#مُعرفیِکتاب
📖جهانهای اجتماعی
📝حجةالاسلاموالمسلمین استادپارسانیا
💥این کتاب در بافت ادبیاتی علوم اجتماعی نگاشته شده است، اما برخاسته از میراث فلسفی فارابی در تحلیلهای اجتماعی است که در دو کتاب السیاسة المدنیة و آراءاهل المدینة الفاضلة و مضاداتها، آمده است.
@monir_ol_din
#خیلیمهم
🔺 پرونده امتداد حکمت در اندیشه فلاسفه مسلمان را در ادامه راهبرد کلان این کانال، آغاز کردیم و بنای مستمر بر پیگیری آن را داشتیم، لیکن موضوعی بسیار #مهم پیش آمده است که ضرورت دارد موقتاً این موضوع را کنار بگذاریم و در مجالی دیگر به آن بپردازیم.
🔺 آن موضوع خیلی مهم طرح مسئله #هوشمصنوعی در فضای علوم اسلامی است. متولیان این امر، همایشی را برای این موضوع تدارک دیده و مصاحباتی را با بزرگان و اساتید حوزه انجام میدهند. در دغدغه و نیت خالصانه این عزیزان تردیدی نیست، اما سؤالات و ابهاماتی خیلی جدی پیرامون نقش پذیری هوش مصنوعی در علوم اسلامی وجود دارد که در ویژهنامه مورد نظر به آن پرداخته خواهد شد.
🔺از محضر عزیزان تقاضا دارم، چنانچه نکات و نقدهایی دارند در قالب #یادداشت برای انعکاس در اختیار کانال بگذارند.🌹
#هوش_مصنوعی
#علوم_اسلامی
@monir_ol_din
#معرفیهمایش
1⃣ نظر به پيشرفتهای گستردهی هوش مصنوعی، میتوان از آن در #حل برخی از مسائل دشوار یا پرهزینه در علوم اسلامی بهره گرفت و با صرفهجویی در وقت و همچنین افزایش دقت، گام بلندی در جهت #پیشرفت این علوم برداشت. به علاوه با بهکارگیری ابزار قدرتمندی همچون هوش مصنوعی توسط محققین، دریچههای تازهای از مسائل جدید علمی گشوده خواهد شد.
2⃣ گستردگی موضوعات، مبانی و اطلاعات متعدد، عدم امکان عملی التفات همه جانبه به تمام علوم دينی در یک لحظه، ضرورت جستوجوی عمیق و دقیق و هوشمند در میان کتب و ... از مواردی هستند که به روشنی بر ضرورت توجه به حضور هوش مصنوعی در مسیر استنباط علوم اسلامی حکم میکنند.
3⃣ بیترديد اين اقدام نیز همچون ساير اقدامات علمی-اجتماعی میبايست #آسیبشناسی شود و گامهای دقيق و مطمئنی برای زمينهسازی اين حضور فراهم شود ولی لزوم شناخت آفات و آسيبها و مقابلهی با آنها، منافاتی با ضرورت حرکت به سمت استفاده از اين ابزار قدرتمند در راه #تولیدعلوماسلامی ندارد.
4⃣ در همین راستا، اولين همايش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» بهمنظور همافزايی و تبيين بيشتر اهداف و توانايیها، در ۴ آبان سال ۱۳۹۹ در قم برگزارشد تا با گردهمایی صاحب نظران علوم حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر شناخت ظرفیتها، فرصتها و تهدیدها، زمینههای هر چه بهتر این خیزش محقق گردد.
http://aiis.najafsys.ir/fa/
@monir_ol_din
• | هوشمصنوعی و علوماسلامی | •
۱. حقیقت #هوشمصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد یا اینکه از مبانی نظری نیز برخوردار است؟
۲. نسبت هوش مصنوعی با #علوماسلامی چیست؟ چه نقشی در #تولید نظریه دینی دارد؟
@monir_ol_din
r_12_201114112946.pdf
1.75M
▫چکیده مقالات پذیرفته شده در اولین همایش «هوش مصنوعی و علوم اسلامی»
✔ مروری گذرا بر عناوین مقالات، تاحدودی فضای علمی حاکم بر همایش را نشان میدهد و همچنین حکایت از تلقی دست اندرکاران همایش از نسبت میان هوش مصنوعی و علوم اسلامی دارد.
@monir_ol_din
euronews - اخبار بین المللی در مورد هوش مصنوعی
https://per.euronews.com/tag/artificial-intelligence
🔺مرور عناوین این اخبار، تصویری از هوشمصنوعی در دنیای امروز در اختیار ما میگذارد که شاید در مطالعه مقالات به دست نیاید.
@monir_ol_din
💥تعریف ساده هوش مصنوعی
🔺هوش مصنوعی یا artificial intelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلیاش آن است که ماشینهای هوشمندی تولید کند که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به #هوشانسانی است را داشته باشد. هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیهسازی هوش انسانی برای #کامپیوتر است و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونهای برنامهنویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.
🔺این تعریف میتواند به تمامی ماشینهایی اطلاق شود که بگونهای همانند ذهن انسان عمل میکنند و میتوانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند. اساس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن بگونهای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می شود را به درستی اجرا کند. #هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است: یادگیری،استدلال و درک.
#پروندههوشمصنوعی
@monir_ol_din
(هوش_مصنوعی(1.pdf
2.05M
🔺یک مطلب مختصر مفید درباره هوش مصنوعی:
تاریخچه، مبانی، عاملهای هوشمند
#ازدستندهید.
@monir_ol_din
💥در ابتدای مطالب، میخواهیم هوش مصنوعی را بشناسیم و سپس به صورت پلکانی وارد تحلیلها و بررسیها شویم.
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥هوشمصنوعی_هوشانسانی
کدام غالب، کدام مغلوب؟
@monir_ol_din
#یادداشتِعلمی
✳ هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده یا ابزار دقیق فحص؟!
📝 مجتبی رستمی کیا
1⃣ اخیرا در شهر مقدس قم همایشی تحت عنوان #هوشمصنوعیوعلوماسلامی برگزار گردید، بررسی چکیده مقالات منتشر شده و عناوین و مؤلفین بسیار قابل توجه بود؛ از سویی به لحاظ فناوری در مرز تکنیک قرار دارد و از سوی دیگر در فلسفه تحلیلی و معناشناسی، مباحث هوش مصنوعی به مثابه هوش شناختی و التفاتی که به نوعی شبیه ساز فعالیت ها و اراده و تفکر انسانی است با تردید جدی مواجه است؛ براستی آیا نرم افزار و رایانه توان حیث شناختی و التفاتی که منجر به آگاهی و قصد در عمل می شود را داراست؟!
2⃣ جان سرل، که در دوره دوم فکری خود بر روی فلسفه ذهن تمرکز کرده است، مباحث مفصلی در مورد شناخت، آگاهی و حیث التفاتی و ارتباط آن با اندامواره و مغز ارائه داده است؛ وی در نفی هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده برهانی به نام " برهان اتاق چینی" مطرح کرده است؛ ما حصل این برهان به این صورت است که حاصل نرم افزار کارکرد است و نه فهم.
3⃣ نگاهی به مؤلفین همایش مذکور نشان می دهد که بیش از 70 درصد ایشان تحصیلات مرتبط با فضای طلبگی و معناشناسی استظهاری در علم اصول ندارند اما الگوریتم هایی را در سامانه « نجف» مرکز نور که بر اساس هوش مصنوعی مبتنی است، طراحی کردهاند.
4⃣ نگارنده تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با برنامه نویسی هوش مصنوعی ندارد، اما در حوزه معناشناسی و آنالوژی های علم و معنا، این نرم افزار قابل بررسی تخصصی است، فارغ از استدلال سرل در نفی هوش مصنوعی، در حوزه درک و استدلال و نظریه احتمالات معنایی و حتی تعین معنایی هوش مصنوعی، مباحث بسیار مهمی مطرح است که امیدوارم طراحان این نرم افزار بتوانند آگاهانه به این سؤال پاسخ دهند.
@projectsystem
🔹حقیقت هوش مصنوعی چیست؟ آیا صرفاً ابعاد تکنولوژیکی دارد و یا اینکه برخوردار از مبانی نظری است و باید به آنها توجه نمود؟ آیا ضرورت چنین توجهی، سبب نمی شود که، در مواجهه آن با #هشیاری بیشتری قدم برداریم؟
@monir_ol_din
#یادداشتِعلمی
✳یادداشتی مختصر و مفید درباره هوش مصنوعی
📝امیرحسین محسنی
1⃣ تعریف
تا به حال تعریف جامعی برای هوش مصنوعی مطرح نشده که مورد قبول تمام دانشمندان این علم باشد، اما به طور اجمالی میتوان گفت هوش مصنوعی، ماشینی است که اعمال ذهنی انسان را شبیه سازی میکند به طوری که میتواند آن اعمال را مانند انسان یا حتی بهتر انجام دهد. اعمالی مانند : تحلیل، یادگیری، تصمیم گیری، گفتار، دیدن و .....
2⃣ تاریخچه
تاریخ هوش مصنوعی از دوران باستان با افسانهها، داستانها و شایعاتی در مورد موجوداتی مصنوعی دارای هوش یا آگاهی آغاز میگردد. این افسانه ها در قرن بیستم در سال 1965 تبدیل به علمی به نام هوش مصنوعی شد. هرچند در ابتدا صحبت های زیادی در رابطه با کاربردی بودن این علم مطرح میشد، اما با گذشت چند دهه و ساخته شدن ربات های شطرنج باز و غلبه آنها بر انسان، امید به آینده هوش مصنوعی افزایش یافت.
3⃣ آزمون تورینگ
آزمون تورینگ آزمونی است برای سنجش موفقیت هوش مصنوعی؛
در این آزمون شرایطی فراهم میشود که شخصی با ماشینی ارتباط برقرار کند و پرسشهای کافی برای بررسی هوش ماشین، از آن بپرسد. اگر در پایان آزمایش نتواند تشخیص دهد که با انسان در تعامل بودهاست یا با ماشین ، آزمون با موفقیت انجام شدهاست. تاکنون هیچ ماشینی از این آزمون با موفقیت بیرون نیامده است.
4⃣شیوه کار هوش مصنوعی
هرچند ممکن است در آینده هوش مصنوعی به قدری قدرتمند شوند که بتواند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد، اما یک تفاوت همواره فاصله بین ماشین و انسان را حفظ خواهد کرد؛ "خودآگاهی". مکانیزم هوش مصنوعی به وسیله الگوریتم ها ساخته شده است، الگوریتم مجموعه محدودی از دستورات است که پشت سر هم اجرا میشوند مانند دستور العمل پخت یک غذا. زمانی که کامپیوتر ها الگوریتم ها را اجرا میکنند نه تنها از خود اختیاری ندارند بلکه حتی نسبت به کاری که انجام میدهند آگاهی نیز ندارند.
5⃣ زیر شاخه ها
همانطور که گفته شد هوش مصنوعی شبیه سازی برای اعمال ذهنی انسان است، این علم دارای زیر شاخه های مختلفی است که هر یک شبیه سازی بخشی از ذهن انسان را به عهده دارد:
➖ یادگیری ماشین
در گذشته برای اینکه مطلبی را به ماشین اموزش دهید لازم بود تا آن را با الگو های خاصی برای آن تعریف کنید، برای مثال اگر میخواستید که یک ربات بتواند یک انسان را تشخیص دهد باید اجزای صورت انسان و تفاوت آن با موجودات دیگر و جایگاه آن و.... برای آن تعریف میکردید.
اما آیا برای آموزش یک انسان هم از همین روش استفاده میکنیم؟ نه.
برای آموزش یک کودک ما انسان های مختلف را به او نشان میدهیم و او بعد از یادگیری خودش میتواند انسان ها را تشخیص دهد.
یادگیری ماشین سعی دارد به وسیله الگوریتم هایی این روش یادگیری انسان را برای ماشین هم شبیه سازی کند.
در واقع در برنامه نویسی سنتی ما الگو و داده را به ماشین میدهیم و او نتیجه را به ما میدهد اما در یادگیری ماشین ما نتیجه و داده را به ماشین میدهیم و الگو ها را از ماشین میگیریم.
➖ دید ماشین
دید ماشین یکی از علوم مهندسی است که شبیه سازی بینایی انسان را بر عهده دارد، هدف این دیدن اشیاء به صورت مستقل است نه صرفا یک تصویر از چند شیء. این علم کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد.
➖ پردازش زبان های طبیعی
پردازش زبان های طبیعی یکی از زیرشاخه مهم هوش مصنوعی است، ماشین ها باید بتوانند ترکیبات جدیدی که از قبل برای آنها تعریف نشده را متوجه شوند و با توجه به مفاهیم خودشان هم بتوانند ترکیب های جدیدی تولید کنند. یکی از جدیدترین پروژه هایی که در این زمینه انجام گرفته، پروژه محققین دانشگاه MIT است که به وسیله آن میتوان متون باستانی فراموش شده را رمزگشایی کرد.
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگوی #سوفیا، ربات زن هوشمند با #خالقش.
✅آنچه در این فیلمکوتاه مهم است، #سودای انسان غربی است.
او چه میخواهد؟ طالب چه دنیایی است؟ قرار است هوش مصنوعی به کجا برسد؟ به فراتر از انسان؟
@monir_ol_din
#تعاریفهوشمصنوعی
✅ راسل و نورویگ در آیما (رویکردی مدرن به هوش مصنوعی) - که یکی از مهمترین و جامعترین منابع آکادمیک در این حوزه محسوب میشود- عمده رویکردها درباره چیستی هوش مصنوعی را در چهار تعریف خلاصه کردهاند:
1- «مطالعه قوای ذهنی با استفاده از مدل.های محاسباتی» Charniak, &McDermott, 1985, P. 6
2- «تلاشهای هیجانبرانگیز جدید برای ساخت تفکّر کامپیوتری ... ماشینهایی دارای ذهن به معنایحقیقی و تامّ کلمه. ... ما خودمان نیز کامپیوتر هستیم. این ایده که تفکّر و محاسبه، یک چیز است »Haugeland, 1985, p. 2.
3- «مطالعه محاسباتی که ادراک حسّی، استدلال و عمل طبق آن را ممکن میسازد». (Winston, 1992, pp. 5-6
4- «هدایت خودکار فعّالیتهایی که ما به تفکّر انسانی مربوط میدانیم؛ فعّالیتهایی مانند تصمیمگیری،حلّ مسئله، یادگیری» Bellman, 1978
5- «هوش محاسباتی، مطالعه بر روی طراحی عاملهای هوشمند است ... یک عامل هوشمند،سیستمی است که ... مرتبط با شرایط و اهدافش عمل میکند، نسبت به تغییر محیط و اهداف، انعطافپذیر است، از تجربیاتش درس میگیرد، و انتخابهای متناسبی را براساس محدودیتهای ادراک حسّی و محاسبات، انجام میدهد» .(Poole, 1998, p. 1.)
6- «هوش مصنوعی به عنوان رفتار هوشمندانه در مصنوعات، لحاظ میشود» Nilsson, 1998, pp. 1-2
7- «هنر خلق ماشینهایی که کارکردهایی را به اجراء میگذارند که وقتی بهوسیله مردم انجام میگیرند، نیازمند هوش هستند»Rich, E. & Knight, K. 1991.
🔹 ر.ک. درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی
@monir_ol_din
درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی.pdf
1.79M
#مُعرفیِکتاب
✅درآمدی بر فلسفه هوش مصنوعی
📝 دکتر مهدی همازاده
🔹پژوهشگاه فضای مجازی_مرکز ملی فضای مجازی
🔸فهرست مطالب:
1. پیشینه
2. هوش مصنوعی کلاسیک و جدید
1-2 . هوش کلاسیک یا دیجیتال
2-2 . پیوندگرایی در هوش مصنوعی جدید.
1-2 . بدنمندی/ مکانمندی در هوش مصنوعی جدید.
3. انواع رویکردها به چیستی و غایت هوش مصنوعی
4. هوش مصنوعی قوي و ضعیف
5. به سمت شبیه سازي خاستگاه فیزیولوژیک
6. مسائل فلسفی
1-6 . مسئله حس عمومی یا متناسب بودن رفتار
2-6 . مسئله آدمک چینی
1-6 . مسئله اتاق چینی
4-6 . مسئله سیستماتیک بودن
3-6 . مسئله خصیصه سابجکتیو تجربه پدیداری
7. امکان ظهور آگاهی مصنوعی برپایه فلسفه اسلامی
@monir_ol_din
#مُعرفیِفیلسوف
✅هوبرتدرایفوس، فیلسوفمنتقد هوشمصنوعی
1⃣ هوبرت درایفوس یکی از منتقدین پروژه هوش مصنوعی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون است. او در یک سری از مقالات و کتابها از جمله کیمیاگری و هوش مصنوعی (۱۹۶۵) , آنچه کامپیوتر نمیتواند انجام دهد (۱۹۷۲; ۱۹۷۹; ۱۹۹۲) و ذهن بیش از دستگاه (۱۹۸۶) به انتشار ارزیابی #بدبینانه خود از پیشرفت هوش مصنوعی پرداخت و نقدی بر مبانی فلسفی این زمینه کرد. نقد درایفوس در اکثر مقالات معرفی فلسفه هوش مصنوعی مورد بحث قرار گرفت. از جمله (Norvig(۲۰۰۳ کتاب استاندارد هوش مصنوعی و (Fearn (۲۰۰۷ , یک مطالعه از فلسفه معاصر.
2⃣ درایفوس اظهار داشت که هوش و مهارتهای انسان در درجه اول بر #غرایز ناخودآگاهانه او استوار است تا منطق سمبلی شده آگاهانه؛ و هیچگاه نمیتوان تواناییهای ناخودآگاهانه را در قالب فرمولهای ریاضی تولید کرد. نقد او بر پایه دیدگاه فیلسوفان قارهای مدرن همچون موریس مرلو-پونتی و هایدگر بود؛ و دقیقاً در هنگام اولین موج تحقیقات هوش مصنوعی که از فرمولهای سمبلی سطح بالا برای نشان دادن واقعیت استفاده میکرد بیان شد. در این موج از تحقیقات سعی بر این بود که هوش را تا سطح مهارتهای سمبلی شده پایین بیاورند
https://fa.wikipedia.org/wiki/دیدگاه_هوبرت_درایفوس_راجع_به_هوش_مصنوعی
#پروندههوشمصنوعی
👇👇
@monir_ol_din
دریفوس و تاریخ فلسفی هوش مصنوعی.pdf
258.5K
#مُعرفیِمقاله
✅دریفوس و تاریخفلسفی هوشمصنوعی
📝 محمدحسین محمدعلی خلج
@monir_ol_din
✅ نشست فلسفی پرمحتوایی پیرامون هوش مصنوعی در #مجمععالیحکمتاسلامی در سال 97 برگزار شده بود، که انشاءالله به زودی بارگذاری شده و مورد #بررسی قرار خواهد گرفت.
#پروندههوشمصنوعی
👇👇
🆔https://eitaa.com/monir_ol_din
IMG10242290.jpg
51.7K
#مُعرفیِنشستعلمی
✅هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه
🔹کارشناسان؛ حجج اسلام آقایان؛ غروی، شهریاری، عباس زاده
🔸دبیر علمی؛ دکترمینایی
@monir_ol_din
هوش مصنوعی از دیدگاه فلاسفه.docx
67K
#متننشستعلمی
✅ هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه
🔹رئوس مطالب؛
- رابطة قوای انسان و نفس
- چگونگی دستیابی ربات به هوشمندی انسان
- امکان تحقق نفس و ذهن برای ماشین از دیدگاه فلسفه
- نفس از دیدگاه فیلسوف غربی
- نقد امکان عنایت نفخۀ الهی به ربات
- توقف و عدم توقف درک و شعور بر حیات در فلسفه صدرایی
- آیا ربات میتواند انسان متکامل باشد؟
- براهین صدرالمتألهین بر شعورمندی همۀ موجودات
- ابزار تشخیص رباتی که همۀ فعالیتهای انسانی را انجام میدهد از انسان واقعی
- امکان افاضۀ نفس به ماشین از دیدگاه حکمت مشاء
@monir_ol_din
امتداد حکمت و فلسفه
#مُعرفیِنشستعلمی ✅هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه 🔹کارشناسان؛ حجج اسلام آقایان؛ غروی، شهریاری، عباس
#نقدوبررسی
✳ نشست علمی «هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه»
🔹 این نشست علمی حاوی نکات مهمی بود و در عین حال مجال نقد دارد که در ادامه مطرح میشود.
1⃣جهان غرب پیشرو در تولید هوش مصنوعی و پیشبرد پروژه آن است، بر همین اساس نیز فیلسوفان غربی اولین منتقدینی هستند که، وارد عرصه بررسی فلسفی هوش مصنوعی شده و آن را به نقد کشیده اند. #دریفوس مهمترین فیلسوف منتقد هوش مصنوعی از 1960 نقد فلسفی خود را آغاز کرده است، و ما در 2020 قرار داریم و با 60 سال تأخیر وارد این میدان شدهایم. حال بعد از این تأخیر و ورود دیرهنگام چه آوردهای در نقد فلسفی یا تبیین فلسفی هوش مصنوعی داریم؟ آیا این ورود دیرهنگام ملازم با ارائه مطالب عمیق و تبیینهای فلسفی نوینی است؟ یا اینکه، معالاسف، نه تنها با تأخیر در این میدان وارد شدهایم، بلکه آورده چندانی هم نداریم؟
2⃣ این نشست میتواند برای کسی که در ابتدای راه آشنایی با هوش مصنوعی است، مفید باشد اما برای کسانی که آشنا هستند و طالب درک و دریافت نگاه فلسفه اسلامی به این موضوع هستند، بهره درخوری ندارد. آیا تمام بضاعت فلسفه اسلامی همین است که، در اثبات یا رد اینکه، ماشین میتواند هوشمند باشد یا از هوشمندی انسانی برخوردار باشد، سخن بگوید؟ یا بر مبنای فلسفه صدرایی و فلسفه سینوی از امکان چنین هوشی سخن گفت کافی است؟ اگر در برابر انکار فیلسوف صدرایی، ماشینی عرضه شد که توانست همه خصوصیات انسانی را داشته باشد، عاطفه داشته باشد، پاسخگوی سؤالات فلسفی باشد، خلاق باشد و تشخیص موقعیت بدهد، او چه می.کند؟ میتواند این واقعیت را انکار نماید؟ چه نقشی در مواجهه با این واقعیت پیدا میکند که ماشینی تولید شود که مانند فیلسوفان بیاندیشد و پاسخ پرسشهای فلسفی را بدهد؟
3⃣ متأسفانه فیلسوف صدرایی ما هیچ تحلیل درخوری درباره #ماهیتتکنولوژی نمیتواند ارائه کند. و چون چنین است، درباره هوش مصنوعی به بیان کلیاتی اکتفا میکند. آقای غروی درباره هوش مصنوعی میگوید: «اگر ماشین حیات داشته باشد بله میتواند مثل هوش انسانی و روابط عاطفی انسانی را داشته باشد» خب این مقدار که برای دانشجوی فلسفه هم روشن است، تفاوت استاد فلسفه و دانشجوی فلسفه در تحلیل حقیقت هوش مصنوعی کجا ظاهر میشود؟ این همان فروبستگی و انسدادی است که به جان فلسفه اسلامی افتاده است و توان بیرون آمدن از آن را ندارد. اساتید تأملهای عمیقی را که در موضوعات کهن فلسفی انجام میدهند به این حوزهها نمیکشانند و قدرت #امتدادحکمت در تحلیل مثل هوش مصنوعی را ندارند.
4⃣ فیلسوف اسلامی باید بتواند همچنان که در #علمالنفس فلسفی الگویی از انسانشناسی و طبقهبندی قوای نفس ارائه میکند، الگویی در تحلیل تکنولوژی و از جمله آن هوش مصنوعی ارائه نماید. حقیقت آن چیست؟ از چه عناصر فلسفی تشکیل میشود؟ غایت فلسفی هوش مصنوعی چیست؟ امکانات فلسفی آن چیست؟ فیلسوف اسلامی چه پیشبینی از آینده هوش مصنوعی دارد؟ چه نقدهایی بر آن دارد؟ مرز میان انسان و هوش مصنوعی را در کجا قرار میدهد؟ این پرسشها و نظایر آن بسیار است که، در این نشست علمی نه تنها طرح نشد بلکه برخلاف آن، آقای غروی از ضرورت #عدمخلط فلسفه با علم تجربی سخن گفت. تصریح دارند که در حکمت مشاء، فلسفه شامل طبیعیات و ریاضیات بود اما امروزه شامل الهیات است. این سخن آقای غروی در حقیقت اعتراف به #عدمامکان امتداد حکمت در ساحات عینی است. ایشان میگویند میتوانیم هوش مصنوعی را تعریف و تفسیر نماییم اما هیچ گاه نمی پتوانیم براساس فلسفه به نتایج ربات برسیم. سؤال؛ چگونه می شود که با مبنای فلسفی میتوان حقیقت هوش مصنوعی را تحلیل نمود اما نمیتوان مبنای فلسفی تولید هوش مصنوعی را به دست داد؟ مگر شما در تحلیل فلسفی خود به عناصر و مؤلفات سازنده هوش مصنوعی توجه نمیکنید؟
5⃣ به نظر میرسد، فلسفه اسلامی علیالخصوص فلسفه صدرایی توان تحلیل فلسفی از هوش مصنوعی را هم نداشته باشد. پیش از این نیز در پروندهای با موضوع #فضایمجازی به سرمایههای فلسفی اساتید فلسفه پرداخته شد و ملاحظه گردید که، آنچه که ایشان از حقیقت فضای مجازی دانسته و ارائه دادهاند، آنقدر دور از واقعیت و مبتلا به انتزاعیات است که، باید توقع ارائه تحلیل فلسفی از ایشان را کناری گذاشت. علی ای حال، فلسفه اسلامی دچار #انسداد عجیبی شده است و توان تبیین فلسفی خود از موضوعات جدید و واقعیات عینی را از دست داده است. و همین امر سبب میشود که، در دنیای هوش مصنوعی #فیلسوفانغربی مطرح گردند بدون آنکه نظریهای از جانب فلاسفه مسلمان طرح شده باشد و منابع تحلیل دانشجویان و طلاب فلسفی نیز منابع غربی باشد.
@monir_ol_din