميسرۀ لشكرش قرار بدهد و از جمله مأموريتهاى او اين بود كه على عليه السلام او را همراه عبداللّٰه بن عباس براى گفتگوى با فرستاد و در پايان مى‌افزايد: از مجموع اين امور استفاده مى‌شود كه او مردى عالم و با كمال و صاحب ايمان و عدالت بود. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#تمثیلات_مهدوی 🔘آهن آهنى كه براى پل هوايى استفاده مى‌شود، با آهنى كه در يك ساختمان معمولى به كار
🔘 كتاب هميشه مقدمه كتاب كوتاه‌تر از متن اصلى است. از آغاز آفرينش تا زمان مقدمه رسيدن بشر به خيرات وخوبى‌هاى عالم است و حكومت حضرت مهدى(عج) مطابق اصل كتاب آفرينش است؛ بنابراين مدت حكومت امام بسيار طولانى است و نمى‌توان گفت كه با آمدن آن حضرت، عمر بشر و زندگى او به پايان مى‌رسد. ⁉️مگر ممكن است كه بشر چند هزار سال با زحمت فراوان زندگى كند، تا به هدف آفرينش دست پيدا كند و عبوديت همه جا را فراگيرد و دنيا از عدل و داد لبريز گردد؛ اما دنيا به سرعت تمام شود؟ هنگام حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف دنيا زندگى تازه‌اى خواهد يافت و با آمدن او، زندگى شرافتمندانه بشر و رشد و تعالى جوامع بشرى تازه آغاز خواهد شد. 📓برگرفته از کتاب تمثیلات مهدوی_ نوشته حجة الاسلام والمسلمین محسن قرائتی @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#نهج_البلاغه #کلام_مولا #امیر_ملک_سخن #گفتار_حكيمانه @mola_amiralmomenin_as
💠امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: ✔️ تَذِلُّ‌ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ‌ الْحَتْفُ‌ فِي التَّدْبِيرِ. 🔹حوادث و امور، تسليم تقديرهاست تا آنجا كه گاه مرگ انسان در تدبير (و هوشيارى او) است. 💠پيشى گرفتن تقدير و تدبير 🔹اشاره امیرالمومنین عليه السلام به نكتۀ مهمى؛ اين‌كه چنان نيست كه هميشه انسان‌هاى مدير و مدبر پيروز گردند؛ گاه تقديرات همۀ تدبيرات آنها را برهم مى‌زند. 🔷هدف از بيان اين نكته آن است كه گرچه انسان بايد در همۀ امور و عمل كند؛ اما چنين نيست كه از لطف خدا بى‌نياز باشد. 💠خداوند براى بيدار ساختن انسان و شكستن غرور و غفلت او گهگاه امورى مقدر مى‌كند كه بر خلاف تمام تدبيرها و پيش‌بينى‌ها و مقدمه‌چينى‌هاى انسان است تا به او بفهماند در پشت اين دستگاه، دست نيرومندى است كه هيچ‌كس بى‌نياز از لطف و محبت او نيست. 🔷در طول تاريخ گذشته و در زندگى خود بسيارى از اين صحنه‌ها را ديده‌ايم كه گاه افراد بسيار هوشيار و قوى و صاحب تدبير ضربه‌هايى از تدبير و هوشيارى خود خورده‌اند و دست مسيرى جز آنچه آنها مى‌خواستند برايشان فراهم ساخته است. ✔️ هرگز مفهوم اين سخن آن نيست كه انسان دست از تدبير و دقت و بررسى لازم در كارها بردارد و همه چيز را به گمان خود به دست تقدير بسپارد، بلكه شعار ««وَ أَنْ‌ لَيْسَ‌ لِلْإِنْسانِ‌ إِلاّ ما سَعى‌»؛ بهرۀ انسان تنها با سعى و تلاش او ارتباط‍‌ دارد»(نجم: 39) را نبايد هرگز فراموش كند و به تعبير ديگر انسان نبايد از اراده و تقديرات الهى و اين‌كه همه چيز به دست اوست غافل شود و نيز نبايد دست از تلاش و كوشش بردارد. 📗پیام امام؛ آیت الله مکارم شیرزای @mola_amiralmomenin_as