#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_3
#گروهفلسفهسیاسی_1
#معرفیِکتاب
🔺جناب آقای صدرا با هدف نظریه پردازی در حوزه فلسفه سیاست، برخی پژوهش ها و تحقیقات را عرضه کرده اند که، یکی از آنها کتاب #علممدنیفارابی است. در معرفی این کتاب چنین آمده است:
«کتاب علم مدنی فارابی، نظریه پردازی در زمینه نقد فلسفه علم سیاست مدرنیستی، به ویژه دانش پوزیتیویستی با خاستگاه، جایگاه و نقش و آثار همچنان تأثیرگذار و بلکه تعیین کننده آن بوده و در عین حال بازآمدی فلسفه و نظریه علمی- سیاسی فاضله و متعالی فارابی تا صدرایی به عنوان رهیافت و بلکه پارادایم رقیب و مدعی است. در این اثر، وجوه گوناگون این نظریه و نظام علمی- سیاسی مورد واکاوی شالودهای قرار میگیرند. طرح و تبیین مبسوط علم سیاست یا علم مدنی متعالی فارابی، عموماً و خصوصاً سیر و ساختار فلسفه و علم متعالی سیاسی صدرایی و تا فلسفه و علم سیاسی متعالی و راهبردی امام خمینی(ره)، خود موضوع بحث مستقلی دیگر در این کتاب میباشد.»
🔺علاقمندان به حوزه فلسفه سیاست، بهتر است این کتاب را مورد مطالعه و نقادیهای مجدانه و منصفانه قرار دهند، چرا که نقد آنها در پرورش و رویش انگارههای نوین در راستای دستیابی به #حِکمتِحکومتِاسلامی بسیار تأثیرگذار است.
@monir_ol_din
• | حضرتآیتاللهجوادیآملی | •
«کسی نباید توقع داشته باشد که با #اصالتوجود و #حرکتجوهری، #جسمانیةالحدوث و با #قانونعلیت، سیاست را پیدا کند؛ چون باید و نباید جایش در #حکمتعملی است، منتها مبانی فطری و ادله اولی را حکمت نظری تأمین میکند.»
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_4
#معرفیِنشستعلمی
💥 برخی از نشستهای علمی در مجمع عالی حکمت در زمینه #حکمتعملی برگزار شده است که، به نظر میرسد علاقمندان به موضوع بسیار مهم امتداد حکمت، باید به آنها توجه داشته باشند.
🔺یکی از این نشستها با عنوان «چیستی حکمتعملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر» با حضور اساتید؛#دکترجوادی و #سیدیداللهیزدانپناه برگزار شد. استاد یزدان پناه در این جلسه پیرامون ضرورت احیای حکمت عملی چنین میگویند:
«1- کم فروغی حکمت عملی حاصل دلایل متعددی است که دو مورد از اهم آنها چنین هستند: نخست آنکه آثار #فارابی به عنوان اصلیترین فردی که به این حوزه پرداخته است، به صورت کتاب درسی در مجامع علمی شناخته نشد. در حالیکه متون اصلی این حوزه باید به عنوان متن درسی معرفی شوند. دوم آنکه در طول تاریخ حاکمیت بیشتر از فقها بهره برده است و حکما سهم مناسبی در اداره جامعه و حکومت نیافتهاند. در حالیکه فقیه و حکیم هر دو باید در یک نسبت متناسب پشتوانه فکری اداره جامعه باشند.
2- در باب ضرورت احیاء حکمت عملی به چند نکته باید توجه داشت: اول آنکه کمال حکمت در حکمت عملی است و حکمت بدون حکمت عملی ناقص است. دوم آنکه از این طریق میتوان پایههای یقینی احکام فعل انسان را در فضای اصولی و اجتهادی تبیین و جایگزین بنای عقلا نمود. سوم آنکه عقل عملی تدبیری و نیز ذاتیاب اهمیت تمدنی فراوانی دارند که باید به آنها پرداخت و چهارم آنکه این دانش میتواند نقش نظامساز در برداشت از متون دینی ایفا کند.»
@monir_ol_din
• | اِحیای حِکمت عَملی | •
حکمت اسلامی دو تقسیم رئیسه دارد؛ #حکمتنظری ( فلسفه اولی یا الهیات، فلسفه وسطی یا ریاضیات، فلسفه سفلی یا طبیعیات) و #حکمتعملی ( اخلاق شخصی، تدبیرمنزل، سیاست مدن)
برخی فلاسفه و اساتید فلسفه معاصر به #احیایِحکمتِعملی میاندیشند.
@monir_ol_din
نشست چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر.pdf
444.9K
#متننشستعلمی
🔅 نشست علمی «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر»
با حضور دکتر محسن جوادی و استادسیدیدالله یزدان پناه.
🔺مطالعه متن این جلسه بسیار مفید است. از یک ضرورت سخن گفته میشود، چیزی که اساتید فلسفه به آن میاندیشند.
@monir_ol_din
#گُزارشِفَلسَفی_1
#مجمعِعالیِحِکمتِاسلامی_5
#معرفیِنشستعلمی
▫ یکی دیگر از موضوعاتی که ذیل عنوان عام #امتدادحکمت جای میگیرد، بررسی کیفیت امتداد #نظریهاعتبارات علامه طباطبائی است. این نظریه بداعت خاصی دارد و آثار ویژهای بر آن مترتب است.
▫برخی از اساتید فلسفه معاصر پیگیر بررسی لوازم این نظریه برای امتداد آن در صحنه عینیت اجتماعی میباشند.
▫مجمع عالی حکمت اسلامی نیز پیرامون موضوع مذکور نشست های علمی مفیدی را برگزار کرده است. یکی از این نشستها با حضور جناب آقایان #دکترپارسانیا و #دکترکیاشمشکی برگزار میشود. ایشان از جمله کسانی هستند که به ظرفیت نظریه اعتباریات برای امتداد در ساحات اجتماعی باور دارند.
http://hekmateislami.com/?p=1069
@monir_ol_din
نشست چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر.pdf
444.9K
#نشستِعلمی
🔅متن نشست علمی با عنوان «امتداد نظریه اعتباریات علامه طباطبائی در علوم اجتماعی» با ارائه حجة الاسلام دکتر کیاشمشکی
🔅نظریه اعتباریات یکی از ظرفیتهای موجود فلسفه اسلامی برای پیگیری طرح امتداد حکمت اسلامی است.
@monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸
🔅اخبار مهدوی
▫ الغیبة للنعمانی، ص 284:
أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ الْبَنْدَنِيجِيُّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَلَوِيِّ الْعَبَّاسِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عِيسَى بْنِ سُلَيْمَانَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ ذَكَرَ الْقَائِمَ ع فَقُلْتُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَمْرُهُ فِي سُهُولَةٍ فَقَالَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى تَمْسَحُوا الْعَلَقَ وَ الْعَرَقَ.
مفضل بن عمر نقل میکند؛ خدمت امام صادق(سلام لله علیه) عرض کردم: امیدوارم که امر قائم(سلام الله علیه) در سهولت و آسانی باشد، حضرت فرمودند: امر او محقق نمیشود تا اینکه، با سختیها و شدائد روبرو شوید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺 المراد بالعلق- بالتحريك-: الدم الغليظ، و هذا كناية عن ملاقات الشدائد التي توجب سيلان العرق و الجراحات المسيلة للدم.
التصحیح؛ علیاکبر غفاری
@monir_ol_din
✨اسعدالله ایامکم✨✨
🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸
🔅اخبار مهدوی
▫الغیبة للنعمانی، ص 296
1- أَخْبَرَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنالْمُفَضَّلِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ «1» وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُر.
▫فضیل بن یسار میگوید: از امام صادق(سلام الله علیه) شنیدم که فرمودند: زمانی که قائم (سلام الله علیه) قیام نماید، با #جهلمردم روبرو میشود، جهلی بسیار شدیدتر از آنچه رسول الله(صلی الله علیه و آله) با آن روبرو شدند. عرض کردم: چگونه؟ فرمودند: زمانی که رسول الله (صلی الله علیه و آله) به میان مردم آمدند، مردم سنگ و صخره و چوب تراشیده شده را میپرستیدند، و زمانی که قائم (سلام الله علیه) به میان مردم آید، آنها بر علیه او به کتاب الله احتجاج خواهند نمود. سپس فرمودند: قسم به خدا، او #عدالتش را همانگونه که سرما و گرما در خانه ها داخل میشود، در داخل خانههایشان وارد میکند.
@monir_ol_din
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با کرونا میخواهند ما در دنیای مجازی و #محبس_مجازی زندانی کنند و قفل دیگری بر حیات مادی بزنند. میخواهند با #حسگرها ما را مدیریت کنند. ولی موفق نخواهند شد.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
امتداد حکمت و فلسفه
با کرونا میخواهند ما در دنیای مجازی و #محبس_مجازی زندانی کنند و قفل دیگری بر حیات مادی بزنند. میخو
💥زیستِمجازی
▫️ایام پیشروی، فرصتی مغتنم برای تامل پیرامون سبک زندگی جدیدی است که، جامعه ایرانیاسلامی را دربرگرفته است؛ #زیستِمجازی
▫️فلسفه اسلامی، چه تحلیل و تبیینی از #فضایمجازی دارد؟
#فلسفهفضایمجازی
https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#مقدمه
🔅 آیت الله میرباقری(دام عزه):
🔹کل دستگاه شیطان حیاة الدنیا است، انسان را در #زنداندنیا محبوس میکنند، حیات قلب او را میگیرند و کورش میکنند.
🔹بالاترش این است که، انسان را در #کلبهالکترونیکی در یک زندان دومی محبوس میکنند، با یک سلسله حسگرهایی اعصاب انسان را تحریک به لذات متوهم میکنند. مثلاً لذت نکاح و ازدواج را در عالم توهم میبرند با خودارضایی.
🔹من تلقیام این است که، با بیماری #کرونا میخواهند جامعه جهانی را درک یک رزمایش بزرگ وارد زندان بزرگتری به نام #فضایمجازی بکنند.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی
🔺درباره فضای مجازی یا مفهوم نزدیک به آن یعنی #فضایسایبری کتابها و تحقیقات بسیار خوبی از سوی دانشمندان ایرانی و غربی نگاشته شده است. شروع این پرونده با نگاه به آن تحقیقات و معرفی آنها برای کسانی که علاقمند به مطالعات فلسفی در حوزه فضای مجازی هستند، مناسب خواهد بود.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی_1
#معرفیکتاب
💥کتاب #فلسفهفضایمجازی از #دکترسعیدرضاعاملی
🔹 فضای مجازی با ماهیتی متفاوت از فضای فیزیکی، ظرفیتی پویا، جهانی و اثرگذار به آن بخشیده است. فضای مجازی از یک #ماهیتعددی، تعاملی، هایپرلینک و غیرمرکزی و در عین حال متعلق به فضایی است که همه جاحاضر و منعطف نسبت به تغییر متمایل به بینهایت میباشد. با چنین رویکردی به فضای مجازی این کتاب «تلاشی برای ارائه تصویری فلسفی و هستیشناختی از #فناوریاطلاعات و ارتباطات و فلسفه #هوشمصنوعی، رایانه و اطلاعات است. در این کتاب میتوان با خصوصیات ماهیتی و ذاتی فضای مجازی آشنا شد و الگوی متفاوتی از درک فضای مجازی بر بستر پارادایم #دوفضاییشدن را دریافت نمود.
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی_۲
#معرفیکتاب
💥کتاب #مطالعاتجهانیشدن از #دکترسعیدرضاعاملی
🔹 پارادایم دوجهانی شدنها، نگاهی است که در درجه اول بر تمایز بین #جهانمدرنیته و جهان جهانی شده تأکید میکند و در درجه بعدی به تبیین و متمایز نمودن دو جهان موازی و در عین حال مرتبط و در هم آمیخته در یکدیگر میپردازد و جهانی شدنهای متکثری را در درون این دو جهان مورد توجه قرار میدهد. با این رویکرد؛ مهمترین تغییر جهان معاصر که بنیان تغییرات آینده جهان را رقم میزند، #رقابتیشدن جهان واقعی و جهان مجازی است. ظهور جهان جدید یعنی #جهانمجازی، بسیاری از نگرشها، روندها و ظرفیتهای آینده جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و خواهد داد. این جهان به موازات و گاه مسلط بر جهان واقعی ترسیم و عینیت پیدا میکند. این دو جهان از یک رابطه #انعکاسهندسی برخوردارند و دادوستدهای بیشماری بین این دو جهان جریان دارد. جهان علم نیز در شاخههای مختلف تحت تأثیر دوجهانیشدنها و دوفضایی شدنها خواهند بود و دورههای جدیدی از علم و دانش شکل خواهد گرفت.
@monir_ol_din
☑ برشی از مقدمه کتاب #مطالعاتجهانیشدن
📝دکترسعیدرضاعاملی
🔹 مهمترین توسعه اجتماعی معاصر، توسعه فضای اجتماعی است که با #دوفضاییشدن جهانی شدنها، اتفاق افتاده است. به دنبال توسعه جدید فضای اجتماعی، ظرفیت جدیدی به #جهانواقعی (جهان اول) که از آن به #جهانمجازی (جهان دوم) تعبیر میشود. در واقع در درون این دو جهان که مانند دوقلوهای به هم چسبیدهای با یکدیگر در تعامل هستند و بدون یکدیگر، استمرار حیات اجتماعی آنها ممکن نیست، دو واقعیت در جریان است، یکی #واقعیتطبیعی و دیگری #واقعیتمجازی.
🔹 جهان اول با ویژگیهای جغرافیا داشتن، برخورداری از نظام سیاسی مبتنی بر دولت_ملت، طبیعی_صنعتی بودن، محسوس بودن و معطوف به احساس قدیم تر بودن، از جهان دوم قابل تمایز است. جهان دوم نیز با ویژگیهایی مثل بیمکانی، فرازمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت_ملتها، برخورداری از معرفت شناسی تغییرشکل یافته پسامدرن، دسترس پذیری همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و سیاسی جدید، نسبتاً از جهان اول جدا میشود.
🔹 این دو جهان در بسیاری از موارد به #دوقلوهای به هم چسبیده تبدیل خواهند شد و تعامل فردی و اجتماعی در بسیاری از قلمروها، به تعاملهای دوجهانی بستگی خواهد داشت و ما با دو جهانیشدنهای به هم چسبیدهای مواجه خواهیم شد که حذف یکی از آنها موجب زوال دیگری نیز میشود. آموزش و پرورش آینده، نظامهای تجاری و بانکی کنونی و آتی، نظامهای کنترل شهری و شهرسازی، حتی پزشکی جهان آینده، برآینده تعامل به هم پیوند خورده این دو جهان است.
🔹 جهان دوم، فضای ظهور مفاهیم و مقوله ها و «مجازهای واقعی» مثل مبارزات احزاب سیاسی مجازی، تضادهای دینی و نهضتی مجازی، و از همه مهمتر شکل گیری #شهرمجازی در مقابل شهر فیزیکی و مادی است. حضور در جهان مجازی، در برخی از کشورها مثل سنگاپور، به قدری توسعه یافته که قابل مقایسه با جهان مادی است.
گسترش فضای مجازی در همه ابعاد زندگی، نگرانی سلطه مجدد قدرهای استعماری و سلطه گر بر جهان موازی در امتداد جهان واقعی را به همراه آورده است و ادبیات جدیدی با عنوان استعمار مجازی شکل گرفته است.
🔹میتوان گفت، پارادایم دو فضاییشدن جهان و شکلگیری لایههای ترکیبی فرهنگهای دو فضایی شده و آغاز شکلگیری فضای مجازی، به #آغازذهن و جهان واقعی تصاویر ذهنی که عمری به اندازه عمر بشر دارد، باز میگردد. در واقع از همان زمان که بشر امکان حرکت نامحدود و تصرفات آسان را در جهان ذهن پیدا کرد، #جهاندوم تولد یافت.
⁉️سوال؛ آقای عاملی در بیشتر کتابهای خود بر دوفضایی شدن یا دوجهان تاکید دارند، آیا فضای مجازی، جهانی در عرض جهان واقعی است یا اینکه با آن یگانگی دارد و یکی از مراتب جهان واقعی است؟
به این سوال خواهیم پرداخت.
@monir_ol_din
• | جهان مجازی چیست؟ | •
آیا جهان مجازی #جهاندوم است در کنار جهانواقعی اول؟ آیا دو واقعیت وجود دارد؛ #واقعیتطبیعی، #واقعیتمجازی؟ یا اینکه یک جهان وجود دارد لیکن در مراتب مختلف؟
💥حقیقت جهان مجازی چیست؟
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#پیشینهتحقیقاتی_3
💥در سال 1396، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، همایشی را با عنوان #فلسفهدرمواجههبافضایمجازی برگزار میکند.
🔸برخی از اساتید فلسفه در این همایش سخنرانی و ارائه مقاله دارند، که توجه به محتوای آن مقالات وسخنرانیها برای تأمل در حوزه فلسفه فضای مجازی مفید میباشد.
@monir_ol_din
فلسفه در مواجهه با فضای مجازی.pdf
958.1K
🔹چکیده مقالات برگزیده همایش #فلسفهدرمواجههبافضایمجازی
🔹بنیاد حکمت اسلامی صدرا- ۱۳۹۶
@monir_ol_din
#پرونده_علمی_6
#فلسفهفضایمجازی
#دیدگاهفیلسوفاسلامیمعاصر_1
📝 دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم_1
💢این فضا که با مجموعهای از کدها و رمزها سامان یافته است ما را در خود فرو میبرد💢
▫ تکنولوژی را معمولاً #شبکهای از ابزارها و ماشینها و ابزار فنی میدانند که آدمیان به مدد علم و مهندسی آنها را به عنوان وسیلهای برای آسان کردن کارها و رسیدن به مقصودهای خود میسازند. گاهی نیز تکنولوژی به #شیوههای فنی ساختن و پرداختن ابزارها و وسایل اطلاق میشود. این وصف از آن جهت که ما وسایل تکنیک را به کار میبریم درست است اما عیبش اینست که ما را به این توهم دچار میکند که این وسایل و روشها را با #اختیار یا بر اثر پیشرفت قهری ساخته و ابداع کردهایم و با آنها هر چه بخواهیم میکنیم و هر وقت بخواهیم از آنها رو میگردانیم یا از میان آنها صرفاً مفیدها را برمیگزینیم و مضرها را وا میگذاریم.
▫ از لوازم این #توهم یکی هم اینست که لابد اگر تکنولوژی مضر وجود دارد آن را بدان و فاسدان به قصد سوءاستفاده ساختهاند. گویی از یاد بردهایم که بمبهای اتمی و هیدروژنی و سلاحهای میکروبی و شیمیایی و همه تکنولوژیهای خطرناک را بعضی از بزرگترین و بافرهنگترین دانشمندان اروپا و امریکا ساختهاند. آنها تصمیم نگرفتهاند که بمب و سلاح بسازند بلکه #پژوهندگانی بودهاند که در مسائل علم زمان پژوهش کرده و در اجرای #برنامه توسعه علم و تکنولوژی مشارکت کردهاند ظاهراً چون ما به تکنولوژی نیاز داریم و وسایل آن را به کار میبریم به آسانی گرفتار این پندار میشویم که قدرت علم و تکنولوژی از آن ماست غافل از اینکه ما از آن جهت میتوانیم از وسایل تکنیک بهره ببریم که به #عالم تکنیک تعلق داریم و به هر نسبت که این تعلق بیشتر باشد بهره و بهره برداریمان نیز بیشتر است.
▫تا نیمه دوم قرن بیستم فهم و درک این قضیه که علم جدید علم تکنولوژیک است و تکنولوژی صرفاً وسیلهای نیست که ما آن را مصرف کنیم بسیار دشوار بود اما در زمان کنونی با پدید آمدن وسایل ارتباطی و تکنولوژیهای اطلاعاتی آدمیان در وضعی قرار گرفتهاند که گاهی برنامه زندگی و فکر و عمل هرروزیشان را نیز فضای مجازی معین می کند. آنها به این عالم #عادت کردهاند. در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی در خود نظر میکنند قدرت فضای مجازی را در آیینه وجود خود ببینند و خود را همه توان و منشأ این قدرت بیابند. مع ذلک در سی چهل سال اخیر نه فقط #همبستگی و یگانگی میان علم و تکنولوژی کم و بیش نمایان شده است، بر وسیله انگاشتن تکنولوژی هم کمتر اصرار می شود و چگونه میتوان فضای مجازی را - که تا چندین سال پیش از آن خبر نداشتهایم و هرگز تقاضای وجودش نکرده بودیم - #وسیله انگاشت. این فضا که با مجموعهای از کدها و رمزها سامان یافته است ما را در خود فرو میبرد و چشمها و گوشها ناگزیر باید از طریق آنها چیزها را ببینند و فراگیرند. البته همه میتوانند نظر خود را هر چه باشد در فضای مجازی اعلام کنند و حتی اصحاب معرفت ممکن است از طریق آن به تبلیغ و ترویج معارف دینی و تعلیم عرفان و فلسفه بپردازند. اما هر چه در این فضا وارد شود به رنگ آن در میآید. در فضای مجازی چشمها و گوشها مثل همه چیز دیگر به هم خیلی نزدیک و شبیه میشوند و بیشتر حرفها و چیزهای مشابه را میبینند و میشنوند.
ادامه دارد....
@monir_ol_din
• | رنگ فضای مجازی | •
فیلسوف معاصر استاد رضاداوری اردکانی:
این فضا که با مجموعهای از #کدها و #رمزها سامان یافته است، ما را در خود #فرومیبرد و چشمها و گوشها ناگزیر باید از طریق آنها چیزها را بینند و فراگیرند. البته همه میتوانند نظر خود را هرچه باشد در فضای مجازی اعلام کنند، اما هرچه در این فضا وارد شود به #رنگ آن درمیآید.
@monir_ol_din
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔸 دنیای ما در حال تبدیل شدن به #محبسبزرگمجازی است. برای اینکه در این فضا، آسیبپذیری کمتری داشته باشیم، لازم است عمیقتر و دقیقتر با آن مواجهه پیدا کنیم.
🔸ما باید از موضع فلسفه، پیرامون فضای مجازی بیاندیشیم تا در ارائه راهبردهای کلان برای حضور در این فضا به بیراهه نرویم.
🔸منتظر دیدگاهها، نکات، نقدهای دوستان هستم.🌹
@monir_ol_din