eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
841 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_6 ✳ ماهیت فضای مجازی_3 1⃣ یک موقعی این‌ها دنبال نبودند، امپراتورهای بزرگ عالم حداکثر بک سلطنت منطقه‌ای داشتند قدرتشان هم مثلاً مثل هارون‌الرشید می‌شد، مثل هخامنشیان یا مثل اسکندر می‌شد. این‌ها نمی‌خواستند دهکده واحد جهانی با یک تفکر با یک فرهنگ با یک سبک زندگی ایجاد کنند. می‌خواستند قدرت واحده باشند، ملوک‌الطوایفی اداره می‌شد. قبل از همین دولت ملت‌هایی که این‌ها در این دو سه قرن اخیر درست کنند یک کشور هم ملوک‌الطوایفی اداره می‌شد. اینکه برسند به یک نقطه‌ای که یک دهکده واحد با نظم واحد درست کنند این مربوط به بعد از جنگ جهانی است که ساختار را طراحی کردند. 2⃣ حالا برای اینکه این ارتباطات به حدی سریع بشود که واقعاً بتوانند این نظم واحد را ایجاد کنند، همزمان اطلاعات برسانند همزمان انگیزش ایجاد کنند، به یک ابزار جدید رسیدند که می‌تواند این گستره را به لحاظ تحت اشراف بودن به یک دهکده تبدیل کند. این سرعت ارتباط و سرعت تبادل و ایجاد انگیزه و امثال این‌ها اگر مدیریت بشود ممکن است برود به سمت یک جهان یکپارچه دیگری که درونش شدت روانی تعلق به دنیا در مقایسه با دوره گذشته اصلاً متفاوت باشد و در مقیاس دیگری حریص به دنیا، دنیاپرست و شیطان‌پرست می‌شوند ما در این موقعیت قرار گرفتیم. @monir_ol_din
• | ابزار مؤمنانه و ابزار مستکبرانه | • 💥استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(دام‌ظله): محصول انسان حامل ایمان و اخلاق او است؛ اگر اخلاق، اخلاق اسلامی نباشد، اخلاق استکباری درون محصولات حضور دارد، انسان است، با آن ابزار استکبارِ خودش را اعمال می‌کند؛ دیگران را تحقیر می‌کند؛ بر دیگران سلطه پیدا می‌کند. ساختارهای اجتماعی هم همینطور است؛ علوم هم همینطور است؛ هم همینطور است. ابزار انسان محصول او هستند؛ انسان مؤمن باشد است؛ نه اینکه مؤمن در مسیر ایمان به کارش می‌گیرد؛ بلکه مؤمن ابزار مؤمنانه می‌سازد. @monir_ol_din
◾️ آیت‌الله العظمای واقعی.... @monir_ol_din
🔸ششمین پرونده علمی با عنوان به پایان خود رسید. قصور و کاستی‌هایی در این پرونده وجود داشت که، برخی از آنها به بضاعت اندک بنده بازگشت می‌کند و برخی دیگر به ضیق و محدودیت موجود در این فضا. 🔸در این پرونده سعی نمودم، پرسشی از را طرح نمایم، و پاسخ آن را از ظرفیت فلسفی فلاسفه معاصر اسلامی جویا شوم. آنچه در این تحقیقات رخ نمود؛ بود که نسبت به فلسفه فضای مجازی صورت می‌گرفت و این در حالیست که، مهمترین موضوع پیش‌روی جهان بشریت، همین فضای مجازی است، که به دنبال خود، تحولات گسترده و سریعی را دامن می‌زند و خواهد زد. و پرواضح است که، باید برای چنین تحولاتی، برخوردار از اندیشه‌هایی بنیادین و تأملاتی ژرف بود. 🔸در مقابل، با توجه به اندک گزارشی که از فعالیتهای فلسفی صورت گرفت، این واقعیت آشکار شد که، ایشان در این عرصه پرمایه ظاهر شده‌اند. شاید آنچه را که از انبان فلسفی خود در تحلیل فلسفی فضای مجازی، بهره می‌گیرند مورد تأیید و تصدیق ما قرار نگیرد، اما کتابها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌اند نشان از عزم جدی آنها در مواجهه فلسفی با چنین موضوعی را دارد. 🔸در یک پرونده دیگری به موضوع خواهم پرداخت، بعونه تبارک و تعالی، لیکن همین مقدار نیز می‌توان اشاره نمود که، آنچه که از یک فیلسوف توقع می‌رود تا بتواند واقعیتی مانند فضای مجازی یا سایبری را تحلیل فلسفی نماید، این است که، بتواند مبانی فلسفی خود را تنزل داده و در تحلیل این موضوع بکار بگیرد، به گونه‌ای که کسی که متخصص موضوع فضای مجازی است، احساس کند که، این موضوع در لایه‌ای عمیقتر و بنیادین تحلیل شده است. 🔸 اما چنانچه، در تحلیل فضای مجازی به شرح و بسط ماهیت مجاز در برابر حقیقت اکتفا گردد، یا این فضا به عنوان یکی از مراتب وجودی تفسیر شود، هیچ ممیزه‌ای روشن که، فضای مجازی را از سایر واقعیات عالم تمییز دهد، ارائه نشده است و هیچ بهره‌برداری از ظرفیت فلسفی اسلامی صورت نگرفته است. فلذا، فیلسوف مسلمان باید سعی نماید، آن ظرفیت موجود در مبانی فلسفی اسلامی را به گونه‌ای استحصال نماید که، بتواند تحلیلی ممتاز و متمایز از فضای مجازی ارائه نماید. تحلیلی که بتواند، اساس و مبنایی برای تئوری‌های راهبردی قرار بگیرد و عقبه فلسفی، اتاق فکر نظام اسلامی را در این موضوع تأمین نماید. 🔸در تحلیل فلسفی فضای مجازی باید به سه مسئله اساسی پرداخت؛ وحدت و کثرت، زمان و مکان، اختیار و آگاهی انسان. کدام مبانی فلسفی می‌توانند پاسخی روشن و منطقی به این سه مسئله با توجه به فضای مجازی ارائه نمایند؟ آن مبانی فلسفی چه ویژگیهایی باید داشته باشند که، بتوانند پاسخی معقول و منطقی داشته باشند؟ آیا دستگاه فلسفی ، قدرت تحلیل فلسفی کثرات مجازی را دارد؟ آیا دستگاه فلسفی ، توان تحلیل فلسفی زمان و تغییرات متصل در این فضا را دارد؟ آیا مکتب فلسفی ، امکانات تحلیل فلسفی در بستر فضای مجازی را دارد؟ و.... اینها سؤالاتی است پیش‌روی پژوهشگران فلسفی برای تاسیس فلسفه فضای مجازی. . @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸 السلام علیکم‌و رحمةالله و برکاته 🌸🌸 🔸در ضمن‌مباحثی که پیرامون طرح شد، برخی از دوستان علاقمند به موضوعِ بسیار اساسی و مهم ، مسائلی را طرح می‌نمودند و نقدهایی را. 🔸با توجه به مشکلات که دامنگیرمان شده است و خیلی از جلسات و محافل علمی را به تعطیلی کشانده است، و از دیگرسوی، امکان فروگذاشتن مباحث مهم و استراتژیک نیز وجود ندارد، قرار بر این است که، با موضوع به صورت با مباحث‌ حکمت‌اسلامی، برگزار شود. 🔸عزیزانی که علاقمند به حضور در این جلسات هستند، در خصوصی به بنده اطلاع دهند. سازوکار برگزاری این جلسات، در ضمن گروهی علیحده توضیح داده خواهد شد. @monir_ol_din
🔹 با توجه به پرسش های برخی از عزیزان، توضیحی مختصر درباره تقدیم می‌شود؛ 1⃣ قرار بر این است که، در این مباحثات، طرح به عنوان یکی از طرح‌های پروژه ، ارائه گردد. 2⃣ بعد از هر جلسه ارائه‌ای که از فلسفه مذکور صورت گرفت، بحثی تطبیقی با بر محور کتاب انجام شود. بحث تطبیقی ثمرات متعددی دارد که از جمله آنها؛ دریافت عمیقتر مباحث فلسفه چگونگی اسلامی و نیز حتی تعمیق مباحث فلسفه اسلامی است. 3⃣ و دوستانی که در گروه عضو هستند، بعد از هر ارئه‌ای، نقدها و ایرادها و سؤالات خود را طرح می‌کنند که، حقیر تا جایی که بتوانم و بدانم پاسخ خواهم داد. https://eitaa.com/monir_ol_din/1599
✳ سیداحمد‌بن‌زین‌العالبدین‌علوی‌عاملی اصفهانی (1054 ق) 🔹 سیداحمد علوی عاملی از فیلسوفان برجسته عهد است. وی، از نوادگان و پسرخاله، داماد و شاگرد فیلسوف شهیر، بوده است. وی به تبلیغات و فعالیت‌های در ایران و حتی جهان اسلام حساس بود. اولین توجه خاصه‌اش به تبلیغات و فعالیت‌های مسیحیان این گونه شروع شد که پادشاه مغول هند یک نسخه از کتاب گزاویه - سفیر در دربار مغولان هند- را برای شاه عباس فرستاد و این کار باعث شد که کتاب یاد شده در میان درباریان و نزدیکان شاه عباس مشهور و مورد مطالعه قرار گیرد. 🔹 علوی عاملی صرفاً با توجه به محتوای غیرصحیح کتاب و بدون در نظر گرفتن جنبه‌های استعماری آن کتاب، چند کتاب بر ضد یهودیت و مسیحیت نوشت. وی در کتاب که بر ضد مسیحیت نوشته می.آورد که وی، افزون بر آن کتاب، سه کتاب دیگر با عنوان‌های و در رد شبهات نصارا و صواعق رحمان در رد مذهب یهودیان نوشته است. 🔹 او در بخشی از کتاب، ضمن اینکه سخنان گزاویه را مصداق کلام بی فرجام و خزعبلات و ترهات معرفی می‌کند، در نقد سخنان گزاویه می‌نویسد؛ "ظاهر این است که، رواج دین شما به زور و حکم قتال بود نه به حلم و مدارا" ر.ک. غرب‌شناسی علمای شیعه در تجربه ایران معاصر، ص ۲۴۶ 🔅 سید احمد جد مادری ، دومین رهبر جمهوری اسلامی ایران است. http://fa.wikishia.net. @monir_ol_din
💥 پرونده‌های علمی که تابحال در کانال انجام شده است؛ 👇👇👇 ⭕️ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی ‌‌ https://eitaa.com/monir_ol_din/585 ⭕️ نسبت دین با علوم طبیعی https://eitaa.com/monir_ol_din/702 ⭕️ مبانی فلسفی اندیشه مقاومت https://eitaa.com/monir_ol_din/873 ⭕️ دیدگاه فرهنگستان درباره فلسفه اسلامی https://eitaa.com/monir_ol_din/1029 ⭕️ کربلا و تاریخ https://eitaa.com/monir_ol_din/1081 ⭕️ایرانِ‌آینده https://eitaa.com/monir_ol_din/1250 ⭕️ فلسفه‌فضای‌مجازی https://eitaa.com/monir_ol_din/1466
13911123_1323899.jpg
71.9K
⭕ ضرورت امتداد عملی فلسفه اسلامی- 1 ✅ فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل . ما وقتی به فلسفه های غرب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. ✅ البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار می‌کنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیی ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوئیم آقا فلسفه است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین . بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف - در فلسفه اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخ‌های روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.» 🔺برشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع "اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی" https://eitaa.com/monir_ol_din/585
✔حضرت آیت‌الله‌خامنه ای(مدظله العالی): «در زمینه‌ی مسائلی که ارتباط مستقیمی با دین ندارد، مثل و مانند آن که مستقیماً ارتباطی با زیربنای فکریِ دینی ندارد، جهت‌گیری اینها را هم بایستی معیّن کند؛ «یعنی جهت‌گیری حرکت علمی را حوزه‌ها باید معیّن کنند»، چون این کارِ دین است؛ دین است که به علم می‌دهد. علم می‌تواند در خدمت بشر باشد، می‌تواند علیه بشر باشد؛ می‌تواند در خدمت عدالت باشد، می‌تواند در خدمت ظالمین و مستکبرانِ طواغیتِ عالم باشد؛ کمااینکه الان هست. این جهت دادن به علم هم به عهده‌ی حوزه است.» 🔺 برشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، 18 اردیبهشت 1398 ↩ همانطور که از کلام فوق پیداست، ایشان تصریح دارند به اینکه؛ دین است که به علم جهت می‌دهد. معنای این سخن چیست؟ اگر بخواهیم این سخن را در ظرف «معرفت‌شناسی» قرار دهیم و به حاق و مغز آن دست یابیم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر دین و حوزه علمیه عهده‌دار «جهت دهی» به حرکت علمی باشد، چه اقتضائات و لوازمی می‌طلبد؟ https://eitaa.com/monir_ol_din/702
🏴آجرک‌الله با بقیةالله ▪️السلام علیک یاجعفر بن محمد ایها الصادق یابن رسول‌الله▪️ هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال‌الامام‌الصادق داشت @monir_ol_din
13980317205681d5c.jpg
28.1K
✔ حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): «پشتوانه از سوی امام بزرگوار یک پشتوانه منطقی و عقلانی و علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض میکنم: یک جزء این است که مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. دوم اینکه مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب نشینی دشمن میشود. بخش سوم از منطق مقاومت آن است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است.» https://eitaa.com/monir_ol_din/873
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.mp3
15.98M
🔹 شنبه 31 خرداد 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ تبیین سؤال از «چگونگی فلسفی» 2⃣ غایت طرح «فلسفه چگونگی اسلامی» https://eitaa.com/monir_ol_din/1609
•|ایمانی بودن محتوای فلسفه اسلامی|• استادمیرباقری: در فلسفه و حکمت اسلامی، مقدم بر بوده است، به تعبیر دیگر حکمای اسلامی می‌اندیشیدند. @monir_ol_din
جلسه دوم.mp3
19.49M
🔹 سه شنبه3 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ توضیحی مختصر از غایت و هدف ➖ سؤال از چگونگی به نحو عام و شامل، محور فلسفه چگونگی اسلامی ➖دستیابی به «قانون عام شدن و صیرورت» هدف فلسفه چگونگی اسلامی 2⃣ تبیین غایت فلسفه اسلامی در بیان ➖معرفة الموجودات علی وجه کلی ➖تمییز الموجودات ممالیس بموجود حقیقی ➖نظارت فلسفه اسلامی به وجه ثبات موجودات یعنی "موجودیة بماهو موجودية" 3⃣ مقایسه تطبیقی میان غایت با فلسفه چگونگی اسلامی ➖عدم امکان طرح پرسش «چگونگی» در فلسفه چیستی اسلامی با توجه به وصف «ثبات» در موجودیة بماهو موجودیة https://eitaa.com/monir_ol_din/1611
💥«فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی» ✅دکتر سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه شیراز 📎http://www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html @monir_ol_din
جلسه سوم.mp3
11.77M
🔹 شنبه7 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ ضرورت «معیار صحت» برای ارزیابی "پاسخ" به "پرسش چگونگی" 2⃣ ویژگیهای معیار صحت؛ - انکارناپذیری - شمولیت - حقیقی بودن در مقابل اعتباری بودن - ثبات در مقابل نسبی بودن https://eitaa.com/monir_ol_din/1615
💥از فلسفه و تا فلسفه ✅حجة الاسلام دکتر مصطفی جمالی. 📎http://www.isaq.ir/vdcgr39u4ak9z.pra.html @monir_ol_din
💥فلسفه در آزمون ✅دکتر سید حسین نصر «در علوم جدید، بودن و نبودن خداوند یکسان است. از لحاظ فلسفی و علمی خداوند هیچ سهمی در علوم جدید ندارد، استغفرالله. در دانشگاهی که خودم در آن خدمت می‌کردم، دانشگاه شریف فعلی، اگر کسی دستگاه جدیدی اختراع کند فخر ملت و بزرگی اسلام می‌شود. این‌طور نیست! بله، فخر ملت از لحاظ تکنولوژی می‌شود، ولی از لحاظ اسلام نیست. درست برعکس است. اگر اسلام بخواهد باقی بماند باید جهان‌بینی و علومی را مطابق خود درست کند نه اینکه تمدن دیگر و یک علم لاادری را اتخاذ کند.» http://farhikhtegandaily.com/news/34700/ @monir_ol_din
جلسه چهارم.mp3
16.22M
🔹 سه شنبه10 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣ مقایسه تطبیقی «انکارناپذیری» با «بداهت» - بداهت یعنی؛ وضوح ذهنی - انکارناپذیری یعنی؛ تعجیز عملی و عدم امکان انکار https://eitaa.com/monir_ol_din/1621
💥فلسفه اسلامی در انحصار ✅ دکتر محمد فنایی اشکوری «تمرکز فلاسفه ما بیشتر در بوده و کمتر درباره مسائل عینی زندگی در فلسفه اسلامی بحث شده است. بیشتر مباحث فلسفه، ذهنی و انتزاعی است، درنتیجه محدود به اقلیت خواص است. درحالی‌که فلسفه فقط مباحث ماورایی نیست، گرچه این مباحث هم لازم است و البته فلسفه اسلامی ازاین‌جهت قوی است، ولی فلسفه به الهیات محدود شده و وارد مباحث و زندگی نشده است؛ فلاسفه غرب بیشتر به این جنبه توجه کردند و حالا فلسفه اسلامی اگر بخواهد وارد مباحث اجتماعی شود، باید در آن یک رخ دهد.» https://article.tebyan.net/453230 @monir_ol_din
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده.... 🌸🌸 اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ. @monir_ol_din
جلسه پنجم.mp3
12.95M
🔹 شنبه 14 تیر 1399 🔹 مدرس؛ حجة‌الاسلام متقیان 🔸موضوعات؛ 1⃣توضیح سه اصل غیرقابل انکار به عنوان معیار صحت؛ - اصل تغایر فی الجمله - اصل تغییر فی الجمله - اصل هماهنگی فی الجمله https://eitaa.com/monir_ol_din/1625