eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.9هزار ویدیو
180 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 ✔️ 🔰از نامه‌هاى امام عليه السلام كه به اشعث بن قيس فرماندار آذربايجان نوشته است. ⬅️نامه در يك نگاه اين نامه عمدتا اشاره به اين نكته دارد كه مقامات و منصب‌ها در حكومت اسلامى وسيلۀ آب و نان افراد نيست بلكه امانتهاى الهى است كه بايد به دقت از آن مراقبت كنند. به همين دليل بايد نسبت به مردم استبداد به خرج ندهند و در مورد بيت المال با احتياط‍‌ تمام گام بردارند. 🔴مقامات كشور اسلام امانت الهى است 📃متن نامه: 📎اين فرماندارى، براى تو وسيلۀ آب و نان نيست؛ بلكه امانتى است در گردنت و (بدان) تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى. تو حق ندارى دربارۀ رعيّت، استبداد به خرج دهى و حق ندارى در كارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى. در دست تو بخشى از اموال خداوند عز و جل مى‌باشد و تو يكى از خزانه داران او هستى، بايد آن را حفظ‍‌ كنى تا به دست من برسانى، اميد است من رييس بدى براى تو نباشم و السلام. 🔴دستور العملى كامل 🗞 جالب اين است كه امام عليه السلام در اين بخش كوتاه از نامه تمام گفتنى‌ها را كه بايد براى يك مسئول سياسى كشور اسلامى بگويد، بيان فرموده؛ 🖊نخست ماهيت منصب او را بيان داشته تا آگاه باشد او تنها يك امانتدار است نه يك زمامدار خودكامه و مالك الرقاب مردم. 🖊سپس به سراغ نخستين چيزى مى‌رود كه دامن زمامداران را مى‌گيرد و آن مسألۀ استبداد رأى و ترجيح دادن تمايلات شخصى بر منافع مردم است. 📌مخصوصاً امام عليه السلام از واژۀ رعيّت در اينجا استفاده مى‌كند كه مفهومش كسانى است كه بايد حال آنها مراعات شود و مصالح آنها را در نظر بگيرند. 🖊سپس به او دستور مى‌دهد كه كارهاى مهم اجتماعى را همچون كارهاى شخصى نشمرد و ابعاد و آثار آن را در جامعه در نظر بگيرد و بدون اطمينان از عواقب آثار آن تصميم نگيرد. 🖊سرانجام به يكى از مهمترين عوامل فساد حكومتها كه مسألۀ اموال و ذخائر كشور است، اشاره مى‌كند و آنرا به عنوان «مال اللّٰه» معرفى مى‌نمايد؛ 📌همان تعبيرى كه از قرآن مجيد گرفته شده كه خداوند متعال دربارۀ بردگانى كه در مسير آزادى قرار دارند دستور مى‌دهد سرمايه‌اى در اختيار آنها بگذارند تا بتوانند كسب و كار كرده دين خود را ادا نمايند؛ مى‌فرمايد: 🔗«وَ آتُوهُمْ‌ مِنْ‌ مٰالِ‌ اللّٰهِ‌ الَّذِي آتٰاكُمْ‌». 🖊سپس او را به عنوان خزانه‌دار اموال الهى نه صاحب اختيار معرفى كرده دستور مى‌دهد از آن مراقبت نمايد تا به دست امام عليه السلام برسد و در ميان حق داران تقسيم شود. 🗞در عين حال در پايان نامه به او اطمينان مى‌دهد كه اگر از مسير حق منحرف نشود امام عليه السلام هرگز با او بد رفتارى نخواهد داشت؛ ولى در عين حال هشدار ديگرى است كه اگر اشعث نصايح سه گانۀ فوق را نپذيرد بايد منتظر عواقب سوء كار خود باشد. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🏴 #نامه‌_های_امیرالمومنین_علیه_السلام ✔️#نامه_پنجم 🔰از نامه‌هاى امام عليه السلام كه به اشعث بن قي
📣ای کاش، مسئولین، نمایندگان مجلس و هر فردی که به دنبال پُست و جایگاه در این مملکت هست، قبل از شروع به هر کاری و قرار گرفتن در هر سِمتی، در این نامه های تفکر و تدقق نمایند... 🍃لعلهم یهتدون🍃
💠امیرالمومنین عليه السلام فرمود: بخل ننگ است و ترس مايۀ نقصان، فقر شخص زيرك را از بيان دليلش گنگ مى‌سازد و آن‌كس كه فقير و تنگدست است حتى در شهر خود غريب است. 🔵موانع و ابزار رشد و کمال 🔷در این حکمت به سه ابزار رشد و کمال و نیز چهار مانع آن اشاره شده است. موانع عبارتند از: 🔸بخل که مایه ننگ است؛ 🔸ترس که مایه نقص و کاستی آدمی است؛ 🔸آسیب اجتماعی فقر و تهی‏‎دستی که باعث می‎شود فقیر به ضعف در گفتار و کندی در بیان دچار شده و حتی بستگان او، همچون غریبه با او رفتار کنند؛ 🔸ناتوانی جسمی و روحی که بلا و آفت بزرگی برای انسان است. 🔷 امام(ع) در فراز پایانی به توصیفِ سه صفت پسندیده یعنی شکیبایی، زهد و خویشتن‏داری پرداخته است که در حقیقت ابزار توانمندی روحی و روانی به شمار می‎آیند و به نوعی موانع پیشین را از بین می‎برد: 🔹 صبر، شجاعت است و ضد ترس؛ 🔹 ثروت حقیقی زهد است که با آن می‏توان از آثار سوء فقر دور شد. 🔹 اگر چه عجز، آفت است و آسیب، اما عاجز و آسیب دیده واقعی کسی است که سپری چون ورع ندارد. 🔵لطائف 🔹منعِم به کوه و دشت و بیابان غریب نیست 🔹هرجا که رفت خیمه زد و بارگاه ساخت ✔️اما: 🔹آن را که بر مراد جهان نیست دسترس 🔹در زاد و بوم خویشتن غریب است و ناشناس @mola_amiralmomenin_as
salavat-3.mp3
395.6K
🏴 امام باقر علیه السلام فرمودند: ✅در ترازوی سنجش اعمال [در قیامت] چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست، کسانی هستند که اعمالشان را در ترازوی سنجش عمل می گذارند، سبک و ناچیز است سپس صلوات بر آن حضرت را بیرون آورده و بر آن می نهند سنگینی می کند و برتری می یابد. 📗(الکافی، ج ‏2، ص 494) @mola_amiralmomenin_as
👈 تحلیل‌گران غربی که رهبر انقلاب روز گذشته به آن‌ها اشاره کردن چه کسانی بودند؟ @mola_amiralmomenin_as
📣📣📣 ___________🍃♻️🍃_____________ . ___________🍃♻️🍃_____________ @mola_amiralmomenin_as
وقت نماز، طواف خانه خدا هم تعطیل است، کار و فعالیت ما چطور؟ @mola_amiralmomenin_as
🏴 ✔️راز و رمز ابتلائات و مصیبت‌ها در حادثه اخیر1⃣ ☑️حجت‌الاسلام ‌ محمدرضا عابدینی؛ استاد سطوح عالی حوزه و کارشناس برنامه ‌ سمت خدا ✔️در روایت داریم که ۲‌فرشته به یکدیگر رسیدند؛ یکی از آنها از دیگری سؤال کرد که کجا می‌خواهی بروی؟ در جوابش گفت خدا من را فرستاده است تا چند ‌ماهی را در یک رودخانه نگهداری کنم؛ چرا‌که فلان پادشاه هوس ماهی کرده است و من باید این ماهی‌ها را حبس کنم تا او بتواند آنها را بگیرد. سپس از فرشته دیگر سوال کرد که تو به کجا می‌روی؟ و او می‌گوید که خدا من را فرستاده‌ که نزد فلان عابد بروم که روزه‌دار است و باید غذایی را که بار گذاشته، کج کنم تا بریزد. ۱ ♦️گاهی در جامعه‌ای کاری دارد پیش می‌رود و نزدیک است که نتایج آن به ثمر برسد اما در این هنگام خداوند سبحان بلا و مصیبتی ایجاد می‌کند تا همین ابتلا، مومنان را از توجه و تمسک به اسباب عادی برتر قرار دهد، چراکه اجر و پاداش فقط دنیا نیست بلکه این انسان مومن باید به نگاه الهی برسد. ♦️با این نگاه، نوع گفتار خدا با ما متفاوت است و خدا با کارهایش با ما سخن می‌گوید. ☑️در روایت داریم که فرج و ظهور حضرت حجت محقق نمی‌شود مگر اینکه انسان‌ها غربال ‌و خالص شوند. باید جامعه به مرتبه تمیز (جداشدن خالص از ناخالص) و تمحیص(پاک‌شدن و خلوص بالاتر) برسد تا استعدادها به فعلیت برسد و هر کدام در جهت خودش آشکار شود و این کار به‌سادگی انجام نمی‌شود بلکه سختی‌ها و بلاها باید بیاید تا سرانجام ناخالصی‌ها از بین برود‌ و افراد به خلوص برسند و همچنین آنهایی که در وجودشان حق و باطل مخلوط است، جدا شوند و آنهایی که خالصی بالاتر دارند، بمانند۲ 🔘 البته نه اینکه آن کسی که مخلوط دارد را بخواهند از دین جدا ‌کنند اما تمیز بین اینها هم لازم است. @mola_amiralmomenin_as
🏴 ✔️راز و رمز ابتلائات و مصیبت‌ها در حادثه اخیر2️⃣ ☑️حجت‌الاسلام ‌ محمدرضا عابدینی؛ استاد سطوح عالی حوزه و کارشناس برنامه ‌ سمت خدا 🔘نگاه الهی به سختی‌ها در روایت داریم که جبرائیل در یک صورت زیبا به پیامبر نازل شد و فرمود که خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌گوید که من به دنیا یعنی اسباب و وسایل مادی وحی کردم که برای مومن قرار پیدا نکند و بر مومن سخت و شدید بگیرد تا گشایش برایش ایجاد نشود و به لقای من برسد. البته این حدیث نمی‌خواهد بگوید که هیچ راحتی برای انسان مومن وجود ندارد بلکه می‌گوید آن راحتی که باعث غفلت شود، مطلوب نیست. ✔️بنابراین اگر دیدیم که خدا در جایی که دارد نتایجی گرفته می‌شود یکباره بلا و سختی می‌فرستد، به این علت است که اگر در آن نتایج فقط نگاه مادی دیده شود، انسان را از خدا می‌کند درحالی‌که باید نتایج مادی به ارتباط با خدا بینجامد و راحتی به الهیت منجر شود. ✔️براساس همین نکته در ادامه روایت می‌فرماید که به دنیا امر کردم که به دشمن من راحت و سهل بگیرد تا او به طرف من حرکت نکند. ✔️لذا اگر سختی آمد برای اینکه این سختی زودتر برداشته شود باید یاد خدا بیشتر شود و هر‌چه این یاد خدا بیشتر شود، سرعت حرکت در برداشتن سختی بیشتر می‌شود و به‌دنبالش راحتی می‌آید که غفلت‌آور نیست. پس وقتی خدا با افعالش با ما صحبت می‌کند و بلا می‌فرستد، این بلا برای جامعه است. 🔘بلا متناسب با توان است نکته دیگر این است که فرستادن بلا براساس توان و استعداد است، لذا وقتی جامعه‌ای دارد به نتایجی می‌رسد و کارها رو به بهبود است و ناگهان خدا این را به هم می‌زند و بلا می‌آید، معلوم می‌شود که این جامعه کشش تحمل این ابتلا را دارد، لذا سردمداران و خواص جبهه حق باید در این مواقع ببینند که خیری در این ابتلا بوده است. اگر این غذای روزه‌دار ریخت، خدا چه قصدی از این کار داشته است؟ ✔️امروز باید ببینیم که این انسان‌های صالح و خدومی که رسالتشان را خدمت به جامعه مومنین می‌دیدند و در این خدمت‌کردن خلوص داشتند، شهادت اینها چه خیر و برکتی داشته است؟ ✔️مثلا یک نگاه این است که بدانیم شهید زنده است و شهدا دست‌اندرکار هستند و بعد شهادتشان نیز به جامعه مدد می‌رسانند. ✔️بنابراین بدانیم که درجه جامعه ما بالاتر رفته است که ابتلائات سخت برایمان می‌آید و هرقدر این درجه بالاتر برود، به‌ظهور نزدیک‌تر شده‌ایم و هر‌چه جلوتر هم برویم ابتلائات سخت‌تر هم خواهد آمد. ✔️در روایت داریم که هنگامی که به ظهور نزدیک می‌شویم، همه ابتلائات قبلی با همه سختی‌هایش دوباره محقق می‌شود. با✔️ این نگاه الهی همه این ابتلائات فعل خداست و با اینکه اینها مصیبت است، اما لطف خفی خدا‌ست؛ در روایت داریم که هیچ بلا و ابتلائی نیست مگر اینکه دورتادور آن را خدا با خیر و برکت احاطه کرده است. البته برای اینکه این احاطه خیر را ببینیم، باید پنجره نگاهمان را تغییر دهیم. @mola_amiralmomenin_as
🏴 ✔️راز و رمز ابتلائات و مصیبت‌ها در حادثه اخیر3⃣ ☑️حجت‌الاسلام ‌ محمدرضا عابدینی؛ استاد سطوح عالی حوزه و کارشناس برنامه ‌ سمت خدا 🔘جبران خطاها همچنین توجه داشته باشیم که گاهی نعمت‌ها بر اثر کوتاهی‌ها از انسان جدا می‌شود و لذا این خطاها را باید جبران کنیم و نسبت به کسانی که خدمتگزار و خالص هستند باید سپاسگزاری ما به‌نحوی باشد که خداوند سبحان بپسندد و کفران نعمت تلقی نشود. 🔘تأیید ویژه از جانب خدا با این نگاه باید امید ما به حرکت کمالی به سمت ظهور بیشتر شود. دشمن ممکن است غافل شود و فکر کند ما در این ابتلائات ضعیف شده‌ایم اما با این نگاه الهی یک قوت و قدرتی فوق قوت و قدرت قبلی به ما داده شده است و نه‌تنها ضعف نیست بلکه یک تأیید ویژه از جانب خداست که می‌خواهد ما را به مرتبه بالاتر و نتایج بالاتر حرکت دهد که ان‌شاء‌الله به‌زودی این نتایج به جامعه مومنین سرازیر خواهد شد و بفهمیم که از کانال وجود این شهیدان این کمالات به ما خواهد رسید. 🔘حضور در عرصه برای بهره بیشتر خود را آماده کنیم برای مرحله بعد که انتخابات است. لذا اگر قرار بود در سال بعد از طریق نتایجی به جامعه مومنین برسد، خداوند تسریع در این نتایج می‌کند تا زودتر واقع شود. لذا دقت کنیم که مطابق رشدی که پیدا کرده‌ایم در این عرصه حاضر شویم تا از نتایج بالاتر آن بهره ببریم. @mola_amiralmomenin_as