مصاحبه با پارسانیا- فقه و علوم اجتماعی.docx
48.8K
#گفتگو
🔸فصلنامه صدرا مصاحبه ای با #استادپارسانیا انجام داده است و در آن به بررسی رابطه فقه با علوم اجتماعی در جهان غرب و در دنیای اسلام پرداخته است.
🔸در این گفتگو استاد پارسانیا هم به نسبت شریعت با علوم اجتماعی در جهان غرب پرداخته اند و هم ایده #فارابی را توضیح داده اند.
🔸گفتگویی خواندنی و حاوی نکات مهمی است. از دست ندهیم.
@monir_ol_din
#نظریهاعتباریاتعلامه
✔یکی دیگر از کوششهایی که سعی کرده است از ظرفیت نظریه اعتباریات برای علوم انسانی بهره بگیرد، تلاش حجةالاسلام و المسلمین کیاشمشکی است.
🔸پیرامون همین موضوع با #فصلنامهصدرا مصاحبه ای انجام داده است که گزیده هایی از آن مصاحبه در ادامه خواهد آمد.
@monir_ol_din
#گفتگو
گزیده ای از مصاحبه فصلنامه صدرا با آقای #کیاشمشکی:
🔺علامه مستقیماً وارد روش شناسی یا فلسفه علوم انسانی اجتماعی نشدند، بلکه اعتباریات یک مبحث فلسفی است که به نظر می آید در پی خودش متدولوژی یا فلسفه علوم اجتماعی علوم انسانی را به ما نشان می دهد. آنچه از فرمایشات علامه فهمیده می شود این است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، #ساختارکنشهایانسانی، ساختاری اعتباری است و ضرورتاً باید مطالعات مربوط به کنشهای انسانی متوجه مقوله اعتبار و اعتباریات باشد. بنابراین مسئله مدل های مختلف وجود ندارد بلکه منحصر در این مدل است.
🔺اصل اعتباریات علامه شباهت زیادی به #وینچ دارد. مانند اینکه تلقی ما از جهان را موضوع قرار می دهد و اعتباریات را برساخته های ما می داند. شاید بهترین معادل برای فضای فلسفه علمی غرب «constrct» به معنای ساخت باشد. در واقع ما تلقی خود از جهان را شکل می دهیم و می سازیم. یعنی وقتی شما به این باور می رسید که من کارشناس هستم، معنایش این است که شما یک کارشناس در ذهنتان ساخته اید و آن را بر من تطبیق کرده اید؛ اگر چه ممکن است در این تطبیق دچار خطا شده باشید.
🔺علامه در #المناماتوالنبوات این سیستم اعتباری را به یک سری حقایق و به شجره ای که ریشه اش باید در حقایق باشد گره می زند. آنجا به اصول فلسفه ملاصدرا مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، حرکت جوهری و اینکه نفس بعد مجرد دارد و ..... اشاره می کند و این اصول را به عنوان مفروض می گیرد تا کنش را توضیح بدهد و براساس آن، خیر و شر این موجود را شرح دهد؛ یعنی جایگاه حقیقی اش را در نظام وجود توضیح می دهد و سپس آنها را به عنوان غایات مناسب آن موجود در نظر می گیرد و می گوید غایات مناسب انسان، آنهایی است که انسان را به کمال انسانی اش برسانند. بنابراین سیستم اعتباری که این نتایج را به بار می آورد، سیستم معتبر و مناسب با انسان است و سیستمی که این نتایج را به باور نمی آورد، اینگونه نیست.
@monir_ol_din
💥 #اطلاعیه
✔ قریب به یک ماه پیرامون #هستیشناسیاجتماع گفتگو کردیم. همزمان با دوره علمی که در #فرهنگستانعلوماسلامیقم برگزار می شد، صوت جلسات و مطالب اساتید دوره نیز در اختیار دوستان قرار گرفت. به نظر میرسد این مقدار از بحث هستی شناسی اجتماع برای اینکه اذهان درگیر با این مقوله گردد کفایت می کند. امید است که ان شاءالله مطالب آن دوره در قالب یک #کتاب به تدوین درآید و #نظریهاستادسیدمنیرالدینحسینی مکتوب شود تا علاقمندان بتوانند از آن مباحث استفاده بیشتری نمایند و عزیزان منتقد نیز بتوانند به اندیشه ایشان دسترسی داشته باشند و نقدهای خود را منعکس سازند.
✔در نظر دارم به امید حق متعال و با یاری شما عزیزان فرهیخته، #چهارمین پرونده علمی را با موضوع #دیدگاهفرهنگستانعلوماسلامی درباره #فلسفهاسلامی طرح کنم. برخی سوالات و ایرادات وجود دارد که نیاز به پاسخهای شفاف و تبیین های مستدل دارد.
امیدوارم در انجام این پرونده علمی، بنده حقیر را از نکات ذیقیمت خود محروم نسازید.🌹
@monir_ol_din
💥 هم اکنون
#چهارمینپروندهعلمی کانال #فلسفه_چگونگی_اسلامی
💥با موضوع
#دیدگاهفرهنگستاندربارهفلسفهاسلامی
👇👇👇
https://eitaa.com/monir_ol_din/1029
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهفرهنگستاندربارهفلسفهاسلامی
🔸در آذرماه سال 1391 همایش بین المللی قطب الدین شیرازی در شیراز برگزار شد. یکی از سخنرانان اصلی آن همایش حضرت استاد آیت الله میرباقری(زیدعزه) بودند. به مناسبت آن سخنرانی، مصاحبه ای با ایشان در #فرهنگستان انجام شد.
🔸 ایشان در آن مصاحبه نکات بدیعی درباره جریان فلسفه اسلامی گفتند که متن آن خدمت عزیزان تقدیم می گردد. نکاتی از این مصاحبه وجود دارد که باید برجسته شده و مورد تأمل قرار بگیرد که بعد از بارگذاری متن و مطالعه آن انجام خواهد شد.
@monir_ol_din
بررسی مبادی و مبانی حکمت اسلامی.pdf
173.7K
#گفتگو
🔸محضر علاقمندان به #فلسفهاسلامی و کسانی که جویای دیدگاه #استادمیرباقری پیرامون فلسفه اسلامی هستند، عرض می شود متن گفتگو را با دقت مطالعه نمایند. نکات خیلی مهمی در این گفتگو آمده است که تلقی های جدید و مثمری در اختیارمان خواهد گذاشت. 🌹
http://www.isaq.ir/vdcebz8eijh8p.9bj.html
@monir_ol_din
⚫️ عظم الله اجورکم ⚫️
⚫️حضرت مولی الموحدین أمیرالمؤمنین علیّ سلام الله علیه فرمود:
مَن أحَبَّ أن يَلقی اللّهَ وَ قَد رُفِعَت دَرَجاتُهُ وَ بُدِّلَت سَيِّئاتُهُ حَسَناتٍ ، فَليَتَوَلِّ مُحَمَّدًاالجَوادَ .
اگر کسی دوست داشته باشد خدا را ملاقات کند در حالیکه مقام و مرتبه اش بلند گشته و درجات معنوی او بالا رفته و گناهانش به حسنات تبدیل شده، باید به دامان ولایت حضرت امام جواد سلام الله علیه بیاویزد و تحت ولایت و امامت ایشان قرار بگیرد.
⚫️ر.ک. بحارالانوار ج۳۶ ص ۲۹۶
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_1
🔸اولین نکته ای که می توان از مصاحبه استادمیرباقری برجسته سازی کرد، تأکید ایشان بر «ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی» است، لیکن ایشان این نکته را مبتنی بر اندیشه فلسفی خود توضیح می دهد؛
🔺 در تولید فلسفه و حکمت اسلامی، «ایمان» مقدّم بر «دانش» بوده است، به تعبیر دیگر مؤمنانه میاندیشیدند، منتهی این را باید بحث کنیم که این مؤمنانه اندیشیدنشان چقدر تمام بوده و چقدر ناتمام؟ که این سخن دیگری است اما فی الجمله مؤمنانه میاندیشدند. اینکه در این مؤمنانه اندیشیدن، چقدر تسلیم وحی میشدند؟ سخن بعدی است، ولی بالأخره فضای ایمانی دنیای اسلام و فضای معارف وحیانی بر تفکر اینها سایه افکنده بود. بنابراین یک فلسفهی ایمانی تولید شده، بعد آمدهاند هدف این فلسفهی ایمانی را توضیح میدهند.
🔺 درست است که اول نمیگویند فلسفه ایمانی است یا نه؟ و به یک معنا در تعریفِ هدف فلسفه، ابتدائاً یک نگاه غیر دینی دارند، ولی خوب که نگاه میکنید میبینید نه، این نگاه غیر دینی کمکم به ایمان گره میخورد، اول که میخواهند نگاه فلسفی داشته باشند به نظر میرسد کاری با خدا و پرستش و توحید ندارند، میگویند ما میخواهیم «استکمال نفس» پیدا کنیم و یک هدف مشترک میگذارند که این هدف، مقید به پرستش نیست، بعد میگویند برای استکمال نفس باید «معرفت» پیدا کنیم، معرفت را هم کمکم میرسانند به معرفتی که در «الهیاتِ بالمعنی الاعم» پیدا میشود، و «الهیاتِ بالمعنی الاخص» را هم «معرفت اعلی» و «معرفت به علت العلل» قرار میدهند.
#ایمانیبودنمحتوایفلسفهاسلامی
@monir_ol_din
May 11
#پرونده_علمی_4
#دیدگاهآیتاللهمیرباقریدربارهفلسفهاسلامی_2
1⃣ در #عقلعملی هم گفتند ما دنبال بررسی هستیهای مربوط به اختیار خودمان هستیم که این تحلیل کمال قوهی نظری است. یعنی کأنّه توجه دارند که تحلیل نظری در حکمت عملی، کار قوهی نظر است و این کمال قوهی نظری است، ولی مسیرش، خیر و شر است و بهترین نوع فعل را به ما نشان میدهند که به کار بستن عملی آن، به کمال قوه عملیمان هم منتهی میشود و غایتش میتواند استکمال عملی هم باشد، ولی خودش ابتدائاً با نگاه اولی موضوع عقل نظر است و موجب استکمال و کمال عقل نظر است. کمکم کمال عقل عملی و عمل خیر را هم به سعادت اخروی گره زدند، یعنی گفتند خیر در سعادت اخروی است. یعنی معاد را وارد سعادت بشری کردند.
2⃣ در #حکمتعملی بحث از موجودی است که مربوط به اختیار ماست، بحث میکنیم از اینکه بهترین نوع تحقق آن موجود چیست؟ اعم از اینکه آن چیزی که مربوط به حوزه اختیار ماست در حوزه فرد -که علم اخلاق متعهد به آن است- ، در حوزه خانواده -که علم تدبیر منزل متعهد به آن است- و یا در حوزه سیاست اجتماعی و ناظر به جامعه باشد -که علم تدبیر کشور و کشورداری متعهد به اوست- این طبقهبندی اجمالی است، اینها طبقهبندی تفصیلی هم پیدا میکنند. بنابراین علم «سیاست»، «تدبیر منزل» و «اخلاق» ناظر به فعل منسوب به ارادهی انسانی هستند و بحث از وجه خیر و شر آن میکنند و میگویند بهترین نوع صدور این فعل از «جامعه»، «خانواده» یا «فرد» چیست؟ خیر بودن آن به چیست؟ خیر بودن آن به توسعه رفاه مادی است یا به سعادت اخروی؟ که فلاسفه #خیر را به #سعادتاخروی برمیگردانند. این همان جایی است که ایمان در حکمت عملی دخالت میکند و میگویند خیر آن است که به سعادت اخروی منتهی شود. اگر شما غیردینی نگاه میکردید میگفتید خیر آن است که منتهی به توسعه رفاه میشود و رابطهاش را با سعادت میبُریدید. پس هم در حوزهی معرفت نظری، غایتِ حکمت نظری را دستیابی به معرفت الله قرار دادند و هم در حکمت عملی، سعادت اخروی را غایت قرار دادند، و این به این معناست که ایمانشان در غایت سنجی برای علم و تعریف غایت دخالت کرده است.
3⃣در مقابل شما ملاحظه کنید که #ارسطو علت العللی بحث کرده است، ولی این آقایان بحث را در «واجب تعالی» و «الله تبارک تعالی» بردند و با آن ادبیات بحث کردند. من ندیدم ارسطو در اخلاق، سعادت اخروی را بیاورد، اما اینها خیر و شر را در ارتباط با آخرت و کمال نظری را در ارتباط با معرفت الله تعریف میکنند.
#ایمانیبودنمحتوایفلسفهاسلامی
@monir_ol_din