eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.9هزار ویدیو
180 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃پيام آيۀ مودّت ⁉️مودّتى كه در آيۀ شريفه به عنوان اجر و مزد رسالت مطرح شده يعنى چه‌؟ ⁉️مفهوم دوست داشتن على عليه السلام و ائمّۀ هدى عليهم السلام چيست‌؟ ✔️در پاسخ اين سؤال بايد گفت كه و دو رقم است: ١-دوستى كاذب و دروغين ٢-دوستى راستين و حقيقى ⁉️براى روشن‌تر شدن اين مسئله بايد ببينيم كه انگيزۀ مودّت و محبّت چيست‌؟ ⁉️امیرالمومنین على (ص) را براى چه دوست داريم‌؟ به خاطر مالش‌؟ به خاطر كمالاتش‌؟ به خاطر علمش‌؟ بخاطر شجاعتش‌؟ بخاطر سخاوت و پارسائى‌اش‌؟ بخاطر ايثار و فداكارى‌اش‌؟ بخاطر جهاد و حمايتش از اسلام و پيامبر صلى الله عليه و آله ؟ يا به خاطر امور ديگر؟ ⁉️اگر على(ع) را به خاطر ارزشهايى كه او معتقد بود دوست داريم،آيا پرتوى از آن ارزشها در ما نيز وجود دارد؟ ❗️اگر وجود ندارد،چنين محبّت و مودّتى كاذب و دروغين است و اگر وجود دارد مودّت واقعى و حقيقى است! ✔️بايد با اين معيار و ملاك،خود را بسنجيم و نوع محبّت و مودّت خود را نسبت به آن بزرگواران تشخيص دهيم،تا اگر خدايى نكرده از نوع اوّل است،آن را تغيير دهيم و اگر ان‌شاءاللّه از نوع دوم است،آن را تكميل نموده و پرورش دهيم. 🔘يكى از ارزشهائى كه اميرالمؤمنين عليه السلام سخت بدان پايبند بود،تقدّم ضابطه بر رابطه مى‌باشد،كه نمونۀ آن داستان آهن تفتيده است؛ گرچه اين داستان را بارها شنيده‌ايد،ولى يك‌بار ديگر به آن توجّه كنيد: 👇 🔘امیرالمومنین على عليه السلام كه پس از مظلوميّت، پس از ساليانى سكوت و خانه‌نشينى به حكومت ظاهرى رسيده،اكنون زمامدار پرقدرت مسلمانان است. برادرش عقيل-كه فردى عائله‌مند و فقير است از مدينه به‌سوى مركز حكومت،كوفه،حركت مى‌كند تا سهم بيشترى از بيت المال نصيبش گردد، حضرت براثر گرماى شهر كوفه سفرۀ شام را بر روى پشت بام مى‌اندازد؛امّا اين سفره مانند ساير سفره‌هاست و هيچ شباهتى با سفره‌هاى رنگين پادشاهان و اميران ندارد! ✔️بدين جهت،عقيل غذائى نمى‌خورد و به برادر خود مى‌گويد: «اين غذاها با معدۀ من سازگار نيست! مشكل مرا حل كن تا به مدينه برگردم.» 🔘حضرت على عليه السلام فرمود: «برادر! بازار كوفه از اينجا پيداست.درون مغازه‌ها اشياى ارزشمند و قيمتى فراوانى وجود دارد. بيا هر دو به بازار برويم و مغازه‌اى را سرقت كنيم و شما هر چقدر مى‌خواهى بردار!» عقيل گفت:«برادر جان! مگر ما دزد و سارق هستيم،كه دست به چنين كارى بزنيم‌؟!» ✔️على عليه السلام فرمود: «مگر پرداختن وجه اضافى به تو،از بيت المال دزدى نيست‌؟!» على عليه السلام به برادرش پيشنهاد ديگرى مى‌دهد و مى‌فرمايد: «شنيدم قافله‌اى به‌سوى كوفه مى‌آيد.هر دو با شمشيرهاى برهنه در كمين كاروان مى‌مانيم و ناگهان بر آنان يورش مى‌بريم؛تو آنچه نياز دارى از كاروان بردار!» عقيل گفت:«برادر جان! مگر ما راهزن هستيم،كه دست به چنين كارى بزنيم!؟» ✔️على عليه السلام فرمود: «پرداخت سهم بيشتر از بيت المال نيز نوعى دزدى و سرقت است،چرا مرا به آن مى‌خوانى‌؟!» 🔘سپس على عليه السلام آهن گداخته‌اى را نزديك دست برادر برد.عقيل كه ديد اين فرمانرواى آزاده حاضر نيست حتّى براى لحظه‌اى از خطّ‍‌ خارج شود، برخاست و رفت. 🔴در طول تاريخ عالم بشريّت كجا سراغ داريد كه برادرى قدرتمند و اختياردار خزانۀ كشور،براى حفظ‍‌ اين گونه با برادرش رفتار كند! ✔️🔴خدايا! به مسئولين ما توفيق ده كه همانند امير آزادگان،آزاده باشند و همواره «ضوابط‍‌»را بر«روابط‍‌»مقدّم بدارند.🤲 📗کتاب *آیات ولایت در قرآن*، نوشته آیت الله مکارم شیرازی، @mola_amiralmomenin_as
📣مباحث مربوط به ادامه دارد... ✔️با ما همراه باشید
پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم: مَنْ أخْلَصَ لِلّهِ أرْبَعينَ یوما ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى برزبانش جارى مى شود. @mola_amiralmomenin_as
کتاب خارو میخک نوشته یحیی سنوار یعنی راه رفتن در اردوگاههای آوارگان فلسطینی و شریک شدن در تجربه زیسته آنان اینکه در این چادرها و زاغه‌ها چه گذشته و می‌گذرد اینکه طیفهای مختلفی از مردم را ببینی که بعضی راضی شده‌اند به کارگری کردن برای اسرائیل عده ای به دنبال مذاکره افتاده‌اند عده ای می‌گویند هم اسرائیل و هم فلسطین و عده ای که این سوال را می‌کنند چرا تاوان کثافت کاری‌های اروپایی ها در جنگ جهانی دوم را ما باید بدهیم؟ کتاب خارو میخک تو را در عملیات‌های استشهادی جوانان فلسطینی همراه خود می‌کند و.... کتاب خار و میخک روح مقاومت را در وجود آدم می‌دمد این کتاب تنها اثر یحیی سنوار هستش و برای اولین بار در ایران ترجمه و زیرچاپ رفته و به‌زودی میاد بیرون. برای تهیه این کتاب با ده درصد تخفیف به سایت کتابرسان مراجعه کنید👇 https://ketabresan.net/campaign/hJL6V پشتیبانی @sefaresh_ketab @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#آيات_فضائل_اهل_البيت_عليهم_السلام #آيۀ_مودّت 🍃 قُلْ‌ لا أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ أَجْراً إِلاَّ
✳️تفسير«قربى‌»از منظر شيعه علماءِ شيعه با تفكّر و دقّت در اين آيۀ شريفه بالاتّفاق معتقدند كه منظور از «قربى‌» پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله است. و بى‌شك «» استمرار رسالت و همسنگ و هم‌طراز آن است. و لهذا اين اجر (مودّت قربى‌) متناسب آن كار (رسالت) مى‌باشد؛ علاوه اين كه،ولايت مردم را به‌سوى خداوند رهنمون مى‌شود. اگر را، طبق آنچه علما و مفسّران شيعه تفسير كرده‌اند،تفسير كنيم هم معناى آيۀ مودّت روشن مى‌شود و هم آيات ديگرى كه در ارتباط‍‌ با اين آيه است واضح مى‌گردد و معلوم مى‌شود ارتباط‍‌ بين آنها يك ارتباط‍‌ منطقى و صحيح است. 🍃جالب اين كه در ، كه يك دوره معارف الهى و مشحون از ولايت است، آيات سه‌گانه ای مطرح شده و از آن نتيجه‌گيرى خوب و مناسبى شده و از ائمّه به عنوان راههاى منتهى به رحمت و رضوان الهى ياد شده است. @mola_amiralmomenin_as
⁉️«قربى‌» چه کسانی هستند؟ تمام بحث در اين آيۀ شريفه (شوری: 23)، پيرامون كلمۀ «قربى‌» و تفسير آن دور مى‌زند. ⁉️راستى منظور از قربى‌ چه كسانى هستند،كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله دوستى و مودّت آنها را به عنوان اجر و مزد رسالت از مسلمانان خواسته است‌؟ ✔️براى پى بردن به عظمت آيه و آنچه در آن مطرح شده است،همين مسئله را از زبان ساير پيامبران عليهم السلام در قرآن مجيد جستجو مى‌كنيم. ♦️در سورۀ مبارکه شعراء مسئله اجر و مزد رسالت قبل از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از زبان پنج تن از پيامبران بزرگ ديگر، حضرت نوح، هود، صالح، لوط‍‌، و شعيب عليهم السلام، نيز مطرح شده است. 🔻ولى آن بزرگواران هيچ اجر و مزدى،حتّى دوستى نزديكان خويش را طلب نكرده‌اند! 🔻تمام اين بزرگواران فرموده‌اند: وَ ما أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ مِنْ‌ أَجْرٍ إِنْ‌ أَجْرِيَ‌ إِلاّ عَلى‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌ من براى اين دعوت (و رسالت) هيچ اجر و مزدى از شما نمى‌طلبم،اجر من تنها بر پروردگار عالميان است! () ⁉️راستى چطور اين پيامبران هيچ‌گونه اجر و مزدى در خواست نكرده‌اند، ولى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله«دوستى نزديكانش» را به عنوان اجر و مزد رسالت خويش مطرح كرده است‌؟ ⁉️آيا مقام پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بالاتر بوده،يا مقام ساير پيامبران الهى عليهم السلام ؟ 🔰بدون شك خاتم الانبياء،حضرت محمّد مصطفى صلى الله عليه و آله افضل از تمام انبياء بوده است و لهذا در روز قيامت هر پيامبرى فقط‍‌ بر امّت خويش است، ولى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و گواه بر تمام گواهان و شاهدان مى‌باشد (فَكَيْفَ‌ إِذا جِئْنا مِنْ‌ كُلِّ‌ أُمَّةٍ‌ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ‌ عَلى‌ هؤُلاءِ شَهِيداً ). ❗️راستى مسئله پيچيده‌تر و مشكل‌تر شد! 🤔 ⁉️ چطور پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله كه برترين پيامبر خداست اجر و مزد رسالت مى‌طلبد،در حالى كه هيچ‌يك از پيامبران الهى گذشته اجر و مزدى نطلبيده‌اند؟! : ⁉️هدف پيامبر صلى الله عليه و آله از اين اجر و مزد چه بوده است. آيا اين اجر و مزد را صرفاً براى خود مى‌خواسته؛ يا در اين تقاضا هم، اهداف مقدّس ديگرى نهفته است كه سود آن به مردم و مسلمانان بازگشت مى‌كند؟ : براى روشن شدن اين پرسش لازم است دو آيۀ ديگر از قران مجيد را در كنار بنهيم،تا آيات قرآن يكديگر را تفسير كنند. ♦️ ١- قُلْ‌ ما سَأَلْتُكُمْ‌ مِنْ‌ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ‌ إِنْ‌ أَجْرِيَ‌ إِلاّ عَلَى اللّهِ‌ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ؛ (اى پيامبر اسلام!) "سبا: 47" بگو:«هر اجر و پاداشى از شما خواسته‌ام (مودة قربى‌) براى خود شماست؛اجر من تنها بر خداوند است،و او بر همه چيز گواه است! ♻️اين آيۀ شريفه تا اندازه‌اى ابهام ناشى از آيۀ مودّت را روشن كرد و معلوم شد كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نيز همچون ساير پيامبران هيچ اجر و مزدى براى خويش از مردم نخواسته است و مسئله«مودّت قربى‌»در حقيقت بخاطر خود مردم مطرح شده است! ♦️٢- در آيۀ ٥٧ سورۀ فرقان،كه در حقيقت مفسّر آيۀ ٤٧ سورۀ سبأ است،و چگونگى فايدۀ «مودّت قربى‌» را براى مردم روشن مى‌كند،مى‌خوانيم: ♻️قُلْ‌ ما أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ مِنْ‌ أَجْرٍ إِلاّ مَنْ‌ شاءَ أَنْ‌ يَتَّخِذَ إِلى‌ رَبِّهِ‌ سَبِيلاً (اى پيامبر اسلام) بگو:«من در برابر آن (ابلاغ آيين خدا) هيچ‌گونه پاداشى از شما نمى‌طلبم؛مگر كسى كه بخواهد راهى به‌سوى پروردگارش برگزيند (اين پاداش من است). 🔴آيۀ قبل نشان داد كه اجر رسالت سود شخصى براى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله ندارد، بلكه فايدۀ آن به خود مردم بازمى‌گردد و اين آيه نشان مى‌دهد كه اساساً طرح مسئلۀ اجر رسالت،خود در راستاى استمرار اهداف رسالت است و در حقيقت سود آن به اصل آيين بازمى‌گردد. 📣⬅️نتيجه اين كه،مسئله «اجر و مزد رسالت» يك نفع و سود شخصى كه اختصاص به پيامبر اسلام داشته باشد نيست و آن حضرت نيز مانند ساير انبياء از مردم هيچ اجر و مزد شخصى طلب نكرده است،بلكه اجر رسالت،كه در مطرح شده،در حقيقت باعث است. @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از اعجاز قرآن کریم
♻️سوره توبه؛ آیه 123 🍃 يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا قٰاتِلُوا الَّذِينَ‌ يَلُونَكُمْ‌ مِنَ‌ الْكُفّٰارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ‌ غِلْظَةً‌ وَ اعْلَمُوا أَنَّ‌ اللّٰهَ‌ مَعَ‌ الْمُتَّقِين 🍃اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! با كسانى از كفّار كه نزديك شمايند بجنگيد.بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند و بدانيد كه خداوند،با پرهيزكاران است. : ☘️پرداختن به دشمنانِ‌ نزديك‌تر و جنگيدن با آنان،مزايايى دارد،از جمله:به هزينه و امكانات كمترى نياز است،اطلاعات ما از آنان بيشتر است،تدارك جبهه آسان‌تر و آمادگى عمومى براى مقابله با آنان بيشتر است،خطرشان مقدّم‌تر است،راه دفع آنان و دسترسى به منطقه‌ى جنگ سريع‌تر است،هم خودش دشمن است،هم مى‌تواند بازوى دشمنان دورتر باشد ☘️«غِلْظَةً‌» به معناى صلابت،قدرت و هيبت است،نه سنگدلى و بدخلقى. ازاين‌رو در مسائل نظامى،مانور و قدرت‌نمايى و رژه و لباس و شعار و هرچه كه قواى اسلام را قدرتمند نشان دهد،مورد ستايش است.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز هنگام فتح مكّه،مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابو سفيان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شكوه سپاه اسلام،روحيّه‌ى مشركان تضعيف شود. ✔️مسأله‌ى«الاقربُ‌ فالاقرب»،يعنى اولويّت دادن به آنچه نزديكتر به انسان است،در همه‌ى امورِ تعاليم اسلامى مطرح است،در انفاق و صدقه،ابتدا يتيم و فقيرِ خويشاوند،در پرداخت زكات ابتدا نيازمندان محلّى و نزديك،در جنگ،نخست دشمنان نزديكتر،در دعوت و تبليغ،ابتدا بستگان نزديك و اهل منطقه،در مسجد،تقدّم همسايه‌ى مسجد،در سفره و مهمانى،طعام نزديك انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل،آنان كه به امام جماعت در كمالات نزديك‌ترند. ✔️اين آيه،جهاد آزاديبخش را مى‌گويد،نه جهاد دفاعى را. ازاين‌رو به صفات مبارزان اسلامى پرداخته،نه به شرايط‍‌ هجوم كافران. ✔️در سيره‌ى پيامبر،نمونه‌هاى بسيارى ديده مى‌شود كه به سپاه اسلام توصيه مى‌فرمود:با تقوا باشند،به زنان كفّار آسيبى نرسانند،به درختان لطمه نزنند.حتّى يك‌بار كشته‌ى دختر كافرى را ديد و به شدّت ناراحت شد. @The_Holy_Quran_114
✳️تفسير مودّت در سخن امام صادق(ع) در روايتى از امام صادق عليه السلام مى‌خوانيم: «ما أَحَبَّ‌ اللّهَ‌ مَنْ‌ عَصاهُ‌؛ كسى كه معصيت كند،خدا را دوست ندارد.» بنابراين،كسى كه با خطّ‍‌ و مشى على عليه السلام نيز مخالفت بنمايد او را دوست ندارد، بدين جهت محبّت بايد انسان را به‌سوى اطاعت و بندگى و سرسپردگى بكشاند. ✔️به همين علّت مى‌گوئيم كه محبّت بدون اطاعت و بندگى،اساساً محبّت و مودّت نيست. 🔘به داستان زير توجّه كنيد: «حاجب»يكى از شعراى زبردست و ماهر بود؛او كه شاعرى با صفا و داراى اشعارى نغز بود، گاه همچون شاعرهاى عوام،اشعار عوام‌پسندى مى‌سرود. روزى در وصف اميرالمؤمنين على عليه السلام شعر نامناسب زير را سرود: حاجب اگر معاملۀ حشر با على است من ضامنم،هرچه خواهى گناه كن يعنى اگر عشق و مودّت و محبّت على عليه السلام باشد،براى نجات كافى است؛هرچند انسان غرق در گناه شود. اين محبّت دروغين كه در شعر فوق آمده است چراغ سبزى براى گناهكاران است. وى شبى امیرالمومنین على عليه السلام را در خواب ديد،حضرت به او فرمود:حاجب اين چه شعرى است كه گفته‌اى‌؟! حاجب عرض كرد:چگونه بگويم‌؟ حضرت شعر او را به صورت زير اصلاح كرد: حاجب اگر معاملۀ حشر با على است شرم از رخ على كن و كمتر گناه كن ✔️بنابراين، محبّت به معناى اطاعت كردن از حضرت حق و ترك گناه است. @mola_amiralmomenin_as
✳️✔️مراحل و مراتب محبّت مانند بسيارى از ديگر امور،مراحل مختلفى دارد،و محبّت همه به امير مؤمنان عليه السلام يكسان نيست؛ محبّت برخى دروغين است و لقلقۀ زبانى بيش نيست و در قلب آنها ريشه نكرده است؛ محبّت دستۀ ديگر دروغين نيست و ريشه در قلب آنها دارد، ولى عميق نيست، بلكه سطحى است؛ ✔️دستۀ سوم ريشه محبّت در اعماق جانشان نفوذ و ريشه كرده،به شكلى كه تمام وجود آنها را به رنگ و بوى محبوب درآورده است. 🔰برخورد چنين اشخاصى على‌وار، سخنانشان على گونه،اخلاقشان علوى، اعطايشان همچون اعطاى على،خلاصه همه چيز آنها بوى على مى‌دهد! ♻️اين عالى‌ترين مرحلۀ محبّت است، مرحله‌اى كه واجد آن حاضر نيست اين محبّت را با هيچ‌چيز ديگر معاوضه كند،بلكه جانش را هم در اين راه فدا مى‌كند. ✅مطابق بعضى از آيات قرآن مجيد، محبّت بايد سبب اطاعت و بندگى شود. ✔️خداوند متعال در آيۀ ٣١ سورۀ آل عمران مى‌فرمايد: قُلْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تُحِبُّونَ‌ اللّهَ‌ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ‌ اللّهُ‌ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ‌ ذُنُوبَكُمْ‌ وَ اللّهُ‌ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌؛ (اى پيامبر ما!) بگو:اگر خدا را دوست داريد،از من پيروى كنيد،تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد؛و گناهانتان را ببخشد؛و خدا آمرزندۀ مهربان است. بنابراين،انسان هركس را دوست دارد بايد از او اطاعت كند، پس اگر ما مدّعى دوستى اهل بيت عليهم السلام هستيم بايد از آنان اطاعت و پيروى نمائيم، وگرنه در دوستى خود صادق نخواهيم بود. اگر را در كنار ساير آيات مربوط‍‌ به ،مثل ، ، و ديگر آيات مشابه قرار دهيم، دلالت آن بسيار واضح و روشن مى‌شود. @mola_amiralmomenin_as
🔴 یک نمونه از محبت و مودت عمیق و خالص👇