eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
181 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️خطاب به مسئولان 🔘امیرالمؤمنین علی علیه السلام: 🔰 همانا پیمان‌ها، قلاده هایی است که تا روز قیامت برگردن است، 🔰هر که آنها را رعایت کند خداوند به او احسان نماید و هر که آنها را بشکند خداوند او فرو بگذارد 🔰و هر که پیمان‌ها را سبک شمارد پیمان‌ها از او نزد آن کس که بر پیمان‌ها تأکید کرده و از خلق خود خواسته است تا آنها را پاس دارند، شکایت برد. 📓بحار الانوار، ج75، ص233 @mola_amiralmomenin_as
🔰معیارهای افراد اصلح از منظر قرآن مجید 1.علم و آگاهی و تعهد و امانتداری « قالَ اجْعَلْنِی عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ » «یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده وآگاهم»(سوره یوسف، آیه 55) ✔️در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است. روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم رییس جمهور، فردی که انتخاب می شود باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند. 2.قدرت و توانمندی « إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ » « خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »(سوره بقره، آیه 247) ✔️در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است. این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت. 3.توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه « الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ» « آن کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا می کنند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.» (سوره حج، آیه 41) ✔️خادم ملت با بهره مندی از فرصت به دست آمده باید در مسیر بندگی خداوند ( اقامه نماز)، برپایی ارزش ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ( امر به معروف) و مقابله با ضد ارزش ها در همه ابعاد ( نهی از منکر ) و توجه به نیازهای جامعه ( ایتاء زکات) گام بردارد. @mola_amiralmomenin_as
🔰معیارهای افراد اصلح از منظر روایات 1. تقوا و پارسایى قال الصادق علیه السلام :« مرد خردمند پارسا را به رایزنى طلب که جز به نیکى سفارش نکند و مبادا با غیر او مشورت کنى؛ چرا که ناپارساى بى‏خرد، [باعث‏] فساد دین و دنیا است». (وسائل الشیعه، ج12، ص 32) 2.خردمندی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند: «با انسان خردمند رایزنى کنید و از رأى او سرمپیچید که پشیمان خواهید شد» (بحارالانوار، ج 72، ص 105) «آن که با خردمندان به شور بپردازد، به راه رشد و موفقیت راهنمایى خواهد شد.» ( همان) 3. تخصص و دانایى «از پیامبر اکرم(ص) پرسیده شد: دوراندیشى چیست؟ فرمود: رایزنى با صاحبنظران و پیروى از آنان». 4.خیرخواهى‏ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مى‏فرمایند: «رایزنى با خردمندِ خیرخواه رشد و میمنت و توفیقى از سوى خدا است...» (همان، ج 72، ص 105) 5.خوف الهى امام صادق(ع) مى‏فرمایند: ««در امورت با کسى رایزنى کن که خدا ترس باشد»(همان، ص 98) 6. آزادگى، دین‏دارى‏، دلسوزى، صمیمیت و برادرى‏ و رازدارى‏ امام صادق(ع) مى‏فرمایند: «مشورت ثمربخش نیست؛ جز آنکه ارکان چهارگانه آن تحقّق پذیرد: 1. طرف مشورت خردمند باشد؛ 2. آزاد مرد دیندار باشد؛ 3. صمیمى و برادرسان بوده باشد؛ 4. او را از راز خود در مسأله مورد رایزنى چنان آگاه سازى که خود آگاه هستى و او این راز را مخفى دارد و کتمان نماید» ( مکارم الاخلاق، ج 2، ص 80) 7.توجه به مردم و برخورد محبت آمیز با آنان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «و همانا مسئولیتی که بر عهده توست وسیله آب و نان نبوده و بلکه امانتی در گردن تو است »( نهج البلاغه، نامه 5) را همواره در نظر دارد و در برابر دیدگان خویش قرار می دهد، نسبت به امور ومشکلات مردم بی تفاوت نبوده و نسبت به آنان محبت خواهد داشت که البته همین مسأله موجب محبوبیت او خواهد شد و این همان فرمانی است که حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند : «مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی » ( نهج البلاغه، نامه 53) @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🏴 #خطبه‌هاى_اميرالمؤمنین_عليه_السلام #خطبه_اول 🔰#خطبه در يك نگاه ♦️🍃اين خطبه از مهمترين خطبه‌ه
🔰 🔷سرانجام عبرت‌انگيز آدم عليه السلام ✔️در بحث گذشته سخن از آزمايش فرشتگان و ابليس بود و در اين جا در واقع سخن از آزمون آدم و سرانجام اين آزمون است. ✔️متن خطبه: سپس خداوند سبحان، آدم را در خانه‌اى سكنى بخشيد كه زندگيش را در آن پر نعمت و گوارا كرده بود و جايگاه او را امن و امان ساخته بود و او را از ابليس و عداوت و دشمنيش بر حذر داشت، ولى (سرانجام) دشمنش او را فريب داد، چرا كه بر او حسادت مى‌ورزيد و از اين كه او در سراى پايدار و همنشين با نيكان است سخت ناراحت بود. ✔️ آدم يقين خود را به شك و ترديد او فروخت و تصميم راسخ را با گفتۀ سست او مبادله كرد، و به خاطر همين موضوع، شادى خود را به ترس و وحشت مبدّل ساخت و فريب شيطانى براى او پشيمانى به بار آورد، سپس خداوند سبحان دامن توبه را براى او گسترد و كلمات رحمتش را به او القا نمود و وعدۀ بازگشت به بهشتش را به او داد و او را به سراى آزمايش (دنيا) و جايگاه توالد و تناسل فرو فرستاد. @mola_amiralmomenin_as
⁉️آيا آدم عليه السلام مرتكب گناهى شد؟! آنها كه ارتكاب گناه را براى انبيا - مخصوصا در اين گونه امور - جايز مى‌شمرند، ابا ندارند كه بگويند آدم مرتكب گناه شد، امّا پيروان مكتب اهل بيت كه معتقدند انبيا از هر گناه و خطايى مصون و محفوظ‍‌ هستند - چه آنچه مربوط‍‌ به باب اعتقادات و تبليغ احكام دين است و چه آنچه مربوط‍‌ به اعمال و كارهاى روزمرّه، چه قبل از نبوّت و چه بعد از نبوّت - معتقدند كه آدم هرگز مرتكب گناهى نشد و نهى خداوند از آن درخت ممنوع، نهى نبود، بلكه تنها كار براى آدم بود، ولى از آنجا كه مقام انبيا مخصوصا آدم كه مسجود همۀ فرشتگان واقع گشت آن قدر والا و عالى است كه حتّى انتظار مكروهى از آنان نمى‌رود، هنگامى كه مرتكب چنين كارى شوند از سوى خداوند شديدا مؤاخذه خواهند شد كه گفته‌اند: «كارهاى خوب نيكان به منزلۀ گناه مقرّبان است»! ✔️به تعبير ديگر، گناه بر دو قسم است: گناه مطلق و گناه نسبى. گناه مطلق، چيزى است كه براى همه گناه است مانند دروغ و دزدى و شرب خمر، ولى گناه نسبى، آن است كه نسبت به عموم مردم گناه نيست، بلكه شايد براى بعضى، عمل مستحبى محسوب شود امّا همين عمل مباح يا مستحب، اگر از مقرّبان درگاه الهى صادر شود دور از انتظار است و واژۀ عصيان بر آن اطلاق مى‌شود امّا نه به معناى گناه مطلق، بلكه گناه نسبى و منظور از هم، همين است. ✔️بعضى نيز گفته‌اند كه نهى آدم از درخت ممنوع، نهی الهى (مولوى) نبود، بلكه نهى بود همانند دستور طبيب كه مى‌گويد: فلان غذا را نخور كه بيمارى تو طولانى مى‌شود. بديهى است مخالفت طبيب، نه توهينى به طبيب است و نه گناه و عصيانى نسبت به فرمان او، بلكه نتيجۀ آن درد و رنجى است كه عايد مخالفت كننده مى‌شود. 📗پیام امام امیر المؤمنین علیه السلام : نوشته آیت الله مکارم شیرازی @mola_amiralmomenin_as
🏴 ✔️ 🔰از نامه‌هاى امام عليه السلام است كه (آن را نيز) براى معاويه نگاشته است. ⬅️نامه در يك نگاه 🔗با توجّه به اينكه اين نامه پاسخى است به نامۀ زشت و جسورانۀ معاويه به آن حضرت كه مشتمل بر انبوهى از اهانت‌ها و شيطنت‌ها بوده است، نگاه نامه بيشتر به پاسخ سخنان شيطنت آميز معاويه معطوف است. 🔘متن نامه: ✔️قبيلۀ ما (قريش) خواستند پيامبرمان را به قتل برسانند (كه در رأس آنها ابوسفيان پدر معاويه بود) و ما را ريشه‌كن كنند، آنها انواع غم و اندوه را به جان ما ريختند و هرچه مى‌توانستند دربارۀ ما بدى كردند، ما را از زندگى شيرين (خود) باز داشتند و با ترس و وحشت قرين ساختند، و ما را مجبور كردند كه به كوهى سنگلاخ و صعب العبور پناه بريم و آتش جنگ را بر ضد ما افروختند. (هنگامى كه دشمنان اسلام با تمام قوا بپا خاستند) خداوند اراده نمود كه بوسيلۀ ما از شريعتش دفاع كند و با دفاع ما شر آنها را از حريم اسلام باز دارد (در اين هنگام جمعيّت ما بنى هاشم به دو گروه تقسيم شده بودند؛ گروهى ايمان آورده و گروهى هنوز به صف مؤمنان نپيوسته بودند؛ ولى همه از اسلام دفاع مى‌كردند) مؤمنان ما با اين كار خواستار ثواب و اجر الهى بودند و كافران ما (كه هنوز اسلام را نپذيرفته بودند) به خاطر دفاع از اصل و ريشۀ خود و خويشاوندى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله دفاع مى‌كردند اما ساير افراد قريش (غير از خاندان ما) كه اسلام آوردند از اين ناراحتى‌ها بر كنار بودند يا به اين عنوان كه با قبايلى پيمان ترك مخاصمه داشتند (و نمى‌خواستند با آنها بجنگند) و يا عشيرۀ آنها (كه ايمان نياورده بودند) از آنها حمايت مى‌كردند از اين رو جان آنها در امان بود. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جلیلی: با مطالعۀ شب امتحانی نمی‌شود در این بزنگاه تاریخی تصمیم درست گرفت در ۱۱ سال گذشته عمدۀ وقت من و همکارانم در دولت سایه بر شناخت مسائل کشور و راه‌حل آن‌ها متمرکز بوده است. من درهای دفترم را به روی صدها متخصص و دانشمند باز کردم و ده‌ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور تشکیل دادم. @mola_amiralmomenin_as
دکتر جلیلی: هنر مردم بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدهاست هنر مردم بیرون کشیدن فرصت‌ها از دل تهدیدها در ۴۵ سال گذشته است. امروز یک فرصت تاریخی پیش روی خود داریم. مطالعۀ دو روند به ما نشان میدهد که ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم. ده ها کارگروه تخصصی برای رصد مشکلات کشور و طراحی راه حل های جدید تحت عنوان گفتمان دولت سایه تشکیل دادیم. بیشتر از اینکه نگران «تهدید»های داخلی و خارجی باشیم، باید نگران استفاده نکردن و هدر دادن فرصت ها و ظرفیت های کشور باشیم. به خاطر نداشتن اشراف و انضباط، سالانه حدود ۷ میلیارد دلار هدر رفت منابع داریم. @mola_amiralmomenin_as