eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مسیری که پیمودیم؛ 1- با پرونده ایرانیت و هویت ایرانی آغاز کردیم. 2- تاحدودی ایده طباطبائی گزارش و نقد شد. 3- سپس دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون مطرح شد. 4- ذیل دیدگاه ایشان، از ظرفیت فلسفه اسلامی برای تحلیل و بسط تعریف استقلال پرسش شد. 5- گفته شد که، فلاسفه اسلامی به دلیل انحلال اختیار انسان در قاعده علیت، نمی‌توانند مقوله و به تبع آن را توضیح دهند. 6- فلذا در جهان اسلام، فیلسوف‌قانون داریم نه فیلسوف‌آزادی، برخلاف غرب. 7- به برخی ظرفیت‌های فلسفی دوران معاصر برای تحلیل فلسفی آزادی اشاره شد. 8- در نهایت اشاره‌ای کوتاه به اندیشه اصولیین برای تبیین مقوله آزادی. 🔺موضوع را در پرونده‌ای دیگر و ذیل آن به موضوع به صورت مستوفی خواهیم پرداخت. 🔺و واقعاً لازم به‌ذکر است که، شرایط کرونایی کشور، انضباط مطالب را تحت الشعاع خود قرار داده بود. 🔺امیدوارم در این پرونده، حامل نکات و ایده‌هایی محضر دوستان عزیز بوده باشم. چه بسا کسی نکته‌ای را به دیگری برساند که آن دیگری از شخص حامل، داناتر و فهیم‌تر باشد.(رب حامل فقه الی من هو افقه منه)🌹🌹 @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅فیلسوفانه با 🔹استاد ، فیلسوف معاصر، یادداشت‌هایی متعمقانه در مواجهه با موضوع کرونا نگاشته‌اند، مطالعه این یادداشت‌های مختصر، امکان تأمل در موضوعاتی را برایمان فراهم می‌سازد. 👇👇👇 @monir_ol_dinِ
🔺ویروس‌تکنولوژی 🔅استاد داوری اردکانی: ▫ در قدیم طاعون و وبا بیشتر قربانی می‌گرفت. در زمان جنگ جهانی دوم(در سال ١٣٢١) تیفوس به تهران آمد و بلای جان هزاران نفر شد. این بیماری‌ها می‌آمدند و مصیبت به بار می‌آوردند ولی اکنون به جای آنها ویروس‌های سارس و مرس و کرونا ناگهان و ناخوانده سر می‌رسند و به جان مردم و زندگی‌شان می‌افتند. اینها به کشتار اکتفا نمی‌کنند بلکه زندگی را به تعطیلی می‌کشند و هر جا باشند، نه کار هست، نه تفریح. تولید و داد و ستد و فرهنگ و سینما و ورزش و مدرسه و دانشگاه و شاید فکر کردن هم معلق می‌شود. ▫ ولی گمان نشود که کرونا ویروس، صرفا ضدِسرمایه‌داری است، کرونا با سوسیالیسم هم سروکار ندارد، بلکه این ویروس، است و چنانکه بیل گیتز یکی از نمایندگان تکنولوژی عصر گفته است، تکنولوژی هم از عهده‌اش بر‌نمی‌آید (او خبر ندارد که در ایران، ویروس کرونا همدستان پلشت و پلیدی دارد که وسایل بهداشتی را پنهان می‌کنند تا مردم بیشتر مبتلا شوند و آنها آن وسایل را در بازار سیاه گران بفروشند). ظاهرا تکنولوژی با بلایای طبیعی آسان‌تر مقابله می‌کند تا با شروری که از خود آن زاده می‌شود. ▫ چندان که از نیروهای مخرب درونش می‌ترسد، از قهر طبیعت نمی‌ترسد. ولی آدمی می‌تواند و باید بر این ترس غلبه کند. اکنون تنها گروهی که در میدان مقابله مانده است، گروه پزشکان و پرستاران و خدمتگزاران بهداشت و درمان است که از تکنولوژی نیز مدد می‌گیرند، ولی آنچه آنها را در میدان نگاه می‌دارد نیروی اخلاق است که همیشه با پزشکی قرین و در آن عجین بوده است. پس به نشان احترام بایستیم و با تواضع به پاسداران سلامت خود سلام کنیم. @monir_ol_din
• | ویروس تکنولوژی | • ➖استاد رضاداوری اردکانی: این ویروس، است و چنانکه بیل گیتز یکی از نمایندگان تکنولوژی عصر گفته است، تکنولوژی هم از عهده‌اش بر‌نمی‌آید، ظاهرا تکنولوژی با بلایای طبیعی آسان‌تر مقابله می‌کند تا با شروری که از خود آن زاده می‌شود. @monir_ol_din
🔺ترس و کرونا 🔅استاد داوری اردکانی: 🔺 تنها ما نیستیم که از ویروس کرونا می‌ترسیم، همه مردم جهان از آن می‌ترسند و هیچ‌کس را از این بابت نمی‌توان و نباید ملامت کرد. وقتی همه از چیزی می‌ترسند، آن چیز قاعدتا باید ترسناک باشد. ولی بیایید چند لحظه در باب این ترس همه‌جایی بیندیشیم. 1⃣ هر ترسی با پیوسته است، منتها اوهام ترساننده متفاوتند و شدت و ضعف دارند. بعضی از آن‌ها هم مثل ترس از ویروس، دست از سر مردمی که در معرض هجوم آنند، برنمی‌دارند. تا آنجا که یک لحظه مجال فراغت از سودای ویروس نمی‌یابند که بتوانند بیندیشند؛ چرا مثلا از مرگ بر اثر ویروس کرونا بیش از مرگ بر اثر تصادف در جاده‌ها می‌ترسند. مگر نه این است که تلفات جاده‌ای در بعضی کشورها کمتر از ویروس کرونا نیست؟ پس چرا از آن نمی‌ترسند و از کرونا این همه واهمه دارند؟ 2⃣ اختلاف میان دو ترس، ترسی که به آسانی از آن غافل می‌شویم و ترسی که از آن نمی‌توانیم کرد. هرچه باشد در آثار و نتایج آن‌ها به نحوی ظاهر می‌شود. ترسی که از آن غافل می‌شویم، اگر بماند شاید صاحبش را به احتیاط وادارد یا او را از خطر حفظ کند. اما ترسی مثل ترس از کرونا که می‌ماند خطر را بیشتر و شدیدتر می‌کند. برای این‌که بهتر بتوان با خطر ویروس مقابله کرد، باید فرصتی باشد که در آن بتوان به دفع خطر اندیشید. اندیشیدن مستلزم رهایی و انقطاع جزئی یا کلی از ترس است و با این رهایی شاید بعضی چاره‌های مقابله با خطر پیدا شود. ولی شاید اثر بزرگ‌تری هم داشته باشد. 3⃣ فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی می‌دانند. ترس‌آگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمی‌داند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، می‌تواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد. بشر همواره این استعداد را داشته است که به غرور مبتلا شود، اما عصر جدید به خصوص آنجا که ناتوانی با توانایی اشتباه می‌شود، آدمی بر مرکب سرکش غرور نشسته است و می‌تازد، بی‌آنکه از خطرهای راه چیزی بداند. اگر ویروس کرونا ما را به ما بنماید و موجب شود که زمام مرکب غرور را نگاه داریم و از دعوی‌های بیهوده اندکی رو بگردانیم، درس بزرگی به ما داده است. 4⃣ تمدن تکنولوژیک جدید، تمدن عظیمی است که وجود و آثارش به یک معجزه می‌ماند. اما این قدرت عظیم و بی‌مانند نمی‌داند و نمی‌خواهد بداند که یک ویروس جهش‌یافته‌ی بیرون‌آمده از آزمایشگاه یا به قولی جداشده از جسم یک پرنده مفلوک، می‌تواند نظم عظیم و حیرت‌انگیزش را بلرزاند و دچار بحران و خلل و اختلال کند. در نظام بزرگ تمدن کنونی و در عظمت بشر تردید نمی‌کنیم، اما از ناچیزی و ناتوانی انسان و از دچار شدنش به غرور همه‌توانی و همه‌دانی نیز نباید غفلت کرد. پاسکال می‌گفت، آدمی بی‌نهایت بزرگ و بی‌نهایت کوچک است. می‌توان گفت که با این عظمت و حقارت، مهربانی و دانایی و بی‌رحمی و نادانی نیز قرین می‌شوند، تا آنجا که کسانی ممکن است چندان نادان باشند که دانشجوی چینی را به جرم این‌که کشورش منشا ویروس کرونا بوده است، مقصر بدانند و با مشت و لگد مجازات کنند. ولی کرونا به کشور و قوم خاصی تعلق ندارد و همه یکسان در معرض ابتلای آن قرار دارند. کاش این پیشامدها به ما می‌آموخت که به جای دشمنی با یکدیگر همدردی و همراهی کنیم. آدمیان همچنان‌که یکسان در معرض خطر قرار دارند، از حقوق یکسان نیز بهره دارند. یکی از نشانه‌های رو کردن به دانایی و بزرگی این است که همه و مخصوصا صاحبان قدرت و آن‌ها که بیشتر دچار غرورند و احیانا غرور را فضیلت و بزرگی می‌دانند، حدود و حقوق مردمان را رعایت کنند و سخن ناصر خسرو را از یاد نبرند که: خلق سراسر همه نهال خدایند، هیچ نه بشکن از این نهال و نه برکن؛ و این همه، مشروط به گذشتن از ترس خانه‌کرده در سراسر خودآگاهی ما و رسیدن به است". @monir_ol_din
• | کرونا و ترس آگاهی | • ➖استاد رضاداوری اردکانی: فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی می‌دانند. ترس‌آگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمی‌داند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، می‌تواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد. @monir_ol_din
🔅حکیم معاصر، استاد سیداحمد فردید: عدم را نتوان تصور کرد، اما مرگ را می‌توان؛ در مقابل مرگ، انسان ترس‌آگاه می‌شود و با ترس‌آگاهی ایمان آید. در دوره جدید مرگ فراموش می‌شود. همانا در اسلام اصل است. مسیر نهایت امور به اوست. فلسفه، حضور ملتزم به خوف اجلال و ترس‌آگاهی و مرگ‌آگاهی نیست، ولی حکمت انسی و قرآن ملتزم به آن است. @monir_ol_din
؛ یکی از دوستان عزیز و همراه کانال نقدگونه ای را برایم ارسال کرده‌اند که به سمع و نظر شما بزرگواران می‌رسانم؛ 👇👇👇 احسان: ➖استاد رضاداوری اردکانی: فیلسوفان اگزیستانس، آدمی را موجودی می‌دانند. ترس‌آگاهی با ترس تفاوت دارد. ترس از بیرون و از شیء معین است، ولی ترس آگاهی احساس ترس توام با درد است و دردمند نمی‌داند ترس و دردش از کجاست. این ترس، ترس از است. اگر ترس از کرونا به ترس آگاهی برسد، می‌تواند مایه تذکر موثر و راهگشا باشد. [ عکس ] 🔅حکیم معاصر، استاد سیداحمد فردید: عدم را نتوان تصور کرد، اما مرگ را می‌توان؛ در مقابل مرگ، انسان ترس‌آگاه می‌شود و با ترس‌آگاهی ایمان آید. در دوره جدید مرگ فراموش می‌شود. همانا در اسلام اصل است. مسیر نهایت امور به اوست. فلسفه، حضور ملتزم به خوف اجلال و ترس‌آگاهی و مرگ‌آگاهی نیست، ولی حکمت انسی و قرآن ملتزم به آن است. 🔹🔹🔹🔹 💦 می‌گویم: بنظر حقیر، خیر، ترس بیش از حد، تبدیل به بیماری روانی و وهم و فوبیا ... می‌شود ترس‌آگاهی و ترس دائم‌المنظر، زندگی‌سوز می‌شود نه زندگی‌ساز! سخن اگزیستانسیال‌ها قابل ترویج نیست. مقابل غول‌سازی از ترس کرونای دست‌ساز: مراعات! صبر و توکل! و شکر! عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم. .. (اینگونه بلاها منجر به ترس‌آگاهی نخواهد شد) اما یک نکته؛ تفاوت یک مساله نظیر آن در دین: «یاد مرگ» دائم توسط دینداران (قید مهم: نقش ایدئولوژی ) یاد مرگ توسط یک بی‌دین منجر به اثرات مخرب می‌شود و دنیای مادیش را هم خراب می‌کند اما دیندار را به طرف عمل خیر بیشتر و اغتنام فرصت برای جمع توشه بیشتر می‌برد. این یاد مرگ نه توهمی است و نه زندگی سوز! (نگاه یک دین کجا و نگاه ناقص یک مکتب منحط مانند اگزیستانسیالیست‌ها کجا) 🔹با تشکر از امعان نظر این برادر بزرگوار🌹 @monir_ol_din
🔅 بیانات استاد سیدیدالله‌یزدان‌پناه(دام عزه) از اساتید فلسفه و حکمت حوزه علمیه قم درباره ایام کرونایی؛ 👇👇👇 عجّل الله تعالی فرجه الشریف 1⃣ زمان اضطرار بهترین زمان التجاء به خداوند متعال 🍀بسته بودن درهای ظاهری، بهترین موقعیت التجاء به خداوند متعال 🌴مصیبت ظاهری، در حقیقت نعمتی باطنی است. 🍀این ایام فرصتی استثنائی برای التجاء و ارتباط مستقیم با خداوند متعال شرایط فعلی نعمتی برای ملت ایران 🍃وقت اعتراض و تردید نیست، بلکه وقت التجاء است. ☀ فرصت خلوت چه کسانی که در خانه هستند و چه کسانی که بیرون هستند، این ها هم دایما در حال التجاء هستند. 🌷برای مومن راه بسته وجود ندارد. 2⃣ فرصت خدمت. وقت خدمت و دلسوزی و به فکر دیگران بودن است. باز کردن گرهی کوچک از دیگران. 🍀اولین کار، دعای در حق همه و دلسوز بودن برای همه است و خود را ندیدن و به فکر دیگران بودن. 🌸اگر کسی اهل فرصت ناب است، الان وقت فرصتی ناب است. این وضعیت ملت را خیلی ناب می کند. 3⃣ فریادرس اصلی امام زمان علیه السلام است و الان فرصت التجاء به ایشان است. از ایشان بخواهیم مدد دهد هم به عموم مردم و هم به کسانی که مریض هستند. در کنار استغاثه به حضرت، برای فرج حضرتش دعا کنیم. https://eitaa.com/nasimehekmat @monir_ol_din
◾️آجرک الله یا بقیةالله◾️ ➖ السلام علیک یاموسی بن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله ➖ امام کاظم (سلام الله علیه) فرمودند: ▪برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند؛ خدا مرا مخیر کرد که یا خودت باید کشته شوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را ▪ @monir_ol_din
السلام علیکم و رحمةالله و بركاته. اسعدالله ايامكم.🌹 سال جدید را برای شما عزیزان، سالی پر از توفیقات و برکات آرزومندم. 🌸🌸 ⭕️ در کانال پیش‌روی، در طول یک سال و خرده‌ای، برخی موضوعات را به تناسب به عنوان مورد بررسی قرار داده‌ام. فهرست این موضوعات را در اختیار دوستان عزیز می‌گذارم، امید که مفید و مثمر باشد. 👇👇👇👇👇
⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/585 ⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی https://eitaa.com/monir_ol_din/702 ⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت https://eitaa.com/monir_ol_din/873 ⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/1029 ⭕️ کربلا و تاریخ https://eitaa.com/monir_ol_din/1081 ⭕️ایرانِ‌آینده https://eitaa.com/monir_ol_din/1250
🌸🌸اسعد الله ایامکم 🌸🌸 اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَعظَم 🔅مَبعَث، بَراَنگیختِگی انسانِ‌کامل برای بَراَنگیختَن انسان‌هاست. جان‌ها را آتش می‌زند تا از جاکنده‌شوند، اَغلال از پای بیافکنند، به حرکت در آیند، تا به مَبعَث راه یابند🔅 @monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🔹سال جدید را با گزارشی فلسفی از وضعیت در مراکز، مجامع و مؤسسات فلسفی آغاز می‌کنیم. چه فعالیت‌هایی صورت دادند؟ چه پروژه‌هایی را پی‌گیری می‌کنند؟ 🔹اطلاع از چنین گزارشی، ما را نسبت به حرکت‌های امیدآفرین فلسفی و نقص‌ها و کاستی‌ها مشرف می‌گرداند. این چنین اشرافی برای محققین و پژوهشگران فلسفی ضرورت دارد. @monir_ol_din
درباره ▫ پیرو دیدار جمعی از فضلا و نخبگان علوم عقلی حوزه علمیه قم با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای «مدظله العالی» در زمستان سال ۱۳۸۲ و تأکید معظم له بر ضرورت و اهمیت علوم عقلی و لزوم تشکیل انجمن یا مجمعی که را در حوزه علمیه بر عهده داشته باشد، جمعی از اساتید علوم عقلی با تشکیل جلسات متعدد راه‌کارهای تحقق اهداف و منویات معظم له را بررسی کردند. ▫ مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و تحت اشراف حضرات آیات جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی «دامت برکاتهم)، پس از تعیین هیأت مؤسس توسط ناظران محترم عالی و انتخاب هیأت مدیره توسط مجمع عمومی، از اسفند ماه ۱۳۸۴ فعالیت رسمی خود را با برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های کرسی نظریه‌پردازی با موضوع آغاز نمود. 🔹سؤال؛ مجمع عالی حکمت اسلامی در پروژه چه قدم‌هایی برداشته است؟ @monir_ol_din
🔹از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع‌عالی‌حکمت اسلامی اینگونه برمی‌آید که، این مجمع علاوه بر گروه‌هایی که در موضوعات بنیادین فلسفی فعالیت دارند، گروه‌های دیگری را که زمینه‌ساز امتداد حکمت و فلسفه اسلامی در موضوعات انسانی باشد، هم شامل می‌شود؛ http://hekmateislami.com/?page_id=2565 گروه‌های؛ کلام، معرفت شناسی، فلسفه، فلسفه دین، عرفان، فلسفه های مضاف، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، حکمت عملی، فلسفه هنر، فلسفه علوم انسانی. 🔹به اقتضای فرصتی که داریم با برخی از این گروه‌ها که موضوع فعالیت آنها دغدغه امتداد حکمت و فلسفه اسلامی است، آشنا می‌شویم. @monir_ol_din
▫ برای شروع از گروه آغاز می‌کنیم. سؤال ما این است که، این گروه در نسبت با دغدغه چه اقداماتی داشته است؟ ▫گروه علمي فلسفه علوم انسانی از جمله گروه هاي علمي است كه در حال حاضر داراي 16 عضو فعال مي باشد كه بصورت مستمر هر دو هفته يكبار دوشنبه شب ها جلسه برگزاري مي نمايند كه موضوعات علمي محور مباحث گروه مي باشد كه توسط اعضاء مورد بررسي و نقد قرار مي گيرد. اكنون حجت الاسلام و المسلمين دکتر آذربایجانی مدير گروه و جناب آقای دکتر هادی موسوی دبیر علمی گروه فلسفه علوم انسانی را برعهده دارند. http://hekmateislami.com/?page_id=134 ▫فهرست خوبی از جلسات علمی این گروه مشاهده می‌شود؛ 1- ظرفیت شناسی فقه اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی 2- ظرفیت شناسی عرفان اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجه اسلام والمسلمین یزدان پناه 3- ظرفیت شناسی تاریخ و تمدن اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین دکتر الویری 4- ظرفیت شناسی و اقتضائات کلام اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 5- ظرفیت شناسی فلسفه اسلامی برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا @monir_ol_din
🔹 ادامه گزارش از گروه فلسفه علوم انسانی؛ 6- اقتضائات وظرفیتهای فلسفه اسلامی برای علوم انسانی دینی ▪ آیت ا… فیاضی 7- ظرفیت شناسی علم اصول برای علوم انسانی ▪ آیت الله اعرافی 8- ظرفیت شناسی علوم حدیث برای علوم انسانی ▪ حجت الاسلام والمسلمین مسعودی 9- ظرفیت شناسی تفسیر و علوم قرآنی برای علوم انسانی ▪ آیت الله رجبی 10- ظرفیت شناسی اخلاق اسلامی و علوم اخلاق برای علوم انسانی ▪ آقای دکتر محسن جوادی 11- فلسفه تعلیم و تربیت ▪ حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده قمصری 12- فلسفه اقتصاد ▪ حجت الاسلام والمسلمین عربی 13- فلسفه جامعه شناسی ▪ حجت الاسلام والمسلمین بستان 14- فلسفه مدیریت؛ چیستی، چالش ها و ظرفیت های ما ▪ آقای گائینی 15- تأثیر هایدگر بر علوم انسانی ▪دکتر عبدالکریمی 16- امکان علوم انسانی برپایه علم النفس ارسطو ▪ دکترحسین کلباسی اشتری 17- فارابی وعلوم انسانی ▪ دکتر قاسم پور حسن 18- بازخوانی علوم انسانی از منظر صدرالمتالهین شیرازی ▪ حجت الاسلام دکتر پارسانیا 19- علامه طباطبائی وعلوم انسانی ▪حجت الاسلام دکتر آذربایجانی 20- خواجه نصیرالدین طوسی و علوم انسانی ▪ دکتر یوسفی راد 🔹این عناوین،موضوعات جلسات گروه فلسفه علوم انسانی است که، البته تعداد کمی از آنها را در کانال منعکس کردم و جلسات دیگری با سایر اساتید حوزه و دانشگاه نیز تشکیل شده است. 👇👇👇 🔺درباره این جلسات سؤالی به ذهن خطور می‌کند که خواهم پرسید. @monir_ol_din
🌸🌸اسعدالله ایامکم🌸🌸 یا رَبَّ الحُسَینِ، بِحَقِّ الحُسَینِ، أِشفِ صَدرَالحُسَینِ، بِظُهورِ الحُجَّةِ. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#گُزارش‌ِفَلسَفی_1 #مجمعِ‌عالی‌ِحِکمتِ‌اسلامی_1 🔹از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع‌عالی‌حکمت اسلامی اینگون
✔️در در ضمن اهداف، هیچ اشاره‌ای به دغدغه امتدادحکمت و فلسفه نشده است، در حالی‌که گروه‌های متعددی با همین دغدغه تشکیل شده است. اهداف به گونه‌ای نگاشته شده‌اند که، فقط ناظر بر هستند و به این نکته که باید این علوم در موضوعات اجتماعی سیاسی امتداد پیدا کنند را اشاره‌ای نمی‌کنند. 🔸پرواضح است که، مجمع عالی حکمت، با تشکیل گروه‌هایی در موضوعات جاری اجتماعی با پیوست عقلی فلسفی، می‌خواهد وارد این میدان شود و مجدانه پیرامون فلسفه سیاست، فلسفه هنر، فلسفه حقوق و.... اندیشه‌ورزی نماید و در تضارب آراء موجبات بسط فکر و ایده را فراهم‌نماید، (شکر الله مساعیهم) لیکن نکته‌ای بسیار مهم قابل طرح است و آن اینکه؛ 🔸اگر در اساسنامه و بدو تأسیس یک سازمان به در عرصه سیاست و اجتماع اندیشیده نشود، آیا تأسیس گروه‌ها می‌تواند این دغدغه را بپوشاند؟ آیا غیر از این است که، این امر نشان‌دهنده آن است که، تأملی هرچند کوتاه و مختصر، پیرامون امتداد حکمت و چگونگی امتداد صورت نپذیرفته است و ضرورت داشت این تأمل در میان بانیان و مؤسسان مجمع تعین می‌یافت و تبدیل به یک انگاره جمعی می‌گشت و سپس در ساختار تشکیلاتی با تأسیس برخی گروه‌ها راه خود را ادامه می‌داد؟ 🔺آنچه گفته شد، نکته‌ای برای تأمل است، و همه فعالیت‌های دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی را می‌پوشاند؛ آیا ما با تأسیس ساختار و سازمان می‌توانیم ایده امتداد حکمت و فلسفه را سامان بدهیم یا اینکه، انگاره‌ای هرچند مختصر باید در این مسیر فراهم نمود و سپس برای آن انگاره، ساختار و سازمان طراحی کرد؟ آیا وقت آن نرسیده است که، مساله ای واقعی با عنوان را در سه عرصه چرایی، چیستی و چگونگی پی‌جویی نماییم؟ @monir_ol_din
• | مَجمعِ‌عالیِ‌حِکمَتِ‌اِسلامی | • یکی از مسائل واقعی پیش‌روی فلاسفه و اساتید حکمت این است؛ فلسفه اسلامی می‌تواند در عرصه اجتماع و سیاست امتداد پیدا کند؟ اگر نمی‌تواند، ، و اگر می‌تواند، ؟ جای این پرسش‌ها در مجامع حِکمی خالی است. @monir_ol_din
ذکر عباس، دل را زنده می‌کند.... 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad